القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشقتك باسم القدر الكاتبة اسماء العمري الفصل الرابع و عشرين والاخير

رواية عشقتك باسم القدر الكاتبة اسماء العمري الفصل الرابع و عشرين والاخير


حصرياً على موقع

 المجد للقصص والحكايات 

رواية عشقتك باسم القدر

 الكاتبة اسماء العمري 


الفصل الرابع و عشرين والاخير 

أتت العائلة كلها وانصدموا عندما رأوا هاجر تنزل عبر الدرج ومعها أولادها وحقائبها التي أتت بها

الجدة.... بفزع.... رايحة فين تاني ياهاجر؟

هاجر.... خلاص ياتيته،،، كل لما اجي اتجمع معاكم تحصل مصيبة،، انا هاخد ولادي التلاتة وهسافر بس المرادي هسافر مع حب حياتي

الجدة والجميع في دهشة... حب حياتك؟

وانصدم مراد هو الاخر بينما ناجي غير موجود

ديا... تقصدي ايه؟

هاجر... انا وانا جاية في الطريق حجزت تذاكر طيران للنرويج.

ميسون..... تقصدي ايه بحب حياتك؟

هاجر.... خالد.. هسافر مع ذكرياته

مراد.... لا ياهاجر... انتي المرادي ولأول مرة تعرفي أهميتي عندك ياهاجر ،، لاياهاجر ارجوكي انا مستحيل اعيش من غيرك 

هاجر... انا اخيرا بقيت حرة،، برغم اني عمري ماشفت منه حاجة وحشة ولا حاجة دايقتني منه عشان افكر انفصل عنه بالشكل دا بس وبرغم دا كله انا مبسوطة اني حرة كأنه كان بيعاقبني او مش مهتم بيا بس انا مبسوطة،، وعشان مسببش مشاكل في حياة اي حد انا ماشية انا وولادي 

ميسون.... احنا مش صعبانين عليكي ولا ايه؟

هاجر.... بشموخ.... طبعا،، بس انتي عرفاني كبريائي فوق كل الاعتبارات 

مراد.... هاجر انا ممكن هاستناكي لبعد شهور العدة 

تركتهم هاجر ومعها أولادها الثلاثة بلا رد 

تركتهم وعيونها متحجرة من كثرة بكائها وهي تتجاهل توسلاتهم بعدم الرحيل 

هذه المرة ان رحلت ستتدمر العائلة للأبد هذه المرة لن يكون هناك تساهل في التدمير 


صعدت للمطار كانت الساعه تشير الي العاشرة ولقد كان أمامها ساعتان على موعد إقلاع الطائرة فماذا ستفعل فيهم 

قررت الجلوس والانتظار في الانتظار وأخذت أولادها وكان رحيم نائما 

حادثت صديقتها التي تعيش في السويد تطلب منها انتظارها في النرويج فهي في سياحة للنرويج حاليا وتطلب منها ترتيب أمور هاجر هناك وسيجلسون سويا 

جلست والي جانبها أطفالها والذين بدأوا في النعاس 


رجعت بذاكرتها للخلف عما حدث منذ قليل 

فلاش بااااك 


هاجر... بس انا مقولتش كدا،، انا قولت احتمال يكون راح يقابلها لان هناك موضوع مهم بينهم 

سندي... يغضب... شفتم اهو بتحاول توقع بينا عايزانى اروح امسك في خناقه واقوله نور مين دي؟ واعمل فيها الغيزانة زي الافلام ويحصل انفصال مش انتي عاوزة كدا؟ بس ربنا هايرد كيدك،،، مش عارفة هاتستفيدي ايه لما تحاولي تداري فضيحتك في حد تاني وتخربي حياته 

اعترفي انك بتحبي مراد وخلاص وانك هنا عشان تقابليه ليه اللف والدوران ده؟ 

كان العراك يشتد اكثر بين الأخوات والصحافة تصور مايحدث بكل لهفة ليتصدر الخبر عناوين الصحف الكبرى والصغري 


ناجي.... مينفعش تعيشي كدا انتي ايه؟ بتظهري الأخلاق والشرف وانتي عدماهم من حياتك من ورا الناس طيب ماتقوللي الحقيقة ليه تخبي 


هاجر.... وقد حاولت الكلام ولكن منعها هو 


ناجي.... انتي واحدة بلا اخلاق،، انتي ماينفعش تعيشي 

انتي.... 

رن هاتف هاجر سريعا 

نظرت هاجر للهاتف بصدمة عندما وجدت اسم المتصل عليه 

هاجر.... نادر ؟؟؟! ازاي؟ 

نادر... هاجر! فيه ايه ؟ايه اللي بيحصل دا معقول اللي انا شايفه على التلفزيون ده؟ 

هاجر... نادر. ؟هو انت فين؟ 

نادر... بهمس... انا عند نور ياهاجر مالك انا اتفقت معاكي أنهى الموضوع نسيتي ولا ايه 

لايعرف نادر ان هاجر تُسمع الجميع مايقال 

هاجر... طيب ازاي عند نور مش فاهمة؟ المهم مين اللي واقف دا بيقول انه نادر 

نادر... ايه ياهاجر مالك؟ هاتكدبيني ولا ايه؟ 

هاجر.... انت عارف اني مقصدش يانادر.. وعارف اني انا وفؤاد واقعين في ورطة 

نادر... فؤاد مين قصدك مراد؟ 

هاجر بتذكر... اه مراد 

نادر.... ايه اللي فكرك بفؤاد دلوقتي 

هاجر... لا ابدا عادي خلاص انسى المهم انت بتعمل ايه عند نور،،، انا ومراد واقعين في ورطة 

نادر.... طيب ايه اللي حصل بالظبط؟ 

هاجر.... ابدا،، بس فيه مشكلة انا ومراد جينا ندور عليك نور بعتتلي لوكيشن انك عندها فجيتلك بدل ماتتهور وتقتلها فقولت الحقك مراد جه ورايا وبعدها انا اعترفت لمراد بكل اللي في قلبي ❤️ عشان يبعد من ناحيتي لانه عارفني اكيد يعني اني مش معقول اكون بحب حد وانا مرات حد تاني واخونه واتفقنا انه يبعد عني واتحلت المشكلة وفجأة جات الصحافة وحصل اللي انت اكيد شفته في التليفزيون... 

نادر... انا جايلك ياهاجر وبعدين هاحكيلك كل حاجة 

وقبل ان ترد هاجر على نادر 

اتي صوت من خلف هاجر هي تعرفه جيدا 

....... بس كله هاينكشف قدامك حالا ياهاجر... 

التفتت هاجر بصدمة لصاحبة الصوت 


هاجر.... بصدمة... ندى ؟؟؟!!! 

نظر ناجي بصدمة لندى هو الاخر 

هاجر.... انتي بتعملي ايه هنا ياندي؟ 

ندى....انا جاية اعدل الأمور،،، وافهمك حاجات كتيير اووي كانت هاتحصل لو انا مش موجودة دلوقتي 

هاجر... بذهول... حاجات ايه؟؟؟ 

ندى... هاتفهمي كل حاجة دلوقت،،، وهاتعرفي ان دخولي حياتك مكنش صدفه 

هاجر.... طيب فهميني 

ديا.... بعدم فهم.... هاجر!!! مين دي؟ 

هاجر.... ندى واحدة انا اعرفها  وصحبتي لما كنت في المنصورة 

هاجر.... قوليلي بقا ياندي، ايه اللي محتاج اني أفهمه؟ 

ندى.... وقد وقفت أمام وسائل الإعلام وقالت بثقه وصوت يسمعه الجميع 

ندى.... اولا انا بناشد طبعا الشرطة انها لازم تكون حاضرة لان النهاردة لازم يكون نهاية كل ظالم اكيد 

الراجل ده 

(كانت تشير على ناجي بصابع الاتهام) 

الراجل ده أكبر تاجر آثار في البلد والهلمة اللي هو عاملها دي كلها مش عشان سمعته زي مايقول ولا حاجة بالعكس خالص عاوز يلفت نظر الإعلام والشرطة لحاجة تبعد الانظار عن صفقة الآثار اللي المفروض في نظره صفقة العمر دا هو جاي القاهرة ووافق هاجر انهم يعيشوا في القاهرة دا عشان شغله يبقى أسهل محدش يعرفه هنا وفي نفس الوقت يكمل انتقامه من ساندي بحجة جوز هاجر عشان يفضل في قصر حرب دي حاجة 

حاجة كمان قصر حرب وبمعني ثروة حرب هاتكبره اكتر واكتر 


نظر لها الجميع بصدمة خاصة ناجي كيف علمت كل هذه المعلومات عنه كيف علمتها؟؟ ومن أي مصدر؟ فمصادره سريه للغاية 


ناجي... انتي كدابة؟؟ مستحيل انا اكون كدا بدل ماتقفي في صفي اني الزوج المخدوع في اللي حصل النهاردة علني 


ندى... بتهكم... ماشي مستر ناجي انا كذابة صح،،، معاك حق 

أحب اعرفك حاجة هاوريهالك بسرعه 

وبسرعه احضر شخص ما  شاب مربوط وينزف من كل اتجاه 

انصدم الجميع خاصة ناجي فهذا الشخص يكون ذراعه الأيمن بالعمل (انه ذلك الذي اختطف هاجر واحضرها الي ناجي على اساس انها ساندي) 

في سره.... من أين تعرف محمود؟ 

هاجر.... بصدمة.... انت؟؟؟!! 

وذهبت اليه تحاول ضربه ولكمه على كل مافعله معها من قبل 

هاجر.... انت انت تستاهل الموت على اللي عملته معايا و..... 

ندى... بمقاطعه.... دا دراع ناجي اليمين 

ودا بقا قفشناه بيسلم شحنة الآثار وبياخد فلوسها واعترف بكل حاجة ياناجي بيه... ايه رأيك؟ 

ناجي... دا كدب،، قولهم يامحمود ان دا كدب،، يلا قلهم 

محمود بوهن... لا ياناجي بيه،،، انا لازم اعترف بكل حاجة،، انت عارف اني بكره الشغل معاك واسمع مني بقا حتى لو ناوي تقتلني 

اسمعني انا اتجبرت اشتغل معاك لأنك ماسك عليا اختي ياهاتفضحها ياتسكت ودا مقابل اني اكون دراعك اليمين ياناجي بيه انا راجل غلبان والله العظيم ياناس غلبان ومن كتر غلبي مقلتش ولااتكلمت عن عمايله معايا ومع عيلتي وانه اغتصب اختي قبل كدا ومقابل سكوته عن فضيحتها لما طلبت منه يستر عليها لما رفضت تتجوزه وجرحت كبرياؤه لأنها عندها كرامة حتى لو اهلي كانوا عاوزين يبيعهالوا قرر انه يغتصبها ويضيع مستقبلها عشان تقبله مجبورة  وساعتها يكسر نفسها ويرفضها بس انا اتذللتله علشان يتجوزها ويستر عليها ومايفضحهاش عشان البنت في مجتمعنا حقها ضايع والمجتمع بينصف الراجل اكتر كان شرطه اني اشتغل معاه واكون دراعه اليمين خاصة في المهمات الخاصة اللي هي الآثار وغسيل الأموال وماشابه 

ثم توجه الي ساندي وهو يبكي على ماحدث في الماضي 

محمود.... تفتكري يامدام ساندي؟ فاكرة لما اول يوم اشتغلت عندكم فيه؟ وقولتيلي بقرف ايه الي عجبك في الشغل مع الوحش 👹 دا؟ 

ساندي... وقد بدأت تتذكر وتدمع على الذكريات السيئه التي اجتاحتها مع ناجي 

ساندي... ايوة ياسطا محمود فاكره 

وقتها قلتلي لو كان بإيد البني آدم الفقير يختار طريقه مكنش هايبقي دا حاله 


محمود... وقتها انا اشتغلت بعد ماختي اتجوزته غصب عنها خدام عنده كان بيزل فيا وهو عارف اني مش هاتنفس ولا هاتكلم كان بيعامل اختي بقسوة لأنها رفضته 

بعدها قتل اختي قدام عيني لما اجبرها تخلف منه 

عارفين اختي فين دلوقتي؟؟؟ 

في مصحة نفسية بتتعالج بقالها ٩ سنين ومش راضية تستجيب لأي علاج هي عايشة بلا هدف 

وابنها بيمر بنفس الازمة دلوقتي وخايف كمان على ولاد مدام هاجر يواجهوا نفس المصير 


ساندي وهاجر في صدمة مما يسمعون 

ساندي رغم أنها كانت تكرهه لكنها كانت تكرهه لسبب وانه كان يعاملها كأنه اشتراها وهي نفسها لم تتقبله لكن لم ترى عنه كل المصائب هذه 

أما هاجر في صدمة اكبر 

عاشت معه ٣ سنوات وأكثر لم ترى منه سلبيه 

الا في موضوع الطفل نادر الذي نبذه عن إخوته وطلب ان يدرس في مدرسة داخلي 

وضعت يدها على رأسها وتنهدت من الممكن انه سيفعل ذلك مع أولادها أيضا 

الجدة في صدمة،،، كان سيعيش شخص مثل هذا في عائلتها 

ميسون.... لو سمحت (تشير على محمود بشفقة حتى الجميع هكذا)... انت ازاي استحملت دا كله مع شخص زي ده؟ 

محمود.... في الأول عشان اختي ولما دخلت مصحة طبعا انا الوحيد اللي بزورها،،،، وقبل دلوقتي عشان خاطر ابن اختي اللي خايف عليه من الهوى الطاير اللي بيواجه نفس مصي امه 


أحد الصحفيين.... ومين الولد ده؟ هل هو موجود بيننا؟ 

انهالت عليه اسألت الصحافه 

وتوجهت القضية لمسار اخر غير المسار الذي اتي الجميع من أجله 

محمود.... في مدرسة داخلي،،، نادر ناجي المحمدي هو نفسه ابن اختي مش ابن مدام ساندي 


كانت تلك الصدمة كافيه لتقع على رؤوس الجميع حتى ندى نفسها أتت به ليعترف بجرائم ناجي ولاتعرف انه لديه ماضي مؤلم وموجع لهذه الدرجة؟؟؟ حتى الجميع شفق عليه لكن الآن الجميع في صدمة وخاصة ساندي التي كادت ان تقع 

هي تصدق كلامه لان كلامه لا محل به من التشكيك فهذا رجل متألم لكن عقلها لايستوعب ان الطفل الذي ربته هو ليس ابنها كيف هذا وقد انجبته بعد حمل ٩ أشهر. 


محمود وهو يفسر للجميع مايحدث 


يوم ولادة اختي ويوم ولادة مدام ساندي 

حصلت حاجة كانت على يدي 

يوم الولادة يصصص

دخل ناجي طبعا جوازه من اختي رانيا كان في السر عشان طبعا في دماغه ان اختي فقيرة ومش لايقه على المجتمع وساندي هي اللي لايقه لغروره 


ساندي.... انا كنت فقيرة،،، تفتكروا لو كنت غنية كنت هارضي يشتريني ولا حتى اهلي بالتبني  هايرضوا بكدا لو معاهم فلوس؟ 


محمود عشان كدا كنتم بتولدوا في نفس اليوم من غير غرابة 

جه ناجي بيه راح يشوف مدام ساندي جابت ايه ومهتمش بأختي هو جابها في مستشفى فخمة بس بالاسم بس 

دخل لقى مدام ساندي جايبة توأم بنات 

طبعا اتجنن وده خلاه لما عرف ان اختي جايبة ولد 

بدل البنتين بالولد وانا ماتكلمتش لا والأهم حط البنتين في دار أيتام،،، شفتم جبرووت اكتر من كدا؟ 

احد الصحفيين... طيب وطول فترة الحمل ماعملش لمراته سونار يعني 

هنا ردت ساندي والدموع على خديها من الصدمة 

ساندي.... انا رفضت،، انا كنت بكره كلامي معاه وهو طبعا كان لازم يسيبني براحتي طالما بديله حقوقه كلها دا كان اتفاقي معاه رغم مماطلته معايا اغير الاتفاق بس انا اصلا كنت رافضة الطفل في الأول عشان كدا رفضت بس بعدين حسيت باحساس الأمومة عشان كدا تقبلت الطفل وانه في الأول وفي الاخر طفل ملوش اي ذنب في اي حاجة 


كل هذا الذي يحدث وهاجر مصدومة مما تسمع فهذا بحق صدمها جدا 

هل يعقل ان تقابل أشخاص هكذا لم تتخيل يوما ان تقابل أشخاص هكذا ولكن امها كانت مثال لتعرفها معلومة ان تتوقع اي شئ من حياة أصبحت ملوسة 


محمود.... طبعا ناجي بيه اتجنن الزوجة الشرعية في نظره وقدام الناس لازم تكون هي اللي جايبة وريثه عشان يكمل غروره 

ومرت السنين وصدق الكدبة وقال لاختي ان ابنها مات حتى من جبروته كان عوضها وحطلها البنات او حتى بنت واحدة كتعويض لكن للأسف فضلت حالة اختي لحد مادخلت المصحة 


ومرت السنين خلاص وكبر ابن اختي قدام عيني بس هو قدام الناس ابن حد تاني لو جاتلي الشجاعه واتكلمت مين هايصدقني ياناس؟ 

المهم انا عارف بلاويه كلها وهو نسي اني اخو رانيا وخلاص بقت ثقته فيا عمياء وانا عمري ماخنته رغم كرهي ليه 


بس زي مالحكمة بتقول (الله يمهل للظالم ولايهمل) 

يعني شوفوا سنين كتيير مرت بس عدالة السما جات قوية برغم تأخرها بس كل تأخيره وفيها خيره

ثم اكمل وهو يضحك ببساطة وعيونه تتلاألأ بالدموع....  انا مبسوط اووي ياناجي بيه والسبب ان حق اختي رجعلها وعلني وقدام كل الناس لان اعتقد كل اللي قلته بيتبث مباشر 


رد عليه احد الصحفيين..  ايوة بث مباشر لكل مكان في الجمهورية بصراحه نادر بيه جابنا عشان نتفرج على فضيحة مدام هاجر حرب ودي علامة مميزة لعائلات حرب وكمان علامة عائلات السعدني 


محمود بابتسامة.... مدام هاجر،، تعرفوا انا مديونلها مش بس باعتذار؟ لا دي تعمل اللي يحلوا ليها لاني سلمتها للشيطان بنفسي  وبقولها قدامكم انا اسف حتى انا السبب في فقدانك الذاكرة لاني كنت اقصدها 


انصدم الجميع 

هاجر... تقصد ايه؟ 

محمود.... ناجي بيه وصاني اني اجيب ساندي لما عرف من مصادره انها في اسكندرية،، شفتك هناك مع بنت تانية (اشار الي ديا).... هي دي 

وراقبتك لما بقيتي لواحدك عرفت ان اسمك هاجر فقولت مدام ساندي كانت بتتعذب معاه وكان نفسي اساعدها فمكنتش اعرف مين انتي غير اسمك قولت اخدك مكانها واعملها الخدمة دي من غير ماتعرف عشان انا الوحيد اللي شاهد على كرهها ليه 


والحادثة كانت مقصودة عشان تفقدي الذاكرة وبكده ينسى ناجي ساندي ويشكلك زي مانتي عايزة 

انا طبعا لتظلمت زمان 

ثم ركع بتوسل أمام هاجر وظلمتك انا كمان انا اسف ماكنتش اعرف ان الدنيا ظلمتك زيي وزي ناس كتيير 


بدا الجميع مصدوما من كل مايحدث حولهم ساندي فقدت الوعي 

وناجي تم القبض عليه بعد الادله والتأكد من كلام محمود 

وبالطبع طلق هاجر طلاقا لا. رجع فيه بعد تهديدات الشرطة له والتهديد باستخدام العنف ضده 


فطلقها ورحل والشرار يتطاير من عينيه 

وتوعد لهم العودة والانتقام وانه لن يرحم الجميع 


ساندي تمت افاقتها 

وهاجر نوت الرحيل باولادها وشكرت ربها انه نجاها هي وأولادها بفضل ندى 

وبالطبع علم الجميع أن ندى كانت ضحية من ضحايا ناجي وانها كانت عميلة سرية لذلك صداقتها بهاجر لم  تكن صدفه امتهنت مهنة عميلة سرية بعد طرد أختها لها 

وتم عرض عليها هذا الأمر فتطرق في بالها ذكرياتها وماضيها والأهم انها من البداية ومنذ لقائها بهاجر كانت تنوي ان تدمره لكن الان عدالة السماء اخذت حق كل من تدمرت حياتهم بسببها 


حاولت العائلة منع هاجر من تصريحها بقرار الرحيل أمام العائلة لكن صرحت به وانتهى الأمر وحتى بعد أن فضح مراد مشاعره تجاه هاجر للصحافة 


بااااااك 


انتبهت من شرودها على صوت رنين الهاتف 

فتحت الخط فاجئها المتصل 

هاجر حرب والدتك اتوفت ومحتاجينك ضروري لازم تعرفي ايه اللي حصل؟ 


💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎

في الشقه المتواجد بها نادر 

تجلس نور الي جانبه بقزارة 

نور.... قررت ايه ياروحي؟ 

كانت تقول له برومانسية مزيفه ولهجة تهديد

نادر.... ماشي يانور انا موافق تبقى مرتي،،، بس ربنا يستر ويعدي موضوع ده على خير لإني بجد خايف حب حياتي تعرف ساعتها هخسر ساندي اووي 


اتي صوتها من الخلف 

ساندي... بألم... يعني كلام هاجر صح،،، انت تعرف دي؟ 

نادر.... ساندي انتي بتعملي ايه هنا؟ 

ساندي.... بكشفك على حقيقتك ياحب الطفولة زي مابتقول 

نادر..... طيب ممكن تهدي وانا هشرحلك؟ 

ساندي.... مش ناوية اسمع حاجة. أنا جاية اقولك قراري بالصدفه هاجر فتحت السبيكر سمعت كل حاجة فأنا جاية مجهزالك ردي وقراري 

طلقني ومش هاتراجع طبعا انا مستنياك في القصر عشان تنفذ قراري وهاجر انا هخدها من دون مناقشه هي في حضانتي. 

مشت وتركته من دون أن ينطق حرف او يدافع عن نفسه حتى... 


نور.... القدر لواحده ناوي يجمعني بيك ياحب حياتي ايه رأيك؟ 

نادر.... الظاهر فيه حاجات كتيير بتحصل خارجة عن إرادتنا يلا ربنا يستر 

💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎


جلست في النادي وحدها بدون أن تخبر اصدقائها وهذا بعد رحيل هاجر ويأس لمار من محاولاتها للبقاء كعائلة  مع اسرتها 

استرجعت راسها للخلف وتركت عقلها يشرد بحبيبها فجأة 


الايام بتفوت وتعدى و انا عايش فى عذابى لوحدى

ومفيش غير صورتك قدامى

من يوم مانت بعدت فى ثانيه ملهاش طعم خلاص الدنيا

مبقتش باحس بأيامى


الفراق مكتوب عليه غصب عنى وايه فى ايديه

وانت بعدك على عينى

كل حاجه هي هي وانت فين يا نور عينيه

مين فى بعدك هيواسينى


مبقاش فى حاجه تفرحنى اى فراق ممكن يجرحنى

بس فراقك ليا كسرنى


على طول فى الاحلام بتجينى وبقولك عايزك تدعيلى

على بعدك ربى يصبرنى


الفراق مكتوب عليه غصب عنى وايه فى ايديه

وانت بعدك على عينى

كل حاجه هي هي وانت فين يا نور عينيه

مين فى بعدك هيواسينى


غابت شمسك عن سمائي يا حبيبي، فأصبح الكون كله ظلاماً دامساً، أصبح الكون كله من دون أي ألوان، وملامح، وأصوات، لم يعد سوى صدى صوتك يرنّ في أذني، لم أعد أرى سوى صورة وجهك الحبيب، لم أعد أتذكر إلّا صورة وجهك،ونظرات عينيك عند الوداع.

اذا فرَّقت الأيام بينكما فلا تتذكر من كنت تحب إلّا بكل إحساس صادق، ولا تتحدث عنه إلّا بكل ما هو رائع ونبيل، فقد أعطاك قلباً وأعطيته عمراً، وليس هناك أغلى من القلب والعمر في حياة الإنسان. لم يعد سوى صدى صوتك يرن في أذني، لم أعد أرى سوى صورة وجهك الحبيب، لم أعد أتذكر إلّا صورة وجهك ونظرات عينيك عند الوداع.


ظلت وقتا صامته وشارده وسط دموعها وانين قلبها المتمزق من الوجع


جلس الي جانبها دون أن تدري


..... مالك؟

نظرت له بصدمة.

لمار.... انت مين؟ وازاي تقعد كدا من غير ماتستأذن؟

..... لقيتك سرحانة حبيت اخرجك من مود الحزن ايه رأيك؟.

لمار.... مين حضرتك؟

.... صالح الربيعي دكتور جراح وعضو هنا في النادي... اتشرف بيكي؟

لمار... وهي ترفع حاجبها ولكن ببشاشة وتنهد لعل الحديث معه ينسيها ماتفكر به وماتتالم منه

لمار.... لمار حرب... مغنية روك

صالح... ببشاشة... صح انا عمال اقول شفتك قبل كدا فين؟ بس دلوقتي افتكرت كنت بتفرج على حفلاتك على التليفزيون،،، وعلفكرة انا معجب بشخصية نجوم الروك جدا 


لمار.... شكرا ،،، قوللي عايش ازاي يومك،، لو عاوز تفتح كلام يعني

صالح بفرح... لا عادي خالص انا بقضي يومي طبيعي خالص الصبح في المستشفى والعصر في العيادة وبليل بقضي يومي عادي زي اي شخص ساعات باجي النادي ولحسن حظي اشوف مغنية الروك واتعرف عليها وجها لوجه


طال الحديث بينهم ولمار تحاول الاندماج اكثر حتى تنسى همومها


قبل رحيلها

لمار.... رقمك كام،،، بس خد بالك لأول مرة في حياتي لمار حرب تطلب رقم حد علطول بيجروا ورايا،،، بس قررت اتواضع 😂


صالح.... دا من حسن حظي اتفضلي ***********

هل هذه بداية جديدة وحب جديد قادم في الطريق 

؟؟؟؟؟؟!،! 


💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 💎 💎 


💎💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 

في قصر عائلة السعدني..... 

جلست في غرفتها بعد سماع الاخبار وكل ماحدث الليلة وهدفها التي كانت تبيته للإنتقام اخيرا تراجعت عنه فكل هذه الأحداث كفيلة بالتغيير 


ليليان.... ياه الواحد ياما هايعيش وياما هايشوف حبي لبنتي عماني وكنت هارتكب غلط فظيع

كان ده درس ليا عشان اتعلم عاقبة الظلم في النهاية هاتبقي عاملة ازاي ؟

ياه لا بجد الواحد بيشوف كتيير وشويا ودرس النهاردة كان أكبر حاجه اتعلمها في حياتي كلها

انا اسفه ياهاجر كنت هاظلمك بافعالي

بس خلاص اللي حصل النهاردة ده خلاص ده علمني حاجات كتيير عمري ماهانساها في حياتي 

الحمدلله اني عرفت دا قبل ماخد اي خطوة لقدام دانا كنت مستعده اعمل اي حاجة بس مكانة بنتي ماتاخدهاش هاجر او غيرها

لا الحمدلله بنتي عند اللي احسن من الكل ولو هي أتظلمت يوم مش انا اللي هاجبلها حقها يارب

يارب فرج همي وهون عليا مصيبتي في فقدان اعز مالدي 


اللهم اللهم انا نعوذ بك من الشك والشرك والشقاق وسوء الاخلاق وسوء المنظر والمنقلب فى المال والاهل والولد، اللهم قنعنا بما رزقتنا وبارك لنا فيما أعطيت واخلف علينا كل غائبة بخير، اللهم انصر عبادك المؤمنين المستضعفين المظلومين في سائر بلاد المسلمين يا رب العالمين، اللهم رد عنهم كيد، الكائدين، اللهم إنا نجعلك في نحورهم ونعوذ بك اللهم من شرورهم.

رواية عشقتك باسم القدر الكاتبة اسماء العمري الفصل الرابع و عشرين والاخير

وأنت الشافي فشفني، وأنت القوي فقوني، وأنت المعزفأعزني، وأنت الغني فأغنني، وأنت الرحمن الرحيم فارحمني، إلهي أسألك أن تحقق لي أملي وتصلح قولي وعملي، وأن تجيب بفضلك دعائي وتحقق رجائي، وحقق أمنيتي امن يعلم سري وعلانيتي.

إلهي بمن استعين إن لم تعني، وبحبل من اعتصم إن قطعت حبلك عني، فمن سواك أدعو، ومن غيرك أرجو، مالي احد سواك ياالله، اللهم لاتسلمني إلى عدو يؤذيني ولا إلى صديق يرديني ورزقني رزقًا حلالًا يغنيني ولاتشمت أعدائي بدائي وجعل القران العظيم شفائي ودوائي فأنا العليل وأنت المداوي وأنت ثقتي ورجائي فجعل حسن ظني بك شفائي.

اللهم افتح لي أبواب الخير والتيسير وسد عني باب الشر والتعسير وكفني بحلالك عن حرامك واغنني بفضلك عمن سواك، رب إني مسني الضر وأنت ارحم الراحمين، اللهم رب الناس اذهب البأس واشفي أنت الشافي لاشافي الاانت لاشفاء الاشفائك شفاء لايغادر سقما. 

اللهم آمين يارب العالمين

انظرون في الجزاء الثاني  

قريبا 

المقدمة من الجزاء الثاني 


تعليقات