أخر الاخبار

رواية ابن امه الفصل السابع بقلم هويدا زغلول

 المجد للقصص والحكايات 


 روايه ابن أمه

ابن أمه 

الجزء السابع 

بقلم هويدا زغلول

فرح :مش وقته قولتك 


ياسر :لا وقته يعني معاكي فلوس 


امل :انت اي يا اخي حرام عليك كل اللي 


بيحصل لينا ده بسببك ارحمنا بقي 


ياسر :انتي جايه ليه دلوقتي 


امل :نعم هو حضرتك ناسي ولا اي ده بيت 


امي هو بيتك 


ياسر :اطلعي برا وانتي ادخلي جوا حسابك معايا 


بعدين 


امل :ردي يا ماما امشي 


فرح :معلش يا بنتي 


امل :مش فاهمه يعني اي معلش 


فرح :لازم اربي اختك يابنتي 


امل :وانا فين حرام عليكي من صغري وانا 


متبهدله معاكي جوزك الوسخ ده كان بيتحرش 


بيا وكنت بسكت علشان اختي فلوسي كان 


بيخدها وبسكت علشان اختي بس دلوقتي 


انا هروح فين لو خرجت من هنا مش هتشوفي 


وشي تاني يا امي 


فرح :ارجعي بيتك يا بنتي وعيشي 


امل :,اعيش حاضر هعيش ومشيت 


فرح :اي الكلام اللي هي قالته ده بقي 


ياسر :بنتك كدابه وبعدين بلاش تغيري الموضوع 


كنتي بتجيبي فلوس منين 


فرح :مسحت سلالام علشان بنتي حرام عليك 


بقي البنت دي تعبت معانا 


ياسر :والله بقي ليكي صوت ادخلي جوا 


وفضلت ماشيه عامله تعيط والوقت متأخر 


خلاص الفجر هياذن وبعدين راحت بيت جدها 


اللي واثقه أن ابوها عايش فيه 


وفتحت مرات ابوها بنت صغيره من سن امل 


ندي :مين حضرتك 


امل :بابا سعيد موجود 


ندي :بابا بابا مين انتي مين 


امل : انا امل بنت سعيد 


ندي :وخير حد يجي لحد دلوقتي 


امل :أنا اسفه ليكي معلش 


سعيد :مين يا ندي انتي مين يا حلوه 


امل :انا بنتك امل 


سعيد :امل تعالي يابنتي مين عمل فيكي


كده ودخلت امل وهي عامله تعيط 


سعيد :معلش يا ندي اعملي ليها حاجه 


تشربها 


ندي :نعم اومر مين اللي يعمل 


سعيد :بقولك معلش يا ندي 


ندي :حاضر 


سعيد :مين عمل فيكي كده 


امل :انت يا بابا 


سعيد :انتي بتقولي اي يابنتي 


امل :ليه طلقت ماما وسبت البيت 


سعيد :والله يابنتي امك اللي كانت طالبه الطلاق 


امل :وليه سمعت كلامها انت فكرت في نفسك 


وهي فكرت في نفسها وانا فين مش موجوده 


سعيد :انا سبت الشقه لامك علشان خاطرك انتي 


امل :مكنتش عايزه بيت انا كنت عايزه اب وام 


مع بعض 


سعيد : أمك يابنتي السبب منها لله 


ندي :اشربي يا قلبي اشربي 


امل انا اسفه لازعاجك 


ندي :ولا يهمك الاوضه دي فاضيه مينفعش 


تمشي دلوقتي حرام يابنتي تصبحوا علي خير


وفضلت امل تبص لابوها بس هو فضل


باصص في الأرض علشان بنته متقولش حاجه 


امل :تصبح علي خير والصبح همشي 


الاب:هتروحي فين 


امل :هرجع بيت جوزي 


الاب :انتي متجوزه طيب ازاي ومين وازاي 


معرفش 


امل :يعني لو عرفت هتروح تجيب حقي من جوزي 


الاب:هو اللي عمل فيكي كده 


امل :اه واحنا لسه في شهر العسل 


الاب:محدش مرتاح يا بنتي ارجعي بيتك 


امل :هعمل كده يا ابويا يا سندي تصبح 


علي خير ودخلت نامت وهي عامله تعيط 


ندي :ها نامت 


سعيد :كان لازم كلامك ده 


ندي :بقولك اي مش كفايه مستحمله الاقرف 


اللي انا فيه بنتك جايه كمان 


سعيد :عالاقل خليها اليومين دول علشان خاطري 


ندي :اه يوم يجر يوم وفي الاخر تعيش معانا 


امها اللي عامله كده صح 


سعيد :لا هي متجوزه وهترجع بيت جوزها 


ندي :آخرها يومين وبعدين هتمشي مفهوم 


سعيد :ماشي ماشي 


ندي :سعيد وربنا لو عرفت انك جبت ليها 


شقه تعيش فيها لطلقك منك 


سعيد :شقه اي وهبل اي 


ندي :تصبح علي خير ونامت وفضلت امل 


تعيط في اوضتها ومش عارفه هي ناويه 


علي اي وهي شايفه أن ولا اب ولا أم 


تقدر تعتمد عليهم وفي شقه ياسر 


ام محمد :مساء الخير 


فرح :مساء الخير نعم 


ام محمد :هنتكلم علي الباب كده 


فرح :بنتي فين 


ام محمد :نعم هي مش جت ليكي 


فرح :جت ومشيت في نفس الوقت 


ام محمد :انا كنت جايه اخدها انا دفعت الفلوس 


من معايا لابني وقولت ليه أنه اكيد شالهم 


من اوضه النوم لاوضه الاطفال وعارفه أنه 


مش مصدق بس قولت مينفعش عروسه 


لسه متجوزه تطلق بفضيحه 


فرح :انتي عارفه كويس مخدتش فلوس 


ام محمد :بس احلف ب ايه أن ابني بيقول 


ان الفلوس راحت من عندو 


فرح :وانتي عملتي كده ليه مع انك عارفه 


ان كنت طالعه الشقه 


ام محمد :نسيب بنتك بقي راحت فين 


ونمسك في اللي فات بنتك فين يا وليه 


وفضلت فرح نفكر  في بنتها 


وفي شقه ابو امل كانت امل نايمه 


نايمه لأنها كانت تعبانه 


ندي :قومي يا حلوه 


امل :في حد يصحي حد كده 


ندي :قومي عايزه افطر 


امل :وانا معايا الاكل 


ندي :اعملي ب لقمتك يا حبيبتي 


امل :انا ماشيه مش قاعده فيها 


ندي :ليه يا حبيبتي مانتي لسه قاعده 


في داهيه تاخدك وروحت امل شقتها 


شيماء :امل تعالي يا حبيبتي 


امل :ارجوكي عايزكي تكلمي محمد يرجعني 


شيماء :وربنا انتي صعبانه عليا اوي 


امل :انا مش لاقيه مكان اروحه 


شيماء :ربنا يسامحها امك 


اسامه :امل تعالي 


امل :معلش انا عايزكم تكلموا محمد 


والله العظيم انا ماليا دعوه بحد 


اسامه :انا عارف  ومحمد خرج من شقته 


محمد :تعالي يا امل 


امل : حاضر وطلعت 


شيماء :اطلع معاها والنبي 


اسامه : حاضر حاضر وطلع 


محمد :ادخلي خدي شاور 


امل : حاضر وطلع اسامه 


اسامه :ارجوك البت دي غلبانه والله 


محمد :عرفت أن امك اللي خبت الفلوس 


اسامه :انت بتقول اي وعرفت منين 


يتبع 

رواية ابن امه الفصل السابع بقلم هويدا زغلول

تعليقات