القائمة الرئيسية

الصفحات

أخبار

         روايةزواج مصلحه 

المجد للقصص والحكايات

موقع المجدللقصص والحكايات

#الحلقه الثانيه 

#بقلم دوداا حوده 

فتح الباب عمر لقاه صاحبه سمير 

عمر :سمير من امتي وانت بتيجي من غير ما تتصل 

سمير :اي ده من امتي طريقه كلامك دي معايا تصدق زعلت ودخل جوا 

عمر :مقصدتش والله بس انا تعبان شويه 

سمير :اي مالك يا حبيبي اه فعلا شكلك تعبان اوي طيب ادخل اللبس وانا هوديك لدكتور 

عمر :اه فعلا انا محتاج اروح للدكتور خليك هنا هلبس واجيلك عالطول ودخل يلبس لقاه حنان في الاوضه عامله تعيط 

عمر :والله يا حنان مش هسيبك انا هتجوزك اسمعني دلوقتي انا هنزل مع سمير وانتي شويه وانزلي وأقسم بالله هسافر لاهلي واجيب ابويا ونيجي نتقدم 

حنان :ليه عملنا ده 

عمر :حنان مش وقته الله يخليكي 

سمير فتح الباب :بقول ك ا ي ه اي ده حنان هههههه وفي اوضه النوم 

عمر :انت ازاي تدخل كده خرجت حنان وهي ميته من العياط 

سمير :والله اسف بس انا معرفش أن فيه حد معاك 

عمر :امشي والنبي دلوقتي الله يخليك 

سمير :حبيبي انا اخوك في اي قولي 

عمر :سمير مش قادر اتكلم معاه حد ارجوك امشي 

سمير :لا طبعا انت اخويا وعمري ما اسيبك في الحاله دي 

عمر : انا غلطت مع حنان ولازم اتجوزها دلوقتي 

سمير :تؤ تؤ تؤ ليه كده بس مانت عارف اهلك ممكن مش يوفقوا علي الجوازه 

عمر :انا مسافر بكره وبمزاجهم غصب عنهم هروح لابوها واتقدم 

سمير :ربنا معاك يا صاحبي وروحت حنان 

الام :مالك يا بت شكلك عامل كده ليه 

حنان ؛مافيش يا ماما صاحب الشركه زعقلي 

الام :خالص يا قلب امك متروحيش تاني 

حنان :انا هروق يا ماما بس سبيني دلوقتي 

وتاني يوم اتصل بيها عمر 

عمر :الو ايوه يا حنان 

حنان :ايوه يا عمر انا نازله الشغل اهو 

عمر :انا راكب ومسافر لاهلي وهاجي اطلب ايدك من ابوكي 

حنان :بجد هتعمل كده 

عمر :وانتي فكراني واطي اكيد هعمل كده 

حنان :حبيبي يا عمر ماشي ياقلبي ربنا معاك وهو ماشي العربيه عملت حادثه واتقلبت وكان موبيل عمر في الاستعلامات وفضل سمير يرن علي عمر ردت عليه في الممرضه 

سمير :ايوه مش موبيل عمر 

الممرضه :ايوه وصاحب الموبيل عمل حادثه وفيه المستشفي 

سمير :طيب مستشفي اي 

الممرضه :قالت ليه علي المستشفي وراح سمير ودخل لعمر 

سمير : سلامتك يا صاحبي 

عمر :حنان حنان 

سمير :فكر في نفسك دلوقتي 

عمر :كلم حنان وعرفها ارجوك يا صاحبي 

سمير :حاضر هعمل كده وخرج وفضل يتصل بيها 

حنان :وانت عايز اي انت كمان مش هرد 

وخرجت الممرضه :للاسف مات😭😭

سمير : لاااا صاحبي وفضل معاه لحد ما كلم أهله وجم خد الجثه وطبعا سمير خد الموبيل وكسر الخط 

وراح تاني يوم لحنان الشغل 

حنان :نعم يا سمير جاي ليه 

سمير :جاي اقولك الله يكون في عونك صحبك خلع 

حنان :انت بتقول اي 

سمير :مافيش بعد ما مشيتي من عند عمر قالي انو خد منك اللي هو عايزو وهيمشي ومش راجع تاني وفعلا سافر 

حنان :انت كداب عمر يستحيل يعمل كده 

سمير مسك بوق حنان جامد :هدفعك تمن الكلمه دي غالي اوي ومشي وفضلت كل يوم ترن علي عمر الفون مقفول واتصل بيها سمير 

حنان :الو ايوه يا سمير 

سمير :بتعيطتي دلوقتي سلمتي نفسك ليه يا رخصيه 

حنان :سمير انا مش نقاصك 

سمير :انا مستعد اتجوزك واستر عليكي قدام اهلك 

حنان نعم ده بجد 

سمير ايوه والله انا مش واطي زي عمر 

حنان :انا مش عارفه اقولك اي وفعلا جه اتقدم وحصل الفرح ويوم الدخله 

سمير :اي بتعملي اي 

حنان :هقلع الفستان 

سمير :لا اقعدي كده عالسرير 

قعدت حنان نعم فيه اي 

سمير شغل الفديو قولي بقي انك مش بنت وعرفي نفسك في الفديو 

حنان ؛انت مجنون صح بتقول اي 

سمير :ضربها بالقلم قولي اخلصي واياك اسمع كلمه مش عجباني 

حنان :ايوه انا حنان غلط مع عمر زميلي في الشغل وسمير ستر عليا واتجوزني 

قفل الفديو 

سمير قومي قلعني الجزمه 

قامت حنان وعامله تعيط 

سمير :يلا نامي برا في الصاله 

خرجت حنان نامت في الصاله وهي ندمانه أنها عملت في نفسها كده ساعه وجه صحها 

حنان :نعم فيه اي 

سمير :اي مش مراتي عايزك 

حنان ؛تحت امرك 

سمير :بس عايزك بمزاجي 

حنان مش فاهمه 

سمير :هفهمك حلا 

يتبع

الفصل السابق

   الفصل التالي

تعليقات