أخر الاخبار

رواية مين الجاني بقلم المجد للكتب

 

رواية مين الجاني بقلم المجد للكتب

رواية مين الجاني بقلم المجد للكتب 

مين الجاني 

الفصل الاول 


بيدخل الاب علي بنته  بتكون مقتوله ومرميه 


في الأرض بيجري عليها 


الاب /علا بنتي مين اللي عمل فيكي كده والناس بتدخل علي صوته 


احمد جارهم /اي ده ازاي ده حصل محدش 


يلمس حاجة خالص تعالي يا عم سيد 


الاب /بنتي مين اللي عمل كده حرام دي كانت 


طيبه وملهاش في اي حاجه خالص واحنا ربنا


اللي عالم ب حالنا ولا عندنا فلوس ولا حاجه 


وبيجي الظابط علشان يحقق وبيبان أن علا 


مدبوحه بسكينه مطبخ والسكينه مش موجوده 


والقاتل مش سايب اي بصمات خالص 


الظابط /هي بتبات في الشقه لوحدها 


الاب /ايوه يا ابني انا بشتغل أمن من 8بليل 


لحد الصبح وباجي الصبح بتنزل هي علي شغلها 


لانها بتشتغل في مصنع ملابس وبتيجي منه 


الساعه 4العصر يدوب بتعمل اكل ناكل وانزل 


انا شغلي 


الظابط /طيب هي فين امها وملهاش اخوات 


الاب /لا انا اصلا مش بخلف وعلا دي بنتي 


بالتبني معايا من وهي عمرها يوم ومراتي 

رواية مين الجاني بقلم المجد للكتب 

ماتت من 5سنين وهي عايشه معايا 


الظابط /اه تبني امممم تمام طيب مين 


ساكن معاكم هنا في نفس البيت 


الاب /الشقه اللي قصاد مننا جارنا احمد عايش 


لوحدو وتحت اختي منيره وفوقنا شقه اصاحبها 


بيجوا مره واحده في الشهر يدفعوا الايجار 


ويمشوا 


احمد /بس كان في حد في الشقه فوق امبارح 


الظابط / انت مين بقي 


احمد /انا احمد ساكن في الشقه اللي قصاد عم 


سيد هنا 


الظابط /وانت كنت موجود في الشقه امبارح 


احمد /ايوه كنت موجود فيها 


الظابط ومش سمعت اي صوت فيها خالص 


احمد /سمعت صوت زعيق بس دايما عم 

رواية مين الجاني بقلم المجد للكتب 

سيد بيزعق مع علا 


الظابط / ليه بقي يا عم سيد بتزعق معاها 


سيد /حضرتك هي بنت في سن المراهقه 


وعايزه تلبس زي البنات وانا بخاف عليها 


والله بزعق معاها علشان لبسها 


وجه واحد ادي سلسله ل الظابط 


العسكري /السلسله كانت معاها 


الاب /دي سلسله سهير صحبتها اي اللي جبها 


هنا 


الظابط /ما يمكن تكون بنتك وخدها منها ولا 


حاجه 


الاب /لا دي فيه بينهم مشاكل عمرها ما ا

تخدها منها 


وتاني يوم راح الظابط شغل علا وطلب سهير 


سهير /خير في حاجه 


الظابط /ازيك يا سهير عامله اي 


سهير /الحمد لله خير حضرتك عايزني ليه 


الظابط /انتي تعرفي علا صح 


سهير /منها لله اه اعرفها بس والله انا 


مليش دعوه باللي حصل انا قولت ليها 


بلاش نعمل كده بس هي قالت لازم اكسر 


مناخير سعاد انتو قبضوا عليها صح


وفي بيت محمود 

منيره /مالك يا محمود


محمود /علا بقالها فتره متغيره معرفش مالها 


منيره قولتك البت دي هتجيب وجع القلب 


محمود/اه يعني عايزه مني اي ارميها في الشارع 


منيره /يا حبيبي مقولتش كده بس البت دي


معملتش حساب تربيتك ليها وانك لما لقيتها 

رواية مين الجاني بقلم المجد للكتب 

في الشارع خليتها زي بنتك 


محمود/خلاص بقي حرام عليكي فضلتي تقولي 


ليا لازم تعرفها الحقيقه لحد ما قلبت عليا 


من يوم ما عرفت 


منيره /أن اي مش شايف هي بتعاملك ازاي 


برضه خايف عليها مش هكدب عليك مش بقيت 


ارتاح لوجودك مع البت دي لوحدكم 


محمود /شكلك اتجننتي صح انتي بتقولي اي 


دي بنتي 


منيره /امال مش راضي أنها تتجوز عبدو ليه 


محمود /عايزه علي اخر الزمن اجوز بنتي ميكانيكي 


منيره /لا خليها جمبك انا نازله يا اخويا وبعدين 

                 /رجوع


محمود/سمع الباب بيخبط وصحي وكان نام


وكل اللي شافه ده كان من تخيلته 


منيره /كنت نايم ولا اي يا محمود 


محمود/اه كنت مريح شويه 


منيره /هي الاجراءات هتخلص أمتي وناوي


انك تدفنها فين 


محمود /وهي عايزه سؤال اكيد جنب امها 


منيره /اسمعني بقي يا اخويا انا سكت كتير 


انما خالص هي ماتت ومبقاش ليها صله بينا 


تدفن فين في مدافن العيله والله ما يحصل 


محمود/بس بس اسكتي اي امال عايزني 


ارميها ولا اي 

رواية مين الجاني بقلم المجد للكتب 

منيره /بقولك اي البت دي مكنتش كويسه 

.

ومش هتدفن عندنا انا قولت اهو


محمود /انا السبب انا اللي خليتها كده 


منيره /مش فاهمه قصدك يعني اي انت 


السبب مش فاهمه 


محمود/سبني في حالي انا عايز أنام 


منيره /فهمني قصدك اي 


محمود /قولتك سبني في حالي يلا امشي


وفي القسم سهير كانت عامله تعيط 


الام /اشمعنا انتي اللي شكوا فيكي 


سهير  /شكلها كانت سرقا السلسله بتاعتي 


يا امي ولقوها معاها 


الام /طيب انتي كنتي فين الساعه 8


سهير /مش فاكره يا امي 


الام /يعني اي مش فاكره هي دي حاجه تتنسي 


سهير /انا خرجت من الشغل بعد ما كنت سهرانه 


وبعدين نزلت اجيب شويه حاجات واكيد مخدتش 


بالي الساعه كام


الام /يادي المصيبه اعمل اي ياربي 


والله خالص انا تعبت 


سهير /اسمعي يا امي انتي لازم تروحي 


لسعاد وتتكلمي معاها وتشوفي 


كانت فين يوم ما ماتت الزفته دي 


ادعي عليها ب ايه كانت قرفاني وهي عايشه 


وكمان بعد ما ماتت 


الام /انا هشوف ليكي محامي علشان يشوف 


يخرجك ازاي من الهم ده 


سهير اهم حاجه سعاد تيجي يا امي انا 


لازم اشوفها 


الام عايزها ليه مش فاهمه يابني لو 


في اي حاجه قوليلي علشان اقدر اتصرف 


سهير /بعدين ارجوكي اللي قولتك عليه 


وفعلا راحت سعاد لسهير 


سهير /سعاد انتي اللي في ايدك أن أخرج من هنا 


سعاد /انا ازاي يعني مش فاهمه كلامك 


سهير /لازم تقولي أن كنت معاكي في اليوم ده


سعاد /بس ده محصلش 


سهير /انتي عارفه كويس اوي أن انا معلمش 


كده ومليش دعوه بموت علا 


سعاد وهو انا اعرف منين انتو الاتنين 


زي بعض عقراب فاكره أن صدقت انك 


ملكيش ذنب في اللي حصل يوم فرحي


لا طبعا انا عارفه انك انتي اللي صورتني 


الصور دي وهي تستاهل اللي حصل 


وانتي كمان انتي طول عمرك كنتي 


بتغيري منها وانتي اللي جيتي وقولتي 


ليا أنها يتيمه أو بمعني اصح جايه 


من الشارع علشان اروح اقول لحبيبها 


انتي صديقه علي الورق وبس انما انتي حيه 


زيك زيها ممكن فعلا تكوني انتي اللي عملتي

لقراءة باقي الرواية 

يجب أن تكتب 5 تعليقات اولًا كي تظهر لك الحلقة.

كده

يتبع

  1. الفصل الثاني (من هنا
  2. الفصل الثالث (من هنا
  3. الفصل الرابع(من هنا
  4. الفصل الخامس (من هنا
  5. الفصل السادس والاخير(من هنا

تعليقات