ستعجبك

رواية الطيف الازرق الفصل الثاني والثالث بقلم سارة احمد

 المجد للقصص والحكايات

 رواية الطيف الازرق

 بقلم سارة احمد

 الفصل الثاني والثالث 

رواية الطيف الازرق الفصل الثاني والثالث بقلم سارة احمد

روايه

#الطيف_الازرق💝روايه

#الطيف_الازرق💝

كتابه

ساره احمد$

الفصل الثاني....

ونجم غارق في التفكير...وبيجول  الف سؤال وسؤال في باله، مين انتي؟... وحكايتك ايه ؟ وايه الا...شوفته ده حقيقي ولا....


كل ده وفيروز نزل رغي وكلام وبتأنيب في نجم.... الا اصلا مش معاها....


فيروز: بغضب ودلع كده يا نجمي تخلى شويه بنات يشمتوا فيه

نجمممممممم ردي عليه


نجم:__________

مش هنا.. خلاص والا لفت انتباه 

انه شاف بريق خرجه من الاوضه  وبتضحك ونظره عينها غريبه اول مره يوشوفها كده....

دهش نجم واتغيرت ملامحه....

وندي عليها.....

__________________________

نجم:بفضول بريقققققق ردي عليه

بريق:__________

تبصله وتضحك وجرت........

جن نجم وجري ورها.....

نجم:بريقققققق استني اهنا بريققق


دهشت فيروز من الا عمله نجم .....!

فيروز بدهشه: مستحيل ده يبقي نجم ده اتجنن بس ده بيهرب مني كده ماشي وبكت والله لا ريح لجدي يشوف صرفه فيه....


جديييييي انت يا جدييي

_________________________


نجم فضل ماشي ماشي وبينده لي بريق بس مفيش فايده لحد ما انسحر وفجأه لقي نفسه علي هضبه عاليه بطل علي البحر وبريق وقفه عليها وبتضحك .... وهتنط


نجم:يصرخ بريقققق لا تنطي يا قلبي تعالي عندي هنا مش انتي بتحبني .... ها تعالي....


وفتح ايده وشاورلها تعالي....

تبصله بريق بصه غريبه زي ما تكون شيطان وهزت راسها بنفي

بريق:لا انا هنزل تحت عشان العب تعالي انت معاي ونطت....


صعق نجم وجسي علي الارض مش مصدق الا حصل وقام جري علي حاف الصخره وصرخ

نجم:بريققق لا تروحي ارجعي...

وفجأه يقرر نجم ان يلحق بي بريق

وفعلا طلع رجل بره الحاف ولسه هينط......

__________________________

شاف طيف ازرق فيفوق علي واقع  صعب لقي نفسه علي سطح القصر واقف علي الحافه ورجله بره والتانيه جوه وتحتيه تمثال لي فتاه مقيده لونه ازرق يشبه الصوره التي رايتها بريق..."خفق قلبه بقوه وعجز عن التنفس لان تحتيه تمثال وبيه قيد حديد لو سقط عليه لامات.... ابتلع ريقه 

وحاول يستعيد توازنه لكنه تذكر بريق فغضب وفقد توازنه وسقط

__________________________

لكن... قبل ان يسقط يجد نفسه مرتفع في الهواء محوط بهاله زرقاء وهبط بسلام علي سطح القصر لكنه مصدوم مصعوق لا يصدق انه علي قيد الحياه تجمد في مكانه وتقريبا قلبه توقف عن النبض.. وافاق علي الطيف الازرق يطوف حوله يشعر بانفاسه


الطيف الازرق:بصوت هادي ناعم لا تصدقها هذا وهم وهممممم احذر احذرررررررر

واختفي يفيق نجم ويستعيد توازنه ويغضب ويجن حين يذكر مصيره لو سقط علي هذا التمثال.... وجري علي بريق وهو يصرخ

نجم:بريققققققق انتي..... فين؟

__________________________

وهو بيجري زي البركان يغلي من الغضب يصطدم بي فيروز الاكانت بدور علي جدها عشان تشتكيله من نجم....فتقع ارضا

والرعب يرتسم علي وشها والخوف

يبصلها نجم بعين شيطان ويزفر هواء ساخن لو لمسها لحرقها.....


نجم:بصوت غاضب وصريخ هي فين؟

فيروز:برعب منه وهي منكمشه في نفسها وبصوت مهزرز هي مينننن؟


يمسكها نجم من يدها 


نجم:انتي هتسطعبتي ....ردي عليه بريق فين البت الا جبتها معايه لسه معديه من هنا ....من ثواني ردي


فيروز:برعب وتوجع والله معرف محدش عده من هنا غيرك تلقيها نيمه في اوضتك .....اه اه سبني بقي....


يجن اكتر واكتر يعني انا مجنون وسبها وجري علي الاوضه الا نيمه فيها بريق

فيروز:برعب واستغراب مستحيل ده يبقي نجم ده اتجنن انا لازم اروح لجدي 

وقامت تجري وهي بتصرخ

فيروز:جدددددددي احقني نجم اتجنن.....

يدخل نجم زي المجنون وشياطين الدنيا في وشه ويزفر بغضب قاتل  

ودخل وقرب وقرب قرب من السرير وواقف يبص...

__________________________

نجم:بدهشه مستحيل دي نايمه من ساعه ماسبتها انا هجنن وقرب منها

وملس علي شعرها وبحيره انتي مين؟

وعايزه مني ايه؟


وفجأه كل الغضب تلاشي ولا كأنه كان انسحر في بريق وبرأتها الا كانت نايمه زي الملاك وتنهار قوته

نجم:بتعب وارهاق انا تعبان وعايز انام.....

وطلع نام جنب بريق واخدها في حضنه والغريب انها مسكت ايده

فهدي زي الاطفال ونام بعمق شديد

وارتسمت البسمه علي وشه

__________________________

تدخل فيروز المكتب علي جديها برعب وخوف

فيروز:لحقننني يا جدي شوفت الا حصل يا لاهوااااي

الجد:ايه حصل ايه ردي...

فيروز:نجممممم يا لاهواي علي نجم والا عمله....يا لاهواااي


يتنرفز الجد هتنطقي ولا اقوم اكسر عضمك...ردي

فيروز:بخوف حاضر يا جدي 

التقتت انفاسها وحكت كل الا حصل...

ينتاب القلق الجد

الجد:حاجه تقلق نجم هادي ومتزن ومين الا بنت الا جابها تعالي نشوف الحكايه دي....؟


يدخل الجد الاوضه علي نجم ويبصله ويبتسم ...

الجد:دي اول مره اشوفه هادي كده ونام بلعمق ده....

مين البت دي وقرب منها وانحني نحيتها

وشال شعرها البني الناعم الاكان خافي ملامحها وشاف وشها الابيض البرئ... 

واتغيرت ملامحه والزع والخوف ارتسم علي وشه 

وفضل يصرخ

الجد:لا لا مش من تاني لا لا....

وجري 

استغربت فيروز من الا حصل؟

فيروز:هي ايه الحكايه هي العيله دي اتهبلت ولا ايه؟

وجرت وري جدها الا دخلت مكتبه وقفل علي نفسه....


فضلت فيروز تخبط جامد وتصرخ وهي سمعه صوت صراخ جدها ودوشه ودربكه

فيروز:افتحي يا جديييييييييي

صوتها جاب كل الا في القصر


الكل بدهشه في ايه؟

حكت فيروز كل الا حصل....

عند الجد

__________________________

الجد بيصرخ وقلب المكتب وكأنه بيدور علي حاجه مهمه

الجد:لا لامش هترجعي تاني مش هسمحلك انتي سمعه....

وفجأه يسمع اصوات ضحكات شريره لا هرجع ههههههههههههههههه

هرجع وهنتقم منك وبقت فيه اطياف حمراء بتلف حوليه

خارج المكتب

الكل بيخبط ويصرخ علي الجد بس محدش سامع حاجه من الابيحصل جوه مش سمعين الا صراخ الجد

ظهرت الجده وهي مزهوله من الدوشه الغريبه فعاده القصر الهدوء


وتلاحظ الجده الطيف الازرق فتغضب وتجري


كتابه

ساره احمد$

الفصل الثاني....

ونجم غارق في التفكير...وبيجول في الف سؤال وسؤال في باله، مين انتي؟... وحكايتك ايه ؟ وايه الا...شوفته ده حقيقي ولا....


كل ده وفيروز نزل رغي وكلام وبتأنيب في نجم.... الا اصلا مش معاها....


فيروز: بغضب ودلع كده يا نجمي تخلى شويه بنات يشمتوا فيه

نجمممممممم ردي عليه


نجم:__________

مش هنا.. خلاص والا لفت انتباه 

انه شاف بريق خرجه من الاوضه  وبتضحك ونظره عينها غريبه اول مره يوشوفها كده....

دهش نجم واتغيرت ملامحه....

وندي عليها.....

__________________________

نجم:بفضول بريقققققق ردي عليه

بريق:__________

تبصله وتضحك وجرت........

جن نجم وجري ورها.....

نجم:بريقققققق استني اهنا بريققق


دهشت فيروز من الا عمله نجم .....!

فيروز بدهشه: مستحيل ده يبقي نجم ده اتجنن بس ده بيهرب مني كده ماشي وبكت والله لا ريح لجدي يشوف صرفه فيه....


جديييييي انت يا جدييي

_________________________


نجم فضل ماشي ماشي وبينده لي بريق بس مفيس فايده لحد ما انسحر وفجأه لقي نفسه علي هضبه عاليه بطل علي البحر وبريق وقفه عليها وبتضحك .... وهطنت


نجم:يصرخ برقققق لا تنطي يا قلبي تعالي عندي هنا مش انتي بتحبني .... ها تعالي....


وفتح ايده وشاورلها تعالي....

تبصله بريق بصه غريبه زي ما تكون شيطان وهزت راسها بنفي

بريق:لا انا هنزل تحت عشان العب تعالي انت معاي ونطت....


صعق نجم وجسي علي الارض مش مصدق الا حصل وقام جري علي حاف الضخره وضرخ

نجم:بريققق لا تروحي ارجعي...

وفجأه يقرر نجم ان يلحق بي بريق

وفعلا طلع رجل بره الحاف ولسه هينط......

__________________________

شاف طيف ازرق فيفوق علي واقع  صعب لقي نفسه علي سطح القصر واقف علي الحافه ورجله بره والتانيه جوه وتحتيه تمثال لي فتاه مقيده لونه ازرق يشبه الصوره التي رايتها بريق..."خفق قلبه بقوه وعجز عن التنفس لان تحتيه تمثال وبيه قيد حديد لو سقط عليه لامات.... ابتلع ريقه 

وحاول يستعيد توازنه لكنه تذكر بريق فغضب وفقد توازنه وسقط

__________________________

لكن... قبل ان يسقط يجد نفسه مرتفع في الهواء محوط بهاله زرقاء وهبط بسلام علي سطح القصر لكنه مصدوم مصعوق لا يصدق انه علي قيد الحياه تجمد في مكانه وتقريبا قلبه توقف عن النبض.. وافاق علي الطيف الازرق يطوف حوله يشعر بانفاسه


الطيف الازرق:بصوت هادي ناعم لا تصدقها هذا وهم وهممممم احذر احذرررررررر

واختفي يفيق نجم ويستعيد توازنه ويغضب ويجن حين يذكر مصيره لو سقط علي هذا التمثال.... وجري علي بريق وهو يصرخ

نجم:بريققققققق انتي..... فين؟

__________________________

وهو بيجري زي البركان يغلي من الغضب يصطدم بي فيروز الاكانت بدور علي جدها عشان تشتكيله من نجم....فتقع ارضا

والرعب يرتسم علي وشها والخوف

يبصلها نجم بعين شيطان ويزفر هواء ساخن لو لمسها لحرقها.....


نجم:بصوت غاضب وصريخ هي فين؟

فيروز:برعب منه وهي منكمشه في نفسها وبصوت مهزرز هي مينننن؟


يمسكها نجم من يدها 


نجم:انتي هتسطعبتي ....ردي عليه بريق فين البت الا جبتها معايه لسه معديه من هنا ....من ثواني ردي


فيروز:برعب وتوجع والله معرف محدش عده من هنا غيرك تلقيها نيمه في اوضتك .....اه اه سبني بقي....


يجن اكتر واكتر يعني انا مجنون وسبها وجري علي الاوضه الا نيمه فيها بريق

فيروز:برعب واستغراب مستحيل ده يبقي نجم ده انجنن انا لازم اروح لجدي 

وقامت تجري وهي بتصرخ

فيروز:جدددددددي احقني نجم اتجنن.....

يدخل نجم زي المجنون وشياطين الدنيا في وشه ويزفر بغضب قاتل  

ودخل وقرب وقرب قرب من السرير وواقف يبص...

__________________________

نجم:بدهشه مستحيل دي نايمه من ساعه ماسبتها انا هجنن وقرب منها

وملس علي شعرها وبحيره انتي مين؟

وعايزه مني ايه؟


وفجأه كل الغضب تلاشي ولا كأنه كان انسحر في بريق وبرأتها الا كانت نايمه زي الملاك وتنهار قوته

نجم:بتعب وارهاق انا تعبان وعايز انام.....

وطلع نام جنب بريق واخدها في حضنه والغريب انها مسكت ايده

فهدي زي الاطفال ونام بعمق شديد

وارتسمت البسمه علي وشه

__________________________

تدخل فيروز المكتب علي جديها برعب وخوف

فيروز:لحقننني يا جدي شوفت الا حصل يا لاهوااااي

الجد:ايه حصل ايه ردي...

فيروز:نجممممم يا لاهواي علي نجم والا عمله....يا لاهواااي


يتنرفز الجد هتنطقي ولا اقوم اكسر عضمك...ردي

فيروز:بخوف حاضر يا جدي 

التقتت انفاسها وحكت كل الا حصل...

ينتاب القلق الجد

الجد:حاجه تقلق نجم هادي ومتزن ومين الا بنت الا جابها تعالي نشوف الحكايه دي....؟


يدخل الجد الاوضه علي نجم ويبصله ويبتسم ...

الجد:دي اول مره اشوفه هادي كده ونام بلعمق ده....

مين البت دي وقرب منها وانحني نحيتها

وشال شعرها البني الناعم الاكان خافي ملامحها وشاف وشها الابيض البرئ... 

واتغيرت ملامحه والزع والخوف ارتسم علي وشه 

وفضل يصرخ

الجد:لا لا مش من تاني لا لا....

وجري 

استغربت فيروز من الا حصل؟

فيروز:هي ايه الحكايه هي العيله دي اتهبلت ولا ايه؟

وجرت وري جدها الا دخلت مكتبه وقفل علي نفسه....


فضلت فيروز تخبط جامد وتصرخ وهي سمعه صوت صراخ جدها ودوشه ودربكه

فيروز:افتحي يا جديييييييييي

صوتها جاب كل الا في القصر


الكل بدهشه في ايه؟

حكت فيروز كل الا حصل....

عند الجد

__________________________

الجد بيصرخ وقلب المكتب وكأنه بيدور علي حاجه مهمه

الجد:لا لامش هترجعي تاني مش هسمحلك انتي سمعه....

وفجأه يسمع اصوات ضحكات شريره لا هرجع ههههههههههههههههه

هرجع وهنتقم منك وبقت فيه اطياف حمراء بتلف حوليه

خارج المكتب

الكل بيخبط ويصرخ علي الجد بس محدش سامع حاجه من الابيحصل جوه مش سمعين الا صراخ الجد

ظهرت الجده وهي مزهوله من الدوشه الغريبه فعاده القصر الهدوء


وتلاحظ الجده الطيف الازرق فتغضب وتجري عليه وتصرخ فيه

الجده:مش هسمحلك ترجعي....

فضل الطيف يلف حوليها لحد


ما سقطت الجده مغشي عليها


يجري عليها سمير ابنها ماما


والباقي كسر الباب علي الجد الا كان لونه احمر زي المحاريق....

__________________________

خارج القصر في مكان منعزل

تصرخ وتبكي فين بنتي يابابا؟

يتنهد العجوز الجالس في زاويا الغرفه امام دفيه بها نار زرقاء


بصوت هادي مش هنا

الفتاه:تقترب منه ازي تعمل كده دي حفيدتك

العجوز:عشان دي وشاور علي رسمه في الحيط


الفتاه:مستحيل الطيف للازرق بنتي يا بابا وارتمتي في حضنه

العجوز:متخفيش عليها هي في ايد امينه

نرجع تاني للقصر

تجن فيروز وتجري علي نجم

الا مش حاسس وكأنها في غيبوبه


تحاول ان تلمسه بس بريق تمسك يدها وتبصلها بغضب شيطاني وتشدها وكان في حد تاني بيشدها

روايه

#الطيف_الازرق

بقلم

#ساره_احمد $

الفصل الثالث

بريق تشد فيروز نحيتها بقوه وعينها الزرقاء بلون البحر وسحر السماء عند الغروب تفيض بلقوه 


والشرار وهناك مين يشد فيروز نحوه بقوه كبير لدرجه ان فيروز وجهها ازرق من شدت الالم 


وصوتها عجز عن الخروج حتي بلاهات وفعلا كادت القوه المجهوله ان تجذب فيروز نحوها

لكن حدث ما غير الاحداث....؟


بقلم ساره احمد $


صرخت بريق بقوه جعلت الطرف الاخر اختل توازنه  وترك فيروز

فسقطاه علي بعد امتار .........

من القوه المجهوله....

__________________________

فيروز لا تصدق ما حدث لها وانها في الواقع وليس حلم ظلت هكذه لبعض الوقت......

الي ان استجمعت نفسها  ونظرت لي بريق بغضب وغل....


فيروز:انتي مين ؟

وليه عايزه تقتلني؟ وزعقت فيها بقوه ما تردي.....

خافت بريق وبكت بقوه وعادت لي برأتها وتعالت شهقات البكاء وتصارعت انفاسها وبعين باكيه لدرجه انها عاجزه عن الرد....


بريق:بشهقات وانين تشاور لي فيروز ان تنظر الي مكان التي كانت فيه...؟


بقلم ساره احمد $


فيروز انوجع قلبها من شكل وبكي بريق ونظره عينها اليأسه الحزينه التي تدل علي انها عانت الكثير في حياتها....فتنظر لي مكان ما كانت..

واقفه....


وكانت الصدمه عنوان وجهها فتنظر لي بريق وتدمع عينها

شافت ان مكانها قد احترق بلكامل 

لم يبقي منه شئ نصف الغرفه احترق بالكامل وكل ما كان قد اصبح رماد......

فيروز تقترب من بريق وتحضنها وكأنها تشكرها وتعتذر منها...


فيروز:ببكي اهان يا قلبي اكيد شوفتي العذاب في حياتك؟


تضمها بريق بقوه وكأنها وجدت امها وابتسمت...

بريق:اول مره احس بلامان انا ماشفتش ماما عمري طول عمري محبوسه وخايفه كنت بعيط بليل من الخوف عمري ما لعبت او شوفت نور الشمس الا لما عمو نجم جبني هنا وبكت......


وجع قلب فيروز الكلام الا قالته بريق وضمتها بقوه وكأنها تعوضها ٥سنوات من العذاب.....


فيروز:تمسح دموعها وتخرجها من حضنها انا من النهارده ماما.... ووعد مني محدش هيأذيكي


بريق:تبتسم وتضمها بحبك يا احلي ماما.....

__________________________


كل ده حصل ونجم واقف مصعوق من الا شايفه مشاعر مختلته تتغلغله ما بين الفرحه والدهشه والغيره فهو يحب بريق بجنون


تنظراه كلا من بريق وفيروز ويضحكان من نجم الذي يقف علي السرير ويفتح فمه زي الغبي...


يتغاظ نجم منهما وينزل بغضب شديد ويمسك ايد فيروز

نجم:دلوقتي بقيت بريق عليها سكر                   


اياكي تقربي منها تاني انتي سمعه


تسحب فيروز نفسها من بين يده

وده اول مره تقف في وشه وتتحداه دون خوف وبصتله وهي تحصن بريق وكأنها امها التي ولدتها...

فيروز: متفتكرش انك هتخوفني انت بتحلم بريق بقت بنتي وانا هدافع عنها لي اخر نفس فيه


بريق:ايواه ماما 


وقبل ان ينطق نجم....


فيروز:يا لاهواااي انا نسيت جدي وجدتي يا لاهواااااي

وسبته وجرت بس شلت بريق الاول....

نجم مزهول اما شاف حال الغرفه المحروقه الا كان بيه وبين الحريق شبر....

نجم:هو انا نمت سنه ايه الا حصل ؟

وجري وري فيروز وشاف الا حصل؟

__________________________

الجد محروق بلكامل بس الاطباء محترين فيه اذا كان حريق او ماده غير معروفه ونتيجه لي كده الجد دخل في غيبوبه واحتماليه نجاته ١ % ؛والكل حزين مكسور مش فاهم حاجه 

والمكتب بقي خراب مش فاضل فيه حاجه سليمه كله متكسر بطريقه غريبه....زي ما يكون اعصار

من الجحيم كان هنا وفيه علامات حمراء كثيره ورسوم ومعادلات مبهمه محدش فاهم منها حاجه


وبهو القصر مدمر علي الاخر والجده نجت باعجوبه من الدمار ده السقف واقع والكراسي متكسره 


وسط كل هذا يشوف نجم الطيف الازرق يمر من ممر في الحديقه المغلقه من سنين.... طويله من ساعه ايهم حفيدهم ما اختفي وكان اخر ظهور ليه هنا.....

وتسمي حديقه الضوء الازرق

ده ليه حكايه هتبان مع الاحداث.......


يجري نجم نحو الحديقه والغريب 

بابها مفتوح ذاك الباب الضخم المرسوم عليه فتاه مقيده تماما زي التمثال واللوحه..... ولونه ازرق 

كل هذا زاد فضول نجم ورغبته في اكتشاف ماذا حدث هنا.....


لانه تذكر انه كثير ما سأل جده عن التمثال ولكنه جده كان يهرب منه ولا يجواب...

تنفس نجم ودخل وكان ما كان من واقع الامر خيال يفوق الجمال

__________________________

زهور زرقاء وشمس منيره زرقاء 

واشجار زرقاء براقه تسحر الناظر

(للنشر والإعلان والتواصل معنا)               (اضغط هنا)

وبحر ازرق ما اروعه بيه نجوم بارقه وكأنه سحر....

وسط كل هذا الطيف الازرق يسير علي الشاطئ وتجسدت لهو فتاه 

جميله تلبس فستان ازرق وحين نظره لهو....

نجم:مستحيل انتي......

بس انتي لا لا مستحيل تكوني واقع

تقتربه منه و

يتبع

  1. الفصل الرابع والخامس والسادس

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -