روايه أسيرة الشيطان جيساك الفصل الثاني عشر للكاتبه فاطمه حجازي
•12•
{الحرب ستبداء وهل يوجد منافس للعشق والحب في شريني تكمني ومن يهمني انسي ام جني فانا العاشق وانتي تيمتي فهل يكون ذنبي في عشقك سائد لن اتركك لحتي احترق ولو الف من البشر وفقوا امامي لن ارحي في غيابك وبعد سوا حطامي لن اتركك لحتي يزوب اللحم وينفصل من الدم انتي ملكي ولا يكون لي سوا عشقك في حياه البشر وسنري من هو الفائز بعشقك ومن سينتصر هي حبي ام هلاكك }
ازان:بيفتح الباب لقي قدامه مئات الاسلحه مرفوعه قدامه واشخاص كتير قدامه وشكلهم غريب يشبه البشر لكن ماهم ببشر حدق عيونه بشده وساد الصمت المكان
روايه أسيرة الشيطان جيساك الفصل الثاني عشر والثالث عشر والرابع عڜر للكاتبه فاطمه حجازي
الحراس الجناح:من انت ولماذا تتدخل فيما لا يعنيك الاتعلم بان هذه المنطقه محظورة للبشر لما انت هنا وماذا تريد اجبنا ارجع بهدوء ولا تقترب من مقبض الباب مرة اخري حتي لا تقتل وتموت وتسود اللعنه باقيه حياتك الي الابد فهمت يابشري ارحل الان ولا تاتي مره ثانيه الي هنا
ازان: انتم بتتكلمو كدا ليه وانتم مين وليه كل دا عايز بس اسالكم مجرد سؤال مين البنت الي بتصرخ كل ليله عايز اعرف بس الحقيقيه ومش بحب العنف انا بكلم بهدوء عايز بس اعرف الحقيقه
حارس من الحراس: المعرفه قد تكون ثمنها حياتك الا تخف ان تفقد عمرك ثمنا لفضولك لا تتدخل فيما ليس من شانك احذر هنا الاقتراب يعني الموت
ازان:بس انا عايز اعرف مسكه ضربوه ووقع علي السلم
طه :ازان انت كويس انا اسف انا مش هسيبك ابدا بس ايه الي في وشك دا مين الي ضربك كدا ضم قبضه يده انا هوريهم ازاي يضربوني طه اهدي حقك هيرجع بس لما تشوف مين هنا
ازان : تميم ورامي واحمد هنا ولا زمان وحشتوني يارجاله
اصدقائه :اجل الكلام والسلام لما نعرف مين ضربك بس يلا بينا علي فوق
ازان : استنو بس نتفاهم دول شكلهم مش طبيعين
مش هنستنا يلااا علي فوق
ورفعو الاسلحه وطلعو وفتحو الباب
ولقو مئات الاسلحه موجهه في وجههم
وجههم بهت ومصدومين دا بجد
روايه أسيرة الشيطان جيساك الفصل الثاني عشر والثالث عشر والرابع عڜر للكاتبه فاطمه حجازي
الحراس :انت ايها البشري لما اتيت باعوانك تريد ان تقتلو جميعا حسنا نحن لا نحرمك من ذلك وبداءو يتعاركوا معا ووالحرس لان العدد اكبر من ازان واصدقه قدرو يهزموهم ووقعو من شباك القصر وجدو انفسهم بالشارع لا تاتون مجددا والا ستكون نهايتكم محتومه واغلقو النوافذ والابواب
ازان واصدقائه ااااه وقامو من علي الارض ونفضو هدومهم وجسمهم متعور
ازان: مش قولتلكم من الاول عملتولي ٧ رجاله في بعض اهو كلنا علقه مخدهاش واحد في مولد وقعدو يضحكوو شوفتو الاكشن لا ورامي بيقول لااااا متضربنيش هو كله ض*رب ض*رب ياكاتبن شكلك جامد وانت بت*ض*رب ههههه
وهما بيسندو بعض ظهر ضباب في اول الشارع بصو لبعض ايه داانتم شايفين الي انا شايفه
شايفين وبيضيقو عيونهم علشان يبصو لبعيد بتركيز
بصو لقو راجل كبير في عمر ٦٠ عاما ولبس بدله شيك وحاطت سيجار في فمه ومعاه اتنين كالحرس شكلهم زي الي كانو فوق في الجناح الايسر للقصر
مالك الجان في شكل راجل بشري: تحبو تجيبو حقكم ووانت ياازان تعرف سر القصر وصوت الصرخات الي بتحصل كل ليله
ازان:انت عرفت اسمي منين ؟!
الملك:انا اعرفكم واعرف كل حاجه عنكم بس انا عارف انك قوي ياازان وقوتك هتازيني في ابني انا ساخط عليه بس في الاخر هو ابني ومش عايزه يتحرق
ازان :يتحرق ازاي وانا اعرف ابنك منين اصلا
الملك :تعرفه كويس وبالخصوص طه اظن ياطه انت عارفه كويس اووي اول ليله ليك في القصر ايه نسيتها
طه:هو انت وبرق بصدمه
الملك :ايووا بالظبط كدا انا ملك الجان يازان
ازان:ازان رجع ورا هو طه واصدقائهم انت بتقول ايه انت اكيد راجل مجنون وايه الي يخلينا نصدقك
الملك: تحب اثبتلك وضحك وبصلهم بشر هما ارتجفو معادا ازان
ازان:طيب وهو عايز ايه مننا بالظبط انا مش فاهم بردو
الملك: بص مش انا لوحدي عايز وانت كمان عايز تعرف والمعرفه مش سهله عايز تريح بالك من احلامك الي بتطردك كل ليله مش كدا
روايه أسيرة الشيطان جيساك الفصل الثاني عشر والثالث عشر والرابع عڜر للكاتبه فاطمه حجازي
بص ازان بصدمه :وانت عرفت منين الاحلام الي بتطردني كل ليله
ملك الجان: ههههه مش قولتلك متسالش كتير انا اعرف عنكم كل حاجه المهم هتساعدوني ولا لااا مش بكرر كلامي مرتين
ازان واصدقائه:في صوت واحد نساعدك !!
ملك الجان:اه مالكم مستغربين ليه
انت عايز تنقذها وانا ابني اسيرها ومش عايز ابني يتحرق لاني عايز انتي سليم من غير ازاي او خسائر
وانت عايز تعرف والطريق طويل وانا هساعدك تدخلها وتوصلها وتحررها وتصرف ابني من عندها لاني مش قادر عليه وواثق في قدرتك ك انسي انك تقدر تمشي ابني من غير ماتازيه ترجعه عندنا وتحرر البشريه دي من تحت ايديه قبل مايتجوزها وانا مش هسمحله بدا ابداابداااا
ازان واصدقائه:يتجوزهااا ازاي دا حرام مينفعش انا لازم احررها من الملعون دا مش هسيبها ومش هرحمه
الملك :لاحظ انك بتتكلم علي ابني هااا فهعديهالك لانك مضايق علي البشريه الي ذيك هاا انا خلقي ضيق هتسعدوني ولا لااا ومدلهم ايده بالسلام
ازان: موافق انا هساعدك نحررها واوعدك مش هحرقك هخليه يمشي لوحده بس مفيناش من زعل
اصدقائه: لا انت اتجننت انت التاني اي كان فالشيطان مخادع والمكر والكدب من طبعه احنا مستحيل نثق فيه
ملك الجان: بصو هو يعني مش هغلطكم بس انا مضطر لدا فا انا بكلم جد مفيش خداع ولا مكر انا مش عايز ابني يحصله حاجه وبردو لو مردتوش تبقو معايا بصراحه عندي مفاجاه ليكم بصو لقو خطيبه رامي واحمد وطه قدامهم المساكيين دول هيبقي مصيرهم ايه يلااا خدوهم وجري عليهم وبيتحامو فيهم وهما بيعيطو اصدقاء ازان اهدوا اهدوا مفيش حاجه
هااا رايكم ايه
اصدقائه: موافقين معاك بس هندخل الجناح ازاي ؟!
ملك الجان:هو انتم فاكرين ان الجناح دا مجرد اوضه تبقوا اغبيه اووي دي مجرد بوابه للعالم بتاعنا
بصو ليه قصدك !!!
ايوا بالظبط هنتدخلو العالم بتاعنا لانه هو اسيرها هناك والبلكونه الي في اوضتها يعتبر هي بوابه الخروج منها ومفيش اي مخرج من هناك غير المكان دا فاهمين وكل الي هقولهلكم هناك للزم تنفذوه بالحرف الواحد علشان متتازوش لان الي هيفضل جوا ومش هيخرج خلال المده الي انا هحددهلكم مش هيخرج منه ابدااا فاهمين
ومشي بكره في الميعاد الي هقولكم عليه هتفتحو الباب وتدخلوه كلكم انتم السابعه فاهمين
ازان واصدقائه :فاهمين بس البنات تروح ملهمش دعوي بالاتفاق بتاعنا
روايه أسيرة الشيطان جيساك الفصل الثاني عشر والثالث عشر والرابع عڜر للكاتبه فاطمه حجازي
الملك:لا مينفعش وبعدين هيساعدوكم لانهم هما الي هيدخولولها لما توصلو كجنيات من جنيات الي بيدخولولها ودي بقي طرقتي انا هدخلهم بمعرفتي
البنات: موافقين بس المهم تبقو معانا متسيبوناش احنا مرعوبين لوحدنا
الملك:رعب ههههه انتم لسه شفتم رعب امال لما تدخلو هتعملو ايه اهم حاجه لما تدخلو متتكلموش خالص لاي سبب من الاسباب تمتمو وبس لاننا بنسمع كويس اووي انا هبعد عنكم اي حد وانت جوا تمام واختفي
ازان واصدقائه :طب وبعدين هنعمل ايه في الورطه ديانتم فاهمين احنا اتورطنا مع مين شيطان انتم متخيلين
ازان : وانت بقي هتفضل تندبلي حظك في الشارع ماخلاص الي حصل حصل بقي الله يلا ندخل نتكلم جوا ودخلو القصر اهدو ولازم نفكر كويس هنعمل ايه
ادخلو نامو دلوقتي ونبقي نتكلم بكرة قبل ماتدنتوكل علي الله اهم حاجه نبقي مع بعض محدش يتفرق عن التاني فاهمين ودخلو كلهم ينامو اوضه واحدة والبنات في الاوضه الي جمبهم
(في اوضه البنات)
ساره : دا حكايه لا الف ليله وليله بس مبسوطه اني هبقي مع احمد في مكان واحد بصو انتم تكلمو اهلكم وتقوليلهم انكم رايحين رحله كامندب يعني معسكر وكدا تبع كلياتكم ماشي علشان محدش يقلق عليكم واهم حاجه مفيش واحدة تتحرك لوحظها لان القصر نفسه وهما بيبلعو ريقهم وخايفين وبيبصو في كل مكان بخوف
سلمي: اجمدو بقي انا مرعوبه لوحدي وبتعيط والله انا مامطمني غير ان طه حبيبي هنا جمبي هييح بحبه والله
كريمه: طب مانا بحب رامي بس هو عصبي شويه بس بحبه اووي
سارة :وقته هو محن في ام جو الرعب الي احنا فيه دا يلا نامو بلاش دلع بنات
كريمه وسلمي :قال يعني انتي الي مش وقعه في احمد وبتعشقيه ضحكت بحبه يلا نامو بقي ونامو هما التلاته علي نفس السرير من الخوف
(في اوضه الشباب)
طه:حوار البنات دا هو الي مخوفني دول لخمه وخايف يتازو كله منك انت ياازان مواافق وعملتلي فيها شجيع السيما عم المنقذ انت فكر نفسك رافت الهجان ورايح تنقذ مصر مش واحدة منعرفهاش اساسا
ازان: خلصت تريقه قولي لو كان خطيبتك هي الي مكانها مش كنا عملنا اكتر من كدا
طه :اهو قولت خطبتي يعني خطيبه صحبك فدا طبيعي اما واحدة منعرفهاش دا الي مش طبيعي الصراحه
احمد :باااس اسكتو شويه عايز انام الله صدعتوني
طه: سكتنا يلا نامو بقي رامي انت رايح فين ياعم رميو انت كمان .
رامي :بصراحه قلقان علي خطبتي عايز اروح اطمن عليها فاقولت اروح ابص عليعدها محتاجه حاجه ولا حاجه .
احمد :ياحنين ق.ط*ع.*ت قلبي ياواد تصدق صعبت عليا اقعد ياممحون خلي البنات تنام واستريح هاا واتلم قعدو يضحكوو عليه ورانا بكرة حاجات نعملها يلا ناموو بقي ونامو كلهم
ليل:ها قولتلهم علي الرحله بتاعه مالديف ولا لسه .
تيا :قولتلهم اهو وهاجي يلا انت جهز نفسك وانا كمان هجهز الشنطه تكفينا الاربع ايام .
ليل :ماشي يلا بقي ممتاخريش هاجي اخدك الصبح ماشي.
تيا : اوكي ياليل يلا سلام دلوقتي ولدها دخل عليها.
والد تيا: دا ليل الي كان بيكلمك صح .
تيا: ايوا يابابي هو وبتبصلوه بخجل احمم كنت عايز حاجه يابابي
والد تيا : بتحبيه ياتيا ..
تيا :احمر وجنتيها احم ايه يابابي .
والد تيا :انا سؤالي واضح هاا هتردي ولا اخرج
تيا :لا لا خليك يابابي ايوا بحبه اووي اووي يابابي وقعدت تحكيله عن ليل كل حاجه
روايه أسيرة الشيطان جيساك الفصل الثاني عشر والثالث عشر والرابع عڜر للكاتبه فاطمه حجازي
والد تيا:شكله شاب محترم وعيلته لطيفه جدا انا حبيتهم وهو كويس ربنا يسعدكم ياحبيبه قلبي وباس راسها انبسطي في الرحله ياحببتي يلا تصبحي علي خير
تيا :مرسيي يابابي وانت من اهل الخير
(تاني يوم الصبح )عند تيا وليل..
ليل:يلا ياتيا بقي هنتاخر بسرعه
والد تيا:خلي بالك منها ياليل انا بثق فيك ياحبيبي وابقي طمني كل شويه ها ولما ارن عليكم تردو انا عارفها مش بتحب ترد وهي خارجه بس ابقي طمني انت عليها
ليل :بياخد منها الشنطه بتعتها وبيحطها في العربيه متقلقش ياعمي دي في عيوني حاضر هنرد عليك واطمنك عليها عيوني
والد تيا: ودا العشم بردو ياحبيبي يلا خلو بالكم من نفسكم
تيا:يلا سلام بقي يابابي سلام مامي
ليل :سلام ياعمي سلام ياطنط
والده تيا :سلام ياحبايبي خالو بالكم من نفسكم سلام
ودعوا اهلهم وركبو العربيه ومشيو طلعو علي الطريق والباص جمبهم وهما في العربيه وبيشاورو لصحابهم
واصدقاء ليل: ايوااا ياعم يابختك ياعم الله يسهلوو
ليل :اتلم يلا منك ليه اصبرو بس عليا لما نوصل انا هوريكم نوصل للمطار بس ونزلت تيا وهي واقفه ومدا ايديها والعربيه ماشيه وشعرها طاير في الهواء
تيا: انا مبسوطه اووي ياليل دا اجمل يوم في حياتي
ليل :اعيش واسعدك ياروح قلبي يلا اقعدي بقي قربنا نوصل للمطار
وقعدت تيا وهي بتقوله شغلي اغنيه طيب
ليل : اغنيه ايه احنا وصلنا المطار في الطياره حاضر هشغلك الاغاني الي انتي عايزاها
تيا:بلويه بوز حاضر اهو سكت
ليل :يالهوي علي القمر وهو زعلان بضعف انا من الجمال دا كله
تيا : ضحكت وهي موجهه وشها الناحيه التانيه اتلم ماشي
ليل :شوفتك علي فكرة وانتي بتضحكي
تيا :انت رخم علي فكره وضحكت
ليل:بس بعشقك يا تيا والله مابحب قدك لو هموت كدا مبحبش قدك
تيا :اتكسفت وقلبها دق بسرعه احم يلا وصلنا
ونزلو للمطار واخدو الشنط وراحو صحابهم ركبو
الطيارة وخدني علي فين
تيا: ايه ياليل مش هنركب الطياره معاهم .
ليل :هنركب الطيارة اه بس مش معاهم .
تيا :يعني ايه انا عايزه اركب مع اصحابي ياليل
الله بقي
ليل: مفاجاه هنركب في طيارة خاصه انا وانتي وبس ونقبلهم هناك وباس ايديها وراسها هااا يلااا بينا ياتوتي بقي
تيا :هااا احمم كنت بتقول ايه
ليل :ضحك كل دا لما بوستك من راسك ايديك امال لو
تيا:حاطت ايديها علي بوقه اشش متكملش س*اف*ل
ليل: طب يلا وطلعو علي السلالم وركبو الطيارة .
تيا :وااو ياليل الطيارة جامده اوى .
ليل :امال علشان ركبتها اجمل بنت بالكون كله
وقعدو والطيارة طلعت بيهم ...
(عند رايلا وجيساك)
رايلا :بتعيط كالعاده وجيساك قاعد تحت رجليها
جيساك:ااه جسمي وجعني اووي معلش من فضلك ممكن بس
رايلا :اه طبعا وربطتله جارحه وبقت بتعالجه بس ايه الي حصلك دا ومن ايه دا
جيساك :من البشري دا الي سكن القصر ااااه لو اشوفه مش هرحمه كل مرة بيفلت مني
رايلا:طب اهدي هتبقي كويس متزعلش ومشفقه عليه وعلي حالته الصعبه وحضنها وهي طبطبت عليه
جيساك :بدموع ماكرة هو ليه محدش بيحبني وكله بيكرهني كدا وحتي زوجتي ماتت ومكأنش ليا ابناء
ومنبوز من اهلي وعشيرتي وكل دا علشانك وانتي رافضاني حرام عليكي مش بصعب عليكي مش بهون عليكي وانتي بتعذبيني وتوجعي قلبي
رايلا:ببرائه مقصدش بس
جيساك : بس ايه بس وضمها ليه جامد
رايلا : حاست انه بيحضنها جامد اووعي سبني متخلنيش اندم اني اتعطفت معاك حرام عليك بقي سبني
جيساك:صدقيني لو كنت اقدر كنت سيبتك بس مش قادر اسيبك بحبك بحبك اووي يارايلا وبداء يتقرب منها ويبوسها في رقبتها بعنف وهي تصرخ وهو بيتمدا في تقبيلها وعلي خدها ووفمها وكانه بيلتهمهم وبيبقبلها بشده وويضمها لحضنه اكتر وهي بتعيط وتصرح حرام عليك بقي سيبني ااااااه لاااا ابعد عني وبتزق فيه وبتحاول تقاومه زي كل ليله وهو مش رحمها وعمال يبوسها في عنقها ويقبل فمها وبيرجع شعرها لورا وهي تعبت من زقها فيه وبتصرخ بعلو صوتها بس بقي كفايه
ازان:قام منفوض من علي السرير مش قادر ياطه مش قادر استحمل صريخ المسكينه دي وهي بتتعذب بالشكل دا
طه: معلش ياازان مااحنا بكره ان شاء الله هنعمل الي اتفقنا عليه استحمل هانت كلها بكرة
ونام تاني ازان وطه
(تاني يوم الصبح )في القصر
صحيو من النوم ها جاهزين ياشباب
اه جاهزين والبنات جاهزين جهزتو كل حاجه قالكم عليها الملك البنات اه كله تما والشنط فيها كل حاجه
يلا بينا وطلعو عند الجناح الايسر من القصر وفتحو الباب لقو الحرس فعلا مش موجودين ولقو ابواب كتيرة قدامهم
ازان : ودا ايه دا ان شاء الله الله واحنا نعرف منين بقي انهي باب
لقو باب بيتفتح لوحده
طه : اكيد هو دا الباب يلا بينا ودخلو واول مادخلو الباب اتقفل عليهم والبنات صرخت
ازان :اشش مش عايز نفس واو مامشيو خطوتين لقدام وقعو كلهم في حفرة عميقه والبنات فضلت تصرخ و........
......يتابع........
فاطمه_حجازي
اسيره_الشيطان_جيساك
روايه أسيرة الشيطان جيساك الفصل الثالث عشر للكاتبه فاطمه حجازي
•13•
وقعو ولما وقعوا قامو من علي الارض مندهشين لما راوه امامهم وجدوا صحراء باردة لا يوجد بها اي حياه وكانت الرمال جافه ودرجه حرارتها عاليه مع الجو البارد فكان دا شئ عجيب لا يصدقه عقل وكانه خارق للطيبعه العاديه وماشو بالصحراء وتعبو من المشي وقالو يرتاحوا شويه فواجدو كهف غريب بباطن الجبل فوقفوا ينظرون الي الكهف واذان مستعجب من هذا الكهف وبصلهم بذهول
اذان: ايه رايكم ندخل نبات هنا نرتاح شويه علشان نكمل رحالتنا بعد مانرتاح
طه: انت مجنون يااذان انت عايز ندخل الكهف الغريب دا ويمكن يتهد علينا ويطلعلنا ابو فصدا ويخضنا
احمد ورامي :انت مجنون يااذان انت عايز نا ندخل هنا علشان نموت كلنا ماتقول كلام يتعقل يااذان والله طه عنده حق احنا مش هنتدخل الكهف الغريب دا ياعم
سمعو اصوات ذئاب تعوي بشكل مرعب ومخيف غير الذئاب الطبيعيه صوتها مرعب
طه : طب يالا ياجماعه ندخل الكهف يلا اتفضلوا
دخلوا الكهف والمكان مظلم جدا وكئيب
طه :حد معاه نار نولع بيها مش شايفين حاجه ياجدعان تعالو نولع اي حاجه نشوف بيها حد معاه ولاعه
البنات :واحنا هيبقي معانا ولاعه ايه الغ*باء دا يعني
كريمه:ساره متكلميش خطيبي كدا ماشي
اذان:مش وقته والله انتو هتتخنقوا هنا مش لما نشوف هنعمل ايه في المكان الغريب دا
وفضلو قاعدين في الضلمه البنات مرعوبه
طه :مخنوق وبيرمي الحجر علي الارض لقي نور جامد واصوات مرعبه
اذان: اهدو متخفوش انا معاكم اهدو وطو صوتكم انتم نسيتو ان ملك الجان قلنا متعملوش صوت واتكلمو بهدوء
ولقو باب قدامهم بيفتحوه لقو رائحه دخان النار
وقعدو يكحو من الخنقه وفجاه لقو عربيه زي الجرار واول ماطلعو فيها العربيه جريت بااقصي سرعه وبصو حولهم البنات شهقت من الرعب جماجم من الجهتين ووعظام محيطه بالمكان ورائو عملاقه من الشيأطين جسمهم اسود وجمرات النار محيطه بهم والنيران بكل مكان وياخذوا الهياكل العظميه ويرمو بها في النيران فتشتعل اكثر ومكبلين شياطين اخرين ياخذو الحجارة ويرمو بها في النيران وهما مربوطين من ايدهم وارجلهم من الحديد المشتعل بالنار ويقومو العمالقه بجلدهم وهم يمشوا في انكسار
طه:احنا محاطين ب شله من عملاقه الجن انا مرعوب يامي يامي يامي ههه وبيضحك
اذان:اسكت هو وقت هزار دلوقتي انت التاني اششش اخفضوا راسكم ومش عايز كلام لحد مانخرج من المكان دا
وفقت العربيه عند مكان بارد والهواء فيها تلج البنات بتترعش من السقعه والرجله قلعو الجواكت ولبسهولهم اهدو هنلاقي طريق ونزلو من العربيه
وهما ماشين منها طلع اذان الكره السوده من معاه مش ملك الجان قال انها هتدلنا علي الطريق
(بعد نزول ليل وتيا من الطيارة)
تيا :ليل انا حقيقي مبسوطه جدا المكان ساحر وواااوو بجد مش قادرة اوصفلك مدي سعادتي يلا بقي نروحلهم
ليل:اعيش واسعدك ياروح قلبي متتصوريش سعادتك دي بالنسبالي ايه
تيا: بنسبالك ايه ياليل وبصتله بحب ♡♡
ليل:حياه ياتوتي حياه كاملة جميله زي البحر جميل ورائحته جميله وجوه كل جمال عالم تاني اجمل واحلي هي دي ضحكتك وفرحتك
تيا: عيونها دمعت وبصت الناحيه التانيه ااه عمر سعادتي ما هتكمل واختي مش موجودة ياليل ياترى هي فين بتعمل ايه عايشه ولا اهئ اهئ وقعدت تعيط
ليل :اهدي ياتيا ان شاء الله هتبقي بخير وهنلقيها قريب انا حاسس اننا هنلقيها قريب بس الي واثق منه ان اختك اتظلمت ياتيا سائر ظالمها وجنا عليها بشكه دا فضل يضغط علي اعصابها اكتر ماهي تعبانه لحد ماضياعها من ايديه معلش ياتيا هنلقيها وهترجعلنا تاني متقلقيش خليها علي ربنا وانا هعمل ما بوسعي علشان ارجعهالك وباس ايديها بس انتي مشوفش الدموع دي في عيونك تاني اتفقنا
تيا: اتفقنا ماسكت ايده وجريو لصحابهم .
ليل: اضحكي بقي وفكي احنا جاين نفك متفكريش في اي حاجه بقي خلينا نتبسط حاضر ياليل ولقو ناس بترقص وبتغني وقعدو يرقصوا ويضحكوا تحبي تاكلي ايس كريم تعالي وخدها من ايديها وقعدو يجرو علي البحر اتفضلي الايس كريم بالشكولاته الي بتحبيه
تيا:الله شكله جامد وقعدو ياكلوا وجابت الايس كريم عند انفه وضحكت شكلك جامد ههههه
ليل:ياسلام طب اهو وحطو عن انفها وخدها وبوقها وقعد يضحك بصتله وضيقت عيونها قالها خلاص خلاص متزعليش قربي ومسك المنديل ومسحلها انفها وخدودها وعند بوقها راح قرب منها وقبلها ودي اول مرة يعمل كدا بس بدافع الحب
تيا :برقت ولطشته بالقلم علي وشه وطلعت تجري
ليل :خدي هنا يامجنونه اهدي ياتيا وراحت عند صحابها
قالولها مالك يابنتي وشك محمر كدا ليه اهدي ليل زعلك ولا ايه دا حتي مبيحبش قدك ربنا يديمكم لبعض.
تيا:لا مفيش حاجه انا بس تعبت شويه وقولت اروح ادخل ارتاح انا داخله الشاليه عايزين حاجه يلا سلام
هتنامي بدري كدا خليكي معانا شويه يابنتي لسه بدري اوي
تيا: معلش بقي مرهقه من السفر وسابتهم تيا وراحت ناحيه الشاليه بتاعها
شدها ليل وهي ماشيه وداخله عند الباب وبقت في مسافه قريبه بينهم اووي وهي بتاخد نفسها بالعافيه ليل انت بتعمل ايه اوعي سبني ملكش دعوي بيا
ليل:رجع شعرها لورا بتهربي مني انا ياتيا صدقني انا مش بحب قدك انا اسف ممكن متزعليش مني انا حقيقي بحبك ياتيا مقدرش اسيبك سمحيني علشان خاطري حقيقي حبي ليكي الي دفعني لكدا انا مقصدش حاجه صدقيني خلاص بقي متبقيش قفوشه كدا وانتي قمر وزي العسل كدا وانتي زعلانه هضعف كدا انا
تيا:بصت في عيونه مصدقاك انا كمان بحبك ياليل
وحضنها ليل وهي كمان حاطت ايديها علي رقبته واتشعلقت في رقبته مسمحاك ياليل وشالها وقعد يلف بيها وهي تضحك
اصدقائها معدين وشافهوهم والله عال ياست تيا هو دا الي عايزه انام ومرهقه من السفر تعبتي من السفر ولا من الحب وقعدو يضحكوا
تيا :وشها احمر من الخجل بس بقي انتي وهي الله
ليل:فضحتونا اششش بقي تعالو نقعد عند البحر واسكتو شويه وقعد يضحك مشفتوش اتنين بيحبو بعض قبل كدا ولا ايه .
الله يسهلك بقي ياعم مين قدك انت ههههه
ومشيو يغنولها اليل وسماه ونجومه وقمره وسهره وانت وانا ياحبيبي انا ياروحي اناا كلنا كلنا في الحب سواا ههههه ويضحكوا هنيالك ياعم ليل مين قدك.
تيا : شايف عاميلك اهو قعدين يضحكو عليا اهو عجبك كدا.
ليل:سيبك منهم غيرانين علشان محدش بيحب حد زي مابحبك توت قلبي انت توتي انا وبس وبعدين واحد وخطيبته القمر معاه هما مالهم متشغليش بالك .
وقعدو كلهم علي البحر وشغلو نار صغيره وكلهم عاملين دايره وواحد صحبهم طلع الجيتار وقعد يغنيلهم وهما قعدو مندمجين معاها ويبصو لبعض لحد ماقالها ليل يلا نقوم نرقص وقامو كلهم يرقصوا ومبسوطين .
وتيا وليل فضلو يرقصوا سوا ونسيو الناس الي حواليهم وعيونهم منزلتش من علي بعض وهو مسكين ايدين بعضهم وبيرقصو وبيلفها ليه
جيساك : بحبك يارايلا حبك يجري في عروقي لو تعلمي ما في قلبي لاحببتني فوق الحب حبا
رايلا:عمري ابدا ماهحبك ياملعون ابعد عني متلمسنيش
حرام عليك بقي انت مبتزهقش انا مش هسلمك نفسي ابدا مهما تعمل ومهما تحاول قولتلك اعتقني بقي
جيساك : يبقي عمرك ماهتطلعي من هنا وهتفضلي هنا طول حياتك انتي بتعتي انا وبس فاهمه ولا لااا
وض*رب*ها واياكي تحولي تضيقيني تاني هتشوفي مني الي عمرك ماشوفتيه وهتخضعيلي يارايلا قومي معايا ومسكها من دراعها وشدها جامد
رايلا:واخدني علي فين سبني ملكش دعوي بيا انا بكرهك
جيساك: انا هخليكي تخضعيلي غصب عنك وشدها من شعرها ومسكها من ايديها وشعرها وبيشدها لكن سمع صوت برا سابها هجيلك تاني وهوريكي تتحديني ازاي جيلك تاني وسابها وخرج فارد جناجه الاسود وخرج من البلكونه القصر ولقبو الي تحت الارض وقعد علي كرسي بتاعه استنو ياحراس محدش يقرب احنا مستنين ضيوف عزاز اووي هههههه وضحك بسخريه وعيونه فيها غضب وشر وهتلع شرار من الغيظ
اذان: البلورة بتنور في الاتجاه دا يلا بينا وفضلو يمشو لحد مالقو باب مطلي من الدهب قدامهم وحطو ايديهم علي الباب والبلورة نورت جامد اووي والباب اتفتح لقي جيساك قدامه وكلهم تنحو والبنات صرخت من رعب الشياطين الي حواليهم والحراس مسكو البنات وكتفهم باايديهم وكلهم مصدومين وبيبصو لبعض واذان بيقوله سيبهم ملكش دعوي بيهم ...
جيساك: اهلا اهلا اهلا كنت مستنيك هههه اهدي
راحت البنات اغمي عليها من الرعب و....
.... يتابع .....
روايه أسيرة الشيطان جيساك الفصل الرابع عشر للكاتبه فاطمه حجازي
•14•
• ♡♡《الجليد الذي يحاوطني سيذوب قريبا وجوفي المتعطش للاحتواء سيتلذذ حتي الارتواء والظلم سيقع رايته والحق سينتصر فالخوف كان سجني وحان الوقت ليحررني سجيني علي يد ملاكي حارسي وملك فؤادي وكياني لارتقي الي عشقا سامي طاهر غير مدنسا من المعاصي والذنوب فالطير المنكسر سيتحول لنسر وينتصر 》♤♤
• اذان: مستنيني ليه بقي ان شاء الله انت اصلا تعرفني ولا انا اعرفك ؟!
• جيساك:الا عارفك داانا عارفك عز المعرفه بس المستغرب منه انت ليه هنا وجاي ليه الي بتدور عليه عمرك ما هتوصل ليه ابدا انت فاهم دي ملكي
• انت سمعني هي ملكي انا وبس ومحدش هيجرئ يخدها مني
• اذان:متاكد من كلامك اصلي الصراحه مقصرش فيا ولا هز مني شعره وهي مش ملكك هي ملك الي خالقها تعرفه هههه ولا تعرفه ازاي ماانت مطرود من نعمته وملعون من جنته ورحمته شيطان بائس حزين ملعون وفاكر لما يخطف انسانه ويوقع في حبها هيمتلك قلبهااا هههه دا من غباءهاا وجهلها معرفتش تصدك وتدافع عن نفسها ايوا انا جاي هنا وكويس اني عرفت الحقيقه واكتشفت السيد الوالد علي حقيقته وان الشيطان مخادع وانا اصلا مااخدتش بوعده وعهده هو انا غبي اني اعهد شيطان ملعون مكار مخلوق من نار بس عادي انا مش بيهمني وكان كل الي شغلني الي اسرها دي من الاخر كدا تخصني
• جيساك :هههههه لا خوفتني لاياانسي انا ممكن اخليك من الوجود منسي وتشوف الي عمرك ماشوفته ابعد احسنلك لتخرج من هنا مأزي ورايلا دي ملكي وانت بحح
• ملكش وجود ولا تعرفك امشي احسنلك علشان هازيك انا بحذرك والغضب كله بعيونه وصوته الغليظ المرعب واشعل النار بكل مكان تعبيرا عن شده غضبه
• اذان :بتصفيق لا والله علي فكرة ولا اتهذيت انا اخاف منك انت ياضعيف يارجيم داانا لو قرات عليك ايه واحده همحيك من الوجود ولا نسيت ان الخالق موجود الله الواحد الاحد ايه مالك خوفت كدا ليه مش كنت جامد من شويه وفاتح صدرك عليا كشيت ليه ما تجمد كدا وتوريني نفسك شوفت مش قولتلك اني اقوي منك انت بتتحدي مين هاا بتتحدي من ليس عليك بهم سلطان بتتحدي واحد من عباد الله هاا الله واخد بالك الصالحين بتتحدي التقي القوي بالله العلي العظيم داانا هخليك تكره اليوم الي فكرت بس تأسرها فيه وكل صرخه بسمعها منها هخليك تدوقها صرخه صرخه هتتمني مني المغفره والرحمه وهقولك اطلبها من الي طردك من رحمته وملكش مكان في جنته
• جيساك: اسكت اسكت متتكلمش تاني متنطقش الاسم دا هنا ارجوك وبيرتجف وهو غاضب وبيرجع لورا من الخوف واذان بينظر في عينه بقوه وتحدي وكانه بيقوله وريني نفسك فاكر نفسك قدي
• اذان :لا مش هسكت فاهم مش هسكت وهخرجها من هنا خلي الحراس يشيلو ايديهم القذ"ره دي عن البنات بدل مااحرقكم كلكم وانت متعرفنيش انا مش بيضحك عليا ولا بخاف من حد من الي حواليا والحمد لله هذا من فضل ربي عليا
• جيساك: بغضب ورعب اسكت بقولك اسكت وغادر المكان بسرعه شديده راح لرايلا وخايف يبعدوها عنه
• ... (في غرفه رايلا)...
• رايلا :تتالم وجسدها اصبح اكثر زرقه من شده اللكمات والمعافره معه وهو يحاول معاها كل ليله ويض"ر"بها بقسوة لكي تخضع وتستسلم ولكنها لم تستسلم ولم تخضع هي رفضه وجوده رفضا تاما
• منطويه علي نفسها منكمشه ورجفه جسدها الع"ا"ري
• لا يغطيه سوا البعض قطع القماش الممزقه وجسدها المكشوف وملطخ بالسواد ولكمات بكل جسدها من اثر هجومه عليها تلك المسكينه المترديه الضعيفه الهزلاء الضئيله الحجم وعظمها اصبح بارزا من جسدها لانها بالكاد تاكل مايجعلها تعيش وتقوى علي البقاء والحياه بشكل عام واصبحت شاحبه الوجهه وكانت متعبه ومستلقيه علي السرير كالجثه الهامده لا حول لها ولا قوه ساتره جسدها بالغطاء الفراش فهي لم تعد تقوي علي الحراك من شده التعب
• انهاكها شيطان لئيم ملعون وكان يوقع بها لاجل غرائزه الشيطانيه ورغبته فيها كاامراه ولكنها لم تخضعلها وهذا ما يجعله يتلوع ليذوق ما تنوبه رغبته وشهوته بها كشيطان لانسانه وبحجه العشق والحب ليصل لاغراضه المتدانيه الن"ا:"جي"سه
• ولكنها لازالت طاهرة وبريئه مثابرة وقويه
• جيساك: اشتقت اليكي يازهره الهافيتي واقترب منها وجلس بجوارها علي الفراش رايلاتي لما اري هذا البؤس في عينك هاا متي ستسلمي وتخضعي لعشقي الذي لا ينتهي وتجعليني اقترب منكي برغبتك وليس رغما عنكي الم تتعبي من معافرتك ومقاومتك لي لما لا تضعفي كااي مراه بمجرد ان يمدحها شابا بكلامه المعسول تقع في غرامه علي الفور لما انتي قاويه وقاسيه صابره هكذا لقد مللت من هذه اللعبه الس"خ"يف"ه ال"رع"ناء صبري عليكي انتهي وانا حاولت ادلعك كتير وانتي مصره علي كدا اعملك ايه جبتيه لنفسك تعالي وشدها بشده من شعرها والقي بها وليجردها من المتبقي من ثيابها وكاد ان يهم بهاا ويقوم بلمسها
• رايلا :تبتعد ببطئ من شده المها فهي لن تتحمل اكثر فهي لن تقوي هذه المره علي مقاومته لانها لم يبقي لديها القدرة ولكنها قررات تحاول وتعافر لاخر نفس يخرج منها حتي وان ماتت وهي تقاومه
• انا ..لن اخض علك ابدااا كحكحكحكح ابدا
• ابتعد عني فاانفاسك تحر"قن:"ني انا بختنق ابتعد
• ارجوك ياجيساك ارحمني بقي مش كل يوم حرام
• ااااه مبقتش متحمله سبني بقي اعتقني اااه
• جيساك: مادا انسب فرصه اتملكك فيها للابد قبل مايلقيكي وياخدك مني انتي مش هتقدري تقوميني مهما حولتي اهلكتي قوتك في مقاومتي والان انتي هتبقي ملكي وحببتي سااروي رغبتي فيكي منذ رايتك ولن يسمح احد لي بعدم فعل ذالك حتي الان
• ...(عند ليل وتيا)......
• رجعت تيا من الرحله مرهقه وتمدد جسدها الناعم علي فراشها لترتاح من ارق السفر وتغرق في النوم
• والده تيا : تاني يوم الصبح بتفتح الباب تيا ياتيا
• تيا: تستيقظ من نومها برقه ايوا ياماما في حاجه
• عايزاني في حاجه ياحببتي
• والده تيا: ايوا يلا اجهزي علشان هننزل نختار الشبكه ياعروسه ليل قاعد برا مع بابا
• تيا: قامت من علي السرير متلهفه ايه طب طب ماما هلبس ايه مش عارفه طب شكلي حلو ولا وحش
• ماما شعري منعكش طب بصي روحي علي اخد شور بسرعه واجهز يييييي هييي ورمت نفسها علي السرير من السعاده وقامت تتنطت من السعاده
• ودخلت اخدت الشاور بتاعها ولبست اجمل فستان عندها وكانت السعاده مليه قلبها بطريقه رهيبه
• ليل : بيطرق الباب ممكن ادخل ولا مش ممكن ياتوت
• تيا: اتفضل هاااا ايه رايك حلو هاااا ماترد انا متوترة
• ليل: تؤ مفيش بعد كدا ومسك ايدها ولفها بروته صغيره ملاك نازل علي الارض وردة لسه خارجه من بستانها نجمه نازله من السماء ياخواتي هو في كدا
• يلا ياتوت بقي هنتاخر بسرعه بسرعه
• تيا:خلاص اهو فاضل الحلق و احم طب اطلع برا وانا هخلص واطلعلك
• ليل : بص علي ضهرها وفهم اه طب تعالي تعالي وانا هقفلهالك تعالي
• تيا:لا لا انا هقفلها لوحدي متشغلش بالك يلا روح
• ليل :بيقرب منها بخطوات متوجهه لحد ما بقي وشه في وشها ومد يده وحاوطها باذرعه وبقي يرفع سوسته الفستان وهما قريبين من بعضهما جدا وتلتقط انفاسها بصعوبه وتستمع لضربات قلبه المتسرعه ووضمها لصدره وهي تشتم رائحه عطره وتسرح بعقلها وتنظر اليه ونسيت ماكان يقوم به
• خلصت كدا ورجع شعرها لورا ولبسها الحلق وهي لسه سرحانه تيا ياتيا ياتوت
• تيا: هاا ايه خلصت ايه ااه احمم قفلتها متشكرة جدا ورايحه تخرج ...
• ليل:مسكها من دراعها خدي هما رايحه فين ورجعها لحضنه تاني ووضع يده فوق شفتاها رايحه فين قولت خارجين سوا هتخرجي من غيري ومسك دقنها ورفعه لوجهه انتي كنتي سرحانه في ايه بقي هاا
• احم مفيش مش انت الي بتقول مستعجلين يبقي يلا بقي نمشي متضعيش وقت ياليل يلا وماشيه
• ليل: سحبها تاني تؤ مستعد اخسر عمري كله وانا معاكي وقبلها قبله هادئه برقه يلا ومسك ايديها
• تيا : اتوترت واحمرت وجنتيها خجلا وبقت متلغبطه ومش عارفه تتملك اعصابها ووبتتلغبط في الكلام ما لا ماما اعملو الي عايزينه مش عارفه
• ليل :بيضحك اهدي متوترة ليه اهدي انا معاكي اهو يلا ..والكل نزل وركبو العربيات وعمله بكلاكسات العربيه احتفالا بيهم
• وراحو عند اكبر جواهرجي وفضلو ينقو الشبكه السولتير والعائلتين سعداء وفجاه تيا..
•
• حدث مسبقا.." لما ركبوا اذان واصدقائه العربيه
• وجريت بيهم تحت الارض في عالم الشياطين وجدو والد جيساك يتحدث مع الوزير بتاعه
• الوزير :بس ياحضرت الملك انت ازاي تدخلهم عالمنا
• الملك: انت اتجننت وبعدين انا حر اعمل الي يريحني وبعدين يامغفل انا هقتلهم هنا هما والبنت الي ابني اسرها دي اه افتكرت رايلا دي
• الوزير : الي يريح سموك عن ازنك اما نشوف هت"خل"ص منهم متشلش همهم ياسموك
•
• ..(عند رايلا&جيساك&اذان)..
• جيساك: يكاد يهم بها لياخذ ماكان يريدها قام اذان بكسر الباب واصدقائه والبنات جريو علي رايلا وجابولها لبس من الدولاب ودخلو بيها الحمام ليحمموها وهي كالهيكل العظمي غير قادرة علي الحراك كانو يحركونها برفق خوفا من انت تنكسر احدي عضامها بين ايديهم واستحممت والبسوها ثياب بيضاء فضفاضه طويله مفتوحه من الازرع والارجل من الجهاتين لان للاسف الشيطان لن يجلب الا ثياب لعي"نه مثله واخرجوها برفق وكانت تكاد تتساقط من كل فترة وكانها غير قادرة علي الحراك وحين فتحو الباب كانت الصدمه وشهقت الفتيات ورايلا برعب ......
• ......بتابع.....
#بقلمي_فاطمه_حجازي
#اسيرة_الشيطان_جيساك
للتحميل البرنامج القصص اضغط هنا 👇👇👇