أُصـبـتُ بـألـعـشـق الفصل الخامس عشر
رواية اصبت بالعشق الفصل الخامس عشر والسادس عشر بقلم رضوي اسامه
مصطفى: اسف اني رنيت، عارف ان شغلنا خلص، لكن دا ميمنعش اني اعزمك على خطوبتي..
ليلى:......
مصطفى: الوو، معايا.؟
ليلى: ااه،، الف مبروك..
مصطفى بحب: اكيد هتيجي.!
ليلى: ااه..
وقفلت ليلى وهي كلها حزن ، مش عارفه حزينه عشان الشخص اللي بتحبه هيخطب، ولا عشان البنت دي من اعدائه.!!؟
ليلى: حاولت والله حاولت، حاولت امنعه، حاولت ابينله انها مش كويسه، معرفتش، انا فشلت.. بس ثواني،، ازاي هيخطب، ما هو اصلا متزوج.؟؟ معقوله لوجي المغروره توافق يتزوج عليها.؟!، هو في اي بجد، مبقتش فاهمه حاجه، لا حقيقي توهت اي دا، هما كلهم اللي عايشين في الفيلا تلاته، وتوهوني... لا بس مش هستسلم..
ندى وساره قعدوا يواسوها ويحاولوا يخرجوها من المود دا..
ساره: لولو انتي قويه،، وهتروحي، ومصطفى هيعرف الحقيقه، واحنا هنا عشان نساعدك..
ندى: اكيد، انا معاكم في اي حاجه..
ساره: اي حاجه اي حاجه.؟؟
ندى: اي حاجه..
ساره وهي بتبص لـ ندى شويه ولـ ليلى شويه: يبقى تماام..
عند مصطفى:
مصطفى: رساله من رقم مجهول.. فيديوا..
مصطفى شغل الفيد وطلع بتاع ليلى اللي لوجي مصوراه وهي في المطبخ..
مصطفى: ليلى.!!! لا اكيد دا مفبرك..
مصطفى فضل يرن على ليلى مش بترد.. ف راحلها البيت..
عند ليلى..
نهى: اتفضل يا ابني اتفصل..
مصطفى: تسلمي، ليلى موجوده..؟
نهى: اه ثواني انادي عليها..
بعد شويه..
ليلى: اهلا.. ازي حضرتك..
مصطفى وهو بيقوم: ليلى، انا اسف، مكنتش اعرف حكاية الفي...
ليلى بمقاطعه: الحوار خلص، ولا يهمك..
مصطفى: انا عارف مين عمل كده..
ليلى: مين.؟؟
مصطفى: الشغاله.. مفيش غيرها..
ليلى: في لوجي.! وفي نسمه بتدخل احياناً،، لي استثنيتهم.!؟ على العموم انا هجيب حقي بنفسي،، مش محتاجه مساعدة حد، عن اذنك..
وسابته ودخلت.. ومصطفى مشي وهو مش فاهم حاجه.. قصدها اي بلوجي ونسمه مفيش غيرهم.!؟؟
لا غلطانه يا ليلى،، انا هجيب حقك، حتى لو لوجي فعلا اللي عملت كده، بس لا مستح... لي مستحيل.!! ما لوجي بتكرهها.! واول يوم ليها اتخانقوا،، مكنتش عاوزه تدخلها..
مصطفى بأصرار: انا لازم اعرف مين عمل كده ولي..
_
عند ليلى..
ليلى وهي بتمسح دموعها: زي ما قولت لمصطفى، مش هسيب حقي..
ليلى: الوو، ساره اجهزي انتي وندى، هنروج الخطوبه مع بعض..
ساره: احنا، لي.؟
ليلى: انا لازم اروح، ومش هقدر اروح لوحدي، محتاجاكم معايا..
ساره: حاضر، هرن على ندى.. سلام.
وبدأو التلاته يجهزوا للخطوبه..
يا ترى هيخطبها فعلا.؟؟
ولا هيعرف الحقيقه.؟؟
أُصـبـتُ بـألـعـشـق الفصل السادس عشر
ندي وساره جهزوا وعدوا على ليلى ياخدوها..
ساره وندى بصوت واحد: وووااااوو.. اي الحلاوه دي.
"ليلى كانت لابسه فستان زهري وحاطه روج هادي، وشكلها يجنن"
ندى بتغمز لساره وبتقولها: شكلها ناويه تخليه يسيب العروسه..
ساره بضحك: ما دا اللي هيحصل وهتشوفي، اه صح يا لولو مين العروسه.؟
ليلى: اوو تصدقي مسألتش.!
ساره: اكيد مكنش في وقت تسألي يا روحي.. هه ما انتي واقعه.
ندى بجديه: بس بس يا ساره متقوليش كده.. لولي تزعل..
وكملت بضحك: دي واقعه ونص..
ليلى: والله.؟ تمام، النهارده التنمر عليا يعني، ااه ياني، كنت انا معاكم في نفس الدايره بنحفل كل يوم على شخص، النهارده بقى بيتحفل عليا.. انتوا صحاب انتوا.؟
ساره وندى: طبعا طبعا..
__
عند مصطفى..
مصطفى وهو واقف عند الباب رايح جاي: يا ترى هتيجي.؟ بتمنى تيجي انا غلطت في حقها كتير، ولازم اعتزر.. هتيجي، اكيد هتيجي.. انا حاسس بيها قريبه مني.!
قاطعه شخص: "الف مبروك"
مصطفى بسعاده: ليلى.. الله يبارك فيكي، اتفضلي..
ليلى وهي بتحاول تبتسم: شكرا..
ليلى بتكلم نفسها: اسأله مين العروسه.؟ لا وانا مالي هو حر، انشالله يتجوز قطه، وانا مالي..
ساره بهمس وهي بتوجه كلامها ل ليلى: متاكده انه مش بيحبك.؟
ليلى: نعم؟؟
ساره: حبه ليكي باين في عيونه اوي.
ليلى بضحك: انتي عبيطه؟؟ الراجل متزوج وبيتجوز التانيه.!! وانتي تقولي حبه ليكي وعيونه ومعرفش اي..
ندى: طب على فكره بقى سو معاها حق... ما الراجل بيحبك اهو وباين اوي... لا اكيد مش هيخطب..
ليلى: تمام، خلينا نقول انه مش هيخطب، ومراته؟؟؟
ندى: مش عارفه بقى انا الحوارات دي اكبر من سني، ما تيجي نرقص؟؟
ليلى: كان ناقص، وكملت بسخريه"اسف اعذريني مقدرتش افرح،، هه كنت برقص".
انتوا االاتنين هتجننوني بالله.. اي داا؟؟؟؟
مصطفى ماسك المايك بيقدم خطيبته للمعازيم..
مصطفى: اقدملكم، خطيبتي، وزوجتي المستقبليه، نسمه..
ليلى بصدمه وهي بتقف من مكانها: نسمه؟ مصطفى هيخطب نسمه؟؟ لا لا بجد..
ندى وساره: دي نسمه اللي المفروض الحربايه صح؟
ليلى وهي لسه مصدومه: هي، احنا لازم نتصرف.
ندى وساره بصوت واحد: ننعمل اي؟
ليلى وهي بتبص عليهم: هقولكم، تعالو...
لقراءه وتحميل روايه اصبت بالعشق
الفصل السابع عشر والثامن عشر
للتواصل 👇👇👇😘
يُمكنك الانضمام لقناتنا على التليجرام
الانضمامالـكـاتـبـه: رضـوى أسـامـه.