ستعجبك

روايه الي طريق المدي البعيد الهادي الفصل العاشر والاخير بقلم بسنت عبد القادر

 
روايه الي طريق المدي البعيد الهادي الفصل العاشر والاخير  بقلم بسنت عبد القادر

رواية الي طريق المدي البعيد الهادي

 الفصل العاشر 

بقلم :بسنت عبد القادر


هِي : لَا أَتَذْكُر قَلْبِي إلَّا إذَا شَقَّهُ الْحَبُّ نِصْفَيْنِ أَوْ جَفَّ مِنْ عَطَشٍ الْحَبّ هَذَا هُوَ الْحَبُّ أَنِّي أُحِبُّك حِين أَمُوت وَحِين أُحِبُّك أَشْعَر أَنِّي أَمُوتُ .


هُو : فَإِذَا وَقَفَتْ أَمَامَ حسنك صامتاً فالصمت فِي حَرَمِ الْجَمَال جَمَال .


بعد ان غادرت عائله نوح العوامري من منزل ماسه 


دخلت ماسه الي غرفتها و اغلقت الباب بالمفتاح 


دق الجميع علي باب غرفه ماسه يتسألون عن سبب غلق ماسه باب الغرفه و بدأ الجميع في حاله قلق و توتر 


قالت ماسه لهم من داخل الغرفه : 


هقعد لوحدي شويه و هخرج 


اخذت ماسه تدور حول غرفتها تمنع نفسها من ان تبكي و فجأه تذكرت انها لم تتكلم مع دكتور جاسر اخذت هاتفها و قامت بمهاتفته اجاب جاسر بحزن مصطتنع وقال: 


اي يا انسه ماسه عاش من سمع صوتك بطلتي تيجي الجلسات و حاجه حصلت ولا ايه 


قالت له ماسه بحزن : 


انا هتجوز نوح الاسبوع الجاي 


رد عليها بأنفعال: 


انتي بتقولي ايه حصل ايه الفتره ديه و ازاي تتجوزيه مش هو مجرم زي ما انتي بتقولي 


ردت عليه ماسه: 


يا دكتور الله يخليك ده الحل الوحيد انا الي لازم افضل اضحي انا شكلي مكتوب عليا ده 


رد عليها بأنفعال : 


مش مبرر يا ماسه انني مش هتصلحي الكون عمل ايه خلاكي توفقي كده ولا انتي بتحبيه 


قالت ماسه الي جاسر : 


لا هددني بس مش هينفع خلاص كل حاجه اتفق عليها 


قال جاسر بأنفعال: 


انتي كده ماشيه في سكه غلط 


ردت عليه ماسه بيأس : 


معلش يا دكتور ان هقفل عشان لازم اشوف عيلتي عشان قلقنين عليا 


ثم اغلقت الهاتف 


اخذت تفكر كثيرا ماذا سيفعل نوح بها هل حقا مجرد الزواج من اجل فارس دعت الله ان يكون هذا السبب 


في سياره نوح : 


سمع نوح حديث ماسه مع دكتور جاسر و كان عروقه تغلي و من داخله عندما سألها ذلك اللعين اذا كانت تحبه ام لا تمني ان تجيب بنعم و لكن قالت كل هذا من اجل التهديد ثم وصل الي قصر نزل الجميع من السيارت عدا نوح لم ينزل من سيارته و قال لهم : 


معلش يا جماعه جالي مشوار مهم لازم اروح اعمله


قال الجد بقلق : 


خير يا نوح 


رد عليه نوح: 


مفيش حاجه يا جدي انا بس في مشوار لازم اعمله مش هطول و هرجع 


ثم استقل سيارته وحده دون اسطول الحرس خاصته و انطلق بسيارته بسرعه جنونيه 


داخل سياره نوح : 


قال نوح بصوت عالي و غضب حجيمي : 


جيلك يا دكتور جاسر الجزمه يا ابن الجزمه 


في منزل ماسه : 


خرجت ماسه فركض الجميع عليها 


قال الجميع بصوت واحد: 


انتي كويسه ؟! 


قالت ماسه بكذب : 


كويسة كنت بصلي صلاه استخاره 


قال عامر بسعاده : 


مبروك يا قلب عامر 


ثم احتضانها عامر 


قالت خديجه بحزن : 


مبروك يا حبيبتي مش عارفه بس انا خايفه الاستعجال ده بس انتي طيبة و الطيبون للطيبات و لهفته عليكي في المشتشفي بتقول انه بيحبك 


قالت ماسه بحب : 


بحبك يا ديچه


قالت وهج:


مبروك يا ماسي و لوني كان نفسي يكون حد غير نوح بس مبروك كمان هنبقي شركه في الحضانه 


ردت عليها ماسه : 


العقد هيتعدل و فيروزه كمان هتبقي شريكه 


قالت فيروزه بدهشة و رفض : 


انتي بتقولي ايه لا طبعا 


قالت ماسه برفض: 


يا احنا الثالثه يا بلاش مفيش نقاش 


قالت فيروزه بقله حيله : 


تمام 


ثم قالت و هي تحتضن ماسه:


مبروك يا ماسه و يارب تفرحي و هنعمل حنة بم خالص هنروق الدنيا 


قالت ماسه بسخرية: 


اه طبعا انتي هتقوليلي 


ردت عليها فيروزه : 


بصي هفجأك 


ردت عليها ماسه : 


ربنا يستر 


قال تامر بحنان: 


مبروك يا ماسي يجعل ايامك كلها فرح و هنا 


ردت عليه ماسه بحب : 


و يخليك ليا يا قلب ماسي 


قال رامي بمرح :


ايوا بقي يا ماسه هتبقي حرم نوح العوامري مرات سلطان الاقتصاد بصراحه هو جامد لا بجد وقعتي وقفه بقولك ايه هو ملوش اخوات بنات 


قال عامر بصرامه : 


بس يا رامي عيب كده 


قالت ماسه موجهه الكلام الي فيروزه و وهج : 


انتم مش هتروحوا انهارده هتبتوا معايا و هنروح بكره نمضي العقد و بعد كده نحتفل اننا بقينا شركه و انت يا تامر هتبقي Administration manager عايزك تبدأ تشتغل لازم تدخل مجال الحياه العملية عشان تفتح شركتك و انت عندك خبره كبيره 


قال تامر بحب : 


شكرا يا ماشي بس محتاج رامي معايا في الحسابات يبقي هو الي مسكها 


قال رامي : 


يالهوي صحيان بدري و شغل 


قال عامر بمرح: 


استرجل يالا كده ما هتشتغل مفيهاش حل تاني الا تقع علي واحده من الخليج 


قال رامي بمرح : 


و اقولها ام فواز ابغي ١٠٠ الف دينار كويتي حياكي الله


ضحك الجميع 


قال الجميع : 


اوامر ماسه هانم تنفذ 


ضحكت ماسه احست ان كل شئ علي ما يرام و كما ينبغي ان يكون و ان اعز الناس علي قلبها في سعاده و امان من طغيان نوح العوامري حتي لو اصبحت هي ثمن حتي تتكمل سعاده و امان هؤلاء 


دخل كل من عامر و خديجه الي غرفه ثم قرر كل من رامي و تامر الخروج قليلا و ايضا رامي يريد ان يلتقي تامر بأصدقائه


في سياره نوح : 


قال بصوت عالي : 


انا هوريك يا جاسر الكلب فكرني مش عارف اوقفك و ابعدك عنها ده انا مصدقت انها بطلت تروح جلسات و بعده منك بس ماشي ليك روقه 


وصل نوح عند مبني الذي توجد به عياده جاسر : 


في عياده جاسر : 


قال جاسر: 


انا مش عارف البنت ديه هتجنني هتجوز واحد مجرم خلي السكرتارية بتاعته تنط من سطح شركه لا و كمان فضحها مش عارفه ديه دخله علي ايه مش كفايه تامر و معاناتها الي عانتها عشان ترجع منه بني ادم هي فكره نفسها هتصلح الكون ولا مصلح اجتماعي 


هم جاسر للاخذ متعلقاته من مفتاح العياده، السيارة و المنزل و لكن دق باب العياده حاله استغراب سيطرت علي جاسر تم فتح الباب و يا ليته لم يفعل ذلك لقد اتك الموت يا تارك الصلاة كان نوح العوامري بنفسه 


قال نوح بسخرية:


Surprise dude 



ثم ضرب نوح جاسر بقبضه يديه علي وجه جعل جاسر يتراجع عدت خطوات الي الوراء ثم دخل نوح و اغلق الباب في هدوء ما قبل العاصفه 


وقف جاسر و هو لا يصدق ما حدث و قال الي نوح بأنفعال و انفه تنزف : 


انت ايه الي بتعمله ده انت اكيد مجنون مختل مش طبيعي


قال نوح بهدوء : 


هو انا لسه عملت حاجه 


ثم امسكه من تلبيبه قمصيه و قال بأنفعال: 


عايز ايه من ماسه يالا


رد عليه :


انت مجنون ديه مريضه عندي 


رد عليه نوح بهدوء ما قبل العاصفه : 


تؤ تؤ تاريخك الاسود كله عندي و لو هي مريضة فأنت مريض اكتر منها 


رد علي جاسر بتوتر : 


انت بتقول ايه ؟!


قال نوح بأنفعال: 


مش ماسه شبه مراتك الله يرحمها الي انت ضحكت عليها و كنت بتقولها شبه اختك عشان تصدق و ترتحلك و حركات المحن الي عمال تعملها و مراتك ماتت منتحره بسبب انك عندك هوس الاستحواذ يا دكتور ولا انا غلطان 

_________________________________________


لحظه ايها عزيزتي و أعزائي


ما هو هوس الاستحواذ ؟!


هو الحب الاستحواذي (Obsessive love)‏ حالة يشعر فيها الشخص برغبة ساحقة هائلة في امتلاك وحماية شخص آخر يشعر بجاذبية قوية تجاهه، مع عدم القدرة على تقبل حدوث فشل أو رفض من قبل الشخص المحبوب. على الرغم من أن الحب الاستحواذي لم يتم تصنيفه بشكل محدد تحت أي تشخيص عقلي من قبل الدليل التشخيصي والإحصائي، إلا إن الحب الاستحواذي يعتبر مرضا عقليا يشبه اضطراب التعلق ، واضطراب الشخصية الحدي، وهوس العشق. واعتمادا على شدة انجذاب الشخص المصاب، فقد يشعر بأنه غير قادر تماما على كبح جماح نفسه عن السلوكيات المتطرفة مثل أعمال العنف تجاه نفسه أو غيره. تمتد جذور الحب الاستحواذي إلى مرحلة الطفولة. وقد يستمر الحب الاستحواذي إلى أجل غير مسمى، وأحيانا يتطلب العلاج النفسي.يصيب الحب الاستحواذي كل من النساء والرجال، مما يجعله ظاهرة متعادلة في كلا الجنسين.

_________________________________________


أعزائي و عزيزتي هذا المرض ليس جاسر وحده المصاب به بل نوح مصاب به و بدرجات متفوته عن جاسر بمراحل كثيرة.


عوده الي الروايه : 


رد عليه جاسر محاول التبرير: 


حتي لو انا بفصل بين حياتي الشخصية و الحياه العملية هي مريضة و انا بعالجها 


رد عليه نوح : 


بجد يعني انت بعد لما عرفت انها هتجوزني عشان الغبيه مديلك مذكراتهامكنتش هتهددها يا ترفضني يا هتفضحها 


فلاش باك 


قبل ان يأتي نوح :


في العياده جاسر :


قال جاسر :


انا مش عارف البنت ديه هتجنني هتجوز واحد مجرم خلي السكرتارية بتاعته تنط من سطح شركه لا و كمان فضحها مش عارفه ديه دخله علي ايه مش كفايه تامر و معاناتها الي عانتها عشان ترجع منه بني ادم هي فكره نفسها هتصلح الكون ولا مصلح اجتماعي


مش عارف اتلم عليها كنت مستحمل قرف تامر قولت ده هيقربني منها و هكسبها و استحملت لحد لما اتنيل علي عين اهله و اتحسن و حبي ليها بيزيد انا بتفضل ريحتها شممها لحد معاد الجلسه تفصيلها حافظها كنت هتجوزها و انا بدأت اتعالج من موضوع ده من بعد ما ربي مراتي ماتت يطلعلي نوح ما يا ماسه تكوني ليا يا متكونيش لي اي حد و مذاكرتك معايا ما كله بيهددك مجتش عليا انا بقي 


ثم ضحك بهسترية


عوده للحاضر:


رد عليه جاسر بتوتر :


انت بتقول ايه محصلش 


رد عليه نوح : 


لا حصل انا مراقب كل حاجه عيادتك بالكاميرات و موبيلك بيتك فيه كاميرات و تسجيلات تجسس كل حاجه حتي مذكرات مراتك الي تدينك انك مريض نفسي و انك السبب انها انتحرت مش عشان هي مريضة و انت فشلت انك تعالجها و لما فشلت عشان توديها لدكتور تاني كان فات الاوان و انتحرت بس معلم حوار ميعلملوش غير دماغ ابلسه بس مذاكراتك ديه معايا الي بقلك كتير بتدور عليها عشان امسككك من عرقوبك 


رد عليه جاسر بعد شحب وجه كالموتي :


مغلطش الي قال عليك شيطان عايز مني ايه دلوقتي


سأله نوح بأستفسار مباشر : 


الادويه الي ماسه بتخدها ديه كانت بتعالجها فعلا عشان هسأل علي الادويه و هعرف و لو كدبت ساعتها هعملك فضيحه استغلال مرضي و انك السبب في موت مراتك و هتسجن و هتشطب من نقابه الاطباء 


رد عليه جاسر برعب : 


والله كانت بتعالجها و اتحسنت و جابت معانا نتيجه كويسه بنسبه ٤٥% 


قال نوح بأنتصار : 


طب كويس عشان انا همنع عنها كل الادويه ديه 


رد عليه جاسر بهلع و خوف علي ماسه : 


لا لا اوعي تعمل كده مينفعش الادويه ديه تتبطل كده ممكن تتنكس 


قال نوح بأنتصار : 


و هو ده الي انا عايزه


كان مازال نوح ممسك جاسر من تلبيبه قميصه 


سأله جاسر : 


عايز ايه مني تاني ؟!


تركه نوح ثم نظر الي جاسر نظره ارعبته ثم ابتسم نوح و قال : 


عايز اجوزك يا دوك 


رد عليه جاسر بدهشه : 


نعم؟! 


رد عليه نوح بسخرية : 


نعم الله عليك يا حياتها زي ما سمعت عايز اجوزك 


رد عليه جاسر بالرفض:


و انا مش عايز اتجوز 


قال نوح بسخرية: 


انا مش باخد رأيك انا بأمرك مش بمزاجك روحك في ايدي غير كده مش هرحمك 


رد عليه جاسر بسخرية: 


و هتجوز مين ان شاء الله 


رد عليه نوح بنفس السخرية: 


نيره بنت عمي 


ثم اكمل نوح : 


انت دكتور نفسي معروف و عالجت ناس كتير نيرة لازم تتعالج و انت هتعالجها يمكن نكفر عن ذنب مراتك و انت كده هتعالجها و انت دكتور و جوزها و عشان ميبنش انك طماع انت هتيجي تتقدم و انت معاك هتدفع ٢٠ مليون جنيه منى ليك بس هتمضي علي شيكات بي ٤٠٠ مليون عشان متفكرش تهرب و ده هيبقي فيلا و الفرح كله علي حسابي كلامي هيتنفذ و هقولك امني و لو فكرت تهرب بالفلوس و تبيع الفيلا هجيبك سامع ولا 


رد عليه جاسر برعب : 


سامع خلاص 


هم نوح لذهاب و قال بنبره تحذير لن تتكرر مره اخري : 


لو ماسه كلمتك متردش انت فاهم ولا 


رد عليه جاسر برعب : 


فاهم فاهم 


ثم تركه نوح و ذهب 


في صباح اليوم التالي : 


استيقظت ماسه اتخذت قرار و هو يجب ان يتم تهديد نوح مثلما يفعل معها دوما قررت تسجيل المقابله مع نوح و تذهب لمقابلة الرائد زين 


قالت ماسه بصوت منخفض : 


هسجلك يا نوح و هسجل فضايحك عشان اضمن انك متأذيش حد و راس بي راس بقي


ثم قالت بشجن: 


غصب عني حبيتك بس انت مجرم تستاهل العقاب 


في قصر العوامري : 


لم ينم طوال الليل قرر ان يسمع اي شئ تفعله ماسه او تتحدث مع شخصا ما لكنه و الحق يقال اندهش من ما تنوي فعله 


ضحك نوح بسخرية و كان في غايه السعاده و الانتصار و هو ان ماسه تحبه و هذا ما اراده بدأت الجولات تحسب لصالحه و هذا ما جعله يشعر بنشوة الانتصار و همم في تلذذ و يقضم قطعه من الفاروله المليئة بالشوكولاته


و قال : 


اللبوة الشرشه طلعت و بينت انيبها للاسف فكره انها هتوقعني ده انت ليله اهلك سوده بأذن واحد احد يا حيلة انك و ابوكي


في منزل ماسه : 


تناولت ماسه الفطور و ودعت اهلها و الغت موعد امضاء العقد بحجه انها تريد ان تتناقش مع نوح ومواضيع مهمه ستخبرهم بها فيما بعد 


في شركه نوح : 


كان نوح في انتظار ماسه بفارغ الصبر 


بعد حاولي ساعه تقريبا دخلت السكرتارية و قالت بحقد و هي ترتدي اقل ما يقال عليه لا يستر سوي القليل:


الي اسمها ماسه الشناوي عايزه تقابل حضرتك 


وقف نوح من علي مقعده توجه الي فتاه اصبح امام السكرتاريه الجديده ريناد نظر لها للحظات ثم صفعها علي وجهها ووقعت هي علي الارض ثم اسمك بشعرها و جعلها تقف مره ثانيه و قال بنبره غاضبه كالجحيم جعلتها كادت ان تتبول علي نفسها : 


الي بتقولي عليها " الي اسمها ماسه ديه" هتبقي مراتي المستقبليه يعني تخش من غير استأذن و زي ما تحب ديه هتبقي ستك و تاج راسك و اسمها ماسه هانم او حرم سعادتك او حرم السلطان انتي سامعه و لا اوريكي غبائي تصتبحي بيه علي الصبح بالبس العاهرات ده 


قالت السكرتاريه برعب : 


اسفه يا نوح بيه مش هتكرر


خرجت السكرتيره رأتها ماسه في حاله مزريه كما لو كانت تعرضت للاهانه او ضرب من نوح 


قالت ماسه بقلق : 


انتي كويسه مالك هو نوح عملك حاجه ؟! 


نظرت اليها ريناد و قالت : 


انا اسفه يا ماسه هانم مكنتش اعرف انك مرات نوح المستقبلية 


ردعليها ماسه : 


هو زعلك او عملك حاجه معلش انا اسفه بالنيابه عنه و حقك عليا 


طبطبت عليها ماسه ثم توجهت الي مكتب نوح 


اندهشت ريناد لم تعد تحقد عليها بل اشفقت عليها يبدو عليها انا طيبه القلب ثم اكملت ريناد عملها و قررت ان تعمل فقط و تتجاهل نوح من تفكيرها تماما 


دخلت ماسه الي مكتب نوح :


قالنوح ببرود : 


اهلا ماسه لو سمحتي ادي موبيلك السكرتارية بره


قالت ماسه بثبات : 


ليه المره الي فاتت عشان كنت مفيش بيني و بينك صله انما دلوقتي ليه ؟ 


رد عليها نوح بهدوء معيد كلامه مره اخري فيها نبره تحذير : 


ماسه اسمعي الكلام و الاخر مره بقولك سلمي الموبيل لريناد 


ردت عليه بأنفعال : 


مش هيحصل يا نوح 


رد عليها نوح بسخريه : 


مش هيحصل يا نوح عشان عايزه تسجليلي عشان تمسكي عليا حاجه و تهدديني تصدقي ضحكتيني 


ردت عليه ماسه بأنفعال : 


عرفت ازاي ؟!


اخذ الهاتف من ماسه بعد معانه من مقاومتها له من اخذ الهاتف ثم اعطي الي ريناد ثم توجه الي المكتب و دخل المكتب و اغلق الباب و توجه الي مكتبه و جلس علي مقعده و قام بمهاتفه ريناد و قال الي ريناد باللهجة الامر : 


متحوليش اي مكالمات و لا اي حد يدخل عليا اين كان مين وللاي سبب 


قال ماسه بأنفعال الي نوح : 


عرفت ازاي بقولك ؟! 


ضحك نوح ثم رد عليها بنبره بأنتصار :


- انا اعرف عنك كل حاجه من و انني بيبي في اللفه و عارف مشكلك مع عامر ابوكي و امك خديجه و رامي اخوكي 


- عارف انك حاولتي كتير تلاقي الشخص المناسب عشان انتي شخصية رومانسية زياده عن اللزوم فدخلتي في علاقات حب كتير فشله 


- عارف دكتور جاسر و جلساتك كنت بسمعها و عارف عندك ايه بس الي انني متعرفهوش انك عبيطة و ان جاسر ده اصلا مريض هو حكالك علي حكايه اخته الي شبهك مش كده ده كداب اصلا انني شبه مراته الي ماتت منتحره و هو كان بيعلجك عشان يتجوزك في الاخر بس لما انا دخلت في الموضوع قرر يهددك ينبقي ليه يا هيفضحك عشان انني هبلة و مدياله مذكراتك


- عارف انك كنت خايفه متبقيش بنت و كشفتي عند دكتوره نسا عشان المهدئ الي كنتي بتخديه 


- عارف انك ضعيفه و هبلة انا عايش معاكي و جواكي و حواليكي انا عارف دبه النمله يمكن اكتر ما تعرفي نفسك 


- اقول كمان و اعيريك و اهينك اكتر ولا كفايه كده 


اندهشت ماسه و سألت نفسها هل كان كل هذه الفتره يتجسس علي و لكن كيف مهلا هل حدث ذلك عندما اعطت له الهاتف اول مره ؟! 


ثم اكمل نوح حديثه و قال بنبره سخريه : 


اسكتي مش انا روحت الدكتور جاسر و هددته بموضوع مراته و الي كان هيعمله معاكي و لا اصمله عليه و علي الي حواليه هيتجوز تخيلي مين نيرة شوفتي بقي اني راجل دغري و بوفق راسين في الحلال 


ثم ضحك نوح ضحك هستيري مختل 


اما ماسه : 


عقلها توقف ، جسدها توقف لم يرمش لها جفن احسن انها تريد ان تختفي ، احسن انها تريد ان تموت و تفارق الحياه 


قال نوح بغضب : 


ما تردي اتخرستي و لا ايه 


لم تستمع اليه ماسه فقط ذكريات و كلام نوح لها و كل شئ مرت بيه كانت تري شريط مفصل بكل هذه الاحداث و الاصوات احست انها انفصلت عن العالم 


تقدم نوح حتي اصبح امام ماسه و قال لها و هو يطبطب علي وجهتيها برفق : 


ماسه انا بكلمك ردي عليا فيكي ايه هو انا لسه عملت حاجه 


لقت اصبحت تكره هذا الكائن الذي تحبه ايضا و لكن لم تتحمل كل هذا و لم تنظر اليه 


اما نوح : 


بدأ القلق يسيطر عليه لم تجبه لم يرمش لها جفن كأنها بلا روح 


قال نوح بأنفعال و هيمسك وجهها: 


ماسه ما تردي عليا في ايه 


لم ترد بل نظرت له نظره غامضه و كأن الكون توقف 

تذكرت اغنيه ما ترردت في ذهناها و هي : 


حبي ليك عين الغلط متأكدة عقلي بيسأل قلبي ليه بعمل كدة إنت الوجع اللي أنا مستحلياه إنت اللي مش ممكن أعيش لو مش معاه أنا مدمناك مع إني عارفة إنك طريق آخره سراب لا انا قادرة من حبك اخف ولا قد أعراض الإنسحاب مَعَ إِنِّي عارِفَة إِنَّكَ طَرِيق آخَرهُ سَراب لا أَنا قادِرَة مَن حَبّكِ أَخْفَ وَلا قُدّ أَعْراض الٱِنْسِحاب أنا مدمناك لا أَنا قادِرَة مَن حَبّكِ أَخْفَ وَلا قُدّ أَعْراض الٱِنْسِحاب.


ثم اغشي عليها 


قال نوح بأنفعال و يضرب علي وجنتيها برفق و القلق بدأ يزيد : 


ماسه حبيبي ردي عليا فيكي ايه 


لم ينتظر نوح قام نوح بحمل ماسه و خرج بها من مكتبه و ريناد اندهشت و احست بالقلق علي ماسه ثم نزل في المصعد و خرج منه و هو لا يزال يحملها تحت انظار الموظفين و الموظفات خرج من الشركه وجد السائق يفتح له الباب دخل نوح السياره و هو يزال يحمل ماسه ثم امر السأئق بأن يتجه الي مستشفي العوامري ليعلم مل حدث لها 


في سياره نوح : 


كان السائق يقود بأقصي سرعه نوح و هو يحمل ماسه للمره ثانيه منذ وقت وقعة حادث الحضانه للمره الثانيه احسن نوح نفس الاحساس لعن نفسه و لكن لم يستطيع التحمل و السيطره علي نفسه قام بضعط علي زر الزجاج العازل بينه و بين السائق و بدأ يقبل رأسها و يشتم رائحة شعرها رائحة جوز الهند منثم عنقها اخد يشتمه كأنه مدمن علي رائحتها مثل مدمن المخدرات ثم نزل و وضع وجه بين ثنيه عنقها اخذ يشتمه و يضع قبلات رطبه ناعمه عليها كان يشعر انه يأكل جوز الهند ثم نظر الي وجها قبل ارنبه انفها ثم قبل خدها التي تشبه التفاح و اخيرا وصل الي شفاتيها التي يعشقها التي يود ان يلتهمها كل ثانيه من عمره لم يستطيع السيطره علي نفسه قام بتقبيل شفاتيها قبله مليئة بالشغف و الجوع كان نوح يهمم و هو يقبل ماسه و يتلذذ من حلاوه و مذاق شفاتيها لان ماسه كانت تضع احمر الشفاه بطعم الفاروله من فرط المشاعر كلما يبتعد عنها كلما لا يستطيع ان يسيطر علي نفسه حتي وصل الي المشفي 


فتح السائق الي نوح باب السياره : 


تقدم نوح و هو يحمل ماسه و دخل بها الي المشفي 


قال نوح بأنفعال : 


انتم يا بهايم يالي هنا عايز ترولي و دكتوره مش دكتور سامعين 


انت الممرضات و معهم الترولي وضع نوح ماسه علي الترولي برفق حتي انت الطبيبة


قال نوح بأنفعال : 


شوفيها حصلها ايه و مش عايزك تديها مهدئ و لا منوم مهما حصل 


رد عليه الطبيبه برعب : 


حاضر يا نوح بيه 


ثم دخلت الطبيبه و اغلقت الباب جناح لكي تفحص ماسه استند نوح علي جدار و هو في حاله غضب غير مبرره توقع ان تنهار و تبكي و لكن لم تفعل بل وقفت صامده رافضه الانحناء و لكن عقلها لم يعد يتحمل فأغشي عليها و هو يعترف انه كان قاسي جدا و لكن في قانون نوح العوامري الجزء من جنس العمل 


قال نوح بصوت منخفض : 


انتي كنتي عايزه تلعبي عليا فقلبت اللعبه عليكي بوووم Game over و Noah wins Darling

ثم ابتسم ابتسامه مختله .


في جناح الطبي : 


الطبيبه تقول و كأنها تتحدث مع ماسه : 


وقعتي في ايد الي ما بيرحمش انتي لازم تخدي مهدئ و قوي كمان عشان حاله الصدمه العصبيه الحاده ديه 


ثم تركتها الطبيبة و خرجت من الجناح الطبي و توجهت الي هذا الوحش الكاسر اللعين المدعو نوح 


سألها نوح ببرود :


حالتها ايه ؟! 


قالت الطبيبة بأحترام : 


عندها انهيار عصبي حاد و لازم يا نوح بيه تاخد مهدئ


رد عليها نوح ببرود: 


مفيش مهدئ فوقيها عشان تروح 


ذهبت الطبيبه و هي تحسبن علي هذا الكائن


دخلت الطبيبه مره اخري لجناح الطبي و في المره الثانيه دخل معانا نوح و حقنت الطبيبة ماسه بماده كي تعود لوعيها مره اخري و بعد لحظات كانت ماسه بدأت تستيقظ 


قالت الطبيبة : 


المريضه بدأت تفوق يا نوح بيه 


قال نوح بعجرفه : 


اطلعي بره و متدخليش حد 


قالت الطبيبة بحقد : 


امرك يا نوح بيه 


و عندما خرجت الطبيبة قال نوح : 


ثم اكمل حديثه بسخرية : 





تؤ تؤ سلامتك يا صغنن ان شاء الله عدوينك 


قال نوح هذا الي ماسه بسخرية و لكن في نفس الوقت يريد سلامتها و الايذاء في نفس الوقت صراع بداخله فس ان واحد و ماذا يتوقع هو لم و لن يتقبل بأنه شخص مختل ذات طابع الاستحواذ لا اكثر ولا اقل .


رد عليه ماسه بثبات انفعالي رهيب : 


متخفش انا كويسه اوي و بشكرك انك مخلتنيش اخد مهدئ بالعكس اصل لازم اقف قصدك و صحتي عال العال 

روايه الي طريق المدي البعيد الهادي الفصل العاشر 

بدأت تتحرك من علي الفراش و جلست نصف جلسه و قالت : 


اسمعني كويس يا نوح يا عوامري عشان انا نفسي طويل اوي عيرتني و اهنتني برافو عليك بس عادي بخد الخبطه و اقف تاني اقوي من الاول و الايام هتسبتلك ده انا دلوقتي قدامي تحدي معاك انت و هكسبه او اموت عشان لو كنت خسرت قبل كده في حياتي مش هخسر تاني انا بتحداك و قدك يا نوح يا عوامري و إذا كان محدش اتجرء و وقفلك فأنا اتجراءت و قفتلك راس براس 

ثم وقفت ماسه مستعدة للذهاب و لكن نظرت اليه مجددا و التحدي يظهر علي عيناها و قالت بعجرفه:


انا ماسه عامر الشناوي و هقفلك و الي يديني ضربه ادبله عشرة سلام يا سلطان 


ذهبت و تركته و استقلت سياره اجره حتي وصلت الي شركته و استقلت سيارتها و ذهبت الي منزلها 


اما نوح كان في حاله صدمه كلما احسن انه كسر هذه المخلوقه اللعينه تقوي اكثر و كأن تحدي يقوي من عزيمتها زمجر نوح بغضب ثم خرج من الجناح ثم المشفي و استقل سيارته و توجه الي القصر 


دخل نوح القصر 


عندما دخل نوح القصر وجد الكل مجتمع 


قال نوح ببرود : 


عمي قادر معلش عايزك في موضوع ضروري مهم تعالي معايا في مكتبي 


قال قادر بسخرية: 


خير يا ابن اخويا 


رد عليه نوح بنفس السخرية و ابتسامة تسليه علي وجه نوح : 


كل خير يا عمي كل خير 


ابتلع قادر ريقه بصعوبه ثم استأذن من الجميع و ذهب مع نوح و الفضول يأكل كل من نرجس و نيره 


في مكتب نوح : 


جلس قادر امام نوح اشعل نوح السيجار الكوبي المفضل و ينظر له


و تنفسه بهدوء و هو يحرق اعصاب قادر الذي كان يرتجف من هدوء نوح و طلبه في موضوع مهم وحده دون وجود احد


قال نوح اخيرا : 


عمي الموضوع الي عايزك فيه منك مهم 


رد عليه قادر بتوتر : 


خير يا نوح 


رد عليه نوح : 


في عريس متقدم لنيرة و انا وفقت و انت كمان هتوافق عليه


هدر به قادر بأنفعال : 


نعم ؟! انت بتقول ايه انا ابوها الي اقول موافق ولت مش موافق 


رد عليه نوح ببرود : 


هدي اعصابك يا عمي


اخذ نوح نفس عميق و قال الي عمه قادر : 


شكلك كده عايز الطريقة التانيه و ماله ميدورش انت يا عمي مختلش من شركه الحج شعيب اكتر من ٣٠ مليون جنيه و مظبط مع رئيس الحسابات بس هو حمار اصلا و معرفش يستفهالك صح فغرقك ده غير انك اللهم صلي علي نبي مشارك الريدي في تجاره السلاح و المخدرات و ممنوعات كتير ده غير فيلتك الوكر بتاعك الي كله نسوان شمال و قرف و بتم فيها الصفقات ديه ما الريدي زيك غاوي رمرمره 


رد عليه قادر : 


محصلش الي بتقوله ده 


ضرب نوح المكتب بيده و قال بأنفعال : 


لا حصل كل حاجه متسجلة صوت و صوره كل حاجه عندي يا عمي بقي الراجل الطاهر شعيب العوامري يبقي عنده ابن زيك كده يا حسره عليه و يا خساره ان ابنه يطلع مجرم و فاسد و انا الحمد لله ماشي في اليمين و شغلي كله نضيف تخيل كده معايا في كل المواقع التواصل الاجتماعي و الاعلام " القبض علي قادر شعيب العوامري في قضيه اتجار سلاح ، ممنوعات و المخدرات " ياااه يا عمي هتبقي تريند 


قال قادر بشبه بكاء مزيف : 


هتحبس عمك يا نوح ده جدك يروح فيها طب مش عشاني عشان جدك و اسم العيلة 


تنهد نوح و نظر الي ناحيه اخري يصتنع التفكير 


قال قادر الي نوح و هو يبكي : 


ارجوك يا نوح انا موافق مش هقول حاجه بس مش عايز اتسجن 


رد عليه نوح : 


مش عارف اعمل ايه في قلبي الطيب الي موديني في دهيه بس انت عمي برده ميهونش عليا موافق بس ليا شروط 


رد عليه قادر بلهفه : 


موافق علي الجواز 


رد عليه نوح : 


لا مش كده و بس انا عايزه تخرج من الشغل القذر ده و تحرق الفيلا ديه تعرف لو كده مش هعديها لو معملتش كده و كل صفقات مع الريدي تجيلي عشان قريب هيتعدم قول يارب بس متقطعش 


قال قادر و احس براحه انه خرج من هذا المأزق : 


موافق كل حاجه هتبقي عندك 


رد عليه نوح و هو يصافح قادر : 


يعني احنا كده متفقين علي كل حاجه 


رد عليه قادر و هو يصافحه ايضا : 


متفقين يا نوح يا ابن خويا يا غالي 


تجاهل نوح ما قاله و اضاف : 


و كتب الكتاب بكره و الفرح بعد بكره 


رد عليه قادر بحقد : 


طبعا انت ابن عمها و خايف عليها 


قال نوح بسخرية : 


يعجبني فيك يا قادر باشا انك بتفهمني و طلعت بتفهم في الاصول و الاقرابه و صله الدم 


ثم تركه نوح و وقف قادر يسب و يلعن نوح من داخله ثم خرج وراء نوح وقف كل من نوح و قادر و علي وجه نوح ابتسامة انتصار ثم توجه الي الغرفه التي يوجد بها الجميع 


وقف الجميع 


كان الجد ينظر للابنه قادر وجد وجه شاحب نوعا ما و لا يبدو انه علي ما يرام ثم رمق بنظره الي نوح وجده يبتسم بابتسامة تدل علي الانتصار و السخرية في ان واحد 


اما نرجس رمقت قادر بدهشة و كثير من تساؤلات دارت في خيالها لماذا قادر يرتجف بهذا الشكل ماذا قال له نوح حتي يصبح هكذا 


اما نيرة فالفضول يأكلها 


قال جد شعيب و نرجس : 


في ايه قادر 


قالت نيره :


نوح كان عوزك ليه يا بابي 


رد عليهم قادر يحاول نوعا ما التمسك بالثبات الانفعال: 


نيرة انتي جالك عريس و انا وفقت عليه انا و نوح و كتب كتابك بكره و بعد بكره فرحك 


شهقت كل من نيرة و نرجس و اندهش الجد 


قالت نرجس بأنفعال : 


انت بتقول ايه مين ديه الي هتتجوز انا مش موافقه 


رد عليها قادر بأنفعال : 


و انا موافق و انا ابوها خلص الكلام علي كده 


علق نوح علي كلام قادر و قال بسخرية: 


اسد يا عمي و الله 


رمقه قادر بحقد و كره رد عليه نظره نوح ايضا بابتسامة تسليه و نظرات سخرية


قالت نيره بأنفعال: 


مستحيل مش هتجوز بالطريقه ديه انا مش هتجوز الا نوح مش هسيبه يتجوز غير انت سامع يا بابي 


نظرت الي نوح و رمقته بنظرة غامضه ثم ضحكت بطريقه هستيرية: 


اه انت بتعمل كده عشان امشي قبل ما الابله ماسه تشرف الاصل و مين اصلا بالك اني تمشي من هنا انا مش هتنقل من هنا انتم سامعين 


صفعها قادر و اندهش الجميع و قال بأنفعال: 


يظهر اني دلعتك كتير و انا مش داري و لا واخد بالي كنت سايبك لي اسمك تربيكي و الظاهر انها الي دلعتك خلاص نوح بح هيتجوز واحده غيرك قبلي الواقع ده مش كفايه دلعك و فشلك و مصايب الي عملتيها و مشاكل من اول من اخر قرفتيني انتي و انك و مشاكلك الي ملهاش حل و انا لقيت الحل حل الدكتور جاسر المحمدي هيجي بكره يكتب الكتاب و فرحك بعد بكره و هنروحي معاه علي الفيلا بتاعته 


قال الجد بتسأل : 


مين جاسر المحمدي ده 


ردت عليه نيرة بسخرية : 


الي مرات نوح بتتعالج عنده اصل يا جدو بعيد عنك العروسة مجنونه و هو فكرني مجنونة زيها فقال يجوزني دكتور نفساني عشان انا مجنونة يعرف يتصرف معايا 


رد عليها نوح ببرود : 


و لا كلامك ده يهزيني خلاص انتي فعلا لازم يبقي ليكي راجل يشكمك و يعالجك و في يوم من الايام هتشكريني علي ده 


وقفت امامه نيرة و قالت الي نوح و للاول مره يندهش الجميع من حديثها حتي نوح نفسه : 


عارف يا نوح ، انا بنت عمك شوفتك في الحلو قبل ما نتجوز رودينا و الي حببني فيك كنت اه بتصدني بس كنت قريب مني و حنين و طيب و حنية الدنيا فيك كنت صحابي و بتحللي مشاكلي بس فعلا انا بشكرك انك عملت كده و الله مش بهزر اصلا فعلا انت صعب ان حد يعشرك لما اتغيرت و بقيت شيطان خلتني اتجنن بسببك انت و نرجس هانم عشان الفلوس بس لا انا هسبتلك يا نوح اني هبقي احسن من الاول سواء جوزي ده مين بس الجوازه ديه هتنجح و انت هتتحصر علي ده مش عشاني تؤ تؤ لا عشان انت مبقاش عندك قلب و لا مشاعر و لا دم حتي الي بيجري في عروقنا زينا الله يكون في عون ماسة عشان هي دخلت جحر الاسد برجليها انا لا هحقد علي حد و لا هأذي حد و هتعالج و هبعد عن وسواس ال بني ادمين بكره هبقي جهزه لكتب الكتاب و الفرح و ياريت تعزم ماسة و اهلها و صحابتها دول عشان عايزه اعتذرلهم من كل قلبي عشان فعلا ربنا يكون في عونها علي الي هي دخلة عليه 


ثم تركتهم و ذهبت في شموخ و اندهاش الجميع من رد فعل نيره نضجت في يوم واحد و اصبحت تتكلم بعقلانية 


اندهش الجميع حق الاندهاش و الحق يقال ادهشت نوح لم يتوقع هذا منها و الاول مرة اراد من نيرة ان تنضج و توجه الحياه و تصبح نيرة خاصتها و ليست خاضعة لوسواس والدتها الحرباء نرجس 


قالت نرجس بسخرية موجه الحديث الي نوح : 


مبسوط انت طبعا


رد عليها نوح ببرود تستفز نزجس : 


جدا هتبعد عن الوسواس الخناس الذي يوسوس في صدور الناس 


قالت نرجس بأنفعال : 


قصدك ايه يا نوح 


كاد نوح يرد عليها و لكن سبقه الجد و رد الجد علي نرجس :


قصده انه فعلا كفاية كده و انا اول مرة اشوفها بتفكر صح و فاقت من زنك عليها سيبها يا شيخة تشوف  حياتها بقي صح 


ثم تركها الجميع 


كانت نرجس تغلي من داخلها كانت تريد ارث العوامري يكون للابنتها و احفادها و ليست لهذه الحثاله 


ثم ذهبت و توجهت الي الجناح الخاص بها هي و قادر لكي تستجوب قادر و تعرف من هذا اللعين زوج ابنتها المستقبلي و لكن تجاهلها و تركها تغلي و يأكلها الغضب 


في منزل ماسة : 


كانت قد دعت ماسه وهج و فيروزه لتناول العشاء في منزلها كي تجمع كل من تحب حولها قبل الذهاب الي جحيم نوح العوامري 


رن هاتف عامر الخاص به و اخذ عامر هاتفه و قال لهم باستغراب : 


ده نوح بيتصل بيا 


ارتبكت ماسه و لاحظ كل من فيروزه، وهج و تامر هذا


رد عليه عامر بترحيب :


ازيك يا نوح يا ابني 


ثم سكت قليلا عامر و اندهش و هذا ما زاد من ارتباك الجميع 


رد عليه عامر بقله حيله : 


اكيد يا يبني هنشرفكوا بكره مع السلامه 


ثم اغلق الهاتف و تنهد بحيره : 


قالت خديجه بتوتر : 


مالك يا عامر هو نوح قلك ايه 


رد عامر موجه الكلام الي الجميع :


كان بيكلمني عشان يعزمنا كلنا حتي تامر علي كتب كتاب نيرة بنت عمه علي دكتور نفساني اسمه جاسر المحمدي 


اندهش كل من ماسه و فيروزه و قالوا في صوت واحد : 


نعم ؟! حضرتك متأكد انه دكتور جاسر المحمدي ؟!


رد عليهم بدهشة : 


اه يا حبيبي هو انتم تعرفه ؟ 


ردت عليه وهج بأرتباك : 


اه يا عمي معرفه سطحيه انا و فيروزة 


ثم انتهي العشاء 


أمرت ماسه كل من وهج، فيروزة و تامر التوجه معها الي الي غرفتها الامر هام ثم توجه الي غرفة و اغلقت ماسه الباب بالمفتاح 


قالت وهج بأنفعال : 


لا ما انتي تفهميني بقي ان ديه مش صدفة ايه الي بيحصل بظبط مش صدفة صح ؟! 


ردت عليها ماسه بحزن : 


بظبط ، هاحكي كل حاجة 


بدأت ماسه تقص عليهم خطتها التي باتت بالفشل و اهانه نوح لها و اخبارها حقيقة جاسر و مراقبتها في كل شئ و تجسس عليها و فقدنها الوعي و ذهابها الي مستشفي و اخبره لها زواج جاسر من نيرة قبل زفافهم 


قال تامر بأنفعال : 


يا نهار اسود و منيل ده شيطان و لا جاسر ده 


قالت وهج بأنفعال : 


انا قولتلك مكنتش مرتاحه للدكتور جاسر ده من الاول و لا تاني نوح الكلب بيراقب كل حاجه عارف كل حاجه ده بني ادم مريض و مجرم لازم يتسجن مينفعش تتجوزيه فهميني انني تتجوزي واحد زي ده ازاي 


قالت فيروزه ببكاء : 


بلاش يا ماسه ونبي 


ردت عليها ماسه بيأس :


مينفعش للاسف فات الاوان 


احتضانها الجميع و بكوا علي حال ماسه و الغريب ان الجميع عفوا في نفس الغرفه 


في صباح اليوم التالي : 


في قصر العوامري : 


كان الكل مجتمع علي مائده الطعام عدا نيرة 


سأل الجد : 


امال نيرة فين ؟ 


قالت نرجس بسخرية : 


اكيد مضايقه و مش هتنزل 


رد عليها الجد بنفس سخريتها: 


يا شيخة 


ارتعبت نرجس فكررت الصمت


فجأة اندهش الجميع عندما اتت نيرة كانت تلبس ملابس محتشمة و وجها خالي من مساحيق التجميل



و دخلت ثم تقدمت الي جد و امسكت يده و قبلتها مما ادهش الجميع و نوح نفسه 


قالت نيرة بحب الاول مرة الي الجد : 


صباح الخير يا جدو شعيب انا عايزه اقولك اني اكتشفت اني بحبك اوي انت اعظم حد في الدنيتي ، سامحني يا جدو شعيب علي قله ادبي و عدم احترامي ، سامحني علي حاجه عملتها في حقك زعلتك وحشة لو عايز و الله ابوس رجلك عشان تسامحني و الله ما عندي مانع بس سامحني 


بدأت تبكي و همت حتي تقبل قدم الجد امسكها الجد و اجلسها علي قدميه و رد عليها بحب و سعاده : 


كنت بدعيلك ان ربنا ينورلك طريقك اكتر واحدة كنت بدعلها في البيت ده و اللهم لك الحمد و الشكر استجاب لدعايا و هدبح دبايح علي الفقرة عشان كنت بدعيلك انه يصلح حالك و اشوفك كويسة و بتلبسي حلو و محتشم و هي ديه نيره الي كان نفسي فيها و اشوفها و انتي حبيبة قلب جدك و انا عمري و لا عمري ازعل منك كلام بيطلع من ورا القلب يا بنتي ده اعز الولد ولد الولد و انتي صغيرة دلوعة العيلة بس بعقل و دلوعة جدك تعالي في حضن جدك يا حبيبة قلبه و روحه 


ثم احتضانها الجد ثم قالت نيرة و هي تكفكف عن دموعها بديها و قالت بمرح : 


صافي يا لبن 


ضحك الجد من قلبه و قال : 


حليب يا قشطة انت بالمربي 


ثم القت الصباح بجفاء علي الكل ثم اتي فارس عندما رأته احست انها تري فارس و الاول مره احست ان هذا الطفل ملاك كاد ان يجلس فارس بجانت والده 


قالت نيرة الي نوح بترجي : 


ممكن يا نوح احد فارس علي رجلي و اكله 


اندهش الجميع 


رد عليها نوح بسخرية : 


ديه لعبة جديده ولا ايه 


ادمعت عيناي نيرة و قالت : 


لا و الله انا حاسه كأني اول مره بشوفه بس اسفة علي طلبي 


كادت ان تأكل دون ادنا شغف للطعام بعد كلام نوح قال الجد بصرامة و هو ينظر الي نوح : 


روح يا فارس لي نيرة عمتك 


ذهب فارس قامت نيرة بأحتضانه و احست انه ملاك و احست ايضا انها تريد ان تنجب طفل قالت نيرة بحب الاول مره فارس يري نيرة في هذه الحاله : 


ممكن يا بطل تقعد علي رجلي و اكلك 


قال فارس : 


ممكن علي فكره يا نيرة انني شكلك كده احلي بكتير من غير makeup  و اللبس الي كنتي بتلبسيه و لما حضنتيني حستيت ان ماسي بتحضني يبقي انتي طيبة للاني مش بحب حضن مامي زي ما كنت مش بحب حضن زمان عشان شابها 


حالة دهشة سيطرت علي كل حتي نوح هذا الصبي ناضج و يعرف يميز كل شئ 


ثم قبل خدها و قال قارس بحب : 


شكلي بدأت احب نيروو 


ضحكت نيرة من قلبها علي كلام فارس الجميل 


ردت عليه بكل حب : 


فارسي انا اتحب اه بس انت مفيش حد ميحبكش 


بعد ان انتهي الجميع من الفطور و همت نيره لطلب من مصمم ازياء معروف فستان ابيض محتشم و كذلك فستان الزفاف 


جذبت نرجس نيرة بمنتهي العنف و قالت بأنفعال: 


انتي بتعملي ايه ، خلاص كده نيره بنتي ضاعت 


رد عليها نيرة بأحترام : 


لا يا ماما بنتك قالت و كبرت و عقلت عن اذنك 


ثم ذهبت و تركت نزجس في حالة من الصدمه و عدم تقبل كل ما يحدث 


توجهت نيرة ال جناحها وجدت الهاتف الخاص بها ان هناك احد يحاول الاتصال بها نظرت وجدت انها رودينا تأففت نيرة و رد عليها يجفاء : 

رواية الي طريق المدي البعيد الهادي الفصل العاشر والاخير  بقلم بسنت عبد القادر 

ايوا يا رودينا 


في جناح رودينا : 


قالت الي رودينا : 


ايه يا بنتي عاش من شافك ايه مش كنا متفقين نتقابل عشان نخلص من الي اسمها ماسه ديه لقيتك مش بتكلمي قولت اكلمك انا و ليكي عندي خطه متخرش المايه


في جناح نيرة : 


قالت نيرة بهدوء : 


بصي يا رودينا انا فاهمكي كويس انا مش عيلة صغيرة و فاهمه انك عايزيني اخلص من ماسه و تابسهالي عشان ترجعي القصر انسي انا اصلا كده كده شلت نوح من دماغي و كتب كتابي النهارده و فرحي بكره ياريت متتصليش تاني عشان مقلش لي نوح و يعملك مشكله و انسي انك ترجعي القصر عشان احنا مفيش بنا مكان للخاينين الي زيك و ياريت ما شوفش وشك صدفه حتي سلام عشان كتر السلام في قانوني بينهي المعرفه 


ثم اغلقت نيرة الهاتف و احست بالراحة التامه 


في جناح رودينا : 


بعد ان نيرة  اغلقت الهاتف في وجهها قذفت رودينا الهاتف علي الفراش و قالت بأنفعال : 


يا بنت ستين كلب ضيعتي كل حاجه مني بس علي مين هوريكوا مين هي رودينا بس اخلص من ايهم ، ماسه و تامر و بعدين ارجع للقصري انا كده كده حامل منه هخلف منه و اخلص من كل ده 


ثم ضحكت بهستيريا


مساء كتب كتاب نبرة و جاسر في قصر العوامري :


اتي الجميع حتي دكتور جاسر اخبرتهم ماسه ان يتعامله معاه كأن نوح لم يخبرها شئ و هذا ما حدث توجه دكتور جاسر ليقي السلام علي كل من فيروزه ، وهج و ماسه و صافحهم فيروزه كانت تمثل بأنها سعيدة مزيفة بالقاء جاسر و من داخلها تريد قتله عما كان ينوي ان يفعله بصديقتها و لم تلاحظ من كان يشاهد كل ده و الغيره تأكله و من غيره زين الشيمي ثم همت وهج و صافحته و باركت للزواجه مما جعل كادر هو الاخر يكاد ان يفتك بهذا الدكتور اللعين ثم توجه الي ماسه نظرت له احست بنظرة ندم في عيناه و لكن تجاهلت ذلك و صافحته و باركت له مما جعل نوح يود ان يكسر يد ماسه و يد ذلك المدعو جاسر اللعين في ان الواحد 


قال زين بأنفعال: 


مين العريس ده ؟! و يعرف وهج ، فيروزة و ماسه منين ؟


سأله كادر ايضا ببعض من الغيره : 


اه صح ده زي ما يكون عارفهم كويس اوي كمان 


رد عليهم نوح للانه استمع ما اخبرت ماسه لصديقتها ان يتعملوا مع جاسر معامله طيبة و لكنه يغلي من داخله : 


اه يعرف البنات معرفة سطحية مش اكتر 


الغضب سيطر علي الشباب كل من زين و كادر اما نوح ارتسم علي وجه البرود و لكن كانت الغيره تأكله من الداخل 


طلت نيرة و هي تنزل من علي الدرج و هي تمسك بيد والدها قادر و عندما ربنا جاسر دق قلبه بشده 


طلت نيرة بفستان ابيض محتشم





قال جاسر لنفسه : 


ما هذا الجمال ؟ كتلة من الجمال اثرت قلبي و عقلي ، هذه الفتاه ستكون زوجتي ؟ هذه الفتاه لو في خيالي لم لكن استجراء حتي في خيالي ان تصبح لي زوجة لي حتي لا يقدر علي تخيل ان تنظر له بحب و سعاده احس جاسر انه وقع في حب من اول نظرة 


تقدم قادر و قال الي جاسر ليعرفه بزوجته المستقبلية : 


بنتي نيرة 


ثم نظر الي نيرة و قال : 


نيرة ده دكتور جاسر المحمدي جوزك المستقبلي 


قالت نيرة الي نوح بابتسامة اخذت عقله و قلبه : 


اهلا بيك يا جاسر


صافحها و قال بهيام : 


اهلا بيكي يا نيرة


ثم تركته و ذهبت و جلست بجانب والدتها التي كانت ترمق دكتور جاسر بتعالي و احتقار لاحظ جاسر هذا و لكنه تجاهل هذا ، كان نوح و الجد شعيب شاهدان علي عقد الزواج 


جلس المأذون و وضع قادر يديه بيد جاسر ثم وضع الامأذون المنديل و المسك بيدهم و قال :




بعد ذلك وجه المأذون إلى لترديد ما يلي :


إني استخرت الله العظيم وقبلت زواج موكلتك “نيرة قادر شعيب العوامري ” على كتاب الله وسنة رسول الله


ردد جاسر : 


إني استخرت الله العظيم وقبلت زواج موكلتك “نيرة قادر شعيب العوامري ” على كتاب الله وسنة رسول الله


بعد ذلك وجه المأذون  إلى ولي الزوجة وللزوج لترديد ما يلي :


إني استخرت الله العظيم وزوجتك موكلتي وابنتي “ونيرة قادر شعيب العوامري” على كتاب الله وعلى سنة رسول الله. وعلى الصداق المسمى بيننا عاجله وآجله والحضور شهود على ذلك والله خير الشاهدين.


ردد قادر : 


إني استخرت الله العظيم وزوجتك موكلتي وابنتي “ونيرة قادر شعيب العوامري” على كتاب الله وعلى سنة رسول الله. وعلى الصداق المسمى بيننا عاجله وآجله والحضور شهود على ذلك والله خير الشاهدين.


ثم رفع المأذون المنديل و قال :


ببارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير. 


توجه جاسر الي نوح بهيام : 


هي مش بقت مراتي ممكن تيجي معايا 


اخذ نوح جاسر معه لمكان بعيد عن الموجودين : 


رد عليه نوح بأنفعال : 


تاخد مين يا حياتها مش قادر تستني لي بكرهه هتبقي في بيتك اتكل بدل ما اخلكش تخش دنيا 


في الداخل 


توجهت نيرة الي ماسة و عائلتها


قالت لهم بأسف و ندم :


شكرا انكم جيتم انا الي قصريت ان نوح يعزمكم بصراحه انا مش عارفة ارفع راسي من الي عملته في ماسه بنتكم كانت السكينة سرقاني انا مش بمثل و الله انا ندمت و بطلب السماح منكم انا اسفة اني اذيت بني ادمه متستهلش انها تتأذي بأي حاجه وحشة 


ثم اكملت و عيناها تحجرت بالدموع الندم الحقيقي : 


ممكن تسمحيني يا ماسه ؟!


تقدمت نحوها ماسه و كفكفت بيديها الصغيرة دموع نيرة و قالت بحب : 


مسمحاكي دنيا و اخرى انا عارفة انك ندمانة انا مسمحاكي و بقولهالك قدمهم الا قولي لي يا نيرو انني ليكي صحاب 


ردت عليها نيرة بتعجب : 


لا مليش 


قالت ماسه بصوت عالي : 


فيروزة ، وهج 


ركضوا كل من فيروزه و وهج حتي وصلوا الي ماسة 


قالت كل من وهج و فيروزه : 


في ايه ؟! 


قالت ماسه بحب : 


من النهارده احنا مش ثلاثي 


ثم نظرت الي نيرة و قالت بحب : 


احنا رباعي 


احتضنت الفتيات بعضهم و لاول مره احست نيرة احساس الصداقة الحقيقية عكس ما كانت تراه ان الكل الفتيات تريد مصادقتها بسبب انها من عائلة العوامريه احست بالسعادة و ان اصبح لها صدقاء مثل ماسه ، وهج و فيروزه و مر اليوم علي خير و سعاده.


قالت نيره لكل من ماسه ، وهج ، فيروزه و خديجة والدة ماسه : 


هتبقوا معايا بكره من بدري جيبوا الفساتين و كده كده في  Makeup Artist هتعملنا الميكب و انتي معانا يا ديچه و انتم يا بنات هتبقوا ال  Bride maids و مفيش نقاش ماشي 


قالت خديجة: 


شكرا يا نيرو 


قالت نيرة بحب و هي تحضانها و الاول مره تتحس احساس احتضان الام و الحنان ردت عليها نيرة بحب : 


العفو يا ديچه


ثم اكملت نيرة : 


و انتم يا بنات 


قالت الفتيات في وقت واحد : 


علم و سينفذ 


ثم ضحكت الفتيات و كان هناك من كان غضب من التجاهل و هم كادر ، زين و نوح و منهم من كان يحس بالضياع و خيره الامل و الغيره و هي نرجس و منهم من احس بالفخر و هو الجد شعيب اما قادر فكان سعيد من كل قلبه علي تغير ابنته و سعادتها هذه 


اليوم التالي : 


بالفعل جاءت الفتيات و ارتدت كل من 


ماسه :



وهج:



فيروزه : 




بعد ان انتهت الفتيات من ارتداء الفساتين و ال Make up خرجوا من غرفة العروس و نزلوا علي درج ثم توجه الي حديقة التي بها الزفاف 


لمح كل من نوح ، زين و كادر 


نوح سحر به ثم شعر بالغضب الشديد لان الفستان جعلها ايه في الجمال و نظرات الرجال تأكلها و لكن ستعاقب علي كل هذا عند اتمام الزواج منها 


اما زين فكان الغيره تأكله كتله من الاثاره و الجمال تمشي علي الارض و لكن نظرات الرجال عليها جعله يريد ان يأخذها و يخفيها من انظار هؤلاء ولكن ليس لديه القدره او السلطه و ما باليد حيلة 


اما كادر احس انه انفصل علي العالم انها امرأته لن تكون الاحد سواه هي فتاة احلامه و لن يقدر احد علي اخذها منه و لن تقدر علي رفض من الزواج منه حتي لو اضطر الي اختطاف وهج


هنا طلت نيرة و والدها يمسك يديها ليسلمها الي زوجها 






عندما رأها جاسر سحر بجاملها قام قادر بحتضان جاسر و قال : 


خلي بالك منها و حطها في عنيك 


رد عليه جاسر بأحترام و هو لا يزال ينظر الي نيرة : 


هحطها في قلبي يا عمي 


ثم رفع جاسر الطرحه و قبل جبهتها


صفق الجميع ثم توجه جاسر و نيرة لكي يرقصون علي اغنية الزفاف و هي : 


اوعديني لو زعلتي مرة مني تعرفيني

لو جرحتك غصب عني تحسسيني

متشيليش جواكي حاجة، تحكي ليا كل حاجة

لما هفهم هبقى أحسن، صدقيني


اوعديني لو نسيت يا حبيبتي نفسي تفوقيني

لو خدتني الدنيا مني ترجعيني

لو في لحظة زاد غروري، اشتكي لومي وثوري

بس اوعي في يوم تروحي وتسبيني


انتي قلبي و انتي روحي و انتي عيني

حد عايز اعيش معاه لآخر سنيني

انتي بالنسبالي مش حب ف حياتي

انتي كل حياتي فعلاً افهميني


اوعديني لو في يوم الخوف ملكني تطمنيني

لو ذكائي ف مرّة خانني تفهميني

لما أقسى في يوم تحني، و أما أغلط غصب عني

قبل ما أغلط غلطة تانية تلحقيني


اوعديني لو يبيعني الكون بحالة تشتريني

تبقي أقرب منّي ليّا، تكمليني

تبقي أختي تبقي أمي، تجري فيا جوة دمي

لما اكون تعبان تضمي وتداويني


كان جاسر ينظر اليها بهيام و هي كانت تشعر بالخجل 


قال جاسر لها بهيام : 


خدي كل كلمة في الاغنية عليكي بس كده 


ثم رفعاها و دار بيها 


وصفق له الجميع  

انتهت حفل الزفاف في سعاده و نيرة كانت سعيده ترقص و تلهوا مع صديقاتهاا التي جعلوا يوم الزفاف لن ينسي ابدا 


عندما رجعت ماسه الي بيت بدلت الفستان و دلفت الي حمام و اخذت حمام دافئ و ارتدت منامة النوم و لكن وكدت هاتفها يرن بأستمرار توجهت الي فراش و اخذت هاتفها كان نوح ارتعبت نوعا ما و لكن اجبته بثبات و سخرية : 


خير يا زوجي العزيز 


في جناح نوح 


رد عليها بغضب جحيمي : 


لو اتكرر و لبستي فستان زي ده و لحمك يبان كده هقطعلك لحمك ده عشان متبقيش فيكي حاجه سامعه و لا ، جتك القرف 


ثم اغلق الهاتف 


في غرفة ماسه : 


بعد ان اغلق تجاهلت هذا و ذهبت الي فراش و قبل ان تدخل في ثبات و نوم عميق : 


رومنسي اوي قره عيني ده 


في فيلا جاسر المحمدي : 


توجه الي الفيلا بعد ان استقل سيارته و معاه زوجته الجميله وصل الي منزل ثم خرج من السياره و لف الي جهه نيرة و فتح لها الباب و ساعدها حتي تستطيع الوقوف .


توجه ناحيه الدرج و صعدوا حتي وصلوا الي جناح و قال جاسر : 


هسبلك الجناح تغير في و مش هخش الا لما تقولي لي 


و بالفعل تركها جاسر 


احسن نيرة بالخجل و لكن لن تنكر انه وسيم و جذاب دلفت الي حمام و اخذت حمام دفئ و ارتدت منامة وردية اللون ليس قصيرة ثم خرجت و قالت له برقة : 


انا خلصت 


ثم رفعت عيناها وجدته يرتدي بنطلون sweat pants و جسده العاري جسد رياضي متناسق كم هو وسيم ثم اخفضت رأسها 



عندما رأها جاسر احس ان حورية انت له لكي تسحره او مثل النداها التي تسحره هو فقط 


تقدم اليها و رفع رأسها و قال بهيام : 


انتي حلوه اوي و كسوفك بيخليكي زي ال  Marshmallow ده 


ثم سحبها الي جناهم و قال : 


نيرة انا مش هضغط عليكي 


ردت بخجل : 


بس ده حقك 


رد عليها جاسر بحب : 


بالحب و تراضي مش بالحق 


ثم اضاف : 


بس مش هتنازل عن انك هتنامي في حضني و انتي شبه الاطفال كده طفلتي و مراتي 


ضحكت نيره 


ابتسم جاسر ثم جملها و توجه الي فراش و احتضانها بقوه 



قالت بعبس طفولي : 


مش عارف انام كده 


رد عليها بحب : 


انا بقي مش هناك غير كده كل يوم و طول عمري 


ثم قبل رأسها و قال بهيام : 


تصبحي علي خير يا نيرة قلبي 


ثم غفي جاسر نظرت اليه احست انها احبته من اول نظره نظرت الي ملامحه ثم غفت هي الاخري في حب و سلام 


مرت الايام بدون اي احداث 


حتي جاء يوم زفاف ماسه و نوح : 


كانت ماسه متوترة للغاية و وهج و فيروزه يحاولون ان تهدئ ماسه لقد خصص نوح جناح لماسة و الفتيات و والدتها حتي يقوموا بتجهيز انفسهن الزفاف 


كادت ماسه تبكي علي ما هي قادمة عليه 


قالت ال  Makeup Artist: 


تؤ تؤ ماسه متعيطيش الميكب هيبوظ 


قالت خديجة بحب : 


مش مصدقة بنتي كبرت و بقت عروسة 


ردت عليها ماسه : 


ولا انا يا ديچه 


انتهي كل شئ الجميع قاموا بتجهيز و استعداد الزفاف 


جاء والد ماسة كي يأخذها لينزل بها ليقدمها الي زوجها بكي و احتضانها





وقال بحب : 


سبحان الخالق خلق فأبدع ايه كل الحلوه و الجمال ده يا حبيبتي خلاص كده هتسبيني و تروحي بيت جوزك 


كدت تبكي ماسه قالت وهج الي عامر :


لا يا اونكل ارجوك عشان ال Makeup ميبوطش لو هي عيطت 


احتضنت ماسه والدها مرة اخري ثم اخذ عامر ماسه و نزلوا علي الدرج و اغنيه طلي بالابيض بدأت و هي :


طِليِّ بالابيض طليِّ

يا زهره نيسان

طِليِّ يا حلوي وهليِّ

بهالوج الريَّان


طِليِّ بالابيض طليِّ

يا زهره نيسان

طِليِّ يا حلوي وهليِّ

بهالوج الريَّان


واميرك ماسك ايديكِ

وقلوب الكل حواليكِ

والحب يشتي عليكِ

ورد وبيلسان


قلبي بيدعيلك يا بنتي

بهالليلي الشعلاني

يا اميره قلبي انتِ

سلَّمنا الاماني


قلبي بيدعيلك يا بنتي

بهالليلي الشعلاني

يا اميره قلبي انتِ

سلَّمنا الاماني


ما تنسي اهلك يا صغيري

بْعينينا ما صرتِ كبيري

ضليِّ معنا وطيري وطيري

عَ جناح الامان

طِليِّ بالابيض طليِّ

يا زهره نيسان

طِليِّ يا حلوي وهليِّ

بهالوج الريَّان

شعيِّ متل هالطرحه

يا اغلى البنات

بصلِّي تعيشوا بهالفرحه

لباقي الحياه


شعيِّ متل هالطرحه

يا اغلى البنات

بصلِّي تعيشوا بهالفرحه

لباقي الحياه


وربِّي من السما يبارككن

كيف ما توجهتو يرافقكن

بايام الصعبي ينصركن

عَ كل الاحزان

قلِّك نعم من قلبو

وفرَّح كل الناس

ردِّيهاعَ قلبو وحبو

شعلاني احساس


قلِّك نعم من قلبو

وفرَّح كل الناس

ردِّيهاعَ قلبو وحبو

شعلاني احساس


منقلِّك مع السلامه

روحي تحميكي الكرامه

وتبقى محابسكُن علامي

للحب والحنان


طِليِّ بالابيض طليِّ

يا زهره نيسان

طِليِّ يا حلوي وهليِّ

بهالوج الريَّان

طِليِّ بالابيض طليِّ

يا زهره نيسان

طِليِّ يا حلوي وهليِّ

بهالوج الريَّان


كان نوح كان يرتدي



ينتظرها علي اخر الدرج عندما رأها سحر بها و لكن ذكر نفسه و وبخها حتي وقف عامر و معه ماسه احتضانه عامر و قال له بسعاده و هو يبكي ايضا : 


مبروك يا حبيبي خلي بالك منها حطها في عليك 


رد عليه نوح ببرود : 


في عنيا يا اونكل عامر 


ثم اخذ ماسة و اتجه ناحيه المأذون و كان الشاهد علي الزواج الجد شعيب و كادر ثم كتب الكتاب و قال المأذون:


ببارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير.


ثم اخذ نوح ماسه و توجه الي حديقة التي بها الزفاف



توجه بها لكي يرقصي اغنية الزفاف احطي نوح خصر ماسه و لف زراعيه حوله و جعلها تضع يديها الاثنين حول عنقه و لانها قصيره رفعها و وضع قدميها علي قدميه و بدأت الرقصة و هي اغنية اسمي و تقول :


إسمي يفرق في إيه وياكي

أنا حد عاشق ولقاكي أنا إنسان

عمري لو ألف عام في عنيكي

بلاقيني طفل وبلاقيكي دفا وأمان


إسمي يفرق في إيه وياكي

أنا حد عاشق ولقاكي أنا إِنسان

عمري لو ألف عام في عنيكي

بلاقيني طفل وبلاقيكي دفا وأمان


أنا عندي لعنيكي كلام محدش غيري في الدنيا يقوله

في يوم من الأيام ليكي أو لناس تانية

ولو كل الكلام إتقال عنيكي في غربتي موال

هخلق منه معنى جديد معنى فاق كل الخيال

انا زادي في هواكي الشوق و زوادي وانا المعشوق

وإنتي الشمس مهما تغيب تاني تنوري الدنيا

وهمشيلك بلاد الله وهحكي لكل خلق الله

عن سيرة هوى عاشق عن تايب الى مولاه


إنتي، إنتي موجة عاليه جداً

وبرغم إني في السباحة مش غشيم

بس بإرادتي غرقت فيها

أنتي، أنتي زي الأرض تمام وانا منك

شيلاني وانا عايش حضناني لما بموت منك وليكي بعود

منك وليكي بعود


أنا عندي لعنيكي كلام محدش غيري فِي الدنيا يقوله

في يوم مِن الايام ليكي أو لناس تانية

ولو كل الكلَام إتقال عنيكي في غربتي موال

هخلق منه معنى جديد معنى فاق كل الخيال

أنا زادي في هواكي الشوق و زوّادِي وأنا المعشوق

وإنتي الشمس مهما تغيب تاني تنوري الدنيا

وهمشيلك بلَاد اللَّه وهحكي لكل خلْق اللَّه

عن سيرة هوى عاشق عن تايب الى مولَاه


أنا عندي لعنيكي كلام محدش غيري فِي الدنيا يقوله

في يوم مِن الايام ليكي أو لناس تانية

ولو كل الكلَام إتقال عنيكي في غربتي موال

هخلق منه معنى جديد معنى فاق كل الخيال

أنا زادي في هواكي الشوق و زوّادِي وأنا المعشوق

وإنتي الشمس مهما تغيب تاني تنوري الدنيا

وهمشيلك بلَاد اللَّه وهحكي لكل خلْق اللَّه

عن سيرة هوى عاشق عن تايب الى مولَاه


ابتسم نوح بسخرية و قال : 


اكيد الاغنية ديه كلماتها مش علينا خالص 


نظرت اليه و ردت بسخرية : 


اكيد يعني 


بعد انتهاء الاغنية اخذ نوح ماسة الي مكان العريس و العروس ظلوا جالسين حتي جاءوا كل من فيروزه ، نيرة  و وهج لكي ترقص معهم و بدأت اغاني الشعبي رقص عليها الفتيات


كان كل من نوح ، جاسر ، زين و كادر يغلي الدم بعروقهم 


قال كادر الي نوح بسخرية : 


ايه يا عريس ما تاخد عروستك عشان كل واحد عايز ساخد الحتة بتاعته و يتكلم معانا علي انفراد 


رد عليه نوح : 


وحياه امك 


رد عليه زين يشارك كادر الحوار بمرح : 


و حياه خالتي يلا خد مراتك منهم و لا ايه يا عم جاسر ما تحضرنا 


قال جاسر بتحسر : 


انا اصلا في شهر عسل و مش عارف تنام علي مراتي ده انا مراري طفح 


ضحك كل من زين ظ كادر 


قال كادر بمرح و زين معه : 


شكلنا هنبقي اصحاب يا Bro


قال جاسر بمرح : 


ده شئ يشرفني يا جماعة 


ذهب  نوح الي المكان التي ترقص فيه ماسه مع أصدقائها


قال لهم ببرود : 


معلش مراتي بقي سبتها معاكوا كتير خلوها معايا يلا  Enjoy 


ثم ذهبوا مره اخري الي المكان الذي يجلس فيه العروسان


تقدمت وهج لكي تجلس علي الطاوله و جلست وجدت كادر يجلس دون استئذان:


انسه وهج انا عارف اني رخم اني قعدت من غير استئذان بس انا عايز اتكلم معاكي انا عايز اقبلك و تكلم معاكي في المكان الي هتختريه ارجوكي مترفضيش 


نظرت له وهج و تذكرت كلام ماسه و فجأة ابتسمت وهج و قالت : 


ماشي موافقة 


قال كادر بأنتصار : 


الحمد لله  Yes Yes


اما فيروزة فكانت تبحث عن اي شخص تعلمه كي تجلس معه لم تجد فجلست علي الطوله بمفردها 


قال زين بعد ان تقدم الي الطوله و قال : 


تسمحيلي اقعد 


رد عليه فيروزة بأحترام : 


اكيد يا سيادة الرائد


رد عليها بعبس : 


ما بلاش سيادة الرائد ديه


قالت له : 


امال اقولك ايه ؟ 


رد عليها :


قولي يا زين عادي 


فجإة ضحكت فيروزة و استغرب زين من هذا بعد ان هدأت من نوبة الضحك قالت له : 


لا هقولك  Big Z


ضحك معاها و دون وعي قال لها بهيام :


قلب ال Big Z انا اسف لو سمحتي انا عايز اقبلك و اتكلم معاكي عشان بصراحه انا معجب بيكي جدا و عايز اتجوزك قولتي ايه


تذكرت فيروزة كلام ماسة ايضا و قال له : 


موافقه يا  Big Z 


و بدأت تضحك مره ثانية 


قال لها بهيام : 


يالهوي علي  Big z  بتاعتك


كانت ماسه تنظر لهم بسعاده بتحسر علي كل من جاسر و معه نيرة و فيروزة و زين كم يضحاكون و وهج و كادر كل منهم في غاية السعادة عدا هي 


قال نوح بسخرية عندما لاحظ نظرات ماسة لهم :


احنا مش زيهم ولا عمرنا هنكون زيهم 


تجاهلته ماسة


و فجأة وجد نوح ايهم يدخل الزفاف ز معه رودينا 


قال نوح تلي ماسة بأنفعال : 


انتي الي عزمتيهم و لا تامر 


ردت عليه ببرود :


ولا انا ولا تامر و معتقدش نيرة 


ثم اضافت بسخرية: 


شوف مين بقي 


كاد ان يتقدم نوح و لكن امسكه جده و قال : 


اهدي يا نوح رودينا كلمت فارس و قالها تيجي فأكيد مش هتيجي لي وحدها 


رد عليه نوح بأنفعال : 


و ده فرحي و هو و هي مش مرحب بيهم 


قال الجد بهدوء : 


اهدي يا نوح و عدي اليوم 


ثم نظر الي ماسه و قال بحب : 


ايه الحلوه ديه يا حبيبي انت يا نور عيني بالك انتي لو كنت شوفتك و انا في شبابي كنت اتجوزتك علي طول ما تسيبك من الواد ده و تقعدي معايا 


قال له نوح بملل : 


يا جدو احنا في و لا في ايه مش كفاية الي بيحصل ده 


رد عليه الجد : 


روح ابعد جنب عروستك و ملكش دعوة بحد


جلس بجانب ماسه حتي اتي ايهم و معه رودينا التي كانت تنظر الي ماسة بأحتقار و تعالي لانها اجمل منها اما ماسه فكانت تنظر ببرود خالي من المشاعر مما جعل رودينا تغضب ، تقدم ايهم ووجه الكلام الي ماسة و ارد ان يصافحها يلا المسكين : 


مبروك يا ماسه هانم 


ثم جاء يصافحها اسمك نوح يده و ضعط عليها كاد ان يكسر يديه و قال ببرود : 


معلش مراتي مش بتسلم علي رجالة و شكرا بالنيابة عنها


و دون ان يدري ايهم ان رودينا توجهت الي نوح و تجاهلت ماسه و مدت يديها و قالت برقه مصطنعه:


مبروك يا نوح 


رد نوح بسخرية : 


ايهم يا زيني مراتك بتسلم عادي علي رجالة و خصوصا لو كان طلقها 


ثم ابتسم ابتسامة تسليه و صافحها ثم جلس نوح و تجاهلهم 


قال ايهم بأنفعال: 


انتي ازاي تكلمي معاه و تسلمي عليه انا يتعمل معايا كده 

روايه الي طريق المدي البعيد الهادي الفصل العاشر والاخير  بقلم بسنت عبد القادر 

ردت عليه رودينا بسخرية:


لا والله م انت سبته يسلم عادي و انت متجرأتش تسلم علي مراته عمل عليا راجل 


امسكها من يديها و جرها امام الناس قائلا : 


في البيت هوريكي مين الراجل يا بنت الريدي 


ثم استقل سيارته بعد ان وضعها في المقعد الامامي بعنف و قاد سيارته بسرعة جنونية ثم انتهي الزفاف 


توجه نوح و معه ماسه و ها هو قد حقق مراده هو من ربح الجولة اصبحت ملكه وحده و سيريها و يسقيها من العذاب الوان 


عندما دخلت ماسه الجناح مع نوح وجدته اسود كل شئ في العرفة سوداء كالجحيم 


وقف نوح امامها و قال بعجرفه و نبرة بها تقزز : 


مش انتي قولتيلي ان جوازنا علي الورق تمام يبقي متنميش علي سريري عارفة ليه لاني اصلا لا كنت هلمسك و لا ابص في وشك العكر انتي هنا ناني للابني و تروحيلك ساعتين شغلك لبسك كله اترمي في الزباله و جبتلك لبس محتشم  Brands مفيش خروج الا لو معايا او معاكي اسطول الحرس و ليكي حارس شخصي و سواق و عربية مش هتسوقي عربية هتروحي مع اهلك معايا صحابك يجوا هنا لكن مرواح ليهم مفيش ، هتقلي ادبك همد ايدي عليكي ابشرك يا مدام 


ثم ضحك بهستريه و اكمل حديثه : 


مدام نوح العوامري اني هوريكي الي عمر ما خيالك ويتخيله هتلذذ كده في اني  اهينك و اذلك و امسح بكرامة اهلك الارض 


ثم تركها و ذهب الي حمام الجناح و هي في حالة جمود لم يسبق لها لقد دقت ساعة المعاناة الحقيقية و الالم  من نوح العوامري جلاد قلبها و لكنها لن تيأس حتي يأخذ الله روحها و تذكرت جملة في فيلم اجنبي ذات الطابع الرومانسي اسمه  The notebook : 


أفضل حب هو الذي يوقظ الروح، الذي يجعلنا ننتطلع و نطالب بالأكثر، الذي يزرع النار في قلوبنا و يجلب السلام إلى أذهاننا. هذا ما آمل أن أقدّمه لك إلى الأبد


ثم توجهت الي غرفه الملابس و ارتدت ملابس نوم طويلة و توجهت الي الاريكة و اخذت غطاء و استلقت علي الاريكة و اعطت ظهرها الي السرير و لم تبكي و لم تفكر بل دخلت في ثبات و نوم عميق و كأنها في غيبوبة بسبب قله النوم منذ ان رأت هذا اللعين نوح العوامري 

لتحميل البرنامج القصص اضغط هنا 👇👇👇

(مكتبة المجد للقصص)

لاتنسي تقييمنا 

للتواصل 👇👇👇👇

يُمكنك الانضمام لقناتنا على التليجرام (من هنا)

او متابعه علي الفيس الحساب الشخصي

 ماجد فادي (من هنا)

او متابعه جروب الفيس (من هنا)


تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -