أخر الاخبار

رواية في بيت حماتي الفصل السابع والثامن بقلم هويدا زغلول

 في بيت حماتي 


رواية في بيت حماتي الفصل السابع والثامن بقلم هويدا زغلول 

رواية في بيت حماتي الفصل السابع والثامن بقلم هويدا زغلول


 في بيت حماتي الفصل السابع والثامن بقلم هويدا زغلول 

رواية في بيت حماتي الجزء السابع 


بقلم هويدا بنت

ابراهيم وانتي كنتي فين كانو بيقولو اي 

هبه كنت في الحمام بعد كده خرجت مرات عمها قالتلي تعالي خارجي العصير 

ابراهيم وانتي رايحه عالشان تخديهم 

هبه بقولك اي يا ابراهيم انت هتستمني انا 

ابراهيم اقفلي اهي بعتت رساله

هبه ابراهيم انت اكيد مش هتقول ليها اني حكيت ليك حاجه

ابراهيم اقفلي يا هبه 

هبه انا بس عالشان متقولش اني بنقل كل أخبارها ليك 

وكلم ابراهيم هند ايوه يا هند كنتي فين

هند معلش يا حبيبي كنت عند عمي والموبيل فصل شحن سامحني 

ابراهيم هند هو ينفع متروحيش عند عمك اليومين دول 

هند نعم ليه يا ابراهيم 

هند معلش اسمعي كلامي وريحيني ينفع

هند ابراهيم انت كده بتحرمني من اهلي ومينفعش 

ابراهيم اسمعي كلامي بس دلوقتي لو سمحت ينفع ولا لا 

هند حاضر يا ابراهيم بس انا زعلانه 

ابراهيم معلش دلوقتي 

هند طيب انت كويس 

ابراهيم معلش دلوقتي يا هند اقفلي وقفلت هند يا ربي اعمل اي مقدرش اعيش من غير اهلي وفي نفس الوقت انا بحب ابراهيم اوي عالعموم هو اكيد يومين وهيهدي

وتحت مني زميله هبه جت وحكت ليها علي اللي حصل 

مني كبري دماغك بقي وسيبك منه 

هبه دمي محروق اوي بس هو اتغير من ساعه ما هند قعدت معاه تفتكري قالت ليه حاجه انو مش يرتبط بيا

مني والله معرفش انتي تعرفيها اكتر مني 

هبه تعملها دي سوسه 

مني لما اقوم امشي بقي 

هبه ماتقعدي وراكي اي 

مني هفتح مكتبه وليد اخويا الصبح ولازم انام بدرى البنت اللي كانت فيها مشيت 

هبه عايزين وحده يعني 

مني اه ياريت تعرفي حد 

هبه انا 

مني انتي وامك تتوافق

هبه هقنعها المهم انتي قولي لاخوكي وشوفي هيقولك اي 

مني ياريت ده عمال يدور علي حد يشتغل 

وتاني يوم هبه بتلبس 

الام رايحه فين

هبه نازله شغل 

الام منك لنفسك كده خدي راي مين 

هبه اتخنقت يا ماما من قاعده البيت عايزه اخرج واشوف الدنيا وبعدين هنزل في مكتبه اخو مني قريبه مننا وهرجع قبل الليل ما يجي 

الام ابراهيم هيوافق

هبه وليه لا مهي مراته عالطول بتخرج وتروح الكليه وراحت الشغل وشتغلت وكانت في الاول في المكتبه لوحدها وبعدين بقي معاها وليد اخو مني وبقت تلبس لبس ضيق وتحط مكيب 

وجه فيه يوم قالها انا بحبك يا هبه 

وهبه فرحت جدا إن حد قالها بحبك او حد هيخطبها وبقت طول الليل تكلمه في التلفون وطول النهار معاه وخروج عالطول هي وهو وفيه يوم شافهم طارق وهي عملت نفسها مش شفياه ومشيت عادي ولما وصلت المكتبه هي وهو 

هبه هو انت هتيجي تخطبني امتي 

وليد لما اخوكي يجي اخوكي من السفر 

هبه عالاقل ماما تكون عارفه انك عايز تقدملي 

وليد انا لسه حلمي كبير عايز تكون عندي شقه كبيره وعربيه وفلوس كتير واخليكي برنسيسه مش محتاجه حاجه 

هبه فرحت جدا وحست أن ربنا عوضها وفيه يوم نزلت هند عايزه حاجه يا ماما انا رايحه الكليه

الام لا متتاخريش 

وخرجت وبعدها بشويه هبه وشافت طارق وهند وهما وافقين معاه بعض 

طارق ممكن افهم يا هند اي اللي حصل من يوم ما جوزك سافر ومش بقيتي تيجي عندنا خلاص 

هند معلش والله هبه بقت بتشتغل وانا والكليه ومزكرتي والبيت عالطول مش فاضيه 

طارق والله دي حجه يعني 

هند والله ما حجه باذن الله هاجي يوم الاسبوع ده 

طارق براحتك يا هند 

وجت هبه نجيب شجره واتنين لمون

طارق انتي عبيطه اي اللي بتقولي ده 

هبه وافقين كده ليه

هند هو اي اللي وافقين كده ليه ده اخويا 

هبه اخوكي يجي البيت مش يقف يستناكي في الشارع 

هند انا قبلته صدفه مش واقف ليا مخصوص

طارق انتي بتبرري اي امشي ياهند وانا كلامي معاه ابراهيم ومشيت هند وهبه جايه ماشيه 

طارق مسكها من دراعها وقالها انتي عارفه شجره واتنين ليمون دول المفروض يجوا ليمن 

ومشيت واتصلت يمها وحكت ليها علي اللي حصل 

وهند جت من الكليه 

حماتها هند هو طارق كان مستنكي برا ليه 

هند والله انا قبلتو صدفه هو يعرف منين أن انا خارجه دلوقتي 

حماتها والله معرفش بس من هنا ورايح مافيش كليه تاني 

هند نعم ازاي يا ماما لا طبعا 

الام انا قولت اللي عندي اصل مش بحب الصدف دي واحسن انك تقعدي في بيتك تستني جوزك لما يرجع من السفر 

هند حرام عليكي والله انا سائله البيت علي دماغي مع مذكرتي ومائتي وعمري ما قولتك لا علي حاجه وبعدين انتي عارفه من الاول من قبل ما ابنك يتجوزني أن شرطي الوحيد اني اكمل تعليمي اهلي ومش بروح كليتي مش هسبها 

حماتها اختاري يا كليتك بابني لو هتكلمي انا هتصل بيه دلوقتي ويرمي عليكي اليمين 

هند براحتك وانا رايحه بيت عمي لو هو قالي كده انا فوق لحد ما يكلمني 

وهبه قاعده في المحل هي ووليد 

وليد بصراحه انا مش قادر استني انا بحبك اوي 

هبه وانا كمان طيب ما تيجي تكلم ماما لحد ما ابراهيم يجي 

وليد تاني انا عندي حل كويس 

هبه اي هو 

وليد نتجوز عرفي لحد ما ابراهيم يجي 

هبه اي عرفي لا طبعا

وليد يبقي انتي مش بتحبني خلاص انا كنت عارف 

هبه والله بحبك بس انا مقدرش اعمل كده 

سبها وليد ومشي وهي قفلت في معدها ومشيت روحت وفضلت تبعت ليه رسائل مش بيرد 

وفي الاخر قالت عالشان تعرف اني بحبك يا وليد ومقدرش انك تكون زعلان انا موافقه

يتبع 

رواية في بيت حماتي الحلقه الثامنه بقلم هويدا زغلول  

في بيت حماتي

#الحلقه الثامنه 

#دوداا حوده 

وليد لا الأحسن متعمليش حاجه غصب عنك

هبه ومين قال انو غصب عني 

وليد انا لقيت أن عندك حق نستني اخوكي لما يجي من السفر 

هبه وانا بحبك ومش هقدر استني اخويا وطلما كده كده جواز مش فارقه المهم أن أكون مراتك وخلاص

وليد ماشي بس مش عايز اي حد يعرف حتي لو مني اختي 

هبه اكيد طبعا مش هقول لحد بس احنا هنتجوز فين 

وليد عندي شقه صغيره محدش يعرف عنها حاجه في اخر البلد هنتجوز هناك(#دوداا حوده#

هبه خلاص يا حبيبي موافقه 

وراحوا الشقه وكتب ورقتين 

هبه مش المفروض يكون في شهود في العرفي برضه

وليد ايوه بس هبقي امضي اتنين صحابي بعدين عالشان مش عايزهم يشفوكي 

هبه طيب ما هيخدوا بالهم من الاسم (#دوداا حوده)

وليد متخافيش اكيد هاخد بالي من حاجه زي كده 

هبه طيب هتبقي تيدني الورقه التانيه امتي 

وليد تخدي اي عالشان حد يشوفها وبعدين يتعرف الورق هيفضل هنا في الدولاب تحت عينك ولا انا هاخد ورقتي ولا انتي كمان مافيش أمن من شقتنا 

هبه اكيد يا حبيبي (#دوداا حوده)

وليد المهم يا هبه تخدي بالك أن ميحصلش حمل دلوقتي 

هبه اكيد طبعا هاخد بالي من كده مش هينفع يحصل دلوقتي 

وليد ماشي يا عروسه هنزل اجيب اكل بقي عقبال ماتجهزي نفسك 

هبه ماشي ويا حبيبي وخرج وليد وبدأت تلبس هبه وتتمكج لجوزها 

وفي بيت عم هند 

ناهد اهدي بس يا حبيبتي (#دوداا حوده)

هند بجد مخنوقه اوي يا مرات عمي انا كنت بتعامل معاهم بكل حب ليه هما كده

ناهد اهدي بس وعمك هيكلم ابراهيم وبإذن الله هياخد معاه حل 

هند انا تعبانه اوي يا مرات عمي 

وقامت عالحمام

ناهد مالك يا حبيبتي 

هند مش عارفه تعبانه اوي واغم عليها شلوها وطلعوها الاوضه وجابو الدكتور 

ناهد مالها يا دكتور 

الدكتور انتو ازاي متعرفوش أنها حامل في الشهر التالت

ناهد حامل 

هند حامل بتتكلم جد يادكتور 

الدكتور هو انتي متعرفيش

هند لا لما البيروت اتاخرت انا قولت لخبطه هرمونات أو قلق عالشان الامتحان

ناهد مبروك يا حبيبتي الف الف مبروووك

هند مبروك علي اي انتي شايفه اللي انا فيه يا مرات عمي 

وبعتت رساله لابراهيم انا حامل شافها ومش رد

عمها حسن انا كملت ابراهيم وهو زعلان انك مشيتي من البيت بدون اذنه 

هند ياعمي ماشوفتش امه بتكلمني ازاي وبتامرني أن اسيب كليتي 

حسن عالعموم ابراهيم نازل اخر الشهر وهيحل الموضوع 

هند انا عرفته اني حامل ومش رد عليا يا عمي

حسن خلاص يا هند سبيني انا لابراهيم 

وفي بيت ابراهيم 

الام اخوكي بيقول نازل اخر الشهر لما اشوف هيعمل اي للي سكرت كلامي وراحت عند عمها دي

هبه ولا هيعمل اي حاجه انتي مش عارفه ابنك 

الام لاااااا ده يبقي فيها كلام تاني المره دي 

هبه لما نشوف ياختي 

الام وانتي اي اللي بقي يخليكي تتاخري في المحل كده 

هبه عندنا شغل كتير لا امي اليومين دول وبعدين وليد قال هيزود مرتبي شويه عالسهر ده 

الام اعملي حسابك طول ما اخوكي هيبقي هنا مس هيبقي فيه شغل 

هبه وده ليه انشاله الله 

الام اهو هو كده وان كان عجبك 

هبه في بالها مهو ابراهيم هيجي ووليد كمان هيجي يتقدم مش مهم الشغل بقي المهم اتجوز ويبقي ليا حياتي 

طارق قاعد مع واحد زميله بدر 

بدر بقولك اي يا طارق مش هبه دي تبقي اخت ابراهيم جوز بنت عمك 

طارق ايوه ليه 

بدر اصل شوفتها طالعه شقه كده وبعدها عالطول طلع وراها وليد اللي هي شغاله عندو 

طارق انت بتقول اي 

بدر والله العظيم شوفتهم بعيني 

طارق طيب متقولش الكلام ده لحد وانا هتصرف في الموضوع 

وإبراهيم بعت رساله لحسن انا اسف مش هقدر انزل الشهر ده عالشان عندي شغل كتير اوي هي هند عامله اي في الحمل 

حسن الحمد لله كويسه يابني ربنا يهدي الحال بينكم 

ابراهيم انا لما انزل هاخدها ونسافر 

حسن تيجي انت بس وبعدين نتكلم في الموضوع ده 

وعدا شهرين وإبراهيم مجاش ولا بيكلم هند وهي نفسيا بقت عالطول تعبانه لان جوزها مش بيسال فيها 

وهبه برضه صحتها بقت في النازل وعالطول تعبانه وراحت جابت اختبار حمل وعملته ولقت نفسها حامل⁩😮😦

خرجت من الحمام جري وراحت لوليد 

هبه وليد انا في مصيبه

وليد فيه اي

هبه انا حامل 

وليد ينهارك اسود ومهبب مش انا قولتك ميحصلش

هبه والله العظيم وخدا بالي بس غصب عني معرفش ازاي حصل

وليد انا مليش دعوه الحمل ده لازم ينزل 

هبه اي ليه يا وليد تعالي واتقدم ليا من امي نخلص الموضوع عالطول

وليد بقولك اي يابنت الناس أنا مش هعرف اتجوز دلوقتي 

هبه نعم بقولك انا حامل 

وليد احسن عالشان اخوكي ميعرفش ويقتلك نزلي انما انا جواز مش يتجوز وبص لقاه مني اخته ورا

مني اي اللي انا سمعته ده 

وليد انا عارف غلطت مع مين وجايه تدبسها فيها 

مني والله وليد انت متجوز هبه 

وليد بقولك اي فكك من الحوار ده وانتي يابت الناس امشي معندناش شغل ليكي تاني ومشيت هبه وهي منهاره وروحت البيت 

امها اي ده يا هبه وماسكه اختبار الحمل

هبه امي انا في مصيبه

الام مصيبه اي الله بيخربيتك قولي أن الاختبار ده مش بتاعك 

هبه بتعيط 

الام بتعطيتي ليه والنبي قولي انو مش بتاعك صح يا هبه صح 

ونزلت فيها ضرب لحد ما اغم عليها هبه قامت تصوت وبتفتح الباب لقت هند قدام الباب 

هند انا جايه اخد بس اخد كتبي لان عندي امتحان الاسبوع الجاي

هبه الحقني ياهند الله يخليكي 

يتبع 

بقلم دوداا حوده 

علقي ب10تعليقات عالشان يوصلك الجزء اللي بعدو 

لقراءة أو تحميل رواية في بيت حماتي الفصل التاسع : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية في بيت حماتي )

للتواصل 👇👇👇😘

يُمكنك الانضمام لقناتنا على التليجرام

  1.  (من هنا)

او متابعه جروب الفيس

  1.  (من هنا)


تعليقات