أخر الاخبار

رواية اصبت بالعشق الفصل الاول والثاني بقلم رضوي اسامه

 رواية اصبت بالعشق الفصل الاول والثاني بقلم رضوي اسامه 

رواية اصبت بالعشق الفصل الاول والثاني بقلم رضوي اسامه


رواية اصبت بالعشق 

رواية اصبت بالعشق الفصل الاول 

أُصـبـتُ بـألـعـشـق البارت الاول



_مش تحاسبي..! 

=نعم.!، انتي اللي مش تبصي قدامك.؟ 

_____

نعرفكم مين دول، الاولى دي تبقى 'لوجي' ، البنت المغروره ومدلعه متوسطه الطول عيونها زرقه وشعرها اسود وبشرتها خمريه عندها 20 سنه، في تانيه جامعه"طب" .. 

اما التانيه فهي 'ليلى' ليلى دي بنت قصيره، عيونها بني، محجبه، والدها متوفي معندهاش غير مامتها، ومخطوبه لابن خالتها ، ليلى بتشتغل مع مامتها في معمل خياطه صغير، عندها 20 سنه مع لوجي في كليه طب... 

_____

لوجي: انتي وحده مبتفهمش مش هضيع وقتي معاكي... وسابتها ومشيت.... 

ليلى بخضه: ماما... 

وجريت على بيتها اللي هو عباره عن اوضه وحمام ومطبخ واوضة الخياطه عايشه فيه هي ومامتها... 

ليلى بتنهد وهي بتقرب من مامتها : ماما في اي مالك..؟ 

نهى: مفيش يا حبيبتي انا كويسه، انتي رجعتي بدري لي وسبتي جامعتك..؟ 

ليلى بقلق: حسيت إنك محتاجاني فجيت جري، مالك يا ماما بس.. 

نهى: مليش يا قمري أهدي بس، شويه سخونه متقلقيش.. 

ليلى قامت تشوف السخونه وفعلا لقتها سخنه جداً... 

ليلى بدموع: مقلقش ازاي وانتي سخنه كدا لا قومي هاخدك للدكتو.... 

وقطعت كلامها ومقدرتش تكمل... 

نهى بحزن: منين الفلوس.. 

ليلى بقلة حيله وبتداري قلقها: هتبقي كويسه هعملك كمادات وهتتحسني ولو لقدر الله السخونيه زادت هتصرف متشليش هم يا حبيبتي.. 

قامت ليلى وبدات تعملها كمادات وعملتلها شوربه واكل واكلوا مع بعض ورجعت عملتلها كمادات واليوم كله على كدا... 

اليوم التاني.... 

ليلى: صباح الخير يا حبيبتي بقيتي أحسن..! 

نهى بتحسن: صباح النور يا قمري حد يبقى معاه القمر دا ويتعب.. 

ليلى باست رأس مامتها وقامت عملت فطار واكلوا ومامتها لسه هتقوم... 

ليلى: لا انتي ارتاحي النهارده انتي تعبانه.. 

نهى: بس يا بنتي الشغل كتير برا لازم يخلص، الناس ليها مواعيد مش هينفع.. 

ليلى بكذب : انا مفيش عندي محاضرات مهمه النهارده، هقعد وهخلص الشغل المطلوب، وانتي ارتاحي يا حبيبتي. 

نهى: ازاي مفيش محاضرات مهمه، يلا على محاضراتك وكفايه امبارح حضرتي بس محاضره وحده وجيتي.. 

ليلى: صدقيني يا ماما مفيش هضيع وقت على مفيش يلا بقى ارتاحي وانا هخلص الشغل اللي برا.. 

نهى: اللي تشوفيه يا بنتي. 

ليلى غطتها بالبطانيه وخرجت.. 

ليلى: انا اسفه يا ماما كان لازم اكذب عليكي علشان ترتاحي... 

رن الموبايل، كانت ساره... 

ليلى: ساره عامله ايي.. 

ساره: بخير، انتي عامله اي وفين يعني مش في الجامعه..؟ 

ندى: ليلى تعالي لو في البيت محاضرات النهارده مهمه مش كل يوم كدا.. 

ليلى بحزن: والله كان نفسي، بس.... 

ساره: في اي يا بنتي قلقتيني..؟ 

ليلى: ماما تعبانه من امبارح ومكنش ينفع أجي النهارده علشان الشغل لازم يتسلم ومواعيد تسليمه قربت وماما أكيد مش هتقول تعبانه.. 

ندى: انا اسفه يا ليلى مكنتش اعرف حقيقي اسفه.. 

ليلى: ولا يهمك انا بكرا هحاول احضر ان شاء الله.. 

ساره: خلاص تمام واحنا هنسجلك محاضرات النهارده وهنعدي عليكي نطمن على طنط.. 

ليلى: تشرفوا مستنياكم.. 

_____

طبعا من المكالمه عرفنا ان'ندى وساره' أصحابها وزي اخواتها وبيساندوا بعض في اي موقف بيلاقوا بعض.. 

______

وقفلت معاهم وبدات تخيط في المطلوب وبسرعه علشان تحلق تحضر الغدا... 

عدا الوقت بسرعه وبصت لقت الساعه 12.. 

ليلى: يا نهار، دانا اقوم اعمل الغدا بقى وارجع اكمل دول اهو هانت. 

وقامت ليلى دخلت الاوضه اطمنت على مامتها وطلعت على المطبخ تحضر الغدا.. 

____

في مكان تاني.. 

لوجي بزعيق: انتي ازاي ترمي حاجتي كدا انتي حيو*انه..؟؟ 

الشغاله: انا اسفه مش قصدي والله بس انا كن.... 

لوجي بضيق وعصبيه: أسفه اي انتي عارفه الشنطه دي بكام...؟؟؟ 

الشغاله:........ 

لوجي بغرور: أنتي بتاخدي كام في الشهر 500 جنيه؟؟.. 

وضحكت ضحكة سخريه: هه الشنطه دي تمنها ضعف ما بتاخدي في الشهر تلات مرات يا فااهمه.. 

مصطفى طلع على الصوت العالي والزعيق... 

______

مصطفى دا اخو لوجي الكبير، يعني اكبر منها بتلات سنين، مخلص كليه طب، وشغال في شركه، او شركات، طويل وعيونه زرقه وشعره اسود وبشرته خمريه لطيف عكس لوجي اخته تماماً.. 

_____

مصطفى: لوجي في اي..؟ 

لوجي بخوف: مفيش يا مصطفى، يلا امشي انتي من هنا.. 

مصطفى: انتي ازاي تكلميها كدا انتي اتجننتي..؟؟ 

لوجي بكذب : مفيش بس بطلب منها تجهز الاكل، جعاانه.. 

مصطفى للشغاله: هي لوجي ضايقتك في حاجه.؟؟ 

الشغاله بحزن: لا يا ابني مفيش هي زي ما قالتلك كدا.. ومشت على المطبخ تجهز الاكل.. 

مصطفى: لوجي اطلعي خدي شور وانزلي علشان ناكل مع بعض..


لوجي بابتسامه متصنعه: حاضر. 

وطلعت لوجي اوضتها بتكلم نفسها: هو فاكر انه هيتحكم فيا لمجرد انه أكبر مني بكام سنه هو عبيط..! مااشي يا مصطفى هتشوف.. 

ومسكت فونها.... 

لوجي: الوو.. 

شخص: ايوه، مين.؟ 

لوجي: لوجي معاكي يا نسمه. 

نسمه: ااه لوجي حبيبتي عامله اي وحشتيني.. 

لوجي بضيق: ششش انتي هتعملي زي ما قولتلك ماشي..؟ 

نسمه: اوك.

لوجي:........

نسمه: تماام تمااام فهمت. 

لوجي قفلت معاها .

لوجي: فاكر انه هيتحكم فياا؟؟.. 

هتشوف يا مصطفى.. 

اللي هعمله هيدمرك.. 

مش انا اللي تتحكم فيا، انا اللي هتحكم فيك وهتشوف وضحكت بصوت عالي من الفرحه.............



الـكـاتـبـه: رضـوى أسـامـه❤️. "

أُصـبـتُ بـألـعـشـقل البارت التاني


ليلى: ماامااا يا ماما قومي ندى وساره جايين.. 

نهى وهي بتحاول تقوم: صاحيه يا حبيبتي، جايين امتى.! 

ليلى وهي بتسندها عشان تقوم : على وصول. 

ولسه بتتكلم الباب خبط.. 

ليلى: مين.!! 

ندى وساره بصوت واحد: احنا. 

ليلى بضحك: اه يعني كدا عرفت مين.! 

فتحت ليلى الباب ودخلوا وسلموا على مامتها واكلوا مع بعض وقعدوا يهزروا لاخر النهار.. 

ساره: يلا يا ندى اتأخرنا، عن اذنك يا طنط خلي بالك عليها يا ليلى ولو احتاجتي حاجه كلمينا. 

ندى وهي بتسلم على نهى: هتوحشيني يا طنط هنجيلكم تاني ان شاء الله.. 

وخرجوا واليوم خلص.. 

___

تاني يوم.... 


ليلى جهزت فطارهم واكلوا ومامتها قامت علشان يوم تسليم الشغل النهارده

_____

في مكان تااني.. 

مصطفى: الو.. 

شخص: ايوه يا استاذ مصطفى الشغل جهز ومعاد تسليمه النهارده. 

مصطفى: تمام تمام حابب استلمه انا بنفسي. 

شخص: تمام اللي تشوفه استاذ مصطفى، وقفل معاه. 

___

مصطفى بيشتغل في شركات كتير ومدير اعمال ومنها شركه لتصدير الملابس 'ملابس متفصله على ايد خياطه كويسه على حسب طلب العميل، ودي كانت صفقه وطلبيه كبيره ومهمه وارباحها كتير ودا اللي خلى مصطفى يهتم بيها ويستلمها بنفسه... 

______

في الجامعه... 

ليلى: الوو.. 

ابن خالتها "خطيبها' : ليلى نا مشغول اكلمك بعدين وقفل.. 

ليلى في نفسها: تصرفات محمد 'خطيبها ' تصرفات محمد ااتغيرت من بعد الخطوبه وهو بقى بيتجاهلني، ليي، اكيد في حاجه، دا كان بيهتم بيا مكنش بيعدي يوم من غير ما يكلمني لا يوم اي دا كان كل ساعه لازم يطمن ويرن ويسأل ويكلم ماما ويسأل عليها ويسهر معايا بالساعات هو اتغير ليي...! 

وفاقت على صوت ساره.. 

ساره: اي يا بنتي سرحانه في اي كل دا.. 

ليلى بتوهان: انا.... م. مفيش.. 

سارره: طب تعالي تعالي نقعد. 

وقعدوا يحكوا شويه وبعدين دخلوا المحاضره خلصوا محاضراتهم وهما في طريقهم عربيه كانت هتخبطهم.. 

ليلى بعصبيه: انت مت*خلف مش تحااسب، وبتكمل وهي بتخبط بايدها على العربيه.. 

ليلى: رااكبينها لي لما مش بتعرفوا تسوقوهااا وتخبطوا في الناس انتوا ايييي.. 

لوجي فتحت ازاز العربيه وشاورت بايدها وقالتلها.. 

لوجي: لولا اني مستعجله كنت عرفتك قيمتك بس انا ورايا شخص هدمره وارجعلك (تقصد اخوها مصطفى)... ومشت. 

ساره: اهدي يا ليلى....

 ليلى بغصب: ديي لوجي.!!! ... ازاي تعمل كدا هياا ايي مش بتفهم لا وكمان حتى اسفه مقالتهاش، ماشي يا لوجي..

ورحوا كل واحده على بيتها.. 

__

عند مصطفى في الشركه.. 

مصطفى: الو

موظف: تحت امرك استاذ مصطفى. 


مصطفى: كلملي اللي اتفقت معاهم دول علشان الصفقه دي مهمه.. 

الموظف: تمام تمام.. 

وقفل ورن عليهم.. 

الموظف: الو مدام نهى حضرتك هتسلمي الطلبيه امتى علشان استاذ مصطفى يحدد المكان.. 

نهي"مامت ليلى": في اي وقت انا جاهزه.. 

الموظف: تماام ممكن بعد ساعه في كافيه ***. 

نهى: تمام.. وقفلت. 

___

عند نهى.. 

ليلى: يلا يا حبيبتي الاكل جهز. 

نهى: تسلم ايدك يا بنتي والله في وقته. 

ليلى: لي يا حبيبتي كنتي جعانه. 

نهى: مش كدا.. 

ليلى: امال اي.. 

نهى: اصلي شويه وماشيه فعلشان متاكليش لوحدك.. 

ليلى: اه حددتوا المعاد يعني، طب تمام،ربنا يوفقك وتعجبهم . 

نهى: بس دا شغلك. 

ليلى: شغلنا واحد. 

نهى: بس كان لازم تسليمه انتي... 

ليلى وهي بتاكل: هاتي بس طبق السلطه اللي عندك دا.... وكملت.. يا حبيبتي احنا واحد يعني شغلنا واحد مش هتفرق مين سلمه. 

نهى: اللي تشوفيه.. 

وكملوا اكل وعدا الوقت ولسه نهى طالعه من البيت علشان التسليم الباب خبط.... 

تفتكروا مين؟ والصفقه هتتم ولا هيحصل حاجه..؟.......

لقراءه وتحميل الفصل الثالث والرابع

يتابع 


للتواصل 👇👇👇😘

يُمكنك الانضمام لقناتنا على التليجرام

    الانضمام

يمكنك الانضمام لجروب علي التلجرام 

او الانضمام علي جروب الفيس بوك 

     الانضمام

الـكـاتـبـه: رضـوى أسـامـه❤️. "

تعليقات