ستعجبك

رواية الطيف الازرق بقلم سارة احمد الفصل السادس عشر و الأخير

 

رواية الطيف الازرق بقلم ساره احمد الفصل الاخير

المجد للقصص والحكايات رواية الطيف الازرق بقلم سارة احمد الفصل السادس عشر و الأخير 

روايه

الطيف الازرق

بقلم ساره احمد $

الفصل ١٦ والاخيرررر

نجم مصدوم من الا حصل لا يستطيع ان يصدق انه فعلا كل تلك الاشياء البشعه وجلس يتذكر كل الا حصل من وقت الحادث لي


اللحظه الحاليه وتنهد بحزن ووجع 

بقي انا بشع كده الغضب والشك وعدم حسن الظن دمر حياتي سمح لي الحقد والشر ان يتمكن  مني وبسببي ادمرت حياه غيري ونظر لي الفتاه الباكيه وعيناه بها دموع الاسف ونظرات الاسى والتوسل للغفران  هزت تلك النظرات قلب الفتاه ونظره اليه في حنان وكأنها تقول ليس ذنبك.....


وبصوت حنون دافئ ينده عليها 

نجم:ناهد انا ......انا....

وبعدين سكت وكأنه لم يجد كلام يعبر عما بدخله من مشاعر ندم وتوسل ....

وقبل ان ينطق نجم كلمه يجدها ترتمي بين احضانه بشجن كبير وشوق اكبر وكأنها كانت تنتظر هذا منذ دهور


ابتسم نجم بحب وفرح والدمع يسيل مثل نهر علي شعر ناهد فتخرج من حضنه وقلبها لا يسعيهو فرح الكون....


ام نجم كان قلبه ينبض بقوه وهناك طاقه بيضاء تخرج منه تطوق الفتاه  ودموعه تسيل عليها وفجأه


تتحول ناهد لي صورتها الاوله وكأن الزمان لم يمضي عليها....


الفرحه والدموع والسعاده والبكي كلها كانت عنوانهم عجز السان حتي عن التعبير


يجلس نجم ساجدا لله شكرا علي نعمته عليه وفضله...

ويرفعه وجهه الباكي الندم علي ما فعل ويقول بصوت منخوق بلحزن 


نجم:ياه انتي حلوه اوي زي اول مره شوفتك فيها رغم الا حصل مني والعذاب الا توقتهولك لسه بتحبني وبقي عليه وساعدتني في الهروب من طيفي الشرير...


فعندما خرج الطيف الازرق عن السيطره وفادتني اماني حصل انفصال لي الشر مائه في المائه واصبح طيف مستقر عني....

والخير بقي في مائه في المائه


واصبحت نجم الطيب المحب المضحي والشك والظن ابعد عني والغضب ليس من شيمي...

ولا انسي فيروز وتكفيرها عن ذنبيها في حقن الشر بداخلي...


فوقفت جانبي وقت ما كنت ضعيف وصارت لي سند انا اسمحها ارجوكي سميحيها.....


تبتسم ناهد وتقول بنبره حب ونظره صافيه من اي حقد

ناهد:طبعا اسمحها عشان بحبك هو ده نجم الا حبيته والا اي حد قرب منه حبه


يشكرها نجم بنظره عيناه

نجم:كده انا عارفت انا مين وازي ههزم طيفي الشرير بس...بس


وفضلت عيناه تدور في المكان..

ناهد بتعجب! بس ايه وبدور عليه ايه؟

نجم بحزن وقلق وتفكير بدور علي

اي وسيله اخرج بيها من وادي الجحيم بس من غير طيفي ولا فرسان الجحيم يشوفني.....؟


ناهد بحيره عندك حق وفضلوا يدوروا علي وسيله خروج

الطيف الازرق 

عند بريق

بريق تدافع عن نجم بكل قواه ضد ايهم وسند واميره

ويؤيدوها اماني

ووسط الشجار العنيف وحقل الالوان العجيب تصرخ بريق اسكتوووو

يسكت الكل والدهشه مرسومه علي الوجوه

بريق تغمض عيناها وتشعر بي الا بيحصل في وادي الجحيم وتجسده لهم بي طيف الالوان


يدهش الكل مستحيل بقي في اثنان من نجم....؟

طيب ازي؟

اماني وبريق ينظروا بنصره مش قولنا في سر بس مش وقته انا لازم اساعد نجم.....

وفعلا اخرجت قوس من طيف الالوان ورسمت بيه بوابه عبور لي نجم


وفجأه تظهر تلك البوابه امام نجم 

فيبتسم وكأنه وجد طوق نجاه

نجم:دي اكيد بريقي ومسك ايد ناهد لكنها تبعده يزعل نجم

ليه كده

ناهد:انا لازم افضل هنا عشان انا بتحكم في بوابات القوي لي وداي الجحيم روح انت

قبل ان ينطق نجم تدفعه ناهد عشان فرسان الجحيم وصلوا


يصرخ نجمممم ناهدددددد لا لا


ويعبر لي عند بريق 

وكان اللقاء المرتقب من سنين بين ايهم ونجم 


وقف نجم امام ايهم ونظره الخجل والاعتذار في عيناه اول ما شاف ده ايهم في عيناه وحس بوجعه تلاشي كل الحقد والتوعد ورغبه الانتقام ولم يبقي الا حبهما وصداقتهما وعشره السنين


ارتمي ايهم بين احضان نجم وبكوا بوجع السنين اه يا صاحبي يا اخوي يا رفيق عمري وحشني حضنك اوي اوي

يبتسم نجم وانا كمان زي ما اكون كنت مسافر من سنين وتايه ولسه راجع

يضحك ايهم ها وجبت ايه معاك


يضحك نجم ولا زمان يا صاحبي

وجات عينه في عين سند 

وبحنان وحب يفتح ايده وبقوله تعالي في حضن ابوك سند ما يصدق ويرتمي في حضنه وكأنه بيعوض حرمان السنين....

سند ياه حضنك امان حصن اطمئنان بحبك يا بابا بابا بابا


يضمه اكتر واكتر ياه اخيرا قولتها

ولقاي الا بيحضنه من الخلاف وكانت اماني

ولسه هيتكلم تضع اماني ايدها علي فمه متقولش حاجه....


وبعد الاحضان الحب والموده والاشتياق

يجلسوا ويتناقشوا ازي هيهزموا

طيفه

ووسط النقاش والتفكير في جمع القوه الازمه لمواجهت طيفه الشرير

تنطق اميره بغضب طيب وفيروز الشر الصافي وامها هنعمل فيهم ايه...؟

بصلها نجم بزعل

نجم:فيروز كفرت عن ذنبها وكافيه الا شفته

تبصله اماني بحقد وغيره 

اماني: والله وده من امتي....؟ دي الشر المطلق

يبصلها نجم بحب وحنان وبكل هدوء بلاش الحقد يبقي بينا هو سبب كل الا حصل ولا الشك والظن تخليه يتسلل لي قلبك خلي حسن الظن عنوانك والحب دستورك

فيروز فعلا اتغيرت

يبصلوا الجميع بدهشه واعجاب

انت فعلا اتغيرت اوي 

وفجأه تظهر نورهان وبكر والشر يملئ عيناها

بس المفاجأه ان بكر ينضم لي بناته

ويضحك هو انتي فاكرني هبيع بناتي عشان وحده خيانه زيك....


تتغاظ نورهان بقي كده طيب وكانت المعركه علي وشك البدء

المجد للقصص والحكايات 

بس يحصل الا غير الاحداث

فيروز يلا مفيش وقت لازم نظهر وفعلا تظهر طاقه الطيف الاصيله 

الازرقاء

وتخرج من خلالها فيروز

وكان شهاب هو الطيف الاصلي

يزهل الجميع مستحيل 

نورهان تنهار اول ما شافته وبصوت حنون ونظره حب

شهاب عايش وبكت 

يبصلها شهاب بحب واعتذار 

ويقترب منها 

شهاب:انا اسفه عشان كنت اناني وحبيت لحتفظ بصداقتك وحب ليال وصداقه بكر علي حساب مشاعركم تجاهلتها  وكنت السبب في الا حصلك اسف اسف

لو كنت كلمتك وفهمتك اني حاسس بيكي وبحبك ليه ومقدرك كا صديقه غاليه مكنش ده حصل


تبصله نورهان وانا مسمحاك عشان بحبك

شهاب وانت يا بكر يا اعز اصحابي كان عندك حق انا اناني اسف يا صاحبي

يبكي بكر وانا مسمحك....


تصافوا الجميع واتحدوا من جديد اوقات الكلام من القلب وبحساس بندم يبقي اقوي من اي سلاح خصوصا من الاحباء وتقدير مشاعر الغير يبقي اقوي من اي ظلم


نجم يلا بسرعه لازم نلقي الالماسه الازرقاء الام عشان طيفي بيعد جيش من فورسان الجحيم وبيحصد الطاقه من حقل الجثث العالم علي وشك الدمار يلا

نورهان انا عارفه هي فين 

وفعلا رحوا علي القصر شهاب يشوف امه ومراته ويضمهم وتدوب كل الا حقاد

اسرار انا عارفه مكان الالماسه

ونزلوا لي السرداب الا فيه جثه ليال اتوجع شهاب والجميع اول ما شافوا كده اسرار الالماسه في تمثال الفتاه المقيده وفعلا شهاب اطلق طاقه عليها واذا بيها الالماسه الزرقاء 

نجم هي محتاجه لي كل الطاقات

وفعلا بدؤ بملئها وبعد ما سحبت الطاقه انطلقت بحقل طاقه زرقاء عمالقه نحو  وادي الجحيم وسحبت كل الطاقه واختفي كل ما فيه وكأنه لم يكن يوما موجودا

وايضا اختفي شهاب ونورهان وبكر

وعادت اماني كما كانت انسانه وايهم وسند وبريق رجعوا اطفال

وانطفئت الالماسه.. وعادت تمثال مره اخري


وفجأه يظهر طيف نجم الشرير

ويمسك في نجم ويحاول ان يمتص طاقته

لكن فيروز كانت اسرع وامسكت بيه وحضنته وعيناه تدمع

يصرخ نجم لا لا بلاش يا فيروز انا الا لازم اروح تبتسم انا فادك بحبك



واتجاهت نحو الالماسه واختفت


يبكي نجم مش هنساك وتضمه اماني

ومرت الايام 

للنشر والإعلان والتواصل معنا)

  1.          اضغط هنا

وكان هناك حفله تجمع العيله في سعاده وحب وهناء

البدايه

ما رايكم الي اللقاء في 

عندما يبكي الشيطان

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -