ستعجبك

رواية الطيف الازرق بقلم سارة احمد الفصل الخامس عشر

 المجد للقصص والحكايات 

رواية الطيف الازرق 

رواية الطيف الازرق الفصل الخامس عشر

روايه 

الطيف الازرق

بقلم

سارة احمد $

الفصل الخامس عشر 


بريق رايحه جايه رايحه جاي في حديقه الازهار شارده الذهب تفكر في نجم والكلام الا قاله ايهم عنه عقلها يكاد ان ينفجر من شدت التفكير ازي نجم الا كله حنان وحب وامان يبقي بلا بشاعه الا بيحكي عنها ايهم لم تتحمل وانهارت باكيه وصرخت  بوجع قاتل لكن هناك من  حضنها من ظهرها واحتواها بلكامل بل وغمرها دخل حضنه بكت وبكت وبكت وشهقاتها تعالت وتحدثت بصوت مخنوق باكي


بريق: انا تعبت من المشوار الا مش بيخلص خلص طاقتي انتهت مش قادره اتحمل قلبي وروحي دابوا من كتر الوجع اه يا قلبي


ضمها سند لي حضنه اكثر فا اكثر

وبصوت حنون دافي

سند:انا جنبك متخفيش انا بحبك يا روح سند وعقل سند وحياه سند وفرحه سند انتي النفس الا بتنفسه من غيرك مقدرش اعيش


تخرج بريق من حضنه وتضمه بحب وحنان

بريق: وانا كمان بحبك بس. نفسي اشوف عيلتي متجمعه نفسي اعيش احساس العيله الا عشته مع نجم وفيروز انا مش اقدره اصدق انه يكون بشع كده لا مستحيل ولا فيروز بشعه كده لا مش مصدقه بس انا نفسي اشوف امي واحضنها انا بموت .......


ينظر لها سند بحزن والم ويتنهد بوجع 

سند:وانا كمان نفسي اشوف ماما


وفجأه يسمعوا صوت مشتاق يقول سند بريق


فيلتفتان لي مصدر الصوت ووجهما يتهلل من الفرحه  ويجروا علي امهاتهم ويبكو بوجع وقهر واشتياق

اماني تضم سند بقوه وتبكي وتضحك

اماني:اهان يا قلبي يا روح بس دلوقتي حسيت اني عايشه اه يا ابني.....


اميره نزلت بوس في بريق وقبولات واحضان وبكي

اميره:عشت عمري كله بستنه اللحظه دي اهان يا قلبي حضنك ده حياتي اماني....

تصمت بريق وتكتفي بحضن طويل 


ينظر لهم ايهم ويبكي وجري وضم اميره وبريق اهان اخيرا عيلتي بين احضاني مش مصدق......


وبعد ان اجتمعت العيله جلسوا حتي يحكي ايهم  ما حدث في الماضي وسبب كل الا حصل .......؟


ايهم: انا وعدك احكي كل الا حصل زمان بس لازم نتفق علي الاتحاد الا جاي مش سهل ....


اميره تذهب نحوه مش مهم يا حبي انا معاك اين كان المصير؟


واماني وسند ايدؤ كلامها

الا بريق الا سكتت 

ايهم:وانتي يا بريقي ردك؟


تنظر لهو بريق وتنهدت اما اسمعك الاول وبعدين هقول ردي


ينظر لها ايهم بغضب ماشي 


وشرع في الحكي

الحكايه بدأت يوم ما ليال اختفت وبكر اخد المشروع وحرم شهاب  منه وساعتها حاله اتبدل وبقي يسكر وفاقد الامل في الحياه 


بعد ما خسر ليال والمشروع و نجحت خطه نورهان في التقرب منه وكان هيخطوبها بس حصل الا غير الاحداث.

.......


في اليوم ده جدي عرف بخطه ليال واكتشف انها خدرته بمساعده بكر وصورته في اوضاع منحله  خصوص ان العلاقه بينهم كانت في تقارب شديد عشان شهاب كان بيحبها زي اخته و بيثق فيها لي ابعد حد......


وكمان كانت مسيطره علي بكر 

وقد كشف كل ده جدي وفضحها قادم ابنه فاحتقرها شهاب وطردها خارج حياته.....

وجري علي ليال بس كان الا شافه قاسي فعلا

الطيف الازرق 

شافها في سرير بكر وهو بيحضنها


انكسر شهاب وقرر انه ميوجهاش

وسافر بره مصر واجوز هناك 


ليال اغتصبها بكر واما اكتشفت العبها الا لعبتها نورهان وجهتها 


ونورهان اعترفت بجده وان ده انتقامها منها .....

خصوصا انها اتجوزت سامر اخو شهاب وكانت حامل في فيروز


ومرت شهور ورجع شهاب بس كان معها ابنه نجم ومراته ماتت وهي يتولدنجم الامل رجع لي ليال بس

كانت اتجوزت بكر عشان طلعت حامل في اميره وخلفتها وكانت حامل في اماني....


بس نورهان شرها ملوش حد اقنعت جدي انه بيحب ليال وفعلا تعلق بيها جيدا ومرت شهور واكتشف شهاب كل ما حدث وقرر يواجه الدنيا عشان ليال بس امه اسرار كانت اسرع منه وخطفت ليال وحبستها في سرداب تحت الارض وجدي عارف وكان بينزل كل ليله يعزف لحن 

الطيف الازرق 

واكتشفت انه بينزل لها فقررت تقتلها


وفعلا نورهان هي الا ااقنعتها بكده

ونفذت ده باستخدام الطيف الازرق لكن شهاب وسامر اكتشفوا ده


وكانت النتيجه انها قتلت سامر 


وشهاب حاول يمنعهم بس الاوان فات......


خرج الطيف عن السيطره وانفجر واختفي شهاب ونحولت نورهان لي الطيف الاحمر


وده الا حصل نفسه معي نجم قررته فيروز بس باسواء نتيجه


نجم فقد السيطره وتحول لي الشر المطلق

وجن علي الاخير وجاب اماني  واميره وهما حوامل وقيدني انا ووجه الطيف الازرق ليه وهو بيضحك بشر


بس اميره نجحت في تحريري اثناء نجم ما كان بيقبل اماني 


وسها عن الطيف  وانطلق الشعاع نحوه فتطلقته   اماني  بدل منه بس التوابع كانت خطيره انا اتحولت واميره ولدت بريق لانها كانت في شهرها الاخير

وهي الا اخدت الشعاع

وده كل الا حصل

ردك.....

للنشر والإعلان والتواصل معنا)

  1.          اضغط هنا

__________________________


نجم مصدوم اول ما شاف نفسه


واقف امامه بس بشر كبير وعين شيطان


وقرب منه  ضحك انت بقي نصفي الطيب 

يتبع

  1. الفصل الاخير

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -