رواية زواج مصلحه
المجد للقصص والحكايات
#الحلقه الخامسه
#بقلم دوداا حوده
الام :حرام عليك يابني سيب البنت هتموت في ايدك
سمير :سبيني يا ماما لازم اموتها الفاجره دي
حنان :اخرس انا مش فاجره انا كنت بحب عمر وكان هيتجوزني أما غلط بس انت مش ربنا علشان تفضل تعمل فيا كده وانت لو كنت صريح معايا من الاول وقولت ليا الحقيقه كنت لو فكرت تتقدم ليا كان هيبقي علي حب من اولها انما تعمل فيا كده لا والف لا ومش هقبل منك لله خليتني اكره عمر واقول عليه ندل وجبان وهو يعني كان مسافر علشان يجيبوا اهلوا يتقدموا ليا
سمير :بعد ما سترك من الفضيحه جايه تقولي الكلام ده
حنان :طلقني يا سمير مش عايزك
سمير :بعينك مش هيحصل وادخلي كده قدامي ودخلها اوضه وقفل عليها عارفه لو فتحتي ليها يا امي هعمل اي
الام :حبيبي مش كده افتح واتكلم معاها بس
سمير : ابدا دي كلبه وانا غلطان اني سترت عليها دي كان لازم تفضح اقسم بالله يا حنان سيرتك هتكون علي كل لسان
الام :اطلع بس الشقه الاول وبعدين نتكلم
سمير : طالع عيشه تقرف ودخلت ليها ام سمير
ام سمير :ليه بس كده يابنتي ليه عملتي كده
حنان:ابنك ده مفتري وظالم ومش فاهمه ليه عمل فيا كده
الام :ممكن تسمعني ابني كان زفت وانا عارفه والله بس غصب عنه انا السبب بي هو اتغير والله معاكي ومعايا ومع نفسه انتي لو كنتي عرفتي أن عمر ده مات كنتي هتعملي اي يعني مش هتتجوزي بقيه حياتك كان كل عريس هيجي كنتي هتفضلي خايفه ومرعوبه برضه
حنان :انا غلط بس والله والله كام غصب عني ولو كان قال ليا الحقيقه وكان قال إن عايز يتقدم ليا كنت وافقت عليه
الام : احنا برضه لازم نقدم تنازلات يعني انتي كنتي عارفه أن انتي في مشكله كبيره وهو خرجك منها يمكن الاول كان وحش معاكي بس بعد كده بقي كويس
حنان :غصب عني والله مش عرفت امسك اعصابي لما عرفت أن عمر مات عمر ده كان حاجه كبيره بالنسبه ليا وكان بيحب ابنك اوي والله ليه يعمل كده
الام :تاني يابنتي حياتك لازم تتغير خالص انسي الماضي بكل ما فيه علشان تقدري تعيشي والله انا يوم فرحك قولت حرام بنت الناس دي تظلم بس هو بيحبك علشان كده اتغير علشانك والله اطلعي صالحي جوزك وراضي واستغفري ربنا وصلي وانسي عمر خالص لانه لازم يتنسي وحاولي تغيري سمير دايما للكويس لان دي دلوقتي هي حياتك ولازم وتعيشيها بالاسلوب كويس وتعودي انو مش كل حاجه يمد ايدو لا في كلام لازم يكون فيه نقاش مش كل حاجه مد ايدك
حنان :ممكن سوال ازاي بعد اللي عرفتي عني ده برضه بتحاولي تخليني معاه مع انك عارفه اني غلط
الام :انتي قولتيها ربنا بيغفر انا مش هغفر اطلعي يا بنتي وطلعت حنان وفضلت تخبط عالباب وفي الاخر فتح
سمير :انتي ازاي تخرجي من باب الاوضه وطالعه هنا عايزه اي
حنان :انا اسفه بجد
سمير :وانا مش قابل اسفك يا حنان
حنان :والله غصب عني انصدمت لما عرفت أن عمر مات وزعلت انك كدبت عليا ومسكت سمير من ايدو حقك عليا
سمير :ادخلي نامي وسبيني دلوقتي ودخلت حنان الأوضه نامت وكل تفكيرها في عمر غصب عني والله مش قادره انسي ده حبيبي وصحيت تاني يوم كان سمير بياخد لبس من الاوضه
حنان :مش صحتني ليه احضر ليك لبس سمير مش رد
حنان :طيب هو انا هروح الشغل ولا اي
سمير :براحتك اللي انتي عايزه اعملي ولبس ونزل راح الشغل وحنان كمام وخبطت علي حماتها
الام :ها عملتي اي
حنان :زعلان
الام :معلش هيروق سبي دلوقتي يلا روحي شغلك ولما تيجي انا هتكلم معاه ربنا معاكي
حنان :باست دمغها ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي
الام :ويخليكي ليا يلا مع السلامه وخرجت حنان راحت الشغل وفي مكتب سمير صاحبه رفعت دخل عليه
رفعت :مالك شكلك مش طبيعي ليه
سمير :مخنوق اوي حياتي كانت بدأت تبقي تمام بس اتعكت تاني
رفعت :فيه اي قولي ده انت لسه متجوز
سمير :مزعل مراتي اوي مني
رفعت :هديه حلوه مع كلمتين حلوين كل حاجه هتتحل
سمير :مش كل حاجه تنفع بالكلام انا مش عارف ارض في وشها
رفعت :قوم بس يلا روح صلحها
سمير :اروح فين دي في الشغل
رفعت :حلو اوي ورد حلو مع خاتم تحفه ونزل نص ركبه وهي هتسامح
سمير :اي شغل الجنان ده
رفعت :والله ده اللي بيجيب مع البنات يلا وراح فعلا اشتري الحاجه
وفي شغل حنان كانت زميلتها اسماء معاها في المكتب
حنان :بقولك اي ما تشتغلي مكاني انا لازم امشي دلوقتي
اسماء :لسه قولي لي الاول
حنان :مزعله سمير وعايزه اروح اصالحه
اسماء :عيني يا عيني الله يرحمك يا عمر
حنان :اسماء لو سمحت
اسماء :انا اسفه متكلميش حقك عليا
حنان :طيب تعالي مكاني
ومش حنان وقدام الشركه نزل وسيم صاحب شركة ادويه ودايما بيتعامل مع شركه السياحه اللي شغاله فيها حنان
وسيم :انسه حنان انسه حنان
حنان : استاذ وسيم ازي حضرتك
وسيم :هو حضرتك ماشيه انا كنت جاي عايز حضرتك في حاجه
حنان :انا اسفه والله بس لازم اروح لجوزي دلوقتي
وسيم :جوزك هو حضرتك اتجوزتي اصل فاكر أن كنت هنا من شهرين وحضرتك مكنتش متجوزه
سمير :مهي ياروح امك اتجوزت
وسيم :نعم بتقول اي
حنان :استني والله هفهمك
سمير :اركني انتي اي مش بتضيعي وقت. فعلا انتي شمال من يومك
وسيم :تقول اي ياغبي انت
سمير:هو انا لسه قولت حاجه وضربت وسيم وبعدها ضرب حنان وجم الأمن ومسكوا وركبت حنان تاكسي وراحت بيت ابوها مضروبه
ام حنان :اي اللي عمل فيكي كده ينهار اسود ودخلت حنان وبعدها سمير وداخل يزعق فين عمي تعالي اعرفك كل حاجه