أخر الاخبار

رواية زواج مصلحه الفصل السادس

رواية زواج  مصلحه 

#الحلقه السادسه 

موقع المجد للقصص والحكايات

#بقلم دوداا حوده 

الاب :احفظ اديك واتكلم عدل هسمعك فيه اي واي المنظر اللي بنتي جايه بيه ده 

سمير :بنتك المحترمه القيها وافقه معاه واحد في الشارع ووافقين يتكلموا 

حنان :بعياط والله يا بابا ده واحد بيتعامل مع الشركه عندنا وكان طالب شغل مني وكان لسه واصل الشركه وشافني صدفه وانا خارجه من الشغل وهو جه وسمع كلمنا 

الاب :بوص يا بني انا بنتي محترمه ومؤدبه وانا عارف مربي ازاي ومش هسمح ليك تتكلم معاها كده 

سمير :اه ومالو بس قبل ما تتكلم معايا شوف حاجه كده علي موبلي وبعدين نتكلم حنان اول ما سمعت كده اغم عليها 

الاب :حنان مالك يا حبيبتي وشلوها وفضل عندها حالت تشنجات  وجه الدكتور

الدكتور :انا اديتها ابره مهده للصبح وياريت متتعرضش لاي زعل 

الاب :اوعدك يا دكتور من انهارده مافيش اي زعل هيحصل ليها 

سمير :عمي انا اسف انا واحد بغير علي مراتي 

الاب :امشي يا سمير لو سمحت 

سمير :انا عايز مراتي 

الام :عايزها عليان تموتها امشي يابني لوسمحت وروح سمير 

لقاه امه قاعده بتعيط 

سمير :مالك فيكي اي 

الام : حنان مجتش لحد دلوقتي ومش عارفه اتاخرت ليه 

سمير 'حنان عند اهلها 

الام :ليه حصل اي 

سمير : انا عايزها يا امي بالله عليكي روحي اتكلمي معاها ورجعيها 

الام :يابني البت دي لو ضاعت من ايدك مش هتعرف تعوضها ارحمها يابني وخف عليها مش كده 

سمير :عايزني اعمل اي روحت الشركه لقيتها وافقه مع راجل غصب عني ضربتها وضربته 

الام :عملت اي ليه كده يابني 

سمير :لو بتحبني روحي هاتيها 

الام :بكره سبها عند اهلها انهارده وبكره اروح اجبها وتاني يوم راحت ام سمير البيت عند حنان فتحت ام حنان 

ام سمير. مساء الخير 

ام حنان :تعالي يا حبيبتي اتفضلي 

ابو حنان :لو جايه تتكلمي في رجوع حنان فده شي مش هيحصل 

ام سمير :والله سمير طيب وغلبان هو مجنون شويه بس بكره يعقل 

ام حنان :بنتي عمرها ما شافت بهدله في حياتها ابنك بهدلها 

ام سمير :علشان خاطري المره دي ولو حصل اي شي تاني سعتها اعمله اللي انتو عايزنه 

حنان :انا عايزه اروح يا بابا 

ابو حنان :انتي بتقولي اي 

حنان ؛هروح بيت جوزي يا بابا 

الاب :اعملي اللي انتي عايزه مليش دعوه بس لو موتك متجيش تعيطي وفعلا قامت لبست وامها دخلت الاوضه 

الام :ممكن افهم اي اللي عملتي ده 

حنان :هروح بيتي 

الام :يا حنان يابنتي انتي جميله وحلوه ومش عندك عيال منه اي اللي يغصبك تكملي مع واحد كل شويه ضرب واهانه اقعدي في بيت ابوكي وهو هيجيب ليكي حقك .

حنان :بحبه بت ماما 

الام :انتي حره كتك الاقرف وخرجت من الاوضه 

حنان :والله ولا بحبه ولا نيله غلطه عمري وبدفع تمنها لحد دلوقتي خايفه عليكم تموتوا لو عرفتم اني اتجوزت سمير وانا مش بنت وهو ستر عليا بس للاسف بيذل فيا بالكلام اللي معاه وخرجت حنان 

حنان :انا جاهزه يلا بينا 

الام :اسمعي لو خرجتي من البيت ده مش هتخدلي تاني 

حنان :هونت عليكي يا ماما 

الام :نعم مانتي هونتي علي نفسك اطلعي برا يلا مع السلامه 

وفعلا مشيت حنان 

ام سمير :معلش بكره يهدوا وروحت البيت 

حنان :انا مش هطلع الشقه دلوقتي 

ام سمير :اللي يريحك يا قلبي خليكي هنا 

سمير :يعني اي 

ام سمير :خالص يا سمير سيبها برحتها وفعلا نامت وعدا يومين ومش كانت بتروح الشغل طبعا علشان اللي حصل 

وبعدها لقت جيرتها منه بترن عليها 

حنان :ازيك يا منه عامله اي 

منه :حبيبتي البقاء لله والله فضلت ادور عليكى ساعت العزا مش شوفتك 

حنان :عزا مين بتتكلمي عن مين 

منه :عزا بابكي يا حنان هكون بتكلم عن عزا.مين 

حنان :الو مين انتي عبيطه صح ابويا انا مات مات ازاي وامتي منه والنبي قولي انك بتهزري منه الله يخليكي يا منه قولي 

منه :انا اسفه والله ما اعرف انك مش عارفه بس ازاي 

حنان :لاااااا يامنه انتي كدابه بابا عايش مينفعش يموت وهو زعلان مني لا يا منه والنبي قولي حاجه غير كده الله يخليكي وقفلت السكه ودخلت المطبخ جابت السكينه 

ام سمير :فيه اي رايحه فين بالسكينه دي حنان وطلعت حنان وفضلت ترن الجرس وفتح سمير 

حنان:حرام هو يموت انت اللي لازم تموت يا سمير انت شر ولازم اخلص منه وما فقتش الا والسكينه غرقنا دم 

يتبع

 الفصل التالي

تعليقات