القائمة الرئيسية

الصفحات

أخبار القصص

رواية زواج مصلحه الفصل الرابع

 رواية زواج مصلحه 

المجدللقصص والحكايات 

موقع المجد للقصص والحكايات


#الحلقه الرابعه 

#بقلم دوداا حوده 

الام :حرام عليك يا بني غلطه عملتها وطول عمري بدعي ربنا يغفر ليا ويسامحني وانت تعمل كده اغفر وسامح ده ربنا بيسامح 

سمير :اسامح اسامح مين اسمحك انا كنت بروح لعمتي كانت دائما بتقولي امك رخيصه وخاينه فاكره لما كنت عايزه أخطب بنت عمتي فلاش باك 

سمير :ماما يا ماما ماما انتي فين 

الام :هنا ياسمير في المطبخ تعالي 

سمير :ماما انا قولت لمروه اني بحبها وعايز اتجوزها وهي وافقت 

الام :مروه مين بنت عمتك دعاء ابدا ولا يحصل 

سمير :ليه كده يا ماما هي بتحبني وانا كمان 

الام :حبيبي عمتك دي مش كويسه بلاش يابني 

سمير : ماما الخلاف اللي بينكم اللي انا معرفوش لحد دلوقتي لازم ينفض ومافيش مناسبه احسن من كده والنبي يا ماما لو بتحبني تيجي معايا الله يخليكي يا ماما 

الام:لا يا سمير مش هاجي عايز تروح انت روح 

سمير :براحتك يا ماما اموت وافهم اي اللي حصل بينك وبين عمتي علشان كل ده ودخل الاوضه شويه ودخلت الام 

الام :مش هتاكل يا حبيبي 

سمير :لا مش عايز اكل 

الام :طيب انت قولت لعمتك حاجه 

سمير :لا لسه كام لازم اجي اخد رايك الاول 

الام :طيب يا حبيبي انا موافقه بس بشرط 

سمير :انتي تؤمري يا ست الكل طبعا 

الام :هنروح من غير ما تقول لمروه ومش هنتكلم في حاجه الا لما أعقد مع عمتك الاول 

سمير :طيب ليه 

الام : انا قولت اللي عندي رايك اي 

سمير :موافق طلما هتجوز مروه وراحوا عند عمتهم وكانت أول مره تروح ام سمير بيت دعاء من يوم ما اتجوزت وفتحت الباب مروه 

مروه :سمير تعالي اتفضلي يا طنط 

دعاء :حبيب عمتك اخيرا جيت ......اي اللي جاب الست دي هنا 

سمير :معقول يا عمتي عيب كده ازيك يا وليد عامل اي 

وليد:ازيك يا ابن خالي تعالي 

ام سمير :ازيك يا دعاء اخبارك اي 

دعاء :مش بترد عليها 

مروه ؛ماما عيب كده الست في بيتنا 

دعاء :اتفضلوا 

ام سمير :عايزكي في كلمتين لو سمحت لوحدينا 

دعاء :وليد خد اختك وابن خالك وادخل البلكونه 

وليد :حاضر يا ماما وخرجوا 

ام سمير :اسمعني كويس انا طبعا بشكرك انك لحد دلوقتي مقولتيش لسمير علي الموضوع القديم اقسم بالله انا ندمانه وبدعي ربنا يغفر ذنوبي اخوكي ستر عليا وطلع ابن اصول الله يرحمه 

دعاء :انتي جايه عايزه اي مش فاهمه 

ام سمير :عايزكي تنسيني انا سمير عايز يخطب مروه والولد هيموت عليها وأنا جايه اخبطها ليه 

دعاء : هههههههههههه بتقولي اي يا مروه يا سمير 

مروه :نعم يا ماما فيه اي 

دعاء :حبيب عمتو انت جاي تخطب بنتي صح 

سمير :عمتي ليا الشرف طبعا اتجوز مروه 

دعاء :بس احنا هيحصل لينا العار لو حصل كده 

سمير :بتقولي اي يا عمتي 

دعاء :امك دي تعر اي حد 

سمير :قطع لسان اللي يقول علي امي كده يا عمتي 

دعاء :اهدي ياروح عمتك امك كانت ماشيه مع واحد وضحك عليها وابوك جه وستر عليها انما احنا شيفانا مش محترمه وبجد ام تعر ها ياست مروه رايك اي 

مروه :اي اللي بتقولي ده يا ماما 

دعاء :اطلعي برا وانت كمان لو عرفت انك قربت من بنتي تاني اقسم بالله لخرب بيتك وهفضحك وافضح امك للعيله كلها براااااا 

سمير :يلا بينا وخرج 

الام :سمير انا عايزك تسمعني 

سمير :ليه تعملي فيا كده ليه مقولتيش ليا قبل ما اروح منك لله يا شيخه 

رجوع 

الام :اقسم بالله يابني ما كان بايدي ومحدش غصبك تتجوز واحده كده حرام عليك 

سمير :الغل اللي جوايا من نحيتك هطلعوا عليها 

الام :حبيبي زمان انت اتحاسبت علي حاجه ملكش دعوه بيها ارجوك يا بني اهدي ومتبقاش كده يا تسبها يا تكمل وتغفر ليها وليا يابني انا هموت اقسم بالله ارجوك يابني 

وطلع الشقه لقاه حنان قاعده تعيط 

سمير :باس دماغها حقك عليا بجد انا اسف 

حنان :ارجوك طلقني والنبي 

سمير :سامحني بجد ارجوكي 

حنان :هكدب عليك لو اقولك هقدر 

سمير :انا هخليكي تقدري والله قومي اللبسي 

حنان :هنروح فين 

سمير :هنروح لبابكي  ابوس دماغه 

حنان :هو اي اللي حصل غيرك كده 

سمير :قومي بس وبعدها هنسافر 

حنان :يلا بينا وراح صالح ابو حنان وسافرو الغردقه سوا وكان احلي شهر عسل بس كانت مستغربه من تغيرو بس حمد ربنا أن بقي انسان كويس ورجعوا البيت 

الام :حبايب قلبي حمد لله على سلامتكم 

حنان :حبيبتي يا ماما ربنا يخليكي 

سمير :ماما قدام مراتي بقولك متزعليش مني 

الام :حبيبي عمري ما ازعل منك ياقلبي وتاني يوم كام نازل سمير الشغل 

حنان :سمير انا هنزل شغلي بقي 

سمير :احنا مش محتاجين شغلك بقي خليكي في بيتك 

حنان :انا بحب شغلي مش موضوع فلوس 

سمير :ماشي ياقلبي عايزه حاجه 

حنان :عايزك كويس ونزل سمير ولبست ونزلت الشغل 

مديحه حنان كلمي المدير عايزك 

حنان :حاضر ودخلت للمدير لقت ست كبيره قاعده ولبساه اسود مساء الخير يا فندم 

المدير :مساء الخير بقولك خدي الحاجه ام عمر الله يرحمه وخلصي ليها الورق اللي هي عايزه 

حنان :عمر مين عمر زميلنا مات 

الست :ايوه يا حبيبتي مات من شهر 

حنان :بتقولي اي مات ازاي 

الست :كان جاي عندنا يا حبيبتي وعمل حادثه لولا صاحبه كتر خيرو سمير مكناش عرفنا لان موبيله ضاع 

حنان :يعني سمير عارف ان عمر مات وروحت البيت لقت سمير قاعد عند مامته 

حنان دخلت لقته قاعد :انت ازاي تكدب عليا وتقول أن عمر باعني وهو مات انت حيوان انا بكرهك طلقني وافضحني زي مانت عايز يا كلب 

سمير :انا كلب يا ارخس وحده شوفتها في حياتي.ونزل فيها ضرب 

يتبع

 الفصل التالي

تعليقات