روايه أسيرة الشيطان جيساك الفصل الحادي عشر للكاتبه فاطمه حجازي
°11°
{لا اعلم انك ستكون شغفي واحدي احلامي المتمزقه وتكون حلمي للسير للنور وانا هنا في العتمه تحرقني ولا اعلم ان هذا الظلام سيكون مفتاحي للنور واشكر القدر انه سيجمعني بك قريبا علي امل اللقاء}
طه: شد ازان جامد من ايده ارجع بس ننقل حاجاتنا ونظبط حالنا وبعد كدا نشوف حوار الجناح الايسر دا
ازان: كنت حاسس بطاقه سلبيه من اول ماجيت
بس عادي دا شئ مثير للاهتمام يلا كلم العمال يجيو يركبوا الحاجات بتعتنا بعدت حد يجيب الشنط بتعتي من الفندق بس ياترا مين دي الي كانت بتصرخ لازم اعرف مش هسكت غير لما اعرف ايه الي بيحصل في القصر دا بالظبط
روايه أسيرة الشيطان جيساك الفصل الحادي عشر للكاتبه فاطمه حجازي
رايلا: ارجوك ابوس ايديك ارحمني سبني في حالي ابعد عني بقي وزقته جامد اووعي بقي وبتعيط بانهيار
جيساك: قام وهو بيستوعب الي عمله انا اناا اسف انا محستش بنفسي ثواني كدا في ريحه انسى في القصر في بشريين تحت خليكي هنا متتحركيش من مكانك هجيلك تاني كللمنا لسه مخلصش
رايلا:منكمشه في نفسها اهئ اهئ اهئ بتقطع في الكلام من كثرة البكاء مش عايزة اشوفك ولاا تقرب مني
جيساك : نعممم اشتروا القصر ازاي انا مالك القصر دا مش هسيبكم في حالكم جيتو برجليكم لشيطان الي هيوريكم مش هنيمكم الليل وهخليكم تعيشو في ويل وتتمنو ترتاحوا بس ياااحرام كنت رايحت الي راحو هااهااااا اصبرو عليا ان مكنتش اعفرتكم وارعبكم ومن القصر اطردتكم مبقاش انا جيساك هتشوفوا
رايلا :فتحت الباب بتاع اوضتها وسمعت صوت حركه تحت فقالت انزل يمكن حد يساعدني ومن الجحيم دا ينجدني وهي رايحه تنزل علي السلام وكان ازان ماشي ورايح عند السلم وموطي راسه لو كان رفع راسه كان شافها لقت الي بيشدها من شعرها ودخلها جوا الاوضه
جيساك:بغضب ايه الي طلعك برا انا مش قولتلك رجلك متعتبش برا الاوضه دي انتي تستحقي اني اربطك تاني وض*رب*ها كف وقعها علي الارض وبوقها جاب دم من كافه تحبي اكمل الي مكملتوش امبارح
رايلا:صرخت لااا ارجوك خلاص مش هخرج تاني بس ارجوك لا ووتكرمش في نفسها وتضم رجلها لصدرها متربطنيش ولا تقربلي مش هعمل كدا تاني لاااااا
روايه أسيرة الشيطان جيساك الفصل الحادي عشر للكاتبه فاطمه حجازي
جيساك :قرب منها في هدوء اششش متخافيش ماانتي ياحببتي الي بتخرجيني عن شعوري وبتخليني اقلب عليكي خليكي شاطرة كدا واسمعي الكلام وانا مش هزعلك ماشي يارايلاتي ومسكها وقبلها بشدة وذقها تاني دي قرصه ودن علشان متكرريهاش تاني وخرج اما اشوف هنرحب بالضيوف ازاي هااااااهااا
رايلا :بتحط ايديها علي بوقها المتورم وكاد يكون محترق وبتعيط انا زهقت بجد من القرف الي انا فيه دا امتي اطلع من هنا بقي تعبت تعبت مبقتش قادرة اتحمل
ازان:طه انت سمعت الي انا سمعته في صرخه تاني جات من فوق نفسي اعرف ايه بيحصل فوق
ياعم ملناش دعوي ماتخلينا في حالنا ياعم الله شاغل بالك اووي كدا ليه ياعم احنا تعبنا طول اليوم نقل وشيل وحوار انا ظهري انقطم سبنا ننام والصبح نبقي نشوف بقي حوار ابو صرخه بتاعك دا
وراحو يناموا وقفلو النور
ازان :يتوب اااه عندك حق يلا ننام انا تعبان جداا والله يلا تصبح علي خير ياصحبي
طه zz''zzzzzz'''zzzzz''
روايه أسيره الشيطان جيساك الفصل الحادي عشر للكاتبه فاطمه حجازي
ازان :انت لحقت يلا ورايح ينام لقي نور الاضه بيطفي وينور تاني لا اله الا الله
لما ذكر اسم الله القصر اتهز وجيساك اتعور في دراعه
هو كدا من اولها بردو مش هتفلت مني
جيساك :بيرفع طه ويهبدو علي السرير تاني ويضحك وبيطيره في السقف ويعوج ايده ورجله
طه:فتح عينه وقعد يصرخ وفجاه قام من النوم اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
جيساك :اااااه واختفي من القصر شويه وهو بيحاول يتعفي لانه اتعور شويه
طه :ازان ازاان اصحي كابوس وحش اووي كنت همووت
رواية أسيرة الشيطان جيساك الفصل الحادي عشر للكاتبه فاطمه حجازي
ازان:ياعم في ايه مش هعرف انام منك
طه :ياعم كنت بمووت بقولك وحصل كذا كذا كذا ااه ااه قلبي هموت
ازان :استني هجبلك مياه اشرب وسمي الله وهتهداء
انت اكيد مقولتش اذكار النوم صح والله انا قولت كدا علشان كدا جالك كابوس ويمكن لانك كنت مرهق جدا من النقل فيعني جالك كابوس نام نام مفيش حاجه
احنا في حرص وحمي الله متخفش
(جيساك كان فاكر ان ازان واحد عادي يقدر يطفشه لكن ميعرفش ان ازان رجل دين وقوي جدا وجيساك نفسه مش هيقدر عليه ولا قوته لانه مبيخافش )
جيساك: من مكان تاني ااه بقي دا يازيني كدا ويعورني مش هسيبه وهنشوف ياانا يانت
ازان :ياحبيبي انا مبخفش ولا بتهزر عفاريت ايه بس ياطه وشياطين ايه كل دا كلام فارغ يابني احنا اقوي لاننا مع الله يابني ان كيد الشيطان كان ضعيفا مهما عمل احنا اقوي وهو اضعف احنا اقويا باايمانا بالله وانا مبخفش لو في حاجه مش هتقدر تستحملني وهتمشي متخفش انت كمل نوم
أسيرة الشيطان جيساك الفصل الحادي عشر للكاتبه فاطمه حجازي
ازان :غرق في النوم( في حلم ازان)
ازاان ازاان انقذني انا هنا في ظلام وهلاك وانت في النور انجدني من ظلامي وانار لي حياتي المعتمه
مين انتي وفين وانقذك ازاي مش فاهم
هتلقيني ومن الشر هتنجيني مليش غيرك دلوقتي يساعدني ويفك اسري انا خلاص بتخلص طاقتي لوم ملحقتنيش قبل فوات الاوان همووت وانتهي ارجوك انقذني انتي مين هتلقيني بس ارجوك بسرعه دا هيموتني لو شافك عندي هيازيني ارجوك نجيني منه وابعده عني دا هنا في القصر اسيرتي وبيعذبني ارجوك انقذني ازااان انقذني ارجوك انقذني ارجوك انقذني
طب استني انتي رايحه فين طب قوليلي انتي مين
انقذني ارجوك انقذني ارجوك انقذني ارجوك انقذني
من ايه استني استني
وصحي ازان من النوم عرقان ومرهق في ايه هو في ايه بالظبط ياترا هي مين وانقذها من ايه انا مش فاهم
اكيد في حاجه في القصر دا في موضوع كبير واكيد هعرف مسيري اعرف ايه الحكايه وانقذك لو اقدر
طه:انت بتكلم نفسك يابني
ازان:لا مفيش حاجه كنت بفكر بس مفيش حاجه نام لا ولا نام ايه قوم ياعم نصلي الفجر
طه :بس غريب انا مش سامع ولا جامع هنا ولا اذان ولا اي حاجه ولا مصليه ولا حتي راديو في قران
ازان: متقلقش بكره كل دا يبقي موجود يلا اي فرش هنصلي عليه وبعدين تليفوني في اذان ومواقيت الصلاه فعارف مواعيد الصلاه متقلقش يلا يلا
قامو يتوضوا ويصلوا وصوت ازان مفيش اجمل من كدا جميل وعذب في تلاوة القران الكريم وهو كان الامام لحد ماخلصو وبداءو يقراءو الاذكار الصباح ويسبحوا
جيساك :مش عارف في ايه ليه مش قادر ادخل القصر وكان في حاجز بيني وبينه وغضبان علشان عايز يشوف رايلا
روايه أسيرة الشيطان جيساك الفصل الحادي عشر
وخلصو ازان وطه ورجعو كملو نوم '''zz''zz''
ازان: تاني يوم يلا ياعم نصلي الجمعه هات المسك هتلقيه في الشنطه يلا بسرعه علشان انا الي هقول الخطبه في المسجد النهاردة
طه: بس الغريب ان مفيش مساجد هنا؟!
ازان: اه واخد بالي بس هيبقي فيه متقلقش
القصر فيه مسجد بس مكسر ومهجور هرجع اجدده واصلحه وهنصلي فيه بعد كدا وهخلي اهل الشارع يجيو ويصلوا فيه قريب ان شاء الله
طه:طيب الهمه يلاا وكله علي الله توكل علي الله بقي وتطيبت خلاص الحمد لله جاهز
ازان: انا خلصت استحميت وتطيبت بالمسك اهو يلا هات المصليات من الشنط ويلا بينا
طه:يلا ياصحبي يديم الود بنا ياحبيبي وابتسمو وخرجوا للصلاه
سائر:حابس نفسه في الاوضه وحالته النفسيه صعبه
انتي تخونيني يارايلا متوقعتهاش ابدا لا والتاني بيعزمني علي فرحهم وبيبكي وبيكسر في الحاجه هو احسن مني انا في ايه تسبني انا وترحله ليه اااه
انا اتحطمت خلاص لازم اخرجها من حياتي خالص
سيلين:سائر ايه دا الي انت بتعمله في نفسك دا حرام عليك يااخي بقالك سنتين علي نفس الحال دا من ساعه طلقتها وانت في الحاله دي يااخي حرام عليك بقي ابنك ذنبه ايه الي عنده سنه دا يشوف ابوه في الحاله دي قرب منه وبعدين مادمت لسه بتحبها اتجوزتني ليه ولا علشان بنت عمك وبس بتعمل فيا كدا علشان وقفت جمبك بتردهالي بالشكل دا هي وخالص انا تعبت انا بحبك ياسائر بحبك انساها بقي وخاطلينا نعيش حياتنا
سائر:ضمها لحضنه ان شاء الله كل حاجه هتبقي احسن ياحببتي ومش هفكر فيها تاني هحاول بجد وهعوضك عن كل حاجه الداده دخلت واديتهم الولد تيسير ابنك الي مبصتش فيه من ساعه ماتولد شاله سائر علي ايده حقك عليا يابني قصرت معاك اووي الفترة الي فاتت متقلقش كله هيتغير ان شاء الله كله هيبقي احسن واخد ابنه وباس راسه وخدو في حضنه هو مراته
تيا :**بتكلم ليل في التليفون ** ليل يلا بقي اتاخرت كدا ليه بابا مستنيك متتاخرش
ليل :متقلقيش جاي اهو هتقدملك ياعروستي وهتبقي خطيبتي رسمي اهو علشان متقعديش تقوليلي لا مش عارف ايه علشان تعرفي اني قد كلمتي وبحبك بجد
تيا :ماانا عارفه وضحكت يلا بقي اجهز بسرعه وانا لسه ورايا حاجات كتير اعملها سلام
ليل :سلام ياعروستي
ليل لبس البدله ورش البرفان الي هي بتحبه وربط الكرفات اووو وربنا عريس قمر كلم سائر صحبه ايه ياعم مش تيجي تشوفني وانا عريس وربنا متوتر وخايف ربنا يستر بقي واليوم يعدي وابوها يوافق
سائر :ياحبيبي ربنا يتمملك علي خير ربنا يسعدكم وان شاء الله يوافق وافرح بيك بقي وبعوضك عايزين نشوفلك عيل كدا ولا كدا بقي
ليل :ياعم دا لسه قراه فاتحه قوام جوزتني وخلتني عندي عيال وضحكو الاتنين ياعم راضي ماانا بحبها وروحي فيها يلا بقي سلام ياعم علشان الحق اروح اجبلها الورد الي بتحبه والشكولاته احسن ه*ض**رب
وضحك سلام ياصحبي
سائر :سلام ياليل خالي بالك منها وحافظ عليها متعملش زي يلااا سلام
سيلين :زيك الي هو ازاي مش فاهمه ماانت ماشاء الله بقيت اب وليك ابن وزوجه وعايش في قصر وحالك مفيهوش عيب احمد ربنا غيرك مش لقي الاكل الي بناكله انت كنت مبتركعهاش والحمد لله بقينا بنصلي وملتزمين
سائر :عندك حق انا اسف حقيقي انتي غيرتيني كتير للاحسن والحمد لله مبقتش بسيب فرض وقربت من ربنا وانتي كنتي السبب في دا ونعمه الزوجه والصديقه
حقيقي انا ربنا انعم عليا بيكي وباس راسها يلا ياحببتي انا عزمك علي العشاء برا اجهزي وجهزي تيسير علي اجهز واخلص كام حاجه وهعدي عليكم اخدكم بالعربيه
ليل :جاب الورد والشكولاته واخد والده ووالدته معاه
وراحو عند قصر تيا بالعربيه وقعد يزمر بالعربيه
بييب بييب بيبيبيبيب بييب بيييب بببيبيبيبيب
تيا: فضحتني وبتضحك واقعه من الضحك والسعادة مكانتش سيعاها في اليوم دا ولبسه فستان فيروزي قصير وعامله شعرها كيرلي ةحاطه ميكاب سيمبل بسيط وكانت قمر منير في منتصف شهره كالبدر الساطع
وليل ::كان شيك وراقي بدلته سيمبل جدا وفيها ورده فيروزيه اللون في جيب الجاكت والخدم فتحو باب العربيه ونزل ليل واسرته منها واستقبلوه الملك ابو تيا ورايلا استقبال راقي ومرموق اتفضل ياليل بيه هينزلو حالاوقعدو في حجرة الاستقبال والضيافة
ونزل ابو تيا وامها الي باين علي وجههم الحزن والاسى علي فقدان ابنتهم الثانيه وسلملو عليه اهلا ياليل احلا بحضرتك اهلا بيكي شرفتونا اتفضلو
اسرة ليل :دا الشرف لينا سموك واحنا سعداء جدا باانا نناسب ناس اشراف زي سيدتكم
ليل :قدم الورد ل تيا والشكولاته اتمني زوقي يعجبك
تياا:ووااااووو عمرك مافشلت تبسطني ابدا وهما وقفين مع بعض بعيد عن العيله وهما بيتكلموا
والد تيا: احم احنا هنااا هاا وقعدو يضحكوا
والد ليل :احنا بصراحه جايين نطلب ايد بنت سموك
لابننا ليل وهيبقي لينا الشرف طبعا بموافقتكم
والد تيا :ماالاجابه واضحه اهيه مش محتاجه رد
والد ليل :عندك حق طب تقراء الفاتحه
ليل تيا تعالو ياولاد اقراءو الفاتحه وبعد كدا ابقوا اتكلمو تاني بصت تيا الي ليل وعيونه بتلمع من الفرحه وهي بتقراء الفاتحه وليل عيونه عليها وهو بيقراء ووبيبتسمو
لبعض اميين اميين مبروك ياولاد
والد تيا :طب نسيبهم مع بعض شويه ونروح احنا نكمل كلامنا في الجنينه ونشوف حفله الخطوبه والحاجات دي بقي يلااا وارحو عند الجنينه وسابو ليل وتيا بيتكلمو
ليل :مبسوطه ياتيا ..
تيا :بصتله وانت شايف ايه ..
ليل :شايف قمر قدامي .
تيا: بخجل هتتلم ولا ..
ليل:لا وعلي ايه ياكابتن ..
تيا انت لسه فاكر وضحوا هما الاتنين
ازان :وبعدين بقي ياطه في الحلم الي بيطردني دا بقالي سنتين وانا بحلم بنفس البنت وبسمع كل يوم نفس الصرخه انا اعصابي تعبت لازم القي حل وانقذها دي بتستنجد بي
طه :يبني هو انت تعرف هي مين ولا فين مكانها
صلي علي النبي كدا وكله هيبقي بخير ان شاء الله
روايه أسيرة الشيطان جيساك الفصل الحادي عشر للكاتبه فاطمه حجازي
جيساك:ااه وهو جسمه متعور وظهر ليها بليل مش هسيبك يارايلا انتي بتعتي انتي ملكي انا وبس سنتين وانا بحاول انول رضاكي واحاول اخليكي تخضعيلي مش هتستسلمي انا وريكي انا هعذبك وهوريكي الويل وهتخضعيلي غصب عنك وهخليكي محدش يعرف عنك حاجه طول العمر الكل هينساكي هتتمني الموت ومش هطوليه وبداء ملامحه تتغير ويكبر ويكبر ويكبر وقرونه تظهر طويله ومعوجه ووجسمه المتفحم وكان الجمرات تخترق جسده بالكامل وو**لع**له*ا النار في كل ارجاء الغرفه والشبابيك بتتكسر وهي بتصرخ والريح بتهب في كل مكان والنار حوليها وهي في النص
رايلا::بتصرخ لااااوفجاه كل دا اختفي وهي شافت كل دا فقدت الوعي وهي واقعه هو شالها علي السرير وبداء يقرب منها ويملس علي شعرها ووشها وقرب من ودنها انا هبقي عملك الاسود في الدنيا وبردو وبيبص عليها هنول الي انا عايزة ولو مش برغبتك هيبقي غصب عنك وفر جناحه وغطاها بيه وقرب يبوسها وقام خرج من الباب ويشوف هيطفش ازان من القصر ازاي ويلعبه شويه
ازان : لقي النور في القصر بينور ويطفي والنجف بيتهز والقصر كله بيتهز في ايه ايه الي بيحصل دا وكل اللوحات بتطير في الهواء والتماثيل الصغيره بتخبط فيه ووقع علي الارض هو وطه وبص علي الحائط لقي مكتوب بالدم ارحل هذا القصر ملكا لنا وليس ملك لاي بشري ارحل قبل ان تم*و*ت ارحل ارحل ارحل ومكتوبه في كل ارجاء القصر وكل المكان بيتهز والانوار بتنطفئ وتنور تاني ورا بعض ولقي كتله سوداء اعلي السلم وبتكبر وبتضحك بصوت عالي بيسمع القصر كله
برقوو هو وطه وشهقو بصدمه من هول المنظر
طه :: بيقوله لا بص لحد كدا وحلو عليا كدا انا هروح بتنا انت مش خلاص نقلت ربنا معاك مش هقدر استحمل كل دا انا وخد بعضه وخرج
ازان :جبان انا بقي مبخفش ولا بتهز وهعرف ايه الي في الجناح دا وطلع عند السلم قدام الجناح الايسر ومسك مقبض الباب وبيفتح وفجاه وشه شحب وبرق بصدمه و.......
....يتابع .. ..
#فاطمه_حجازي
#اسيره_الشيطان_جيساك
للتحميل البرنامج القصص اضغط هنا 👇👇👇