ستعجبك

رواية ابن امه الفصل السادس بقلم هويدا زغلول

 

المجد للقصص والحكايات

رواية ابن امه الفصل السادس بقلم هويدا زغلول


 رواية  ابن أمه

الجزء السادس 

بقلم هويدا زغلول

محمد؛اتمني 


امل :كان الاول كنت عايزه أهرب من العذاب 


اللي كنت فيه انما والله لما بقيت معاك 


حبيتك يا محمد اوي 


محمد :انتي لو عايزه تطلقي وانا هجيب ليكي 


شقه معنديش مشكله بس مش هقبل اعيش 


معاه وحده مش بتحبني 


امل :والله ربنا يعلم معزتك عندي بقت اي


محمد :والله العظيم وانا بقيت بحبك اوي يا امل 


امل :ربنا يخليك ليا 


محمد :شالها وقعد عالسرير اوعدك يا امل 


ان من هنا ورايح محدش هيزعلك 


امل :اتمني كده يا محمد انا شوفت عذاب في 


حياتي عمر ما حد شافه 


محمد :طيب اي هنفضل نتكلم ولا اي 


امل :اتكسفت وضحكت وعاشت امل احلي 


١٥يوم في سعاده وهنا وكانت في يوم 


بتتعشي هي ومحمد وأمه اتصلت 


محمد :وحشتني يا امي


الام :اه مهو باين قافل تلفونك ليه 


محمد :حقك عليا ياست الكل 


الام :والبيه ناوي يجي أمتي 


محمد :بكره باذن الله 


الام :ياريت علشان عايزك 


محمد :طيب خير فيه حاجه 


الام :لما تيجي يلا سلام 


امل :مالك يا محمد 


محمد ؛مش عارف والله بس امي فيها حاجه 


امل :طيب تحب نسافر دلوقتي 


محمد :لا ليه بكره باذن الله 


امل شكلك مضايق 


محمد :ثواني هقوم اكلم اسامه 


امل :ربنا يطمنك يا حبيبي وقام كلم اخو 


اسامه :الو ايوه يا محمد 


محمد :ايوه يا اسامه انتو كويسين 


اسامه :اه انت فيه اي 


محمد :امك كلمتني بس شكلها مضايق 


اسامه :برضه يا امي هي قالت ليك اي 


محمد :مقلتش بس قولي فيه اي 


اسامه :انت جاي أمتي 


محمد :ما حد يقولي يا جدعان فيه اي 


اسامه :انت عارف امك والله بتحب تكبر 


الحوارت انما مافيش حاجه 


محمد :هو اي سر 


اسامه:يابني والله ما فيه حاجه بكره تيجي 

رواية ابن امه الفصل السادس بقلم هويدا زغلول 

بالسلامه بس 


محمد :انا هاجي دلوقتي سلام 


اسامه :الو الو يا بني 


شيماء :مامتك قالت ليه 


اسامه :لا بس هتخلي يجي دلوقتي 


شيماء :هي مامت امل غلطانه بس برضه 


مامتك كبرت الموضوع اوي 


اسامه :ربنا يستر ورجع محمد القاهره الفجر 


امل :رايح فين 


محمد :رايح لامي 


امل :طيب الصبح 


محمد :لا اطلعي انت شقتك وانا هاجي 


امل :ربنا يستر وميكنش الموضوع يخصني 


ودخل محمد عند أمه 


الام :حبيبي انت جيت دلوقتي 


محمد :مينفعش اعرف انك عايزني ومجيش 


الام :ربنا يخليك ليا يا قلبي شوفت اللي حصل 


محمد:خير يا امي فيه اي 


الام :امبارح سمعت صوت جاي من شقتك 


اطلع افتح القي مين فوق 


محمد :مين 


الام :فرح ام الهانم 


محمد :نعم ازاي ودي دخلت الشقه ازاي 


الام :معرفش وال اي اللي مش لاقيه تاكل 


اقولها بتعملي اي بتقولي كنت بشوف 


تلاجه بنتي محتاجه اي علشان عرفها 


انها داخله بحاجات كتير ناقصه 


محمد :ومجتش عندك الاول 


الام :انت عارف يابني انا مش بخرج بتقولي 


انها خبطت مش لاقت حد كدابه 


محمد :برضه عايزه اعرف دي دخلت ازاي 


الام :بتقول أن بنتها هي اللي ادتها المفتاح 


محمد خرج ومن عالسلم امل يا امل انتي يا ست 


هانم انزلي 


اسامه :اي الصوت ده 


شيماء : الحق يا اسامه اخوك جه وامك قالت 


ليه ربنا يستر 


اسامه :اكيد هيضربها تعالي تعالي 


امل :فيه اي يا محمد 


محمد :تعالي هنا يا ست هانم امك معاها 


مفتاح للشقه ازاي 


امل :امي معرفش 


الام :لا والله ازاي وهي بتقول انك انتي 


اللي اديتها المفتاح 


امل :اه صحيح لما كنا بنفرش الشقه 


الام : وليه امك تاخد مفتاح 


امل :هو اي اللي ليه وبعدين محمد اللي 


اداني المفتاح صح ولا لا 


الام :ده حصل يا محمد 


محمد :مش وقته وامك كانت بتعمل اي 


في شقتك 


امل :معرفش اصلا أنها جت 


محمد :ازاي وهي كانت بتكلمك 


امل :هو فيه اي يا محمد وبعدين اي المشكله 


انها تيجي شقه بنتها


محمد :فيها يا هانم انها مينفعش تيجي 


وحضرتك مش موجوده حتي لو جت 


المفروض تيجي لامي الاول 


الام :فين دهبك 


امل :فوق في الشقه 


الام :اطلع يا حبيبي شوف الدهب لتكون 


خدت منه حاجه 


امل :مسمحش ليكي تقولي كده علي امي 


محمد :ام اي يا ام شكلكم متفقين مع بعض 


وعامله اي بتحبني لحد ما الدهب يتاخد 


وفي الاخر تقولي أن امي هي اللي عملت كده


امل :بقولك اي انا زهقت ومش هسمح لحد 


يكلمني كده تاني مفهوم 


محمد :انتي ليكي عين تتكلمي وقلع 


الحزام وضربها 


اسامه :حرام عليكي يا امي 


محمد :اوعي سبني اربيها 


امل :انا امي غلطت انها جت انا ذنبي اي


محمد :ملكيش مكان في البيت ده تاني 


الام :ياسلام اطلع شوف حاجاتك 


محمد :حاضر 


اسامه :يا امي حرام كده 


الام اخرس انت لما اشوف اخرتها معاها 


امل :والله العظيم حرام عليكي انا مستهلش 


منك كده ليه بتعملي فيا كده 


شيماء :اهدي يا حبيبتي معلش 


الام :خد مراتك واطلع 


محمد :والله ما كنتي تعرفي صح قبل ما 


امشي انتي عارفه أن في الدولاب ١٥لف جنيه 


صح 


امل :ايوه اوعي تقول انهم مش موجودين 


محمد :بموتك انهارده الفلوس مش موجوده 


الام :رد يا استاذ اسامه 


اسامه :انت دورت كويس يا محمد 


محمد :ايوه والله وفضل يضرب فيها لحد 


ما جريت وخرجت برا البيت 


اسامه :انا حاسس ان في غلط في الموضوع 


الام :امشي بقي اطلع تعالي يا حبيبي 


محمد :انا لازم أطلقها يا امي 


الام :مينفعش يا حبيبي انا هقولك هتعمل اي 


وفي بيت ام امل عامله تخبط 


فرح :خير يارب مين 


ياسر :قومي شوفي مين وفتحت 


فرح :امل مين عمل فيكي كده


امل :انتي روحتي البيت عندي ليه 


فرح :آنا انا كنت بشوفك 


امل :فين الفلوس اللي كانت في الدولاب 


فرح :ينهار اسود فلوس اي 


امل :حرام عليكي يا امي والله 


ياسر :انتي روحتي عندها 


امل :يعني انت متعرفش ومش انت 


اللي بعتها تاخد الفلوس علشان أطلق 


فرح :اقسم بالله يابنتي انا حسيت أن تلاجتك 


مش فيها حاجه اشتريت شويه حاجات وقولت 


اروح احطها ليكي وحماتك كانت عارفه 


وهي اللي قالت اطلعي بعدها لقيتها طلعت 


 اتخانقت معايا وجابت ابنها ومراته 

.وانا فضلت اقول ليهم أنها عارفه 


بس هي قالت والله ما حصل وربنا يابنتي 


حماتك كدابه 


ياسر :وهو انتي جبتي فلوس منين بقي 


يا وليه علشان تيجيبي بيها حاجات 


يتبع 

  1. الفصل السابع 

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -