المجد للقصص والحكايات
رواية ابن امه الفصل الثالث
بقلم هويدا زغلول
ابن أمه
#الحلقه الثالثه
#بقلم هويدا زغلول
الام :مالك يا بت ما تهدي كده شيلها
يا محمد ودخلها الأوضه جوا
محمد :حاضر وجايه شيماء تدخل حماتها مسكتها
الام :رايحه فين
شيماء :داخله ليها اكون معاها
الام :جوزها معاها تعالي عايزكي
شيماء :وانتي شيفاه ابنك ده يعرف يعمل حاجه
الام :ملكيش فيه تعالي ونزلت شيماء شقه حماتها
شيماء :نعم يا ماما
الام :انا مش امك
شيماء :تمام كويس اوي نعم يا طنط
الام :اي بقي كلمه انا السبب دي
شيماء :مش فاهمه
الام :,بت انتي هتستعبطي انا سمعاكي وانتي بتقولي
ليها كده انطقي
شيماء :لا انتي لو فكراني امل تبقي غلطانه انا عمر
ما حد زعق ليا قبل كده ولما حضرتك تتكلمي معايا
تتكلمي بنفس طريقه الصوت اللي بكلم بيها حضرتك
الام :تعرفي أن غلطه عمري هي أن جوزتك ابني
شيماء :وانا كان اسعد يوم في عمري ان اتجوزت ابنك
راجل بمعني الكلمه عمري لو لفيت الدنيا كلها ما هلاقي
راجل زيه
الام :وطلاقك هيكون علي ايدي
شيماء :هو انتي ليه كده الإنسان المبسوط بتحاولي يكون
حزين ليه المفروض تكوني فرحانه أن ابنك سعيد وفرحان
الام :يكون سعيد وقت ما اكون انا عايزه
شيماء :المفروض تكوني سعيده أن ابنك يكون متجوز
وحده بيحبها تكون بتحبه ويكون سعيد معاها
الام اسمعي يا بنت انا عارفه أن مش هاخد معاكي
حق ولا باطل امل ملكيش دعوه بيها
شيماء :البت دي طيبه وغلبانه حاولي تكسبيها
الام :ملكيش دعوه المهم اوعي اشوفك بتتكلمي معاها
مفهوم
شيماء :بعد اذن حضرتك وطلعت شقتها
وفي شقه محمد
محمد :جسمها متلج
اسامه :تعالي برا دقيقه
محمد :انا خايف يكون حصل ليها حاجه
اسامه :هي كويسه تعالى عايزك وخرج محمد مع اسامه
محمد :ارجوك انا مش قادر استحمل اي كلام
اسامه :ليه كده
محمد :فاكره أن كلمتها هتمشي في البيت
اسامه :انا مش قصدي اللي حصل انا اقصد ليه
كل كلمه امك بتقولها تعملها صح غلط بتسمع كلامها
محمد :ماما بتحبني
اسامه :لو بتحبك يا محمد هتحب أنك تكون سعيد في
حياتك تقدر تقولي هتعمل اي لما مراتك تفوق
محمد :مش عارف ماما مقلتش ليا
اسامه :يابني حرام عليك هي كل حاجه ماما ماما انت فين
يابني حاول تراضي ماما ومراتك في نفس الوقت
محمد :ازاي يعني
اسامه : انا عارف انك مش هتقدر تكسر كلمه لماما
اسمع كلامها بس مش تنفذو
محمد :مش فاهم كلامك
اسامه :اسمع كلام ماما وقول ليها حاضر بس
تطلع شقتك اتعامل مع مراتك زي ما انت حابب
مراتك طيبه وبنت حلال يابني اوعي تخسرها
محمد :انا مش عارف هعمل اي لما تفوق
الام طلعت
الام :اي فاقت
محمد :لسه
الام :اطلع يا اسامه علي شقتك عايزه محمد
اسامه :تمام ابقي طمني عليها
الام :,ويطمنك ليه
اسامه :علشان لو اهلها جم بكره شافو وشها كده
مش هيحصل كويس يا امي
الام :أهل مين جوز امها خد تمنها
اسامه :هي بيعه يا امي انا طالع احسن تصبحوا علي خير
محمد :وانت من اهل الخير اعمل اي يا امي
الام :انشف يا واد كده مالك بتربي مراتك تعالي عايزه
اشوفها ودخلت وشها باظ اوي
محمد :كنت غبي اوي
الام :بقولك اي انت صح عمرك ما تكون غلط لازم تخاف
منك بوص هي تفوق تقولها معلش بس وتقولها انك
علشان عملت كده صعبت عليك وبكره مسافرين
محمد :انا مش قادر اسافر
الام :مينفعش يا واد امها تيجي بكره تشوف شكلها
كده المهم هي معلش وبس مفهوم
محمد :مفهوم
الام :حبيب امك والله تصبح علي خير لازم تخليها توافق
محمد:ماشي يا امي ونزلت وهو دخل جمب امل
وفضل جنبها وعامل يبص ليها ياتري مين الصح ومين
الغلط هي لازم تسمع كلامي فعلا وجاب البرفن
وحاول يفوقها وفاقت امل
امل :ابعد عني ارجوك انا اسفه
محمد :باس ايديها حقك عليا
وانصدمت امل من رد فعله
محمد :😭😭بجد انا اسف سامحني
امل :انت بتعيط يا محمد
محمد :مش عارف انا عملت كده ازاي
امل :انا خايفه منك اوي
محمد :ارجوكي عمري ما. هزعلك تاني اقولك
مش امي رافضه السفر بكره هنسافر
امل :انت بتتكلم بجد
محمد :اه بس والنبي ما تزعلي مني
امل :رغم اللي حصل فيها كانت فرحانه اوي واقتكرت
ان الموضوع ده غير حياتها
محمد :قومي بقي غيري هدومك وتعالي نصلي ومن طيبه
قلبها نسيت اللي حصل فيها ومحمد كان احن
انسان علي امل اليوم ده لان حياتها كلها كانت
عذاب وتاني يوم كانت يتحضر الشنطه
محمد :مالك فيكي اي
امل :,خايفه مامتك تزعق
محمد:ملكيش دعوه يلا بس
امل :,انا برضه مش عايزه مشاكل ليك معاها
محمد :قولتك ملكيش دعوه يلا
امل :طيب وماما انا قولت ليها ان مش مسافره
محمد :,هنكلمها يلا ونزلت
امل :صباح الخير يا ماما
الام :صباح محمد زي ما قولتك ٣ايام وتكون هنا
امل :هي ماما اللي قالت ليك
الام :امال فاكره اي يا عنيا
محمد :ارجوكي يا امل انا بحبك بلاش طريقه كلامك دي
امل :هو انت ليه ضعيف الشخصيه كده قدامها
محمد :من حبي فيها مش بقدر اقولها لا
امل :بس مش بالطريقه دي يا محمد
محمد :طيب احنا المفروض في شهر العسل
مش عايز اي نكد ومشاكل ممكن نفرح شويه
امل :,محمد انا شوفت عذاب في حياتي والله
ومش عايزه اتعب تاني
محمد:اوعدك أن عوضك عن كل حاجه بس عايز منك حاجه
امل :خير يا حبيبي
محمد :قولي ليها حاضر ونعم بس وفي شقتنا نكون برحتنا
امل :عنيا
محمد :هقوم اخد دش وننزل بقي يا قلبي
امل :تمام والباب خبط وفتحت امل والصدمه الكبيره لما
شافت مين عالباب