القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشقتك باسم القدر الكاتبة اسماء العمري الفصل الثاني والعشرين

 

رواية عشقتك باسم القدر الكاتبة اسماء العمري الفصل الثاني والعشرين

حصرياً على موقع 

المجد للقصص والحكايات 

رواية عشقتك باسم القدر

 الكاتبة اسماء العمري

 الفصل الثاني والعشرين 

عادت هاجر الي ارض الواقع وذرفت دمعتين على الماضي الجميل الذي اختفى فجأة 


فاجأها اتصال 

روعها هذا الاتصال 

هاجر.... ايه الخضة دي 

فتحت الخط مع هذا الرقم الذي لاتعرفه 

وبعد حديث قصير 

سمعت صوتا يقول لها 

الحقيني ياهاجر 


وقع الهاتف من يدها وهرولت الي الاسفل 

ووقفت امام الصحافة والضيوف 

والكل يتعجب دخولها المفاجئ 


وققت الي جوار ساندي وهي تهمس لها أمام الصحافة الذين استغربوا دخولها المفاجئ

هاجر.... نادر فين ياساندي؟

ساندي.... بتعجب.... كان هنا من شوية،، بس انا فعلا مش ملاحظة وجوده ياهاجر؟ انتي بتسألي عليه ليه؟

هاجر.... ساندي ،،، انا لازم أمشي حالا حاولي تغطي غيابي،،، حاسة ان فيه حاجة مش طبيعيه بإختفاء نادر 

ساندي..... حاجة مش طبيعيه ازاي؟

هاجر.... هفهمك بعدين،، بس غطي مكاني... 

ساندي.... أوكي ،،بس ابقى طمنيني بالله عليكي... 

هاجر.... ماشي ان شاء الله كله هيكون خير 

تحركت هاجر رغم كلام الصحافه ومحاولتهم الحديث معها 

مرت من أمام مراد 

وقفت للحظة تتذكر كلامها مع حالها 

(اسفه يامراد،،، انا سبب تعاستك انا اتأكدت مكانتي عندك شكلها ايه،،،،، وأنا بعترف قدام نفسي،، ان اول حب في حياتي كان لأعز انسان على قلبي دكتور خالد اما انت دورت في قلبي لقيتك حفرت اسمك من اول يوم شفنا بعض فيه والنهارده بعد اللقاء ومشاعرك اللي اعترفتلي بيها أثرت جوايا وصحت جوايا مشاعر الحب ♥ من النظرة الأولى 

انا بعترف دلوقتي انك دخلت قلبي ❤️ واني بكن ليك مشاعر حلوة والله واقدر اقول بحبك 

بس والله غصب عني،،، غصب عني،،، انا محافظتش على دا بسبب الظروف 

انا ست متجوزة ولازم احافظ على مسؤولياتي تجاه جوزي وولادي وحبي الأول 

أما مشاعري ليك فاحتفظ بيها لنفسي وسامحني اني لازم اوقف تفكير فيك لان دي تعتبر خيانة غير مرئيه لجوزي لازم اديله كل اهتمامي وتفكيري 

سامحني يامراد ياحبي الابدي واللي بدأ من نظرة عين ولازم ينتهي بدمعة عين 👁 سامحني ياغالي) 

تذكرت هذا الكلام وهي تحاول منع دموعها من السقوط 

هاجر.... في نفسها وهي تتحرك من جانب مراد.... معلش يامراد،،،، كله عند القدر مكتوب،،، ربنا يفرح قلبك مع اللي تستاهلك ويمكن تنسيك حبك دا 

ووعد مني هاحاول اداورلك عليها لازم الاقيهالك

أما هي فأكملت طريقها حتى وصلت إلى ناجي وهمست في اذنه. :::ماتقلقش عليا انا مش هاتأخر فيه حاجة حصلت وانا جاية بسرعه ماتقلقش 

رواية عشقتك باسم القدر الكاتبة اسماء العمري الفصل الثاني والعشرين 

أومأ لها ناجي بالموافقه حتى لايثير انتباه الصحافه،،، فهو لايريد إثارة انتباههم في موقف كهذا حتى تعود هاجر 


(لقد عشقتك عشق سميته عشق القدر.... 


الحب الحقيقي من الصعب العثور عليه، يكون عظيماً، من السهل أن يخسر، ولكن من الصعب أن يُنسى، وأنا أحبك إلى الأبد.


نظر لها مراد بعشق وهيام رغم كل ماصدمه منها ولكن يبقى الحب ♥ هو المنتصر والغالب


عَيْنَيْكِ ما يَلقَى الفُؤادُ وَمَا لَقي وللحُبّ ما لم يَبقَ منّي وما بَقي وَما كنتُ ممّنْ يَدْخُلُ العِشْقُ قلبَه وَلكِنّ مَن يُبصِرْ جفونَكِ يَعشَقِ وَبينَ الرّضَى وَالسُّخطِ وَالقُرْبِ وَالنَّوَى مَجَالٌ لِدَمْعِ المُقْلَةِ المُتَرَقرِقِ وَأحلى الهَوَى ما شكّ في الوَصْلِ رَبُّهُ وَفي الهجرِ فهوَ الدّهرَ يَرْجو وَيَتّقي وَغضْبَى من الإدلالِ سكرَى من الصّبى شَفَعْتُ إلَيها مِنْ شَبَابي برَيِّقِ وَأشنَبَ مَعْسُولِ الثّنِيّاتِ وَاضِحٍ سَتَرْتُ فَمي عَنهُ فَقَبّلَ مَفْرِقي وَأجيادِ غِزْلانٍ كجيدِكِ زُرْنَني فَلَمْ أتَبَيّنْ عاطِلاً مِنْ مُطَوَّقِ وَما كلّ مَن يهوَى يَعِفّ إذا خَلا عَفَافي وَيُرْضي الحِبّ وَالخَيلُ تلتقي سَقَى الله أيّامَ الصّبَى ما يَسُرّهَا وَيَفْعَلُ فِعْلَ البَابِليّ المُعَتَّقِ إذا ما لَبِسْتَ الدّهْرَ مُستَمتِعاً بِهِ تَخَرّقْتَ وَالمَلْبُوسُ لم يَتَخَرّقِ وَلم أرَ كالألحَاظِ يَوْمَ رَحِيلِهِمْ بَعثنَ بكلّ القتل من كلّ مُشفِقِ أدَرْنَ عُيُوناً حائِراتٍ كأنّهَا مُرَكَّبَةٌ أحْداقُهَا فَوْقَ زِئْبِقِ......


كان الحب هو الغالب ،،فرغم كل الأزمات لايمكن الحكم على مايحدث بأنه خيانة فيبدأ مراد يكرهها على العكس من ذلك فقد ازداد من حبها وخاصة عندما علم ان هاجر كانت فاقدة الذاكرة ورغم كذبه عليها وتدمير أعوام من حياتها بسبب الأنانية الي انها أعطته فرصة لكي يبدأ فرصة جيدة معها

لقد احترمها اكثر من ذي قبل وأصبحت محط تفكيره اكثر وزادت في قلبه اكثر من ذي قبل انها هاجر التي عرفها وعشقها منذ أن التقي بها،،،،

يالكي ياحب الحياة فأنتي مثلما انتي لم تتغيري

وهذا يزيد تمسكي بكى

واقول بكل فخر تلك المرأة التي عشقتها يوما اتمنى لها السعادة،، وأتمنى ان يكون زوجها يستحق تلك الجوهرة والا سيكون مغفل،،،،، سيحاول ان يكون ظهرها وحمايتها حسنا ياهاجر انتي جوهرة 💎 ثمينة يعلم الكل أهميتها لذلك يحاولون الاحتفاظ بها........


خرج خلفها دون أن تراه او تحس به،، أو يحس به احد فلقد اختفى من وسائل الإعلام وسط الضيوف والا لم يكونوا ليتركوه لحظة


خرج خلفها وهو في داخله يريد تنفيذ القرار الذي عزم على تنفيذه وهو ان يكون ملاكها الحارس


ركب سيارته وحاول الابطاء كي لاتلحظ هاجر انه خلفها وأتى خلفها


💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎

في مكان شبه خالي من المساكن

يجلس نادر على كرسي ومربط من كل الاتجاهات

وحوله رجال اشداء

يحرسونه حتى ظهرت فجأة

كانت متأنقه بدرجة فظيعه،،، كانت ترتدي ملابس لاتصلح لتسميتها ملابس كانت ضيقه بطريقة مقرفه ومقززة وقصيرة

نظر نادر أرضا من هول المنظر هذا،،،، لم يسمح لنفسه يوما ان ينظر لأحد بكل هذه السفالة

نور.... حمدلله ع سلامتك،، ايه يانادر مش احنا اتفقنا اننا نتجوز؟

نادر... بغضب لم يستطع مقاومته.... جواز ايه؟ تعرفي كنت شفقان عليكي فعلا،،، وكنت بحاول افكر في حاجة زي كدا عشان انقذك؟ بس بعد اللي شفته ده بصراحه انتي واحدة وسخه وانا فهمت انك بتلعبي لعبة اوسخ منك،،، هو فيه؟ هو انتم عاوزين من عيلتنا ايه بالظبط؟

نور.....بإغراءوخبث وكذب... عاوزاك انت،،، انا من أول يوم دخلت الشركة وانا معجبة بيك،، اما اختفائي فجأة ده بسبب اني كنت بحاول اكمل حياتي بعيد عن مشاكلكم يمكن انساك لكن فعلا مقدرتش اقاوم سحرك ورجعت تاني

انا جايبة المأذون معايا متقلقش

أغمض نادر عينيه بكل قوة من منظرها المقزز وكلامها المقرف

نادر... بسخرية.... مأذون؟ 😂 بس المأذون دا للمؤمنين،، لكن بصي لنفسك،،، انتي ترضى او تقبلي اصلا انك تقعدي بالمنظر ده قدام رجل دين؟

نور.... دي اموري الشخصية نبقا نعدلها مع بعض بعدين....

نادر.... انا رافض اتجوزك... انتي من تاسع المستحيلات تكوني مراتي،،، فاهمة؟

نور.... ماتقدرش ترفض

نادر.... هاتجبريني مثلا؟

نور..... حاجة زي كدا بالظبط

نادر.... ودا ازاي انشاء الله؟

نور.... بحتة كدبة بسيطة.

مثلا اعتديت عليا ودي سهلة عليا اووي اشردك،،، لا وكمان حبيبت القلب هاتسيبك طوالي دي حاجة

وحاجة كمان،،، انا بعت هاجر على مكان مقولكش عليه،،،، كله متفجرات يعني ممكن في دقايق هاجر تبقى فحم فلو عاوز تنقذ هاجر وكمان تنقذ سمعتك ومراتك حبيبتك تقول موافق وتتجوزني

نادر... انتي عملتي ايه في هاجر؟

نور.... مفيش رنيت عليها من رقم خاص وقولتلها الحقيني ياهاجر ، ،، نادر بيتهجم عليا

وزمانها يعيني في الطريق جاية تنقذني من ايديكي عشان عارفاك متهور،،، ايه رأيك بقا؟ لا وبعتلها اللوكيشن على مكان متلغم بالمتفجرات

نادر... انتي مفكرة انك كدا بتهدديني؟ اعمليها مع حد غيري

نور..... بجدية صارمة.... اسمع يانادر،، هحذرك لازم تقبل بجوازنا فاهمني؟

نادر.... لا مش فاهم،،، وتهديداتك دي كلها بليها واشربي ميتها انا بعرف احمي عيلتي كويس

نور.... خلاص يبقى انفذ خطتي التانية

نادر.... اللي هي ايه خطتك التانية دي؟

أمسكت نور بقطعة خشب سميكة وقامت بضربه على رأسه حتى فقد الوعي تماما

وهنا أشارت لرجالها حتى يدخلوه الغرفه وقامت بأخذ بصمات يده

وهاتفت شخص ما حتى ينفذ ماتخطط

وبعثت احد رجالها لهذا الشخص

وقامت بتوزيع جميع رجالها لحراسة المكان

وبقيت هي في المكان مع نادر فاقد الوعي والحركة

نزعت ملابسه وبهوس حقيقي ظهر على كل ملامحها

نور..... انت هوسي يانادر،،، متفكرش انك جزء من خططت وفاء انا بنفذه لا انت هوسي من اول يوم شفتك فيه وبس انت مكنتش بتديلي اي ريق او كنت بتسمحلي اتقرب منك وكل دا عشان سراب من الطفولة

بس انت هوسي فاهم يعني ايه؟ السبب الرئيسي اللي خلاني أوافق وابقى جزء من خطط وفاء هو صعوبة حصولي عليك،، انت اطريتني ابقا كدا يبقى تستحمل سامحني على اللي هايحصل فيك بس بجد انا مهوسسة بيك بطريقة صعب يفهمها الا اللي مر بيها

ودلوقتي انت ملكي انا وحدي

أتمت نزع ثيابه وقامت بفعل مابرأسها حتى ولو كان يغضب الله

ماهي الفائدة؟ فهي في الأساس تغضب الله في كل شيء النتيجة في النهاية واحدة

غدر البشر هو أصعب ما يمكن أن يتعرض له الإنسان وخاصة إذا كان قد زرع كل ثقته بمن


الغدر أو الخيانة يكشفان عن مدى خسّة أخلاق الشخص الذي يقوم بذلك، فهو سكين تطعن بك فجأة دون توقّع لذلك يجب أن تحذر منه


لا تحافظ كل القلوب على صفائها ووفائها للآخرين واعتاد البعض على تلبية مصالحهم، حتى لو كان فيها ضرر للآخرين أو إفساد للعلاقات الطيبة، فالغدر صفة سيئة ل يحملها إلا ذوي الأخلاق الرديئة.


😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔

وصلت هاجر الي مكانا غريبا وخالي تماما من وجود أي سكان فيه ولاحظت هناك كلمة خطر التجول في هذا المكان فالمكان ملغم بالمتفجرات

تعجبت هاجر من هذا المكان كيف لها أن تُخدع هكذا وان تأتي مكانا كهذا

أمسكت هاجر قلبها واحست ان هناك شيئا غير طبيعيا يحدث

ولكن فاقت على صوت تعرفه جيدا

يإلهي انه صوت مراد

مالذي يفعله مراد هنا وفي مكان كهذا؟ سمعته ينادي بأقوى صوته. ::::

لا ياهاجر اوعي تدخلي،، انتي ايه جايبك مكان زي ده؟ دا مليان متفجرات

التفتت له هاجر بدهشة.... مراد انت بتعمل ايه هنا يامراد؟

مراد.... حسيتك وانتي بتخرجي ان فيه مشكلة فقررت احصلك يمكن تحتاجي حاجة او تقعي في مشكلة 

هاجر..... بغضب بعض الشئ..... انت بتعمل ايه هنا؟ حد طلب منك ده؟ ماتسبني في حالي بقا يامراد! 

مراد... انتي ليه بتحاولي تتهربي من مشاعري ليكي؟ انتي علطول بتتجاهليني علطول كدا بتصديني 

هاجر.... علطول امتى انت تعرف اني معرفش عنك ولا عن حياتك يوم واحد شفتك فيه،،، والنهارده يعتبر تاني يوم بعد تلت سنين من اول يوم 

مراد.... معاكي حق،،، انتي صح،،، وأنا غلط،،، بعد اذنك... 

أغمضت عينيها بقوة وصرخت في الفضاء

(بحبك يامرااااااااااد،،،، بحباااااااااك) 💕💕💕

مراد وهو يعود إليها في لهفه.... انتي قولتي ايه؟ عيدي اللي انتي قولتيه تاني كده؟ انتي قولتي ايه؟

هاجر وقد علا احمرار وجهها من لهفته الطفوليه المجنونة

هاجر.... اغمضت عينيها وتنهدت بشجاعه.... قولت بحبك يامرااااااااااد

مراد وهو يصرخ من الفرحة... يالله ياكريم... اشهد ان لا اله الا الله محمد رسول الله،،، ايه ده؟

هاجر.... مراد.. انا بجد وحياة خالد بحبك رغم ان خالد اول حب في حياتي عشان كدا مش بحلف بيه كذب

اخذ يلف ويدور حول نفسه بسرعه جنونية وكاد ان يقع من سرعته بسعادة غامرة

...... هاجر.... بالراحة يامراد... انت بتعمل ايه هاتقع دلوقتي،،، انا عمري في حياتي مشفت بنيأدم طاير من الفرحه اوووي كدا

مرااااد..... دي أجمل فرحة في حياتي ياهاجر

هاجر.... بس انت عارف نهاية دا كله ايه؟ فاياتري لازمة فرحتي وفرحتك ايه؟ انا أصبحت ست متجوزة وانت أرمل فاياتري انت في رأيك ايه اللي ممكن يفرح قلبين غير اللقا في الحلال؟؟

مراد.... ولو خلينا أصدقاء،،، انا عارف انها. صعبة لاني دارسك كويس،،، بس ياهاجر يكفيني اني اشوفك مبسوطة،،، لو ربنا كاتب لحبي يشوف النور محدش هايقدر يمنع ده،،، لكن لو دا محصلش خلاص ياهاجر يبقى كل أملي اني اشوفك انسانة مبسوطة وسعيدة


هاجر.... طيب خلينا ننسى اللي اتقال هنا ونخلي دا جوا بير من الأسرار ممكن؟

مرااااد.... ممكن،، يلا تعالي نشوف نادر فين؟ او نشوف هانعمل ايه؟

تحرك مراد لكي يمشي ولكن فجأة

ظهر ذلك ناجي هنا

ناجي.... الله الله! ايه اللي بيحصل دا؟

هاجر... ناجي الموضوع ومافيه،.....

ناجي..... متخيلتهاش منك ابدا،، طول التلت سنين كنتي فاقدة ذاكرتك،،، كنتي معايا مفيش منك

ودلوقتي جاية في مكان مقطوع لا ومكان محظور كمان وادخلوا انتي وهو مكان زي دا،،، طيب ليه

ثم اكمل ممثلا بدموع تماسيح خاصة وهو يرى تتبع الصحافة والعائلة له.... ليه ياهاجر؟ مكنتيش خدعتيني وقولتيلي هديك فرصة تكمل معايا وكل دا ليه وعشان ايه،،، عشان ده؟

هاجر... وقد بدأت تفهم مايحدث وماينتظرها مما هو قادم عندما رآت الصحافة

الجدة.... ايه اللي بيحصل ياهاجر؟

هاجر...... انا مش فاهمة حاجة؟

ناجي.... بغضب... ماطبعا لازم تكوني مش فاهمة حاجة

انا اقولك بعد خروجك البيه خرج وراكي حسيت ان فيه حاجة مش طبيعيه فطلعت ولقيت الصحافة جاية ورايا جبتها عشان تشهد على اللي هايحصل


مراد.... انت ماتحترم نفسك انت ازاي تتكلم عليها كدا؟

ناجي... مانت لازم تدافع عن حبيبت القلب

سالت دموع هاجر بقوة كبيرة على هذا الذي يحدث


مراد.... اه بحبها ايه المشكلة في كدا؟ بس انا طلعت وراها لاني حسيت ان فيه مشكلة

ناجي... ياراجل وايه هي المشكلة بقا؟

مراد.... إختفاء نادر،،، 

هاجر... جاتلي مكالمة ان نادر بيخطط لحاجة عشان يخلص نفسه من مشكلة فأنا خفت يعمل حاجة يورط بيها نفسه 


ظهر نادر بين الحضور

نادر.... بس انا كنت في القصر ياهاجر!

نظرت له هاجر بصدمة من حديثه

ومراد أيضا...... (في القصر؟؟؟)


💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎

Asmaa Elemary 💕💕💕💕💕💕💕💕

الفصل الثالث وعشرين

تعليقات