ستعجبك

رواية سلفتي الملعونه الفصل الثاني

 المجد للقصص والحكايات رواية سلفتي الملعونه الفصل الثاني بقلم هويدا زغلول 

رواية سلفتي الملعونه الفصل الثاني

#سلفتي الملعونه 

#الحلقه الثانيه 

#بقلم هويدا زغلول 

يحيي :وانت موافق تتجوز مرات اخوك  طيب ومراتك 


احمد :امك عندها حق شيماء حلوه واكيد هتتجوز وبعدين 


مراتي  مالها انا راجل في بيتي ومحدش ليه دعوه 


الام ::لما ترجع انا هكلمها 


يحيي :يا امي ابنك لسه ميت 


الام :مش قولت ليك اسكت 


يحيي :انا مش موافق عالاكل اصبري شويه 


الام :لما تيجي تقول إن جالها عريس 


يحيي :ليه هو العريس قاعد عالباب


الام :امشي من قدامي يا يحيي 


يحيي:انتو حرين 


احمد :ما تروحي بكره تقولي ليها 


الام :لا مش عايزه كلام عند امها 


احمد :متعرفيش امها ممكن تقول ليها اي وهي هناك 


الام :تصدق عندك حق انا هروح بكره 


وراحت سناء ام احمد عند مرات ابنها 


شيماء :ماما تعالي 


سناء :,اه يا رجلي حرام عليكي يابنتي انا بقيت 


ست كبيره ومش قادره عالمشوار ده 


شيماء :هو حضرتك جايه في حاجه 


سناء :اخس عليكي مش عايزه تشوفني ياستي 


جايه اشوف مامتك وعيال ابني 


شيماء :والله ما اقصد يا ماما 


ام شيماء مديحه 


مديحه :الحاجه ام احمد اهلا وسهلا


سناء :لا زعلانه من بنتك اوي 


مديحه : ليه كده عملتي اي 


سناء :يرضيكي تقولي اي اللي جابك 


مديحه :معقول يا شيماء 


شيماء :انا بتكلم أنها تعبانه وكلنا عارفين خير يا ماما 


سناء :جايه اطمن علي مامتك 


شيماء :بجد والله فيكي الخير. اصل البيت ده حضرتك 


مش جيتي فيه الا يوم ما كان محمد بيلبسني الدهب 


سناء :وشكلي هاجي قريب علشان احمد يلبسك الدهب 


شيماء : حضرتك بتقولي ايه


سناء :احمد ابني عايز يتجوزك 


شيماء ده يبقي اتجنن لما يفكر في مرات اخو 


سناء :في حد يقول كده برضه 


شيماء :لا ولا هتجوز احمد ولا غيره 


سناء :يابنتي انتي لسه صغيره وحرام عليا لما 


اقعدك جمبي 


مديحه :عداكي العيب 


شيماء :ماما انتي بتقولي اي 


مديحه :حماتك عندها حق انتي لازم تتجوزي 


وجواز ب جواز عم العيال اولا 


شيماء :مش هيحصل 


سناء :خلاص هاخد عيال ابني 


شيماء :ب انهي حق انا قولتك مش هتجوز 


سناء : اسمعي يا شيماء انتي عمرك ما شوفتي 


مني الا الوش الطيب


شيماء : هههههههههههه هو انت بتتكلمي بجد ان هي وش


 طيب ده اللي انا شفته انا عمري ما شفت منك الا القسوه


مديحه : عيب كده يا شيماء


شيماء : انا كلامي خلص انا مش هتجوز حد 


سناء : انتي اللي جبتيه لنفسك يا مرات ابني


مديحه : اقعدي بس يا حاجه هنتكلم


سناء : عقلي بنتك يا مديحه


مديحه : ينفع اللي انتي عملتيه ده


شيماء :يا ماما انا مش هتجوز بعد محمد واتجوز مين اخو ينهار ابيض


الام :ده كويس أن اخو علشان يربي العيال 


شيماء :انا هربي العيال 


الام :وتفتكري حماتك هتسيبك 


شيماء :اللي عندها تعمله يا ماما 


الام :انتي ليه راسك ناشفه كده 


شيماء :لاني عمري ما هفكر اتجوز بعد جوزي يا امي 


الام :يابنتي مهو برضه انتي لسه صغيره وحلوه والعين 


هتكون عليكي اسمعي الكلام يا حبيبتي 


شيماء :لا لا قولت لا عمري ما هعمل كده 


الام :ومين بقي هيصرف علي عيالك 


شيماء :انا يا ماما 


الام :منين يا حبيبتي 


شيماء :هنزل اشتغل واصرف عليهم 


الحماه :مش لما يبقوا معاكي يا حبيبتي 


الام :الحاجه ام احمد تعالي 


ام احمد :نسيت موبايلي 


الام :ادخلي طيب 


الحماه :انا يستحيل اسيب عيال ابني مع وحده مش عارفه


تاخد بالها منهم لا وكمان عايزه تنزل تشتغل


شيماء :ارجوكي انا مش بفكر في الجواز 


الحماه :هو انتي تطولي تتجوزي احمد 


شيماء :هو احسن مني يا ستي ارجوكي بقي 


سبيني اربي عيالي 


ألحماه :قدامك حل من الاتنين يا فرحك علي احمد 


الخميس الجاي يا اما هاخد العيال وانتي عارفه هاخده


ازاي


شيماء :انتي لو فكرتي تخدي عيالي مني متعرفيش 


انا ممكن اعمل اي زمان كنت بسكت علشان جوزي 


دلوقتي خلاص محدش ليه حاجه عندي اتفضلي موبيلك 


اللي كنتي سيباه يسجل 


سناء :ماشي يا شيماء ومشيت 


الام :حماتك مفتريه 


شيماء :علي نفسها من بكره هنزل اشوف شغل 


وفي بيت سناء 


احمد : عملت ايه يا ماما


سناء : اوعي  كده من قدامي عايزه اقعد 


احمد : تفضلي اقعدي اجيب لك مياه 


سناء : انت مالك ملهوف ليه كده تعرف اللي حصل


احمد : ابدا ما فيش شكلك متضايق وعايز اعرف


سناء : وربنا لندمك يا شيماء


احمد: يبقى رفضت صح


سناء : بس ما تعرفش انا مين لو حطيت احد في دماغي


احمد : ناويه تعملي ايه يا ماما


سناء : سيبني بس ارتب كده 


وفعلا اشتغلت شيماء في شركه عقارات 


وكانت في مكتبها ودخل المدير حامد 


حامد :ازيك يا شيماء عامله اي 


شيماء :بخير والله 


حامد : جئت اشكرك بنفسي على الشغل اللي خلصتي


شيماء : ده شغلي  لو مش محتاج شكر يا فندم 


حامد : بجد انتي  انسانه ناجحه جدا


شيماء : شكرا لحضرتك


حامد : هو انا ينفع اسالك سؤال


شيماء : اه طبعا تحت امرك


حامد : بقى لك ثلاث شهور شغاله معنا مش ناويه تقلعي


 الاسود


شيماء : لو ده هيقصر على شغلي انا ممكن اسيب الشغل


حامد : ليه بتقولي كده


شيماء : اكيد حضرتك محتاج احد واجهه وما ينفعش على


 طول يكون لابس اسود بس انا مش هقلع .....


سناء دخلت المكتب 


سناء :مش هتقلعي اي يا عنيا 


شيماء :ماما انتي جيتي هنا ازاي 


سناء :ده اللي همك هو عايزك تقعلي اي 


شيماء :انتي فاهمه غلط 


حامد :مين الست المتخلفه دي 


سناء :انا متخلفه والله لاوريكوا الحقوا يا ناس 


شيماء :انتي بتعملي اي 


سناء :دخلت علي الهانم لقيت الراجل ده بيقول ليها اقعلي 


 هي تقولوا مش هنا 


حامد :اخرجي برا يا ست انتي 


شيماء :حرام عليكي انتي ليه بتعملي كده 


سناء :،عامله زعلانه علي جوزك وانتي عايشه حياتك 


ونزلت جري شيماء وفضلت ماشيه في الشارع تعيط وروحت 


البيت لقت سناء هناك 


شيماء : ممكن اعرف انت ايه اللي جابك هنا


مديحه :اخرسي خالص الماذون جاي في الطريق انتي 


كنتي فين 


شيماء :مش هتجوز 


سناء :هاتي عيال ابني 


شيماء :انتي ست مفتريه 


احمد :المأذون جه 


مديحه :اخلصي ولمي الفضائح دي جوازك علي احمد دلوقتي 


يتبع 


  1. الفصل الثالث والرابع 

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -