القائمة الرئيسية

الصفحات

أخبار

      رواية زواج مصلحه 

#الحلقه الثالثه 

المجد للقصص والحكايات

#بقلم دوداا حوده 

حنان :اسمع يا سمير انا عارفه اني غلط وغلط كبير كمان بس انت عارف اني كنت بحب عمر اوي واللي حصل ده غصب عني وبجد الموت عندي احسن من الذل ده 

سمير :ضربها بالقلم عيب لما بتكوني متجوزه وتقولي بحب واحد تاني 

حنان :انا مقصدتش انا بعرفك حصل مني كده ليه 

سمير :ولو الموت عندك اسهل عادي هبعت لابوكي واقوله اني عرفت أن بنتك مدام مش بنت وبعد ضغط عليها عرفت وسجلت ليها الكلام وفضيحه في الشغل وفضيحه في وسط اهلك ووريني اهلك هيعرفوا يعشوا ازاي 

حنان :انت اتجوزتني ليه 

سمير :علشان غبيه ومكنتيش عارفه اني بحبك وكونتى مهتمه بواحد بيلعب بيكي واهو سابك ومشي 

حنان :حسبي الله ونعم الوكيل فيه وهو اللي بيحب حد يعمل فيه كده بدل ما تقربني ليك بحب يبقي بكده 

سمير :احنا مش هنكدب علي بعض انا عارف وانتي عارفه انك مش بتحبني ومتجوزاني بس علشان الم الفضيحه واحاسب علي مشاريب غيري 

حنان :انا مش طلبت منك كده انت عملت كده من نفسك وانا قولت عليك جدع وبالنسبه للحب احنا اتجوزنا في شهرين انا برضه معرفكش لو انت كنت عايز نبدا صفحه جديده مع بعض كنت هتعملني بالموده والرحمه واكيد أنا مش هفكر في حد لاني متجوزه بس انت ابتديت الموضوع غلط 

سمير :غلط ولا صح انا قدمت ليكي مصلحه واتجوزتك وانتي لازم تردي ليه المصلحه لأنها في الاول ولا الآخر (جوزات مصلحه )

حنان :هردها ازاي مش فاهمه 

سمير :بعدين تعرفي وسبها وقام دخل الأوضه 

حنان :لا مش هقدر استحمل الطريقه دي انا عارفه انو غبي ازاي وقفت اتجوزوا ونامت من كتر التعب بالفستان عالانتريه والباب خبط صحيت فضلت تنادي عليه مش بيرد فتحت الباب وكانت أمه 

الام :ياخرابي يا بنتي انتي لسه بالفستان 

حنان :اتفضلي حضرتك بصراحه انا كنت تعبانه اوي امبارح وسمير قالي خالص ريحي ومن التعب نمت بالفستان 

الام :سمير مين سمير ابني انا عندوا دم وقلبك ريحي يمكن يا بنتي الله يهدي 

حنان :مش فاهمه 

الام :حبيبتي مافيش ادخلي غيري اكيد اهلك جاين ومينفعش يشفوكي بالفستان كده يالله يا ماما وانا جايبه فطار هعمله ليكي في المطبخ 

حنان:كتر خيرك انا هعمل والله بس اغير هدومي واجي 

الام :روحي بس غيري يالله بطلي كلام انا هنا زي امك ودخلت حنان صعابنه عليا يابنتي بس مش بايدي كنت منعت الجوازه دي يالله ربنا يكون في عونك وخرج سمير من المطبخ 

سمير :انتي دخلتي ازاي 

الام :اخس عليك دي صباح الخير 

سمير :انتي عامله مفتاح للشقه ولا اي 

الام :عيب كده مراتك اللي فتحت ليا هعمل لسه مفتاح للشقه 

سمير :حنااااااااااان تعالي هنا 

حنان :اي فيه اي بتزعق ليه 

سمير :بوصي علشان الغلط عندي ونسيت اقولك باب الشقه ميتفتحش إلا بإذن مني انا مفهوم 

حنان:انا فتحت ليمن دي مامتك 

سمير. :كلامي يتسمع لو مين ابويا لو طلع من التربه اياك تفتحي ليه الباب 

الام :اسمعي كلام جوزك يابنتي انا نازله ونزلت وهي عامله تعيط 

حنان :انت ليه كده ليه بتكره كل الناس فيك دي امك في حد يعامل امه كده 

سمير :اه انا ولو صوتك علي عليا تاني اقسم بربي لقطع لسانك مفهوم 

حنان :دخلت الأوضه ودخل سمير ليها 

سمير :انا اسف وعالفكره انا عمري ما بتاسف لحد 

حنان :بجد انا عايزه العيشه بينا تكون بني يرضي الله لو مش هتعرف سبني 

سمير :انتي ملكي اسيب مين انتي عبيطه 

حنان :انا بقول تعاملني كويس ارجوك انا عمري ما اتعملت بالطريقه دي 

سمير: علشان كده كنتي عايشه علي حل شعرك يابت انتي كل خميس كنتي بتخرجي مع اتنين شباب لوحدهم ومافيش صله قرابه بينك وبينهم انا عمر كذه مره قال إننا نستفرد بيكي بس انا اللي كنت برفض والباب خبط وخرج سمير ومن ورا الباب 

سمير :مين اللي برا 

ابو حنان :افتح يا حبيبي الف الف مبروك انا عمك سيد 

سمير :احنا نايمين انزل عند امي ولما نصحي هتصل بامي تطلعوا 

سيد :مش فاهم انت بتتكلم جد 

سمير :امال ههزر معاك يالله دلوقتي ونزل سيد 

ام سمير :حقك عليا والنبي عريس 

سيد :ابنك قليل الذوق والأدب يلا بينا يا ام حنان 

ام حنان :لاااااا مش همشي الا لما اطمن علي بنتي 

سيد :اقسم بالله مانا داخل الشقه دي تاني يالله قولتك 

ام سمير :امشي دلوقتي والله هطمنك عليها وخرجت حمام من الاوضه 

حنان :انت مش فتحت لبابا 

سمير :لا لازم يعرفوا أنهم يتصلوا قبل ما يجوا 

حنان :انت بتقول اي جاين يطمنوا عليا 

سمير:علي اي مهما ميعرفوش اللي فيها اوعي كده 

وحنان جابت السكينه 

حنان :اقسم بالله لموت نفسي أنا مش هستحمل اعيش كده 

سمير :سبي اللعبه دي يا شاطره 

حنان مسكت السكينه وعورت نفسها وبعدها رمت السكينه 

سمير : اي يا مجمونه ده بس ومسك أيدها وفضل ضاغط عليها وربطها وبعدها حنان نامت ونزل سمير تحت بعد ما عرف انها مش متعوره اوي 

سمير :هما مشيوا 

الام :ليه كده يابني مراتك شكلها بنت حلال ليه تعمل فيها كده 

سمير : هههههههههههه علشان زيك خاينه ولا مش فاكره انك كنتي غطلتي مع واحد غير ابويا وفضلوا عماتي يمسحوا بكرامتك الأرض بسبب الحوار ده وشوفت قدام عيني نفس غلطتك هي عملتها 

يتبع

    الفصل التالي

تعليقات