ستعجبك

رواية مين الجاني الفصل الثالث بقلم المجد للكتب

 
رواية مين الجاني الفصل الثالث بقلم المجد للكتب

رواية مين الجاني الفصل الثالث بقلم المجد للكتب 

من الجاني 

الفصل الثالت

سعاد /سهير انا جيت بس علشان خاطر 


مامتك جت تتحايل عليا انما انا مش عايزه 


اعرفك تاني واوعي تبعتي ليا تاني 


او تفتكري أن في يوم من الايام ممكن ادافع 


عنك وانا معرفش ممكن تكوني عملتي 


كده ولا لا سلام 


وبعد يومين راح الشاويش بيت سعاد 





سعاد /خير فيه حاجه


الشاويش /انتي مطلوبه في القسم وعايزنك 


سعاد طيب ثواني هغير هدومي 


الام /خير يا بنتي فيه اي 


سعاد علا يا ماما مش رحماني في موتها 


وفي في حياتها 


الام /اي ده هي علا ماتت انتي وازاي ده 


حصل ردي عليا 


سعاد مش وقته يا ماما.انا لازم انزل دلوقتي 


الام /انا جايه معاكي يستحيل اسيبك دلوقتي 


تنزلي لوحدك 


سعاد /ماما ارجوكي مش وقته سبني انزل 


الام /قولتك اصبري هاجي معاكي وراحت القسم 


وفعلا مامتها كانت معاها بس طبعا 


سعاد دخلت لوحدها للظابط 


الظابط /انتي سعاد 


سعاد /ايوه انا سعاد محمد علي مع حضرتك 


اتفضل 


الظابط /اي علاقتك بالمجني عليها علا محمود


سعاد /كانت زميله ليا في الشغل مش اكتر 


ولا اقل ويعتبر قبل ما تموت مكنتش عارف 


حاجه عنها 


الظابط /بس البنات قالو انها اذتك جامد 


سعاد /الله يرحمها ويسامحها بقي


علي اللي هي عملته 


الظابط /بس كده 


سعاد /مش فاهمه كلامك لو سمحت وضح 


الظابط /يعني وحده بالشر اللي كانت فيه 


سعاد انتي مفطركتيش تنتقمي منها علي 


اللي عملته معاكي 


سعاد/انتقم ازاي اقتلها يعني لا طبعا الموضوع 


عمره ما يوصل معايا لكده 


الظابط /هو اي اللي حصل بينك وبينها بقي 

.

وليه كانت عايزه تكسر مناخيرك مش فاهم 


وكانت عايزه تنتقم منك 


سعاد /معرفش حاجه عن الكلام ده


الظابط /لا والله تمام نجيب سهير 


ونفهم منها كل حاجه وطلب أن سهير 


تدخل عندو 


سهير /تحت امر حضرتك 


الظابط/انتي قولتي ليا أن علا كانت 


عايزه تكسر مناخير سعاد ليه هي سعاد عملت 


فيها أي 


سهير /علا زمان كانت بتحب واحد معانا في 


الشغل بس كلنا عارفين أن علا بتحب تتسلي 


وملهاش في الحب والولد ده راح اتقدم ل سعاد 


في بيتها وعلا طول عمرها كانت بتاعت مشاكل 


كانت ماسكه حاجات علي سعاد وقالت إنها 


هتروح تقولوا عليها وأنا والله كنت خايفه علي 


سعاد من اللي هيحصل ده روحت قولت ليها 


الموضوع وقولت ليها كمان أن سهير ابوها 


ده مش ابوها وهو لقاها في الشارع وعلشان 


معندوش اطفال ربها 


الظابط /وانتي عرفتي الكلام ده منين بقي 


اكيد يعني علا مش هتيجي تقولك الكلام ده 


سهير انا هقول لحضرتك كنت في يوم عند 


علا في البيت وهي وأبوها دائما في مشاكل 


مع بعض وخناق وفي يوم كنت قاعده في 


الصاله معاها وهي قالت ليا انا هدخل اجيب 


منه فلوس علشان ننزل 


                    /فلاش باك


علا /انهارده هوديكي مكان عمرك ما روحتي 


سهير /منين هو احنا قبضنا 


علا/عيب عليكي تقولي الكلام ده 


أنا هتصرف ثواني هدخل اجيب فلوس من 


بابا واجي ودخلت الصوت الاول كان واطي 


بعدين فضل يعلي 


وسمعت علا وهي بتقول ليه 


علا /بقولك اي انا ساكته علي حاجات كتير


ممكن توديك في ستين داهيه خليني كده 


قافله بوقي احسن 


الاب /نفسي افهم بتعملي فيا ليه كده 


اعملي حساب أن ربيتك 


علا /يووووو انت كل شويه ربيتك ربيتك 


هو في اي ياريتك يا اخي كنت سبتني في الشارع 


احسن بدل القرف اللي انا فيه ده فكرني 


مبسوطه اوي بحياتي معاك 


محمود /اخرتها يا علا كمان مش مبسوطه معايا 


علا /بلاش ترسم الوش ده انا عمري ما بصدقه 


اعمله علي حد تاني غيري اوعي كده كتك الاقرف 


ولقيتها خارجه وبتبص ليا 


علا /اي مالك فيه اي 


سهير /ابدا مافيش حاجه يلا بينا 


ونزلنا وانا ساكته ازاي تكلم ابوها كده 


وبعدين ابوها اي انا سمعت وهي قاطعت 

رواية مين الجاني الفصل الثالث بقلم المجد للكتب 

كلامي. قالت 


علا/ايوه مش ابويا 


سهير /انتي بتقولي اي 


علا/بقولك مش ابويا أنا عرفت الموضوع 


ده من أخته منيره هو خدني ربني انما هو 


مش ابويا وانا قولتك علشان انا عارفه 


انك عمرك ما هتقولي لحد بصراحه كنت 


مصدومه بس هي كانت دائما بتعامل عم 


محمود وحش وهو بيسكت وده فعلا 


أكد ليا كلامها لان مافيش بنت ممكن تعامل 


باباها كده يوم ما روحت قولت لسعاد والله 


العظيم علشان عارفه أن هي كانت ناويه 


تاذيها 


الظابط/ماشي سهير بتقول انها كانت معاكي 


يا سعاد يوم ما ماتت علا الكلام ده صحيح 


سعاد /ايوه صحيح فعلا كانت معايا 


وسهير كانت متنحه لانها قالت أن سعاد 


اكيد هتقول الحقيقه 


سهير /والله العظيم انا ما قتلتها ولا اعرف 


مين اللي عمل كده وربنا شاهد علي كلامي 


الظابط /ماشي اخرجوا انتو برا دلوقتي وبعت 

رواية مين الجاني الفصل الثالث بقلم المجد للكتب 

لمحمود ابو علا 


الظابط /مستغربك جدا يا عم محمود 


محمود /ليه حضرتك بتقول كده 


الظابط /يعني مش بنتك وبتعاملك وحش ازاي 


كنت ساكت علي طريقتها دي 


محمود لو قولت ليك هتصدق 


الظابط /عايز والله قول بس اللي عندك 


محمود /حب مش عارف لو كان ربنا كرمني بنت


من صلبي والله العظيم كنت حاسس ان عمري 


ما هحبها كده 


الظابط /معقول يا عم محمود دي كانت 


بتهينك وانت ساكت معقول حب كبنتك بس 


محمود/محدش عارف غلاوتها في قلبي 

رواية مين الجاني الفصل الثالث بقلم المجد للكتب 

والله كانت عامله ازاي 


الظابط طيب هي كانت دايما بتهددك ب ايه 


يا عم محمود 


محمود الكلام ده كدب اه هي كانت بتتكلم 


معايا ب اسلوب وحش انما تهديد عمره 


ما حصل معايا واللي قال لحضرتك كده كداب 


الظابط /اه مهو باين علي وشك اشرب مياه 


يا عم محمود لانك عرقت اوي ودخل الشاويش 


ومعاه تقرير الطب الشرعي 


الظابط /مش بتقول أن بنتك دي كانت 


انسه 


محمود /اي اه طبعا انسه وكان بيتكلم بخوف 


الظابط /امال تقرير الطب الشرعي بيقول ليه 


انها مش بنت 


يتبع

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية مين الجاني  )

يجب أن تكتب 5 تعليقات اولًا كي تظهر لك الحلقة.

الفصل الخامس (من هنا

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -