أخر الاخبار

رواية ابن امه الفصل التاسع بقلم هويدا زغلول

  

رواية ابن امه الفصل التاسع بقلم هويدا زغلول 
المجد للقصص والحكايات 

رواية ابن امه الفصل التاسع بقلم هويدا زغلول
روايه ابن أمه

الفصل التاسع 

بقلم هويدا زغلول 

 



امل /محمد اوعي تعمل فيا كده 


محمد /حرام عليكم انتو ليه بتعملوا فيا كده


امل /هو انا عملت فيك حاجه 


انا مش هسمي بنتي كده حرام 


عليكي عايزه البنت تطلع معقده 


ليه مش بنت ابنك دي 


الام /اه قلبي شايف يا محمد مراتك بتكلمني 


ازاي اي علشان بقيتي حامل فاكره نفسك 


خالص انا لو قولت ليه يطلقك دلوقتي


هيعملها 


امل /اخرتها اي اللي انتي بتعملي ده 


محمد /بس بس حرام عليكم 


اسامه /في اي يا جماعه صوتكم عالي ليه 


الام /تعالي شوف ياللي بدافع عنها ماسحه 


بكرامه امك الأرض اهي 


شيماء /دي مين اللي عامله كده 


الام /انتي مالك انتي حد يجيب ليا دوا السكر 


اسامه /هو في اي يا جدعان حد يفهمني 


امل /انا حامل 


شيماء /بجد الف الف مبروك يا حبيبتي 


امل /امك عايزه تسمي البنت فتحيه 


شيماء /ينهار اسود اي الاقرف ده 


اسامه /اسكتي انتي انتي بتتكلمي بجد يا امي 


شيماء /اوعي كده الاقرف اللي مش 


عجبك ده هو اسم امي اللي انتي قاعده في 


بيتها 


شيماء /مش ده بيت حمايا وانا اسفه والله 


كنت ناسيه 


الام /مراتك مش متربيه 


شيماء /انا اعتزرت ومش عايزه غلط اكتر 


من كده لوسمحت 


الام /مراتك دي تروح عند اهلها انهارده 


اسامه /ياامي مكنتش تعرف وبعدين احنا 


سبنا المشكله الاساسيه وماسكه في كلمه 


بدون قصد


الام /مانت دلدول لمراتك 


اسامه /الله يسامحك يا امي حرام وربنا اللي


بتعملي فينا ده 


الام /بقولك اي خد مراتك وغور فوق 


اسامه /يا امي حببي الناس فيكي 


بدل ما كل الناس بتكرهك كده 


الام /ضربت اسامه بالقلم علي وشه 


اسامه /انت بتضربني يا امي 


الام /لما تكون محتاج تربيه وخرج اسامه 


وطلع شقته 


شيماء /انا اسفه والله مكنش قصدي يا حبيبي 


اسامه /جهزي نفسك علشان ماشين دلوقتي 


شيماء /هنروح فين بس 


اسامه /مش عارف وفعلا خد شنط الهدوم 


ومشي 


محمد /امي اسامه مشي


الام /في ستين داهيه


محمد /مينفعش كده يا امي


الام /اللي يخلي مراته ليها كلمه عليه 


يستهال اللي يحصل فيه وكانت امل 


سامعه الكلام وخايفه أن يحصل مشكله 


وتطلق هتروح فين وهي حامل ومش عارفه 


تصرف علي نفسها 

وفي بيت ابو شيماء 


اسامه /معلش يا عمي انا هقعد يومين بس


عقبال ما اشوف مكان فاضي


الاب /عيب عليك يابني انا عندي شقه فاضيه 


في العماره هات عفشك وتعالي 


اسامه /بس بالإيجار معلش 


الاب /جهز عفشك وبعدين نشوف يلا 


وفعلا راح جاي العفش والام كانت جوا 


ومخرجتش بس كانت عامله تعيط 


محمد /اسامه ماشي يا امي


الام/هيرجع زي الجزمه 


محمد /مش لازم يا امي


الام /مش هيقدر يدفع ايجار كل شهر 


محمد /طيب ارجوكي يا امي اخرجي شوفي 


الام/لا مش هيحصل ودخلت الاوضه 


وقفلت علي نفسها وعدا شهور الحمل وولدت 


امل وامها عرفت وراحت 


فرح /الف الف مبروك يا حبيبتي 


امل /الله يبارك فيكي يا ام سميره 


فرح /والله العظيم حماتك اللي كانت 


مناعني اجي عندك سامحني يا بنتي 


امل /علي اي ولا اي امشي احسن انا كنت 


مرتاحه من غيرك 


فرح /وانا بموت من غيرك يا بنتي 


امل /ارجوكي بقي سبني في حالي 


فرح /ماشي يا بنتي ومشيت وفضلت 


امل وخدا بنتها في حضنها 


وبعدين سالت ابوها 


امل /ها مامتك عرفت أسمها 


محمد /لا 


امل /الحمد لله وانا والله هعمل زي ما قولت


مش هقولها يا جودي خالص قدام مامتك 


محمد /لا مهي ماما موافقه شوفتي هي


طيبه ازي


امل /بجد والله العظيم ده انا انزل ابوس ايدها 


علشان وافقت 


محمد /شهاده الميلاد اهي 


امل /ينهار اسود ومنيل ينهار اسود ومنيل


انت كنت بتضحك عليا وسميتها فتحيه 


محمد /براحه انتي تعبانه 


امل /منك لله يا بعيد 


محمد /لمي نفسك احسن ليكي 


امل /ليه عملت كده


محمد /مسموح ليكي تقولها يا جودي 


بس احنا هنقولها فتحيه وخرج وهي وقعت 


في الأرض وبقت عامله تعيط جامد 


وبعدها بشهر كانت امل بتعمل الاكل 


الام /مين قالك تعملي الاكل 


امل /انا لقيتها في المطبخ عملتها 


الام /مش قولت ليكي ملكيش دعوه بالاكل 


امل /هو ليه الاكل بس مع ان بعمل كل شي 


في البيت اشمعنا الاكل 


الام /اضمن منين انك مش بتعملي لينا عمل 


امل /حرام عليكي والله هعملك عمل واكل 


من نفس الاكل 


الام /اه مانتي عايزنا نكون زي الخاتم في صباعك 


والأكل ده محدش هياكل منه 


امل /انا زهقت وطلعت شقتها 


محمد /مالك فيكي اي 


امل /انك بتقول أن بعملك عمل وانت 


كنت مش بتاكل الا من أيدها انت مصدق كلامها ده 


محمد /معلش 


امل :ده اللي ربنا قدر عليه يا محمد 


محمد :عايزني اعمل اي 


امل :تقول لامك تعملني بما يرضي الله 


محمد :قولتك الحل وانتي مش عايزه تسمعي كلامي


امل :اللي هو ؟


محمد :قولي ليها نعم وحاضر 


امل :لا يا محمد 


محمد :يبقي انتي حره بقي 


امل :مش فاهمه كلامك 


محمد:انا مش هخسر امي علشان حد 


امل :طلقني يا محمد 


محمد :انتي بتقولي اي 


امل :مش عايزه اعيش مع واحد زيك 


الام:ينهار اسود انتي ازاي تقولي لابني كده 


امل :هو حضرتك وافقه علي باب الاوضه 


الام :بيتي يا حبيبتي اقف مكان ما احب 


محمد:اهدي يا امي لسكر يعلي عندك 


امل :انت بتقول اي انت بتتكلم بجد


الام :عايزه تغوري تمشي لوحدك بنت ابني متترباش 


في بيت بتاع الفول 


امل /ارمي يمين الطلاق يا محمد 


محمد /اهدي يا امل 


امل /خليك راجل وارمي اليمين يا محمد 


محمد /راجل انتي طالق يا امل طالق 


الام /لولولوي الف الف مبروك وكانت 


امل فرحانه مش زعلانه 


الام /رايحه فين الدهب يا حبيبتي 


امل /خدي انا مش عايزه حاجه اصلا 


الام /وفتحيه كمان سبيها 


امل /لا ده بموتي وموتكم معايا بقي وجريت 


عالمطبخ وخرجت انبوبه البتوجاز 


محمد /انتي بتعملي اي يا مجنونه 


يتبع 

  1. الفصل العاشر

تعليقات