أخر الاخبار

رواية اخويا والميراث الفصل الاول بقلم هويدا زغلول

 رواية اخويا والميراث الفصل الاول بقلم هويدا زغلول 

رواية اخويا والميراث الفصل الاول بقلم هويدا زغلول


رواية اخويا والميراث بقلم هويدا زغلول  

اخويا والميراث الفصل الاول 

الرواية متوفرة كاملة على مدونة


 المجد للقصص والحكايات  


ولكن يجب أن


 تكتب 5 تعليقات اولًا كي تظهر لك باقي باقي الفصول.

اخويا والميراث 

الحلقه الاولي

بقلم هويدا زغلول

في بيت قديم قاعده ليلي مع جوزها محمد وبتقول 


ليلي _ يعني انت عايزني اروح اقول ل نرجس 

مرات اخويا مراد أن جوزها متجوز عليها طيب 

افرض عرفت ان الكلام ده كدب 


محمد _ ومين قالك أنه كدب يا حبيبي انا خليت 

وحده تضحك علي اخوكي وتوهمه انها بتحبه 

واتجوزها عرفي خلاص بس اهم شي تفضلي 

ورا نرجس لحد ما تنزل العيل اللي في بطنها 

مش عايزين نشوف خلفه ل اخوكي خلاص


وقبل ما تظلموني انا وجوزي أن عملت كده 

في اخويا اعرفه عمل معايا اي الاول 

يوم عزا ابويا كنت قاعده جمب نرجس مرات 

اخويا 


نرجس _ ربنا يرحمه ويغفر له بقي اللي كان 

عمله فيكم كان نفسي نكون معاه في اخر 

ايامه بس انتي كنتي شايفه ب عينك ابوكي

كان عامل ازاي 


ليلي _ ميجوزش عليه إلا الرحمه بقي كان 

طول عمره بخيل ورافض أن نيجي نقعد معاه 

مع أن والله كنا محتاجين الاب بس ، وفي 

الوقت ده لقيت مراد جاي يقولي 


مراد _ ربنا يرحمه بقي يا ليلي يلا انتي 

عالشان تحلقي تروحي بيتك الجو ليل وفي الوقت 

ده قامت نرجس وقالت 


نرجس _ اي الكلام اللي انت بتقولوا ده 

ازاي يعني اختك تمشي يوم عزا ابوها 


مراد _ وانتي مالك انتي يا نرجس

 ادخلي جوا يلا 


نرجس _ حاضر يا حبيبي برحتك وبعدها دخلت 

نرجس 


ليلي _ ماشي همشي دلوقتي وبعدين 

ابقي اجي يا اخويا وبعدها روحت البيت 

ومحمد جوزي قام وقف وقال 


محمد _ اي ده انتي اي اللي جابك مش المفروض كنتي اقعدي ٣ ايام 


ليلي _ اصبر عليا أنا جايه الطريق كله مشي

مكنش معايا فلوس اركب واتكسفت اقول 

ل مراد وبعدها اقعد مراد اللي قالي روحي 


محمد _ يا عبيطه وهو لما يقولك علي حاجه تسمعي كلامه ازاي تسبي في بيت ابوكي 

لوحدو 


ليلي _ هيعمل اي يعني هيشيل الحيطه 

معاه وهو ماشي 


محمد _ يا يا ذكيه الورق والفلوس كلنا 

عارفين ان ابوكي كان معاه فلوس كتير 


ليلي _ اللي حصل بقي أنا مش عايزه .اي مشاكل

مع مراد الفتره دي علشان اخد ورثي


محمد _ عالفكره ده حقك ولازم تخدي المهم 

انا مش هتكلم في حاجه علشان متقوليش أن .انا طمعان 


ليلي _ انا عارفه يا حبيبي انك عمرك ما هتكون 

طمعان فيا انا هقوم انام بقي علشان 

تعبت اوي انهارده 


وفي شقه ابويا كان قاعد مراد في اوضه 

بابا المقفوله ودخلت نرجس وكان قدامه فلوس كتير 


نرجس _ معقول كل دي فلوس امال ابوك 

ليه كان مدعي الفقر والله حرام عليه 


مراد _ اهو الحمد لله غار في داهيه مش مهم 

المهم أن هجيب فيلا والحمد لله أنه كان سايب 

الفلوس هنا مش في بنك 


نرجس _ مش فاهمه هيفرق معاك ايه يعني يا مراد لو كانت الفلوس هنا او في بنك


مراد _ علشان ليلي متعرفش عنها حاجه 

روحي روحي نامي واياك تقولي ليها حاجه 


نرجس _ انا مش عايزه مشاكل مع اختك 

وانت عارف ان ظروفها وحشه ومعاها عيال 

كتير 


مراد _ وانا مالي هو انا مجبر ان اصرف عليها 

ليها جوز يصرف عليها 


نرجس _ بس ده ورثها وحقها وحرام عليك 

لو فكرت تاخدو منها 


مراد _ بقولك اي اهمدي انتي بس وملكيش 

دعوه ب اي حاجه 


نرجس _ انت حر انت واختك بس خليك حنين 

عليها مش كفايه كانت محرومه من حنان

الاب


مراد _ قولتك اخرجي انتي برا بقي ومش 

عايز رغي كتير اه صحيح لو حد فكر يجي

يعزي بكره قولي ليه خلاص العزا يوم 

واحد مكنش واحد عليه القيمه يعني


وبعدها خرجت نرجس وكلمت اخوها الشيخ 

مجدي 


مجدي _ السلام عليكم يا نرجس خير يا حبيبتي

فيه اي الوقت متاخر 


نرجس _ عايزه اسالك سؤال يا مجدي هو لو مراد ما اداش اخته ورثها هيبقى حرام عليه مش كده


مجدي _ اعوذ بالله هو عايز يعمل كده لا طبعا حرام عليه ده حقها ولازم تاخده 


نرجس _ طيب انا لو سكت يبقي حرام عليا 

صح هو مش عايز يقولها هو لقاه فلوس

قد اي في بيت ابو 


مجدي _ انتي كده هتعملي مشكله كبيره بينك وبين جوزك سيبيني انا اجي بكره وهتكلم معاه


نرجس _ ارجوك تعمل كده يا مجدي والله ما تعرف ظروف ليلى عامله ازاي يا عيني دي على طول مزنوقه 


مجدي _ حاضر بكره هاجي واتكلم معاه تصبحي 

علي خير وتاني يوم جه مجدي واقعد مع مراد 


مراد _ ازيك يا شيخ مجدي عامل ايه والله العظيم انا كنت هاجيلك النهارده علشان عايزك في موضوع كده


مجدي _ خير يا رب وانا جيتلك اهو


مراد _ اصل انا عايزه اتبرع بالعفش القديم ده كله لله لو تعرف حد محتاجه خليه يجي ياخده


مجدي _ بارك الله فيك طيب وحق اختك ناوي 

تعمل معاها اي الشقه هنا مش بتاعتك 

لوحدك لازم تقولها انك هتعمل كده 


مراد _ اختي مين اختي ملهاش اي حاجه خالص انا اللي حر في كل حاجه


مجدي _ ربنا مقلش كده وقبل ما يخلص 

كلامه مراد قام وقف وقال 


مراد _ بقولك ايه يا شيخ مجدي هو انت جاي عشان تصدعني ولا ايه دي حاجه بيني وبين اختي

ولو سمحت امشي اطلع بره بقى ودخلت نرجس وقالت 


نرجس _ الكلام اللي انت بتقوله ده انت ازاي تتكلم اخويا بالطريقه دي


مراد _ بقولك ايه لو مش عاجبك لمي هدومك وامشي مع اخوك انتي كمان وفي الوقت ده انا 

دخلت وقولت

لقراءه الفصل الثاني من رواية اخويا والميراث بقلم هويدا زغلول  من هنا

لقراءه وتحميل رواية اخويا والميراث كامله هنا 👇👇

يمكن للتواصل معنا عبر 👇👇👇😘

يُمكنك الانضمام لقناتنا على التليجرام 

  1. الانضمام
يمكنك الانضمام لجروب علي التلجرام 

او الانضمام علي جروب الفيس بوك 

  1.  الانضمام 

يتبع 

تعليقات