أخر الاخبار

رواية صعبة المنال الفصل السادس للكاتبة بسنت عبد القادر

 

رواية صعبة المنال الفصل السادس للكاتبة بسنت عبد القادر

"كُتِبَت أُحِبُّك فَوْقَ جِدَارِ الْقَمَر أُحِبُّك جداً ، كَمَا لَمْ يحببك يوماً بِشْر ، أَلَم تقرئيها بخطّ يَدَي فَوْق سُؤْر الْقَمَر ؟ و فَوْق كَرَاسِيّ الحَدِيقَة ؟ فَوْق جُذُوعٌ الشَّجَر ؟ ، يَا آخَر امرأةٍ تُحَاوِل أَنْ تُسَدَّ طَرِيق مَجْدِي

و جُدْرَان بَيْتِك مِنْ زجاجٍ ، فاحذري أَن تستبدي "


في بيت القناوي الكبير :


دق احد صبيان علي الباب فتحت احد الخدمات و قال الصبي :




الحج قناوي لازم ينزل في عاركة جامدة ، هاشم بيه كان عايز ياخد الست حورية بنت حسان بيه بالعافية في العربية و عمار بيه ضرب هاشم بيه و حسان بيه حالف ما يسيبه الا لما يحبسه.


كانت عديلة و نفيسة و باقي العائلة مجتمعين مع الجد علي غذاء و هنا دخلت الخادمة بزعر اربكت الجميع قال الجد الكبير :


في ايه يا بت ، قطعلنا الخلف !


قالت بزعر الخادمة و هي تلطم علي وجنتيها :


الحق يا حج الحق يا عادل بيه ، الحقي يا عديلة هانم الحقوا كلكم صبي من صبيانك قال هاشم بيه حاول ياخد الست حورية بنت حسان بيه بالعافية في العربية و عمار بيه لما شاف ده ضربه و حسان بيه جيه و حالف يودي هاشم بيه القسم .


شهقت عديلة و قالت بزعر : 


ابني !!


نظر الجد الي عديلة و عادل و قال بغضب و ضرب بالعصا علي الارض بقوة :


ابنكم جلاب المصايب ، صغرنا وسط اهل الحارة ده ايه التربية ديه مفهش رجولة و احترم حرمة الولاية .


قالت عديلة بببكاء و توسل :


و نبي يا حج راشد نلحق الولا 


قال عادل بسخرية : 


ابن امه


قالت عديلة بغضب :


بس يا عادل بقي ، ننزل نشوف ايه الي حصل


و بالفعل نزل الجميع  و توجه ناحية العراك 


قال الجد راشد بغضب :


ايه الي بيحصل هنا ده ، عمار ضربته ليه كده كنت جبته و انا ادبه احنا من متا بنعمل كده ؟!


قالت عديلة بغل و كره الي عمار :


اللهي ايدك تتشل يا بعيد علي ضربك للابني طول عمرك بتغير منه.


ضحك عمار بسخرية و هنا قال حسان بغضب : 


لا يا حج راشد هو كويس ان عمار عمل كده ، لاني كده كده كنت هجبهولك مكسر عضمه و كان هياخد علقة موت تعرفه يعني ايه رجولة الي ميعرفهاش و لا اتربي عليها كله الا بناتي.


قال الجد بغضب :


احترمني يا حسان و متعليش صوتك ليك حقك هتاخده لكن صوت ميعلاش واصل


قال حسان بأحترام : 


تمام يا حج راشد .


قال جد : 


براحه كده ، و احكي الي حصل انت و عمار .


بدأ حسان و عمار سرد ما حدث ثم قال بغضب جحيمي :


البيه ابن عادل و عديلة المتربي ، بيطارد بنتي بقاله فترة مش يسكت لا من بجاحته انه عايز ياخدها في العربية بالعافية و اللة اعلم كان هيحصل ايه لولا حور و عمار و الحارة الي متربي فيها محدش ادخل فيها .


هنا قد جاء رعد ، طارق و صالح 


قال رعد بأحترام : 


لا يا استاذ حسان الانسة حورية بنت حتنا ، احنا محدش يجي عليها للاسف انا مكنتش موجود.


قال صالح بغضب :


و انا يا استاذ حسان كنت عندي نقلة للبضاعة لو كنت موجود مكنش ده حصل انا عارف لا انا متأكد  ان هاشم عارف ان انا و رعد و طارق مكناش موجودين للانه ميتجرأش يعمل كده.


قال طارق بتريث :


يا استاذ حسان زي ما قالك صالح و رعد محدش يقدر يعمل كده في بنات حتنا احنا نكله و طول ما احنا موجودين عشان عندنا ولاية و احنا معاك لان الي مقبلوش علي اختي مقبلوش علي بنات الناس.


قال عمار الي الجد راشد :


و انا عملت الواجب لان لو حصل كده لواحدة من اخواتي البنات كنت هعمل كدة و اكتر عشان احنا رجل يا حج راشد و بنخاف علي بنات حتتنا مش كده ولا ؟!


قالوا اهل الحارة : 


كدة ، يا عمار باشا 


هنا بدأ هاشم التكلم بصعوبة : 


يا حسان باشا ، انا واللة مش بطردها انا بس بحب ابقي جنبها عشان احميها لو حد ضايقها ببقي خايف عليها ، زي ما قال رعد ، صالح و طارق انا اتجرأت و عملت كدة لاني عارف انهم مش موجودين و كنت فاكر ان عمار برده مش موجود و انا فعلا كنت عايزة اخدها في العربية بس كنت هاخدها اكلم معاها بهدوء مش عشان اعمل فيها حاجة !! مقدرش أذيها يا استاذ حسان انا استحملت كل الي اتعمل فيا و عملين تقلوا من تربيتي و رجولتي و كرامتي استحملت الي مفيش اي راجل يستحمله ، يا جماعة افهموني انا بحب حورية !


شهق الجميع


اكمل هاشم : 


ايوا بحبها ، بحبها و ريدها بعشقها و عايز اتجوزها علي سنة اللة و رسوله اجرمت يعني ؟ كفرت مثلا ؟!!


قال الجد بسخرية موجه حديثه الي عديلة و عادل : 


ما شاء اللة علي التربية يا عديلة انتي و عادل ، الواد لا عنده خشي و لا حياء طب بتحبها يا خويا خش البيت من بابه مش تعمل عملتك السودة دية عرتنا اللة يخيبك واد اقول ايه تربية مهببة عليك و علي الي خلفوك .


قال حسان اخيرا :


خلصت يا حج راشد ؟ خلصتوا كلكم؟! تمام ، انا كل الي اتقال ده مش هممني الواد ده هيتحبس بتهمت التحرش و محاولة اختطاف و كمان هعمل محضر عدم تعرض و هيبات في الحبس و اهل الحارة شاهدة .


ثم نظر حسان الي عمار و قال بسخرية :


و انت يا عمار ، هتشهد ولا هتقول ابن عمي و انا عملت الواجب و برة عني ؟!


قال عمار : 


لا يا حسان باشا ، انا مش بسكت عن الحق هشهد معاك 


قال عادل معاتبا عمار :


كدة يا عمار يا ابن خويا ، هتشهد علي ابن عمك ؟!


ثم وجه كلامه الي حسان :


و انت يا حسان عيل و غلط و هنربيه


قالت عديلة ببكاء و عويل تتوسل حسان : 


ارجوك يا حسان ، ابوس ايدك متعملش كدة ده ابني الحيلة مش هيقرب من بنتك بس متحبسهوش.


قال عادل بغضب : 


عشان خاطر العشرة يا اخي !!


قال حسان بغضب موجه حديثه الي عادل بسخرية : 


عشرة ؟!  ما هي هانت خلاص من زمان بس الحمد لله انا مش ابن حرام .


ثم نظر حسان الي عديلة و قال بغضب جحيمي :


اشربي يا عديلة ، الي عملتيه غي مراتي زمان بيترد في ابنك كما تدين تدان و انا مش ناسي و لا عمري هنسي و ابنك بقي ابقي اعمليله زيارة في القسم و معاكي عيش و حلاوة .


قالت عديلة مرة اخري ببكاء شديد :


ابوس ايدك ابني لا و اللة ما هيقرب منها بس سيبه .


قال عادل بغضب :


يا اخي قولتلك هنربيه بس متضيعش مستقبل الواد ده ابني برده


قال حسان : 


لو كان بنتك حصلها كدة كنت هتسكت ولا الشملول ابنك هيسكت لا مكنتشوش هتسكتوا ولا هيعدي بالساهل و انا مصمم و هعمل محضر 


ضرب الجد بالعصا بقوة لقد طفح الكيل و قال بصوت عالي و غضب جحيمي :


بس انت و هو شكل كده نسيته، انا الحج راشد القناوي شيخ حارة ساقية ايه مفيش احترام و بدام متعلمتوش انكم تحترموا كبيركم انا اعلمكم من اول و جديد.


هنا سكت الجميع


قال الجد راشد القناوي :


بص يا حسان يا يبني ، يا ابن اعز صاحب و اغلي الناس احنا هنقعد و نحل المشكلة ديه لان انت عندك حق هاشم غلط و لازم يتحاسب .


قال حسان بأحترام :


بعد اذنك يا حج راشد ، انت كبير الحارة و كبرنا علي عيني و علي راسي بس لما بنتي تقولي انها مش اول مرة و البجح كان عايز يخدها اللة اعلم يعمل فيها ايه لا معلش ده لازم يتربي و يتعملوا محضر و كله بالقانون ويتحاسب عشان كله الا بناتي.


قالت عديلة بتوسل :


ارجوك يا حسان اسمع كلام الحج راشد ونبي !


قال الحج راشد : 


اتفضل انت و عيلتك عندي يا حسان قبل ما تعمل حاجة و لو معجبكش الكلام ابقي اعمل الي انت عايزه.


قام حسان بمهاتفة شيريهان و اخبرها ما حدث و نزلت علي الفور و ما ان نزلت نظرت لها عديلة نظرة غيرة ، غل و كراهية سنين و لكن شيريهان

لم تهتم و بالفعل صعد الجميع الي منزا الجد راشد ثم جلس الجميع.


منزل الحج راشد القناوي:


و هما قال الحج راشد : 


قبل اي حاجة يا حسان يابني ، انا بعتذرلك عن الي عمله حفيدي و بعتذرلك تاني عن الي حصل زمان .


ثم رمق الجد راشد عديلة نظرة قاتلة ارعبتها و هنا حسان رمق عديلة بسخرية.


قال عادل معتذرا عما بدر من قبل : 


كفاية يا حسان ، فراق و قاطيعة اكتر كدة بقلنا يجي ٢٠ سنه ليه ما احنا اعتذرنا و مراتك كرامتها اتردت و هي علي راسنا حقك علينا يا ست شيريهان.


هنا رمقت عديلة عادلة نظرة قاتلة ابتاع ريقة بصعوبة و لم يتكلم مرة اخري.


قال سيد قناوي : 


ايوا يا حسان ، الي فات مات و احنا ولاد انهاردة .


قالت زينب بخجل من شيريهان :


انا كتير اعتذرتلك يا شيريهان و قولتلك حقك عليا ، انا زعلت اني خسرتك ساييء عليكي النبي يا شيخة لا تسمحي 


قالت نفيسة ايضا معتذرة بخجل : 


وسوسة شيطان و راحت لحالها و زي ما سيد اخويا قال احنا ولاد انهاردة.


قالت الجدة شريفة : 


ايوا يا بنتي ، انتي بنتي برده و اللة قطعتي بيا هتزعلي ماما شريفة منك برده ؟!


ردت شيريهان اخيرا و قالت بخجل و حب : 


لا يا ماما شريفة ، خاطرك علي عيني و راسي و انا سمحت دنيا و اخرة لكن موضوع هاشم ده مش هيعدي 


شهقت و قالت عديلة بغل و كره : 


ليه بقي ان شاء ، انتي بتلككي ولا ايه عشان تردهلي يا ست الحسن و الجمال؟


قال حسان بغضب جحيمي :


بقي انتي ، بتكلمي مراتي انا كده لا يا حج راشد انا مراتي متتهنش انا هاخد عيلتي و امشي و مش هعديهلك يا عديلة انتي و المحروس ابنك.


وقف الجد راشد و صفع عديلة بقوة و هنا شهق الجميع:


انتي ايه ؟!  عقربة انتي بتكلمي ليه ، انتي تخرسي خالص كله منك روحي علي بيتك مش عايز اشوف وشك جتك البلة.


رحلت عديلة و هي تتوعد لهم


جلس الجد قم جلس الجميع مرة اخري قال الحج راشد : 


ها يا حسان يابني ، موافق علي الصلح الحصل زمان ولا لسة شايل في قلبك ، مراتك و سمحت ، سامح انت كمان و نلم الشمل .


تنهد حسان و قال بأحترام : 


سمحت يا حج راشد ده انت ابويا 


هنا سعد الجميع و صدح صون الزغريط و الكل كان يحتضن بعضهم لبعض .


قال الجد راشد : 


نيجي بقي للعمله المزغود هاشم 


قال هاشم بسخرية :


تشكر يا جدي


ثم نظر الي حورية بهيام و قال :


المهم هنول الرضا امتي؟


قال حسان بغضب و غيرة :


شايف يا حج قلة ادبه 


قال هاشم ببراءة مزيفة: 


يا حسان باشا قصدي انول رضا جدي بلاش سوء النية ديه مش كويس علي صحتك 


هنا ضحكت شيريهان هي و حورية 


قال هاشم بمرح :


الصلاة علي النبي  


هنا حسان و حور نظره الي شيريهان و حورية نظرة قاتلة ثم احتضن حسان حورية و شيريهان و بتملك و قال بقوة :


لم نفسك يا ابن عادل بدل ما اجي المهالك !


قال جد راشد لهاشم :


هاشم لم نفسك يحسن ارزعق قلم ارقدك فيها


قال هاشم علي مضض :


حاضر يا جدي حاضر !


قال الحج راشد :


نستني يا هاشم كنت هقول ايه ،  اه ! نكلم في موضوع هاشم 


قال حسان : 


هيروح القسم يا حج مفيش كلام


قال عادل بتريث : 


ممكن يا حسان نفهم و واللة لو كلامه معجبكش اعمل الي انت عايزه يمكن يسترجل كدة .


هنا جاءت عديلة و اعتذرت علي مضض كي تعلم ماذا سيحدث بعد ذلك.


قال هاشم للجميع بصدق :


انا مقدرش أذي حورية يا عمي حسان ، والله ما اقدر اعمل كدة انا و من هي طفلة كنت متعلق بيها بشوفها ملاك ماشي علي الارض لحد لما بقي عندها ١٧ سنة حسيت اني بحبها حب راجل لست مش مجرد طفلة اتعلقت بيها عشان برقتها انا عارف ان الفرق ١١ سنة بس هي خلاص كمان شهر هتم ١٨  سنة ، انا بحبها و اللة بحبها بعشق التراب الي بتمشي عليه حولت انساها معرفتش اما اني كنت وبقي موجود في اي مكان حافظ مواعيد دروسها بس عشان احميها من اي حد يضايقها عشان انا عارف دماغ الشباب في السن ده ارجوك يا عمي جوزهالي و مستعد اعمل الي انت عايزه ، اي حاجة بس جوزهالي انا بعشقها مقدرش  اعيش من غيرها.


صرخت عديلة وقالت بغل :


نعم يا هاشم باشا ، هتجوز  بنت الاجنبية بتعصي امك يا هاشم ؟!!


قال هاشم بحزن الي والدته :


امي ، انتي طول عمرك فوق راسي عمري ما ردتلك كلمة بس لا يا عديلة هانم مش في الانسانة الوحيدة الي اخترها قلبي  و مش هسمحلك حتي تعملي حاجة تضايقها مهما حصل.


هنا شهقت عديلة بصدمة و قالت بدهشة :


بتفضلها عليا يا هاشم ؟ بتفضلها علي امك الي محبتش حد قد ده انا بحبك اكتر من اختك حتي ابوك ده انت حتة مني تفضلها علي امك بالساهل كدة ؟!


هنا قد طفح الكيل قال عادل بغضب :


ما كفاية بقي يا عاديلة ، انتي غوية تهزيق ليه ما الواد قالك بيحبها في ايه يا عديلة ؟!


قالت عديلة بغل : 


لا مش هيحصل انت فاهم يا عادل انت و هاشم مش ديه الي هتجوزها ، ايه سحرتلك ولا ايه ؟!


قالت شيريهان بضجر :


ياختي هو انتي محسسني ليه اننا ميتين علي الجوازه و مالها بقي الاجنبية تحبي اوريكي شغل الاجانب الي علي حق ؟!


قال حسان بغضب :


بس يا شيريهان


هنا قام عادل و صفع عديلة و قال بعضب :


اخرسي بقي ، روحي علي الييت 


صدمت عديلة نظرت الي شيريهان التي كانن تنظر لها بأنتصار و تشفي و عينها تشع قولا " لقد اخدتتي يا عديلة الصفعة صفعتين" لقد قام عادل بصفعها و الجد راشد مرة خرجت و هي تلعن و تسبب في الكل.


قال حسان : 


انا سكت لحد الاخر ، تعالي يا هاشم باشا تتجوز مين يالا انت عبيط و لا اهبل ديه لسة مكملتش ١٨ سنه و اجوزهالك انت لا بتشتغل و نسونجي درجة اولي انسي يا حبيبي معنديش بنات للجواز.


قال الجد بتريث :


حسان يابني اسمعني ، هاشم جالي من فترة و اعترقلي انه بيحب حورية بنتك و بدأ يستغل و بقي كويس و مشيه علي الصراط المستقيم حتي الغيرة الي بينه و بين عمار انتهت بس انا الي كنت بقوله ميقولش عشان عديلة متولعش الدنيا ، انا عارف انا بقولك ايه يا سيدي يخطبها و بعدين يتجوزها لما تتم ١٨ سنة عملتها انت قبل كدة يا حسان و هو لا هيحرمها من التعليم و هيشلها فوق راسه و علي كفوف الراحة صدقني لولا الغلطة الغبية الي عملها ديه كان هو جالك و جبني معاه انت و ابوه و اتقدمنا.


ثم قال الجد للجميع :


و يبقي نسب بين عيلة القناوي و عيلة الرشيدي


فكر حسان هو علي علم ان الحج راشد لت يقل عبث او بطبعه الكذب و لقد وضع النقط علي الاحروف و عندما نظر الي هاشم وجد نظرة عاشق يعلمها و يعلم مدي صدقها .


قال حسان :


انا موافق علي الخطوبة يا حج راشد


قال هاشم بمرح : 


قول و رحمة ابوك انك بتكلم جد


شمر حسان ساعديه و قال بغضب مصطنع : 


ولا يا هاشم لم الدور بدل ما ارجع في كلامي 


قالت شيريهان بصدمة :


انت بتقول ايه يا حسان ، لا انا بنتي مش هتجوز هاشم ديه بسكوتية و بعدين ديه عديلة تكلها مش بعيد تسمها !!


قال عادل بسخرية : 


ليه شايفة مراتي قتالة قتلة ؟!


قالت حور بعد ان طفح الكيل : 


العن يا انكل عادل العن واللة ديه هتطلع عين اختي و هتوريها الويل و سواد اليل و ضيف عليها اليل و اخره اصلا ما يمكن اختي تخش الجامعة و تحب.


قال هاشم لحور : 


نعم يا ياختي ؟!


قال عمار بغضب :


ما تحترم نفسك يالا في ايه ؟!


قالت شيريهان : 


بتكلم بنتي كدة ليه يا واد انت ؟!


قال هاشم بغضب :


اولا يا شيريهان هانم ، يا حماتي المستقبلية


شهقن شيريهان و قالت بغضب :


حماتك في عينك قال حماتك قال 


ضحك الجميع حتي هاشم 


ثم قال هاشم :


ما علينا يا طنط


قالت شيريهان بعضب جحيمي :


طنط في عينك 


هنا ضحك الجميع بهسترية


هنا قال هاشم بين اسنانه بغضب :


لا ما كدة مش هنخلص كده انده حضرتك بي ايه ، يا شيريهان هانم مثلا ؟! امي ، و عمالة تغلطي فيها هي اه غلطت بس مش كدة انا اه بحب بنتك بس الا امي الي ملوش خير في امه ملوش خير في حد انا تولدت مخترتش امي فمتجيش تحسبيني علي المشريب و الغلط الي عملته و اتاخد في الرجلين ده يبقي برده اسمه ظلم !


تنهد هاشم و احست شيريهان بالشفقة عليه ثم اكمل:


انا لما اتجوز حورية هجبلها شقة في نفس العمارة بتاعت حسان باشا يعني هشتري شقة في نفس العمارة عشان بنتك تبقي قريبة منك و تطمني و امي هتتشال علي الراس زي ما انا هشيلك علي راسي ، حورية و هتكمل دراستها و لو عايزة تعمل دراسات عليا و دكتوراه كمان مش هقف في طريقها انا كدة خلصت كلامي ردك يا شيريهان هانم انتي و حسان باشا ؟!


هنا نظر الجميع الي هاشم حتي عمار احس ان هاشم نضج لحقو، اندهش عادل و احس بالفخر و الان اصبح هاشم رجل يعتمد عليه و ليس المدلل حتي الجد و الحميع افتخروا به.


اما عن حسان اعجبه ما قاله هاشم و احس انه الانسب الي بنته حورية.


اما عن شيريهان لم تصدق ، هل هذا هاشم ابن عديلة الحرباء؟! و لكن و الحق يقال اثبت انه سيكون ونعم الزوج و لكن ها ابنتها تحبه من الاساس ؟!!!


قالت شيريهان بتردد:


طب ما يمكن حورية مش موافقة !


قال حسان الي حورية بمرح :


سمعينا صوتك يا حورية كدة تست تسنت نحب نسمع رأي عروستنا الجميلة ؟!


ضحك حورية ثم قالت بخجل :


الي تشوفه يا بابي بدام انت موافق ، انا موافقة عشان انت عمرك ما هتخترلي حد غلط 


سعد الجميع عدي حور 


قال الجد راشد بسعادة : 


انهاردة عيد و في وليمة هتتعما و بعد كدة هنتفق نيجي امتي نتقدم لبنتنا حورية الجميلة.


اما عن حور فكانت تحترق لامها لا تريد اي شئ يربطها بهذة العائلة التي لا يأتي منها الا المشاكل .


اما عن عمار فقد كان صامن طوال الحديث يحدق في حور فقط غافل عن العيون التي تراقبه و هي عيون الجد راشد القناوي.

 الفصل السابع

تعليقات