أخر الاخبار

رواية ما وراء قلبي الفصل الثالث بقلم مريم سمير

 المجد للقصص والحكايات 

رواية ما وراء قلبي

 بقلم مريم سمير

 الفصل الثالث 

رواية ما وراء قلبي الفصل الثالث بقلم مريم سمير




البارت الثالث


_نعم يا اخويا؟

=اي يبنتى، مش احنا ماسكين القضيه احنا الاتنين! 

_يعنى اى، يعنى تبقي انت حبيبها تطمنلك ومعرفش اى، بص انا عملت كل حاجة غلط في حياتك الا انى اركب قرون معملتهاش الصراحة

=يبنتى في اى، دا شغل وبعدين محسسانى لى انها هتتحرش بيا مثلا؟

_وانت فاكر انها لما ترتحلك مش هتطلب معاها قلة أدب!

=لا خالص

_احمد دى تاجرة مخدرات

=ومالو مش انسانة يعنى؟

_وبالنسبه للمخدرات؟

=أكل عيشها يستى

_انت شكلك هتحبها من دلوقتي بق

=اصل انتى مشوفتيش صورها، انا مستخسرها في الحبس

_نعم يروح امك!

=هه، مريم احنا في الشغل

_تمم ماشي، ممكن تقولى الخطة اى

ضحك=اقعدي

_قعدت

=بصي يستى انا هرمي نفسي قدام عربيتها

_يكش تموت ونخلص

=بتقولى حاجة؟

_لا كمل

=المهم هى اكيد في قلبها رحمة ومش هتسبنى كده

_لا يحبي كلب وراح مش مشكلة

=مريم مريم

_كمل خلاص

=المهم هتاخدنى

_ايوة هتاخدك فين بقي انا مستنيه اسمعها

=عندها

_اه وبعدين

=اليوم دا هحاول امثل كويس انى فعلا العربيه والخبطة مأثرة فيا، وبعدين بقي الباقي عليا وابقي اقولك هيحصل اى المرة الجايه

_هى لسه فيها مرات تانيه؟

=هتثق فيا من مرة واحدة يعنى!

_عندك حق صح، انا هعمل اى؟

=لما تقع في الفخ اتمنى تعرفي تمسكى مسدس و..

_اقتلك

=نعم؟

_احاصر المكان واقبض عليها هى والى شغال معاها مش محتاجة ذكاء

=بالظبط

_انت هتروح بعيونك الخضرا دى؟

=امال يعنى اسيبها في البيت

_خلصانة هتحبك مش حوار

=بجد، امال محبتنيش لى طيب

_مش قولنا انى زميلك واحنا في شغل، انت مين اصلا! مين الى قدامى دا واحد معرفوش


ضحكت وخرجت روحت مكتبي، يعنى هتخبطه بالعربيه ويروح معاها البيت واكيد هيسجلها، وتثق فيه و و حاسه انى اريل سيكا اه والله

الساعة جت 6 وانا قاعدة اقرأ أوراق القضيه، يعنى كل الناس دى مش عارفه تقبض عليها وانا واحمد هنعرف قولوا والله؟ دى فيها ترقيه وقتي

_هتفضلى قاعدة

=هنروح

_اه وعرضت فكرتى على الباشا ووافق

=تمم، يلا بينا


مشيت معاه وركبنا العربيه وروحنا وهو دخل الاوضه وقفل الباب هو هيعمل اى معلش! دخلت غيرت هدومى وطلعت قعدت على الكنبه، بعدها طلع وهو لابس كاجول، الله اكبر عليك والله انت هتروحلها كده!

_ايوة انت رايح فين؟

=اي مريم منا قولتلك

_انت رايح كده؟ لا وبرفان و.. وانا جايه معاك

=اي هو ازاى بقي

_هقف بعيد ونتفق نتقابل في مكان بعد متخلص

=احنا في حضانة؟

_احمد متستفزنيش وبعدين انا ماسكة معاك القضيه ومن حقي اعرف كل حاجة هتحصل

=...

_وافتكر انى فعلا لو فشلت هقعد في البيت يعنى دى فرصتي

=تمم، خشي إلبسي

ضحكت بهبل ودخلت بسرعة لبست وخرجت

_ههه، معتش قادر انتى لابسه اي؟

=في اى يبنى! 

_مريم انتى لابسه عمة وجلبيه؟

=ايوة متنكرة

_دا يبقي احلى صعيدى دا بقي

=احمد انت بتقرب لى انت ناسي إلى حصلك!

_..

=انت مش سامعنى بقي، اى دا الساعة 8 هنتأخر هنترفد

_اوووف، طيب يلا

طلعنا وهو فضل يضحك على منظرى اى يجماعة مش لازم اتنكر عشان محدش يعرفنى

وصلنا جمب بيتها بس بمسافه ووقفنا ورا شجرة

_انتى هتفضلى واقفه هنا تمم؟ تمم

=طب لو فعلا خبطت بجد

_ايدا في اى، خايفه عليا؟

=لا طبعا هبقي ارملة يا احمد!

_مش هرد عليكى

=خد دا

_اي دا

=جهاز تصنت يحبيبي

_مريم انتى بتغيري بجد؟

=خده ونقطنى ب سكاتك ها نقطنى 

خرجت من بيتها، احنا عارفين مواعيدها من الأوراق إلى معانا، يجماعة كلنا عارفين مواعيدها بس عمرى مروح اقول، عارفين ومش عارفين نمسكها حقيقي فخورة بيها

_انا طالع دلوقتي

=لا اله الا الله

_محمد..


فجأة زقيته اى يجماعة في اى يعنى العربيه تفوت علينا؟ متحسسونيش انى مفيش في قلبي رحمة والله ازعل، 

بس الحمد لله ساعة مزقيته كان فيه مطلع فكانت سرعة العربيه قليلة، فضلت واقفة بقي ورا الشجرة وهى نزلت من العربيه

_انت كويس

=اه اه، رجلى لو مش بتعرفي تسوقي بتركبي عربيات لى؟ 

_انا اسفه والله، معلش

=معلش؟ حياتى بقت أجمل بكتير انا حسيت فعلا بالتغيير

_اى دا! 

=اصل بتقولى معلش، معلش يعنى اى هترجع رجلى يعنى

_منا قولت اسفه

=احنا نروح القسم وكل واحد ياخد حقه بقي

_هه، قوم معايا

ثوانى يجماعة هو انا ظابطة الاريل ولا لا اصل ازعل والله لو مش ظبطاه، هو ساند عليها صح؟ اه جدع مبسوطة منك

ركبته العربيه ومشيوا على ناحيه بيتها؟ اصوت؟ اصوت وافضحه يعنى ولا اعمل اى، قعدت على الاستراحة وضحكت انا بتخان يجماعة مش هزار


فتحت جهاز التصنت من الفون بتاعى، وبدأت اسمع

_اقعد هنا

=طيب

_ثوانى بس هجيب حاجة اربط بيها رجلك

=ماشي

جت وهى معاها علبه اسعافات أوليه وربطت رجله إلى هكسرها بعد ميجى دى اه

_بقيت كويس؟ 

=اه احسن الحمد لله

_مكنش قصدي والله

=عارف ولا يهمك

_اسمك اى بقي

=احمد

_انا سماح، يبقي سماح بقي

=هه سماح، انا ماشي بقي

_هتعرف تمشي؟

=اه بقيت تمم

_ثوانى هوصلك


وصليه يحبيبي عقبال موصلكم المقابر يحبي

العربيه مشيت من قدامى والله يجماعة هاين عليا افجرها

_بس هنا

=تمم

_احمم، تشرفت بيكى، هو ممكن رقمك؟

=رقمي

_انا اسف، انا بقول يعنى نبقي صحاب

= انا بقول على انى معنديش صحاب

_طب اى رأيك نبقي صحاب؟ 

=طبعا يا احمد، هات فونك

خدت فونه وسجلت رقمها، انا انا منى لله عشان وافقت والله، اطلق طيب ولا اعمل اى! 

روحت البيت بعد متأكد انها مشيت

_انت يا استاذ، انت فين؟

=انا هنا اهو

_بتقرطسني يا احمد

=اسمه شغل

_بس يجدع

=يبنتى انتى واحدة مش بطقينى صح؟ 

_صح

=ولا عمرك هتحبينى صح؟ 

_صح اه

=هيبقي هيفرق معاكى في اى؟ وبعدين هو انا هحبها دى قضيه وهى دى الطريقه الوحيدة

_الطريقه الوحيدة التسبيل صح

=ألاه، عرفتى منين انى كنت بسبل! 

_حسيت

=طول عمرك حساس يطعم انت يجميل

_اتلم بقي، ها اتلم

فونه رن

=تمم انا هكلم سماح لا هتقولى اتلم ولا حاجة

شديته من هدومه

_اقعد هنا وافتح الاسبيكر ومسمعش صوتك

=انتى عنيفه اوى لي

فتح المكالمة

_احمد انت قولتلى انت شغال اى؟


يتبع.. 

  1. الفصل الرابع

تعليقات