القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشقتك باسم القدر الفصل 20و21



 حصرياً على موقع

 المجد للقصص والحكايات 

رواية عشقتك باسم القدر

 الفصل العشرون و الواحد و عشرين

عادت هاجر والمشاعر تجتاحها من كل ناحية،،، لاتصدق ان مقابلتها لمراد بعد كل هذه السنوات ستفعل بها كل هذه المشاعر التي تحركت فجأة لمجرد ان صدمها مراد بحقيقة انه يحبها من النظرة الأولى وانه مازال محتفظا بقلبه لها كل هذا الوقت

لم تتوقع ذلك أن هناك أحد في هذا الزمان بكل هذا الوفاء حتى هذا اليوم وخاصة إذا كان لم يرى هذا الشخص الا مرة واحدة 

فالذي لايعرفه احد ان هناك نوع من الحب ♥ الذي لايحتاج سوي نظرة ليكبر هذا الحب ♥ 

فمجرد التفكير والهيام من النظرة الأولى أصبح القلب مسلوب الارادة هكذا 

كانت هاجر تحاول استيعاب ماقاله مراد ومشاعره التي بعثرت مشاعرها في كل الاتجاهات هكذا 

هاجر هنا وضعت موضع حيرة،،، هي منذ ٣ سنوات كانت تفكر في الزواج من مراد بالفعل،، لكن حبها لخالد كان مازال في قلبها حتى الي الان،،، ولكن كانت ستتزوجه من باب أولوية المشاعر (مشاعر الارتياح لكن ليس لابد أن تكون مشاعر حب) 

أما الان فماذا أصبحت تلك مشاعر الارتياح هل تحولت إلى حب؟ لا لا لا والف لا،،، الحب لخالد ولن يكون لأحد سواه ولكنها متزوجة وأعطت لزوجها وعدا بفرصه جديدة وستحترم  وعدها وستوقف اي تفكير في هذه المواضيع التي تحرك المشاعر 


دخلت من بوابة القصر الكبيرة وفي الباحة الكبيرة التي تطل على الحديقه لمحت نادر جالسا وحده 

وأما القصر فمشغول بترتيب للحفلة التي ستبدأ خلال ساعات قليلة الكل مشغول بالترتيبات هنا وهناك وفي الحديقة الخارجية 

أما نادر فلمحته جالسا في باحة الحديقة الداخلية وشاردا 

هو لايجلس مكانه هكذا الا اذا كان هناك خطب ما 

ترى مالامر؟ هو عبارة عن كتلة نشاط كبيرة،،،، 

مشت تجاهه وجلست إلى جانبه ومن شروده لم يشعر بوجودها تماما

هاجر.... نادر!!!! مالك ؟

نادر.... هاجر؟انتي هنا من امتى؟ 

هاجر..... من ٥ دقايق 

نادر.... معلش مش واخد بالي 

هاجر.... ايه اللي واخد عقلك للدرجادي؟ 

نادر.... موضوع كدا ماتشغليش بالك بيه،،، شوية مشاكل في الشغل 

هاجر.... ايه يانادر؟ هما التلت سنين غيروك للدرجادي؟ لدرجة انك تخلي عليا وتقوللي ظروف شغل؟؟ انت شكلك نسيت كنت بتشتكي لمين؟ 

ونسيت انا بعرف من وشك انها مش ظروف شغل ولا حاجة؟ ونسيت كمان بشوف وبعرف انت بتكدب عليا ولا لا؟ 

نادر.... والله ياهاجر بس.... 

هاجر.... ماتحلفش ،،شكل ساندي اخدت مكاني صح؟ ساندي مراتك واختي وتوامتي،،، بس انت صديق عمري الوحيد يانادر،، معقولة ساندي عبتلك المكان دا؟ 

نادر.... اسمعيني ياهاجر،،،، اسمعيني،، انا لحد الوقت دا محدش اخد مكانك جوايا،، بدليل اني مخبي على ساندي،، ومش عايز اقولها لاني بصراحه،،، مش قادر استوعب هقولها حاجة زي دي ازاي؟ 

هاجر.... طيب يلا قوللي

نظر حوله بتوتر 

نادر.... تعالي هحكيلك بس مش هنا،،، تعالي نطلع فووق،، انا فعلا محتاج اتكلم معاكي ونشوف هانعمل ايه؟ يمكن تساعديني 

المهم هقولك باختصار عشان الجو بتاع الحفلة 


هاجر.... أوكي ،،يلا تعالي عشان شوية وناجي يجيب الولاد وييجي 

نادر... تعالي 

في الأعلى،،،، جلست هاجر الي جانب نادر في غرفة من غرف الضيوف حتى لايتسمع عليهم احد 


هاجر.... ها احكيلي بقا 

نادر... باختصار كدا... نور السكرتيرة اللي كانت شغالة عندنا في الشركة من تلت سنين 

هاجر.... مالها؟ مش هي شغالة عندنا لحد دلوقتي؟ 

نادر.... لا اختفت من تلت سنين،، ورجعت النهاردة اتفاجئت بيها وكانت بتطلب مني المساعدة 

هاجر.... قوللي حصل ايه بالظبط؟ 

نادر.... جات وطلبت مني اتجوزها،، اتعصبت عليها ودموعي كانت هاتنزل لاني واخد وعد على نفسي من وانا صغير اني لساندي 

وبعدين قالتلي انها بتطلب مني دا لسبب ان هي غلطت غلطة كبيرة مع شاب والشاب دا خلي بيها وهي حامل ومامتها ماتت بسبب الحقيقة دي ،،وباباها بيدور عليها عاوز يقتلها لاجات ليا انقذها،،،، بصراحه ياهاجر صعبت عليا بس ساندي انا لايمكن اخونها،، عشان كدا بطلب منك تساعديني اعمل ايه؟ 

هاجر.... هي صعبت عليا انا كمان،،، بصراحه هي غلطانة لأنها وثقت في الشاب،، بس في النهاية هي اللي بتدفع التمن،،، طيب انا عندي حل يانادر 

نادر.... ايه هو انقذني بيه؟ 

هاجر... اتجوزها واستر عليها،،، يستر عليك ربنا دنيا وآخره 

نادر.... انتي اتجننتي ياهاجر؟ يعني اقولك مستحيل اخون ساندي تقوليلي روح اتجوزها؟ جرا لعقلك ايه؟ ولا عشان انتي بتتجوزي من مزاجك وقراراتك من دماغك،، مش فارق معاكي حد وخصوصا لما حب حياتك راح من بين ايديكي،، مابقتش فارقة،، تعيشي حياتك بالطول ولا بالعرض بقيت سهلة بالنسبالك،، مش كدا؟ 

لقد مر وقت الندم.... لقد أدرك كلامه بعد أن القى القنبلة في وجهها 

نادر.... انا مقصدش،، اسف نسيت انتي مريتي بايه بس لمجرد انك.... 

قاطعه هرولت هاجر الي غرفتها واغلقت على نفسها الباب 

وسقطت أرضا تبكي بانهيار فكلام نادر جعلها تبكي بهيستيريا،،، أمعقول ان العالم ينظر لمحنتها وطريق كفاحها الذي سلكته منذ الصغر هكذا؟ 

جلست بجوار سريرها ودموعها لاتجف حركت يديها تجاه السرير، فوجدت برواز صورة 🖼 خالد وهو يحتضنها بعشق 

ملست بيدها على الصورة واغمضت عينيها تبكي بانهيار 

هاجر.... خالد،، ليه سبتني ياخالد؟ لي؟ ليه؟ 

واغرقت في دوامة من البكاء 


كان الباب يدق بهيستيريا وكان نادر يدقه بطريقه فظيعه 

نادر.... هاجر افتحي ياهاجر انا اسف... هاجر ياهاجر 

يلهوي انا مكنش لازم اعمل كدا،، ياربي لاتعمل حاجة في نفسها 


لازم اتصرف وافتح الباب،،،، 

حاول وحاول عدة مرات ولكن فشل في فتحه ماذا يفعل 

وقف يحاول إيجاد حل لفتح الباب وكان يستمع لشهقاتها وأصوات بكائها. ولكن فجأة سكن صوتها 

نزل سريعا غرفة مكتبه 

يحاول إيجاد نسخة مفاتيح الغرف 

لاحظ سكان القصر هرولته وملامحه المرعوبة 

هرولوا خلفه بعدم فهم وخوف 

وجدوه يتجه صوب غرفة هاجر ويفتح غرفتها باستخدام النسخه فارتعبت ملامح وجههم 

اليوم عادت هاجر،،،، ماذا حدث اذااااا؟؟؟ 


فتح الباب ودخل الجميع وأثار الصدمة على وجوههم 

😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱

😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱


أما عند وفاء 

فأخذت ياسمين السجينة الزميلة وذهبت عند مأمور السجن وحكت له عن توبة وفاء المفاجئة وطلبت منه دعوة شيخ الأزهر كي يأتي بناء على رغبة وفاء 

استغرب المامور ولكن لبى لها طلبها 

وحضر شيخ الأزهر 

وقال خطبته عن الدخول في دين الإسلام 

يدخل الإنسان في الإسلام إذا تلفظ بالشهادتين عالماً بمعناها موقناً بها، منقاداً لدلالاتها، والشهادتان هما:


(أشهد أن لا إله إلا الله) أي أشهد وأعتقد أن لا معبود بحق إلا الله فأعبده وحده لا شريك له.


(وأشهد أن محمداً رسول الله) أي أشهد أن محمداً رسول الله إلى الناس كافة، مطيعاً لأوامره، مجتنبًا لنواهيه وأن أعبد الله وفق شرعه وسنته. 


إن لحظة دخول الإنسان في الإسلام هي أعظم لحظات حياته، وهي ولادته الحقيقية التي عرف بعدها سبب وجوده في هذه الحياة، ويشرع مع دخوله في الدين أن يغتسل ويعمم بدنه بالماء فكما طَهَّرَ باطنه من الشرك والمعاصي استحب له أن يطهر ظاهره بالاغتسال بالماء.


وقد أمر النبي صلى الله عليه وسلم أحد الصحابة -وهو من سادات العرب- لما أراد الدخول في الإسلام ان يغتسل 


وقام بترديد الشهادتين وجعل وفاء ترددها خلفه 

وهي تبكي من خشية الله 

ومن ثم جلست أرضا بعد خروج الشيخ ومياركته لها على اسلامها 

جلست الي جانبها ياسمين تبارك لها 

قالت وفاء من بين دموعها 

وفاء.... اسمعيني ياختي،، انتي وقفتي جنبي هنا وربك هايجزيكي خير لأنك ساعدتيني ابقى كدا اسمعي خدي الورقة دي وأمانة ماتفتحيها لازم تسلميها لبناتي اللي اساميهم على الورقة من برا ولازم هاجر تستلمها 

أمانة ووصية بوصيهالك 

قالت كلامها هذا وفارقت الحياة بأجمل ابتسامة 

وهكذا هو رضا الله حينما يريد أن يطهر عبده من الخطايا يبعث له من يهديه ويكون سببا في هدايته ولو بكلمة لوم 

وهكذا كانت هاجر سببا في عودة عقل والدتها وتفكيرها وقربها من الله 

هكذا الله غفور رحيم 


مهما كثرت خطايانا يطهرها لنا بمغفرته وعفوه عنا انه الغفور الرحيم 


التوبة النصوح يغفر الله بها الذنوب مهما عظمت ومهما كثرت: {قُلْ يَاعِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لاَ تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ }[الزُّمـَـر].ش


فلا تقنط يا أخي المذنب من رحمة ربك، فباب التوبة مفتوح حتى تطلع الشمس من مغربها؛ قال النبي صلى الله عليه وسلم: "إِنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ يَبْسُطُ يَدَهُ بِاللَّيْلِ لِيَتُوبَ مُسِيءُ النَّهَارِ، وَيَبْسُطُ يَدَهُ بِالنَّهَارِ لِيَتُوبَ مُسِيءُ اللَّيْلِ، حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ مِنْ مَغْرِبِهَا"، وكم من تائب عن ذنوب كثيرة عظيمة تاب الله عليه، قال الله تعالى: {وَالَّذِينَ لاَ يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلـهًا آخَرَ وَلاَ يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَلاَ يَزْنُونَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا *يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا *إِلاَّ مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلاً صَالِحًا فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا}[الفـُـرقان].


ويجب أن تعرف اخي المسلم ان 

• التوبة الخالصة لوجه الله لها خمسة شروط:


الأول: الإخلاص لله تعالى؛ بأن يقصد بها وجه الله تعالى وثوابه والنجاة من عذابه.


الثاني: الندم على فعل المعصية؛ بحيث يحزن على فعلها ويتمنى أنه لم يفعلها.


الثالث: الإقلاع عن المعصية فورًا؛ فإن كانت في حق الله تعالى: تركها إن كانت في فعل محرم، وبادر بفعلها إن كانت ترك واجب، وإن كانت في حق مخلوق: بادر بالتخلص منها إما بردها إليه أو طلب السماح له وتحليله منها.


الرابع: العزم على ألا يعود إلى تلك المعصية في المستقبل.


الخامس: ألا تكون التوبة قبل فوات قبولها؛ إما بحضور الأجل أو بطلوع الشمس من مغربها؛ قال الله تعالى: {وَلَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّى إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّي تُبْتُ الآْنَ}[النّـِسـَـاء، من الآية: 18].


وقال النبي صلى الله عليه وسلم: "مَنْ تَابَ قَبْلَ أَنْ تَطْلُعَ الشَّمْسُ مِنْ مَغْرِبِهَا؛ تَابَ اللهُ عَلَيْهِ" (رواه مسلم)، اللّهم وفقنا للتوبة النصوح. وتقبل منا إنك أنت  السميع العليم

ولابد ان نعرف ان الله سبحانه وتعالى هو 

الكامل في أسمائه وصفاته، يستشعر المؤمن حقيقتها في تعامله معه، فهي ليست مجرد أسماء بلا أفعال، فهي حق كلها، فأستشعر أنه يسمعني، ويبصرني، ويعلم خائنة الأعين وما تخفي الصدور، وهو جبار منتقم، وهو لطيف ودود، وهو رحمن رحيم، وهو غني حميد، وهو حكيم عليم، وهكذا، وهنا أركّز على سعة رحمته بعباده ولطفه بهم، فقد قال، وهو أصدق القائلين: “قل يا عبادي الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله، إن الله يغفر الذنوب جميعا، إنه هو الغفور الرحيم”، وقال ابن مسعود رضي الله عنه إنها أرجى آية في القرآن، تدل دلالة واضحة أنه تعالى يغفر للعبد كل ذنوبه، ولفظ (جميع) من ألفاظ العموم، فهو سبحانه يغفر كل ذنب اقترفته أيها الإنسان، عظُم أو صغر، تعدّى ضرره أو اقتصر عليك، فالمطلوب الإنابة الحقيقية إلى الله تعالى ليس إلا.

ولذلك فقد أتبع الله هذه الآية بقوله: “وأنيبوا إلى ربكم وأسلموا له من قبل أن يأتيكم العذاب ثم لا تُنصَرون. واتبعوا أحسن ما أُنزِل 

واتبعوا أحسن ما أُنزِل إليكم من ربكم، من قبل أن يأتيكم العذاب بغتة وأنتم لا تشعرون”، فحتى يغفر الله الذنوب جميعا لا بد من إنابة وتوبة حقيقية، فيها الندم على ما فات، والإقلاع عن المعصية في الحال، والعزم على ألا أعود إليه في المستقبل، فالتوبة تشمل الزمان كله، ماضيا وحالا ومستقبلا، لتصفو النفس مع خالقها، وترتاح من علائق لطالما أثقلت ظهر الإنسان وشوّشت عليه فكره، ونغّصت عليه حياته، فهو بالمعصية مُحْتقَر تستعيذ منه الخلائق كلها، منبوذ إلا عند أمثاله من أهل الشقاء، فليخرج من ضيق الدنيا إلى سعة الدنيا والآخرة، وليعش مكرّما في طاعته لله تعالى، المُستحِق وحده للعبادة والخضوع والاستسلام.

إذا، يطلب منا ربنا أن ننيب إليه ونسلم له من قبل أن تحل بنا العقوبة، وسبيل هذه الإنابة والاستمرار عليه هو باتباع أحسن ما أنزله الله، وهو القرآن، وهنا يأتي التحذير بصيغة أشد، حين يأتي العذاب بغتة والإنسان غير شاعر به. وينتقل السياق نفسه ليقول الله تعالى: “أنْ تقول نفس يا حسرتى على ما فرّطت في جنب الله، وإن كنت لمن الساخرين، أو تقول لو أن الله هداني لكنت من المتقين، أو تقول حين ترى العذاب لو أنّ لي كرّة فأكون من المحسنين”، فالله سبحانه هنا يبين حال الإنسان بعد الخسارة كيف يلوم نفسه ويتمنى، فقد كان من الساخرين، يعيش بلهو ولعب، بل يعاتب 


بل يعاتب الله أنْ لو هداني، ولطالما ذكّره المذكرون ونصحه الناصحون، أو يتمنى أن يعود ليكون من المحسنين، فلمَ هذا الموقف وبإمكان أحدنا أن ينجو من الآن، ويعيش مطمئنا في كنف الرحمن 


اللهم اجعلنا من التوابين واحسن ختامنا اللهم امين

كانت هذه بنود في التوبة كانت تقرؤوها وفاء قبل أن تعلن أمام الجميع الشهادتين 

وجدت ياسمين ملاحظات الي جانبها تكتب فيها وفاء ماتفهمه من الكتب التي استعارتها لها من مكتبة السجن وتوصلت لعقلها الذي ابدع بجمع معلومات كهذه عن التوبة النصوح والتوبة بشكل عام 

ورفعت يدها تدعوا لها 

اللهم اغفر لها وارحمها واسكنها فسيح جناتك يارب العالمين 🙏 

بحق توبتها الصادقة،،،، اللهم انها أصبحت الان في دار الحق ونحن في دار الباطل 

اللهم اغفر لها وارحمها واجعل قبرها الذي ستنزل فيه روضة من رياض الجنة... اللهم آمين يارب العالمين 🙏 


♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️

في قصر عائلة حرب.....

هرولت العائلة الي هاجر الملقاة أرضا بجانب سريرها

هرولت ساندي إليها بفزع تناديها

ساندي.... هاجر.!!!

وضعت يدها تتجسس نبضها فوجدته ضعيف جدااا

وضعت يدها أمام انفها فوجدت الوضع أصبح خطيرااا

ساندي.... نادر اتصل بالاسعاف بسرعه،،، نبضها ضعيف تكاد تكون بتتنفس اصلا

ميسون.... يلهوووي احنا لحقنا نتهنا بيها؟

ديا.... هو ايه اللي حصل بالظبط،، انا مش فاهمة اي حاجة خالص

نادر.... مفيش كنا بنتكلم وجت سيرة خالد ولساني زلف انهارت وجرت وقفلت على نفسها الباب

الجدة.... شكلك قولتلها حاجة دايقتها،، وده دليل انها حاضنة صورة 🖼 خالد،،، افرض جوزها جه دلوقتي وأولادها هانقلهم ايه؟

لمار.... اهدي بس ياتيته،،، كل حاجة هاتكون كويسة

اهم حاجة ناخدها المستشفى نطمن عليها


بعد وقت حضرت سيارة الإسعاف وقد بدأ الضيوف في التوافد ومشاهدة مايحدث والصحافة تصور مايحدث لهاجر أمام أعينهم

صحفي.... هو ايه اللي. حصل بالظبط،،؟ ياترى ليه مدام هاجر بتتنقل للمستشفى،، في نفس يوم ظهورها وياتري هي كانت فين في التلت سنين دووول؟؟؟

نادر.... مش وقته خالص ممكن من فضلكم ابعدوا عشان نطمن عليها

بعد اذنكم

♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️

في المستشفى..... 

يهرع الجميع الي الطبيب،،، الذي. خرج لتوه من غرفة العمليات وكان في يده عمليه وكان يمشي تجاه مكتبه حينما ناداه نادر 

نادر.... دكتور أيمن! الحقنا يادكتور 

ايمن... نادر ؟بتعمل ايه هنا؟ 

نادر.... هاجر ،،هاجر اغمى عليها وتتفسها بطئ.، ،، الحقنا يادكتور من فضلك 

ايمن.... ماتقلقوش ،،انا هافحصها ان شاء الله خير 

وبعد أن قام الطبيب بفحصها تغيرت ملامح وجهه 

ونادي على الممرضة 

الممرضة... خير يادكتور ايمن؟ 

ايمن.... جهزي غرفة العناية،، وجهزي جهاز تنشيط القلب بسرعه 

بعد هذه الكلمات ظهرت علامات وأثار الرعب على وجوه الجميع 

لمار.... فيه أي يادكتور؟ 

ايمن... ماخبيش عليكم،، القلب نبضاته ضعيفه ويكاد يكون شغال،، احنا هانعمله تنشيط ونشوف بس ماتقلقوش كله هايبقي بخير ماتقلقوش خالص 


الجدة... لاله الا الله محمد رسول الله،، لاحول ولاقوة الا بالله العلي العظيم 

😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

وصل مراد الي الحفلة مع عائلته ولكن وجد الجميع في حالة هرج ومرج ووجد الضيوف والصحافة في حالة بلبلة ولا احد من اهل القصر وأصحاب الحفلة موجودين 

ماجد... امال ميسون والجماعه فين؟ انا مش شايف حد... 

مراد... شكل فيه حاجة حصلت لما نروح نسأل 

في هذا الوقت وصل ناجي ومعه الطفلين رحيم ومازن 

ودخل فوجد حالة من الفوضى والبلبلة ولا أثر لهاجر او ساندي او حتى العائلة التي لايعرفها 

ذهب ليسأل فكانت نها في طريقه 


نها... حضرتك استاذ ناجي صح؟ 

ناجي.... ايوة انا... ماتعرفيش هاجر فين؟ او حد من العيلة؟ 

نها.... بصراحه ياستاذ ناجي تيته بلغتني اقولك،، مدام هاجر اتنقلت المستشفى وحالتها ماطمنش وبتقولك سيبلي الأطفال وحصلهم 

ناجي... طيب خدي بالك من مازن ورحيم والباشا الكبير دا نادر اللي جاي ورايا ده، تمام؟ خدي بالك منهم،، عنوان المستشفى ايه؟ 

نها... انا هقول لحضرتك عنوان المستشفى اللي هما متعاملين معها كتيير جايز يكونوا هناك 

ناجي... أوكي 

نها... خد عندك العنوان ده، *******

هرول ناجي وصعد سيارته ومنها إلى المستشفى 


أما مراد فمجرد ان عرف ماحدث فلم ينتظر دقيقة وهرول هو الاخر الي سيارته متجها الي المستشفى التي تتعامل معها عائلتي حرب والسعدني


😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

دخل ناجي الي الاستقبال 

ناجي.... مساء الخير 

الموظفة... مساء الخير يا افندم،،، اقدر اساعدك في حاجه؟ 

ناجي.... لو سمحتي، فيه مريضه هنا بإسم هاجر حرب؟ 

الموظفه دون أن تقلب علي الكمبيوتر،،، فهي تعرف عائلة حرب التي تتردد هنا كلما حدث شئ لأحد منهم 

الموظفه... لسه داخله من شوية يافندم،، في الدور *****

اسرع ناجي الي أعلى ووصل الي حيث مكان العائلة  منهم من نظر لها بتعجب لايعرفونه 

وساندي نظرت له بقلق وخوف بعض الشئ خاصة حينما نظر لها نظرة غامضة 

ونادر نظر لها بقرف 

نادر.... اهلا،، شرفت 

ناجي... مالك بتقولها كدا ليه؟ كأني سارق سريقه،، دي مراتي 

نادر.... يعني مش عارف عملت ايه؟ حرمتها منا تلت سنين. و...... 

قاطعته الجدة بحدة بعض الشئ وقد فهمت ان هذا ناجي 

الجدة... خلاص يانادر،، مش وقته ولا مكانه،، وبعدين اللي حصل حصل وانتهينا دا ماضي خلاص المهم سلامة هاجر بس بقا كفاية كدا


هدا الجميع 


أما مراد فوصل وهو يحاول ان ينظم ضربات قلبه المضطربة 

وصل فوجد الجميع في حالة قلق ووجد شخصا غريبا لايعرفه 

مراد.... ايه ياجماعه ايه اللي حصل لهاجر؟ 

ديا... اهدي يامراد،،، الدكتور عندها جوه بيحاول ينعش قلبها. 

ناجي بفضول من هذا الشخص الذي يسأل عن هاجر بلهفه 

ناجي... وحضرتك مين؟ وبتسال  عن هاجر بصفتك ايه؟ 

مراد... مراد السعدني... مين حضرتك؟ 

ناجي... بغرور.... ناجي المحمدي ،،من كبار رجال أعمال الدقهليه،، وزوج هاجر وابو أولادها 

لم ينصدم مراد من كلام ناجي الا من جملته الأخيرة( وزوج هاجر وابو أولادها) 

وقعت عليه هذه الجمله كالصاعقه 

مراد... بعدم تصديق... قصدك ايه؟ وجوز مين؟ 

نادر... اهدي يامراد... هو فعلا جوز هاجر وابو ولادها 

اتجوزها وهي فاقدة الذاكرة، ،هو فكرها ساندي طليقته قبل مايطلق ساندي،،، بس عملت حادثة وفقدت الذاكرة وكدا بقت ساندي لأنها مش فاكرة حاجة وبعد مارجعتلها الذاكرة قررت تكمل معاه عشان خاطر أطفالها 

صدم مراد من حديث نادر المؤكد لحديث هذا المغرور 

الثلاث سنوات فقدت هاجر فيهم ذاكرتها،، وسبب برودها هو انها امرأة متزوجة وليس لها الحق في الحديث معه عن أي مشاعر لأنها بذلك تخون الوعد الذي وعدته لزوجها انها ستكمل معه الحياة بعد أن تعطيه فرصة جديدة 

فمن منا لايخطئ؟ نحن البشر نخطئ ولكن علينا أن نصحح هذا الخطئ ونبتعد عنه 


خرج الطبيب 

نادر.... خير يايمن فيه ايه؟ 

ايمن... مش عارف أقولكم ايه؟ بس..... 


مراد.... بس ايه؟ انطق يادكتور ايمن.... هاجر جرالها حاجة؟ 

♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️


Asmaa Elemary 💕

الوحد و العشرون

وصل فوجد الجميع في حالة قلق ووجد شخصا غريبا لايعرفه 

مراد.... ايه ياجماعه ايه اللي حصل لهاجر؟ 

ديا... اهدي يامراد،،، الدكتور عندها جوه بيحاول ينعش قلبها. 

ناجي بفضول من هذا الشخص الذي يسأل عن هاجر بلهفه 

ناجي... وحضرتك مين؟ وبتسال عن هاجر بصفتك ايه؟ 

مراد... مراد السعدني... مين حضرتك؟ 

ناجي... بغرور.... ناجي المحمدي ،،من كبار رجال أعمال الدقهليه،، وزوج هاجر وابو أولادها 

لم ينصدم مراد من كلام ناجي الا من جملته الأخيرة( وزوج هاجر وابو أولادها) 

وقعت عليه هذه الجمله كالصاعقه 

مراد... بعدم تصديق... قصدك ايه؟ وجوز مين؟ 

نادر... اهدي يامراد... هو فعلا جوز هاجر وابو ولادها 

اتجوزها وهي فاقدة الذاكرة، ،هو فكرها ساندي طليقته قبل مايطلق ساندي،،، بس عملت حادثة وفقدت الذاكرة وكدا بقت ساندي لأنها مش فاكرة حاجة وبعد مارجعتلها الذاكرة قررت تكمل معاه عشان خاطر أطفالها 

صدم مراد من حديث نادر المؤكد لحديث هذا المغرور 

الثلاث سنوات فقدت هاجر فيهم ذاكرتها،، وسبب برودها هو انها امرأة متزوجة وليس لها الحق في الحديث معه عن أي مشاعر لأنها بذلك تخون الوعد الذي وعدته لزوجها انها ستكمل معه الحياة بعد أن تعطيه فرصة جديدة 

فمن منا لايخطئ؟ نحن البشر نخطئ ولكن علينا أن نصحح هذا الخطئ ونبتعد عنه 


خرج الطبيب 

نادر.... خير يايمن فيه ايه؟ 

ايمن... مش عارف أقولكم ايه؟ بس..... 


مراد.... بس ايه؟ انطق يادكتور ايمن.... هاجر جرالها حاجة؟ 


الدكتور.... بس مدام هاجر كويسة ورجع نبضها لطبيعته وهي فاقت دلوقتي،، وعاوزاكم جوا 

تهللت وجوههم لسلامة هاجر 

دخلوا جميعا اولهم ناجي يهرول وبالصدفه ضرب كتفه كتف ساندي فتأوهت ونظرت له بخوف ممزوج بالغضب 

ناجي.... بخبث... اسف والله يامدام ساندي،، سوري 

ساندي.... 🙁ولا يهمك،، انا كمان اسفه، اتفضل ادخل 

دخل وهو يضحك بخبث في نفسه.... انتي لسه شفتي حاجة؟ ماشي ياسندي هادفعك تمن كل لحظة غالي اوووي،، سهل عليا اوووي اني ارجعك ليا تاني بس واحدة واحدة،،، هاجر بالنسبالي هاتبقي كوبري يوصلني ليكي،،، برغم اني لو اخترت هاختار هاجر وطبعا لأنها بسهولة مابتتهربش من مسؤوليتها لكن برغم كدا هاتفضل مراتي لآخر العمر اما انتي انا بس هانفذ فيكي إنتقامي وهاعمل المستحيل عشان انتقم منك وافرق بينك وبين عيلتك وبين نادر وريني هاتتحامي فيهم ازاي لازم هما اللي هايطلعوكي من حياتهم بعد اللي هاعمله فيكي وريني حتى لو هاجر حاولت تنفذك 


ناجي.... بصرامة.... هاجر ايه اللي حصل؟ مش قولتلك خدي بالك وبلاش توتر او تفكير في اللي فات 

الجدة بأسلوب حاد من كلام ناجي.... استاذ ناجي ياريت تقدر الحالة اللي هي فيها وانها في مستشفى وبلاش الأسلوب دا فاهم ولا لا؟ 

ناجي.... اسف بس دا من خوفي عليها 

هاجر.... انا كويسة الحمدلله ياناجي،،، فين الولاد؟ وحشوني اوووي 

ناجي.... سبتهم في البيت اول ماعرفت 

ميسون.... حمدلله على السلامه يا قمري يأحلي هاجر في الكون 

هاجر.... تسلميلي ياروحي ويسلملي خوفكم عليا،،، بجد اكدتولي اني لسه غالية عندكم 

الجدة..... المفروض دا مش كلام يتقال،،، انتي عارفة غلاوتك عندنا اد ايه؟ 

ديا..... خلاص ياجماعه الحمد لله والشكر لله انك قمتي بالسلامة خوفتينا عليكي علفكرة 

هاجر.... بابتسامة حانية.... سانو حبيبي ❤️ مالك انتي ولامو واقفين تبكوا ليه؟ 

ساندي....من وسط دموعها.... بجد ياهاجر حرام عليكي احنا دمنا نشف،، انا فكرت اني خسرتك بعد مالقيت نصي الضايع،، نصي التاني،،، انتي ماتتخيليش فرحتي بوجود نصي الضايع النهاردة جمبي عاملة ازاي ياهاجر؟؟؟؟؟ 

هاجر..... بتأثر .. طيب تعالي احضنيني عشان احس بوجود نصي الضايع جمبي 

احتضنت ساندي هاجر النائمة على السرير والاثنتان في تأثر وبكاء 

الجدة.... هو احنا هانقلبها مناحه ولا ايه؟ يلا انتي وهي 

قامت هاجر وأُسندت على التخت 

هاجر.... تعالوا يابنات عاوزة احضنكم 

تجمعت الفتيات والي جانبهم جدتهم في تأثر 

قام نادر وصور تلك الذكرى التي ان تتكرر في موقف كهذا

أما مراد فوقف في زاوية الغرفة بتأثر مما يحدث هاجر متزوجة يعني هذا انها لن تكون له ابدا ابدا 

يإله الكون 

هاجر كل حياتي ضيعت عمرا في الحلم ان تكون ملك قلبي وحدي 

لكن ياقلبي ماذا استفدت؟ 

نزلت دمعتان و من ثم غادر المكان بسرعه رهيبة حتى لايلمحه احد 

أما هاجر فهي من لاحظت خروجه السريع من المكان 

هاجر في نفسها.... انا اسفه يامراد،،، انا سبب تعاستك انا اتأكدت مكانتي عندك شكلها ايه،،،،، وأنا بعترف قدام نفسي،، ان اول حب في حياتي كان لأعز انسان على قلبي دكتور خالد اما انت دورت في قلبي لقيتك حفرت اسمك من اول يوم شفنا بعض فيه والنهارده بعد اللقاء ومشاعرك اللي اعترفتلي بيها أثرت جوايا وصحت جوايا مشاعر الحب ♥ من النظرة الأولى 

انا بعترف دلوقتي انك دخلت قلبي ❤️ واني بكن ليك مشاعر حلوة والله واقدر اقول بحبك 

بس والله غصب عني،،، غصب عني،،، انا محافظتش على دا بسبب الظروف 

انا ست متجوزة ولازم احافظ على مسؤولياتي تجاه جوزي وولادي وحبي الأول 

أما مشاعري ليك فاحتفظ بيها لنفسي وسامحني اني لازم اوقف تفكير فيك لان دي تعتبر خيانة غير مرئيه لجوزي لازم اديله كل اهتمامي وتفكيري 

سامحني يامراد ياحبي الابدي واللي بدأ من نظرة عين ولازم ينتهي بدمعة عين 👁 سامحني ياغالي 


♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️

في الحفلة تدخل هاجر مع العائلة بعد أن اذن لها الطبيب بالمغادرة ومجرد ان نزلت من سيارتها هجمت عليها الصحافة 

صحفي ١....مدام هاجر حرب، حمدلله على السلامه 

ممكن تفهمينها ايه اللي بيحصل؟ 

صحفي ٢....مدام هاجر ياترى حضرتك كنتي فين السنين دي كلها وايه سبب اغمائك دلوقتي ممكن نفهم لو سمحتي؟ 

صحفي ٣... وياتري حضرتك ظهرتي فجأة كدا لأي سبب؟ عايزين نعرف من حضرتك كنتي فين كل دا؟ 


هاجر وهي تحاول تجاهل كثرت أسئلتهم 

هاجر.... طيب ممكن حضراتكم بس تدوني مساحه اطلع اغير هدومي وانزل لحضراتكم ممكن؟ 


صعدت هاجر للأعلى وأغلقت على نفسها الغرفة 

أما في الأسفل بدأت الجدة وأخواتها الفتيات يحكين للصحافة وللجميع ظروف هاجر التي مرت بها خلال الثلاث سنوات 

وبدأوا يجيبوا على أسئلة الضيوف والصحافة 


أما عند هاجر 

دخلت غرفة تبديل الملابس وأخرجت فستانها المميز والذي لأول مرة ترتديه من بعد وفاة خالد 



لأول مرة ترتدي هذا الفستان بعد مضى اكثر من ٨ سنوات على زواجها من خالد رحمة الله عليه

تتذكر ان هذا الفستان ارتدته وهي في حفل خطوبة صديق خالد وكان منبهرا بجماله عليها


فلاش بااااك.....

خالد.... حبيب قلبي ❤️ عامل ايه لبس ولا لسه؟

هاجر.... خالد.. هو لازم نروح حفلة الخطوبة دي؟

خالد.... دا جاري وصديقي ياعروسة قلبي ❤️ عايزانى مروحلوش دانا ابقى قليل الأصل كدا

هاجر.... لاعاش ولا كان ياحب العمر اللي يقول عليك كدا الله امال انا دوري ايه؟

خالد.... 😘😘اه صحيح انتي دورك ايه؟

هاجر... وهي تبتعد بوجه به لون احمر من الخجل

هاجر.... خالد دا وقت تبوس فيه؟

خالد.... بلاش تطلعيها في دماغي يامدامتي ياحلوة، ،، لاني ممكن اتصل بعامر يأجل فرحه عشان انا لسه عريس

هاجر بصدمة... عريس ؟علفكرة بقالنا سنتين متجوزين...

خالد.... ولو مر عمر بحاله هاتفضلي في قلبي ❤️ زي اول يوم اتجوزنا فيه

هاجر..... انا بحبك اوووي ياخالد

خالد.... وانا بعشقك ياروح خالد

هاجر.... طيب يلا قوللي رايك في الفستان دا ايه؟

خالد.... هو جميل مفيش نقاش فيه،،، بس فين دراعه التاني؟؟

هاجر.... هو زوقه كدا

خالد.... يعني ايه زوقه كدا؟ بس اوكي طالما عاجبك خلاص،، بس عندي شرط

هاجر... أؤمرني

خالد.... تفضيلي نفسك الأسبوع دا...

هاجر بحب.... ليه خير. ؟؟

خالد.... حاجزلك في رحلة لأمريكا

هاجر.... انت بتهزر؟ بس امتحاناتي كمان اسبوع

خالد... حبيب قلبي ❤️ هانرجع قبل الامتحانات،،، انا عاوز اخطفك قبل الامتحانات

هاجر.... اوكشن.... هادخل بس البس وأخرج

خالد... وهو يقلدها بحب.... أوكشن


بااااك.

عادت هاجر الي ارض الواقع وذرفت دمعتين على الماضي الجميل الذي اختفى فجأة 


فاجأها اتصال 

روعها هذا الاتصال 

هاجر.... ايه الخضة دي 

فتحت الخط مع هذا الرقم الذي لاتعرفه 

وبعد حديث قصير 

سمعت صوتا يقول لها 

الحقيني ياهاجر 


وقع الهاتف من يدها وهرولت الي الاسفل 

ووقفت امام الصحافة والضيوف 

والكل يتعجب دخولها المفاجئ 


♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️


Asmaa Elemary

الفصل الثاني والعشرين 


تعليقات