رواية فارس الحي الشعبي الفصل الثامن بقلم امير اسامه
رواية فارس الحي الشعبي الفصل الثامن
فارس الحي الشعبي البارت الثامن
رواية فارس الحي الشعبي بقلم امير اسامه
رحمه.... فريد.. انت متأكد من اللي بتقوله ده.
فريد... بقولك سافر يارحمه..وناوي ينتقم مني في بناتي.
عشان خاطري.. يا رحمه.. حافظي عليهم..اقولك..
سافري لاهلي فالصعيد. انا واثق انهم هيقدرو. يحموهم.
رحمه.. لا يافريد.. چون من غبي وده اول مكان.. هيدور فيه هو عارف اننا من زمان مسافرين وملناش حد..ومش هيقدر يوصلنا هنا.. المكان هنا صعب اي حد يدخله..و ي ما قولتلك من يوم ما جينا.. محدش بيسيبنا متخفش علينا .
فريد... طيب هتقولي للبنات.
رحمه.. انا بقول بلاش خليهم يعيشو حياتهم طبيعيه احسن
بلاش نوترهم..عالفاضي هما مش ناقصين.
فريد.. خلاص بس عشان خاطري حطيهم في عنيكي لحد ما اشوف اخر للي انا فيه حاولو اليومين دول تختفو خالص چون شويه وهيزهق وهيرجع خصوصا انا داخل مناقصه كبيره في خلال اسبوع..
رحمه.. حاضر يافريد متقلقش.. هتعدي علي خير صدقني.
خلصت رحمه.. كلام مع فريد وهي هتموت من القلق والتوتر وخايفه علي بناتها ومش عايزه تقولهم عشان ميخافوش وفنفس الوقت عيزاهم يعرفو عشان ياخدو بالهم.فضلت فتره كبيره في صراع كبيربين قلبها اللي خايف علي بناتها وعقلها اللي بيحسبها بهدوء وبعد صراع دام فتره حزمت الامر. وعقلها انتصر وقررت هتعمل ايه...
واخيرا نامت...
عدي كذا يوم من غير اي جديد ولا احداث مهمه علي ابطالنا..رحمه.. ديما متوتره وقلقانه. ومش بتسمح تقريبا للبنات النزول .
فريده.. مضايقه جدا عشان طريقتها مع فارس ومن يومها متعرفش عنه حاجه ومش عارفه تلاقي حجه تتصل بيه.. حتي لما بتبص من البلكونه مش بتشوفه ولو حصل ولمحته هو بيتعمد يدخل جوه المحل بسرعه. وده كان مخليها مضايقه وديما اعده لوحدها وساكته.
ريم..وعمر. قربو من بعد من بعد ما قدمو لريم فالجامعه وكل شويه عمر يبعتلها مسج يطمن عليها لو عايزه حاجه وهي ما تصظق تتصل بيه وقربو من بعض بقو طول الوقت يتكلمو ..
اما عند البنات ..الثلاثي المرح. مابين تجهيز للجامعه وبين هزار وضحك.وبين لمه العيله في بيت جدهم وبين صداقتهم الجديده.. فا بعد ما فارس عرف البنات انه هيعرفهم علي ريم وفريده.. في يوم كلم رحمه واستأذنها ان ريم تيجي تتعرف علي اخته وعلي سما وسمر وراحت ريم وبعد محايلات منها لفريده عشان كانت محرجه تروح لوحدها.. راحت واتعرفو عالبنات وفريده كانت بتتمني تشوفه بس مكنش بيظهر ابدا.. وريم وفريده والبنات اتصاحبو وبقت ريم ديما معاهم وفريده اوقات كانت بتروح مخصوص عشان تشوفه بس هو لما كان بيلمحها كان بيختفي...اما زين وسما وسمر وادهم.كل يوم حبهم بيزيد اكتر من اليوم اللي قبله.وزين ديما متعصب من عمته عشان بتحاول تتجاهل حبه لسما رغب انها واثقه ان هو سما بيحبو بعض بس هي مصممه تجوزها فارس وديما بتحاول تضايقه وهو بيستحمل عشان سما..
اما..عند بطلنا.. مكانش بيعمل اي حاجه غير انه بيحاول يشغل نفسه فالشغل عشان يبطل تفكير في فريده شويه حتي الشغل الخارجي اللي ديما مكلف بيه زين وادهم هو اللي بيعمله وبيحاول ديما يكون بعيد عن المكان.. عشان ميشوفهاش ويفتكر اخر مره كلمته ازاي.. كان بيلمحها من بعيد واقفه وبتدور عليه بعينها بس كان بيداري نفسه كان بياعد يتأمل فيها حاسس انها وحشته بس كرامته كانت وجعاه وكان حابب يتأكد من حبها او عالاقل يحس انها معجبه بيه وبتبادله شعور حلو.. ولما شافها كذا مره اعده فالبلكونه تدور عليه .بعنيها في كل مكان..حتي لما كان بيجي بالصدفه من بعيد وتلمحه وشها كان بيبان عليه الفرحه.كان بيشوفها من تحت نضارته بس بسرعه كان بيختفي فالوقت ده حس انها بتبادله شعور بس حب يختفي عنها عشان يتأكد اكتر. وحب يخليها تتغير او بمعني اصح تتعود علي طباعه..
في يوم جديد علي ابطالنا.. ملئ بالاحداث المشوقه..
فريده.زهقت من الاعده وزهقت من كتر ما بتحاول تشوف فارس او حتي تلمحه ومش عارفه فقررت تستخدم اكتر اسلوب بيضايقه وهو لبسها.قررت تلبس حاجه تضايقه وتشوف هيتعرضلها وينسي اللي هي قالتهوله ولا فعلا هو زعلان وقرر ميتدخلش في حياتها.فقررت تلبس فستان. اصفر ضيق جدا.وواصل لركبتها ولبست كوتشي اصفر كانت بتشبه الشمس مع لون شعرها الدهبي الطاير ولون عينها الرمادي اللي يسحر كانت ملاك..
فريده..مامي انا هنزل..
رحمه... فريده.. تنزلي فين عالصبح كده وايه اللي انتي لبساه ده..
فريده.. مامي انا خلاص زهقت وتعبت كل شويه هتنزلو فين هتروحو فين احنا مش محبوسين انا نفسيا تعبت انا عندي اروح امريكا ويحصل اللي يحصل ولا اني اعد هنا دقيقه واحده..
رحمه.. فريده..وطي صوتك وانتي بتتكلمي وبعدين ليه كل ده انا بسأل بس مستغربه انك نازله بدري ولا مش من حقي اني اسال..
فريده.. اسفه يامامي بس حقيقي انا نفسيا تعبانه جدا احنا جينا مصر عشان نتحبس وبعدين حضرتك خايفه من ايه كل ما حد فينا يقولك نازل بتبقي هتقلبي الدنيا.ليه كل ده.
رحمه.. مش لاقيه حاجه تقولها.. فريده حبيبتي انا من يوم المشكله اللي حصلت معاكي تحت وانا قلقانه بس مش اكتر انتو متعرفوش حد ولا حد يعرفكم ومش كل شويه هيحصل مشكله بسببك او بسبب اختك وفارس يتدخل والناس تتكلم.. المهم سيبك من كل ده قوليل رايحه فين.
فريده.. انا بدور بقالي كذا يوم علي شغل ولقيت وظيفه مناسبه وعندي انترڤيو انهرده..
رحمه... تاني شغل يافريده.
فريده.. مامي انتي شوفتيني اشتغلت ده مجرد انترڤيو وتاني هقولهالك احنا لازم نتأقلم مع الناس ومع طريقتهم وكلامهم واسلوبهم..هتفضلي خايفه يبقي نسافر اكتر انا تعبت.. وسابتها ومشيت..
رحمه.. بمجرد ما فريده نزلت فريده جريت عالتليفون بسرعه..
رحمه... الوووو
فارس... ايوه يامدام رحمه..
رحمه...فارس فريده نزلت ومقدرتش اخليها تأعد كانت مصممه
فارس... رايحه فين..
رحمه... بتقول عندها انترڤيو..
رحمه كانت انتصلت بفارس تحكيلو لانها ملقتش حد يساعدها في حمايه بناتها غيره تعالو نرجع مع بعض نشوف اللي حصل بينهم.
فلاااااااش باك..
بعد ما رحمه قفلت مع فريد.. كانت هتموت من القلق وبعد سهر كتير وتفكير نامت وقررت تصحي تتصل بفارس..
رحمه... الووو..
فارس... ازيك يامدام رحمه خير في حاجه..متصله بدري.
رحمه... اسفه لو قلقتك...
فارس... لا قلق ايه انا نازل الشغل وبعدين اتصلي اي وقت طبعا انا مقصدش بس قلقت
رحمه... لا مفيش قلق بس في حاجه حصلت وصراحه ملقتش غيرك ادامي .. احكيله عشان هموت من القلق..
فارس.. في ايه يامدام رحمه.. قلقتيني..
رحمه............. وحكتله كل حاجه جوزها قالها.
بس فاانا مش عارفه اعمل ايه اروح بلد فريد لاهله زي ما قالي ولا انا صح وده اول مكان هيدور چون فيه.. ومش عارفه اقول للبنات عشان يخلو بالهم ولا كده هقلقهم.
فارس.. اولا طبعا متقوليش بلاش توتريهم وخصوصا فريده ممكن من كتر التوتر تتعب زي قبل كده..ثانيا انتي صح شخص بالذكاء ده اول مكان هيفكر يروح يدور فيه اي حد تربطكم بيه صله قرابه..
رحمه... طيب ماهو ممكن يقدر يوصل هنا.
فارس... لا دي سبيها عليا متقلقيش وانا ملزم ادام حضرتك بحمايتهم..وحتي لو فرضنا انه وصلكم هنا يبقي يامرحب بيه فالمعز.. ومتقلقيش .. وبعدين انا ليا معارف كتير وكلهم يحبو يخدموني انا هوصي حد يجبلي اخبار چون ده من اول ما يوصل هنا بكل تحركاته حتي اللي بيفكر فيه هيوصلني متقلقيش يعني بدل ما هو اللي هيبقي بيدور احنا اللي هنعرف كل تفصيله عايز يعملها..
رحمه... متعرفش ارتحت ازاي لما حكتلك..
فارس... انا تحت امرك المهم الوقت اي وقت البنات يحبو ينزلو اتحججي علي اد ما تقدري بالمشكله اللي حصلت والخناقه... ولو اتزنقتي اوي وافقي بس قبل ما حد فيهم ينزل من البيت تعرفيني عشان اعرف اتصرف.. لحد ما يرجع تاني علي بلده.
رحمه... حاضر يافارس بجد شكرا ليك
فارس... مفيش بينا شكر.
رحمه.. طيب اسيبك انا بقي عشان تشوف شغلك. مع السلامه.
فارس.. اتفضلي .. مع السلامه..
بااااااااللك..
فارس...والانترڤيو ده جه فجأه
رحمه... مكنتش قيلالي حاجه عالشغل ده؟
فارس... طيب اقفلي الوقت وانا واقف ادام البيت
رحمه... سلام.. وجريت تبص من الشباك براحه تشوف هيحصل ايه.
نزلت ..فريده.. بطلتها اللي تخطف..
فارس اول ما شفها اتخطف... وحشته اوي بس الدم جري في عروقه من اللي هي لبساه..
ومشي عالباب .
فريده ... لمحته حست ان خطتها نجحت..وشيفاه بيقري عليها فرحانه..وحست انه مش ناسيها زي ما فكرت ولا كلامها اثر فيه..وعلي اد ما كانت بتكش وتخاف منه بس اليوم ده خصوصا كانت نفسها يتخانق معاها عشان تحس انه مهتم بيها زي ماكان..
فارس... فضل ماشي باتجاهاا وهي فرحانه... وابتدت تبتسم زي العبيطه.. وقبل ما يقرب منها دخل عالسوبر ماركت اللي جمبها...
فريده.. بتكلم نفسها .ايه ده هو مشافنيش... لا لا ده شافني.. طب مكلمنيش حتي ولا قاللي علي لبسي..طيب هو انا كنت رخمه معاه فالكلام للدرجادي.. وفضلت ادام البيت سرحانه وتكلم في نفسها ومن جواها هتولع... وقررت. فالاخر .. تمشي وتروح الانتر ڤيو..
كل ده تحت انظار فارس ومامتها..
رحمه.. كلمته...ايوه يافارس..دي مشيت.
فارس... عارف
رحمه.. هتسبها تمشي..
فارس... اه هسبها تمشي ومتقلقيش ممشي وراها رجالتي لمكان ماهتروح وهيفضلو وراها.
رحمه.. وليه كل ده كنت حتي اتخانق معاها علي لبسها.
فارس... ده مش حل فريده عنيده جدا ولو ضغطي عليها اكتر من كده هتبقي هتتجنن وتعرف وهتفضل وراكي لحد ما تعرفيها وسعتها البنات هتبقي متوتره جدا سبيهم يتعاملو عادي من غير خوف وبعدين انا لو اتخانقت علي لبسها لو هي مصممه تنزل هتطلع تغير بسرعه وتنزل تاني.. انا من رأيي سبيها تعمل اللي هي عيزاه.. عشان تحس انها حره.. ومن ناحيت تأمينها متقلقيش عليها.. روحها ادام روحي.. قال الكلمتين دول هو في دنيا تانيه..
رحمه... ممكن اسألك سؤال..
فارس.. اتفضلي..
رحمه... انت بتعمل كده مع فريده. عشان انت بتحب تساعد اي حد ولا بتعمل كده لسبب..
فارس.. ممكن طيب ارد علي سؤالك بسؤال.
رحمه... اتفضل.
فارس... ليه السؤال ده.
رحمه.. عشان انا ديما بثق في احساسي وعمره ماخانني وفي حاجه حابه اتأكد منها.انا بحاول اكدب نفسي عشان لو بصيت بالعقل للاحداث اللي بتحصل ادامي هيقولي التوقيت قصير بس لو بصيت بقلبي هيخليني اسألك السؤال ده.
فارس..ايه هي الحاجه دي.
رحمه... مش لما ترد عليا الاول..
اكيد انا بساعد اي حد يحتاجني سواء من منطقتي او بره مبحبش اشوف حد محتاجني ومقفش جمبه ثانيا انا من رأيي ان احساسك بقلبك هو اللي صح..
رحمه..... وسكتت شويه... يعني تقصد ان...
فارس...قاطعها بصي اكيد هيجي وقت واتكلم معاكي كتير لاني محتاج اتكلم بس حاليا خلينا في فريده.هرجع اكلمك تاني المهم عايزك تطمني ان فريده مش هتغيب عن عيني
رحمه... ماشي يافارس وانا هستني مكالمتك.. سلام
فارس... سلام.
قفلت رحمه ومن جواها الف سؤال ومبسوطه ان احساسها صح ومبسوطه ان فارس بيحب بنتها.. عشان شافت في عينه حب لفريده زي اللي كان في عين فريد جوزها .
..
فارس... الووو
ادهممم.... ايه ياكبير..
فارس... انت ورا التاكسي علي طول..
ادهم .. متقلقش هي فالتاكسي ادامي علي طول..
بس مش هتقولي ايه سر الاهتمام ده . بقي فارس المعز بجلاله قدره يهتم بحد لدرجه انه يراقبه..
فارس... خليك في اللي انا مكلفك بيه وبس.. وزي ماقولتلك متغيبش عنك ثانيه واحده..وبعدين انا قولتلك مش براقبها .. انا بأمنها مش اكتر وطبعا والدتها اللي طالبه مني ده.. وليه انا مش مجبر احكي لاهلك بس هحكيلك لما ترجع عشان تتنيل تحط لسانك في بوئك..
ادهم.. ماشي ياعم متزئش بس بردو انت مش بتعمل كده عشان امها بس صح صح..
فارس... ادهم اخلص عشان مزعلكش..
ادهم.. يبقي صح 🤣🤣🤣
فارس.. ادهم...
ادهم .. خلاص خلاص وربنا هسكت بس انا عايز اقولك اني مبسوط اوي لثقتك فيا وتعيييني في منصب الاستاذ العظيم كرومبو باشا بدل زين وعمر..
فارس...حظي الاسود مخلانيش افكر في حد غيرك تخيل..
ادهم... ماشي ياعم عموما انا تحت الطلب انا اطول اراقب مرات اخويا المستقبليه...
فارس... ادهم غور من وشي يلا واي جديد بلغني وتعرفني اول ما توصل بسرعه راحت شركت ايه عشان لو حد من معارفنا اتصرف.وقفل في وشه..
ادهم... بضحك وقعت يافارس... وكمل ورا فريده لحد ما وصلت الشركه ودخلت الباب وهو فضل واقف بره مستنيها تطلع..
في الشركه...بعد ماوصلو..
ادهم.. الووو ايه فارس
فارس... نعمممم
ادهم... ما براحه ياعم مش اسلوب
فارس... عدي ليلتك يا ادهم..
ادهم... ماشي بقولك وصلت ادام شركه ،r b
فارس... بتاعت رمزي بركات.
ادهم... اه هي..
فارس... طب اقفل.
قفل معاه فارس.. واتصل علي رمزي صاحب الشركه...
رمزي... فارس باشا مصدقتش لما شوفت رقمك عالموبايل
فارس... واحشني ولله.
رمزي .. انت اكتر عاش من شافك ياراجل ..
فارس.. حبيبي تحت النظر... كان ليا عندك طلب ..
رمزي... تأمرني
فارس... انا عرفت انك طالب موظفين فالشركه
رمزي... تمام والكل وصل بس لسه محدش دخل ايه عندك حد تبعك اكنسل اللي بره دول كلهم ولله.
فارس... انا عندي حد فعلا بس هي بره عندك
رمزي... اعتبرها اتقبلت خلاص قولي اسمها.
فارس. لا انا .عايزك تبص في الفايل بتاعها الاول ولو حاسس انها هوفيدك في شغلك وافق مش تمام متوافقش ولو حتي عشاني..
رمزي.. كفايه انها تبعك
فارس.. عشلن خاطري اعمل زي ما بقولك..بس ليا طلب كمان.
رمزي أؤمرني .
فارس... متعرفهاش اني كلمتك هي اسمها فريده فريد..
رمزي... واضح انها غاليه عندك.. مش تعرفنا طيب.
فارس... تقدر تقول خطيبتي او مراتي المستقبليه..
رمزي... اخيرا يا راجل الجبل اتحرك
فارس... هههه شوفت بقي يلا مش هعطلك ومتنساش انا متصلتش وانت متعرفنيش واتعامل معاها عادي
رمزي... تمام يا باشا حصل.سلام الوقت وهرجع اكلمك
فارس... مستنيك ..سلام
وبعد مده كبيره دخل بنات كتير واخيرا جه الدور علي فريده..
دخلت وسلمت علي رمزي وابتدا يدردش معاها في دراستها وشاف الفايل بتاعها.
رمزي... الفايل بتاعك هايل تقدري تقولي كده اني مبدأيآ موافق.
فريده.. بجد... يعني اقدر ابتدي من امته..
رمزي... بصي الوظيفه اللي انتي مقدملها لسه مفضيتش او بالمعني الاصح .السكرتيره اللي في نفس الوظيفه لسه مامشيتش..
فريده.. هي هتمشي ليه..
رمزي.. هي الحقيقه معايا بقلها اربع سنين وزي ماتقولي كده.. هنتجوز كمان عشر ايام وصراحه انا مش حابب انها تكمل شغل ومتفقين علي كده مدير رخم بقي.🤣
فريده .. بضحك.. ربنا يسعدكم ومبروك..بس بردو المفروض ابدأ امته..
رمزي كمان خمس ايام عشان تكون هي خلصت المناقصات اللي معايا والخمس ايام اللي بعدهم هتأعد عشان تجهز نفسها عروسه بقي..
فريده.. بضحك. ربنا يوفقكم وان شاء الله هكون عند حضرتك فالمعاد ويارب اكون عند حسن ظن حضرتك..
رمزي... اتشرفت بمعرفتك...
فريده... الشرف ليا..
رمزي... صحيح انتي اكيد معزومه علي فرحي.. ماهو مينفعش سكيرتيرتي الخاصه متجيش ولا ايه..
فريده... بجد طبعا هاجي اكيد
وسلمو علي بعض ومشيت ..
اول ما خرجت رمزي .. كلم فارس وحكاله علي كل حاجه.
فارس... انا مش عارف اقولك ايه بجد
رمزي... ولا اي حاجه انت خيرك مغرقني. وصحيح انت معزوم علي فرحي وحبيت اخدمك عزمت انسه فريده كمان ياريت تشرفوني.
فارس... طبعا انت تؤمرني انا عندي اغلي منك يارمزي باشا ومبروك مقدما..
رمزي.. عقبالك يافارس المعز
فارس... ههههه قول يارب. وقفل معاه
اما عند ادهم كا واقف جمب العربيه.. اول ما لمح فريده ركب بسرعه.لحد ما وقفت ووقفت تاكسي..
وفضل ادهم وراها ومع فارس كل شويه بالموبايل. وبعد مده.
.ادهم.... ايه يامعلم احنا داخلين عالشارع
فارس.. تمام. اركن انت وزين واقف عالشارع هيلمحها ويجي وراها.
ادهم... تمام هطير انا مشوار وارجعلك
فارس... تمام يلا سلام.
ووصلت فريده وحاسبت التاكسي.. ونزلت
ولمحها زين... ايه يافارس... ادامي اهي هتعدي بس الشارع ونبقي عندك...وقطع كلامه فالحظه دي زين حاااااااااااسبي وصوت عجل العربيه وصل لسمع فارس...
زين.. شد فريده من ايدها جامد وتقريبا لزقت في حضنه.. انتي كويسه..
فريده...اه اه الحمد لله انا كنت هموت صح
زين.. متقلقيش انتي بخير تعالي معايا انا هوصلك انتي فريده صح..
فريده.. انت تعرفني
فريده.. انا زين ابن عم فارس يمكن تكوني مشوفتنيش قبل كده عشان مجتش فرصه
فريده... شكرا بجد لولاك انت كان زماني مت وبعدين العربيه شكلها غريب.
زين.. الحمد لله عدت علي خير اتفضلي اوصلك
كل ده وفارس عالخط ومش فاهم في ايه.
ادهم.. بصوت واطي فارس.. انا جاي عليك.. فريده كانت هتتخبط بالعربيه.. وعلي فكره ميتهيأليش انها صدفه العربيه كانت قاصده فريده..
فارس... ادهم بسرعه من فضلك هاتها انا واقفلك هاتها عالمضيفه..
ملحوظه المضيفه دي محل بسيط جمب المحلات بتاعهم مجهز بمكتب وكنب من الجلد لاستضافه اصحاب الشغل والناس المهمه وده كان خاص بجده والوقت خاص بفارس .
وصلت فريده...الشارع فارس واقف متوتر وعمر جمبه..اول ما شفها اطمن وفضل واقف باصص عليها وعينه بتطلع شرار ومن كتر العصبيه والخوف والتوتر امتزج لون عينه الاخضر بالاحمرار
عمر... عشان خاطري ياصاحبي براحه شويه. لحد ما قربت فريده عالبيت وشكرت زين ولسه هتلف ضهرها وهتمشي..
لقت ايد من حديد مسكت ايدها وقفلت عليها
فريده... اااااه ايدي
فارس.من غير اي مقدمات سحبها وراه باتجاه المضيفه ومن غير ولا كلمه..
فريده... فارس.. ايدي .. فارس ممكن تسيبني..
وصل عند المضيفه زين وعمر واقفين متنحين لفارس اللي اتحول لوحش.. ومش قادرين ينطقو.اول ما وقف قدامهم.
فريده... من خوفها اتجمع في عينها الدموع..
زين وعمر اشفقو عليها من منظرها بس علي مين ميقدروش يتدخلو طول ما فارس وصل للمرحله دي.
فارس.. وموجهه كلامه لعمر وزين.. فارس. بعصبيه مفرطه..وبصوت يحمل كل انواع الغضب..وفريده لسه في ايده زي الاطفال.
فارس لو السما اتطربقت علي الارض محدش يدخل ولا يتدخل..وتفضلو واقفين عالباب
عمر... ايه ياصاحبي اهدي مش كده
فارس... عمرررررررر ملكش فيه
عمر... حاضر ومال عليه وبصوت يسمعه فارس بس عشان خاطري.. براحه عليها بص علي منظرها في ايدك هتموت من الخوف.
فارس... وهز راسه لعمر وطمنه بنظرته انه مش هيعملها حاجه..
دخل وقفل عليهم الباب
زين.. لعمر... هو اللي بيحصل ده تسميه ايه ياعمر.
عمر... اسميه عشق يازين .. فارس اخيرا حب.واظن ده واضح جدا.
زين.. يعني احساسي مش غلط.
عمر... لا يازين مش غلط فارس بيكابر بس هو وقع ومحدش سمي عليه.
زين... بس ده شكله ميطمنش انا حاسس انه هيقتلها.
عمر... اللي بيعشق يا زين عمره مايعرف يأذي والراجل مننا يوم ما يحب بجد بيبقي ليه نقطه ضعف.. وفريده من يوم ماجت وانا واثق انها هتبقي نقطه ضعف فارس المعز.
زين... وانت...عشقت اختها ولا لا
عمر... برفعه حاجب.. هو انا مفضوح للدرجادي..
زين ... بابتسامه واكتر ياصاحبي..
ونسبهم يرغو شويه
اما في داخل المضيفه اول ما فارس دخل وقفل الباب وهو لسه ماسك فريده
فريده... بتحاول تفك قبضته ولاكن ده كان من رابع المستحيلات كانت قبضه من حديد.
فريده.. بدموع... فارس ممكن تسيبني امشي..
فارس .. بيطلع شرار وساكت.
فريده... طيب ليه بتعمل كده انا عملتلك ايه لكل ده .
ومازال فارس ساكت وايده عصرت ايد فريده واقسمت فريده بداخلها ان خلال ثواني ايدها هتكون حطام بين كفه.
فريده... وابتدت الدموع تنزل من عنيها.. فريده... فارس.. انت بتوجعني شيل ايدك عشان خاطري..😭
فاللحظه دي فارس قلبه وجعه اول ما شاف دموعها وابتدا يفوق من عصبيته شويه.. وبدون اي مقدمات ساب ايدها والتدا يقرب منها
فريده.. مسكت ايدها من كتر الوجع..
وفضلت ترجع لورا لحد ما ضهرها اتخبط في دولاب كله اوراق الشغل..
فريده... فارس.. ابعد من فضلك..
فارس.. سيبني امشي.. فارس.. انت بتخوفني.. وكل ده وهي بتعيط وهتموت من الرعب.
فارس.... حط ايده علي شفايفها. اشڜشششششڜ
وجاب شعرها الطاير ورا ودنها..
فريده... واقفه متنحه ومحروجه جدا من المسافه اللي تكاد تكون انعدمت بينهم نزلت عينها للارض ..فريده كانت ادامه حقيقي كأنها طفله.. صغيره.. حجم جسمها مقارنتا بحجم جسمه كانت تقريبا مش موجوده بالنسباله..اما فريده... كانت تايهه من قربه اللي مبقاش في سنتيمتر يفصلهم عن بعض كانت تايهه في ريحته ومظهره الجذاب الرجولي البحت.
فارس... رفع بايدها وشها ..وابتدا يمشي ايده علي وشه وباصص في عينها بس وهي هتموت من الاحراج.
فارس.. بصوته اللي يقتل .. انتي عارفه لو كان جرالك حاجه انا عمري ماكنت هسامح نفسي..
فريده... متنحه في شكله وهو بيتكلم اول مره تكون قريبه من حد بالمنظر ده..
فارس... من هنا ورايح اي مكان هتروحيه رجلي هتكون علي رجلك..ماشي..
فريده... بتهز راسها بالموافقه وهي مغيبه تماما
فارس من هنا ورايح صوتك ميعلاش. واللي هقوله هيتنفزومفيش عند بعد كده.ماشي.
فريده...بتهز دماغها..
فارس...و لو لمحتك باي فستان هتتعاقبي وعقابي مش هيعجبك ..ولو وصل بيا الحال اني اقطع الفستان وانتي لبساه هقطعه ..وساعتها مش هتلومي غير نفسك ماشي
فريده.. مبرقه من جرئته بس مش قادره تتكلم.
فارس... ومن هنا ورايح.. مش عايز اشوف دموعك دي تاني.
فريده... واخيرا صوتها رجعلها..انت بتعمل معايا كده ليه..
⅚فارس....اعتبريني مجنون.
فريده... اضايقت من رده.. كانت مستنياه يقولها عشان بحبك .
فريده.. من غير اي تردد زقته بكفها الصغير في صدره.
وانا مبسمعش كلام مجانين وزي ماقولتلك قبل كده ملكش دعوه بيا ..ابعد عن طريقي وملكش دعوه بلبسي.. انا حره هلبس كل يوم وكل شويه وكل ساعه فستان .. وقبل مانكمل باقي كلامها.. كان فارس اتعصب منها تاني وشدها ليه.. وبدون مقدمات خبطها فالحيطه وقرب بنها ونزل علي شفايفها وقطع كل الكلام اللي كانت حابه تقوله...
فريده.. برقت من رد فعله ومن جواها مبسوطه ومتعصبه وطايره وفرحانه ومشاعر كتير متلغبطه..اما فارس... كان في عالم تاني.. خالص..بيطلع في بوسته ليها كل الغضب من طريقتها معاه ولبسها وعندها وخوفه عليها وحبه ليها واقسم من جواه ان كل الاسوار اللي كان بانيها اتهدت علي ايد فريده..بعد وقت حس ان فريده بتزئه مش قادره تتنفس وهو كان غايب عن الوعي تماما.. بعد عنها لما حس انها محتاجه تتنفس.
فريده... بتصارع عشان نفسها يتظبط..
فارس... انا انا اسف..انا
فريده. وشفايفها نزلت دم انت قليل الادب..انت ازاي تعمل كده.. وبأماره ايه اصلا تعمل كده..
فارس... بأماره انك هتبقي ليا هتبقي مراتي
فريده.. وانا مش هوافق..
فارس... مش بمزاجك.
فريده... هتتجوزني غصب عني.
فارس... اه غصب عنك واقولك كمان يومين بالظبط هنكتب الكتاب وجهزي نفسك بكره عشان هاجي اطلب ايدك.
فريده... انت مجنون رسمي صح ده في احلامك.
فارس... قولتلك وطي صوتك.. عشان متتعاقبيش تاني..ولا شكلك عجبك العقاب.
فريده.. انت قليل الادب. وعلي جثتي انك تتجوزني.
فارس... هنشوف. واعملي حسابك زي ماقولتلك مفيش خروج لوحدك تاني انهرده العربيه اللي كانت هتخبطتك وعدت علي خير معرفش بعد كده هيوصلولك بأي طريقه..
فريده.. هما مين دول.. وعرفت ازاي اصلا ان كنت هتخبط..زين قالك . بس ازاي هو ملحقش وكان ماشي جمبي لحد ماوصلنا وانت شدتني هنا.
فارس... بلاش اسأله كتير وعشان ترتاحي... انا هقولك باختصار مع اني متفق مع مامتك اننا منقولكيش انتي وريم.
فريده... مامي... هو في ايه.
فارس.. وحكلها باختصار..
يعني الوقت حضرتك مهدده بالقتل
فريده... وعنيها لمعت بالدموع. يعني انت بتعمل كده عشان تحميني بس. عايز تتجوزني عشان بس مامي طلبت منك كده .
فارس... ... من جواه بيلعن غبائها ازاي مش حاسه بيه ولا بحبه ازاي مترجمه كل ده علي انه مجرد انه يحميها مش اكتر وتلبيه لطلب والدتها..
فارس... فريده.. هاجي اطلب ايدك بكره وخلال يومين هتبقي مراتي
فريده... والدموع في عينها طيب ادام انت حابب تحميني ممكن تعمل كده من غير جواز ليه تربط نفسك بجواز اصلا فارس...عشان حجات كتير ومن ضمنهم هتيجو تنقلو فالشقه عندنا اللي فالدور الرابع دي فاضيه خالص وطبعا مش هينفع تبقي تحت عيني غير بالطريقه دي واكيد نش هينفع تيجي تعيشي في نفس البيت واحنا مفيش بينا حاجه رسميه..
فريده... ده علي اساس ان بيتنا بعيد عن نظرك..
فارس.. لا خالص بس وانتي وسط اهلي وفبيتي عيني هتكون عليكي اكتر واللي قدر يوصلك علي اخر الشارع هيوصلك بليل والدنيا كلها نايمه ومحدش هيحس بيكو..
فريده.. بس انا مش موافقه..
فارس... ليه..مش موافقه
فريده... عشان معنديش استعداد اتجوز حد مش في بينا علاقه حب..
فارس... علي اد ما حس انه اتوجع وحس انها ممكن تكون مش بتحبه علي اد ما انه مصمم انه يتجوزها حتي لو غصب..
فارس... خلاص نتفق اتفاق..
فريده.. ايه هو..
فارس... هنتجوز فتره بسيطه لحد ما الامور تهدا ولحد ما باباكي يقدر يرجع او يقدر يثبت برائته واول ما تبقو في امان هطلقك وترجعي لحياتك ..
فريده.. بعد تفكير.. موافقه بس علي شرط..
فارس... كمان شرط اتفضلي..
فريده... هنتجوز بس جواز علي ورق
فارس... يعني ايه..
فريده.. يعني مش هتقرب مني ابدا.وبما انك بتقول جواز حمايه يعني مينفعش تقرب مني..
فارس...بس ازاي يعني متجوزه اختك ولا ايه .
فريده... ولله ده شرطي.. الوحيد
فارس... موافق.. بكره هنكون عندكم..
وسبها فارس ظبطت شكلها وفتحلها الباب وجريت من بين زين وعمر..
اما فارس.. فا حط ايد علي كتف عمر وايد التانيه علي كتف وين ووقف في وسطهم .عاش يارجاله ولا اسدين قصر النيل.. وضحكو التلاته..
عمر..لازم تحكيلنا..
فارس... تعالو ورايا.........
- لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على
استووووب اظن البارت طويل انهرده وللبقيه حديث استنوني بكره فالبارت التاسع