القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية زواج مصلحه الفصل الثامن

 رواية زواج مصلحه 

#الحلقه الثامنه 

موقع المجدللقصص والحكايات


#بقلم دوداا حوده 

حنان :انا اللي عايزك في موضوع مهم

وسيم :تعالي وخرجوا قاعدوا في الصاله 

حنان :بوص يا وسيم انا كنت بحب واحد زميلي في الشغل كان اسمه عمر اكيد انت عارفه 

وسيم :اه انا روحت سألت علي عمر ده عرفت أنه مات 

حنان :ايوه مات بس قبل ما يموت حصل بيني وبينه شي بس اقسم بالله في لحظه ضعف بيني وبينه احنا فضلنا مع بعض اربع سنين والله عمره حتي ما باسني بسىفث يوم غلط وروحت ليه الشقه وحصل بينا حاجه وكان مسافر لأهله علشان يجي يتقدم ليا بس عمل حادثه ومات 

وسيم :هو انتي عرفتي سمير الحقيقه ولا عملتي عمليه 

حنان :لا سمير كان عارف بس معرفش ازاي في الاول جه  وقالي أن عمر ندل وهرب وطلب مني الجواز وانا وافقت بس طلع ندل وبيستغل النقطه دي وفضل يزل فيا انا غيرته والله بس للاسف اللي فيه طبع مش بيغيرو انا ريحت ضميري محبتش يحصل بينا حاجه الا وانت عارف عني كل حاجه 

سمير :وفديو اللي صورتيه وانتي بفستان الفرح هو اللي غصبك تعملي كده

حنان :وانت عرفت منين ايوه فعلا حصل هو شير الفديو 

وسيم :لا بعته لا وورها الفديو

حنان :وسيم انا اسفه كان لازم تعرف عني كل حاجه قبل ما يتقفل علينا باب بي بصراحه خوفت انا حسيت معاك بالأمان وخوفت تروح مني بعدها حسيت انها انانيه مني لو عملت كده وليك حريه الاختيار لو عايز تطلقني انا موافقه 

وسيم :انا مش ندل زي سمير كلنا بنغلط الاهم اننا منكررش الغلط وانا عارف انك كويسه من جواكي والله 

حنان :بجد يا وسيم انا ما شوفت زيك 

وسيم :وانتي والله يا حنان كويسه اوي ربنا يخليكي ليا وتاني يوم جت امها تبارك ليها 

الام :والله شكل ربنا عوضك ب وسيم اوي 

حنان :ابن حلال يا ماما عالفكره انا قولت ليه علي كل حاجه 

الام :ينهارك اسود يا حنان 

حنان :ماما الحمد لله اني عملت كده الزفت معرفش جاب رقمه منين وبعت ليه الفديو 

الام :ينهار اسود برضه حسبي الله ونعم الوكيل في الغبي ده 

حنان :الحمد لله أنا كده مش خايفه من حاجه 

وسيم :حنان اخويا احمد ومراته برا ممكن تيجي تسلمي عليهم 

حنان :طبعا وخرجت حنان مساء الخير 

مروه :مساء الخير انا مرات احمد اهلا بيكي 

حنان :حبيبتي نورتني 

مروه :من هنا ورائحة بقي اعتبرني اختك 

حنان :ليا الشرف الله انا كان نفسي في اخت من زمان 

مروه :تمام اوي اه صح احنا كنا لسه بنقول لوسيم انكم معزومين عندنا يوم الجمعه 

حنان :تمام يا حبيبتي الري رأي وسيم 

احمد :سيدي يا سيدي شيفاه الكلام 

مروه :لااااااا انا شكلي هغيرك خالص 

وسيم :ست مروه ملكيش دعوه بمراتي هي عجباني كده 

مروه :كده ماشي يا وسيم ونزلو مشيوا ومروه بصت من العربيه لقت سمير

مروه :ثواني والنبي يا احمد ده سمير ابن خالي سمير يا سمير 

سمير :مين مروه ازيك عامله اي 

مروه :بخير والله اي فينك 

سمير :في الدنيا والله 

مروه :اعرفك جوزي احمد 

سمير :اه ازي حضرتك عامل اي 

احمد :الحمد لله بخير 

مروه :طيب مش هينفع كلام في الشارع انت وراك اي يوم الجمعه الجايه 

سمير :مش ورايا حاجه 

مروه :طيب هات رقمك وهبعتلك العنوان وتيجي تنورنا 

سمير :اه بس وبث لاحمد 

احمد :البيت بيتك انا كمان عايز اتعرف عليك 

سمير :هجيب خطبتي واجي باذن الله 

مروه :الف الف مبروك يا عقبال الفرح يارب 

ومشي سمير وأحمد ومروه ركبوا العربيه 

احمد :انتي بتهزري صح

مروه :ده ابن خالي وفيها اي 

احمد :يعني انتي عزامه اخويا ومراته وفي نفس الوقت تعزمي قريبك 

مروه :اوووووو انا نسيت طيب وفيها اي هو اخوك غريب اللي حصل بقي وراح سمير الكباريه اللي بقي عالطول فيه 

ودخل اوضه الراقصه سونيا 

سونيا : اي يا حبيبي عامل اي 

سمير :سونيا انا عايزك في موضوع مهم 

سونيا عنيا ليك ياقلبي 

سمير :عندي مشوار يوم الجمعه بس عايزك تيجي كانك خطبتي 

سونيا :هئ هئ هئ خطيبتك ماقولتك يا عنيا اتجوزني وأبطل شغل 

سمير :يووووو مش وقته بقي 

سونيا :لا وقته بقي بقالك كام شهر عايش عندي في الشقه يا اما تتجوزني يا اما كل واحد يروح لحالو 

سمير ؛ماشي يا سونيا بس تبطلي رقص 

سونيا :بس كده عيني وجه يوم الجمعه وراحوا حنان ووسيم 

مروه :ايوه كده بحب الناس اللي مظبوطه في مواعيدها اوي 

حنان :مساء الخير يا حبيبتي 

مروه :مساء الخير اتفضلوا ودلخوا واقعدو وبعدها الباب خبط 

مروه :معلش ده قريبي وعزم نفسه عندنا وانا اتحرجت أقوله لا وراحت تفتح 

احمد وطي علي وسيم :هي اللي عزما بس مكسوفه تقول 

وسيم :واي يعني ودخل سمير وسونيا مساء الخير 

حنان :مساء ال ينهار اسود

يتبع

الفصل التالي

تعليقات