القائمة الرئيسية

الصفحات

أخبار

رواية الخادمه والدكتورة كامله للكبار فقط

  الخادمه والدكتورة كامله👇👇👇

الجزء الاول



نبدا القصه..... 

انا فيروز من عائله  فقيرة جدا  عيوني زارقه وواسعه وشعري اصفر وسني ٢٨سنه ومش متعلمه جيت من الارياف للقاهرة معا ابويا اللي كان بواب في عمارة هنا بس هو مريض مبقاش يقدر يشتغل ويصرف علينا فقررت اساعده ابويا لاقالي شغل في شقه في العمارة دي عند ناس اعوذ بالله الاب والام وبنتهم الدكتورة الدلوعه كل  همهم بس  يجوزوها  مهما ناس مش متعلمه  بس ماديين اوووي الام يوميا تجيب الخاطبه ومعاها ١٥صورة للعرسان 

والام تفرج الدكتورة ميعجبهاش ده منخيرة كبيرة ده نجار ده اقرع

قالت الدكتورة لا وحشين ماينفعونيش انا دكتورة 

اه ماهي الدكتورة ابتسام  بيضاء زي القشطه ودايما ميكاب وفساتيين بس من وقت ماشتغلت عندهم وهي كرهاني عشان ملامحي وشكلي احلي منها ورباني 😍

بس اللي كان  اللي مطمنها  اني مجرد خدامه جاهله 😒

الدكتورة.. انتي يازفته ياللي اسمك فيروز 

فيروز.. نعم ياستي 

الدكتورة... بنرفزة مغسلتيش فستاني ليه بعد مقلعتو امبارح 

فيروز.. بصوت هادي بس ياستي انتي مقولتليش 

الدكتوره.... بعد كدة اي هدوم اقلعها متسيبهاش لتاني يوم من غير تنظيف.... غوري 

فيروز.... حاضر 

ام الدكتورة.... وبعدين  يا ابو ابتسام هنعمل اي خايفه بنتنا تعنس 

ابو الدكتورة.... لا انا مش هسكت لازم الاقيلها عريس فاقرب وقت ممكن..

بس اوعي تنسي ان ده ٧عريس هيبقي بيخطبها فلازم ننقيه غني  ومعاه فلوس  ميبقاش كحيان وعلي ادو زي اللي فاتو 

وفجأه الباب يخبط ودي كانت مفاجأه للكل......... حتي انا فيروز............ 


يتبع


  

# الخدامه والدكتورة

الجزء التاني

 

الباب خبط روحت افتح لاقيت شاب ملامحو هاديه وبريئه اوووي طويل وقمحي وعيون واسعه وعسليه وباين عليه الادب والاخلاق 

ابو الدكتورة... مين علي الباب يابت 

فيروز... مين حضرتك 

قال انا حسن  جاركم الجديد اللي  ساكن علي السطوح 

فيروز... ده سي حسن جارنا الجديد ياسيدي 

ابو الدكتورة.. خليه يتفضل 

حسن.. السلام عليكم اسف جدا علي ازعاجي انا لسه ناقل هنا جديد  وكنت  بس محتاج اي حد ينظفلي الشقه اللي فوق وعرفت ان عندكم بنت شاطرة ونظيفه فاستاذنكم بس تيجي تنظفلي الشقه

ابو الدكتورة... هتديها كام 

حسن... اللي تطلبوة بس انا تعبان من السفر  وعايز ارتاح بس  ودول ٥٠٠ج 

ابو الدكتورة...  فرح بلفلوس اوووي بت يافيروز اطلعي معا سيدك حسن نظفيلو الشقه 

فيروز..... حاضر ياسيدي 

وطلعت معاه وانا محتارة واحد بشكل ده يقعد علي السطوح الفضول اخدني اسأله.. 

بعد مادخلت الشقه طبعا مكركبه  وهتاخد وقت قولت فرصه اتكلم واساله 

احمممم سي حسن  انا اسمي فيروز لو عوذت حاجه ناديلي وانا هجبهالك 

حسن تسلمي يافيروز  اسمك جميل 

اتكسفت طبعا لانه زوق اوووي فكلامه ☺️

بعد اذنك ياسي حسن اسالك حاجه 

اتفضلي يافيروز 

انت شكلك ابن ناس ومحترم اي اللي يجيبك المنطقه دي تسكن فيها.

حسن انا بدرس هنا في القاهرة وكان لازم الاقي سكن قريب من الجامعه ويكون سعرو كويس وملاقتش غير هنا

فيروز وحضرتك بتدرس اي 

قالها بحضر ماجيستير في الطب 

فيروز بذهول انت دكتور 

حسن..ههههههه ايوة اي المشكله 

فيروز ياندامه وهتقعد علي السطوح 

حسن...عادي كلنا بشر وده شئ ميقلش مني وبعدين انا مش غنى اوووي ولا حاجه دانا دكتور للغلابه 

فيروز ببتسامه...ربنا يحبب فيك خالقه يارب 

وهو فضل يشتغل علي.اللاب توب وانا خلصت 

تؤمرني بحاجه تانيه ياسيدي..

حسن...هههههههههه 😂 سيدي انتي قديمه اوووي يافيروز 

قوليلي يادكتور حسن بس كفايه ولو قولتي ياحسن ماشي موافق  بس بلاش شغل العبيد دة 

فيروز هههههههههه حاضر يادكتور حسن.

ونزلت للغم دكتورة ابتسام رجعت طبعا مشفتش الدكتور حسن 

ودخلت مكشرة وده العادي بتاعها 

الدكتورة..... في اكل ايولا لسه زفته مخلصتش 

امها....لا يحببتي خلصت  ثواني والاكل يتحط علي السفرة 

الدكتورة..اووووووووف طب بسرعه ياله

امها...بت يافيروز شهلي شويه 

حاضر ياستي انا خلصت 

وفعلا خرجت الاكل ووضبت كل حاجه 

وقاعدو ياكلو وانا كنت تعبت من الصبح وانا شغاله في شقه الدكتور حسن ونزلت هنا مش رحمني.

وجت شغاله جديده اسمها ضحي في الشقه قصادنا كانت دلوعه اوووي بس جدعه اتصحبت عليها  وكانت تخلص شغلها ونتقابل في السوق ونقعد فشارع شويه نرفه عن نفسنا 

وكان في سباك في العماره قصادنا  اسمه كمال كان مهاجر برة فعقد عمل ورجع معاه فلوس كويسه جدا انه يفتح بيت...

شاف ضحي حبها اوووي...وبداو يتقابلو 

ضحي كانت مبسوطه انه مخليها مش عايزة حاجه ربنا يهنيها

فيروز...ضحي انتي خارجه انهارده معا كمال 

ضحي اكيد يابنتي هو بيعدي يوم من غير مايخرجني 

ضحي متيجي معانا يافيروز..

فيروز....لا ياختي مش عايزة مشاكل معا الناس اللي عندهم.......بس قوليلي ياضحي...هيتقدملك امته 

ضحي....☺️انا كنت هعملهالك مفجاه بس ياله مش خسارة فيكي تعرفي منتي اختي وحببتي 

جي بكرة يتقدملي ويطلب ايدي من الناس اللي شغاله عندهم منتي عارفه ابويا متوفي...

فيروز....الله خبر جميل ياضحي.😘😘...

عقبالك يافيروز 

فيروز يارب ياضحي 

تاني يوم  فعلا كمال اتقدم ووافقو وعملها شبكه وهيصه وعزم كل الناس في العمارتين  وطبعا من ضمنهم انا والدكتورة واهلها

الدكتورة اتشيكت وانا لبست عادي ونزلنا روحنا الخطوبه طبعا الدكتورة واهلها قاعدين هيتقهرو من حجم الفرح وتكاليفو وشكل الاكل الكتير وذاد وغطا لما شافو علبه الدهب بتتفتح قدامهم

الدكتورة زهقت وقالتلهم انا همشي 

امها....استني يابنتي خدينا معاكي انا هطق 

وفعلا مكملناش الفرح وروحنا 

الدكتورة...بغيظ شايفه ياماما حظ الخدامه وانا الدكتورة مش لاقيه حد يعملي فرح كدة 

امها.....لا وكميه الدهب اي ده كله..اه يافرستي 

ابوها ...لا والنقطه اللي اخدها والاكل...اي ده 

امها انا من بكرة هكلم الخاطبه تاني كدة كتير 

وفعلا اتصلت بلخاطبه  وحددت معاها معاد تاني يوم ومفجآه.................. ♥♥👈 # الخدامه والدكتورة 

الجزء الثالث والاخير 


وفعلا اتصلت بلخاطبه وقالتلها لازم عرسان ولازم يبقو متعلمين وضروري بكرة..... 

تاني يوم.. 

الخاطبه  جت  وقالتلها تعالي يام الدكتورة اتفرجي علي الجمال ده كلهم شهادات 

الخاطبه... فين دكتورتنا

ام الدكتورة علي وصول يااختي دلوقتي 

ونبي يا نبويه يااختي  كلهم عرسان فل يارب يعجبوها 

الخاطبه نبويه...  هيعجبوها بس متنسيش حلاوتي بقي هههههييييي... 

الباب خبط روحت افتح لاقتها الدكتورة جت

 وبعد شويا ابو الدكتورة جه  واتلمت العيله كلها معا الخاطبه 

يتفرجو وينقو في الرجاله... 

وبعد ساعه اخيرا اختارت واحد مهندس.....وطلبو يقابلوه 

وفعلا بعد يومين  حضر المهندس محمد...

ابو العروسه انت بقي يابني عندك شقه وكده

لا ياعمي انا لسه بدور.

الاب احمممم طب مجهز مهرك وفلوس الشبكه والجواز وكده 

المهندس...مهو ياعمي انا هعمل خطوبه الاول وفترة الخطوبه نعمل كل ده....

الدكتورة...بزهق اووووووف 

اي هي العروسه مالها..ابو العروسه مبسوطه يابني 

ام الدكتورة اه ياني علي اللي بيحصل اووووف 

البشمهندس مالها ام العروسه  ياعمي

لا يابني بتكمل فرحت العروسه 

ابو العروسه دانتا فقعت مرارتي يابني امال عايز تتجوز ازاي يابني مهو ياعمي الصبر عليه 

ابو العروسه معلش يابني كل شئ نصيب 

قام عشان يمشي ابو العروسه...خد يابشمهندس ال٢كيلو موز اللي جبتهم معاك انت جي لقرود 🤣

وفضل الحال كدة حوالي ٦شهور 

كان  في ميكانيكي اجر محل تحت العماره وفتحه وارشه وكان اعجب بيه اوووي وكلمني كتير وجه يكلم الناس اللي شغاله عندهم بما ان ابويا رجع البلد ولما الميكانيكي هشام كلمه ادالو الاذن يطلب ايدي من الناس اللي بشتغل عندهم.

وتاني يوم

فعلا جه اتقدملي ووافقو علي انه فقير وقالهم هقرأ فاتحه  وبعد كده الباقي نتكلم في بعد الخطوبه 

 ابو العروسه... عادي يابني لو هتقعدها في عشه  ولو عايزها دلوقتي خدها 

مانا مش بنتو ولا هما عندهم رحمه 

وكانت الصدمه لما هشام حدد تاني خطوبه وشبكه ونزلنا نقينا دهب جمييل اوووي ٣خواتم ودبله ومحبس 

اتصدمو واتقهرو  برغم اني رفض اعمل خطوبه بفرح اكتفيت بفرحتي انا واخيرا هتستت 

وبعد اسبوع كان كل يوم يخرجني ويوديني افخم محلات الاكل ويشتريلي هدوم وهدايا والدكتورة هان عليها تقتلني من الغيظ.. وبعد يومين كنت طلعت انشر الغسيل علي السطوح ولاقيت الدكتور  بيتوجع وبيصرخ من التعب  دخلت لما لاقيت الباب مفتوح لقيتو عندو حمه وسخونيه شديدة بخطرفه.. 

نزلت جري اقولهم يلحقوة الجدع مالوش حد هنا 

قالولي غوري خشي المطبخ احنا ناقصين بلاوي 

الخاطبه جت تاني وانا بحطلها الشاي 

قولت لستي ياستي الدكتور فوق هيموت من السخونيه وده وحداني  الحقوه...

قالتلي امشي غوري........بجد انا فصدمه مش عارفه اعمل اية........

#الخدامه والدكتورة الجزء الرابع والاخير..

الخاطبه بصدمه... لام الدكتورة يعني عندكم دكتور وبدور علي عريس لبنتك بلاش خيبه 

ام الدكتورة تنحت اه ونبي راحت عن بالنا ازاي دي..

الخاطبه..ده دكتور وهتلاقيه مخزن فلوس علي قلبه اد كدة 

الخاطبه استأذنت ومشيت.

ام الدكتورة بجنان يابو ابتسام يابو ابتسام 

جالها بسرعه قالتلو علي اللي حصل قالها ازاي غابت عننا وعملو نفسهم 

قلقو عليه عشان قولتلهم تعبان طلعولو جري وجابولو دكتور وادويه وفاق الحمد لله 

ام الدكتورة امشي يابت يافيروز هاتي الغده فارخه وشوربه ترم عظم الدكتور...انا 😒حاضر وحضرت الغده فعلا.. 

وهما فضلو كل يوم يعزموه ويقعدو الدكتورة معاه وفات اسبوعين علي كل ده. 

الدكتور والله ياجماعه مش عارف ارد جميلكم ده ازاي انتو فعلا ناس كويسين اوووي وطيبين ويشرفني انكم تبقو اهلي 

فرحو اوووي مهما وقعوه وقرأو فاتحه ونزلو تاني يوم يجيبو الدهب الدكتورة اتصدمت 

لاقت الدهب عبارة عن دبله بس 😂

رجعت زهقانه وامها تقولها معلش يابنتي ده عاشر عريس استحملي واكيد موفر هيجبلك فيلا وعربيه 😂😂 الدكتورة قالتلها طب اقابل اصحابي بدبله بس ازاي 

امها..عندي طقم دهب ابقي البسيه 

الدكتورة..بس انا كدة هلبس حاجه مش بتعتي يعني مش دايمه معايا.

خرجو قعدو معا الدكتور  اخيرا 

ابو الدكتورة هاا يا دكتور حسن فات اسبوع علي الخطوبه  باقي التفاصيل اي.... 

الدكتور بص يعمي انا مرتبي بيكفي اكل وشرب وايجار ومستورة الحمد لله  انا هوضب الشقه فوق السطوح ونعيش فيها انا وابتسام 

ابو العروسه بصدمه انت بتقول اي بنتي تقعد فوق السطوح 

ده مش مستوي حتي شقتنا 

الدكتور خلاص ياعمي نتجوز معاكم في الشقه لو تحب ده 

ابو العروسه انت بتهزر. 

الدكتور خلاص ياعمي انا مش غني وده حالي مش اللي انتو تخيلتوه فشوف اي ردك وعرفني بيه سلام عليكم 

وخطيبي انا كان جاب عربيه ملاكي وجه خد ابو الدكتورة يفرجهم علي الشقه اتقهرو الشقه اوسع من شقتهم وفمنطقه جميله 

وجبلي خاتم وسلسله دهب هديه بمناسبه ان بعد يومين هنكتب الكتاب ودخلت افرج الدكتورة بحسن نيه اتنرفزت ورمتلي الحاجه برة الاوضه في الارض.. 

وامها لعبت فدماغها بمصيبه. 

انها توقع خطيبي واهو الصنيعي احسن من ابو شهاده.. 

وعجبت الفكرة الدكتورة.. وعزمو خطيبي وبعتوني السوق اجيب طلبات كتير عشان ياخدو وقتهم وخرجولو اكل وعصير والدكتورة خرجت متمكيجه 

وقالتلو بدلع اتفضل يابشمهندس 

ام الدكتورة بقي يابش مهندس انت مقامك تتجوز خدامه وعيالك الناس تعايرهم وتقولهم ياولاد الخدامه انت مقامك واحده متعلمه ودكتورة  

قالهم ومين ترضي بواحد مش متعلم زيي بس  

ا

لدكتورة برقه متقولش كده انت تتمناك كل البنات 

ام الدكتورة هاا قولت اي عندنا ليك عروسه  متعلمه اسمها ابتساام 

ههههههه  قالهم والله عندكم حق وانا موافق 

وطبعا قبلها بيوم كانو فشكلو معا الدكتور الخطوبه 

ورجعت واتصدمت من اللي حصل  والدكتورة اخددت دهبي وهدومي والهدايا كلها وطبعا طردوني وكان الوقت متأخر اووي ونمت علي السلم تحت في رجوع الدكتور من الشغل لاقاني قالي مالك يافردوس حكتلو زعل علشاني وقالي طب تعالي متناميش كدة نامي عندي وانا هنام علي الكنبه بره علي السطوح واطريت اطلع معاه وجيت الصبح امشي قالي استني يافيروز انتي لو واحد علي ادو طلبك في الحلال ترضي قرولتلو ارضا طالاما شريني وهنعشها بلحلال موافقه قالي طب انا معجب بيكي وعايز اتجوزك  اي رايك 

اتصدمت قولتلو بس يادكتور انت فين وانا فين قالي مفيش الكلام ده انا شاريكي... ووفقت وروحنا كتبنا الكتاب وعزم اصحابه وهيصنا شويه ودخلنا 

وبعد شهرين انا حامل 

والدكتورة اتجوزت اهي الميكانيكي ويوم فرحها تعبت اوووي وودوها المستشفي والدكاترة عملولها عمليه وقالو للاسف دي اتحولت لراجل  😲😲😲😲😦

ام الدكتورة يالهههههههههوي ياخرابي 


النهايه.

الرضا بلمقسوم وبقضاء الله فوق اي راي مننا


القصه التانيه 

تعليقات