أخر الاخبار

رواية زواج مصلحه الفصل السابع

 رواية زواج  مصلحه 

المجد للقصص والحكايات 

موقع المجد للقصص والحكايات


#الحلقه السابعه 

#بقلم دوداا حوده

وقع سمير عالارض وطلعت امه 

ام سمير :اي فيه اي ينهار اسود ليه كده عملتي كده ليه 

حنان : لازم يحصل كده ابنك لازم يموت ابويا مات وابنك السبب ابنك حرمني من ابويا وكان السبب أن امي متتصلش بيا 

ام سمير :طيب يا حبيبتي ارمي السكينه من ايدك الواد بيموت 

حنان :لاااااا مش هرمي السكينه لا حرام عليك ليه عملت فيا كده منك لله يا بعيد انا هموتك بالبطي 

سمير ؛ماما الحقني انا بموت 

الام :والنبي يا بنتي ارجوكي هاتي السكينه 

حنان :لا قولت لا مش هدي السكينه لحد الان لما اخلص عليه اوعي كده وقامت ام سمير وخدت منها السكينه واتصلت بالاسعاف وقالت لحنان امشي يا بنتي الله يخليكي وقصري الشر وراح سمير المستشفي والدكتور عالجه 

الدكتور :انا لازم اعمل محضر حضرتك 

الام :محضر اي ده حرامي كام بيفكر يسرقه ولما ابني شافه ضربه بالسكينه واحنا مشوفناش شكله 

الدكتور :برضه هيتعمل محضر وحضرتك قولي كده فيه بعد اذنك 

سمير :عايزه تضيعي حقي تاني 

الام :يابني بالله عليك ارحمها وسبها 

سمير :كانت هتموتني وانتي عايزني اسبها 

الام :يابني حرام عليك البت تعبت وغصب عنها ابوها مات تعمل اي 

سمير :والله ما هطلقها اااااااه 

الام:ريح نفسك بس وبطل كلام دلوقتي وراحت حنان بيت ابوها وفضلت تخبط 

حنان :بابا يا بابا انا جيت انت فين يا بابا 

الام :انتي اي اللي جابك هنا امشي اطلعي برا 

حنان :هسلم علي بابا وهوري دم سمير انا قتلته خالص بابا يرجع بقي يا بابا تعالي بقي والنبي 

الام :اقفي هنا انتي عملتي اي ودم مين ده 

حنان :والله دم سمير انا عرفت أن بابا زعلان مني وعايز يسبني في الدنيا لوحدي روحت قتلت سمير والنبي يا ماما خلي يرد هو في البلكونه بيسقي الزرع صح ودخلت البلكونه 

الام دخلت وراها وخدتها في حضنها ليه عملتي كده واي اللي بتعملي ده ابوكي مات 

حنان :لا انا غاليه عندو هو ضحك عليكي وقالك تقولي كده علشان عارف انه غالي عندي انا والله ما بحب سمير انتي مش فاهمه انا كنت بحب زميلي في الشغل وحصل بينا حاجه انا عارفه اني غلط واستاهل الموت بس والله خالص سمير خد حقكم وموتني بالبطي بس عايزه بابا يجي ويموتني هو 

الام :حنان انتي اي اللي حصلك يابنتي والنبي انا قلبي موجوع علي ابوكي متعمليش فيا كده انتي كمان 

حنان :طيب قولي لبابا يجي يكلمني لو مره بس وبعدها يقتنلي بعدها والنبي يا ماما وبعدها امها اتصلت بالدكتور لان حنان كانت خالص جالها انهيار عصبي ومش بقت عارفه هي بتقول اي 

الدكتور :هي خدت حقنه ونامت بس لو فضلت كده لازم تروح مستشفي 

الام :يا حبيبتي يا بنتي طيب ممكن ننقلها دلوقتي 

الدكتور :لا لما تصحي بس ونشوف الوضع هيكون اي 

الام :طيب يا دكتور هي جت وهدومها مالينا دم وبتقول انها قتلت جوزها هي الحاله اللي هي فيها دي تخليها تعمل حاجه وهي مش في وعيها 

الدكتور :نعم حضرتك بتقولي اي انتي لازم تتاكدي من الكلام ده ولو حقيقي يبقي لازم تتنقل مستشفي حالا 

الام :ربنا يستر وتكون بتخرف وراحت ام حنان بيت سمير وعرفت أنه في المستشفي راحت ليه المستشفي 

ام سمير :ام حنان تعالي 

ام حنان :الف سلامه عليك طلق بنتي يا سمير 

سمير :والله لسجنها وهفضحهالك 

ام حنان :مش هتعرف تعمل حاجه بنتي جالها انهيار عصبي وهتروح مستشفي واللي كانت فيه هاكد بالورق انها مكنتش طبيعه 

ام سمير :هيطلقها والله حنان كويسه وربنا يطمنك عليها 

سمير :وانتي عارفه بقي أن بنتك مكنتش بنت 

ام حنان :وليه مش طلقتها لما عرفت كده 

سمير :عملت باصلي 

ام حنان :لا والله كتر خيرك بنتي وانا هربيها علي اللي حصل منها بس اقسم بالله لو ما طلقتها ليبقي فيها كلام تاني 

ومشيت 

ام سمير :طلقها يابني 

سمير :بحبها يا امي 

ام سمير :الموضوع مش هيخلص كده طلقها وفعلا خرج من المستشفى وطلقها وكانت  حنان بتاخد العلاج في البيت ومش بتخرج خالص وباب البيت خبط فتحت امها وكان وسيم 

الام :مساء الخير مين حضرتك 

وسيم :انا اسف اني جيت من غير ميعاد حضرتك مش تعرفني انا اعرف مدام حنان وبصراحه حصل موقف ومن بعدها عرفت انها مش بتروح الشغل وكنت حابب اطمن لاني عملت ليها مشكله كبيره وحماه عالحوار 

الام :حنان ادعليها والنبي حنان عندها حاله نفسيه ومش بتتكلم خالص 

وسيم :انا اسف بس جوزها دي غبي اوي 

الام : الله يسامحه بقي اهو غار في داهيه 

وسيم :طلقها 

الام :الحمد لله المهم عندي بنتي وجاب وسيم دكتور وفضل مع حنان لحظه بلحظه لحد ما بقت كويسه وطلب أيدها للجواز وافقت 

حنان :ماما انا خايفه حاسه ان سمير مش هيسبني في حالي انا عايزه اقول لوسيم علي الموضوع القديم 

الام :انتي عبيطه انسي الحوار ده خالص مفهوم ويوم الفرح خالص اتجوزت 

وسيم :بجد يا حنان انا هشيلك فوق راسي 

حنان :حبيبي وانا والله ربنا يعلم انا حبيتك ازاي وانت اغلي حاجه عندي 

وسيم :ربنا يخليكي ليا ودخلت الأوضاع تغير هدومها وفضلت وافقا قدام المرايا 

حنان :لا انا هقول ليه بصراحه بس خايفه يقولي مش عرفتني ليه قبل الجواز لا وسيم طيب حتي لو مش سامحني مش هيقول كده بس لازم يعرف 

وسيم :قاعد بيشرب سيجاره عقبال ما حنان تغير وحاله رساله واتس 

وسيم :يوووو نسيت اقفل الفون وفتح الرساله وكان من رقم غريب فديو اللي كان مصورو سمير ل حنان ومبروك يا عريس 

ودخل وسيم لحنان 

وسيم :حنان ممكن افهم اي ده 

يتبع

الفصل التالي

تعليقات