ستعجبك

روايه الي طريق المدي البعيد الهادي الفصل التاسع بقلم بسنت عبد القادر

روايه الي طريق المدي البعيد الهادي الفصل التاسع بقلم بسنت عبد القادر


 رواية الي طريق المدي البعيد الهادي 

الفصل التاسع 

بقلم :بسنت عبد القادر



كُلِّ شَخْصٍ يَخْتَار جَحِيمُه الْخَاصّ ، ذَلِك الْجَحِيم الَّذِي يَجِدُ نَفْسَهُ فِيهِ أَكْثَرُ رَاحَةٌ و قَلْبِك لَمْ يَتَعَلَّمْ أَنْ يَشْعُرَ ، وَلَا أَنْ يَعِيشَ فِي شُعُورُه ، إلّا فِي حَالَةِ وَاحِدَةٍ ، تَحْوِيل نَفْسِهِ إلَى جَحِيم و الْجَحِيم لَا يَقُلْ دَقَّه عَن مَحْضَر جلسة" 


بعد ان اخبرت ماسه موافقتها علي الزواج من نوح


ذهبت الي المنزل و كانت العائله مجتمعه يشاهدون المسرحيه كما وعدوا تامر 


قالت ماسه لهم : 


هدخل اخد شور و البس و اجي اقعد معاكم 


دخلت الي حمام لكي تأخذ حماما دافي بدأت تبكي و انهرت من البكاء هذا ما كانت تتمني كانت تتمني زوج يحبها و تحبه و لكن نوح كسر كل هذه الاحلام كانت تحبه اصبحت تكره و لن تسمحه مهما طال الزمن و سوف تنتقم منه اشد الانتقام


خرجت و ارتدت ملابسها و بعد ان انتهت المسرحيه 


قالت لهم :


انا هدخل انام عشان الحضانه تصبحوا علي خير 


في صباح اليوم التالي : 


اجتمع اهل ماسه علي الفطور بعد ان ساعد تامر خديجه في تجهيز الفطور 


قالت خديجه بحب : 


حبيبي يا تامر تسلم ايدك 


رد عليها بحب : 


العفو يا ماما ديجه 


قال له رامي : 


ايه رأيك يا تامر نخرج و نتفسح و اعرفك علي اصحابي 


قال تامر بفرحة: 


اكيد طبعا شكرا يا رامي يا حبيبي 


كانت ماسه لم تكن معهم بالمره و لم تأكل 


سألها عامر بقلق: 


مالك يا حبيبتي مش بتكلي ليه ؟


قال تامر بقلق ايضا: 


في حاجه مضايقكي ؟ 


ردت عليهم ماسه بأبتسامه مصتنعه: 


مفيش بس انا هتأخر علي الحضانه هقوم اروح بقي باي يا حبيبي 


ودعت اهلها ثم ركبت سيارتها و توجهت الي الحضانه 


في الحضانه : 


دخلت ماسه الحضانه مبكرا و كانت تشرب المشروب الساخن المفضل لديها كانت كل من وهج و خديجه لم يأتوا بعد


كانت تفكر كيف ستخبر صديقتها وهج و فيروزه و ما هو رد فعلهم اسأله كثير و لكن لم سكن لها جواب دعت الله ان يمر هذا الموضوع مرور الكرام 


وصلت وهج و فيروزه الي الحضانه ثم صفت سيارتها


و الكل كان يستقبلها بترحاب شديد 

و كانت ماسه لازال علي وضعها حتي وصلت فيروزه و وهج 


قالت فيروزه بفرح : 


و اخيرا الحضانه نورت بيكي يا ماسي 


قال وهج بحب : 


نورتي حضانتك يا حبيبتي 


قالت ماسه بحب : 


بحبكم انتم الاتنين بس في موضوع مهم لازم احكهلكم و نكلم فيه تعالوا علي المكتب وهج


نظر كل من فيروزه و وهج لبعضهم لبعض ثم تابعوا ماسه و دخلوا الي مكتب و اغلقوا الباب 


قالت فيروزه بقلق : 


ماسه انتي كويسه 


لم ترد عليها ماسه 


زاد قلق كل من ماسه و وهج ثم سألتها وهج هذه المره بقلق و خوف : 


ماسه حصل حاجه سكته ليه 


وقفت ماسه امام كل من فيروزه و وهج و قالت ببرود خالي من المشاعر: 


نوح العوامري طلبني للجواز و انا وفقت 


قالت فيروزه و وهج في نفس الوقت : 


نعم!!؟


في مكتب نوح 


ففي صباح دخل نوح شركته و علي وجه ابتسامه انتصار و ها هو حقق مراده و هو ان ماسه ستصبح خاصته ، خاضعته و له وحده فقط 


رفع نوح الهاتف و طلب من السكرتارية ان تجعل كادر يأتي الي مكتبه للامر هام و كذلك قام نوح بمهاتفه زين حتي يأتي هو ايضا 


جاء كادر اولا و قال: 


خير يا نوح في ايه 


رد عليه نوح ببرود: 


لم زين يوصل هقولك 


بعد حوالي نصف ساعه وصل 


قال زين الي نوح : 


في ايه الضروري الي عايزنا في يا نوح 


وقف امام كل من زين و كادر و قال: 


انا عرضت علي ماسه الجواز و هي وققت و هتجوزها قريب 


هدر الاتنين في نفس ذات الوقت : 


احااا !! نعم يا خويا !!؟؟


في حضانه : 


قالت وهج بأنفعال: 


انتي بتقولي ايه انتي اتجننتي تتجوزي مين تتجوزي نوح العوامري ازاي لا بجد ازاي بعد كل الي حصل ده 


قال فيروزه بحزن: 


ليه يا ماسه كده نوح ده مجرم و انسان مش سوي تتجوزيه ليه 


قالت ماسه ببرود: 


ماله نوح اتجوزه و ابقي جنب فارس 


قالت وهج بأنفعال: 


انتي هبله و لا ايه هو ده سبب لجواز ، ماسه هو نوح هددك صح 


شهقت فيروزه : 


ايه هددك هددك بس ايه قولي عشان نساعدك الرائد زين هيساعدك و جدو شعيب هيقفلوا 


قال ماسه ببرود: 


اتهددت متهددتش انا هتجوز نوح خلاص انا وفقت 


قالت وهج بأنفعال:


هددك بينا ، هددك بأهلك طب هددك بتامر ؟ ما انا متأكده انه استحاله توفقي كده بسهوله


قالت فيروزه : 


لو هددك هنقفله 


ردت عليهم ماسه قبل ان تغادر المكتب : 


خلاص فات الاوان انا هبقي حرم نوح العوامري و هتتكتب البدايه .


في مكتب نوح




قال زين بأنفعال: 


انت بتقول ايه استحاله ماسه توافق كده انت هددتها بي ايه بعيلتها، بصحابها و لا بتامر ؟ هددتها بمين بظبط عشان توافق كده انت بني ادم لازم يروح يتعالج انت بتعمل كده ليه انت مكنتش كده وصلت لتهديد انا حاسس اني بعرفك للاول مره و يا تري يا نوح عملت ايه تاني شكلك كل طريقك شمال و لو اتأكدت ان ماسه متهدده قسما بالله لهوريك وش زين الشيمي 


ثم ذهب و تركهم و اغلق باب المكتب بعنف 


ثم قال له نوح ببرود الي كادر : 


مش عايز تقول حاجه تانيه انت كمان ؟ 


نظر له كادر نظره مليئه بخيبه الامل و القهر علي ما وصل له صديقه و قال: 


انا مش عارف اقولك ايه غير انك بجد بقيت اخاف منك انت مش نوح الي كان صاحب عمري مش كل الستات خاينين مش كل الستات رودينا انت اخترت غلط مش معني كده انك تنتقم من اي ست و لما ماسه اتحدتك زي ما بتقول ما ممكن يحصل عادي ممكن يحصل معايا انا شخصيا هقولها عادي و مش هحط الموضوع في دماغي 


ثم اقترب من نوح و قال: 


لكن انت ، انت معقد من الستات و اي ست تتحداك ، تقف قصادك او متوهمش بيك و تبقي تحت رجلك زي ماسه الي يمكن اول واحده اصلا تعمل فيك كده و من غير قصد كمان بتدمرها هتدمر حياه ماسه خلتها توافق تحت تهديد شابوو ليك يا نوح للاني متأكد انها مش هتوافق بكامل ارادتها عارف ليه؟ عشان عارفه انك متتقبلش و انا و زين متأكدين انك ضغطت عليها عشان توافق طلبت الحمايه من زين في المستشفي زين مش هيسكت لك انا ، انا فاض بيا منك يا صاحبي الف مبروك بس ياريت متندمش بعد ما تكون عملت حاجات كتير غلط فيها يكون ساعتها الوقت فات ياريت يا صاحبي مشوفكش في الموقف ده 


ثم غادر كادر و اغلق باب المكتب بهدود مستفز و هو يسمع صوت نوح يصرخ و يزئر مثل زئير الاسد و لن تركه وحده و لم يبالي لقد طفح الكيل و فات الاوان .


بعد ان دمر نوح المكتب تماما قام بالمغادره و قام بمهاتقه مهندس الديكور الخاص به لتجهيز المكتب ثم استقل سيارته مع اسطول حراسه مشدد 





في قصر العوامري :



دخل نوح بطالته البهيه و هو علي وجه ابتسامه لها عده معاني مختلفه هم : 


ابتسامه تسليه

ابتسامه انتصار 

ابتسامه انتقام

ابتسامه شيطانيه مخيفه 


وجد العائله مجتمعه قال لهم و هو لا يزال علي وجه هذه الابتسامه : 


عائلتي الغاليه ياريت نتجمع في اوضه ال Livining الي في Hole عشان عايزكم في موضوع مهم جدا 


ثم ذهب و تركهم في دهشه 


قال قادر الي والده : 


هيكون عايزنا في ايه يا بابا 


رد عليه شعيب في حيره : 


مش عارف بس قلبي مش مطمن 


قالت نيره بدهشه : 


نوح عمره ما جماعنا اكيد في كارثه او حاجه حصلت 


قالت نرجس موجها الكلام للجميع : 


معكي حق نيره ، معكم حق ربنا يستر 


ثم ذهب الجميع الي غرفه وجدوا نوح يجلس بستمتاع رهيب مما جعلهم يبدأ الشك بداخلهم يزداد اكثر



قال نوح بمرح : 


وقفين ليه البيت بيتكم 


جلس الجميع ثم قال الجد بصرامه : 


في ايه يا نوح ايه سبب انك تجمعنا كده في حاجه حصلت ؟ 


وقف نوح امامهم علي ما يقرب من دقيقتين يلعب بأعصابهم حتي رد عليهم اخيرا : 


انا قررت اتجوز


قال الجميع في صوت واحد : 


نعم !!؟؟


في خاطر نيره كانت تعتقد انه لم يقل انه سيتزوج ماسه من الممكن انه يقصد ان يتزوجها هي 


قال الجد بسخريه : 


مين بقي سعيده الحظ ؟


قال نوح بهدوء ما قبل العاصفه : 


انا قررت اتجوز ماسه و هي وافقت و هنروح نتقدم لها بعد ما تفاتح عليتها في الموضوع 


هب و وقف الجميع و قالوا بصوت عالي هز اركان القصر و قالوا : 


نعم !!؟؟


رد عليهم نوح بهدوء مستفز : 


هو انا كل لما هقول حاجه هتقولولي نعم في ايه يا جماعه بظبط بقول هتجوز ماسه 


قال الجد بأنفعال: 


ده ازاي يعني ديه بتكرهك ديه تتطييق العمي ولا انها تبقي معاك عملت ايه عشان توافق تتجوزك 


قال نوح بهيام مصطنع : 


في ايه يا حج شعيب كلمك معايا انا و كادر و زين اثر فيا و الي عملته مع تامر ابن الزيني خلاني احس ان ديه الي عايز اكمل معاها و تبقي ام عيالي 

_____________________________

لحظه الشياطان يريد ان يوجه كلمه الي نوح : 


احسنت هايل هايل تربيتي يابني تمرت فيك 

______________________________


عوده الي الروايه 


هدر قادر بأنفعال: 


يعني ايه يعني مش مكفيك اول جوازه من بره العيله و كانت عيله و شوف عملت فيك ايه اوعي تكون صدقت حوار تامر و الفيلم الهندي و انها اتنزلت من غير مقابل لا يا حبيبي ديه لعبه عليك يا سي نوح عشان تبان ملاك بجناحات عشان تتجوزها و..


كاد ان يكمل قادر كلامه و لكن صفعه الحد شعيب و شهقت كل من نيره و نرجس 


قال الجد بأنفعال: 


انت ايه يا اخي في هو انت فاكر الناس زيك مش بني ادمين مفيش في مخهم غير الفلوس 


ثم وجه الاكلام الي نوح بأنفعال و غضب جحيمي :


انا مش مصدق انا عارف انك عملت حاجه عشان توافق بس يمين بالله لو طلع ده صح لغضب عليك ليوم الدين يا نوح يا ابن راجح سامع !!


انفعلت نرجس و قالت : 


و مالها نيره بنتي بتحبك و بتعشقك عمرك ما بصتلها متجوزهاش ليه 


رد نوح اخيرا موجه الكلام لكل شخص بعد ان تركهم يقولوا ما في قلوبهم : 


قادر يا عمي يا محترم انا سبق و حذرتك اني مش عايز يجي اليوم الي انسي فيه انك عمي و القاربه و صله الدم و معملكش حساب متعيرنيش عشان البيته من ازاز ميحدفش الناس بالطوب و انا تكه كمان و لساني هيفلت و مش عارف ساعتها المه فا اتقيني فاهم يا عامر بيه و لا افسر اكتر ؟ 


بعد كلام نوح شحب وجه عامر شحب الموته كأنه رأي شيطان وليس ابن اخيه 


ثم وجه نوح الكلام الي نرجس و قال بسخريه : 


مين ديه الي بتحبني ؟ بنتك ؟ بنتك ديه كانت هتموت واحده عشان خاطر حاجه كانت وهم في دماغه تحبني و مهوسه بيا و عايزه تمتلكني فتموتلي اي حاجه مؤنثه تعدي من جنبي تجبلي مصيبه كل شويه بعدين هي مين ديه الي بتحبني؟ هي مش بتحبني انتي الي فضلتي تفهميها من و هي عيله ان نوح ده حقك ، حق ايه يا ام حق !! انا محدش له حق عليا غير الي خلقني و الحج شعيب 


ثم وجه كلامه مره ثانيه الي قادر الذي كان يريد ان يفر هارب من هذا الوحش الكاسر : 


و يا عامر يا شعيب يا عوامري لو جبت سيره الخاينه ديه تاني في البيت ده و لا جبت سيره ماسه مراتي المستقبلية علي لسانك بكلمه معجبتنيش مش هيحصل طيب امين يا عمي اللهم بلغت اللهم فأشهد 


صرخت نيره بجنون : 


لا يا نوح مش بعد كل ده انا بحبك و الله ما حبيت غيرك انا كله يتمني اني ابص بس عشان ينولوا رضايا بس انا والله ما حبيت في حياتي غيرك انا بغير عليك عشان بحبك هي مش بتحبك ديه بتكرهك لكن انا بعشقك بتنفسك و هبقي تحت طوعك مش هعمل حاجه تضايقك ارجوك يا نوح انا مش عايزه حد غيرك 


ضحك نوح بصوت عالي ساخر و قال: 


قولي بتحبي شكل نوح العوامري وشه، عينيه،طوله،جسمه الرياضي، شعره ،طريقه لبسه، تقله، كواريزمته


قولي بتحبي وضع نوح العوامري المادي و شركات نوح العوامري 


قولي بتحبي هيبه و سلطه نوح العوامري 


قولي بتحبي قوه نوح العوامري 


قولي انك بتحلمي انك تبقي حرم نوح العوامري و عشان تتفشخري قدام الناس انك مراتي و تتعالي و تتكبري براحتك وعشان تخلفي مني و طبعا عايزه البيبي يبقي ولد عشان يورثني .


لكن نوح العوامري بس من غير حاجه دول ده عشم ابليس في الجنه و لو انتي اخر واحده في الدنيا مش هتجوزك عشان انتي لا تنفعي زوجه ولا ام ده انتي ابني بتعمليه زي الزفت و بتقولي بتحبيني ده الدنيا فيها عحب 


قالت نيره بجنون : 


والله لو اتجوزتها لا اقتلهالك يا نوح ليها حق رودينا لما كلمتني و قالتلي هتيجي الملكه الي هتنور هشوهلك عشان تقرف تبص في خلقتها 


جاء نوح امامها ثم صفعه بقوه نزف فمها و امسكاها من شعرها : 


ابقي قربي منها بس و انا هوريكي هعمل ايه فيكي و هي هتعيش هنا و كاميرات البيت في كل حته و تسجيلات و هكل من الطبق بتاعها و اشرب من كوبيتها و كل حاجه و هحط عليها اسطول حراسه ادي مرتين انتي سامعه ولا 


قال قادر بغضب يخلص ابنته من قبضه نوح :


انت اتجننت 


رد عليه نوح بغضب : 


لا بنتك الي اتجننت 


و كان الحج شعيب يشاهد هذه الحرب و هو صامت و لم يعلق كان يشاهد حفيده نوح الذي كان يراه يكبر امام عيناه و يفتخر بحسن اخلاقه و تفوقه ام الان اصبح شخص غريب عنه اصبح شيطان و ليس نوح ابن قلبه كما دائما يقول له ثم نظر الي عامر ابنه الوحيد الذي كلما شاهده يحس بخيبه امل و قهر قادر ابنه يفعل كل شئ ما حرمها الله من زنا و خمور و ميسر و اختلاس امواله و زواجه من الثعلبه نرجس و يريد ان يزوج ابنته بأي طريقه هو و الحرباء زوجته الي نوح و تنجب منه صبي حتي يضمن كل من نرجس و قادر ان الارث لن يخرج خارج عائله العوامري يضمن اموال والده شعيب و اموال و شركات نوح و هو يعلم علم المعرفه ان عائله قادر لو لم يكن سيحدث كارثه لقتل فارس لفعلوها حتي لا يصبح له وريث الا اذا تزوج 


امتعض الحد و احس انه يعيش مع اشخاص ليس لهم شئ من الادميه او الخير احس ان القصر جحيم احس ان حلت لعنه علي القصي بأكمله 


قال الجد اخيرا : 


لا حقيقي انا اول مره احس اني عمري و لا عمري ما كنت كبير العيله واحد عايز يجوز بنته عشان الفلوس و التانيه عايزه تقتل بنت عشان خاطر نوح و الفلوس و ثالث يقولها هوريكي الشيطان نوح لا حقيفي برافو تمام يا نوح اغلط و اغلط كتير و انت يا قادر و انتي يا نيره و اه يا نوح الف مبروك و هنيجي معاك و انت بتقدم لماسه.


قال نوح بأعتذار : 


انا اسف يا جدي 


قال الجد بسخريه : 


اسف علي ايه هو انت دوست علي رجلي تصبحوا علي خير و اه انا هنام و معايا فارس جنبي احس ان في ملايكه في البيت عقبال لما الملاك التاني تيجي القصر عشان ترد روحي و اصطبح بها كل يوم 


ثم تركهم و ذهب الي جناحه 


ركضت نيره الي جناحها و تصرخ بجنون و والدتها تركض ورائها و تحاول ان تهدئ من روعها 


ثم ذهب نوح الي جناحه 




ينتظر منها مكالمة اليوم او الغد لتفاتح عائلتها في موضوع الزواج 


اما قادر اصبح كره لنوح اكبر و اكثر و اقوي من ذي قبل و يكره هذه الفتاه اللعينه حتي زوجته التي كان يعشقها و يحبها محبوبته اصبح يكرها عندما علم انها كانت تتمني ان تزوج راجح و انها كانت تعشقه لانه الافضل في كل شئ و هذا سبب كره للاخيه لم سحزن عليه عندما توفي بل كان يوم ميلاده من جديد.


عادت ماسه الي منزلها ثم ذهبت الي غرفتها ماذا ستفعل كيف ستخبرهم بهذه الكارثه الكبري اخذت تأخد غرفتها ذهابا و ايابا ثم اخذت القرار و قررت ان تخبرهم 


خرجت و وجد الجميع يجلسون و يشاهدون التلفاز اغلقته و قالت لهم : 


يا جماعه انا عايزكم في موضوع مهم 


قال جميع : 


خير يا ماسي ؟


قالت ببرود: 


نوح العوامري طلب ايدي و انا وفقت و مستني مني ردك يا بابا علي طلبه عشان يجي يتقدم هو و عيلته 


قال الجميع بصوت علي في نفس الوقت : 


نعم؟؟!!


______________________________

نعم يا ساده انه يوم "نعم" العالمي"

______________________________


عوده الي الروايه 


قال عامر بأنفعال: 


ماسه انتي بتقولي ايه نوح مين الي هتتجوزيه مش فكره بسبب بنت عمه ديه عملت فيكي ايه انا مش موافق


قالت خديجه : 


عايزه تحرقي قلبي عليكي تتجوزيه و تعيشي وسط ناس بتكرهك ليه يا بنتي كده 


قال تامر : 


لا يا ماسي بلاش نوح ده بقي وحش جدا 


ردت عليهم ماسه و عينيها مليئة بالدموع : 


ارجوك يا بابا ارجوكي يا ماما انتوا قولتولي هتعوضوني وفقه علي نوح انا حاسه انه شريني و هو حتي اهتم بيا اكتر من قربته و فضل جنبي 


قال رامي بأنفعال: 


يا ماسه انتي هتبقي عايشه وسط ناس بتكرهك نيره ديه ممكن تموتك


قال تامر مأيد كلام رامي : 


رامي معاه حق يا ماسه 


قال عامر بهدوء:


ماسه انتي موفقه بكامل اردتك علي انك تتجوزي نوح؟ 


قالت ماسه بكذب علي ابيها: 


ايوا يا بابا 


قالت خديجه بأنفعال: 


انت بتقول ايه يا عامر 


قال عامر بهدوء: 


انا مش هقف في طريقها و حلفت اني مش هرفضلها طلب خلاص يا ماسه بلغي نوح اني مستنيه يكلمني عشان يحدد معاد و يجي يتقدم 


قالت خديجه ببكاء: 


يا عامر بلاش قلبي مش مطمن 


رد عليها عامر: 


انا مش هرجع في كلمتي 

ثم تركهم و ذهب الي غرفه 


قالت خديجه الي ماسه : 


بلاش يا بنتي بلاش


قالت ماسه و هي تحاول كتم دموعها : 


خلاص يا ماما انا هروح اكلم نوح عشان ابلغه يكلم بابا 


ثم دخلت غرفتها تركت خديجه تبكي و رامي و تامر يحاولون تهدئة خديجه 


قامت ماسه بمهاتفه نوح و قالت : 


انا كلمت اهلي و وفقه و بايا مستني تكلمه عشان تحدد المعاد سلام . 


في غرفه نوح : 


لقد اغلقت الهاتف في وجهي هذه اللعينه تراكمات وقحتها في ازدياد كل يوم 


قال نوح بصوت عالي نوعا ما : 


هوريكي يا ماسه  


في صباح اليوم التالي :


في منزل ماسه : 


في غرفه ماسه : 


استيقظت ماسه في فزع رهيب من كثره الكوابيس كانت تري نوح علي هيئه شيطان يقوم بتعذيبها و اهانتها و اشياء كثيره لن تقدر علي تحملها 


قالت ماسه في سرها : 


اعوذ بالله من الشيطان الرجيم ايه ده هو ممكن يكون هيعمل كده بجد فيا اه مش بعيد ده خلاه سكرتيرة تنتحر مش هيعمل فيا كده 


ثم قالت انفسها مره اخري : 


انا بحبه ، للاسف بحبه يمكن اقدر اساعده زي ما عملت مع تامر هستحمل و في نفس الوقت هبقي قويه مش هيهزمني يا قاتل يا مقتول في المعركه دسه ان شاء الله حتي اموت بعدها بس يرجع نوح الملاك من تاني الي ياما جدو شعيب حكالي عنه


ذهبت ماسه الي الحمام الموجود بالغرفه اخذت حماما دافئ ثم ادت فروضها و ارتدت ملابسها و هي خائفه من مواجهه كل من بالمنزل 


خرجت ماسه من غرفتها وجدت الكل علي طاولة الطعام جلست كانت خديجه تنظر لها بحسره و الم و خوف عليها من نوح و عائلته ما يطمأئنها قليلا الجد شعيب 


اما عامر فبتسم الي ماسه و القي عليها الصباح و نظر لها نظره تدل علي دعمه لها و انه بجانبها و سيفعل اي شئ للارضائها 


اما تامر فكان خائف علي ماسه من نوح هو ليس بشخص صالح مثل اخيه ايهم السادي اي نعم نوح ليس لديه اي نزعه ساديه و لكن ليس سوي و لم يعد نوح الشخص طيب القلب الحنون الذي كان يري منذ زمن و ايضا هو يريد ماسه لايريد ان يفترق عنها ، نعم اصبح لديه عائله خديجه و عامر حتي رامي عوضه عن كل شيء مال الدنيا لن يعوضه عنهم و لكن ماسه هي كل شئ في حياته 


اما رامي احس بالسعاده ستتزوج اخته اخيرا و من من؟ نوح العوامري سلطان اقتصاد الشرق الاوسط من اعرق العائلات و هذا يدل علي الرخاء التي ستعيش فيه اخته و لا يمنع ان ينوب من هذا بوظيفه بأحدي شركات نوح العوامري 


قاطع الاب تفكير الجميع و قال: 


نوح كلمني انهارده و قالي هيجي هو عيلته عشان يتقدملك يا ماسه 


ثم اخرج بطاقه الائتمان البنكية و اعطها الي ماسه و قال بحب : 


ماسه بعد الشغل روحي و معاكي وهج و فيروزه تشتري فستان حلو و كل الي نفسك فيه 


ردت عليه ماسه معترضة:

ملوش لازمه يا...


قاطعها عامر: 


مش عايز اعتراض 


اخذت ماسه البطاقه بعد ان اكلت الفطور و ذهبت بعد ان استقلت سيارتها قبل ان تتوجه الي الحضانه و هي في سيارتها قامت بالاتصال بنوح


في قصر العوامري 


في غرفه نوح : 


لم ينم الاساعه فقط حتي يتصل بوالد تللك اللعينه سمع صوت رنين الهاتف الخاص به اخذه ثم اجاب دون رؤيه من المتصل قال بصوت ناعس مبحوح: 

الو 


في سياره ماسه : 


عندما سمعت صوته الناعس في الهاتف 


قالت ماسه لنفسها: 


يخربيت جمال صوتك و انت لسه صاحي من النوم 


في غرفه نوح : 


اجاب مره ثانيه بصوت غاضب : 


مين معايا؟!


في سياره ماسه


قالت في ثبات: 


صباح خير يا نوح بيه العوامري معاك ماسه مراتك المستقبلية ان شاء الله ممكن اتكلم معاك لو عايز تكمل نوم عادي يعني مش فرقها 


قالتها بنوع من الاستهزاء و السخريه 


في غرفه نوح 


اعتدل نوح في جلسته و قال بصوت غاضب: 


بصي يا بتاعه انتي عشان انتي رصيدك معايا خلص خلاص لو قفلتي السكه تاني زي امبارح او اتكلمتي بالطريقه الزباله ديه صدقيني مش هرحمك و بعدين يا بومه عايزه ايه علي الصبح 


في سياره ماسه : 


قالت ماسه : 


عايزه اقابل حضرتك او اجيلك الشركه عشان عايزه اتنقش معاك في كام حاجه و عايزه اقولك علي كم شرط 


في غرفه نوح : 


رد عليه بسخرية: 


و كمان هتشرطي انا محدش يحطلي شروط 


في سياره ماسه 


ردت عليه ببهدوء : 


اعتبرها طلبات مش شروط 


في غرفه نوح : 


قال نوح ببرود: 


تمام بعد لما تخلصي شغلك تعالي علي الشركه 

ثم اغلق الهاتف .


في سياره ماسه :


نظرت الي هاتف حتي تأكدت انه اغلق الخط 


قالت بصوت عالي : 


بتقفل في وشي يا نوح انت ما هقول ايه ربنا يخدك 


في غرفه نوح:


قال نوح بغضب و صوت عالي نوعا ما : 


قلقتي نومي الله يحرقك يا شيخه 


ثم نهض من فراشه و ذهب الي حمام و اخذ حماما دافي و ارتدي ملابسه و خرج من غرفته و نزل علي درج متجه نحو غرفه الطعام وجد الجميع علي الطاولة في من كان في حاله حزن و قهر و من كان في حاله حقد و غل و حاله لا يعجبه كل ما يحدث ابدا 


ثم جلس و قال بسخرية: 


وحده 


ثم نظر الجميع اليه و تتم الجميع و قالوا : 


لا اله الا الله 


قال نوح بسخرية: 


مالكم زي ما يكون في حد مات و اعدين في عزا ده حتي انا بكره هروح اتقدم و ابقي عريس 


رد الجميع بصوت عالي : 


نعم؟!


رد عليهم نوح ببرود:


ايوا انا كلمت عامر ابو ماسه و اتفقت معه علي بكره عندهم عشان نتقدم و نشوف طلبتهم 

روايه الي طريق المدي البعيد الهادي الفصل التاسع بقلم بسنت عبد القادر 

قال عامر بأنفعال: 


انت لسه مصمم علي الموضوع ده


رد عليه نوح ببرود : 


اه خلاص الموضوع انتهي


قال الجد بحزن في صوته : 


مش كنت تقولي انا اكلمه و لا انا خلاص مليش لازمه 


وقف نوح و قبل يد شعيب و قال بحب: 


انت الخير و البركه و بكره انت الي هتتكلم انا مش هفتح بقي يا كبير عيله العوامريه 


هبت نيره و قالت بغضب : 


برده مصمم طب ما تتجو ني انا و هي برده و هي تربي فارس انا بحبك يا نوح 


نظر لها الجميع بأحتقار 


ثم ذهب نوح و اخذ معه فارس استقل سيارته و معه اسطول سيارات الحرس الخاص به و اوصل فارس الي الحضانه ثم توجه الي شركه


وصلت ماسه الي الحضانه ثم توجه الي مكتب وهج و قالت بمزاح : 


صباح الخير يا وهجي 


ردت عليها ببرود : 


صباح الخير 


قالت لها ماسه بهدوء:


عارفه انك مضيقه اني هتجوز نوح بس لازم اعمل كده يا وهح انا يمكن سبب اني احمي ناس من شر ناس هو الحامي هو ربنا بس نوح نار هتكلنا كلنا مش عايزه ده يحصل و ادي لنفسك فرصه يا وهج انتي مش شايفه ان في حد مستعد يديكي روحه بس تديله قلبك و حبك بصي حولكي هتلاقيه مدي ايدك و خدي بي ايده عشان لو انا في مكانك هعمل كده متبصيش تحت رجلك يا وهج 


كادت ان تذهب ماسه و علامات الدهشه علي وجه وهج دخلت فيروزه و علامات الضيق علي وجهها 


قالت ماسه موجهها كلامها الي فيروزه:


و هقولهلك انتي كمان حظكم احسن مني بصوا حواليكم انتم الاتنين في اتنين مستنين بس نظره حب عشان تبدا الحياه بدل ما انتم مش شايفنهم كده عشان انتم عمي.


ثم تركتهم و توجهت لتكمل عملها 


قالت فيروزه : 


هي قصدها ايه ؟!


ردت عليها وهج: 


اكيد زين و كادر 


اندهشت فيروزه مع وهج هي الاخري.


بعد ان ان انهت ماسه عملها توجهت الي شركه نوح و تذكرت اول مره توجهت الي الشركه ذكريات لا تنسي و انتحار رولا 


قالت ماسه الي السكرتاريه:


لوسمحتي انا ماسه عامر الشناوي عندي معاد مع نوح بيه 


رمقتها السكرتارية بحقد و قالت: 


اه نوح بيه مبلغني انك تدخلي اول ما تيجي 


وبالفعل دخلت ماسه مكتب نوح 


صافحها نوح و قال بسخريه نوعا ما : 


اهلا بيكي مره ثانيه في مكتبي 


لاحظت ماسه ان المكتب و ديكوراته لم يعدوا كما سبق لم تعطي للموضوع اهتمام و ردت عليه ببرود : 


اهلا بيك 


سألها نوح : 


تحبي تشربي حاجه 


ردت عليه بالنفي: 


لا شكرا انا جاي اتناقش معاك في كام حاجه 


رد عليها نوح بفضول : 


سامعك يا ماسه 


اخذت نفس عميق و قالت : 


حضرتك طلبت مني الجواز و اقبلت انا عارفه انك مش بتحبني و لا بطقني انت اصلا كل الجواز عشان خاطر فارس عايز ام ليه انا موافقه بس ليا طلب بعد اذنك


رد عليها نوح : 


طلباتك ايه يا ماسه 


قالت له ماسه : 


عايزه يكون جواز علي ورق يعني انا عارقه انك مش بطقني ده اول طلب 


رد عليها : 


و الطلب التاني انك لو حبيت تتجوز عليا بقي نيره قربتك او واحده تاني مش مشكله هبقي اقول لي اهلي اني عندي عقم و مش هخلف طول عمري و انت من حقك تخلف تاني 


هدر بها نوح: 


نعم ياختي 


ردت عليه ماسه :


ده طلبي لو سمحت اقبله 


رد عليها نوح ببرود متوعد:


تمام يا ماسه تمام 


همت للذهاب و قالت : 


انا متأكده انك راجل و قد كلمتك و تنوزنا انهارده ان شاء الله 


رد عليها ببرود : 


ان شاء الله 


ذهبت ماسه و هو يتوعد لها


ذهبت و التقت بوهج و فيروزه و ذهبوا الي احد المتجر ملابس السهر و بالفعل وجدت ماسه ما تريد و ذهبت الي منزل 




كانت تجهز لجحيمها الابدي : 



دق باب غرفه ماسه : 


ردت ماسه : 


ادخل 


كانن ذلك تامر وجه حزين : 


قالت ماسه بقلق : 


مالك يا تامر 


قال تامر بحزن : 


هددك بيا و بينا انتي ليه لازم تضحي كده متعيشي سعيده ليه يا ماسه ما كل واحد يشيل شيلته


ردت عليه ماسه : 


تعالي يا تامر 


ثم جلس تامر علي مقعد امام ماسه و تم تابعت الكلام و قالت : 


انت مؤمن ان في يوم قيامه و هنتحاسب قدام ربنا و في اخره صح 


رد تامر ب تلقائيا: 


طبعا كلنا هنتحاسب 


ردت عليه ماسه بهدوء : 


حلو انا عايزه الاخري مش عايزه الدنيا لو يا سيدي ربنا بيبتليني بنوح او اي حد عشان يبقي ليا مكان في الجنه انا موافقه و انا وفقت عشان مش عايزه فارس يبقي زيه علي اقل نوح جده ربه كويس بس هو اتبتر و بقي شيطان انما فارس لو متلحقش هيبقي ابشع من نوح كمان لما يبتدي يستوعب امه مش موجوده ليه و عملت ايه هيبقي شيطان بجد انت الوحيد الي هتفهم يا تامر 


تفهم تامر ثم رد عليها بشجن : 


تمام يا ماسه 


ابتسم تامر و خرج من الغرفه و دخلت فيروزه و وهج حتي يأتي موعد وصل نوح و عائلته


في قصر العوامري 


كانت نيره تتحدث في الهاتف بغضب و قالت : 


بقولك رايح يتقدم لها و هيتجوزها و هيعملها فرح 


اندهشت رودينا مما سمعته و قالت: 


ايه هيتجوزها بجد و هيعملها فرح لا ده عايزلها خطه سريعه متخفيش هيبقي ليكي و هاسعدك ثم اغلقت 


سمعها ايهم و قال : 


هو مين الي هيتجوز يا حبيبي 


ردت عليه بسخرية:


ماسه هتجوز نوح و هو رايح يتقدملها انهارده 


قال ايهم بغضب : 


نعم ياختي انتي عرفتي منين 


ردت عليه ببرود: 


نيره قالتلي 


قال ايهم بغضب : 


يا ابن الكلب يا نوح


في منزل ماسه 


دق باب المنزل 


قام عامر بفتح باب المنزل كان يقف كل من 


-الجد شعيب 

-نوح العوامري 

-قادر العوامري 

-نرجس زوجة قادر العوامري 


نيره لم تأتي معهم بأمر من الجد شعيب و نوح حتي لا تفتعل المشاكل و بسبب ما فعلته بماسه سابقا 


قال عامر مرحبا : 


اهلا و سهلا نورتونا 


دخل الكل الي المنزل و نرجس تنظر الي المنزل بتعالي و احتقار و لكن نظر لها نوح نظره قاتله ارتعبت منه فبدأت تبتسم ابتسامة مصتنعه حتي لا تنول من غضب نوح 


جلس الجميع في الصالون 




جلس الجميع في صالون المنزل 


قالت خديجه بأبتسامه مصطنعه : 


اهلا و سهلا بيكم في بيتنا المتواضع 


قال الجد ببشاشه : 


منور بأهله و ناسه امال عروستنا فين 


قالت خديجه : 


تامر و رامي بيجبوها من جوا مع فيروزه و وهج 


هنا قال قادر بتسأل : 


تامر مين انا اعرف ان ماسه بنت حضرتك عندها اخ اسمه رامي حضرتك تقصدي تامر الزيني ؟!


قالت خديجه بحب : 


اه تامر الزيني ابني عايش معايا و باباه عامر و اخوه رامي و اخته و امه الروحية ماسه 


اندهش كل من نرجس و عامر علي حديث هذه المرأة 


في غرفه ماسه دخل تامر ثم رامي الذي بدأ يدقدق علي باب الغرفه و يقول بمرح : 


مع السلامه مع السلامه مع السلامه يا ابو عمه نيمه ما يكتب الكتاب و يخدك و تطلي بالابيض بقي عشان اخد الاوضه ديه طمعان فيها 


ضحك الجميع 


ثم قال تامر : 


يلا يا ماسي عشان الجد شعيب بيسأل عليكي 


ردت عليه ماسه : 


حاضر يا تيكو 


رد عليها بحب : 


قلب تيكو 


و هنا تدخل رامي بسماجه : 


خلي نوح يسمعك عشان يعملك عمليه استئصال قلب 


ضحك الجميع 


ثم خرجت ماسه و هي تحمل المشروبات البارده و الساخنه 


تقدمت ناحيه الجد اخد الجد الكوب الساخن و سأل بتعجب : 


عرفتي منين اني بحب القرفه بالبن حلوه اوي تسلم ايدك 


قالت ماسه بحب : 


عرفت من فارس كان بيقولي كل حاجه الحمد لله انها عجبتك يا جدو 


ثم تقدمت الي عامر و اخذ عصير الليمون بالبن بتعجب ايضا و قال : 


فارس برده قالك اني بحبه 


ردت عليه ماسه : 


فارس كان بيقولي كل مشروبتكم المفضله

ارتشف منه قادر و همم بتلذذ و قال :


طعمه حلو اوي زي ما كانت امي الله يرحمه بتعمله ابقي اعملهولي علي طول يا ماسه 


قالت الي قادر ببشاشه: 


حاضر يا عمي 


ثم تقدمت الي نرجس التي وجدت شئ ساخن سابقتها ماسه و قالت: 


ده Mocha caramel sauce معلقه و نص سكر زي ما حضرتك بتحبيه 


اندهشت نرجس و احست احساس غريب ناحيه ماسه و بدأت تلين ناحيه هذه الفتاه ثم ارتشفت منه و قالت بسعاده و اعجاب : 


ده احلي من ما بعمله اكيد هتعمليلي و نشربه سوي كتير 


قالتها بسعاده ، اعجاب و حب حقيقي و ليس مصطنع مما ادهش الجد شعيب و قادر و نوح ايضا 


ثم تقدمت اخيرا الي نوح و قالت : 


عصير رمان معاه توت بري و توت احمر من غير سكر زي ما انت بتحبه و زي ما فارس قالي 


اندهش نوح من ما تفعله ماسه احس احساس غريب لم يشرب هذا المشروب منذ زمن ثم ارتشف منه و قال بتلذذ و همم بسعاده : 


ده احلي من الي روح ما بتعمله بجد تسلم ايدك 


فرحت ماسه من قلبه انه ابتسم و اعجبه المشروب احست ان امامها نوح الملاك 


جلس الجميع كان تامر بالداخل حاول رامي اقناعه ان يخرج و لكن رفض 


قالت ماسه بأعتذار :


عن اذنكم بس ثانيه 


نهضت ماسه و اتجهت الي داخل تحت دهشت الجميع و اتت و معاها تامر و الذي جعل وجه نوح يمتعض 


قالت ماسه موجه الكلام الي جميع : 


بعد اذنكن تامر هيقعد معانا لانه من العيله 


قال الجد بحب : 


تامر 


رفع تامر رأسه اخيرا و رد بأحترام : 


نعم يا شعيب بيه لو حضرتك مضايق من وجودي هدخل و انا اسف عن اذنك 


هم تامر بالمغادره اوقفه صوت الجد شعيب و قال له بحب : 


تعالي يا تامر 


وقف الجد و تامر امامه و اكمل الحديث و قال: 


اول حاجه انا ماسميش شعيب بيه انا اسمي جدو شعيب ده غصب عنك مش بي مزاجك لانك حفيدي التاني 


رف تامر رأسه بدهشه ثم قال : 

حض...


نظر له الجد نظره تحذير 


اكمل تامر و قال: 


جدو شعيب و حفيدك 


رد عليه شعيب بحب : 


اه يا تامر انت من انهارده حفيدي و نور عيني و غالي عندي اوعي في يوم تتردد تكلمني او تجيلي البيت مفتوحلك تعالي يا حفيدي الغالي في حضن جدك شعيب الي فخور بيك لحد اخر يوم في عمره 


احتضانه تامر و بكي بشده و قال تامر الي شعيب بحب:


انا بحبك اوي يا جدو شعيب انت طيب اوي انا فرحان بقي عندي بابا و ماما و جدو و اخ 


رد عليه الجد بحب : 


انت الجميل يا عيون جدك تعالي اقعد جنبي 


وبالفعل جلس تامر بجانب الجد 


بدأ نوح ينزعج من كل تلك الاحداث الدرامية السخيفه 


مال نوح علي جده و قال بصوت منخفض و بنوع من السخرية : 


جدو ممكن تتكلم في المهم ده بعد اذن معاليك يعني 


ضحك الجد و قال : 


حاضر يا نوح 


قال الجد موجه الكلام الي جميع : 


احنا يا جماعه يشرفنا اننا نطلب ايد ماسه لي حفيدي نوح 


قال عامر بحب لهذا الرجل الذي بمثابة والده : 


طبعا يا بابا شعيب انا يشرفني ان احنا ننسبكم كفايه حضرتك يا حج شعيب 


رد عليه الجد بحب: 


الله يخليك يا عامر يا حبيبي 


هنا كان قادر ينظر لهم بحقد و غل علي حب والده لهذا الرجل 


ثم اكمل الجد و قال : 


نوح كمل انت بقي 


تنحنح نوح و قال بأحترام : 


بص يا اونكل عامر ان شاء الله انا هعامل بنتك بما يرضي الله و هحطاها في عنيا 


كانت ماسه تنظر له بأندهاش و قالت بصوت منخفض لم يسمعه سوي فيروزه و وهج: 


"يا ابن الكدابه"


ثم اكمل نوح : 


طلبتك ايه يا اونكل من شبكه و مهر و مؤخر صداق 


رد عليه عامر : 


كفايه انك تعاملها كويس 


رد عليه نوح مره اخري و قال : 


طلباتك يا اونكل عامر


رد عليه عامر بحرج : 


يا بني مش هنختلف 


قال نوح بهدؤء: 


بص يا عمي مهر ماسه هو انها هتشارك وهج في الحضانه لاني سمعت ان الانسه وهج كانت عايزه شريك او قرض عشان تكبر الحضانه ٣ اضعاف فال ٣ اضعاف دول مهر ماسه و كده وهج ضمنت شريك عمره ما هيضيقه و هيبقي متفق معاها في كل حاجه 


شهق الجميع 


قال عامر بالنفي و الرفض : 


ده كتير يا ابني انت بتكلم في ملايين 


نظر نوح الي ماسه و قال بحب : 


ميغلاش علي ماسه العقد هيوصل لي الانسه وهج بكره و هي ماسه هيمضوا و بعدين هيتوثق في الشهر العقاري 


قالت ماسه برفض : 


بس انا مش موافقه انا عايزه افضل مدرسه 


رد عليها نوح بهدوء:


ما انتي مش هشتغلي بعد الجواز هتفرغي لبيتك و جوزك و فارس و ان شاء الله بالبيبي الي هنخلفه 


ردت عليه ماسه ببعض من الحده : 


انتي عايز تلغي كياني ؟!


رد عليها نوح و لقد بدأ ينفذ صبره علي تلك اللعينه و لكن تمالك اعصابه و قال بهدؤء : 


اكيد لا ما انتي هتبقي شريكه ممكن تروحي ساعه ساعتين تبشري الحضانه كشريكه و كده ابقي مش بلغي كيانك ولا ايه 


سكتت ماسه و نظرت الي نوح بغصب و نظر لها هو بأبتسامه تسليه شيطانية 


ثم اكمل نوح و قال : 


و ياريت يا اونكل الفرح و كتب الكتاب يكونوا بعد اسبوع 


شهق الجميع ثم قالت خديجه بقلق : 


ليه مستعجل كده لسه جهازها و حاجاتها 


قاطعها نوح مجيبا عليها : 


كل حاجه جهزه حضرتك انا مش بتاع اخطب و انزل ز كده عايز ماسه تبقي معايا و هي مراتي الاصول الي اتربينا عليها لكن دخول و خروج من غير حاجه هتبقي عيب في حقي و حق بنت زي ماسه جوهره تتحط في القلب 

______________________________


لحظه عزيزتي الشيطان الاكبر ابليس يريد ان يوجه كلمه الي نوح العوامري : 

روايه الي طريق المدي البعيد الهادي الفصل التاسع بقلم بسنت عبد القادر 

حقيقي انت بهرتني بذكائك و علي رأي محمد رمضان تعالي يابني امسك الشوكه بدالي ده ايه ده بس غظمه غظمه احسنت يا ابني اصمله عليك و علي الي حواليك 

______________________________


عوده للرواية: 


نظرت خديجه الي عامر ثم اردف عامر و قال : 


انا شايف انك راجل محترم و عداك العيب و عشان كده انا موافق 


قال نوح بأنتصار : 


نقرا الفاتحه 


رد عامر و الجميع : 


نقرا الفاتحه 


بعظ انتهاء قراءه الفاتحه و قام نوح بأعطاء ماسه خاتم الزواج و البسها ايه و هي البسته خاتم الزواج ايضا 




نظر نوح الي ماسه ثم مر من جانبها قبل يذهب و قال بجانت اذن ماسه و قال باللغة العربية الفصحي : 


مَرْحَبًا بيكي فِي جَحِيمِي يَا ماستي خَاصَّتِي أَنَا وَحْدِي .


ثم نظرت له وجد وجه اشبه بالشيطان ثم رحل و تركها و هي علي يقين ان هذه الزيجه و الايام القادمه ستشهد انها اشبه بجحيم جهنم . 

  1. الفصل العاشر والاخير  

لتحميل البرنامج القصص اضغط هنا 👇👇👇

(مكتبة المجد للقصص)

لاتنسي تقييمنا 

للتواصل 👇👇👇👇

يُمكنك الانضمام لقناتنا على التليجرام (من هنا)

او متابعه علي الفيس الحساب الشخصي

 ماجد فادي (من هنا)

او متابعه جروب الفيس (من هنا)

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -