ستعجبك

رواية بنت الأصول الفصل السابع عشر بقلم عمر يحيي

 المجد للقصص والحكايات 

رواية بنت الأصول 

الفصل السابع عشر

 بقلم عمر يحيي 

بنت الأصول بقلم عمر يحيي

رواية 

#بنت_الأصول 

#البارت_السابع_عشر





_

====== ====== ====== ======

وفي احدي البيوت الفخمة والكبيرة المتسمة بالعز والثراء ....

صباح الخير يا ماما صباح الخير ي بابا .....


الام و الاب

صباح الخير ياحبيبتي .....


اخواتها انس و انجي صغار بالمدرسة ويجلسون على سفرة الطعام ..... ايه يا أبلة ومافيش صباح الخير لينا احنا كمان? .....


الدكتورة شمس

ودي تيجي ..... أحلى صباح لاحلى اخوات بالدنيا .... .


الاب

يالا افطروا ياولاد عشان كل واحد تشوف دروسها ومدرستها مش عايز تقصير في دروسكم ..... تمام .....


انس ... وانجي

تمااام يا بابا .....


الأب 

وانتي يا قلبي يالا افطري عشان ماتتاخريش على المستشفي يادكتورتنا .....


الدكتورة شمس

حاضر يا سي بابا ☺️ .....



_ _

◇■□●○◇■□●○◇■□●○

عند عادل وعلى مكتبه بالشركة يكيد المكائد كعادته ..... اللي فيه داء عمره ما يبطله .....


عادل

الو ايوا يا بني انتا جهزت كل حاجة زي ما قولتلك عليها ......


شخص مجهول

ايوا ي باشا كل حاجة تمام زي ما أمرت .....


عادل

طيب كده تمام أوي ..... انتا بس ركز واعرفلي مين الرجالة اللي منعتني من دخول فرح هدى وتبع مين ومين أمرهم ..... اكيد حافظ اشكالهم كويس .....


الشخص

التنفيذ امتا ي عادل باشا .....


عادل

نفذ ده الاول واعرفهم ..... وبعد كده اصبر عليا شوية بس انا على فكرة مش مستعجل على حاجة ..... وانا هاقولك على ميعاد التنفيذ في الوقت المناسب ..... بس خليك مستعد في أي وقت تمام .... .


الشخص

تمام يا باشا ......



_ _ _ 

◇■□●○◇■□●○◇■□●○

عند هدى بالفيلا صحيت من النوم لقت احمد سايبلها رسالة ..... مكتوب فيها :

صباح الخير ياحبيبتي الف سلامة عليكي .....

حبيبتي سامحيني أنا صحيت بدري وماحبتش اقلقك فلازم ترتاحي و مافيش شغل النهاردة ماشي وكلي كويس وخلي بالك من نفسك ..... بحبك يابنت قلبي ? .....


الأم 

طلعت لقت هدي لسة بتقوم من عالسرير .....

استني يابنتي انتي رايحة فين خليكي مرتاحة ....


هدى

انا كويسة ي ماما مافيش حاجة .....


الام 

لا خليكي مرتاحة و احكيلي حاسة بإيه .....


هدى

حاسة بتقل في معدتي وترجيع كتير ي ماما هيموتني ودايخة اوي .....


الباب خبط تعالي يا دادة .....

دادة

الفطار يابنتي .....


هدى

لا اكل ايه أنا مش قادرة خالص .....


راحت أول ما الدادة قربت الاكل هدى حطت ايدها على بؤقها وجريت على الحمام .....


الأم 

بصت للدادة وقالت يارب تكون حامل اسمعي يا فتحية ابعتي حسنين الجنايني يجبلنا اختبار حمل دلوقتي عشان نتأكد .....


الدادة حاضر يا هانم ..... وبعتت حسنين الجنايني وجابلها اختبار الحمل من الصيدلية 

وجابت الدادة الاختبار ..... أهو ياهانم .....


الام

هدي حبيبتي خدي جهاز الاختبار ده عشان نطمن .....


هدى

نطمن على ايه ي ماما وايه الجهاز ده وهستعمله ازاي اصلا .....


حماتها

ده جهاز اختبار حمل وهتعملي ..............


هدى

اه فهمت طيب ماشي ..... ودخلت هدي الحمام وعملت الاختبار وطلعت ونادت على حماتها ..... ماما شوفي كده انا مش فاهمة اي الشرطيتين دول ..... فحماتها بصت وفرحت اوي ......

حماتها

مبروك ياحبيبتي انتي حامل .....


هدى

بجد ياماما انا حامل بجد انتي متأكدة .....


حماتها

ايوا ياحبيبتي انتي حامل فعلا .....


الأم

انا هاتصل عل احمد وأفرحه ..... 


هدى 

ياماما عاوزة اعمله حاجة حلوة وافاجئه قبل ما نقولوا الخبر ممكن .....


الام 

ممكن ياحبيبتي ..... خلاص قوليله انتي الخبر ربنا يفرحكم ويسعدكم .....



_ _ _ _ 

◇■□●○◇■□●○◇■□●○

أحمد اتصل ب هدى ..... ايه ياحبيبتي عاملة ايه دلوقتي .....


هدى

تعبانة أوي يا احمد ياحبيبي .....


أحمد 

تعبانة اوي ازاي لا انا جاي دلوقتي لازم اخدك للدكتور انتي من امبارح على كده وانا جاي فورا .....


وقفل مع هدى ..... نكمل مع احمد ......


قفل مع هدي ونزل من شركته جري وركب عربيته وراح لها بسرعة وهو قلقان و وصل البيت ..... ماماااا هدي مالها فيها ايه .....


الام 

خير يابني اهدى هي كويسة ونايمة فوق .....

طيب اتصلتوا بالدكتور ..... ولا استني انا هاتصل بيه .....


الام ماحنا جبنا الدكتورة ياحبيبي وطمنتنا وهدي كويسة ما تقلقش .....


احمد

طيب انا هطلع اشوفها ..... وطلع السلم جري في نفس واحد ابن اللذين ? ..... 


أحمد 

ياعمري خير ياقلبي مالك فيكي ايه ... ..


هدى 

اطمن ياروحي انا كويسة .....


أحمد 

بجد ياقلبي ..... اومال قولتيلي انك تعبانة اوي ليه وكمان الدكتورة اللي جات قالت ايه طمنيني .....


هدى 

ماتخافش شوية تعب بسيطة هانعمل ايه بقا ابنك شكله هيبقى شقي زي ابوه .....


أحمد 

سلامتك يااااا ...... قولتي ايه 


هدى

ابنك ... ابننا ياقلبي .....


أحمد 

الله ... الله ... الله ..... انتي حامل بجد ياقلبي ..... 


هدى

ايوا حامل ياحبيبي .....


أحمد 

قولي والله طيب .....


هدى

هههههه والله انا حامل يا حبيبي .....


أحمد 

اوبا يعنى هبقى اب انا هبقى بابا .... الله ... الله? ...... وراح احمد شايلها ولف بيها وكان طاير من السعادة وحضنها وضمها لصدره جامد وفضل يبوس فيها .....


هدى

احمد براحة عليا دوختني ......

أحمد 

آسف ..... آسف ..... آسف .....

ونزلها براحة خالص ونيمها على السرير ارتاحي خالص وماتتحركيش من هنا وكل حاجة تحت امرك ياعمري ..... 


هدى 

حبيبي اهدى مش للدرجة دي يعني ..... وبعدين الحركة حلوة وانتا عارف انا مابحبش الحبسة كدة وبحب الحركة ..... وبعدين عندنا شغل كتير بالشركة .....


احمد 

لااااا ...... قولت انتي ترتاحي خالص ومالكيش دعوة بحاجة ...... والشغل هيمشي زي الاول واكتر ماتقلقيش ارتاحي انتي بس .....


هدى 

ياقلبي تسلملي ما انحرمش منك.ابدا ويخليك ليا يارب ياجوزي ياحبيبي يا ابو ابني ..... بس عشان خاطري خليني على راحتي انا من نفسي لو حسيت اني مش قادرة على الشغل هقولك ......ماشي يا حبيبي .....


أحمد 

ماشي ياقلب حبيبك زي ماتحبي ..... بس تخلي بالك من نفسك ومن ابني ولي العهد .....


هدى 

ماتوصنيش على ابني ياحمودتي امممواه ? .....



_ _ _ _ _ 

◇■□●○◇■□●○◇■□●○

تاني يوم نرجع عند عمنا عادل الشرير صاحب المكائد .....

عادل 

ايوا يابني عرفتلي مين الناس منعوني من دخول الفرح .....


احد رجاله

ايوا ي عادل باشا دول رجالة تبع واحد اسمه شادي ،،،،،، بيشتغل بشركة مسؤول الشئون القانونية بشركة السيد منصور ابو هدى اللي اتحدت حاليا مع شركة أحمد وعلي ،،،،،،،،، ويعتبر صديق هدى هانم المقرب والوحيد ......


عادل

اه كدة تمام اوي طيب اسمعني كويس جدا ونفذ اللي هاقولك عليه بالحرف الواحد تمام ...... وحكاله هيعمل ايه ..... ؟


أحد رجاله

تمام يا باشا ..... علم وينفذ .....



_ _ _ _ _ _

◇■□●○◇■□●○◇■□●○

عند الدكتورة شمس ..... في المستشفى .....

احد الدكاترة زملائها ......

دكتورة شمس في عمليات كتير النهاردة .....


الدكتورة

ماشي انا جاهزة ..... كله جاهز .....


الدكتور 

ايوا كل حاجة جاهزة يا دكتورة ... ..


وابتدت الدكتورة شمس برنامجها اليومي من كشف وعمليات وحالات إسعاف ووو ......


باخر اليوم ..... يااااااه اي اليوم ده انا تعبت اوي .....


زميلتها ودي دكتورة صديقتها ومعاها بنفس المستشفى ..... فعلا اليوم النهاردة كان مضغوط جدا ماشوفتش زيه قبل كدا .....


الباب خبط .....

دكتورة شمس ..... ادخل 


أحد الممرضين

دكتورة في حالة اسعاف جت وحالته خطيرة جدا .....


دكتورة شمس 

جه ازاي .... وحالته ايه ..... و حادثة ايه ....


الممرض

اتفضلي شوفي بنفسك 


دكتورة شمس 

طيب يالا بينا وحضروا العمليات بسرعة ......


وراحت عند الحالة وكشفت عليها ..... دي حادثة صعبة جدا ربنا يستر ..... خدوه العمليات فورا واتصلوا بالدكتور محمود ...... فورا يالا .....


وبعد كام ساعة خرجت من العمليات هي والدكتور محمود وطقم التمريض ..... وسالت هو المريض ده جه ازاي ومفيش حد معاه .....


الممرض

لا يادكتورة احنا جالنا اتصال انه في حادثة في مكان كذا ورحنا علطول .....


دكتورة شمس

طيب والشرطة ايه نظامها ......


الممرض

الشرطة جايه بالوقت هما اللي هيتصرفوا بقا ...... وهنعرف منهم كافة التفاصيل .....


دكتورة شمس

طيب ابقوا بلغوني باي تطورات في حالته ..... تمام ...... عشان انا هروح بالوقت ..... سلام يا أمم??..............?


_

يا ترى ايه اللي هيحصل مع عمنا أحمد وهدى .....

وفينه عمنا علوة وست الحسن ابتسام ......

وايه اللي ناوي عليه عمنا عادل الشرير ..... وايه اللي مخططله مع رجالته .....

وايه قصة الدكتورة شمس دي وبنت مين واخوها مين .....

وياترى مين المريض اللي حالته خطيرة ده ..... وجه ازاي للمستشفى ...... ومين عمل معاه كده

؟ ؟ ؟ ؟ ؟?

هذا وأكثر ما سنعرفه الحلقة المقبلة ان شاء الله ...... فانتظرونااا ...... والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته .......

تحياااتي الطيبة لكم ❤? .......



_ _ (للنشر والإعلان والتواصل معنا)

                (اضغط هنا)


#بقلمي 



عمر يحيى

 الفصل الثامن عشر 

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -