رواية الجواز بسبب الميراث الفصل الرابع ولاخير بقلم هويدا زغلول
رواية الجواز بسبب الميراث الفصل الرابع ولاخير بقلم هويدا زغلول
رواية الجواز بسبب الميراث الفصل الرابع والاخير
رواية الجواز بسبب الميراث
الجواز بسبب الميراث
الحلقه الاخيره
بقلم هويدا زغلول
وفي الوقت ده دخل سعيد وقال
سعيد _ اي الكلام الاهبل اللي انتي بتقولي ده سعاد لايمكن تعمل كده
الام _ اسكت يا واد انت كلمي ياختي متعرفيش هي هناك بتعمل اي
سهير _ والله قولي انتي لما واحده تكون مع راجل عازب في بيت واحد مقفول عليهم بيعملوا ايه
الام _ فرصتك وجاتلك يا واد انت انت لسه ما طلقتهاش روح وهاتها من شعرها
سعيد _ انا رايح ولو لقيتها هناك فعلا متعرفيش
هعمل فيها اي وراح سعيد ودخلت سماح
عندي
سعاد_ مالك يا سماح شكلك عامل كده ليه في ايه مالك
سماح _ جوزك سعيد تحت ما تعرفيش ناوي على الشر ازاي انا خايفه عليكي قوي ، وفي الوقت ده انا قومت من عالسرير
سعاد _ يا خبر ابيض طيب هو فين حسين ده انتي ما تعرفيش ممكن يعمل في ايه لو شافني هنا
سماح _ انت لازم تنزلي ليه دلوقتي بدل ما هو يطلع ده ناوي على الشر
سعاد _ ارجوك يا سماح انا مرعوبه خليكي جنبي والنبي ،. بعدها طلع سعيد
سعيد _ بتعملي اي هنا امشي قدامي والله
يومك مش هيعدي انهارده
سعاد _ انت عايز مني اي مش خلاص سمعت
كلام امك وعملت اللي انت عايزو
سعيد _ هو انتي ليكي عين تتكلمي امشي
قدامي وبعدها اخدها ومشي وجه حسين
من برا
سماح _ اللحق يا استاذ حسين اللي اسمه سعيد
جه واخد سعاد
حسين _ وهو عرف منين أنها هنا وازاي تسيبي ياخدها متصلتيش بيا ليه
سماح _ والله رنيت عليك كتير وموبيلك كان
مقفول
حسين _ انا هروح اشوفها ل يعمل فيها حاجه
وبعدها راحت سماح البيت
سهير _ اي يا سماح ازاي تسيبي الشغل وتيجي
هو فيه حاجه حصلت ولا اي
سماح _ عارفه يا امي لو عرفت ان انتي السبب
في اللي حصل ده عمل اي انتي روحتي ل سعيد
صح
سهير _ طبعا روحت وقولت ليه يا بت هو
انتي هتفضلي هبله لحد أمتي لازم تتنصحي انا عملت ده علشانك علشان حسين يشوفك
سماح _ ازاي يا امي تعملي كده حرام عليكي. والله حسين عمره ما هيبص ليا لو البت دي
جرا ليها حاجه ذنبها هيكون في رقبتك انتي .
سهير & ذنبي ليه حد قالها تعمل حاجه غلط
هو فيه بنت محترمه تبقي موجوده ما راجل
غريب لوحدهم ف فيلا زي دي
سماح _ هو انتي شايفه نفسك بتقولي ايه ما انا على نفس الراجل لوحدي
سهير _ تربيتك تربيتها وخلصي بقى في الحوار ده اللي حصل حصل خلاص
سماح _ هو انت فاكره حسين هيخليني اقدر اشتغل عنده تاني بعد اللي حصل ده ده اكيد هيمشيني
سهير _ هو انتي مالك هو انتي قولتي حاجه
المهم بس عايزين نعرف دلوقتي سعيد عمل معاها ايه ده لو راجل بجد يغسل شرفه بايدو
وفي بيت خالتي دخلت أنا وسعيد وهو بيقول
سعيد _ قلت تاني ماشيه على حل شعرك ورايحه تقعدي في بيت راجل غريب
سعاد _ الراجل الغريب ده احسن من القريب اللي رميني في الشارع يوم صباحياتي علشان الناس تتكلم عليها ، وفي الوقت ده خرجت
حماتي من الاوضه وقالت
الخاله _ لا والله هو انتي ليكي عين كمان تتكلمي طول عمرك بجحه زي امك
سعاد _ اوعي تجيبي سيره امي على لسانك اللهم احسن منك بكتير وانت لو راجل
تطلقني
سعيد _ عايزه تطلقي مني علشان تروحي تتجوزيه ده بعينك وهتدخلي الاوضه دي مش هتخرجي منها خالص , وفي الوقت ده دخل حسين وقال
حسين _ هو انت فاكر ان انت اللي بتعمله ده اسمها رجوله في حد يعمل في بنت خالته كده
سعيد _ انت ايه اللي دخلك هنا اصلا امشي اطلع بره
الحما _ علشان تعرف ان كانت في حاجه بيني وبينها ايه اللي جابك هنا ياحسين بيه مش خلاص مش انت سبت البلد ومشيت
حسين _كلنا عارفين سعاد وعارفين ادابها واخلاقها وانا اللي مش قاعد في البلد اقدر اقول من بنت دي عمرها ما تعمل حاجه غلط
سعيد _ امشي اطلع بره وسيبنا في حلنا بقى يا اخي حرام عليك انت السبب في كل ده
سعاد _ لا مش هو السبب اطلق منك مش عايزه اعيش معاك تاني ولقيت حماتي اخدتني
من ايدي وقالت
الحما _ ادخلي جوه يا قليله الربيا لو ما كانتش امك عرفت تربيكي انا هربيكي
وبعدها دخلت جوا
حسين _ مش هتفضل هنا في البيت كثير وهتسيب البيت ده وتمشي رجعلك تاني يا سعيد
وبعدها مشي وراح بيت ماما
الام _ انت مين يا ابني و عايز ايه
حسين _ انا حسين وعايزه اتكلم معاكي في حوار وبعدها قال ل ماما على كل حاجه
الام _ هو انت جاي دلوقتي بقى علشان خاطر اقولك يا حرام بنتي غلبانه ولازم ادي البيت لاختي علشان ارجع بنتي ايه العمل في نفسها كده
حسين _ انا عارف ان هي كانت بس هي ندمان على اللي هي عملته ده وانتي لازم تقفي جنبها
الام _ انا بنتي خلاص راحت بعد اذنك انا مضطر اقفل الباب وبعدها قفلت الباب وفضلت تعيط
وبعدها بيومين راح ليها سمير جارها
الام _ سمير خير في حاجه ولا ايه
سمير _ بصراحه كده انا لقيتك قافله بيت مامتك وقاعده هنا على طول انا جاي اعرض عليكي مليون جنيه وتبيعي البيت
الام _ معقوله بمبلغ كبير جدا على البيت وانت ليه عايز تشتريه ما انت كده كده عندك بدل البيت اثنين
سمير _ بصراحه كده بيت مامتك عاجبني من زمان واتمنى ان انتي ما ترفضيش
الام _ انا والله ما كنت ناويه البيع البيت ده خالص بس حصل بسبب ومشاكل كثير وما بقتش عايزاه خلاص ماشي انا موافقه
سمير _ خلاص بكره نروح الشهر العقاري وتبيعي ليا البيت وهديكي الفلوس على طول
الام _ خلاص ماشي اللي تشوفه بس مش عايزه حد يعرف دلوقتي ان انا هبيع البيت لما تبقى تاخده تبقى بتعمل فيه اللي انت عايزه وتقول للي اللي انت عايزو
سمير _ والله كنت لسه هقولك نفس الكلام خلاص ماشي بعد اذنك بقى وبعدها مشي
راح ل حسين بيته
حسين _ ايه عملت ايه اوعى تقولي ان هي رفضت تبيع البيت
سمير _ ترفض ايه يا بيه ده المبلغ كبير جدا انا بصراحه مستخسر المبلغ الكبير ده في البيت
حسين _ مش خساره في سعاد بصراحه البنت طيبه جدا وصعبان عليا ان انا اسيبها في بيت سعيد
سمير _ والله طلعت طيب زي جدك جدك برده كان بيعمل كده كان بيحب يساعد الناس ويقف جنبهم ، المهم احنا اتفقنا بكره نروح الشهر
العقاري وتبيع ليا البيت
حسين _ خلاص ماشي تعالى بكره خد الفلوس وروح معاها الشهر العقاري واكتب البيت باسمها وبعد كده ارجعه باسمي
سمير _ اللي تشوفه يا سعاده البيه انا معاك فيه
وبعدها مشي ودخلت سماح
سماح _ بجد انا صعبان عليا تدي اي حاجه للي اسمه سعيد ده اللي زي ده لازم يتسجن لانه انسان اناني هو وامه
حسين _ سعاد طيبه جدا وتستاهل اني اقف جنبها واعمل كده علشان خاطرها
سماح _ بجد ده انسان طيب جدا وعايزه اقولك تسامحني على اللي حصل انا اللي روحت وقولت لماما وماما اللي قالت لسعيد وامه
حسين _ انا عارف بكل حاجه كنت بصراحه شاكك فيكي في الاول بس بعد كده كنت رايحلك البيت وسمعتك انتي ومامتك وانتي بتتكلمي في الحوار ده بجد عجبتيني جدا من كلامك
سماح _ معقول يعني انت عرفت ان لينا يد في الحوار ده ورغم كده مشغلني عندك برده
حسين _ انتي ما عملتيش ليا حاجه وحشه علشان خاطر امشيكي وبصراحه حسيت انك بت جدعه
سماح _ ربنا يخليك ، وفي بيت سعيد كنت
انا وسعيد في اوضه النوم وقالي
سعيد _ معقول لا يا سعاد نسيتي الحب اللي بيني وبينك معقوله كده خلاص بقيتي كرهاني
سعاد _ كلمه كرهك دي كلمه بسيطه على اللي جوايا من ناحيتك انا مش طايقه اشوفك قدام عيني
سعيد _ارجوكي سامحيني على اللي حصل مني والله غصب عني امي السبب في اللي انا عملته
سعاد _ ما فيش اي كلام هيقدر يخليني ارجع تاني احبك خلاص كان بينا راح
سعيد _ كل ده علشان خاطر اللي اسمه حسين تعرفي انا هعملك فيه ايه انا مش هخلي
تاني علي وش الدنيا ، وبعدها مشي. شويه
وراحت سماح بيت سعيد
سعاد_ ايه ده في ايه مالك يا بت يا سماح وشك عامل كده ليه
سماح _ الحقي حسين في المستشفي
بعد اللي عمله فيه سعيد
وحماتي خرجت من الاوضه وقالت
الحما _ يا خبر ابيض ابني جرله ايه ايه اللي حصل
منك لله انتي السبب
سعاد _ انتي السبب في اي حاجه هتحصل ل ابنك خلتي انسان اناني مش بيفكر الا فيه
نفسه وبس حرام عليكي يا مفتريه
وبعدها مشينا وروحنا المستشفي. لقيت أمي
هناك
سعاد _ هو ايه اللي حصل بالظبط يا ماما ماله حسين وعمل فيه ايه سعيد
الام _ الحمد لله الرصاصه كانت في كتفه ودكتور شالها وهيبقى كويس شفتي اخره اللي عملتيه فينا وطيت علي ايد ماما بوستها وقولت
سعاد _ انا عارفه ان انا غلطانه ارجوكي تسامحني
يا امي علي اللي حصل مني
الام _ كنت عارفه ان حسين اللي باعت
سمير علشان يشتري البيت ووافقت علشان يقدر
يطلقك من سعيد من غير ما تعرفي ان انا
اللي عملت كده
سعاد _انا مش فاهمه اي حاجه بيت ايه اللي كنت بتبيعيه و حسين ماله بالحوار ده
الام _ بعدين نبقى نتكلم بس كل موضوع دلوقتي انك لازم تطلقي من اللي اسمه سعيده هو الحمد لله اتحبس
سعاد _ ادخل بس اطمن على حسين وبعد كده نشوف هنعمل ايه وبعدها دخلت
انا اسفه والله على اللي حصل ده انا عارفه ان كل اللي حصلك ده بسببي انا
حسين _ ما تقوليش كده المهم انتي لازم تطلقي منه وتعيشي حياتك بقى
سعاد _ هو انت بجد كنت عايز تشتري البيت من ماما علشان خاطر تدي لسعيد ويطلقني
حسين _ولو كان بايدي اعمل اكتر من كده كنت عملت كمان اه مش قادر دراعي وجعني اوي
وفي القسم راحت خالتي ل سعيد
خالتي _ ليه يا ابني عملت في نفسك كده كنت خلاص طلقتها كانت راحت لحالها من غير مشاكل عاجبك دلوقتي لما اتحبست
سعيد _ معقوله انتي اللي بتقولي كده ده من امتى ان شاء الله العقل ده نزل عليكي ما انتي السبب في كل اللي حصل ده ضيعتي حب عمري من ايدي وخليتيني جيت عليها
خالتي _ حقك عليا يا ابني ارجوك سامحني على اللي حصل مني
سعيد _ عمري ما هسامحك يا امي على اللي انتي عملتيه فيا وامشي من هنا انا مش عايزه اشوفك تاني ، وبعدها رجعت خالتي البلد
من حب الناس في سعيد كلهم راحوا
ليها البيت وقالو
_انت لازم تمشي من البلد دي خالص ملكيش قاعد فيها بعد اللي حصل ده جيتي على بنت اختك وكمان ابنك عمل كده في حسين اللي خير جدو على البلد كلها
الخاله _ اروح فين بس ما انتم عارفين ان مليش اي مكان تاني
_ البلد كلها مش طايقاك في تكوني فيها بيعي البيت وخدي فلوس وامشي وفعلا خالتي عملت
كده وبعدها أطلقت من سعيد
وخرج حسين من المستشفي. بعدها
بكام شهر حسين اتقدم ليا وانا وافقت
وعملت فرح البلد كلها عرفت بيه
وبكده تكون خلصت قصتنا وانتظرونا في قصه جديده
للتواصل 👇👇👇😘
يُمكنك الانضمام لقناتنا على التليجرام
ولحد هنا تكون خلصت حلقتنا
✍️لقراء الفصل الثالث من هنا //// الفصل الثالث
✍️ لقراءه رواية جواز بسبب الميراث كامل من هنا 👇
((((((((( رواية جواز بسبب الميراث )))))))))