ستعجبك

رواية جوزي طلقني بسبب اخته روحت اتجوزت جوزها الفصل الاول بقلم هويدا زغلول

 
جوزي طلقني بسبب اخته روحت اتجوزت اخته

جوزي طلقني بسبب اخته روحت اتجوزت جوز اختة

الحلقه الاولي 

بقلم هويدا زغلول

جوزي طلقني بسبب اخته روحت اتجوزت اخته 

 روايه جوزي طلقني بسبب اخته روحت 

أنا داليا متجوزه وعايشه في بيت عيله

البيت كان كله تمام لحد ما عزه اخت جوزي

أطلقت وجت البيت وكنا كلنا قاعدين تحت 

وفي الوقت ده حماتي قالت 


الام 

خير يا عزه جايه ليه بشنطه هدومك اوعي 

تقولي انك جايه تقعدي عندنا فتره 


عزه 

لا يا ختي مش جايه فتره أنا جايه اعيش 

معاكي عالطول 


الام 

عالطول ليه يا بنتي حرام عليكي جوزك طيب 

والله وابن حلال 


عزه 

مش وقته كلام يا اما يلا يا حلوه منك 

ليها كل واحده علي شقتها وفي الوقت 

ده ردت سلفتي هند وقالت 


هند

هنطلع بس حضرتك هتخلي بالك من الأكل 

اللي عالنار ولا ايه 


عزه

وانا مالي يا حبيبتي خدي معاكي شقتك 

وبعدين ابقي انزلي بيه مش ناقصه هم 

وفعلا طلعنا 


الام 

عملتي اي يا اخره صبري ردي قولي 


عزه 

البيه عايز يتجوز ال اي نفسه يبقي 

اب والبيه بيقولي خليكي علي زمتي

مش عايز اطلقك 


الام 

وفيها اي يا بنتي مهو برضه نفسه يكون 

اب والراجل مش غلط هو لو العيب 

منه انتي كنتي هتعملي اي 


عزه 

بقولك اي أنا مش ناقصه وجع دماغ سيبك 

المهم عامله اكل اي والعروسه 

الجديده نزلت هنا ولا لا 


الام 

بقولك اي يا عزه ملكيش دعوه بحد هنا 

فاهمه ولا لا أنا مصدقت أن اخوكي عبدالرحمن

اتجوز 


عزه 

هو أنا عملت حاجه انا هطلع بس اقعد معاها 

وبعدها طلعت عزه وحماتي قالت 

جوزي طلقني بسبب اخته روحت اتجوزت اخته 

الام 

ربنا يرحمنا من سمك يا عزه ويبعد مرتات 

اخوتك عنك وفي شقتي 


داليا 

عزه اتفضلي تعالي ادخلي 


عزه 

عزه اي عزه دي أنا عمتك يابت هو جوزك 

مقلش ليكي إن اخته تبقي عمتك 


داليا 

اه قالي بس بحس انك صغيره علي 

كلمه عمتي دي ومش عايزه اكبرك 


عزه 

اه ياختي مش فيكي الا لسان بعيد هو انتي

ليه مش بتنزلي تعملي الاكل مع سلايفك


داليا 

والله انا بشوف ماما محتاجه اي وبعمله 

هنا إنما مش بحب انزل تحت خالص 


عزه 

هو البيت ده يا حبيبتي فيه بحب ومش بحب 

كله هنا زي بعضه فاهمه ولا لا 


داليا 

والله ده كان كلامي مع اخوكي وبعدين 

مامتك موافقه تحبي اعملك عصير ولا اجيب 

ليكي تكلي


عزه 

والله انا كلامي مع عبد الرحمن لما يجي 

وبعدها خرجت وكانت سلفتي هند وافقه قدام الشقه 


هند

ايوه كده اديها مش عارفه شايفه نفسها

علي اي 


عزه

هو انتي يا بت لسه فيكي الخصله دي 

وافقه تسمعي الكلام 


هند 

انتو اللي صوتكم عالي يا عمتي والله انا 

قولت لاخوكي علي اختي يتجوزها بت

طيبه وبنت حلال ومش ذنبها أنها 

مطلقه يعني 


عزه 

سيبي الموضوع ده عليا أنا مبقاش عزه 

الا لما خليتوا يطلقها 


هند 

حبيبتي يا عمتي والله تعالي بقي اقعدي عندي 

شويه


عزه 

لا عايزه انام والله مش قادره ونزلت 

عايزه ولقت جوزها علاء 


عزه 

انت اي اللي جابك هنا تاني مش خالص اتفقنا 

علي الطلاق شوف عايز نخلص أمتي 


علاء 

عجبك الكلام ده يا ماما يعني أنا عالطول 

عايش في الاسلوب ده بقي 


الام 

اهدي يا عزه وقومي اعملي حاجه لجوزك 

يكلها


عزه 

وانتي ناسيه أن الاكل لسه مش خلص 

وانا عايزه اعرف هو عايز يقول اي 


الام 

اتكلم يا حبيبي انا سمعاك


علاء 

من يوم ما حصل اللي حصل وعزه مش 

بقت تخلف وانا صابر بس انا نفسي 

اكون اب والحمد لله ربنا كرمني بفلوس 

واقدر افتح بتين 

روايه جوزي طلقني بسبب اخته روحت اتجوزت اخته 

عزه 

هو أنا قولت ليك حاجه اتجوز با حبيبي 

بس لازم تطلقني أنا الاول اه أنا عمري 

ما هقبل انك تتجوز عليا 


علاء 

والله بنتك عالطول بتعاملني وحش وعالشان 

أنا بحبها مش بسبها 


عزه 

ما توضح انت عايز تتجوز ليه علشان خاطر 

بعملك وحش ولا علشان عايز تكون اب وبعدين 

كلام امي يعني مش هيغير حاجه وامشي 

بقي اطلع برا 


علاء 

عجبك يا امي الكلام ده انا ماشي ولو انتي 

مصممه علي الطلاق عادي جدا هشوف 

اخواتك ونخلص وبعدها مشي 


الام 

حرام عليكي والله اللي بتعملي ده يا بنتي 

جوزك زهق منك 


عزه 

بكره يرجع هو انتي فاكره أنه يقدر يعيش 

من غيري يوم واحد وفي الوقت ده دخل 

عبد الرحمن


عبدالرحمن

عزه ازيك عامله اي وحشاني 


عزه 

اسكت البيت كله مولع بسبب مراتك 


عبدالرحمن

يابنتي حرام عليكي انا لسه راجع من الشغل 

هو انتي اليوم اللي بتيجي فيه لازم 

تعملي كده وبعدين مالها مراتي مهي 

في شقتها مع نفسها 


عزه

 مهو ده  السبب بقي سلايفها مش عجبهم 

الوضع وعايزين يا يكونوا زيها يا هي 

تكون زيهم 


عبدالرحمن

وده من أمتي ما من يوم ما اتجوزنا والأمور ما

ماشيه طبيعي اي اللي حصل بقي 


عزه 

زهقوا نعملهم اي يعني 


الام 

ملكيش دعوه بحد أنا هتكلم معاهم خليكي 

انتي في مشكلتك وفي بيت ام علاء 


علاء 

أنا جاي اقعد عندك يومين يا امي 


الام 

سبت لها شقه وجيت يا عبيط انا نفسي افهم انت ساكت للبنت دي على ايه


علاء 

عزه عند اهلها يا ماما مصممه على الطلاق مش عايزاني اتجوز ومش عارف اعمل ايه بجد انا بحبها


الام 

بتحب فيها ايه يا ابني ده كفايه لسانها حرام عليك والله انت تستاهل وحده احسن منها 


علاء 

والله عزه كويسه جدا بس موضوع الخلفه هو اللي مقصر فيها يا امي انا اللي عايش معاها وانا اللي عارفها


الام 

شوف يا حبيبي اللي يريحك وانا معاك فيه 

لو عايز تتجوز انت حر مش عايز تتجوز برده انت حر بس انا نفسي اشوفك عيل


علاء 

انا سبتها يومين عند امها تهدي وبعد كده هاروح اجيبها وبجد انا شلت موضوع الجواز من دماغي انا مش عايزه اتجوز


الام 

اللي يريحك يا حبيبي وفي شقه عبدالرحمن 


داليا 

انت جيت يا حبيبي ثواني والأكل يكون جاهز 

مالك شكلك عامل ليه كده 


عبدالرحمن 

اعملي حسابك انتي كل يوم هتنزلي معاهم 

تحت وهناكل تحت أنا مش عايز وجع 

دماغ 


داليا 

مش فاهمه كلامك وده من أمتي يعني 

من قبل ما نتجوز واحنا واخدين قرار 

إن مش هنزل تحت 


عبدالرحمن 

وانتي مش احسن منهم يعني الكل بينزل 

يخدم امي تحت


داليا 

اه اختك حكمت عليك يا سيد الرجاله ولازم 

تنفذ كلامها صح وفي الوقت لقيت عبدالرحمن 

بيقولي 


ولحد هنا تكون خلصت حلقتنا

  1. الفصل الثاني 

للتحميل البرنامج القصص اضغط هنا 👇👇👇

  1. (مكتبة المجد للقصص)

لاتنسي تقييمنا 

للتواصل 👇👇👇👇

يُمكنك الانضمام لقناتنا على التليجرام

  1.  (من هنا)

او متابعه علي الفيس الحساب الشخصي

 ماجد فادي

  1.  (من هنا)

او متابعه جروب الفيس

  1.  (من هنا)


تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -