أخر الاخبار

رواية حمل بالتراضي الفصل الخامس والسادس بقلم رانيا ابو خديجة

 رواية حمل بالتراضي الفصل الخامس والسادس بقلم رانيا ابو خديجة 

روايه حمل بالتراضي  بقلم رانيا ابو خديجة 

رواية حمل بالتراضي الفصل الخامس والسادس بقلم رانيا ابو خديجة


الفصل الخامس #حمل_بالتراضي


طيب اوماااااال هتقفي في الحمااااااام ازاااااي عشااااان تاخدي دش؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


لقيتها بصتلي كدة .بمعنى معين لقيت نفسي بقولها 


_ لو ..لو ح حابه اساعدك انا معنديش مانع.


قولتها وانا نفسي تقول اه .. لأ لأ كان قصدي تقول لأ... 


_ ينفع بس تساعدني اروح الحمام.  


سندتها خطوتين لقيت التعب بدء يظهر على وشها لدرجة انها بتغمض عنيها بالم كل ما رجلها تلمس الارض مترددتش اوطي و اشيلها وفعلا شيلتها بين ايديا  


لفت ايديها حوالين رقبتي اول مرة اكون بالقرب دة منها وهي في وعيها ... صاحية وعنيها الجميلة دي في عنيا كدة.


دخلت بيها الحمام ووقفتها على رجلها بالعافية


_ هتقدري تكملي لواحدك ؟


سكتت شوية وبعدين هزت راسها بمعنى لأ

وهنا انا حسيت اني متنح طب هعمل ايه دلوقتي... يعني هي عايزااني اساعدها فعلاااا ؟؟!!!


وفعلا لقتها ساندا عليا بايديها الاتنين ومش عارفه تقف لواحدها ... مالك مهزوز كدة ليه هي مراتك وفي ازمة ومحتاجة مساعدتك فعلا انسى أي حاجة دلوقتي وانسى كمان انها سيرين اللي بتحبها وبتتمناها وياريت كمان لو تحاول تنسى انها أجمل ما شافت عينك يووو يا ابني بقول انسى انسى تقوم تفكرني يا غبي!!!!!


حسمت امري وقربت منها ..

_ طيب يلا و انا هساعدك ..


وبدءت فعلا اقرب ولسة بمسك طرف لبسها عشان اساعدها لاقيتها فاجأة اترددت وحطت ايدها على ايدي وقالت بدموع في عنيها 


_ لأ... بلاش .


_ بلاش ازاي ؟!

_ خلاص مش عايزة استحمى .


_ ازاي بس انتي هدومك كلها دم وكمان حرارتك عالية جداا ... فهميني بس ليه وفاجأة كدة اتردتي؟


سكتت فاجأة معقولة تكون مكسوفة مني ... طب والايام اللي فاتت دي ومحاولاتها في اننا نقرب من بعض ... واضح انها كانت بتعافر في حاجة هي نفسها مش قدها.


صعبت عليا وصعب عليا كسوفها بالشكل دة 


_ طيب خلاص بلاش انا ... كلمي اي حد من قرايبك او صحابك .. صحبتك المقربة مثلا وانا مستعد اروح اجبهالك وأجي بسرعة.


لقيتها بعد ما كانت حطى وشها في الأرض وبتبكي في صمت من الكسوف والحرج فاجأة صوت عياطها علي ... قربت منها وانا متضايق من شكلها كدة وهي في الحالة دي 


_ مالك بس ... بتعيطي لية دلوقتي ؟!


_ عشان معنديش حد يساعدني زي ما بتقول .


فعلا انا ولا مرة شفتلها صاحبة داخلة او خارجة من عندها كانت طول الوقت وحيده وانطوائية جدا .


حطيت ايدي على ايديها اللي ساندا بيها عليا وحاولت اطمنها


_ طب خلاص متعيطيش واهدي ... طب انا انا م مم ممكن اساعدك .

لقيتها هزت راسها براحة بالرفض وواضح انها فعلا مش قادرة على خطوة زي دي .


_ طب هنعمل ايه دلوقتي ؟


_ ممكن توديني السرير تاني .. حاسه اني تعبت من الوقفة وعايزة انام .


فكرت لحظه مش عارف اتصرف ازاي... منك لله ياااا سماااااح... لقيت فكرة ... خرجت ولحظة ورجعتلها وقفلت الباب و جبت معايا حاجة من دولابها 


_ بصي انا اخاف عليكي تبقى لواحدك تقعي وانا مش معاكي .. عشاان كدة هكون معاكي بس مش بوجودي اللي ممكن يحرجك .. انا هغمي عيني بالاسكارف دة جبتة من دولابك هكون موجود بس لو حابة تسندي عليا او عايزة تجيبي حاجه ومش طايلاها تشاوريلي عليها وانا هجيبهالك ... اتفقنا ولا لسة في مشكلة ؟؟


لقيتها سكتت وبصتلي يمكن استغربت الفكرة بس حقيقي مفيش حالياً اي حل تاني ... وصعب كمان اسيبها بالحالة دي وانا السبب في إللي حصلها.


وفعلا غميت عيني وكنت معاها ..طول الوقت ساندا عليا بايد وانا حاسس بكل حركاتها وحرفياً مش شايف الا ضلمة ... كانت ماسكة فيا جامد بايد واحدة وكأنها لو سابتني هتقع لحد ما سمعتها بتقول بصوت هادي خجول


_ ممكن هدومي ..


ناولتها هدومها وحاولت ادعمها وهي بتلبس باني اسندها لحد ما تخلص... وبعدين سمعتها بتقوول....


_ انا خلصت .


استنيت لحظة وبعدين فكيت الربطة من على عيني و فتحت عيني كانت زي القمر وهي مبلولة كدة .. وشيلتها بين ايديا ورجعت بيها أوضتنا تاني .. و قعدتها عالسرير


_ كدة احسن شويه؟


لقيتها اتنهدت واتكلمت براحة 


_ احسن كتير قوي... شكرا بجد.


_ طيب استنيني لحظة .


سبتها وروحت جبت مستلزمات الاسعافات الاوليه من الحمام عشان اغيرلها عالجرح اللي واضح انة اتغرق ماية .. قعدت جنبها عالسرير

_ هتعمل ايه ؟!

_ الجرح كلة مايه كدة مش هينيمك من الوجع 


_ طب ممكن براحة عشان فعلا بيوجعني .


_ حاضر.. براحة خالص اهوو.


انا مش عارفه هو جايب الحنية اللي على وشة دي منين ... مكنتش قادرة اوصف كسوفي وانا في الحمام وعارفه انة معايا .. رغم محاولاتي الفترة اللي فاتت بس حقيقي الموقف دة غير خااالص .... وحقيقي مكنش ممكن يحصل .. حسيت اني فعلا مش هقدر ... واتفاجات باللي عملة لو مكنش مخبي عينة وكان شايفني كان شاف انا كنت ببصلة ازاي وابتسامه عريضة على وشي.. انا قابلت رجالة كتير في حياتي بس اول مرة اقابل احمد حاسة انة شخصيه لواحدة كدة لحد النهاردة محاولش يستغلني في اي موقف عدى بالعكس بحس انه بيخاف عليا بجد وحنيتة دي حاجه تانيه لواحدها ... لو يعرف انا دلوقتي شايفااه ازاي وبجد حبيت نفسي اكتر اني قابلته ... يا دي الكسفة اهو رفع عينة اهوو وشافني وانا متنحالة و منشكحة كدة ببتسامة واسعة وبصالة.. يقول ايه دلوقتي بستغل انه بيغيرلي عالجرح وبسبله .


_ احمد... شكرا بجد على كل حاجه.


رفع رأسه وبصلي شويه وبعدين قالي


_ انا اللي عايز اعتذرلك كل اللي جرالك النهاردة كان بسببي .. حتى الكلام اللي سمعتية كنت انا السبب فية .. انا اسف بجد يا سيرين.


ايه دة هو في حد ممكن يبقى مؤدب كدة ... لقيتني عايزة احضنة والله من كمية أسفاته وادبة دة.


كمل وهو لسة بيطهرلي الجرح اللي في راسي

_ انا عارف ان الوقت بيمر و انتي قولتيلي ان الدكتورة قالتلك ان مفيش وقت عشان كدة اوعدك اول ما تخفي هعملك اللي انتي عايزاة عشان ميفوتش الاوان وابقى انا السبب .


هو لية بيتكلم وهو زعلان كدة .. ده أنا مبسوطه قوي أخيرا حلمي هيتحقق وهبقى أم ومش هكون لواحدي تاني بعد ما يسبني ... ااااه اهي دي اوحش حاجه في الموضوع انه الحنية دي كلها والرجولة اللي عمري ما شفت زيها هتسيبني ... 


_ انا كدة خلصت ... خليني اشوف رجلك كمان عشان لو كانت عليها ميه أشوف ممكن اعمل فيها ايه .


بعد ما خلص لقيتة راح ناحية التسريحة وجاب المشط اللي بعمل بية شعري


_ هتعمل ايه .


_ هسرحلك شعرك عشان ميبوظش .


ابتسمت من اهتمامه ... على فكرة انا اول مرة حد يهتم بيا كدة خصوصاً من بعد ما بقيت لواحدي... فضل يسرحلي براحة قوي وبعدين قالي بالقرب من ودني


_ اسيبهولك مفرود كدة ولا المه .


ابتسمت

_ هتعرف تلمه ؟


_ واعرف أعمل ضفيرة كمان .


_ واتعلمتها ازاي دي بقى ؟!!


رد وانا حاسه ان ايدة بدءت في الضفيرة فعلا


_ يااااه من زماااان من وانا صغير وامي كانت تخليني اسرح لاخواتي يوم العيد بالليل عشان هي ما كانتش بتبقى فاضيه ولحد دلوقتي ريم تخليني اعملهالها .


حسيت اني حابة اسمع اكتر عنة وعن اخواته


_ شكلك بتحب اخواتك قوي.


_ مريم وريم دول أغلى حاجه بابا سبهالي .


_ باباك متوفي من زمان؟؟


_ للأسف وبعمل كل حاجه عشان مخلهومش يحسوا بغيابة و نفسي ربنا يقف جنبي ويرزقني لحد ما اوصل مريم لبيتها و ريم تكمل تعليمها و تبقى صحفية كبيرة زي ما بتحلم.


_ ومامتك؟


_ ماما دي بقى أقرب واحدة ليا في الدنيا كل تفاصيلي تقريبا معاها دايما تقولي بتفكرني بأبوك ... لما يعني نكون قاعدين مع بعض بنفكر و ونظبط امورنا عشان البنات .. عشاان كدة انا عارف هي حست بايه لما عرفت عن جوازنا 


لقيتة اتنهد اكتر وكمل بحزن 


_ حاسس اني مخنوق من ساعة ما مشيت وهي زعلانه مني.


انا كمان سكت مش عارفه اقوله ايه مكنتش اعرف قبل ما نتجوز انه عندة مامته واكيد كانت لازم تعرف بس هو كمان مقاليش .. ماقليش حاجة أبدا.


بعد ما خلص راح وحط المشط مكانة وقالي


_ هروح اغير هدومي واحضر حاجة ناكلها عايزه مني حاجة قبل ما اسيبك.


اه عايزاك متسبنيش ابداااا ممكن 

هو انا ينفع اقولة كدة؟؟؟!


_ سلامتك ..


_اه على فكرة انا كنت عاملة أكل ممكن تسخنة علطول .

ابتسملي ابتسامتة الجميلة دي


_ ماااشي ... وعموما تسلم ايدك.


::::::::::::::::::::::::::::::::::: 


سايبني في الأوضة بقالي حوالي نص ساعة لواحدي بيعمل ايه كل دة كل دة بيسخن الاكل .. 


قومت واتحاملت على نفسي قولت اخرج اشوفة راح فين 

واتسندت لحد المطبخ بصيت عليه .. لقيت واحد مندمج قوي في اللي بيعملة بعد ما غرف الاكل في الأطباق بعد التسخين لقيتة واقف مديني ضهرة وبيقطع حاجه..اهااا دة خيار .. وايه الخضرا الكتير اللي عالطربيزة دي .


التفت لقاني واقفة في وشه بتفرج عليه لو يعرف شكلة حلو ازاي دلوقتي كان وقع في غرامة والله.


_ خرجتي من الاوضة لواحدك ازاي ... راجلك تألمك .


_ متقلقش مش بتوجعني ولا حاجه.


قرب مني وساعدني اقرب وأقعد 


_ عايزك تاكلي خضار كتير مع الاكل ... دة كويس عشان جروحك تجدد خلايا بسرعة .


وفعلا بقيت كل ما احط معلقه رز في بوقي القية بيحط وراها قطعة فراخ و خيارة او حاجه من اللي مقطعة وحطة ومالي بيه الطرابيزة... بعد ما خلصنا اكل لقيتة بيسألني 


_ تحبي تقعدي برا ولا تفضلي معايا لحد ما اخلص .


_ تخلص ايه؟!


_ هروق المطبخ واغسل المواعين اللي أكلنا فيها .


_ معقولة انت اللي هتعملهم لأ سيب كل حاجه وانا هعملها اما اخف .


لقيتة ضحك ... ايه دة انا اول مرة اشوف ضحكتة ... تقريبا دي احلى حاجه شفتها فيه بعد حلاوتة ...


_ عايزااني اسيب المطبخ يضرب يقلب لحد ما تخفي .. لأ معلش انا متعودتش أعمل في مواعيني كدة وبعدين انتي ناسية اني كنت عايش لواحدي قبل ما نتجوز وكنت انا اللي بعمل كل حاجه.


وفعلاً بدء يروق في المطبخ ويغسل المواعين وينضف الطرابيزة وانا قاعدة بتفرج عليه.. فكرني ببابا لما كان يدخل يساعدني في المطبخ اول ما ييجي من برة انا بحبة قوي .. اقصد بابا طبعا الله ...


_ واضح انك كونك عايش لواحدك دة علمك حاجات كتير في شغل البيت.


رد عليا وهو بيرس الاطباق اللي غسلها


_ الحقيقة مش بس في شغل البيت.. هو علمني حاجات كتير قوي واهمها انكوا كاستات بتتعبوا قد ايه .


قال كدة وهو بيبتسم بضحك


_ الحمد لله اول مرة اعرف راجل بيعترف ان شغل البيت دة شغلانة اصلا.


قال وهو بيمسح الطربيزة اللي اكلنا عليها


_ لا متقلقيش رجالة كتير عارفه كدة بس عمرهم ما يقولوا.


...........…..…..….....……


بالليل طلبت منة نقعد في البلكونة شوية عشان نتكلم زي كل يوم وفعلاً شالني كالعادة وقعدني وقعد هو كمان قدامي بعد ما عمل حاجه نشربها ...


_ البلكونه بتاعتك حلوة و هواها حلو قوي.


وبعدين بصيت حواليا 

_ صراحة شقتك كلها حلوة ومريحة نفسياً قوي ... بقيت بحبها وبحب وجودي في كل ركن فيها 


دة هي اللي بتحبك والله ...هي وصاحبها كمان

كان نفسي يبقى في فرصه اقولها كدة لكن...


_ بقالك كتير عايش فيها؟!


_ اه من فترة كبيرة ... بس انا عموما عايش لواحدي من زمان من اول ما دخلت الجامعه وجت جامعتي هنا في القاهرة .


_ طب ليه عايش لواحدك.. لية مامتك واخواتك مجوش يعيشوا معااك؟!


وبعدين بقى عمالة تسألني عن حياتي وانا هموت واسألها مين سيرين اللي ظهرت في حياتي دلوقتي دي وازاي واحدة بالجمال والشخصية إللي تخطف دي وحيده كدة حاسس ان في حاجات كتير معرفهاش عنها .


اااه يا ترا مين سيرين ؟؟؟

وايه هي تفاصيل حياتها ؟؟؟

واحمد هياخدها معاه لفرح اختة ولا هيسيبها قااعدة لوااحدها زي قرد قطع عشاان سمااااح تيجي تاكلها 😂

كدة استنواااا بقاااا بااارت حكااااااية من الاخر وتفاصيله كتييير .. وتفاااااااعل يا بشرررر تفاعلكم هو اللي بيشجعني وبيخليني ابقى عايزة اديكوا عيووووني والله ❤️❤️❤️🥰🫂


#حمل_بالتراضي


#اخر_أمل

الفصل السادس #حمل_بالتراضي


_ احنا كل يوم بنتكلم عني ... خليني النهاردة اسمعك انتي .


_عايز تعرف إيه وانا اقولك؟!


_ بحكم شغلي في الكومباوند بقالي فترة ... كنت طول الوقت بشوفك لواحدك ... فين قرايب والدك و الدتك؟!


سكتت شوية... لأ كتير وبصت من البلكونة بشرود وحزن وبعدين بصتلي 


_ ماما مكنتش مصريه عشان كدة ملهاش قرايب في مصر وبابا ملوش غير أخ واحد بس دة بقى انا اللي مش عايزة أعرفه.


قالت كدة وبصت من البلكونة مرة تانية ... امممم واضح فعلا اني لسة معرفش عنها حاجة 


_ لو مش عايزة تقولي عمك دة ضايقك في ايه مزعلك كدة ..انا مش هضايقك واسألك.


سكتت ... سكتت كتير ...فهمت انها مش عايزة تتكلم 


وفاجاه بصتلي وقالت بأهتمام


_ صحيح ... ازاي متقوليش اول ما جيت على نتيجة الانترفيو ..  


_ لأ انا مدخلتش الانترفيو اصلا..


_ ليه ؟؟!!!


_ يعني تقدري تقولي اني بقى عندي خبرة وعارف ان دخولي من عدمة مفيش منه فايدة.


_ ازاي ..مش فاهمه....


_ يعني تقريبا كنت عارف مين هيتقبل ومين ولا كأنه جه.


_ اهاا فهمتك.. طب متقدم على شركة تانية انت افكارك حلوة وجديدة وكمان السي ڤي بتاعك محترم واكيد إضافة لاي مكان.


_ انا تقريباً مسيبتش مكان الا وقدمت فيه ... بس التساهيل دي بقى بتاعت ربنا .


سكتنا تاني كنت طول القاعدة ببوصلها كالعادة وهي طبعا بتبص عالشارع وهي مبتسمة انا عارف ان شقتها في الكومباوند مكنتش ليها بلكونة لانها كانت دور أرضي كماان بحس انها مبسوطة ببساطة المكان هنا .. سبحان الله دة انا كنت قلقان للبساطة دي متبقاش مناسبة لواحدة زيها.


ابتسامتها جميلة وهي باصة عالشارع كدة .. قررت ابص اشوف ايه اللي خطف نظرها وابتسامتها ومخليها مركزة قوي كدة .. اهااا 


_ شكلك بتحبي الاطفال قووي ؟!


ضحكت وهي لسه باصه من البلكونة


_ شايف الولد والبنت الحلوين دول ... انا متبعاهم من بدري هما راحوا جابوا حاجة سوا من المحل دة وبعدين وقفوا ياكلوها مع بعض وفاجأة اتخانقوا ... وهو عشان يراضيها مد ايده يديها شويه من الكيس بتاعة بس شكله كدة كان بيشترط 

انها تديه حبه من كيسها الاول و هي رفضت قامو اتخانقوا تاااني ... شكلهم قمرررر وهما مقموصين من بعض كدة.


خلصت وضحكت ... ضحكت معاها على ضحكها ...بحككككك ... يا بنتي بحبك واااااالله... اعمل ايه بس اكتر من اني بحبك ...رجعت تبصلهم تاني .. كنت ببصلها ومنبهر باندماجها معاهم ومتابعتها ليهم ... للدرجاادي بتحب الاطفال ... مش مصدق ان المفروض عليا اكون ابو الطفل اللي هي هتكون امه ... حاجة مكنتش حتى احلم بيها او اتمناها حتى في خيالي .. نفسي اغمض عيني وافتحها القيني ضمنت وجودها معايا و متسبنيش .


…………………..................


دخلتها اوضتنا وانا شايلها بين ايديا برضه وعنيها الجميلة مفرقتش عنيا... شكراااا يااا سمااااح ..... كنت مديها ادوية كتير فنامت بسرعة ... حاولت انا كمان انام بس للاسف النوم كان طار من عيني ... اتعدلت وقعدت عالسرير وفضلت افكر ... يعني بعد أيام هتكون مراتي بجد قولا وفعلا ... رغم اني مش مصدق ان الجمال اللي نايم جنبي دة كلة هيبقى ليا بس حاسس انه حلم حلم وهيتحقق من غير اي تفكير .. معقولة يكون ربنا كان شايلهالي عشان تعوضني عن وحدتي اللي كنت عايشها 


_ وحدة ايه اللي هي هتعوضك عنها ... فوق لنفسك هي عايزة منك حاجه معينة وبعد ما تحققها هتسيبك واكيد هتطلب الطلاق وميبقاش في اي رابط بينكوا


_ ازاي بس مفيش رابط .. والطفل دة هبقى انا ابوه وهي أمه ؟؟!! 


_ وانت فاكر انه عشان الطفل دة هي هتوافق تبقى معاك ... تبقى اهبل ... اكيد هتفكرك طمعان فيها زي ماقالت عاللي اتقدمولها قبلك .


_ عندك حق .. هي اكيد هتفكر كدة عشان كدة خايف اقولها حاجة اخسرها وتفهمني غلط ... 


شايف نايمه زي القمر ازاي ... انا بحبها... بحبها قوووي ونفسي اقولها .. وتفضل معايا علطول... ايامي اللي فاتت كانت حاجة وبعد وجودها بقت حاجه تانيه... 


لقيت نفسي ببصلها كتير هاين عليا أصحيها واقولها انا مش هعمل إللي انتي عايزاه الا لما اضمن وجودك معايا بقيت حياتي ... بس لقيت اني بكدة هخسرها اكيد وهتحس انا قد ايه اناني وطمعان فيها .


اتنهد بكل الضيق اللي جوايا وفضلت اتأملها .. بحس انها بتبقى اجمل وهي نايمة ولا انا اللي بشوفها احلى !! 


لقيت نفسي بميل عليها وحطيت ايدي على دراعها وقربت منها... كالعادة ريحتها بتسكرني ... بعدت شعرها الناعم اللي بقيت بحب المسه عن وشها وقربت 


_ سيرين ... سيرين 


لقيتها نايمه وانفاسها منتظمة واضح ان العلاج تقيل عليها فعلا ... كملت همسى 


_ سيرين ... عارفة انا نفسي اقولك ايه؟!!.. في الايام اللي فاتت دي انا اتأكدت اني بحبك .. بحبك قوي .. هو انا ينفع اقولك منسبش بعض وتفهميني صح ... ينفع ابننا اللي نفسك فيه ده يتربى مابينا ... طب ينفع ابوسك دلوقتى ؟!!! 


ميلت فعلا عليها و حطيت شفايفي على خدها الناعم اول مرة اقرب منها ... حسيتها اتحركت بعدت ... ايه دة حرارتها ارتفعت تاني !!!! 


قربت خدي المرادي من خدها عشان اتأكد .. يا خبر فعلا حرارتها عاليه جداا ... 


قومت بسرعة وجبت ميا كلها تلج .... بس احط الكمادات فين مينفعش الجرح اللي في جبهتها ييجي عليه ميا ... افتكرت امي وهي بتعمل كمادات لينا واحنا صغيرين كانت تحط واحدة على جبهتنا و واحدة على بطننا عشان الحرارة تنزل بسرعة وفعلا بعدت البيچامه عن بطنها وحطتها .... انكمش وشها بانزعاج من برودة الميا في الاول ... فضلت اعملها كمادات لحد ما حسيت ان حرارتها بقت افضل وفضلت جنبها مدة لحد ما نمت وانا قاعد جنبها ولسه محتاااار في امري ... 


…...........................


كالعادة المنبة رن في معاد شغلة وانا كمان اتعودت اصحي معاه عشان احضرلة الفطار ونفطر سواا زي ما اتفقنا قبل كدة 


لقيتة النهاردة نايم بعيد عني .. ايه دة هو نايم وهو قاعد كدة ليه وايه إللي جنبه دة .. 


صحيته... قام وأخد حاجات الكمادات ودخلها المطبخ وجه أطمن على حرارتي وبعدين ساعدني اروح الحمام وحضر فطار بسرعة واكلنا و اداني علاجي قبل ما ينزل و بعدين سابني ونزل .... 


واضح انه فعلا غيابة من الشغل صعب ... لدرجة انه يسبني تعبانه ويروح عادي كدة..... خلاص انا مش زعلانه عااادي يعني ...


ايه دة بعد ساعة بالظبط لقيت باب الشقة بيتفتح وبيدخل ومعاه حاجات للبيت 


_ ايه دة ... جيت بدري قوي 


_ انا كنت نازل بس عشان اخد اجازة عشانك و عشان فرح مريم .. انا لازم اكون في البلد خلال اليومين الجايين.


_ ايه دة هتسافر وتسيبني .


رد عليا وهو بيدخل الحاجات المطبخ وبعدين طلع يسندني لحد هناك


_ اكيد لا طبعا ... بس دة فرح اختي يعني اكيد هغيب هناك عشان كدة مينفعش اسيبك لواحدك كل دة .


_ اومال هتعمل ايه؟!


كان بدء يشتغل في حاجات الاكل اللي جايبها من بره بس فاجأة وقف وبصلي وهو ساكت


_ بصي انا كنت ناوي اوديكي الكومباوند تقعدي في شقتك لحد ما ارجع.. يعني هناك هكون مطمن عليكي عن هنا ..


وبعدين اتنهد وقال 


_ لكن دلوقتي مش هينفع ومش هتقدري تقعدي لواحدك وانتي في الحالة دي والتعب دة .. كمان انا هكون قلقان عليكي وانا هنااك .


لقيته كمل بتردد كدة وكانه متأكد اني مش هوافق


_ فلو يعني توافقي انك تنزلي البلد معايا نحضر الفرح سوا وبعدين نيجي يكون افضل..... لكن طبعا لو انتي مش حابة خلاص انا هلاقي حل تاااني .


_ لأ طبعااا انا عايزة اجي معاك واتعرف على اخواتك واشوف العروسة ... انا حاسه اني هبقى احسن لو جيت معاك ... هتسافر امتى ؟؟!


لقيته ابتسم من حماسي .. وموافقتي.


_ يعني يومين كدة... على حسب.... لحد ما احس كدة انك تقدري تتحملي تعب السفر .


_ وانا بقولك اهو اني صاحية وحاسه اني افضل ... 


ابتسملي وبعدين التفت يكمل اللي كان بيعملة وانا قاعدة بتفرج عليه.

................................


برغم اني بقيت احسن وفكيت الرباط اللي كان في رجلي لكنه برضه اصر يشلني وانا بنزل السلم عشان رجلي مترجعش تألمني تاني .... ساعدني اقعد في العربية وبعدين حط الشنط فيها ... دي العربية اللي هو اصر انه ياجرها نسافر بيها مع اني اتحايلت عليه نروح بعربيتي لكنه رفض وقالي مينفعش 


معرفش ليه مينفعش ....فيها ايه يعني نروح بعربيتي.. واخيرا طلعنا بالعربية رفعت عيني وبصيت للبلكونة والشقة وكاني بقولها باي باي هتوحشيني على ما أرجعلك ... ياااه بقالي كام يوم بس عايشه هنا لكني ارتبط بالمكان جدااا .


بلدهم دي بعيدة قوي فضل يسوق كتييير لحد ما اخيرا وقف في مكان بسيط حواليه اراضي زراعية من كل مكان .. كل بيت تقريبا قدامه او وراه ارض مزروعه ... البيوت هنا شكلها مختلف مش بالوان ولا ديكورات زي بتاعتنا بالعكس دة واضح انها معمولة من التراب والميا حتى بيبانها مختلفه من الخشب القديم ... بس منظر البيوت والاراضي الزراعية حواليها كدة شكلها جميل ومريح لاقصى درجة .... وقف بالعربية ونزل وساعدني انزل قدام واحد من البيوت دي

ايه دة في ايه!!!! ... كان في اتنين ستات واقفين واحدة منهم ماسكة حديدة بتحرك فيها عشان تنزل ميا من الناحية التانية والتانية ماسكة حلة كبيره تنزل فيها الميا... بس الغريب انهم سابوا اللي بيعملوا وفضلوا يبصولي بطريقة غريبة قوي .. ايه دة هما مالهم دول بيبصولي كدة ليه خلوني ابص يمكن اكون فيا حاجة غريبه ...هو انا لبسي ماله انا لابسه هدوم كويسة مش وحشه ولا يمكن عشان مش شبهم ..الله لبسهم فعلا شكلة مختلف بسيط بس حلو قوووي ... كان احمد بيخبط عالباب الخشي ومستني اللي يفتح ولاحظ اني مركزة معاهم فبصلهم ولاحظ نظرتهم .


راجل لابس جلبية هو اللي فتح الباب


_ اهلاااا .. ازيك يا احمد يا ابني ... يا مراااحب .


_ ازيك يا عم متولي .. عامل ايه 


_ الحمد لله يا حبيبي.. اتفضل اتفضل .


دخلنا فعلا وانا مش فاهمة حاجة خالص .. ومين دة ..هو قريبة ؟؟!


بصلي لحظه وبعدين بعد عينة عني باحترام وقال

_ أهلا بيك وبضيوفك .


اتكلم احمد واحنا لسه واقفين 


_ دي سيرين يا عم متولي ... مرااتي .


_ أهلا بيكي يا ست الكل... ومبروك يا احمد اتجوزت امتي واحنا منعرفش كدة.


_ مش دي المشكله يا عم متولي ... دلوقتي بنتك سماح مدت ايديها على مراتي وضربتها واتسببت لها في جرح في دماغها والتواء في رجلها بدون حتى متعرف مين دي لمجرد انها شافتها في شقتي 


يا نهاااار ابيض بقى دة بابا البنت اللي ضربتني !!!! 


_ ايه الكلام اللي بتقوله دي يا احمد يا ابني بقى سماح تعمل كدة وبعدين سماح سماح شافت مراتك امتى وايه إللي هيجبها شقتك ... عيب يا ابني قول كلام غير دة.


_ لو مش مصدقني ناديها اسالها .


فعلا نادى قال سماااااح ... ايه دة هي دي فعلا البنت اللي ضربتني انا فكراهااا... ايوا واتفاجأت اهي لما شافتني مع احمد هنا ... ايه دة هي بتبصلي كدة ليه .. لقيت نفسي بقرب من احمد وبستخبى فيه وبقول بصوت عالي


_ ايواااا يا احمد .. هي دي ... هي دي اللي اتهجمت عليا في الشقه .


حط ايدة عليا وضمني وهمسلي


_ متخافيش .. انا معاكي .


_ تعااالي يا سماااح. .. انتي روحتي شقة الاستاذ احمد امتى ؟؟؟!


مالهاااا خاايفه كدة ليه دي حتى مش عارفه تتكلم 


_ يا أبا .. يا أبا انا كنت راحة مع خالتي ام احمد عشان يعني نقوله ينزل ع عش عشان فرح مريم.


_ وانتي مااااالك ... تروووحي لشقة راااجل غررريب ليه وبأي حجه يا بنت ال.....


اوبسسس... دة ضربها ... ضربها زي ما ضربتني وشدها من شعرها زي ما شدتني هو الراجل ده كان معانااا ولا ايه ... يا مامي انا خايفه ... لقيتها بتبص لاحمد تستعطفه يبعد عنها باباها 

بس احمد فضل واقف يبصلها شويه وبعدين سابني و قرب يبعده عنها


_ خلاص يا عم متولي .. انا مكنتش اعرف انها كمان مش معرفاك انها جت مع امي .


_ سيبني يا احمد يا ابني دي بت قليلة ربايا اصلا ... سيبني اربيهااااا .


_ خلاص خلاص... انا بس سكت علي حصل لمراتي عشان حق الجيرة وقولت ارد عليك برضه .


_ حقك عليا يا احمد يا ابني ... حقك عليا يا بنتي دي بت قليلة ربايا وانا هربيها .. متأسفين ليكي يا ست الكل.


خرجنا من عندهم .. رغم اني عمري ما حبيت اشوف حد في موقف سئ ابدا زي ما شوفت سماح دي دلوقتي.. بس حسيت ان حقي رجعلي وانها اضربت زي ما ضربتني بالظبط واكيد ايد باباها اتقل ... انا اصلا كنت خايفه منه .


ايوا أهووو دة اللي انا خايف منه وعامل حسابة ... كنت ركنت العربية قبل ما ندخل بيت ابو سماح و قولت نمشي لحد بيتي وواضح انه كان قرار غلط .... البلد كلها تقريبا متنحالنا ... ازاي ماخدتش بالي ان دة طبيعي يحصل وانا ماشي معاها هنا ... كانت لابسة لبسها العادي ... بس النهاردة كانت حلوة زيادة عن اللزوم في فستانها الابيض دة جاي لبعد ركبتها بشويه مع كوتشي ابيض .. وكاب مداريا بيها الجرح وخلتني الملها شعرها في ديل حصان مرفوع طويل ... كانت كالعادة زي القمر وليهم حق الناس تتنحلنا كدة ... ياريتني كنت دخلت بالعربيه لحد البيت بس مكنش هينفع والعربية متدخلش جوا كدة اصلااا ... ضغط على ايديها اللي في ايدي بغضب من النظرات إللي هتاكلها ... بصتلي وحست بغضبي 


_ حمدالله عالسلامه يا أستاذ أحمد ...


_الله يسلمك يا خاله 


_ حمدالله عالسلامه يا استاذ احمد ... اوماال مين اللي معاك دي .


ضغط على ايديها زيادة و سرعت في مشيتي رغم الم رجليها اللي لسه بتزك شويه كنت عايز اوصل بيها البيت في غمضة عين .


ايه رايكوااااا في الباااارت وايه رايكوااا في التفاصيل اللي بتزيد دي حبينها ولا بلااااش ازود فيهاااا ونرجع تاااني تبقى سيرين واحمد بسسس ... قولولي رأيكوا وانا معاااكوا 🥰❤️❤️❤️ وطبعااا انا نزلتها دلوقتي افضل مش عشاان على ما لحقت اظبطة وكدة لأ طبعا عيب 😂😂 دة عشان لقيت ان دة أفضل وقت وكلكوا اكيد فاضيين وكدة😌🤝 يلااا قراءة ممتعة وتفاااااااعل كتيييير بقااااا وتشجييييع ❤️🥰


#حمل_بالتراضي


#اخر_امل

الفصل التالي 

رواية حمل بالتراضي كامله 

#رانيا_ابو_خديجة

#رانيا_أبو_خديجة

تعليقات