القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشقتك باسم القدر الكاتبة اسماء العمري الفصل الثالث و عشرين

 

رواية عشقتك باسم القدر الكاتبة اسماء العمري الفصل الثالث و عشرين

حصرياً على موقع

 المجد للقصص والحكايات 

رواية عشقتك باسم القدر

 الكاتبة اسماء العمري 

الفصل الثالث و عشرين

هاجر... وقد بدأت تفهم مايحدث وماينتظرها مما هو قادم عندما رآت الصحافة

الجدة.... ايه اللي بيحصل ياهاجر؟

هاجر...... انا مش فاهمة حاجة؟

ناجي.... بغضب... ماطبعا لازم تكوني مش فاهمة حاجة

انا اقولك بعد خروجك البيه خرج وراكي حسيت ان فيه حاجة مش طبيعيه فطلعت ولقيت الصحافة جاية ورايا جبتها عشان تشهد على اللي هايحصل


مراد.... انت ماتحترم نفسك انت ازاي تتكلم عليها كدا؟

ناجي... مانت لازم تدافع عن حبيبت القلب

سالت دموع هاجر بقوة كبيرة على هذا الذي يحدث


مراد.... اه بحبها ايه المشكلة في كدا؟ بس انا طلعت وراها لاني حسيت ان فيه مشكلة

ناجي... ياراجل وايه هي المشكلة بقا؟

مراد.... إختفاء نادر،،، 

هاجر... جاتلي مكالمة ان نادر بيخطط لحاجة عشان يخلص نفسه من مشكلة فأنا خفت يعمل حاجة يورط بيها نفسه 


ظهر نادر بين الحضور

نادر.... بس انا كنت في القصر ياهاجر!

نظرت له هاجر بصدمة من حديثه

ومراد أيضا...... (في القصر؟؟؟)

هاجر.... ازاي في القصر انت مش المفروض كنت عند نور؟ 

ساندي.... بدهشة... نور مين ياهاجر؟ 

هاجر.... ساندي! انتي مش فاهمة حاجة خليكي ساكتة دلوقتي وهفهمك كل حاجة بعدين.... 

ناجي... مدعيا الغضب وهو يقول بكل خبث وفحيح كالأفعي لكي يوقع بين الأختين في أول يوم لقاء لهم..... 

ناجي.... وتسكت ليه ماتفهميها نور مين؟ ولا انتي بتألفي عشان تنقذي نفسك وتنقذي حبيب القلب مراد؟ 

هاجر ولم تتحامل وقاحته.... فقامت بصفعه صفعه هزت أرجاء المكان 

ساندي... بدموع وحزن من هاجر... ليه كدا ياهاجر؟ يعني توقعي بيني وبين جوزي عشان خاطر تنجي نفسك اي نوع من الأخوات انتي؟ انا ديما اسمع عنك كويسة وبتحب الناس وبتضحي بنفسك عشانهم 

اكملت بسخرية... وفعلا اتأكدت بنفسي من كلامهم،، وفعلا اللي يعيش ياما هايشوف،، لازم الناس تعرف البنيأدم من معاشرته مش من سيرته 

لم تتحامل الجدة كلام ساندي عن هاجر 

وقامت بصفعها... 

ساندي.... بحزن.... بتضربيني عشانها؟ 

الجدة.... انتي لسه قايله لازم الناس تعرف البنيأدم من معاشرته مش من سيرته صح؟ عاشرتي هاجر لاء انتي يدوب لسه عارفه نصك التاني النهاردة 

ساندي.... بصراخ... وياريتني معرفتها ،،، ليه كل ده ها؟ ليه؟ انتو بتدافعوا عنها ليه ماكلنا شفنا بعينينا اللي بيحصل بتقابل مراد في مكان زي دا ليه؟ ها؟ الا اذا كانت...... 

قاطعتها ديا ولمار بنبرة حادة.... اخرسي،،، 

لمار.... انتي ازاي تتكلمي عن اختك كدا؟ 

ساندي.... الله الله،،، بتكلم عنها كدا؟ طب ومشفتوش هي اتكلمت عن جوزي ازاي؟ بتقول من معنى كلامها انه بيخونني 

هاجر... بس انا مقولتش كدا،، انا قولت احتمال يكون راح يقابلها لان هناك موضوع مهم بينهم 

سندي... يغضب... شفتم اهو بتحاول توقع بينا عايزانى اروح امسك في خناقه واقوله نور مين دي؟ واعمل فيها الغيزانة زي الافلام ويحصل انفصال مش انتي عاوزة كدا؟ بس ربنا هايرد كيدك،،، مش عارفة هاتستفيدي ايه لما تحاولي تداري فضيحتك في حد تاني وتخربي حياته 

اعترفي انك بتحبي مراد وخلاص وانك هنا عشان تقابليه ليه اللف والدوران ده؟ 

كان العراك يشتد اكثر بين الأخوات والصحافة تصور مايحدث بكل لهفة ليتصدر الخبر عناوين الصحف الكبرى والصغري 


💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎

يستيقظ فجأة ليضع يده على مقدمة رأسه بكل ألم وفجأة يضعها على راسه بالكامل 

يشعر بصداع رهيب يحاول تذكر كل ماحدث 

فتح عينيه اكثر يتلفت حوله برهبه وجده مكان غاية في الاناقه 

غرفة رقيقة مكونة من غرفة تبديل ملابس وسرير وبعض الديكورات البسيطة 

ورغم قلة الديكورات والزينة في الغرفة الي انها تعطي للغرفة لمسة رقة وجمال 

انتفض من على التخت متذكرا كل ماحدث قبل اغمائه نظر الي نفسه فوجد جسده عاريا و...... 

قاطع شروده دخولها المفاجئ بكأسين من العصير في يدها 

نظر لها بصدمة لقد كانت ترتدي ملابسا اقل مايقال عنها عارية 

حاول هز راسه مرات لكي يوهم نفسه ان هذا كابوسا ما ولكن يالحقيقة هذا الأمر انه واقع 

كيف حدث كل هذا واين انا من كل هذا؟ كيف سمحت لنفسي او لها بالإقترااااب 

هذا ليس عدلا يارب الكون 


لا لا هذا مستحيل،،، انا ذلك الراهب ذات يوما عن الارتباط بالفتيات،،، انا الذي حرمت نفسي سعادة الحب ♥ وكل هذا تقديرا وانتظارا لمحبوبة حياتي التي ظلت تراودني منذ طفولتي

كيف خانتني الحياة وجعلتني انزف وجعا على حب الحياة الذي أصبح الان لمجرد كلمة ان يكون مهددا بالرحيل

ماذا بعد أن التقيتها بعد كل هذا العمر،، وبعد اشتياق عمر طويل يارب الكون ياكريم احطني بكرمك وهون عليا بلوتي هذه لأرى لنفسي اي مخرج منها والا اي تهور مني سيسبب في رحيل ماكنت احلم بها طوال حياتي


نادر.... أيه اللي حصل؟

نور....بخبث... ايه يادودي انت بتستخبا في البطانية زي البنت كدا ليه؟ هو انت مكسوف مني ياروحي

نادر.... قوليلي باختصار عملتي ايه؟

نور.... وهي تنظر لجسده المختبئ بالبطانية.... العينة بينة ياروحي،، وخلاص اللي حصل حصل وبعدين دا طبيعي يحصل بين اي اتنين متجوزين،،، ولا ايه رايك؟ قوللي انت عاوزة اعرف رايك في اجمل ليلة بيننا!!!

نادر وهو يغمض عينيه بألم لما يسمعه من وقاحتها وسذاجتها ولكنه فتح عينيه على جملة ما صدمته بقسوة شديدة

نادر.... يعني ايه اتنين متجوزين؟

نور.... بخبث.... انا اللي هقولك ياروحي؟ 😂 معقولة انا اللي هقول يعني ايه اتنين متجوزين؟ متزعلش نفسك هقولك يعني اتنين بيحبوا بعض والمأذون كتب كتابهم وهما فيه بينهم دلوقتي كيميا فظيعه وجميلة،،، دي أجمل كيميا في حياتي

تعرف انا كنت بكره الكيميا والفيزيا اوي،، بس معاك حاجة تانية،،، يلا ياروحي قوم غير هدومك كدا علبال ايه مايكون احلى عشا رومانسي جاهز


نادر.... استنى هنا،،، فهميني ايه اللي. بيحصل ؟

نور.... مانا قولتلك يانادر المأذون كتب الكتاب واتحقق حلمي اللي كنت مستنياه من زمان


ثم قالت له بنبرة تهديد.... يلا ثواني والعشا يكون جاهز علبال ماتاخد دش بسرعه

خرجت نور وتركته مع دموعه التي نزلت لتغرق وجهه بالكامل وهو يفكر في كل شئ حوله

مالذي سيفعله ؟مالذي يتوجب التفكير فيه اولا

ليته عرف حقيقتها من البداية.....

ليته لم يشعر يوما بتلك المسؤوليات التي توجب عليه حماية عائلته والتي ستضطره الان لفعل ماتريد والا ستصبح حياة عائلته في خطر وتصبح علاقته مع ساندي اهم شئ ستصبح على المحك

سيحاول بأقصى جهده الا يستفزها ويحاول ان يرضيها وكل هذا فقط من أجل الا تنزعج منه وفقط هذا لسبب معين ان يستطيع أن يفكر بتركيز

وهذا لايمنعه ان يحاول الشجار معها من وقت لآخر والا ان رآت اطاعته لها بكل هذه السهولة ستجعلها تشك بأن هناك امر ما وسيصبح الخلاص منها أمرا مسنحيلا وتتدمر أحلامه مع ساندي


💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎


في قصر عائلة 👨‍👩‍👧‍👧 حرب

يجلس الأطفال جميعهم مع نها والتي تجلس حزينة لما يعرض بالأخبار الان

السيدة هاجر ليست كذلك،،، رغم أنها لم تعش معها

الي انها خلال الثلاث سنوات الماضية كانت والدتها 

تحكي لها كثيرا عن هاجر فهي لم تكن تعيش بل كانت تعيش مع والدها بسبب بعض المشاكل لكنها كانت تحب والدتها وعاصرتها اخر ٣ سنوات ولولا علتها لم تكن ستترك خدمة القصر وتمسك ابنتها مكانها

كانت والدتها تحكي لها عن هاجر وتضحياتها من أجل أخواتها بل ومعاناتها بسبب ماضيها والاقوي هو معاناة موت زوجها 

كيف لإمرأة هكذا تربت على الأخلاق والقيم والمبادئ التي اسستها لنفسها وساعدتها في تكوينها جدتها كيف أن يحدث هذا؟ والأهم كيف أن تهينها أختها علنا؟ لم أرى هكذا يوما برغم معاناة هاجر الي انها لم تصرخ مثلما صرخت أختها عليها 

وهذا هو الفرق بين كلتا التوأمتين 

كل منهما تربت في مكان،، ولكل بيئه تأثير على الأخلاق 

تربت هاجر على المبادئ والقيم والرفعه السامية واحترام الذات واحترام كل من حولها 

تربت ساندي على مبادئ مختلفه من حيث ابوان لم يهيأا لها بيئه مناسبة فهي كانت عائلة انانية تركت ساندي تعمل من أجل أن تعطيهم كل تعبها وعندما كبرت باعوها من أجل المال لهذا الذي أصبح الان سببا في تدمير أختها وسيعتبر نقطة سوداء في تاريخ حياتها ان نجت من هذه المحنة 

بسبب بيئة ساندي الان لم تعرف ان تقرأ الحقيقة من الخطأ 

والأمر الان سيصل للمحكمة بلا أدنى شك 🤨 وستحاكم فماذنبها؟؟ كلام ساندي سيؤكد شائعات كثيرة هاجر في غنى عنها لكن مالعمل الان

ة؟ 

اريد ان اساعد فتاة لم ارها سوي اليوم لكن اسمع عنها منذ فترة محترمة،،، دلني يالله على صوابك والمني لعلي اكون سببا في برائة هذه المسكينة 


اذا كانت هاجر لاعرفها الا اليوم لكن مراد انا اعرفه منذ ٣ سنوات مضت 

كان يأتي مرارا وتكرارا للعائلة واعرف أخلاقه وحيائه وحزنه المختفي خلف بسمته 

الهمني الصبر والصواب يالله كي انجيهم من محنتهم او اكون سببا حتى او لعلي افعل اي شئ من أجلهم يارب الكون ياكريم 


قطع شرودها وتفكيرها صوت الأطفال التوأم يبكون

مازن.... طط.. قولي ماما فين؟

وبدأ في نوبة من البكاء بعدما لمح امه في الاخبار وهي تبكي

رحيم... هي ماما مش رادعه تاني؟ هي ليه بتبكي ياطط؟

وبدأ هو الاخر في البكاء

احتضنتهم نها بحنان قائلة.... لا ياحبايبي ماما جاية متقلقوش

رحيم.... بجد ياطط؟

نها... بجد ياروح طنط... تعالوا نطلع فوق نستناهم

أخذت الطفلان وهمت الصعود فلمحته يجلس بجانب السلم يبكي في صمت

نها.... بخضه.... خالد؟؟! انت بتعمل ايه هنا ياحبيبي؟

خالد..... هي ماما مش راجعه تاني؟ هي هاتسيبني تاني وتمشي؟ والنبي ياطنط تقوليلها ترجع انا مصدقت شفتها تاني،، والنبي ياطنط


جاءت هاجر الطفلة من خلفها

هاجر بدموع متأثرة من دموع بقية الأطفال.... هو فيه ايه يادالد؟

هرول إليها مراد الصغير يحضنها بحماية رغم صار سنه!،،، ،...

مراد... لا لا متخافيس ياهادر،، انا دنبك،، انا دنبك مس هايحسل حادة وحسة،، خالتو هادر هاتيدي دلوقتي سح ياهادر قولي لخالد كدا يلا

خالد.... بس انتوا مش عارفين انا خايف اد ايه؟

مراد... بص ياخالد مس هايحصل حادة سدقني

خالد..... وهو يحتضنه.... يارب،،، يارب

رحيم... بس هي ماما انا اتوا بتعيطوا ليه؟

خالد.... عشان يارحيم هي ماما انا كمان،، عرفت ليه؟

رحيم.... بس هي ماما انا ومازن بس،،، مس مامتكم

مازن... لا حلام يالحيم انا سمعت ماما قدل كدا وهي بتقول ان احنا لينا اح

رحيم.... بس انا مسمتعهاس بتقول كدا...؟

مازن.... بس انا سمعتها

رحيم.... انت بتتدب

مازن.... ماسي ملتسي دعوة بيا

رحيم... طيب تعالي معايا ياهادر نعد نستنى ماما

مراد وهو يأخذ هاجر بتملك حقيقي ولكن بطريقة الأطفال... ويقول بغضب طفولي.... اوعي تدا هادر دي بتاعتي،، مس هاتيدي معات سح ياهادر؟

هاجر.... تعالوا نلعب سوا يلا ايه لايكم؟

رحيم بحماس َ.... انا موافق يلا

خرج مراد وهو يمسك هاجر بتملك حتى لايأخذها رحيم

وبقى خالد ومازن

كل هذا وسط أنظار نها المتعجبة لمملكة الأطفال الصغيرة وكيف يعيشون حياتهم وسط الأحزان والأفراح

ذرفت دمعتين وخرجت الي عملها

مازن لخالد

مازن.... دالد ،،ممتن مس تعيط؟ عسان ات حلو من غير عيوطة

خالد.. وهو يضحك على طريقة كلام أخيه الغير شقيق.... انت عسل اوووي

مازن.... يعني هاتمسح دموعت؟

خالد.... بضحك.... ايوة...

مازن... طيب تعالي احتيلت حدوتة ماما بتحتيهالي انا ولحين علطول

خالد.... احكيلي

مازن وهو يحاول ان يشرح بطريقة والده....

مازن.... تان يامتان سعد ياتلام لايحلاش الكلام الا بذتل محمد عليه السلاة والسلام

خالد... عليه الصلاة والسلام... كمل

مازن.... كان فيه ملت دمييل اووي عنده ٣ بنات حلويين تتيير،،، البنات تانوا بيكططوا ياخدوا تل حادة من ابوهم ماعدا واحدة تانت طيبة بس تيبتها مانفعتهاس 

ده الملت في يوم ودمع بناته وألهم انا هادي تل واحدة حادة من المملتة الدميلة دي. 

بس سلط تقولولي..... 

اخذ يفكر مازن بقوة تكملة الحكاية 

ولكن 

أكملها خالد.... شرط تقولولي بتحبوني اد ايه؟ 

البنتين الطماعين قالوله بنحبك كتيير 

فانبسط الملك واداهم مملكته يحكموا فيها وجه يسأل بنته التالتة قالتله مش عارفة اوصفلك حبي ليك ففكر الملك انها مش بتحبه وطردها ومرديش يديها حاجة بس البنت فضلت طيبة فضلت تتنقل من بيت لبيت تشتغل خدامة 

لحد ماصدفت ملك جميل اتجوزته وعاشت معاه مبسوطة 

وبعد فترة اكتشف الملك ان بناته مكنوش بيحبوه بس قالوا كدا عشان يديهم يحكموا 

وفي الاخر طردوه من المملكة 

ففكر يروح يدور على بنته التالتة ويطلب منها تسامحه بس مش لاقيها 

وبعدين وهو بيدور استضافه الملك التاني في مملكته وهناك شاف بنته انها بقت ملكة فطلب منها تسامحه وهي عشان قلبها طيب سامحته وكده الملك عرف اد ايه بنته دي هي اللي بتحبه.... 


وتوتة توتة خلصت الحدوتة هايامازن افتكرتها؟

لم يرد مازن ولكن وجده خالد نائما وغارقا في النوم


هاجر... ايه ياخالد قاعد كدا ليه انت ورحيم؟

خالد.... ماما!!!

فزع رحيم من نومه مهرولا... ماما! انتي ديتي ،،انا قولتلهم تدا مس مسدقيني،، تعلفي دالد تبع تيوت اوي ياماما

هاجر... انا رجعتلكم اهو ياحبيبي...امال فين رحيم ياحبيبي؟

خالد.. بيلعب برا مع هاجر ومراد

هاجر.... طيب ياحبايب قلبي، ربني يطمني عليكم

هاجر.... خالد ياحبيبي تعالا معايا وانت يامازن نادي لاخوك وتعالا

مازن.... حاضل ياماما...

وبعد وقت

أتت العائلة كلها وانصدموا عندما رأوا هاجر تنزل عبر الدرج ومعها أولادها وحقائبها التي أتت بها

الجدة.... بفزع.... رايحة فين تاني ياهاجر؟

هاجر.... خلاص ياتيته،،، كل لما اجي اتجمع معاكم تحصل مصيبة،، انا هاخد ولادي التلاتة وهسافر بس المرادي هسافر مع حب حياتي

الجدة والجميع في دهشة... حب حياتك؟

وانصدم مراد هو الاخر بينما ناجي غير موجود

ديا... تقصدي ايه؟

هاجر... انا وانا جاية في الطريق حجزت تذاكر طيران للنرويج.

ميسون..... تقصدي ايه بحب حياتك؟

هاجر.... خالد.. هسافر مع ذكرياته

مراد.... لا ياهاجر... انتي المرادي ولأول مرة تعرفي أهميتي عندك ياهاجر 


Asmaa Elemary

الفصل الاخير من الجزاء الاول


تعليقات