أخر الاخبار

رواية الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الرابع والخامس بقلم بسنت عبد القادر

 

رواية الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الرابع والخامس بقلم  بسنت عبد القادر

رواية الطريق المدي البعيد الهادي

 الفصل الرابع

 بقلم  بسنت عبد القادر

"مَا جفّت الدّموع إلّا لقسوة الْقُلُوب ، وَمَا قَسَت الْقُلُوب إلّا لِكَثْرَةِ الذُّنُوبِ "


في سياره نوح 


بعد ان استمع نوح الي ما قالته وهج جن جنونه 


قال نوح في سره : 


من جاسر ده دكتور ماشي كده كده يا ماستي بقي كل حاجه عندي و هعرف كل حاجه عنك يا ماسه يا بنت عامر 


في الحضانه : 


قامت وهج بعطئ ماسه المهدئ حتي سكنت ماسه تماما و ذهبت في ثبات نوم عميق و الموع تنزل من عيناها 


قالت فيروزه و هي تبكي : 


هي مالها ماسه؟ و مهدئ ايه انا مش فاهمه حاجه انا عارفه ان ماسه عمرها ما قربت من حد غير في حدود بس هي لطيفه معايا عمرها ما قالتلي حاجه عنها او اسرار و هي طلبت مني اني محكيش حاجه ليها بس انا كنت بحكي ليها حاجات كتير في ايه يا وهج بظبط 


قالت وهج يأنفعال: 


مش وقته يا فيروزه اديني موبيل ماسه بسرعه 


كان نوح يستمع لكل ما يحدث و يريد ان يعلم المزيد 


قامت وهج بالاتصال بدكتور جاسر ثم اجاب دكتور جاسر بمرح : 


اهلا ماسي هانم ازيك 


ردت عليه وهج بقلق :


الو يا دكتور جاسر 


في سياره نوح : 


قام نوح بتشغيل الزجاج العازل الصوت و الرؤيه بينه و بين السائق ضغط علي اسنانه و قال بأنفعال : 


ماسي هانم  ده انا هخليك لا تنفع تبقي دكتور ولا تمرجي حتي 


في الحضانه : 


قالت وهج بصوت حزين : 


لا يا دكتور جاسر انا مش ماسه انا وهج صاحبتها ماسه جالها زي حاله هياج عصبي و نوبه زعر و اخدت المهدئ و هي نايمه دلوقتي اتصرف ازاي 

رواية الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الرابع والخامس بقلم  بسنت عبد القادر

قال جاسر في قلق: 


انتي بتقولي ايه ازاي ده ايه الحصل و وصلها لكل ده و الحاله ديه كانت كويسه من يومين في اخر جلسه ليها اتعرضت لي ايه لكل ده طمنيني ارجوكي 


في سياره نوح : 


كور نوح يديه و قال بغضب شيطاني : 


قلقان عليها  يا حنين ده انت ليلتك سودة


في الحضانه : 


قالت وهج بأنفعال: 


مش وقته يا دكتور اتصرف ازاي انا دلوقتي اجبها لي حضرتك العياده 


في سياره نوح : 


وهو يستمع الي ما قالته وهج و قال : 


جري ايه يا ست وهج انتي كمان ده هيطلع عين اهلك لو عملتي كده انتي و الاخ سوما العاشق ده اقسم بالله لو طلع الي في دماغي صح هعذبه عذاب جهنم الحمراء 


في الحضانه: 


قال جاسر بقلق و حنان : 


هتيها يا انسه وهج علي العياده انا هلغي كل حاجه عشان اشوف مالها و مش هتروح الا لما تبقي كويسه ممكن انتي تجبيها انتي و زميلتك و تروحوا و انا ممكن ابقي ارجعها 


في سياره نوح 


كان يستمع دمائه تغلي من هذا المدعو جاسر و قال بحاله من الهياج عصبي : 


فكر نفسك ملاك الرحمه ماشي كله هيطلع عليكي يا زفته يالي اسمك ماسه 


في الحضانه : 


لم ترتاح وهج للمدعو جاسر كيف تبقي ماسه معه لوحدها اهذه صدقه ام هذا الدكتور يفكر في شئ ما فجأه انتبهت لنفسها و ردت علي دكتور جاسر بحده نوعا ما : 


لا يا دكتور احنا هنجبها لحضرتك و نستني بره ساعه ساعتين مش مهم لحد لماماسه تفوق و تهدئ حتي لو كانت محتاجه جلسه نستناها و بعد لما تفوق نروح الحضانه و تسوق عربيتها و امشي وراها لحد لما اتطمن انها وصلت لو ما قدرتش هروحها انا بنفسي و اجابها تاني يوم 


في سياره نوح : 


لا ينكر انه اعجب برد وهج و ابتسم نوح ابتسامه انتصار 


في حضانه : 

رواية الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الرابع 4 بقلم  بسنت عبد القادر

رد عليها جاسر بضيق من اسلوبها الحاد : 


طبعا يا انسه وهج معاكي حق اعتقد ان ممكن بعد جلسه انهارده تاخد ماسه اجازه يوم او اتنين عشان ترتاح لما افهم بس بظبط ايه الي حصل مستني حضرتك و هبعتلك العنوان علي تليفون ماسه.


في سياره نوح : 


كان كل تلك الانفعالات التي يتعرض لها لا يعرف ما هو سبب تلك اللعينه ولكن كان يقنع نفسه ان ماسه يجب ان تعاقب علي كبريائها و عدم احترام نوح العوامري 


في سياره ماسه : 


كانت فيروزه تحتضن ماسه و تلعب قي خصلات شعرها و قالت و هي علي وشك البكاء : 


ماسي حبيبتي اطيب خلق الله انا بحبك اوي عارفه انتي الوحيده الي غيرنا و مع ذلك مقدرش اعيش ولا اتخيل حياتي من غيرك انتي وهج عارفه يا ماسي لما اتعينتي في الحضانه ضحكتك كانت جميله اوي و عامله بهجه في الحضانه و هزارك معايا انا و وهج كنت نفسي من جوايا و انتي بتقبلي وهج عشان تتعيني كان نفسي فعلا تتقبلي و وهج قبلتك فعلا و هي حبيتك من اول يوم زي ما انا كمان حبيتك 


كانت وهج تستمع الي كل هذا الحديث و هي تقود و تبكي من كلام فيروزه الي ماسه التي غير مدركه بي شئ و ايضا علي ما حدث لها اليوم و حالتها التي كانت عليها 


اضافت فيروزه و وهج تستمع لعا و قالت : 


هقولك كلام الي بحب دايما اقولهولك لما تكوني عايزه دعم 


علي جانب اخر في سياره نوح : 


قال نوح بسخريه : 


بيحبوكي اوي هتتحرمي منهم كلهم فيروزه ، وهج، اهلك و الي اسمه جاسر ده و مش هيبقي في غير نوح العوامري الي في وشك لحد يوم موتك بس لما اعرف كل حاجه و اعرف امسكك من رقبتك و تخضعي ليا يا ماستي تخضعي لي نوح العوامري و بس 


كان يتكلم نوح بطريقه مختله و يبتسم و يضحك كأن ربح اكبر انتصارته 


في سياره وهج : 


قالت فيروز ه بصوت مهزوز و هي تبكي : 


You're beautiful, you're smart

You're funny, you're kind

You're unique

You're Worthy of love and affection

You're precious and you're never to much

You always enough 

You're diamond, you're rose

You're pearl

You're the must stunning of all god creation

You're worth than you can ever Imagine.

You worth surpasses all earthly thing 

You're loved and you're worth for someone to be dying for you 

Because you deserve someone who give up their life for you 


كانت وهج تتمتم وراء فيروزه كأنها تقول هذا الكلام لنفسها ايضا و الذي توجه فيروزه الي ماسه 


و اضافت ماسه بصوت مختنق بالبكاء و قالت بشجن : 


You deserve someone who give up their life for you 

You're powerful , you're strong and you're capable

So, I'm telling you Masy you're awesome and please don't you forget that. 


بعد ان انتهت فيروزه اخذت تبكي علي صديقتها و تحضتنها حتي وصلت وهج الي عياده دكتور جاسر 


في سياره نوح : 


ده ايه الصادقه الجامده ديه ايه كل ده ديه شكلها هبله فيروزه ديه ولا ايه اكيد هبله 


وصل نوح الي القصر : 


نزل نوح من سياره و هو مازال يستمع الي محادثه ما يجري عن طريق سماعات ال airpods و لما لا نحن نعلم ان نوح قام بوضع جهاز تصنت علي هاتف ماسه 


كان الجميع يجلس في الصالون مجتمعين مما جعل نوح ي يبتسم بسخريه و قال بصوت عالي بسخرية : 


متجمعين عند النبي ان شاء الله


قال الجد شعيب العوامري بشاشة : 


ان شاء الله يا بن قلبي ايه يا نوح مش هتقعد معانا 


رد عليه نوح و هو ذاهب الي مكتبه الخاص و قال بأنفعال صادم : 


بعدين بعدين يا جدي مش فاضي 


وهو يضع يده علي سماعته ال air pods و يتتمم كلام مثل التوعد لشخص ما ثم اسرع و اتجه الي مكتبه الخاص به و اغلق الباب .


حزن الجد شعيب علي ما قاله حفيده و هو يعلم ان حفيده قد تغير بعد طلاقه احس بالندم هو كان علي علم من البدايه ان هذه الفتاه جميله الشكل و لكن مظهر برئ خداع و لكن بم يكن يريد ان يكسر بقلب حفيده و تمني ان بسبب صغر سنها كان من الممكن ان يجعلها نوح صالحه تصبح ناضجه تهتم به و بي ابنهما و لكن نوح كان يعشقها كانت مدللته لا يري سواها طلبتها مجابه عشق لا تستحقه تلك الفتاه المدلله ولكن هذه دمرت شاب كان مقدم و مشرق علي الحياه بأبتسامته التي اختفت و كان في الماضي في ابهي صوره. 


قال الجد بصوت حزين منخفض : 


ليه يا ابن قلبي بس .


استغل قادر ذلك و قال بأنفعال: 


ايه الي نوح عمله ده يا حج شعيب ده محترمش حد فينا ولا كبر حضرتك و انت السبب دلعت فيه و اديته الاداره و عمله توكيل بكل شئ و موكله بكل حاجه لحد لما اتفرعن عليك و عليا هو ده نوح قلبك صح ده ممكن بالتوكيل الي معاه يحجر عليك وياخد كل الفلوس و ياخد حقي حتي الارباح مش هعرف اخدها منه ياخد حقي و يرمينا في الشارع كلنا.


صمت تام في المكان و كان الجميع يجلس نرجس و نيره و حتي فارس ابن نوح .


حاولت نرجس ان تهدي من عامر حتي لا يجعل والده يغضب عليه حاولت ان تمسك قادر من زراعه و لكنه دفعها و اكمل بغل: 


ايوا هيحجر عليك يا بابا و هياخد منك كل حاجه و انا مش هسيب حقي كده هو مش من حقه يأخد توكيل بكل حاجه هو انت فكره نوح بتاع زمان لا ده بقي بيقولوا عليه نوح الشيطان فوق يا حج شعيب و عشان اضمن حقي لازم نوح يتجوز نيره بنتي 


و عند سماع نيره جمله زوجها من نوح كادت تطير من الفرحه و انها من الممكن ان تتجوز نوح و تصبح سيده القصر و حرم نوح السلطان 


اكما عامر بأنفعال حاقد و اضاف : 


عشان الميراث العوامريه ميخرجش بره العيله كفايه حته عياله ضحكت عليه و اديته علي قفه ولا ايه يا حج شعيب و ...


عندما اسمتع فارس ابن نوح كل هذا الحديث و هو يكره الحد قادر لانه يره رجل شرير لا يحب ابه كما ان نيره ايضا لا تحبه بل تعامله معامله سيئه و جدته نرجش تتعامل معه علي انه لت شئ جافه يكرهم جميعا ما عدا الجد شعيب 


بدأ فارس بالبكاء بهستريه و قال: 


لا نيره ديه وحشه يا جدو شعيب و لا مش عايزه مامي تانيه هي مش بتحبني و بتعملني وحش انا عايز بابي يتجوز ميس ماسه 


وقف الجد شعيب من علي الاريكه و اخذ فارس علي قدميه و احتضانه و قال بحنان و هو يلعب في خصلات شعره الذهبي اللون : 


متخفش يا حبيب جدو شعيب و قلبه بابا مش هيتجوز نيره


هنا انفعلت نيره و قالت له : 


لا يا جدو انا اولي نوح و انا مش بعمل فارس وحش ده بيكدب و بعدين ميس ماسه مين ديه الي يتجوزها نوح ديه اقل من عيله العوامريه نوح ليا انا و بس فاهم يا جدو 


نرجس حاولت تهدئه قادر من ناخيه و تهدئه نيره من ناحيه اخري 


قال الجد بأنفعال مما جعل فارس يبكي اكثر : 


نيره اطلعي فوق و خدي الحربايه امك يحسن يمين الله هتحاسب عليه يوم الدين هديكي قلم و ههين كرامتك لو اتكلمتي نص كلمه و لو كلمتي فارس انتي و ترجس امك وحش تاني هوريكي هعمل ايه و عيني هتبقي عليه مش عشان هغيب عني و انتي فكرة ان نوح مش هيعرف و هتترقبي انت و امك انكم بتعمله ازاي و لو حصل تاني هحرمك من كل حاجه مفيش فلوس و لا حفلات و لا عربيه و لا اي حاجة هتاخدي مصروف زي الاطفال و يمين بالله تاني لو ما طلعتي من قدامي دلوقتي هعمل الي قولتلك عليه 


كادت نيره ترد علي جدها بعد ان كانت تضرب الارض برجلها بأعتراض ثم قالت نيره بحزن زائف : 


انا حربايه يا حج شعيب ده انا بعتبرك ابويا 


قاطعها الجد شعيب بأنفعال : 


اطلعي انتي و بنتك الي مش متربيه ديه ما هتلاقي تربيه فين من اب فاسد و ام طماعه و شغل مؤامرات و خطط خديها و طلعيها جناحه يحسن كلمه كمان و اطلعكوا بره الاقصر خالص 


قالها الجد بأنفعال هز القصر بأكمله و من ثم امسكت نرجس ادنيره تحاول ان تسحابها الي جناحها و اخذت تتم نيره بجنون ان نوح لها وحدها نوح خاصتها 


التفت الجد شعيب الي فارس و قال بحنان : 


حق عليا يا حبيب جدو و قلبه يا ابن ابن قلبي بس قولي مين ميس ماسه ديه الي انت شكلك بتحبها اوي 


رد الطفل بصوت باكي و كفف خده بيده الصغيره : 


ايوا يا جدوا هي بتحبني انا اكتر واحد في الدنيا و في الفصل و بتعملني حلو من قلبها اول ما جت يا جدو الحضانه شوفتها و جريت عليها و قولتبها بحبك و هي اقلتلي بتحبني انا قولتلها اه بحبك بس يا جدو عنيها كانت زعلانه مع انها كانت بتضحك ضحكتها حلو و شعرها حلو و لما بتحضني بحس ان مامي الي بتحضني قولتلها عينيكي مش تبقي زعلانه انتي حميله و ضحكتك حلوه زي اميرات disney و مش عايزه اشوفها زعلانه ده حتي يوم لما بابا كلمها وحش زعلت منه عشان هي حلوه 


كان الجد يستمع بأنتباه شديد ولكن قاطعه فارس بصوت طفولي : 


هو يا جدو ممكن بابي يتجوز ميس ماسه عايزها معايا علي يا جدو هتحبها اوي يا جدو 


ابتسم الجد و خطرت علي باله فكره ولكن قاطعه صوت قادر الذي كان يستمع الي كل هذا الهراء من هذا الطفل التافه و قال بأنفعال هستيري : 


يتجوز مين ده علي جثتي مش هيتجوز الا بنتي انت سامع يا ولد لانه مش هيتجور لا ميس ماسه زفت ولا اي واحده تانيه انت سامع 


بدأ فارس يبكي بهستريه و خوف كان شعيب قد طفخ به الكيل و في نفس الوقت كان يشعر برعب علي حفيده ان يحدث له شئ مسح دموع فارس و احتضانه بقوه و قيل رأسه و قال له بحنان : 


اطلع يا حبيب قلب جدو متعيطش و متخفس انا جمبك هطلع وراك و هقعد معاك تكملي حكايه ميس ماسه الحلوه ديه 


قام فارس من علي قدم جده و قبل ان يذهب الجناحه اضاف بصوت طفولي : 


انا بكرهك يا قادر انت عشان انت شرير 


كاد قادر علي وشك ان يعنف فارس قاطعهم الحد شعيب و وجه كلامه الي فارس بحنان و قال بحنان و حب بصوت منخفض بعد ان نزل لي مستوي ابن حفيده الغالي : 


اطلع يا فارس يا حبيبي و انا هملثلق ودانه


ثم نادي الجد علي السيده روح مدبره المنزل و رئيسه الخدم ان تأخذ فارس الي غرفته و بالفعل توجه فارس معها الانه يحبها كثيرا و يعتبرها مثل جدته و توجه معاها فارس بعد ان حاملته الي جناح فارس .


تبقي الجد شعيب و ابنه قادر 


و بدون سبق اصرار رفع شعيب العوامري يده و صفح ابنه قادر علي وجه وقال بغضب: 


القلم ده عشان ايه عشان طول ما انا عايش متقوليش يا حج شعيب عشان راجح بس الي كان بيقولها كان الله يرحمه بيعملك بما يرضي الله و بينصحك و بيداري عليك عشان معرفش انك داير من كباريه لي كباريه و علاقات جنسيه مع ستات كل ده عشان مغضبش عليك 


ثم قام الحج شعيب بصفع عامر علي وجه مره اخره و قال بصوت ينم عن القهر من ولده الوحيد و قال : 


انت طالع شيطان من صغرك بتكره راجح اخوك مع انه كان بيجي علي نفسه عشان يداري عليك عشان مضيقش كان بيصلي و عارف ربنا و حافظ كتاب الله كله كان بيفرحني و يوم ما اختار اختار زوجه صالحه اخلاق و احترام كانت ست البنات مفكرتش انها من عيله بصيته ولا فكرت انها محترمه عرفه دينها و ربنا كانت و نعمه الزوجه وجميل مرات راجح كانت البنت هي بنتي الي مخلفتهاش لكن انت يا قادر باشا اخترت مين نرجس الي كل همها تبقي من عيله العوامريه شخصيه طماعه عجبتك و حبتها و هي كانت لا تطيق العمي و لا تطيقك و طبعا عشان عارفه حبك الاعمي ليها بقت طماعه اكتر نرجس ديه اه من عيله معروفه بالفلوس بس جميله ضافرها ميجيش مليون واحده من عينه مراتك 


ثم صفع الجد ابنه عامر مره اخري و اضاف بأنفعال : 


القلم الثاني ده عشان انا عارف انك نفسك اموت عشان تورثني نوح مين الي يحجر عليا ده عنده شركات بفلوسه هو اد ثروتي ٥ اضعاف نوح هيحجر عليا انا انت بتولعها عشان اكره و اسلمك حاجتي الي تعبت فيها انا و راجح مش بعيد انت الي ترفع عليا قضيه حجر و تطلعني مجنون عشان تورثني بالحيه 


حاول عامر تبرير مزيف : 


احجر عليك ايه يا بايا انت بتقول ايه انا عمري ماافكر اعمل فيك كده هو نوح اصلا هيسبني اعمل كده اصلا


ثم قام شعيب بصفعه مره ثالثه و قال : 


اوعي في يوم من الايام تتكلم قدام ابن نوح الي هو حفيدي ما اعز الولد ولد الولد ده انت المفروض في مقام جده تعمله كويس مش كفايه مامته الي مش سأله فيه و هو بدأ يكرها و ينسي وجودها بحذرك يا قادر لو عليت صوتك عليه تاني ولا كلمته كده تاني هرميك بره البيت اتفضل غور 


ثم دفع شعيب ابنه بعيدا عنه 


قال عامر بحقد و غل : 


هخرج و اغور و اسيبلك القصر و خلي حبيب قلبك نوح ينفعك 


ثم غادر قادر القصر بغضب و ذهب الي وكره الخاص فيلا في المعادي حيث ان عامر يحب نرجس لكن هذا لا يكفي له يخون زوجته مع اخريات و يشرب الخمر و المصيبه التي قد تقضي بي حياته انه ايضا مدمن علي الكوكين .


سرح شعيب العوامري في حسره و الم لانه يعلم ان ابن قادر ابن عاصي يفعل ما يحرمه الله و يعلم ايضا انه كان يكره اخه الاكبر كثيرا كان شعيب يتمني ان يكون عامر مثله ولكن كما يقال : 


يخرج من ظهر العالم فاسد و يخرج من ظهر الفاسد عالم 


قال شعيب في حسره و الم و اخذ يدعي الي ولده و الي حفيده نوح و قال : 


اللهم افتح عليه فتوح العارفين 

اللهم ارزقه الحكمه و العلم النافع و زين اخلاقه بالحلم و اكرمه بالتقوي و اجعله من عبادك الصالحين 

اللهم رد ابني العاصي إليك إذا ضل 


ثم اضاف و هو يبكس علي حال حفيده نوح ابن قلبه كما يقول له دوما : 


اللهم انه عبدك و ابن عبدك و ابن امتك ناصيته بيديك ماضي في حكمك عدل في قضائك إسألك بكل اسم هو لك سميت به نفسك او أنزلته في كتابك او علمه احدا من خلقك او استأثرت به في علم الغيب عندك ان تجعل القرأن ربيع قلب نوح حفيدي و نور صدر نوح و جلاء حزنه و ذهاب همه.


ثم دعي شعيب دعاء يفك كربه و اضاف 


اللهم رحمتك ارجو ك فلا تكلني الي نفسي طرفه العين ، اصلح لي شأني كله لا اله الا انت.


ثم ذهب شعيب لجناح فارس كي يطمأن عليه و يحكي له احد حكايت جدو شعيب التي يحبها قارس ولكن كان هناك شئ يشغل بال العوامري الكبير المدرسه التي تكلم عنها فارس فكر انه يذهب في يوم الي الحضانه ليراها ربما تكون طيبه القلب و اخذ يفكر بجديه ان نوح يجب ان يتجوز حتي يتخطي تلك التجربه السابقه.


في غرفه نرجس : 


كانت نيره تذهب في كل اركان الغرفه و تدور حول نفسها


قالت نرجس:


ما انتي لو كنتي بتعملي جدك شعيب كويس كان غصب نوح عليه انه يتجوزك و انتي عارفه ان نوح مش بيرفضله طلب لكن نقول ايه 


قالت نيره بيهستريه : 


هو ده كل الي همك نوح مش هيتجوز حد غيري و الكلام الغبي الي قاله فارس ده مش هيحصل نوح هيبص يعني لحته مدرسه ده انا ملكه جمال و ده غير الستات الي بتترمي تحت رجليه و هتموت عليه بس لا هو ضاع مني مره مش هيضيع مني تاني نوح بتاعي انت ليا انا ، انا احق بيه سمعه نوح ليا انا 


قالت نرجس : 


يبقي نوح لازم يتجوزك بأي طريقه حتي لو وصلت لمصيبه عملها فيكي و انتي فاهمه المهم يتجوزك عشان كل ده يبقي بتاعك و تخليه يحبك و تبقي تقنعيه يودي فارس لي رودينا و تخلفي منه ولد يبقي وريث لنوح العوامري 


في مكتب نوح : 


لم يستمع نوح الي اي شئ من المشاجره و لكن ندعي الله انه هندمت يعلم لا تقوم القيامه لان عند فارس ولده و الجد شعيب يتحزل الي الطوفان 


في عياده دكتور جاسر : 


كان دكتور جاسر قلق جدا علي ماسه و هو لا يكن لها اي نوع من المشاعر سوي انها مثل الاخت الصغري ارد ان يساعدها و خاصه ان ماسه اعطتت له مذاكرتها لانها تثق به و لان ماسه لا تعبر عن مشاعرها سوي بالكتابه اعطته ايها حتي يفهمها اكثر و فجأه قطع حبل افكاره الهاتف اجاب و قال بالهفه و خوف : 


الو ايوا يا انسه وهج انتم فين وصلته و لا هي ماسه كويسه ؟ 


في مكتب نوح 


لهفه امك ديه الي هتجيب اجلك يا حيلتها 


في عياده دكتور جاسر : 


ايوا يا دكتور جاسر احنا وصلنا هي العياده في الدور الكام عشان نطلعلك و نسند ماسه انا و فيروزه 


رد عليها و هو يأخد مفتاح العياده :


لا استني انا هنزل لحضرتك يا انسه وهج عشان اشلها و اطلعها العياده 


في مكتب نوح : 


كان يتمع نوح كل حرف و فجأه انتبه الي شئ مهلا لحظه هل قال هذا المدعو جاسر هذا اللعين انه سيقوم بحملها الي عياده هل سيضع يديه عليه هل سيسند رأس ماسه علي كتفيه هل سيلمس ماسه 

ماسه خاصته ، دميته!!


قال نوح بأنفعال : 


لا الواد ده مش دكتور ده حبيب روميو و فكرها جوليتااا بتاعته ولا ايه لاااااا ده رافع كام حبايه هلوسه الواد يلمس ماستي هيشيل م كل ده بيحصل و يا تري بيحصل ايه تاني منه و بيحصل ايه في حياتها ده انا هعذبك يا ماسه هخليكي تتمني الموت كام رجل حط ايده عليكي لمسك مسك ايدك هخليكي تتمني الموت اي حد يقولك حاجه تبتسمي و تتعاملي عادي لكن عندي انا و تتحديني انا هخليكي تيجي تحت رجلي جاريه هشتريها 


اخذ يتفحص نوح الهاتف الذي يوجد به كل ما يخص ماسه صورها كل شي حتي وجد تطبيق تكتب عليه مذاكرتها كان هذا التطبيق برمز سري ولكن نوح قام بفتح التطبيق بسهوله

وجد مكتوب داخل التطبيق مذاكرت و اسرار


ابتسم نوح ابتسامه تسليه و قال بمرح حقيقي : 


لا ده كده اللعب هيحلو اوي مش مهم اسمع هما بيقولوا ايه كده كده جاسر ليه روقه هو و وهج و فيروزه ديه بس دلوقتي اقرا المذكرات و الاسرار ديه ياتري مخابيه ايه و كتبه مصايب ايه هقراها و مش هنام الا لما اخلصها عشان ديه بدايه خطون اختياري للانقام لي لعنتي و جاريتي و دميتي المسليه ثم ضحك بهستريه شيطانية و بدأ يقرا المذكرات


نزل جاسر من العياده حتي وجد وهج و فتاه اخري و ماسه في سياره نائمه فقام جاسر بحمل ماسه حتي وصل الي العياده و ورائه وهج و فيروزه ثم دخلوا الي عياده يالها مكتب جاسر و ضعها علي ال شيزلونج الخاص بالمرضي و اعطي لها حقنه مهدأ لها حقنه حتي تفيق 


قال دكتور جاسر : 


معلش يا جماعه ممكن تستنوا برة عشان ديه احتمال كبير تبقي جلسه اعملوا لنفسكوا حاجه تشربوها للان للايف العياده فاضيه و كله مشب في معاد الانصراف


قالت وهج: 


تمام يا دكتور هنستني بره لحد لما تخرج بالسلامه 


قالن فيروزه و هي تبكي : 


هيتبقي كويسه صح يا دكتور ؟ 


رد عليها دكتور جاسر و قال : 


متقلقيش يا انسه ، ماسه قويه بس انتم عارفين ايه الي حصل وصلها لي كده صح 


قالت فيروزه بسرعه : 


ايوا بسبب نوح و ...


قطعتها وهج و قالت : 


هي هتحكيلك كل حاجه يا دكتور 


ثال دكتور جاسر بتعجب و استفسار:


مين نوح ده اول مره اسم ده ماسه محاكتليش عنه 


ردت عليه وهج: 


ادخل لماسه يا دكتور و هي هتحكي كل حاجه 


في مكتب دكتور جاسر الخاص بالجلسات : 


كاز ينتظر دكتور جاسر مفعول الحقن حتي تستيقظ اخذ يفكر من يكون نوح هذا و كيف و متي عرفته تعجب ماسه كانت لديها جلسه منذ يومين كانت طبيعية كانت تحكي عن مشكلها مع عائلتها كالعاده و فشلها في قصص الحب و تجنب المجتمع عدا وهج و فيروزه تتسم بالمرح و الجمود و الغموض في ان واحد ماذا حدث يا تري في اليومين يجعل ماسه هكذا تأخذ المهدئ الذي نبهت عليها ان تبلغ احد صديقتها ان تعطي لها عند الطوارئ من نوح هذا الذي اوصلها الي هذه الحاله سوف اعلم عندما تستيقظ.

روايه الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الرابع والخامس بقلم  بسنت عبد القادر

بدأت ماسه تستيقظ ماسه من مفعول الحقن و عنما فتحت عينيها وجدت دكتور جاسر امامها و انها في العياده.


قال دكتور جاسر بقلق : 


ماسه انتي سامعني ؟


بدأت ماسه في فتح و غلق عيناها عده مرات و تكررها مرارا و تكرارا و بدأت تغلق عيناها تماما و تستجمع الذكريات التي حدثت اليوم 


قال دكتور جاير مره اخري و بدأ يشعر بالقلق الشديد و ان هناك كارثه ستحدث سألها مجددا و نزل علي ركبتيه و قال بلهفه و قلق : 


ماسه انتي سامعني ؟

ماسه فيكي ايه سامعاني ايه الي حصل ؟ 


و الكارثه حدثت بالفعل عندما ادركت ماسه و تذكرت ما حدث بدأت تصرخ بهستريه و تضرب نفسها و تضرب دكتور جاسر حاول دكتور جاسر السيطره عليها و لكنها نزعت نفسها و ىكضت الي مكتبه و اخذت سكينه التي يفتح بيها دكتور جاسر الاظرف 


في الخارج وهج و فيروه في حاله قلق شديد و فجأه استمعوا الي صوت صراخ ماسه ركضوا و فتحوا باب دكتور جاسر و وجدو دكتور جاسر يحاول السيطره علي ماسه و هي تصرخ و تبكي و دكتور جاسر يحاول ان يأخذ السكين كي لا تأخذ نفسها لانه رأها انها تحاول وضعها علي معصمها لكي تقطع الشرين حاول اخذ السكين منها ركضت وهج كي تحاول مساعده دكتور ماسه كي ئأخذ السكين منها بينما فيروزه استندت علي الحائط و هي تري هذا اىمنظر الشنيع و اخدت تبكي علي حاله ماسه احست انها و للاول مره تري صديقتها بهذا الشكل المفزع و في هذه الحاله المفزعه 


قال دكتور جاسر بفزع : 


مالك بس متخفيش انا جنبك سيبي السكينه الاظرف سيبها


ثم حول مسكها من يديها و لكن ماسه جرحت ايد دكتور جاسر 


قامت وهج بأمسكاها بأحكام من الخلف لقد تضربت وهج تدريبات سابقا دفاع عن النفس و نجحت في امساك ماسه و ادرتها ثم قامت بصفعها بمنتهي القسوة لحظه و صمت الجميع ثم حاله من الصدمه حلت علي دكتور جاسر و شهقت فيروزه علي ما فعلته وهج بماسه 


قالت وهج بحزن و شجن :


اسفه يا ماسي كان لازم اعمل كده فوقي احنا جنبك محدش هيأذيكي انت قويه و احنا جنبك انا و فيروزه و دكتور جاسر مفيش حاجه 


اخذت ماسه تتنقل بعينها من وهج ببطئ شديظ الي فيروه ثم اخيرا الي دكتور جاسر و رأت جرح علي يده صدمت ماسه مما فعلته


في مكتب نوح : 


كان نوح يقرأ مذاكرات ماسه من علي الهاتف كلما يقرأ اكثر كلما ينصدم ، انها كما توقع ليست بريئه و كان الموضوع مشوق اخذ يقرأ المذاكرات بتأني جلستها مع الدكتور اللعين جاسر و فشلها مع اهلها قصص الحب الفشله و تهرب الشباب منها و اصدقائها و لديها مشاكل نفسيه و عندما انتهي كان في اخر صفحه من المذاكرات و فيها ماسه تقول : 


انا الخطيئة التي يمكن ان يغفرها الله و لكن انا و حتي البشر لن نسامح .


اغلق نوح الهاتف و نهض من علي مقعده وعلي وجه تعبيرات غامضه و نظرات غير مفهومه ثم مشي بتكاسل حتي وصل الي النافذه الزجاجيه و رأي القمر ثم ابتسم ابتسامه لو الشيطان نفسه لن يعرف كيف يبتسم مثل هذه الابتسامه ثم قال : 


انتي صح يا ماسه ربنا هو الي بيغفر لكن الناس لا و نسيتي برده تكتبي ان نوح كمان مش بيسامح و هيعيشك فوق الي عيشتي من اذي و شر فوق الوصف و خوفك مني هيبقي فوق خوف الدنيا كلها 


و ظل مبتسم ثم ذهب الي جناحه و خلد الي نوم في سعاده مفرطه 


في عياده دكتور جاسر : 


ركضت ماسه علي جاسر و امسكت يده بيديها الاتنين فجأه صدمت من شكل الدم علي يديها هي لديها فوبيا من الدم و تفاجأت مما فعلته بيد جاسر هل جرحت يد اكثر انسان اثق به جاسر هو الشخص الوحيد الذي تقبلني و يفهمني دون عن اي شهص كيف فعلت ذلك به هكذا 


قالت ماسه و هي تبكي بطفوليه حتي انها تكلمت مثل الاطفال كأنها في الخمسه من عمىرها : 


انا اسفه يا دكتور و الله اسفه انا وحشه اسفه اني عورتك 


ثم صرخت و ابتعدت عن جاسر و قالت و هي تبكي بهستريه : 


نوح ثم صرخت اكثر عندما ذكرت اسمه 

نوح قتل 

نوح مجنون 

نوح مجرم 

نوح وحش 

نوح شرير 

نوح شيطان 

نوح قتل رولا 


اخدت تقول هكذا ببكاء مثل الاطفال ثم اضافت : 


نوح مش هيرحمني 

نوح هيعذبني 

نوح ، انا شوفت في عنيه انه هيعذبني انا شوفت في عنيه انه هيموتني 


كانت تقول هذا و الكلام يرتبط ببعضه كأنها طفله تتعلم الكلام تتكلم و تبكي كالاطفال مثل الطفله التي تخاف ان يعاقبها ابيها و ليس واحده في ال ٢٥ من عمرها علي الاطلاق 


كانن وهج و فيروزه يبكوا علي حال صديقتهم الجميله طيبه القلب افقوا جميعا علي صوت جاسر المنفعل حيث قال لهم : 


مين نوح ده !! الي وصلها لي كده 


ردت وهج و قالت : 


نوح العوامري يا دكتور انا هحكيلك علي كل حاجه 


و اخذت تحكي الي دكتور جاسر اما هو كان في حاله صدمه رهيبه . 

رواية الي طريق المدي البعيد الهادي الفصل الخامس بقلم :بسنت عبد القادر 

"الْحَيَاة قَصِيرَة ، لَكِن الْمَصَائِب تَجْعَلُهَا طَوِيلَة ، عِش كَثِيرًا تَرَى عجباً "


بعدما قصت وهج ما حدث مع نوح العوامري 


تقدم دكتور جاسر من ماسه و نزل علي ركبتيه ووضع يديه علي يد ماسه و امسك بها و قال لها بحنان : 


انتي قويه يا ماسي لا نوح و لا الف زيه يخوفك مش هيعملك حاجه 


كانت فيروزه سعيده ان جاسر يهتم بماسه و لكن الامر لم يعجب يعجب وهج علي الاطلاق و لقد روضها احساس غريب اتجاه هذا المدعو جاسر 


قالت فيروزه بمرح كي تخفف عن ماسه : 


ما تخفش عليها ماسه قويه ب ١٠٠ راجل 


نظرت ماسه الي دكتور جاسر ثم نظر الي وهج و فيروزه و قالت : 


لا انا مش قويه انا الوجع خلاني مستقويه 


تحولت ماسه في هذه اللحظه كأنها لم تكن في حاله هستيرية منذ قليل تحولت الي حاله جمود و لا مبلاه سيطروا عليها بشكل كامل 


قالت ماسه الي وهج : 


يلا يا وهج انتي و فيروزه و صلوني الحضانه عشان اروح عشان متأخرش 


قال دكتور جاسر موجها كلامه الي ماسه : 


هتقدري تسوقي ؟


ردت عليه و هي لم تنظر له حتي بلا مبلاه :


اه هقدر اسوق و هبقي اكلم ليلي عشان اشوف معاد الجلسه و احدده 


ذهبت ماسه الي وهج و فيروزه دون النظر الي جاسر 


رد عليها جاسر و قال لها : 


تمام يا ماسه لو حاسه انك تعبانه خدي اجازه من الشغل و هستناكي الجلسه الجايه


انهي كلامه بأبتسامه 


ردت عليه ببرود : 

تمام يا دكتور 


ثم اضافت : 


يلا يا وهج يلا يا فيروزه 


ثم امسكت بأيديهم و ذهبت دون حتي ان تلقي عليه السلام مما جعل كلا من وهج و فيروزه في حاله صدمه و جاسر احس بأسف علي ما تمر بيه ماسه 


نزلت الفتياتمن المبني الي سياره و دخلوا داخل سياره وهج و انطلقت وهج بالسيارتها الي الحضانه


في عياده دكتور جاسر : 


كان يذهب دكتور جاسر ذهابا و ايابا مرارا و تكرارا و القلق و الهلع يأكله هو يعلم من هو نوح العوامري سلطان الاقتصاد الاقوي في الشرق الاوسط بل معروف بجبروته و هنا ابتلع جاسر ريقه هذا الطغيان نوح كارثه في حد ذاته ، رجل مغرور صاحب كبرياء حتي ان كل رجال الاعمال الاكبر سننا يخفون منه و كم رجل اعمال اعلن لانه تحداه فقط هذا الجبروت نوح هو طوفان الذي يمكنه نسف اي شئ بلا تردد جعل سكرتيرته تقتل نفسها لانها كانت تتجس عليه من أحد منافسيه بل و قام نشر الفيديوهات الاباحيه بعد موتها


قال دكتور جاسر بصوت يأس : 


نوح مش هيسيبك يا ماسه انتي معملتيش حاجه لكل ده موقف ممكن يحصل من اي حد و يعدي لكن نوح العوامري الي مش بيرحم شخصيه مختله ، نرجسيه ، مجرم خطير و من غير ما يوسخ ايده بالدم مش مش هيسامح حد جرح كبريائه يعني في أذي هيحصل هيحصل


ثم نظر دكتور جاسر الي ساعته و جدها الساعه ٩ مساءا اخذ مفتيح العياده و مفتاح سيارته و غادر صف سيارته و دخل مبني الذي يوحد به شقته ثم اخذ حماما اخذ يتقلب و لم يغلبه النعاس حتي دخل في سبات عميق بعد ان اخد منوم ما.


في سياره وهج : 


قالت فيروزه بهيام : 


دكتور جاسر ده محترم اوي يعني واحد تاني قال انه مش فاضي لا ده لغي كل المواعيد و نزل شال ماسه مخصوص و مستحملش حالتها بجد حقيقس راجل Gentleman اللهي اقابل واحد زيه 


نظؤ كلا من وهج و مايه الي فيروزه نظره من تلك الفتاه التي تعاني من متلازمه Ficsexual

______________________________

لحظه عزيزتي سأشرح لكم ما هي " متلازمة Ficsexual"


"متلازمة Ficsexual" :


الشخص الذي ينجذب إلى الشخصيات الخيالية في الكتب والأفلام ، ويتمنى أن يقابلها و يقع في حبّها حرفيّاً

______________________________


عوده الي الروايه : 


ردت وهج علي فيروزه ببعض من الحده : 


ملكه العالم في الروايات يابنتي الروايات مش كلها واقعية 


ثم اخذت تأنب وهج نفسها انها تتحدث هكذا كأن لا يحدث شئ ولا تراي حاله صديقتها النفسيه و ما وقعت عليها من كارثه كبري 


يينما ماسه كانت في عالم اخر لا مبلاه و حاله من الجمود و احساس قوي و انتقام رهيب 


وجهت وهج لماسه سؤال و قالت : 


ماسه هو انتي بتروحي لدكتور جاسر من امتي ؟ 


رد عليها ماسه بلا مبلاه دون النظر الي وهج : 


من حاولي سنه ليه بتسألي 


ردت عليها وهج : 


بسألك عشان حاسه انه واخد عليكي اوي هو ده طبيعي ؟


نظرت اليها ماسه ببرود ثم رد علي وهج بالامبلاه : 


عادي يا وهج انا بعتبره دكتور و صديق عشان هو اكتر واحد فهمني كنت بروح لكذا دكتورة او دكتور و محدش فهمني ولا شخصني ولا علاجني غيره 


رد وهج عليها : 


لا يا ماسه في فرق كبير اوي الدكتور مهما كان فاهم المريض ماينفعش تبقوا اصحاب عشان علميا الدكتور مينفعش يفقد مصدقيته و لازم يلتزم بحدوده مع المريض و حدوده المهنيه ميتخطهاش انتي مسمعتيش عن البلاوي الي بتحصل ان الدكتور ممكن يطلع مش كويس و يخلي المريض يتعلق بيه ممكن يعمل معاه علاقه جنسيه مشوفتيش الفيلم العالم الي كان بيهاجم فرويد و شايف ان افضل علاج للمريض ان الدكتور يتعامل معاه حلو يدخله في قصه حب و علاقه بلاش ديه ده عالم دماغه هبقي منه مش يمكن انتي تتعلقي بيه 


نظرت لها ماسه و رفعت احد حاجبيها و لم تعلق و نظرت الي نافذه و لكن فيروزه ردت علي وهج و قالت : 


لا مش اوي كده يا وهج مش هيضيع نفسه و هو اصلا شكله محترم و بعد بتكلمي كده ليه بتهجمي ليه لكل ده هو عمل ايه شوفتي حاجه ضيقتك منه ؟ 


ردت وهج : 


طبعا ليه انتي مشوفتيش بما نزل علي ركبته و مسك ايد ماسه و بيطبطب عليها و عنيه بتلمع و ناقص يطلع الخاتم و يعمل proposal جري ايه يا فسروزه هو ده عادي ده استغلال للموقف انها مش معانا و حالتها النفسيه و ضغط نوح عليها 


كانت ماسه تستمع لهم و لم تعلق تنظر الي نفذه السياره كان كل ما تفكر فيه انها لن تنهار هكذا مهما كان قالت بداخلها لن اخاف من نوح العوامري انا ماسه عامر السناوي لا يهمنس نوح او غيره انا يهمني نفسي ثم فارس و اصدقائي و عائلتي 


قالت فيروزه بأنفعال : 


و فيها ايه لو حبها حتي لو هو انسان محترم مريضه اتعالجت عنده و بدأت تخف و بقت كويسه و هو انسان محترم و واقف جنبها ايه المشكله يا استاذه و بعدين علي فكره يعني الدكتور النفساني رزق 


شهقت وهج و قالت : 


رزق !! رزق ايه يا عنيه ديه جبتيها منين ديه


ثم ابتسمت ماسه علي خفه دم فيروزه و جدال فيروزه الدائم 


اكملت وهج بجديه و غرور : 


انا اسمع ان الزوج الفرفوش رزق ، الرجل الحنين رزق لكن الدكتور النفساني رزق متألقه لا و جديده نهت وهج اخر جمله بسخريه


ردت عليها فيروزه بطفوليه : 


ايوا تخيلي معايا كده تتجوزي دكتور نفساني يكون فاهم حالتك لا و كمان فهم لما تبقي زعلانه امتي يعمل ايه لما تبقي فرحنه يعملك ايه يا شيخه ٩٠ % من البنات مصر لازم تتجوز دكتور نفساني 


تكلمت ماسه اخيرا و ردت بسخريه: 


لا و انتي الصدقه ٩٠% محتاجين دكتور نفساني و اول واحده انتي هوديكي لدكتور جاسر و نروح انا و انتي و بابا و ناهد ثم ابتسمت بسخريه


فرحت وهج ان ماسه تكلمت حتي لو كانت بطريقه ساخره و لكن تكلمت اخيرا و فيروزه احتضنتها كثرا لانها تكلمت و لكن ماسه كانه ساكاكنه هي تريد ان يكون فارس الصغير و في احضانها و تبكي و هيقول لها انه يحبها و هي ايضا و لو استطعت ان تأخذ فارس و تهرب بعيدا حتي لا يصبح مثل ذلك المختل نوح العوامري تريد الهروب به حتي لا يصبح مثله قطعت حبل افكار ماسه وهج و قالت لها : 


وصلتك لعربيتك هتعرفي تسوقي يابنتي هجي هجيبك بكره عادي


رد عليها ماسه ببرود : 


هعرف يا وهج و علي فكره انا جايه بكره عادي 


قالت وهج و فيروزه في نفس الوقت : 


نعم يا حبيبتي 


ردت وهج و قالت: 


انتي هتخدي بقي الاسبوع اجازه و فيروزه هتبقي مكانك خلص الكلام


ردت عليها ماسه بشجن : 


ارجوكي مبعرفش يعدي عليا يوم من غير ما اشوف فارس ارجوكي سبيني علي راحتي 


حزنت كلا من فيروزه و وهج كم ان ماسه حقيقي متعلقه بفارس تعلق غريب كأنه ابنها و هي امه الحقيقه 


تنهدت وهج و قالت : 


ماشي يا ماسه الي يريحك يلا عشان الساعه ٩ و نص و انتي معادك في البيت ١٠ اشوفك بكر ه 


احتضنت وهج ثم قالت : 


انا اسفه ضربتك بالقلم انا كنت خايفه عليكي 


ردت عليها ماسه و واجهت كلامها الي وهج و قالت لها بمزاح : 


ما انا عارفه يا وهج انا بحس انك الحجه الولدة ربنا يخليكي ليا يا نبع الحنان 


ردت عليها وهج بضيق مصتنع : 


اه ما انا عارفه ان الهانم مساميني كده


تدخلت فيروزه و اضافت : 


و انا مسمياني كورتي البوبوع مش لوحدك علي فكره 


ثم احتضان الفتيات بعضهم ثم ذهب كل من وهج و ماسه و فيروزه 

______________________________

ملحوظه رقم ١:


نوح قام ب تهكير هاتف ماسه و وضع جهاز تنصت يسمع كل شي حتي لو الهاتف مغلق و لم يكتفي بذلك بل جعله الكاميرا الاماميه و الخلفيه في هاتف ماسه يجعله يري ما يحدث ايضا ليس صوتا فقط صوت و صوره 


ملحوظه رقم ٢:


لم يكتفي بذلك من هذه المصائب نوح المعتاده و جنانه سابق عصره و زمانه عين عليها حراسه تراقبها بقياده رئيس حرسه الثاني رعد خصيصا يراقبها و هي لا تحس و هذا منذ اول يوم اشتبك فيه معاها لكس ينقلوا تحركات ماسه و يعطوا تقرير مفصل بتحركتها اليوم بأكمله 


ملحوظه رقم ٣ : 


ماسه تعشق الجري بالسياره و هي تستمع الي الموسيقى بصوت عالي عند اصابتها بأحد نوبات الغضب فقط .

______________________________


قامت ماسه بأخذ سيارتها 



كانت تقود ماسه السياره بسرعه فائقة و تأخذ ما يسمي بالغرز و هي تستمع الي اغنيه تحبها : 

There was a time, when I felt inside

Love and hate, but you were mine

You were the only reason to make

My eyes smile over and over again

There was a time, when I felt inside

Love and hate, but you were mine

You were the only reason to make

My eyes smile over and over again

And now I just feel, this fear is eating me inside now

If you believed in my eyes

We would've had another day

And you just see me inside

I swear we would have another day

Another day

Hmm, I swear we would have another day


صاحت ماسه و قالت مع الاغنيه : 

Another day


And I know, you told me a lot of lies

Something told me, I was going to fall straight down inside

This hell won't let me breathe so fine

But I can't allow you to fall on the ground

I would prefer to lose my head

If you believed in my eyes

We would've had another day

And you just see me inside

We would have had another day


And I don't know, why somebody else is in your head

And it makes me feel, I'm getting crazy in my brain

If you believed in my eyes

I swear we would have another day

I swear we would have another day

I swear we would have another day

I swear we would have another day


ثم صاحت مجددا و قالت :

Another day


انتهت الاغنيه و انتهت معها قياده ماسه المتهوره و كانت تفكر في كلام وهج عن دكتور جاسر و تفكر في نوح و اهمهم تفكر في فارس ثم تذكرت انها ستدخل المنزل الان كانت تدعي الله الا يحدث اي جدل داهل المنزل حتي تنام نوم عميق .


في جناح نوح : 




لقد كان يحلم نوح بحلم غريب و الحلم انه هو و ماسه علي الشاطئ في جزيره خاصه به و كانت تتوسط بين احضانه و كانت ترتدي فستان احمر اللون  و هو يلف يديه حول خصرها 





يقول لها بعشق :

ماستي ،ماستي حبيبي انا .


استيقظ من الحلم علي صوت رنين هاتف و اخذ يلعن الهاتف و من يقوم بمهاتفته مهلا ثم فرك شعره الغزير و خصلات شعر علي جبهته ماذا بحق الجحيم انا احلم بماسه ؟ مهلا و هي تتوسط بين احضاني مهلا ماذا هذا الزي الاحمر الذي يجعلني اكاد اذوف فيها لا و الف لا و ايضا في جزيرتي التي اذهب اليها وحدي حتي اللعينه طلقتي لم تذهب اليها 


قال نوح في سره كأنه يخبر قبله : 


ده انا اعملك فيها عمليه استقصال ديه 


رن الهاتف مره اخري فأخذ الهاتف و اجاب نوح بأنفعال شديد : 


في ايه  بتتصل ليه ياريت تكون بتتصل عشان حاجه مهمه بدل ما اقعدك جنب الست الولدة تغنيلك ظلمه 


اجاب رعد رئيس الحرس و اخذ يحكي له ما حدث حتي وصلت ماسه الي بيت سكت قليلا نوح و ه يستمع اليه بتأني ثم فجأه صرخ نوح بأنفعال و قال : 


نعم يا خويا سيقه علي كام معديه ال ٢٠٠ و بتاخد غرز كمان تصدق هاجي اديك انت و هي  غرز و اكيد ست الهانم خدت مخالفات بكره تدفع يا رعد 

رواية الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الرابع والخامس ال 4 و 5 بقلم  بسنت عبد القادر

ثم اغلق الهاتف و قال :

فكره نفسها عمر ماجيفر البت


في منزل ماسه : 


دخلت ماسه الي منزل وجدت والدتها في غرفه تحضير الطعام 


قالت ماسه بصوت بمنخفضه تحاول ان تبين انها علي ما يرام و قالت : 


ازيك يا ديچه عامله ايه ؟ 


ردت عليها الام بأبتسامه و قالت لها : 


الحمد لله يا حبيبه امها يا خواتي بحبها 


واخدت الام تحضن امها و يترقصان علي اغنيه حبيبه امها يا خواتي بحبها 


اما ماسه فكان في حاله من السخريه و حاله لا تستدعي كل هذا الحنان الذي يأتي كلما كانت امها لها قدره او تريد ان تدللها متي شائت يلا السخريه قطع افكار ماسه و


قالت خديجه بقلق : 


انتي كويسه في حاجه مضايقتي 


قالت ماسه يا الهي ردار الامهات قد حان الوقت ليبدأ 


ردت عليها ماسه بابتسامة مزيفه : 


انا كويسه يا ماما و بعدين هي يعني دلع في الاعياد و تيجي عند قطط بتاعتك يدلعوا كل يوم 


ضحكت خديجه و قالت : 


مش عارفه ازاي بتغيري من قطط مش فاهمه


ؤدت ماسه عليها بطفوليه : 


مش عارفه بقي و الله بضيق و ابتديت اصدق انك لقتيني علي باب جامع ثم قلبت ماسه شافتيها 


شهقت الام و قالت : 


لا يا حبيبتي متقوليش كده 


ثم احتضانتها بعد انفصلت عن احضان والدتها 


اضافت بمرح : 


لقيناكي علي باب معبد يهودي


كادت الام ان تكمل مناقشتها المرحه مع ابنتها قاطعها رامي الابن الصغر لها و قال بصوته العالي الكريه : 


فين الاكل جعان 


وجهت ماسه كلامها الي رامي و قالت له : 


صوتك عالي في ايه يعني اتكلم كويس 


رد عليها رامي ووقف امامها و قال : 


ملكيش دعوه انتي مالك انا بكلم ماما بعد أذنك اخرجي بره المطبخ عشان عايز ماما في حاجه 


لم تعلق ماسه و اخذت حقيبتها و هي ذهبه لغرفتها استمعت للجدل المعتاد بين والدتها و بين اخيها 


سرحت ماسه بسخريه بعامل الكل علي انهم عبيد بهذا صوته الكريه ووجوده الذي لا يمثل شئ و عدم احترام اخته الكبري ماذا اقول هذه العائله لا تعليق عليها كل شخص في وادي قطع حبال افكارها والدها و قال بحنان : 


حمد لله علي السلامه يا ماسي انتي كويسه انبسطي انهارده 


ردت عليه ماسه بأبتسامه مزيفه و قالت له : 


اه يا بابا الحمد لله كان يوم كويس 


قام الاب بأحتضانها و قبل رأسها و قال بحنان : 


تصبحي علي خير يا ماسي انا بحبك اكثر حد في الدنيا 


في هذه اللحظه كانت بسن احضان والدها تبتسم ابتسامه ساخره هذا الحنان و الدلال بعد اكثر من عشرون عام عندما ابتللك الله بالمرض اصبحت تعلم الله احسست بالذنب اتجاهي كم كنت قاسي القلب لم ترحمني شخص اناني بارد و خالي من المشاعر يشهد الله انني حاولت مسامحتك حاولت ان احلك و لكن اكثر من عشرون عام معامله بلا مشاعر بلا حل خاليه من كل شئ للاسف الملائكه و الصالحين من يسمحون و انا لست من الملائكه ولا من الصالحين .


ثم تركت والدها و دخلت الي غرفتها اخذت حمامت باردا ثم اردت ملابسها و اخذت منوم لقد اصبحت تريد ان تنفصل عن العالم لساعات و ليس ما يسمي بالنوم تريد تنفصل عن كل شي : 


نوح العوامري 

عائلتها


كانت تتمني ان يكون فارس في احضانها لانها تعتبره مسكن للامها و لكن لا يهم سأري غدا 


كانت تتفصح هاتفها و وجدت علي التطبيق من تطبيقات الموسيقى ثم اشتغلت احد الاغاني و كلمات الاغنيه : 


اهو ده الي صار 

وادي الي كان ملكش حق 

ملكش حق تلوم عليا 


سرحت ماسه في الاغنيه و اندمجت مع كلماتها 


فس نفس الوقت في جناح نوح : 



كان يسمع الاغنيه من هاتف وهج بسبب جهاز التصنت : 


اهو ده الي صار 

وادي اللي كان ملكش حق 

ملكش حق تلوم عليا 


في غرفه ماسه : 


كانت تستمع الي الاغنيه و جاءت كلمات : 


تلوم عليا ازاي يا سيدنا 

و خير بلدنا مهوش في ايدنا 

تلوم عليا ازاي يا سيدنا

قولي عن اشياء تخدنا 

و بعدها بقي لوم عليه


ثم قالت ماسه " و بعدها بقي لوم عليه" و ذهبت فس نوم عميق 


هنا استمع نوح الي صوتها العذب و ذهب في سبت عميق .


في الصباح اليوم التالي : 


في جناح الجد : 


بعد ان استيقظ من النوم و ادي فروضه و دعي لنوح بهديه قليه و دعي بالرحمه و نور و مثواه الجنه للابنه الكبر راجح و زوجته جميله ثم ختم بالدعاء للابنه قادر بصلاح حاله.


كان الجد يفكر في ان يأخذ فارس كي يتعرف علي المدرسه التي يحكي عنها فارس و لما لا لو بالفعل علي خلق و طيبه القلب من الممكن ان يقنع نوح بالزواج و ينجب اخ للابنه فارس و ينسي الماضي الاليم 


علي طوله الطعام : 


نزل كل من نرجس و عامر بعد ان رجع من سهراته الحمراء و يليهم ابتنهم نيره التي قررت قرارت و اردت ما يمكن ان يلفت انتباه نوح و القرار الاول منهم ستذهب الي شركه نوح و تعمل به حتي لا تسمح بأحد بالاقتراب من نوح 


نزل بعد ذللك فارس و هو يركض حتي يجلس بجانب جده سعيب كم اتفق مع فارس 


قالت نرجس مواجهه كلامها الي فارس : 


فارس قوم اقعد مكانك ده مكان نوح عشان ميزعلش منك 


رد عليها الجد بسخريه : 


لا وانتي بتخافي علي زعل نوح اوي 


كادت ان ترد نرجس ولكن قاطعتها نيره برقه مزيفه : 


معلش يا جدو مامي والله ما تقصد 


رد عليها الجد و هو يلوي شفتيه:


مامي ، الله يرحم 


مما جعل فارس يضحك 


ثم وضع الجد شعيب اصبعه علي فمه حتي يفهم فارس ان يسكت 


صباح الخير علي الصبح و بتضحك علي صبح كده ليه ايه ده الله الله قاعد مكاني كمان في ايه ده انا ابوك حتي 


قال نوح ذلك للابنه فارس في مرح 


رد عليه فارس بدهشه مصتنعه : 


بجد يا بابا امال انا حاسس ليه انك لقتني قدام معبد يهودي


رفع نوح حاجبه بأندهاش و شهقت كل من نيره و نرجس و ضحك الجد بشده و قادر لم يشاركهم الحديث 


رد عليه نوح بأندهاش : 


معبد ايه ! معبد يهودي ؟؟ معبد ايه الي لقيتك عنده جبتها منين ديه 


رد عليه فارس بطفوليه : 


سمعت مره من ماسه لما مامتها كلمتها عشان قالتلها هاتي اكل القطط 


عندما استمع نوح اسم ماسه انزعج بينما شهقت نيره و قالت : 


يااااي ازاي حضانة محترمه بتاخد فلوس قد كده يعينوا مدرسه لوكل كده انا هتصرف معاهم


قال فارس و كاد ان يبكي : 


متقوليش علي ماسي كده ديه احلي منك 


تعبيرات نوح منزعجه من تعلق فارس بهذه الفتاه لهذه الدرجه و ايضا حب فارس لها واضح وضوح الشمس حتي اصدقائها و لماذا يحبوها من الاساس اللعنه ماذا بحق الجحيم هل اغر علي هذه العاهره تبا هذا ليست مشاعر انا اريد ان اتملكها و اجعلها جاريه ولكن مهلا فارس اعطي لي الفرصه علي طبق من الذهب سأريكي يا عاهرتي 


بينمت الجد يراقب تعبيرات نوح الغضب تدل علي غيره و غموض في ان واحد ابتسم الجد و قال بحنان موجه كلامه الي فارس :


يالا يا فارس عشان اخدك و نروح الحضانه 


انصدم نوح و كل من كان علي الطوله 


ثم اضاف شعيب الي فارس : 


بقالي كتير مروحتش وديتك 


قال نوح بأحترام : 


متتعبش نفسك يا جدي ان هوصله و انا رايح الشركه 


قال فارس ببكاء: 


لا انا عايز جدو يوديني يا بابي مليش دعوه عايز جدو يشوف ميس ماسي يا بابي هو انت هتتجوز ميس ماسي ؟


تفدي نوح سؤال ابنه و قال بحنان : 


عايز تروح مع جدو 


هز فارس رأسه معني نعم 


قال نوح بحنان : 


فارس باشا يأمر و احنا ننفذ يلا عشان تروح الحضانه 


قبل ان يذهب فارس قال بفرح طفولي : 


هتتجوزها صح يا بابي 


رد عليه نوح بحزم : 


ده كلام كبار يا فارس اخر مره تتكلم فيه 


ثم اضاف نوح ووجه الكلام الي جده شعيب : 


هخليهم يحضروا العربيه بالسواق يا جدي


قال جد بفرحه : 


تمام يا ابن قلبي 


استغرب نوح هذه الفرحه و علم ان الموضوع به شئ الجد ينوي علي شئ و هذا ما يريده ثم ابتسم ابتسامه ساخره 


عندما ذهب الجد شعيب و نوح الي حضانه 


قال نوح ببرود دون النظر لهم : 


انا رايح الشركه 


قالت نيره برقه مصتنعة: 


خدني معاك يا نوح انا عربيتي اتعطلت 


ضحك بسخريه من تلك العقربه نيره و والدتها الشمطاء كأنهم يتعامله معي كأني لا افهم و لا اعي انها تريد الزواج مني حيل و خطط اللعنه علي الناس الطماعه في الجاه و المال اللعنه علي الشمطاء نرجس و ابنتها التي تلبس لبس مقزز علي اساس انها تغوي نوح اقسم  لن تحرك ذره مني قطع حبل افكاره صوت نيره المزعج : 




ايه يا نوح مش هتوصلني 


رد عليها نوح وقال لها:


لا مش هوصلك و بعدين انتي عايزه تشتغلي وتحي حفله ايه الي انتي لابسه  و لعلمك بيقولوا الدبان بيلم علي الحاجه المكشفوه 


ثم وجه كلامه الي نرجس : 


ربي بنتك انها تلبس كويس 


كانت نيره تبكي احتضنتها امها و قالت بحقد : 


انا بنتي متربيه احسن تربيه انت نفسك ولا ايه 


تركت نيره احضان والدتها و ركضت نيره تبكي في جناحها 


ابتسم نوح و خط خطواته بتمهل مما ارعب نرجس و علي وجهه ابتسامه مرعبها و قال بصوت منخفض : 


لو صوتك علي عليا تاني مش هيحصلك طيب 


كان عامر يتابع ما يحدث حتس طفح الكيل و قال بأنفعال و حقد : 


انت زودتها اوي بتكلم بنتي بالطريقه ديه و مراتي كمان نسيت ان ديه بنت عمك و مرات عمك و انا عمك قاعد ولا ايه لا فوق يا نوح انا محدش يكلم عيلتي ولا انا كده انت سامع ولا 


تقدم نوح حتي وقف امامه :


و انا محدش يكلم جدي كده امبارح ايه انت فاكر عشان كنت في اوضه المكتب مش سامع الي بيحصل لا انا سبتك تقول الي نفسك فيه و جيب اخرك 


ثم اضاف نوح بصوت جوهري عالي هز القصر بأكمله : 


و الله العظيم و يمين بالله كمان لو صوتك علي جدي و لا علي ابني تاني منك انت او مراتك و بنتك كلمته او زعقتله مش هيحصل طيب انت فاهم ولا و هنسي بقي انك عمي و مش هعملك حساب و صله رحم ولا دم حتي ابني و جدي خط احمر هتحترم نفسك معاهم كان بها مش هتعرف يبقي تاخد بنتك الي شبه العاهرات ديه بالبس الي مش بتلبسه ده و عمليات التجميل  قال يعني فكره نفسها كده هتجيب رجلي و مراتك بتاعت الخطط و الحيل عشان تجوزني بنتها البلاستيك ديه مش هيحصل مش هنسي اني قولت بدام معايا توكيل عشان يبقي هحجر علي جدي التوكيل ده عشان امنعك من شرك و طمعك و مال جدي يفضل موجود اوعي تكون فاكر اني مش عارف عنك حاجه و انك بتختلس من الشركه بتاعت جدي 


ثم جاء جنب اذن قادر اضاف: 


و الوكر الي بتعمل فيه علاقات جنسيه و قرف تخيل نرجس هانم نايمه علي ودانها و مش عارفه و لو عرفت هتعمل ايه 


رد عليه قادر بأنفعال : 


محصلش


ثم ذهب من امام نوح 


رفع نوح كتفه بحركه تدل علي اللامبلاه 



في قصر ايهم الزيني : 




كانت رودينا تنزل علي الدرج بتكاسل و اغراء كأنها ملكه و لا يوجد مثلها علي الارض 


نعم عزيزتي انها هي رودينا و الخائن الذي كانت تخون نوح من اجله كان ايهم الزيني الذي كان اعز اصدقاء نوح العوامري من اجله 


بعد اشهر العده قام ايهم بالزواج من الخائنه رودينا و مع العلم ان ايهم كان يحب رودينا بل يعشقها مهوس بها و لكن القدر لم يسعفه و تزوجت رودينا من نوح و هذا ادي الي كره ايهم الي نوح اكثر هو يعتبر صديق نوح المقرب امام الجميع و لكن في الحقيقه هو يحقد عليه و لما لا نوح لديه كل شئ اكثر من ايهم انه لديه شركات خارج الشركات لدي جده العوامري الكبير و لكن يخطف حبيبه قلبه و كيانه لا و الف لا لن تصبح له بدأ بالتقرب منها تدريجيا و رودينا اعجبت به هو ليس مثل نوح طيب القلب رومنسي ممل مرهف المشاعر ايهم فيه صفات رجوله و تملك رهيبه و اكتشفت بعد زواجهم انه سادي و هذا اعجبها كثيرا مما ادي انهم شكل كلاهما زوجين قذرين المثل.


كانت رودينا تنزل علي الدرج بتكاسل و اغراء كأنها ملكه و لا يوجد مثلها علي الارض




وجدت زوجها يجلس علي الاريكه  و قالت : 


صباح الخير يا ايهم 


ا و قال لها باللغه الانجليزيه : 


Good morning baby girl 


لاحظ ان وجها عابس سألها بالانجليزيه مجددا : 


What's wrong baby girl? 


رد عليه رودينا و قالت بغراء يعشقه فيها و به طفوله : 


Nothing daddy

في عقد عجبني و عايزه اشتري 


رد عليها بهيام : 


يا سلام My baby girl تأمر و انا انفذ روحي اشتري يا حبي

قال ايهم بحب: 


في حاجه تانيه مزعله حبيبي 


عبست رودينا و قلبت شفاتيها : 


نوح مانع عني اشوف ابني ده حتي لما بكلم ابني بيكلمني ببرود كأني مش مامته لما نوح بعده عني الولد نسيني 


طبطب عليها ايهم بحنان و قال : 


متخفيش يا حبيبي هنرفع قضيه انك تشوفيه حتي لو مره 


قامت رودينا بأحتضانه : 


شكرا يا Daddy 


قال ايهم : 


العفو يا روح دادي بس نوح ده مجنون بعتله سكرتيريه يجبلي قررها بس فأسها و عمل معاها الصح بس ده مجنون مش طبيبعي 


ثم اضاف : 


مش ان الاوان نخلف عشان نفسي في بيبي منك 


توترت رودينا: 


احنا عايزين نستمتع بحياتنا و بعدين مش عايزه ابوظ جسمي 


رد عليها ايهم بحنان و هو يلعب في خصلات شعرها الذهبي : 


متخفيش مش في بعد العمليه عمليه تجميل تشد الجلد هتعمليها و هترجعي زي الاول 


فكرت ثم سرحت و تذكرت انه لو المولد ولد سيكون اخ ابنها الاول فارس و هي تعلم ان الجد لن يجعل فارش يكره ابنه و ممكن ان يقنع نوح بذلك و بذلك فارس سيرث نوح و ابنها من ايهم ثيرثه قطع حبل افكرها ايهم و قال : 


ها يا بيبي جيرل روحتي فين ؟ 


ابتسمت و قالت : 


و ماله يا حبيبي نخلف عشان يبقي ليا بيبي منك 


ثم قامت بأحتضانه و علي وجهها ابتسامه خبيثه.


في شركه نوح : 


اخذ يفكر و يفكر لماذا العوامري الكبير يريد ان يذهب الي الحضانه اعد هذا السؤال في ذهنه مرارا و تكرارا و يأخذ المكتب ذهبا و ايابا 


حتي دخل عليه كادر و وجد نوح يدور حول المكتب : 


قال كادر بمرح : 


مالك يا قطه زعلانه ليه 


رفع نوح حاجبه ثم رمي احدي الاشياء الموجوده علي الطاوله المكتب علي كادر و لكن كادر تفادها بأعجوبه 


قال كادر برعب حقيقي :


والله كنت بهزر مالك بس 


رفع نوح شعره و اخذ نفس عميق و قال: 


مفيش حاجه انا كويس 


قال كادر بمرح مجددا : 


لا ما هو واضح


ثم اضاف و قال الي نوح : 


اخبار ميس ماسه ايه 


قال نوح بأنفعال :


متجبش سيرتها بقي لحسن اطلع عين اهلك انهارده


رد عليه كادر بمرح : 


طب خلاص مش هجيب سيرتها طب مش ناوي تخليني اروح اجيب ابنك مره ولا حاجه 


لم يجبه نوح ثم قام بوضع ال airpods مما ادي الي استغراب كادر فسأله : 


انت هتكلم حد ولا ايه 


لم يرد عليه نوح مره اخري و اكتفي بهز رأسه بالنفي 


اضاف كادر بأستغراب : 


انت بتسمع حاجه طيب voice note حاجه زي كده 


رد عليه نوح اخيرا بتلقائيا و ببرود اعصاب : 


لا بتجسس علي ماسه 


قال كادر بأنفعال : 


نعم يا خويا هو انت مش قولت مش هتعمل كده قدام زين انت بتخدنا علي قد عقلنا ولا ايه انت عايز منها ايه بظبط 


نظر له نوح مطولا و لكن اجاب اجابه عكس ما يريد كادر و قال له : 


عايزه اعرف اشمعنا الفتره ديه جدي عايز يروح الحضانه بتاعت فارس ما اكيد مش عشان يطمن علي احواله في حاجه في دماغه و لازم افهمها و هفهمها 


نوح في سره : 


اعتقد اني اجيد التمثيل و اعتقد ايضا ان الشيطان يسفق لي و يعطيني وسام تلميده النجيب و يقول البراءه تبكي في الزاوية احسنت يا بني .




في حضانه : 




جاء فارس و معه جده شعيب عندما رأت كلا من فيروزه و وهج الجد شعيب ركضوا نحوه بسرعه : 


قالت فيروزه : 


وحشتني اوي يا جدو


و احتضانته مما جعل الجد شعيب يضحك و قال معتبا : 


لو وحشك يا روزي بصحيح كنتي تكلميني ده الي هكلمك كل يوم لحد لما تكرهني يا جدو 


قالت فيروزه بعبس طفولي : 


حاضر يا جدو هكلمك كل سوم بس متزعلش مني 


قالت وهج الي الجد شعيب : 


وحشتنا و الله يا شعيب بيه و .. اه اه 


وجدت الجد يمسكها من اذنها كأنها طفل صغير يستاهل ان يعاقب و فيروزه و فارس يضحكام عليها رد عليها و قال : 


شعيب بيه مين يا بنت انتي هو لازم امسكك من ودانك عشان تتعدلي 


قالت وهج و هي تتألم : 


اه يا جده خلاص حرمت برستيجي في الحضانه راح في الارض خلاص 


اخد فارس و فيروزه و الجد يضحكان و شاركتهم وهج معا حتي قطعهم فارس و هو يركض بحب علي شخص و يقول : 


ميس ماسه اهيه 


التفت الجد شعيب و قال بصوت منخفض : 


بسم الله ما شاء الله سبحان خلق فأبدع 


قال فارس بصوت طفولي و حب : 


ميس ماسه اهي يا جدو وحشتيني يا ماسي اوي عارفه جدو شعيب معايا و حكايتله عنك كتير اوي و مصمم انه يجي معايا و يشوفك 


في مكتب نوح : 




بعد اصرار كادر علي استماع ما يحدث ووافق نوح اخيرا 


رد نوح بسخريه موجهها كلامه الي كادر : 


مش قولتلك جدي و انا عارفه 


ثم اشغل نوح سيجار ليستمع بستمتاع




في حضانه : 





توجهت ماسه للجد و صافحته برسميه : 


صباح الخير ازي حضر.... اه اه اه 


قبل ان تكمل جملتها قام الجد بفعل ما فعله مع وهج و لكن ماسه كانت تتأوه برقه 


في مكتب نوح 



في الحضانه 




كان ما زال الجد يمسك اذن ماسه و هي تتأوه و فارس و وهج و فيروزه يضحكون عليها 


قال الجد شعيب بمزاح و هو ما زال يمسك بأذنها : 


حضرتك ايه الي بتقولهالي ديه انتي شوفتي عملت ايه في وهج لما قالتلي شعيب بيه انتم عايزين تتعلموا الاداب من جديد


قالت ماسه و هي تتألم بترجي : 


حاضر والله يا جدو يا اعظم جدو و احلي جدو و كل حاجه حلوه فيه بس ابوس ايدك سيب وودني انا انها اتخلعت في ايديك 


و اخيرا ترك الجد اذن ماسه و هي تتأوه و تفرك فيها 


في مكتب نوح : 




اخذ كادر يضحك عما فعل الجد بماسه ايضا خصوصا انه فعل هذا مع وهج ايضا وهج و اه من وهج وهجي التي لم تفرقني فهي ملكي ملك كادر فقط 



قال كادر بقلق : 


في ايه يلا مالك 


لف نوح حول المكتب حتي اصبح امام كادر و قام بأمساكه من تلبيبه قميصه و قال : 


يمين بالله لو ما سكت و حطيت السانك ده في بقك و سمعت و انت ساكت لكن مديك علقه ترقدلك فيها اسبوع سامع ولا 


لاول مره يرتعب كادر من نوح هو اكبر منه سننا و لكن نوح في غضبه اعمي لا يره شئ فقال محاوله تهدأته : 


حاضر حاضر اهدي و هسمع و مش هتكلم ولا اعلق اهدي يا نوح 


جلس نوح علي مقعده و هو ينهج و عروق يديه و رقبته برزت و سخونه جسظه تتزايد و لكن سيتمع ما يريده جده و مناقشته مع ماسه ثم يأخذ حماما باردا


في القصر 


قالت نرجس لانها وجدت نيره ترتدي ملابسها لكي تذهب لمكان ما : 


رايحه فين 


قالت نيره دون النظر اليها : 


رايحه الحضانه اشوف حكايه بتاعه المعبد اليهودي ديه 


قالت نرجس بزعر : 


انتي اتجننتي ده جدك هناك 


قالت لها نيره بعد ان انتهت من ارتداء ملابسها و اخذت مفاتيح السياره : 


هستني لحد لما يمشي و بعدسن اشوف حكايتها ايه ديه 


ثم ذهب و تركت والدتها 


قالت نرجس بتحسر : 


يعني عليا زوج ولا ليه اي لازمه و بنتي غبيه هتضيع كل حاجه اعمل ايه 


عوده الي الحضانه : 


قال قارس بطفوليه : 


شوفتي جدو شعيب


ردت عليه : 


اه شوفته يا قلب ماسه 


ضحك شعيب و قال بمرح : 


انتي بقي ميس ماسه الي ابن حفيدي كل يوم بيحكيلي ماسه كل يوم ميس ماسه عملت ميس ماسه كانت لابسه حلو ميس ماسه عندها ماج بتحبه ده بيوصف عيونك و شعرك و خدودك ده بقولي خدودها يا جدو عمله زي التفاح الي عايز يتاكل 


ثم اخفض صوته : 

بيني و بينك قال عليكي ملبن 


شهقت و قالت لفارس : 


كده يا فارس جدو يقول علينا بنعلمك ايه الكلام ال naughty


رد عليها فارس بطفوليه : 


مش انا يا ماسي ده الفيس بوك بيقول البنت المربربه ملبن 


قال الجميع في صوت واحد : 


نعم !!!


شهق الجد و قال: 


كده يا فارس تخلي رقبتي قد السمسمة 


قال فارس : 


معلش يا جدو هسكت 


ثم اضاف فارس : 


والسكوت في حضره الجمال جمال اكاد في عشقك اذوب


ثم ارسل قبلة في الهواء الي ماسة و ركض الي الفصل و الجميع في حاله صدمه ثم ضحكوا علي هذا الطفل المشاغب 


في مكتب نوح : 


قال كادر : 


مش قادر ابطل ضحك و اكتمها بصراحة بس فارس ابنك ده جيبها من تحت اوي ده عقبال ما يوصل اعدادي مش بعيد يخشلك بعيل ملبن و مربربه يخربيت الفيس بوك 


قال نوح : 


اه يا ابن الكل* ما انا معرفتش اربي ليك روقه يا فارس 


ضحك كلا من نوح علي حديث فارس و اكملا للاستماع الي باقي الحديث


في الحضانه : 


قال الجد شعيب بأبتسامه بشوشه : 


ممكن يا وهج اخد ميس اتكلم معانا شوية


لم يكمل الجد الجمله 


قالت ماسه : 


قولي ماستي يا جدو شعيب محدش بيقولها غير الي بيدخلوا قلبي 


قال الجد : 


تمام يا ماستي ممكن يا وهج ؟ 


قالت وهج بحب : 


طبعا و هفصل الكاميرات عشان تبقوا علي راحتكم


دخل الجد شعيب و يليه ماسه : 


في مكتب وهج : 




جلس الجد اولا ثم جلست ماسه امامه نظر الجد مطولا الي ماسه هذه الفتاه يبدو عليها الطيبه و لكن عينها فسها حزن 


قطعت ماسه الجد بحرج و قالت: 


في حاجه يا جدو انا فيا حاجه غلط ؟ 


قال الجد ببشاشه : 


بتأملك بتأمل في جمال الي ربنا خلقه و سبحان الله خلق و ابدع و جعلك في اجمل صوره 


قالت ماسه بمرح : 


لا انت بتاعكسني و من حد زي القمر كده زيك اتجوزك انا مش مرتبطه علي فكره 


رد عليها الجد:


يا بنت يا بكاشه ماشي هعديهالك نتكلم في الجد 


قال الجد شعيب : 


شكلك طيب و جميل بتضحكي لكن عنيكي حزينه شياله هم الدنيا ليه يا بنتي 


قالت ماسه بأندهاش : 


عرفت كل ده ازاي يا جدو ؟ 


قال الجد : 


العين بتفضح صحابها يا بنتي انا مش هقولك احكيلي بس انتي لسه شابه و الف مين يتمناكي 


ردت عليه ماسه و قالت له : 


عارف يا جدو انا قاريه الناس ده غير اني واخده كورسات في لغه الجسد تسمحلي اقولك حضرتك وشك منور مش عشان حضرتك بشرتك بيضه لا ده نور تقوه و ايمان بالله و انت شخص باين عليه انه صالح جسمك مش بيكذب راضي بقضاء الله فارس قالي ان حضرتك كان ليك ابن جدو راجح مات الله يرحمه و يجعل مثواه الجنه هو زوجته في ناس حياتها بتقف لما احبابنا بيفرقونا لكن انت بسم الله ما شاء الله راضي بقضاء الله و حامد ربنا و شكره و ربنا يزيدك من الايمان اكثر و اكثر يجعلك من الصالحين في الدنيا و الاخره 


نظر الجد و قال في سره:


هذه الفتاه هي التي تصلح لنوح انها تعلم كيف تتحدث تفكرني بي جميله زوجه ابني راجح وواضح اتعلمت الكثير وواجهت السئ قبل الاحسن و هذا ما يطلب نوح 


رد عليها الجد : 


يا بنتي انتي عقلك ده زينه و روحك حلو عارفه انا هعمل فيكي جميله و اجوزك ابن ابني نوح 


قالت ماسه بأنفعال ادهش الجد : 


لا لا نوح بيه لا اعوذ بالله قصدي لا هو محتاج حد يفهمه لكن انا استحاله 


رد الجد بجديه : 


هو حصل حاجه ؟ 


قالت ماسه : 


لا جدو مفيش حاجه حصلت 


قال الجد : 


ماشي انا هقوم بقي انا كده شوفتك و اطمنت علي حفيدي 


قالت ماسه موضحه : 


قصد يا جدو ابن حفيدك


ضحك الجد و ترك المكتب و ماسه لم تستوعب ركضت الي جد و قالت : 


ما لسه بدري يا جدو شعيب 


قال لها الجد بغموض : 


هنتقابل كتير يا ماسه قلبي 


ثم ذهب الجد و دخل سيارته و اتجه نحو القصر 


في سياره نيره : 


اخيرا مشيت ساعه عشان تخرج لما اشوف الزفته ديه الي جوه 


في مكتب نوح :


عندما انتهي الجد و ماسه من المناقشه 


قال كادر :


جدك ده بيهم في الناس و شكله فعلا عايز يجوزك ماسه و هي كمان شكلها فاهمه و طيبه و لبقه 


كان نوح في عالم اخر حتي رن هاتفه كان رعد رئيس حرسه 


اجابه نوح : 


ايه يا رعد خير 


استمع قليلا ثم وقف نوح من علي مقاعده و اخذ مفاتيح السياره و قال بغضب : 


انا جي حالا 


كان كادر يندي علي نوح و يسأله ماذا حدث ولكنه تركه وركض خارج المكتب بل خارج الشركه 


دخلت نيره الحضانه : 


وقفت عند مكتب الاستقبال و قالت بتكبر و غرور : 


عايزه اقابل المديره 


تعجبت الموظفه من غرورها و قالت : 


حضرتك والده طفل عندنا و لا حضرتك جاي...


قالت نيره بأنفعال: 


هو انتي هتحكيلي قصه حياتك انا عايزه اقابل مديره المخروبه الي هطربقها علي دماغكم و المدرسه الي اسمها ماسه زفت 


خرجت وهج و يليها ماسه من المكتب : 


قالت وهج بأنفعال: 


حضرتك بتكلميها كده ليه و صوتك عالي ليه مين حضرتك اصلا 


قالت نيره بغرور : 


انا نيره العوامري و هو انتي هتعلميني اتكلم ازاي فين المدرسه الي اسمها ماسه 


ردت عليها ماسه بكل هدوء و قالت لها : 


انا ميس ماسه خير 


ردت عليها نيره بأنفعال من بروده اعصابها:


لا خير ان شاء الله انا ابن ابن خالي يقول معبد يهودي و يقول سمعها منك 


قالت ماسه بالامبلاه استفز نيره اكثر : 


والله لا اب جيه اشتكي و شعيب بيه كان هنا و مشتكاش يبقي حضرتك ايه الي مضيقك حضرتك اصلا من القرايب الدرجه الثانيه يعني بدام القرايب الدرجه الاولي مشتكوش يبقي مفيش مشكله خالص خلص الكلام عن اذنك 


ذهبت ماسه الي خارج و نيره تركض ورائها حتي امسكتها من زراعيها و قالت بجنون : 


انتي فكره نفسك مين عايزه الولد يتعلق بيكي عشان تجوزي نوح لا يا روح امك نوح ده ليا فهمه ولا 


ثم قامت نيره بدفع ماسه في حائط الطوبي لسور الحضانه مما ادي الي ان ماسه احست بدوار و الدماء بدأت تنزل بغزاره علي الحائط ثم سقطت علي الارض 


ركضت كل من فيروزه و وهج عليها وجده ان رأسها ينزف كثيرا 


اما نيره كانت ترتعش من الكارثه التي حلت عليها 


اقتربت منها وهج و امسكتها من زراعها بقسوه و قالت بغضب جحيمي : 


وديني لوريكي يا نيره يا عوامري الكاميرات صورت كل حاجه ده غير الشهود هدفعك ثمن 


ثم اضافت وهج و قالت : 


حسن شيل ميس ماسه مع فيروزه عشان نوديها المستشفي 


ابعد عنها المسها بس هيكون اخر يوم في عمرك 


التفت الجميع بيما فيهم نيره ما كان الا نوح ركض نوح نحو ماسه و قام بحملها


قالت وهج بأنفعال: 


انت بتعمل ايه مش معني ان هي قريبتك تيجي و تعمل نفسك بطل انا هبلغ البوليس 


تجاهلها و كان رعد ورائه و قال نوح : 


رعد خد نيره هانم علي و متخرجش منه ابدا 


قالت فيروزه بشراسه : 


مش هيحصل هنبلغ عنها ديه اعتدت عليها 


قال نوح :


هيحصل كل حاجه انتم عايزينها 


ثم ركض الي سيارته و عندما دخل الي السياره وضع ماسه بين احضانه و رأسها بجانب قلبه احس ان قلبه يريدها هكذا دوما 


فتحت ماسه عينيها و نظرت الي نوح و نظر اليها وضعت يديها علي خده تتحسسه و قالت بنبره متألمه: 


نوح 


ثم سقطت يديها و اغشي عليها و نوح كان تحت تأثير الصدمه مما حدث للتو . 

لتحميل البرنامج القصص اضغط هنا 👇👇👇

(مكتبة المجد للقصص)

لاتنسي تقييمنا 

للتواصل 👇👇👇👇

يُمكنك الانضمام لقناتنا على التليجرام (من هنا)

او متابعه علي الفيس الحساب الشخصي

 ماجد فادي (من هنا)

او متابعه جروب الفيس (من هنا)

  1. الفصل السادس والسابع 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-