روايه صغيره في يد الشيطان الفصل السادس عشر بقلم آيه امير
روايه صغيره في يد الشيطان بقلم آيه امير
روايه صغيره في يد الشيطان الفصل السادس عشر
رواية احبني الشيطان
الحلقه (١٦)
بقلمي اية امير
اول ما داليدا دخلت بيت العيله فضلت تصرخ
بص لها ..مالك
حطيت أيدها علي وشها وفضلت تعيط ..مشيني من هنا
جواد..داليدا في اي مالك
داليدا ..مش هقدر افضل هنا ارجوك خليني امشي من هنا يا جواد )
جواد.. طب في اي طيب مش فاهم مالك )
تنزل دموعها. . انت جبتني هنا ليه انت دمرت حياتي هنا يا جواد )
جواد جز علي أيده نسي خالص أن ده المكان اللي كسرها فيه )
جواد .. انا اسف يا داليدا متزعليش مني علشان خاطري )
تبص له و هيه حزينه و عماله تعيط بحرقه راح شدها جوه حضنه وفضل يطبطب عليها و كانت حزينه اوي )
جواد..علشان خاطري يا حبيبتي انا اسف
بعدت عنه و تبص له .. حبيبتك )
جواد بتوتر . اي رايك اخدك مكان حلو في القاهره )
داليدا .. وه القاهره نفسي اروح هناك جوي
ضحك .. مستعده
داليدا .. طبعا مستعده )
وراح خدها و خرجوا ركبوا العربيه تبص له داليدا
جواد..عماله تبصي عليا كده ليه اوعي تكوني عماله تدعي عليا في سرك ولا حاجه )
ضحكت..لا خالص مستغربه منك بصراحه يعني اللي هو اسوء شخص بالنسبه ليا دلوقتي هو أقرب شخص بالنسبه ليا )
بص لها وراح مسك أيدها ..اقرب شخص ليكي
تهز دماغها و تشد أيدها منه ..ارجوك بلاش تحط ايدك عليا انا بخاف اوي )
جواد.. حاضر
وصلوا المطار وراح خدها و ركبوا طياره و كانت خايفه ..وه طياره
ضحك .
أه طياره خايفه ولا اي لا بلاش خوف )
ضحكت..حاضر
و كانت خايفه و ماسكه فيه وهو كان عمال يبص لها و يضحك ..يالهوي دي ها تقع ولا اي
ضحك ..لا بطير
داليدا .ياختي يعني انا في الهوا دلوك
ضحك..اه في الهوا ياستي اي خدمه مش حرمك من حاجه خالص اهوه
ضحكت..
خايفه جوي طب هيه فين كوتشيات الطياره
ضحك..هيه عربيه
داليدا .مين ماسك الطياره طيب
جواد ..نامي يا داليدا احسن
تحط رأسها علي كتفه و كانت ماسكه فيه وهو عمال يبص لها و يضحك عليها لحد ما وصلوا القاهره
ضحكت...يسلام وصلنا من غير اي حوادث مش كده
ضحك .. اه
و نزلوا من الطياره و ركبوا العربيه وراحوا علي فيلا بتاعته هنا)
و دخلت .. يسلام يسلام
ضحك..اي رايك
ضحكت ..دي حلوة جوي جوي
بص لها ..عاجبتك
هزت دماغها ..اه )
و كانت عماله تلف و تنطط وهو عمال يضحك عليها من كل قلبه و يبص لها )
و يطلعوا اوضه
داليدا ..حلوه اوي )
و كانت فرحانه و لأنها اول مره تيجي هنا وهو كان مبسوط لأنها مبسوطه !
و. نرجع الصعيد في قصر الانصاري
انصاري .. يعني اي مشيوا
عفاف ..ولدك خد مرته ومشي يا انصاري
انصاري . مهو من افعالك يا عفاف
عفاف ..افعالي
انصاري .. خليتي الواد طفش من هنا )
عفاف .. وه بتقول اي عاد يا انصاري )
انصاري ..زي ما سمعتي يا عفاف )
وكان متعصب اوي منها و عفاف تضايق اوي منه و كانت متعصبه )
و زهره كانت عامله حاجز بينها وبين داود
وفي اوضه زهره و داود
داود يقرب منها تبعد عنه ..اياك تفكر تقرب انتو ناس ظالمه يا داود كنت فاكره انك حكيم و حكمك حكم عدل طلعت أنت بتعمل كده بس علشان الناس يقولوا كبير البلد اهوه و يسقفوا حاكم العدل اهوه و طلع كل ده مش موجود مشوفتش ولا عمري هشوف حد في ظلمكم)
داود . زهره اي كلام ده
زهره ..زي ما سمعت اي كلامي وجعك ولا اي يلا يمكن يخليك تفوق )
بص لها وراح شد زهره عليه ..اوعي تنسي انك مرتي
زهره .مش حاجه حلوة اني افتكر اني مراتك لما بفتكر بضايق متقلقش ما انا فاكره زين اوي.
يتعصب عليها . و ماله اضرب مهي دي طريقه شرحك و فهمكم مع الناس الضرب)
داود .. بقا كده
زهره ..و اسوء من كده
راح ساب زهره و نزل تحت وهو مضايق اوي و كان متعصب اوي و مكنش عارف يعمل اي معاها وهو شايف كرها بشكل ده )
وكان ظافر متعصب اوي من جواد وأنه اتغير بشكل ده و بقا حاجه تانيه خالص مع داليدا )
ة. و مر اليوم بشكل طبيعي ومن غير اي أحداث جديده و تاني يوم)
انصاري راح يشوف الشغل اللي وراه وكان مع واحد لي سلطته و حاجه كبيره
مهدي .. زي ما قولت لك انا مش بعرف اخد قرار علطول أكده افكر في شغلنا مع بعض زين و اقولك يا انصاري
انصاري .. تمام
رجع القصر وهو مضايق دخل وقعد عفاف. مالك عاد
انصاري ..مهدي رافض الشغل معانا و كل شويه يقول بفكر بفكر )
عفاف ..انت عارف زين الشغل معاه هيفرق كتير اوي معانا يا انصاري
انصاري ..عارف
تسرح شويه ..سمعت أن عنده بنت
انصاري ..اه عنده بنت عاجزه مش بتمشي )
بصيت له .. اه سمعت انها حلوة
أنصاري .. كيف القمر بيقولوا )
عفاف تسرح شويه انصاري بص لها وهو مستغرب. حاسس انك عماله تفكري في حاجه
تهز دماغها.. اي رايك نجوزها ل ظافر
انصاري ..فكره حلوة جوي تفتكري ظافر ها يوافق )
بصيت له وضحكت ..لازم يوافق يا أنصاري
انصاري .. متنسيش انها مش بتمشي.و علي كرسي متحرك يا عفاف
عفاف ضحكت ..زين الطلب يعني لما يتقدم لها ظافر ابوها ها يوافق
ضحك وسرح في كلامها ..فعلا
عفاف .. يبقي هيه دي
و ينادي ظافر و يجي ظافر و ينزلوا في الوقت ده زهره و داود )
عفاف . تعالوا اقعدوا)
قعدوا كلهم و كانوا مستغربين )
عفاف .. جبنا لك عروسه يا ظافر
ظافر ..اي كلام ده انا مش عايز اتجوز دلوك اصلا )
عفاف . عروسه كيف القمر يا ولدي )
بص لها. . ومين دي
انصاري .. بنت مهدي )
بص له. .معرفهاش )
انصاري . مش مهم
عفاف ..ولازم تجوز منها علشان الشغل اللي بينا و بينهم يتم
ظافر. .مش موافق
عفاف بغضب ..ها توافق يا ظافر )
ظافر .. يعني اي غصب يعني )
عفاف ..افهم زي ما تفهم بقا المهم انك هتسمع الكلام ده )
ظافر .. اشمعنا انا اللي تحكموا عليا يعني )
عفاف . سمعت قولت لك اي يا ظافر
ظافر. . لا مسمعتش ومش عايز اسمع سامع حاجه )
وكان متعصب اوي و تتعصب اكتر عفاف و تبص له بغضب .. لو قولت لا ها تتحرم من المراث )
بص لها و خد نفس طويل و داود يتصدم من كلام أمه و كان مصدوم ظافر هو كمان ..اي
عفاف ..سمعت اكيد
ظافر .. انتي بتقولي اي
عفاف ..ده اللي عندي وزي ما قولت ها تجوز منها )
ظافر بص لهم بحزن ..ومن امتا كان ليا رأي انا موافق )
عفاف تضحك ..كده انت بتفهم صح ..خد معاد من ابوها يا انصاري
انصاري بص لها لأنها مقالتش أن البنت مش بتمشي و هز دماغه وكان زعلان داود علي اخوه )
عفاف. .وانت يا داود اقنع اخوك يرجع هنا )
زهره تبص ل عفاف بقرف لان ظلم عفاف وحش اوي غلي عيالها بشكل ده و فهمت أنها سبب كراهيه العيال من بعض
انصاري .
بكره هاخد معاد من ابوها ن
و نروح عند جواد و داليدا )
جواد قرب من داليدا و نفخ في ودن داليدا تضحك)
جواد . استعدي علشان خارجين
تهز دماغها ..يسلام
و قامت جهزت نفسها و هيه مبسوطه وهو كمان جهز نفسه و خرجوا راح فتح لها باب العربيه تبص له وراحت ركبت وهو بدأ يسوق
داليدا..وه اي الزحمه دي
ضحكت .. لا عادي هنا علطول زحمه
داليدا .جوي جوي دي القاهره دي شكلها كبيرة جوي جوي
هز دماغه ..فعلا وكل شويه هوديكي اماكن فيها حلوة كتير اوي )
و خدها و خرجوا وكانت هيه مبسوطه و ركن العربيه و نزلوا يمشوا مع بعض و كان عاجبها جو هنا اوي )
ضحك عليها..اي رايك
داليدا ..انا مبسوطه اوي دي حلوة اوي
و هيه ماشيه معاه عينها تيجي علي يافطه تبص عليها وكانت ل دكتوره نفسيه )
بص مكان ما هيه بتبص
جواد .. سرحانه فيها ليه
داليدا ..و هيه الدكتوره النفسيه دي ها تقدر تعالج الواحد لو في حاجه )
بص لها ..اه يا داليدا
داليدا ..اينما كان الواحد اي سبب عقدته
جواد..اي حاجه يا داليدا
داليدا ..وعلي كده بنرتاح بعديها )
هز دماغه ..جدا لانك بتقدري طلعي كلام اللي انتي مش قادره تقوليه ل اي حد ليها هيه )
بصيت له..يعني مش بيكونوا مجانين دي ما بيقولوا
جواد..المريض النفسي مش مجنون ده مجرد ضغط يا داليدا مضغوط و مالوش حد يتكلم معاه أو يخاف يقول ل حد علي اللي حاسس بيه و وحيد فا بيلجأ ل حد ولا يعرفه علشان يحكي له كل حاجه )
داليدا ..اه
جواد بص لها وكان فاهم هيه بتفكر اي و كملوا خروج و كانت هيه مبسوطه اوي وخدها و دخلوا سينما وكان فيلم رومانسي
و كانت مندمجة اوي مع الفيلم و كان عمال يبص لها و مركز معاها )
فضلت تفرج علي فيلم وهو مش مركز غير معاها لحد ما خلص الفيلم
و خرجوا من السينما ..قصه حبهم حلوة اوي يا جواد معقول في حب كده
بص لها ..أيوة يا داليدا و اكتر من كده كمان
ضحكت ..ياه معقول ده حب طلع حلو علي كده
جواد بص في عينها .. الحب حلو اوي يا داليدا و خصوصا لو شعور متبادل )
سكت و تبص له و الاتنين كانوا سرحانين في بعض و فضلوا يبصوا لبعض كده
جواد .اي رايك يا داليدا لو حجزت لك كشف مع دكتوره النفسيه)
بصيت له وسكت .. اي
جواد . بسالك بس اي رايك في موضوع
داليدا . مش مستعده دلوقتي
جواد..طيب وقت ما تكوني مستعده يا داليدا انا معاكي
تهز دماغها ..خلاص ماشي
و رجعوا الفيلا و قعدوا مع يتكلموا
ورن تلفون جواد بعد شويه وكان داود
جواد .اي يا داود
داود ..اي يا استاذ مش ناوي ترجع )
جواد.انت شوفت اللي حصل بنفسك يا داود
داود..حاول ترجع يا جواد وغير احنا جبنا ل ظافر عروسه
جواد.. بجد
داود..اه و بابا هياخد معاد من ابوها بكره )
جواد .. حلو اوي يلا ربنا يتمم بخير
داود ..حاول ترجع
جواد..هشوف
وقفل معاه و داليدا تبص ل جواد و حكي لها و تسكت
جواد..زعلتي عشان ها يتجوز
تهز دماغها .. بالعكس فرحت يمكن يشيلني من دماغه )
جواد ... هو انتي كنتي بتحبيه
داليدا ..خالص كان اعجاب مش اكتر
جواد ..متاكده
داليدا..اه متاكده
جواد ارتاح لما سمع منها كلام ده و بص لها بكل حب بصيت له و توتر وراحت طلعت علي فوق
و مر اليوم و تاني يوم راح انصاري يتكلم مع مهدي )
انصاري .. .كنت عايز اتكلم معاك
بص له ..خير يا انصاري
انصاري .كنت حابب اخد بنتك لولدي ظافر
مهدي ..اي انت خابر أن بنتي
انصاري .. بلاش تكمل يا خوي انا خابر زين جوي بس عايز و عايز بتك ل ولدي )
مهدي سرح ..و ولدك موافق علي حاله بنتي
يسكت شويه و هز دماغه ...اه طبعا يا مهدي
مهدي.. تمام
انصاري .. طب حابب اخد معاد علشان نطلب يدها
مهدي ..بكره مافيش مشكله
انصاري ..تمام
ومشي انصاري وهو مبسوط أنه وافق و مهدي فرح اوي وراح القصر بتاعه
دخل مهدي القصر وقرب من بنته اللي كانت قاعده علي كرسي المتحرك و كانت زي القمر )
مهدي .. اخبارك ايه يا حبيبتي
حور .. الحمد لله يا حبيبي
مهدي ..كنت عايز اخد رايك يا حور
حور ..في اي
مهدي ..ولد الانصاري طالب يدك )
حور..معرفش حد فيهم يا بوي (
مهدي .. ظافر الانصاري يا بتي طالب يدك عايزك)
حور ...و هو خابر حالي عاد
مهدي ...اه
حور .. و راضي
مهدي ..اه يابتي
حور ..وانت اي رايك
مهدي .
انا عن نفسي شايف الواد محترم جوي و ابن ناس ده ابن الانصاري )
حور ..تمام يا بوي (
بص لها ..هما خدوا معاد بكره
حور .. مافيش مشكله
ز طلعت علي فوق تدخل اوضه وهيه سرحانه . كيف راضي بيا و انا متاكده هو مش عارفني حتي ولا معقول يكون عارفني
خدت نفس طويل وكانت في حيره و مستغربه أنه وافق وراضي بيها وفضلت في حيره دي و كانت عماله تفكر
و تاني يوم كانوا بيجهزوا نفسهم
انصاري و عفاف و داود و زهره و ظافر
و كلهم جهزوا و راحوا علي قصر مهدي
ز كانت هيه في أوضه بتجهز نفسها
و دخلوا وقعدوا و قعد معاهم مهدي
مهدي ..حور بتجهز بس
عفاف ..مافيش مشكله واصل
ظافر كان قاعد ساكت و مضايق
انصاري ..زي ما قولت لك امبارح ولدي طالب يد بنتك )
بص له ..وانا موافق
داود . يبقي نقرأ الفاتحه
و قرأوا الفاتحه مهدي ..حابب الفرح امتا يا عريس
ظافر ..اي وقت
داود.. خير البر عاجله يبقي بعد يومين و احلي فرح هيكون ل بتك (
مهدي .. مافيش مشكله
ظافر .. بما اننا خلصنا كل حاجه نمشي بقا علشان الحق اجهز كل حاجه
مهدي ..مش حابب تشوف حور
ظافر .. الايام جايه كتير و ها نزهق من بعض اشوفها لما تكون مرتي انا ورايا شغل ولازم امشي
وقام مشي ومهدي كان مستغرب وكانت حور مستنيه ابوها ينادي عليها علشان تخرج
و اتفقوا علي كل حاجه و قاموا مشيوا و مهدي طلع ل حور اللي كانت زهقت
حور ..كل ده يا بوي
بص لها .. معلش يابتي إحنا قرأنا الفاتحه خلاص
حور .. اي
مهدي
.و حددنا الفرح كمان يومين )
حور.. ماشي
كانت حزينه كان هو حاسس بحزنها بس مكنش عارف يعمل لها أي
مهدي.. استعدي يا عروسه
حور ..حاضر يا حبيبي
و خرج مهدي و هيه كانت حزينه و سرحت وكانت عماله تفكر خدت نفس طويل بحزن )
حور ..الموضوع شكله في حاجه غلط و متاكده اوي من ده ليه محبش يشوفني معقول هو مغصوب عليا ولا اي
وقفلت عينها من كتر التفكير .. ربنا يستر انا مش حمل اي نوع من الاهانه مش هقدر استحمل بجد اني أتوجع )
وفضلت تفكر كده وهيه محتاره مش عارفه تعمل اي و كان حزينه )
ونرجع قصر الانصاري
انصاري ..وه ينفع اللي حصل ده هناك
ظافر. . ده اللي عندي
و خرج و سابهم تتعصب اوي عفاف من ابنها
انصاري. .لازم يعرف باعاقه البنت يا عفاف )
عفاف ..لا خليها بقا لما يتجوزوا
انصاري ..ابنك لازم يختار هو كمان
عفاف. . خلاص احنا قررنا و خلاص )
انصاري ..اما اشوف اخرتها )
خد نفس طويل اوي و كان عايز يعرف ظافر علشان ظافر ميزعلش )
و كانوا بدأوا يجهزوا لكل حاجه علشان الفرح
و كلم داود جواد
داود ..الو يا جواد لازم تيجي فرح اخوك بقا كمان يومين
جواد.. ماشي يا داود
داود..اكيد جاي
جواد ..اه اكيد جاي
داود ..ماشي
وقفل معاه وبص ل داليدا ..فرح ظافر كمان يومين
داليدا . لازم نروح يا جواد
جواد .. متاكده
داليدا ..اه
جواد..إذا كان كده يلا اروح اجيب لك احلي فستان عايزك احلي واحده في كل البنات
ضحكت .. إذا كان كده ماشي
وخدها وراحوا مول فساتين وكانت بدأت تختار و هيه مبسوطه
بص لها .. ده حلو اوي عليكي يا داليدا
تفضل تلف بفستان. بجد حلو )
ضحك ..اه حلو اوي
وخدت فستان ده و خدها جاب لها هدوم و ميك اب و حاجات كتير ..وه كل ده ليا انا عاد
ضحك ..اه ياستي
داليدا ..بقيت عندي دولاب كيف الاميرات
و راحوا كلوا في مطعم ورجعوا الفيلا و هيه مبسوطه اوي و كان فرحان لأنه بقا قادر يشوف داليدا مبسوطه )
و مر اليوم وفي الصعيد كانوا عمالين يجهزوا كل حاجه علشان الفرح و كانوا عمالين يعملوا كل حاجه علي احسن وجه
و كانت عفاف مطلعه عين زهره في كل حاجه
و يجي يوم فرح و كتب الكتاب )
و جت في القصر حور و ظافر لحد الان لسه مشافش حور
و كانت بتجهز دخلت تساعدها زهره
زهره أما شافت حور تصدم لأنها علي كرسي متحرك و محدش قال ده بس في نفس الوقت تنبهر اوي بجمال حور)
زهره ..انتي كيف البدر
بصيت لها. .انتي اللي حلوة جوي
و بدأت تساعد حور و كانوا عمالين يضحكوا مع بعض و هما مبسوطين وفي نفس الوقت زهره كانت زعلانه عليها علشان مش عارفه ظافر هيعمل اي
و كانوا جهزوا كل حاجه و كانوا رجعوا جواد و داليدا
و جوم الناس و معازيم و ماذون
و زهره و داليدا مع حور في اوضه
و تحت
ظافر ..يلا نكتب الكتاب. و تخلص
مهدي ..مش لما حور تنزل
ظافر ..مش حابب حور تظهر قدام الرجاله يلا
وكمل كلام في سره . انا ناقص قرف )
و قعدوا كتبوا الكتاب و كتب كتاب و خرجوا رجاله و نزلوا حور وقعدوا يرقصوا و يضحكوا
وبعد كده طلعوا حور فوق خلص الفرح و طلع ظافر اوضه و اول ما دخل يتصدم
اقراء وتحميل رواية صغيره في يد الشيطان كامله من هنا 👇👇👇
لقراء وتحميل الفصل السابع عشر من الرواية اضغط هنا 👇👇👇👇👇
وبكده خلص الجزء ده
بقلمي اية امير