القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشقتك باسم القدر الكاتبة اسماء العمري الفصل السابع عشر و الثامن عشر

 

حصرياً على موقع المجد للقصص والحكايات رواية عشقتك باسم القدر 

الكاتبة اسماء العمري 


الفصل السابع عشر و الثامن عشر 

كانت تجلس مكتئبة وحيدة شاردة الذهن تودع خياله وهو يبتعد، لم تستوعب انه رحل ولن يعود إلى الأبد 

أخذت دموعها تهبط كالشلال فهي السبب في ذلك، هي سبب كل مايحدث 

الم تتركه متحججة بأختها هاجر، الأخت لاتعوض لكن الحب يعوض 

لن يحكموا على هذا الحب بالفشل، فهذا الحب طاهر 

هي فكرت بالإنتحار الأن بعد الفراق 

رغم أنها متأكدة انها سبب الفراق الي انها غير معترفة بذلك ابدا ابدا 


ماذا لو أعلنّا الحب كارثة طبيعية بمرتبة إعصار أو زلزال أو حرائق موسمية، ماذا لو جربنا الاستعداد لدمار الفراق بتقوية عضلة قلبنا الذي صنعت سذاجته وهشاشته الأغاني العاطفية والأفلام التي تربينا عليها.

بعد الفراق كل طرف يقول لست مخطئاً، ربما يكون هو من أخطأ وربما تكون هي من فعلت، لذلك لا مجال للعتاب بعد الفراق.


أراحت ظهرها على مقعدها الخلفي في السيارة وأغمضت عينيها وتاهت في بحور الذكريات في بحور اللا نهاية 


كان يجلس على إحدى الشواطئ الساحلية في مدينة ساحلية 

كان يفكر في حياته، لقد حقق ذاته في سوق العمل 

رغم انه لم يصل إلى القمة الي انه راض بهذا المكان. 

كان يفكر في الناقص من حياته 

الحب وهو أصبح الان شغله الشاغل، وشغل عائلته فوالدته تتصل كل يوم من أميركا تتطمأن على حياته العاطفية الي اين أصبحت 


فكر كيف يسعف نفسه بالحب وبرضا والدته 

ماذا سيفعل الأن؟ 

جلس يستمتع بجمال البحر متأملا فيه تفاصيله الدقيقه وأمواجه المتلاطمة هنا وهناك 


كانت تمشي مع رفيقاتها مريم ونانسي وريماس 

حينما أوقفتهم مريم علي بعد معين من شخص مميز يقف شاردا أمام البحر 

نانسي /إيه المجنون دا؟ واقف وسط الموج على الشط في الجو ده؟ 

أجابت لمار بحماس /دا هو دا وقت الاستمتاع 

مريم /بس انتي وهي دا المجنون ابن خالتي، كريم😁😁😉 

ريماس /اوه بتتكلمي جد؟ 

لمار /واو دا شكله بيحب المووج زيي 🙃😇💙 

ريماس /والله لايق عليكي أووي أووي يالولي، أحسن من البوي فريند اللي معاكي، والنبي أجمل منه 🤭♥️🤔💖

نانسي /على كده بقا هو رومانسي وبيعرف يغازل والكلام ده؟ 🤭😜🤩

مريم /بس انتي وهي كفايتك كدا منك ليها، دا أكبر واحد مجنون ممكن يعملنا ازعربنا في المكان 😅😅

لمار /والنبي نسخه منك انتي ولمار، بقولك ايه يالمار متغنيلنا انا بصراحه، عاوزه اهيص واليص كدا يلا يابنتي مجانين وعاوزين يطيشوا في المكان 


لمار /والله فكره، يلا جهزوا نفسكم 

مريم /وأنا هاروح اشوف كريم، مشفتوش من زمان

لمار /اووكي 


مريم /الجميل سرحان في ايه؟ للدرجادي المووج مخليكي بتعشفه للدرجادي ؟لسه مبطلتش اي عادة من عاداتك وخاصة المووج 

تلفت لها بفضول ورغم انه يعلم صوتها الي انه أصبح بعيدا المدى فمنذ فترة لم يرها 

فأجابها بعدم تصديق /إيه ده؟ معقولة؟ مريم السبتي هنا؟ 

مريم /اه انا هنا من فترة، بالنسبة للناس اللي مابتسألش 

كريم /انتي شيفاني فاضي اووي؟ دا يدووب لسه واخد نفسي 

مريم /امم عمتا انا هنا في مطرووح صدفة صدقني 

كريم /هاحاول، مع اني عارفك بتخططي كتيير، عشان كدا بقيتي عاملة زي الخريطة 😁😜

مريم /بغضب طفولي /الكلام دا ليا؟ 🤔🤔

كريم /أيوة طبعا ليكي، امال بكلم مين غيرك؟ 

مريم /طيب، هعديها 

سمع صوتها من على بعد فبهره جمال صوتها، تلفت يمينا ويسارا لصاحبة الصوت ولمح مغنية الرووك المبتدأة. 

أشار عليها 

كريم /أوبا دا مش صوت بس اللي قنبلة 💣، دي هيا كمان عبارة عن قنبلة 💣 موقوتة 

ضربته مريم بخفه 

كريم /مالك بتبصيلي كدا ليه معجب بصاحبة الصوت، انتي تعرفيها؟ 

مريم /صاحبتي، عشان تصدق اني هنا صدفه 

كريم/بخفه /واللي حواليها برضه أصحابك؟ 

مريم /٣ بس لكن الباقي الفانز بتوعها 

كريم /تعالي نروح عندها 

مريم 😏😏

كريم..... بتبصيلي كدا ليه؟ 

مريم..... أصل مستغربة ،بس اووكي يلا بينا 

كريم..... يلا 

وصل عند صاحبة الصوت ورآها عن قرب 

أوقفت لارا عن الغناء 🎤 

ومدت يديها للمصافحه 

مريم 👏جبتلك فان جديد، اعرفك كريم أشرف الحسيني رجل أعمال على قد حاله، ودي ياسيدي لمار حمزة حرب بنت اكبر وأهم عيلة أسطورية في الشرق الأوسط كله، وطبعا مش محتاجة اعرفك مين هي عيلة حرب ولا انت مش في السوق وعارف؟ 

كريم 🙃😉🤔طبعا عارف، دي العيلة اللي اتأسست على ايدين خبرة، كل حاجة بيشتغلوا فيها موضة، سيارات، سياحة، وكالات اعلامية وفضائيه

وكمان الغناء صناعة الموسيقى فمش جديد على العيلة دي 

لمار /إيه دا ؟ايه المبالغه؟ والله احنا عيلة مفيش ابسط منها، 🤣 🤣. 

أجابت واحدة من أهم الفانز لديها 

ميرا /إيه دا يعني بتاكلوا زينا؟ وعايشين زيينا؟ 🌹 🌹 

لمار /والله احنا أبسط منكم كمان، ايه رأيكم؟ 

مريم /والله دا اللي عاجبني في عيلتكم بسيطة، وفل الفل، بتمنى عيلة زيها والله 


أما نظرات كريم للمار لم تكن الا نظرات إعجاب مدموجة بالحب 

الذي منذ تلك اللحظة وأصبحت علاقتهم وطيدة 

وعرفت لمار معنى الحب ♥ الحقيقي والطعم الطبيعي لجمال الطبيعه والحياة 


مهما يحدث ومهما هو الفراق الان ومهما انها لاتريد الاعتراف بهزيمتها وانها خسرت كريم بسببها لاتريد وضع اللوم على نفسها انها سبب الفراق ولكن. 

كانت حجتها ان الظروف اقوي من الحياة ذاتها 


ستبقى أنت في العين والقلب، وستبقى معك الروح وسيبقى عشقي لك ممتد بين السطور ووسط الحروف وسيبقى دائماً يومي مفتوناً بلقائك، معك أكون أكثر بريقاً، وأكثر حناناً، وأكثر هدوءاً، ومعك أعي كل همساتك وأفكارك ومعك تكون للحياة نكهة أخرى. غابت شمسك عن سمائي يا حبيبي، فأصبح الكون كله ظلاماً دامساً، أصبح الكون كله من دون أي ألوان وملامح أو أصوات، لم يعد سوى صدى صوتك يرن في أذني، لم أعد أرى سوى صورة وجهك الحبيب، لم أعد أتذكر إلّا صورة وجهك، ونظرات عينيك عند الوداع. صعب أن ينتهي الحب الصادق


لن أنسى يوما اني أحببت بصدق برغم كل العواقب ووسط كل التحديات 

لم تكن تلك تحياتنا وحياتنا المليئه بالعواقب والتي سماها البعض بالمشؤومة ولكن هي من كانت تقوى الرابطة اكثر 

ولكن أين كل هذا الأن؟ أين سأجد كل أمنياتي بين السراب؟ 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 

🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

في قصر عائلة حرب 

وبعد مرور ٣ أيام 

تأنقت في نفسها وخرجت وهي في نفسها ستذهب لتفاجئ نادر في المكتب، نظرا لمللها هنا وحدها 

من الجلوس هكذا 

فخالد ابن هاجر وهاجر ابنتها في روضتهم، والجدة في دمياط تتابع الفرع الجديد بنفسها محاولة الهاء نفسها عن التفكير بهاجر حتى يتم العثور على وردك حياتهم المفقودة هاجر رحيق العائلة ونفسهم الهادئ 

🌹🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

خرجت بسيارتها الخضراء فهو لونها المفضل 

وخرجت من بوابة القصر في نفس اللحظة بعد خروجها تدخل سيارة أخرى وتنزل، فتتفاجأ الخادمة بأن ساندي تعود ثانية 

هاجر /مساء الخير 

الخادمة /بدهشة /مدام ساندي؟ 

هاجر /لا، انا مش ساندي، اسمعيني انا هاجر حرب بنت العيلة 

الخادمة بفرحة فهي تعرف هاجر فصورها تملاء القصر كيف لها الا تعرفها والجميع لايترك 

فرصة او مناسبة الا ويتكلمون عنها فهي محبوبة عائلتهم

الخادمة /مدام هاجر؟ معقولة؟ دي العيلة مبتجبش غير في سيرتك وخوفهم وحزنهم عليكي طول السنين دي كلها؟ 

هاجر وقد فرحت بهذا الخبر السعيد ان عائلتها مازالت تنتظرها كل هذه السنوات الطوال بالنسبة لها وحياتها 

؛الخادمة...... حالا هاطلع انضف لحضرتك أوضة جديدة 

هاجر..... ليه واوضتي راحت فين؟ 🤔🙄

نها.... ابدا حضرتك مقفولة من يوم ماسيبتيها والله 

هاجر ..... يبقى ليه تنضفي؟ دي أوضتي وهاتفضل أوضتي لحد ماموت، لكن انا اللي هانضفها 

نها.... ماينفعش ياهانم 

هاجر.... انا مش هانم، انا هاجر حرب بنت بسيطة، رغم كل شئ 

نها.... بس 

هاجر.... مابسش ،محدش هاينضف أوضتي غيري 

نها.... تحت أمرك 

صعدت بحقائبها لم تجعل الخادم يحملها لها فهذه من عاداتها أشيائها تفعلها بنفسها 

بمجرد ان دخلت الغرفة 

تاهت في بحور الذكريات وخالد حب حياتها 

وظلت تتذكر اول لقاء للمرة المليون وكيف كان وكان هذا بالنسبة لها بالحياة ومافيها 


بعد وقت قامت هاجر ومسحت دموعها وطردت الأفكار من رأسها لأنها الان امرأة متزوجة ولن تنسى انها الان أعطت وعدا لناجي واعطته فرصة لوجوده في حياتها 

والسبب الأهم أولادها مازن ورحيم لاتريد حرمانهم من شئ كهذا سيدمر حياتهم مثلما دمر مستقبل نادر بالمدرسة الداخلية 

ولكن.......... 


❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

في مجموعة شركات حرب الرئيسية 

يجلس نادر في مكتب المدير التنفيذي وحوله العديد من الأوراق المطلوب مراجعتها والتوقيع عليها 

مجموعة شركات حرب، مجموعة تأسست على يد الجد مؤسس عائلة حرب 

كان يعمل وبكد في أي مجال كان يعمل، وكل هذا من أجل المال فكان رجلا بسيطا للغاية 

فعمل وكد ويخرج من عمل لعمل حتى اكتسب خبرات كثيرة وساعدته إبنة عمه سوزان في العمل ومن خبراته وخبراته أسسوا شركة صغيرة ومنها إلى الشرق الأوسط وإكتساح السوق العالمي بمجالات كالأزياء والسياحة والسيارات والإستيراد والتصدير وغيرهم الكثير والكثير 

وفي مجال العمل الذي اذيع صيتهم لمؤسسات كبيرة عالمية تسعي بتخريب السلام بين الجميع في شتى بلاد العالمين 

فمن اكثر المنظمات عداوة لهم منظمة موجودة في روسيا تسعي لفرض التخريب وبناء وتأسيس سعادتهم على حساب سعادة البلاد 

وليس لهذه المنظمات عزيز فهم يضحون بمن يعمل معهم مقابل حياتهم 

ووفاء وابنتها الغير شرعية نور من عملائهم السريين وهدفهم تدمير أسطورة حرب التي اجتازت السوق الشرقي وتتزايد لغزو العالم بكفاءة هذه المجموعه وصناعها 

فبرغم وفاة مؤسسها وأبنائه الا انه هناك من طورها وهم احفاده 

نادر ابن ابنته منة، ورغم كل هذا يحاولون الإيقاع بها بشتى الطرق ولكن لمن الغلبة؟ 


تراجع نادر عن كرسييه وتنهد يمسح جبينه من العرق وهو يتذكره في طفولته كيف كان؟ ولكن هل سيعرفه الان؟ انه يعرف مكانه ولكن ليس لديه الشجاعه لمواجهة الحقيقة أمامه 

كيف سيخبر مراد السعدني ابن تلك العائلة انه نفسه

أخيه الأكبر فؤاد ابو العزم 

كيف سيخبر الجميع بذلك،؟ كيف سيخبرهم من كان السبب في اختطاف؟ 

هو يعلم كل هذا ولكن ليس لديه الشجاعه الكافية لمواجهة كل هذه التحديات؟ 


قطع تفكيره دخولها المفاجئ للمكتب ولم تدخله منذ وقت طويل فاستغرب كيف لها أن تأتي هكذا بدون علمه وبدون أخبارهم سبب اختفائها 

نادر..... نور؟! 😳😳

نور.... ازيك يانادر بيه؟ 🥺

نادر /خير مالك؟ وكنتي فين كل السنين دي كلها؟ 

نور... بمكر وخبث.... معلش يانادر بيه، انا هحكيلك كل حاجة، بس المهم انك تسمعني كويس 

نادر.... بس انتي عاملة كدا ليه؟ انا عاوز افهم، كنتي فين؟ وايه اللي عمل فيكي كدا؟ 

نور.... هحكيلك ،بس ياريت متخليش حد يدخل علينا لان اللي هقولهولك لازم تخليه سر بيننا ومايطلعش أبدا مهما حصل، حتى لو رفضت تساعدني، بس وجودي هنا وقصدي انك تساعدني دا لاني عشمانة في حضرتك 

نادر.... طيب بس اهدي ووعد مني هاساعدك مهما كان طلبك 

نور.... ربنا يخليك يارب.. 

نادر.... احكيلي 

نور................ 


دخلت عليه بعد وصوله فتفاجئ من وجودها 

نادر.... ساندي ؟

ساندي.... مالك متفاجئ كدا ليه؟ 

نادر..... ابدا بس ماتوقعتش وجودك خالص 

ساندي.... واديني محتاجاك في طلب 

نادر 😍😍خير ياحبيبتي؟ 

ساندي.... انا عاوزة نادر، 

نادر 😉مانا موجود في حياتك اهوو ياروحي ❤️ ❤️ 

ساندي..... نادر ابني 

نادر....... 

ساندي.... انا محتاجة وجوده بدل ماهو في مدرسة داخليه كدا قولت ايه؟ 

نادر.... حاضر بليل نتكلم في الموضوع ده 

انتي جاية مخصوص عشان كدا؟ 

ساندي.... لا لقيت نفسي قاعدة مالة، قولت اجي اقعد معاك 

نادر 😘😘😍خير ماعملتي و....

♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️


شوفت قدامى ملاك وشها منور وصافى ناعمه قووى زى ملامحها عيونها اسرتنى خطفتنى وخطفت انفاسي حسيتها طفله بترتعش من الخوف حسيت رعشتها من مسكت ايدى لايدها وعيونها اللى ما قدرتش اشيل عيونى عنها فضلنا دقايق انا مش قادر اشيل عيونى من عيونها وهى بادلتنى النظرات الوقت وقف........... 🌹 


ه


اجر..... حبيبي صباح الخير 

مراد..... صباح الفل والورد والياسمين 

هاجر..... ايه الرومانسية دي كلها؟ 

مراد...... مش عاجباكي؟ 

هاجر..... لا، بس 

مراد.... بس ايه؟ انتي حب حياتي ياهاجر 

هاجر.... طيب ولارا؟ 

مراد..... لارا ؟لارا مش عارف كان ايه بالنسبالي، بس انتي حبك خطف قلبي ❤️ انا بحبك اووي اووي ياهاجر، اوعي تسيبيني في يوم من الأيام اموت من غيرك 

هاجر.... يعني ايه تموت من غيري، الموت بيبقى له وقت ، بس انا بدعي ربنا مايفرقنيش عنك ابدا.... 

مراد..... ولا عنك ياروح الروح 

هاجر.... تعرف انا مكنتش مصدقة بجد ان حياتي هاتكون معاك وقبلك كانت مع راجل انا كنت بعتبره حياتي 

مراد.... أسألك سؤال؟ 

هاجر... أؤمرني 

مراد ... بتحبي خالد ولا بتحبيني؟ 

هاجر.... بحبك انت، هاتصدق؟ 

مراد..... طبعا 😘😘😘😘😘😘😘😘

هاجر.... مراد... 

مراد.... نعم، عيون مراد، قلب مراد ،حبيبة قلب مراد نن عنيه من جوه... 

هاجر.... ياه للدرجادي؟ 

مراد..... واكتر كمان 

هاجر.... طيب يلا 

مراد.... يلا ايه؟ 

هاجر.... يلا قوم 

مراد.... استنى شوية مستعجلة ليه؟ 

هاجر.... لا يلا بقا بلاش كسل 

مراد.... لسه مشبعتش من حضنك 

هاجر..... كل السنين دي ومشبعتش مني؟ 

مراد.... ولا عمري هاشبع منك ولا من حبي ليكي، هفضل عطشان ومشتاق لحبك ياهاجر ياحب حياتي اللي عمري ماهاختار بعده ابدا ولو كان السبب ايه؟ 

هاجر.... طيب يلا اصحى بقا... 


♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️ ♥️ ♥️ ♥️ ♥️ ♥️ ♥️ ♥️ ♥️ ♥️ ♥️ ♥️ ♥️ ♥️ ♥️ ♥️ 

دخلت ميسون ومعها مراد الصغير الي قصر عائلة 👨‍👩‍👧‍👧 حرب كي تلتقي بساندي وتفاجئها فالغد هو عيد ميلادها هي وهاجر 

فتفاجأت بنها الخادمة التي تعمل منذ فترة سنوات قصيرة عامين او ثلاث، ولكنها وجدت على وجهها ابتسامة غير معهودة وعلى غير عاداتها 

فسألتها من باب الفضول عن سر سعادتها وسر تلك الإبتسامة، آملة ان يكون خبرا مفرحا يسر قلبها فمنذ ثلاث سنوات ولايوجد سوي الاخبار الحزينة هي ماتهل عليهم 

نها بسعادة..... ايه اكتر خبر كنتوا مستنينه كلكم من ٣ سنين انه يحصل؟ 

ميسون..... 🙄🤔ظهور هاجر دا اكتر خبر كنا هانموت ونسمع..... 

ولم تكمل حديثها وقد أدركت معنى الكلام التي ترميه عليها نها 

ميسون.... اوعي تكوني تقصدي.... 

قاطعتها نها.... هو دا اللي اقصده 

ميسون.... بتتكلمي جد؟ 

كانت تسألها بلهفة وعيونها قد اغرورقت في الدموع 

ميسون.... انتي بتتكلمي جد؟ هاجر هنا صح؟ اوعي اكون بحلم؟ 

نها بسعادة.... تقدري تطلعي أوضتها وتشوفيها بنفسك 


هرولت ميسون ومعها طفلها الي أعلى بسرعه رهيبة حيث غرفة هاجر المعهودة 

وجدتها تجلس منهكة فمن الواضح انها هي من كانت ترتب غرفتها، فهي تحب أن تفعل اشيائها بنفسها 

حتى عند ناجي ورغم فقدانها الذاكرة الي ان الأشياء الفطرية عند الإنسان لاتزول بزوال الذاكرة 

وجدتها تائهة من الواضح انها كانت مع ذكريات تلك الغرفة 

احتضنتها من الخلف ودموعها تذرف بقوة والطفل مراد في ذهول مما تفعله والده 

فقال بعفويه تنبهت لها هاجر 

مراد..... ماما هو انتي بتعملي ايه؟ 

استدارت هاجر لمصدر الصوت 

وقالت في دهشة وشوق جارف 

هاجر..... ميسون ؟

ميسون.... هاجر ،روح قلبي ❤️ ياهاجر، ماما 

هاجر.... قلبي ❤️ بنتي اللي مخلفتهاش 

ميسون.... وانتي ماما روح قلبي ❤️ اللي عشت على أمل انها ترجع بعد السنين دي كلها! 

مسحتا دموعهما بعد تبادلهما الاحضان 

ميسون وهي تنظر ناحية مراد... تعالا يامراد، دي خالتو هاجر 

هاجر... ابنك ؟😘

ميسون... اول فرحتي 

مراد.... بس دي خالتو ساندي، ازاي بقت خالتو هاجر؟ 

ميسون.... تعالي هنا يالمض زي خالتك لمار، بس ياروحي انت عندك خالتين شبه بعض خالتو ساندي ودي اللي انت عارفها، اما خالتك التانية اللي شبهها دي خالتك هاجر، مامت خالد مش انا قلتلك ان مامت خالد مسافره؟ 

انتبهت هاجر لجملة ميسون  الأخيرة 

هاجر بدهشة..... خالد مين ياميسون؟ 

ميسون... مراد انزل شوف خالد وهاجر جم من الروضة ولا لسه؟ 

مراد.... حاضر 

ميسون.... بصي ياهاجر انا هاحكيلك كل حاجة من ساعت مختفيتي وازاي لقينا ساندي حاجات كتيير اووي حصلت في التلت سنين دول 

هاجر.... وانا سمعاكي 

ميسون.... تعالي اقعدي *******


♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️

كانت نائمة في غرفتها حينما سمعت صوته المزعج جانب اذنها فميزت انه هو 

فقامت وبطفوليه كالأطفال 

لمار..... مراد المزعج بتعمل ايه هنا؟ 

مراد بهمس الأطفال..... عاوس اقولك حادة 

لمار..... حادة ايه يالمض زي خالتك، ماهو الطيور على أشكالها تقع، هاتنملي على مين النهاردة؟ 

مراد.... هو صحيح انا ليا اتنين خالتو شبه بعض؟ 

صدمت لمار من كلام مراد 

فاكمل مراد 

مراد... مامت خالد صاحبي 

لمار.... انت عرفت الكلام دا منين؟ 

مراد... اصلي شفت واحدة شبه خالتو ساندي شبهها وماما بتقولها خالتو هاجر 

صدمت لمار من حديث الصغير ذو الثلاث سنوات وهي تعلم أن أطفال هذا السن لايعرفون معنى الكذب 

لمار... انت بتتكلم جد؟ طيب ماما شافتها فين؟ 

مراد.... في الاوضة اللي جنبك هناك داهي 

انتفضت لمار وهرولت بالبجامة الي غرفة هاجر وخلفها مراد الصغير يناديها 


♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️

دخلت فوجدت هاجر بالفعل والي جانبها ميسون ومن الواضح انهم قد انهو حديثا للتو 

فنادتها بلهفة كبيرة.... هاجر..!!!!! 

فبادلتها هاجر نفس اللهفة 

هاجر..... لمار!! 

هرولت إليها لمار واحتضنتها بشوق اكبر 

كدا ياهاجر؟ 

هاجر.... سامحوني يابنات غصب عني 

نظرت لها ميسون بغرابة ودهشة 

ميسون.... ايه دا هو انتي هنا؟ فكرتك برا عايشة الدور بقا؟ 

لمار 😏دور ايه ياختي؟ 

ميسون بنفس طريقة لمار..... دور الحبيبة اللي هجرها حبيبها مع انك انتي اللي هجرتيه. وهو يعي.... 

لم تكمل حديثها فقاطعتها لمار بحدة فهي لاتريد تذكر الماضي 

لمار.... خلاص ياميسون، خلينا في الواقع اللي احنا عايشينه واقعنا وبس 

هاجر بدهشة.... فيه ايه اللي حصل يابنات؟ 

لمار.... مفيش ياهاجر، بس انا وكريم سيبنا بعض 

دهشت هاجر 

هاجر... ليه ؟

لمار... ماكنتش اقدر اربطه بواحده، عايشه وميته في نفس الوقت

هاجر.... وليه دا كله؟ 

ميسون.... كل دا عشانك ياهاجر، انتي امنا ياهاجر، هي اكتر واحدة كانت متعلقه بيكي ياهاجر، فالوحيدة اللي مقدرتش تتأقلم على موضوع اختفائك تلت سنين 

ميسون.... إنما ليه الغيبة دي ياهاجر؟ 

احتضنتهم هاجر وهي تبكي 

هاجر..... *******


هاجر.... عرفتوا ايه اللي منعني عنكم؟ 

لمار.... ناجي طليق ساندي ؟

هاجر... اه ،في البداية كان شبهي انا وساندي هو اللي جبني عنده بس لما لاقي تصرفاتي عكس تصرفات حتى وانا فاقدة الذاكرة قدر انه هو يعرف اني هاجر توأمتها وده بعد نادر ماجه وطلب منه يطلق ساندي وقتها عرف وحصل زي ماقلتلكم 


ميسون.... ياااه حتى في الغربة ياهاجر؟ 

لمار.... انشاء الله ربنا هايعوضها خير في كل اللي مرت فيه؟ مش ابنك انتي ودكتور خالد طلع حي؟ 


ميسون.... انا قولتلها كل حاجة 

هاجر.... عاوزة اشوفه، عاوزه اشوف فيه خالد، عاوزه افتكر خالد فيه حبي الاول والاخير، نفسي اشوفه 

نظرت لمار في ساعتها..... المفروض يكون حد ساندي او اي حد جابهم، استنى كده؟ 

أخرجت لمار هاتفها ودقت رقم نادر 

الذي ردت ساندي مكانه 

ساندي... لمورة قلبي ❤️ خير.؟ 

لمار بدهشة... هو انتي في الشركة عند نادر؟ 

ساندي.... اه. 

لمار.... انا فكرتك بتجيبي الولاد 

ساندي.... السواق بيجيبهم خير ياروحي 

؟ 

لمار... طيب تعالي انتي ونادر وتيته حالا على القصر؛؛ 

ساندي.... ليه خير؟ 

لمار...... حتة خبر مايتصدقش 

ساندي.... اوعي يكون مقلب من مقالبك؟ 

لمار..... لا والله بس تعالوا وانتوا تحكمو 

ساندي.... طيب 

اغلقت ساندي مع لمار 

نادر.... لمار عاوزة ايه؟ 

ساندي.... بتقول فيه خبر حلو، هايحلي أيامنا 

نادر.... بلهفة... طيب قومي بينا؟ 

ساندي... مالك يانادر؟ فيه ايه؟ ملهوف على ايه؟ 

نادر.... لو كان اللي في بالي يبقى دا الحبر اللي هايرد الفرحة. لعيلتنا تاني 

ساندي.... خبر ايه؟ 

نادر... تعالي بس نتأكد 

ساندي.... نقول لتيته طيب 

أخبروا الجدة وشكت مثلما شك نادر تماما وأسرعوا وفي الطريق هاتفوا ديا وميسون وتفاجئوا ان ميسون بالقصر فهاتفوا ديا لاتأتي كي يتأكدوا، اما ميسون فلم تخبرهم بأمر من لمار 


دخل الجميع القصر فوجدوا نها في استقبالهم ووجها ملئ بالبهجة 

نها.... اتفضلوا فوق عند الأوضة المقفولة 

هنا تحول شكهم ليقين ان هاجر ظهرت طالما انها اخبرتها عن الغرفة المغلقة 

فصعدوا بسرعه وقاموا بالدخول فجأة ولم يكونوا استوعبوا هذه المفاجئه 

الجدة.... هاجر!!! 


رواية عشقتك باسم القدر الكاتبة اسماء العمري الفصل الثامن عشر 

كانت الجدة مصدومة من وجود وظهور هاجر المفاجئ 

الجدة بصدمة..... هاجر ؟! 

هاجر بلهفه...... تيته! وحشتيني أوي 

نادر..... هاجر انتي كنتي فين طول السنين دي؟ دا احنا قلبنا عليكي الدنيا؟ 

هاجر..... آسفه ليكوا كلكم بس اختفائي كان غصب عني 

ساندي.... بدموع شوق فلأول مرة تلتقي بتوأمتها ويالدهشتها الممزوجة بالسعادة بأنهم الي حد بعيد نفس الشخص 

ساندي.... هاجر ؟! 

هاجر..... اكيد ساندي، توأمتي اللي كانت مشاركاني حياتي زمان 

ساندي.... وحشتيني ياهاجر، تعرفي طول فترة غيابي عنكم السنين الطويلة ورغم اني مكنتش فاكرة حاجة إلى اني وفي نفس الوقت مكنش فيه غير اسمين بيترددوا في حياتي نادر وهاجر 

هاجر بإبتسامة ممزوجة بالدموع.... طبعا لأننا كنا اكتر ٣ مع بعض 

ساندي..... حتى بعد الحادثة، مكنتش اعرف حاجة، بس بفضل ثقة العيلة اني بنتهم قدرت اراجع كل ذكرياتي 

هاجر..... حبيبت قلبي ❤️ والله ياساندي، قلبي اللي كان نصه ضايع اخيرا النصيان اكتملوا 

نادر..... مقولتليش ياهاجر ايه السبب في اختفائك؟ 

هاجر.... طبعا عارفين اني رحت اسكندرية مع ديا عشان ورق نقلي للكلية في القاهرة وأبدأ حياتي 

بس لما رحت روضتني أجمل ذكرياتي في اسكندرية 

ففضلت اتمشى في الشوارع بالعربيه لحد ماتعبت من اللف قعدت في كافيه كنت بتردد عليه انا وخالد الله يرحمه كتيير، وسرقني الوقت، ولما جيت امشي 

حسيت بحد ورايا بيراقبني وحط على وشي حاجة 

ومادرتش بنفسي الا واحنا داخلين طريق المنصورة 

و...... 

قاطعتها ساندي بلهفه.... المنصورة ؟

معقولة اوعي يكون اللي في دماغي صح ويكون ناجي هو اللي عمل كدا فكرك انا عشان التشابه و..... 

هاجر.... ايوا هو الموضوع كدا بالظبط 

نادر وهو يتذكر شئ 

نادر.... اوبا معنى كدا انك، كدا انا فهمت ليه معارضنيش في موضوع طلاقه من ساندي والموضوع عدا طبيعي 

هاجر....  هو انت جيت المنصورة؟ 

نادر..... اه وكنت عرفت بعدها انه اتجوز سيدة أعمال اسمها روضة الكيلاني، بس ماهتمتش بالموضوع لانه مكنش يهمني اد ماكانت ساندي هماني والتدوير عليكي، كان شاغل الكل 

هاجر.... بس ناجي قاللي انه مكنش يعرف اني هاجر غير بعد طلاقه من ساندي وكدا هو عرف اني مش ساندي، وكمان اللي عرفته منه ان ساندي مكنتش بتديله ريق حلو فاستغرب الفرق بينا وقال يمكن لأنها مش فاكرة حاجة فبتعمل كدا 

ساندي.... ايوا انا مكنتش بديله ريق حلو، لاني كنت حاساه شريني بالفلوس، وهو دا اللي كرهني فيه ، بيقوللي انه كان بيحبني بس كان بيثبتلي كل يوم ان حبه ليا دا تملك بس اوفر كتيير 

الجدة.... يعني انتي عايشة معاه كدا يعتبر في حرام. 

هاجر.... لا ياتيته، رغم اني كنت فاقدة الذاكرة، بس قولت لنفسي بعد ماقاللي اني مراته لازم يكتب تاني واتجوزه حتى وانا فاقدة الذاكرة، قولتله زي اللي بيعيدوا جوازهم ويجددوه 

وفعلا عشت معاه بس للأسف باسم تاني، اما روضه الكيلاني فده لانه بنالي اسم واستثمار لوحدي، وده في حد ذاته خلاني غفرتله كذبه، ان هو مشفتش منه أذية، شفت منه كل حب وتقدير بس دا مش السبب الأهم اللي خلاني سامحته

نادر..... امال ايه هو السبب الأهم؟ 

هاجر... ولادي التوأم مازن ورحيم، تعرفوا رغم اني اترجيته انه يسيب نادر ومايدخلوش مدارس داخليه بس هو رفض، لكن انا شرطت عليه بعد معرفت كل حاجة، وجودي  في حياته انا وولاده مشروط انه يخرج نادر يعيش حياته الطبيعيه وسط والدته وانت 

وانا وهو هانعيش هنا 

ساندي .... سامحتيها بالسهولة دي ياهاجر؟ دا انا عمري في حياتي ماهاسامحه على كل اللي مريت بيه على ايده 

الجدة...... هي دي هاجر اللي بنت عيلة حرب بجد 

دايما قلبها كبيير وبتآمن بسرعه لكن هي مصدر قوة وفخر لعيلة حرب 

هاجر..... تيته انت وحشتوني اووي 

نادر.... خلاص انتهى الأسى خلاص، العيلة اتجمعت تاني، ونادر ياست ساندي راجعلك لحضنك 

ساندي.... انا لحد اللحظة دي ياهاجر كنت مشتاقة اشوفك واشوف توأمتي اللي الكل بيحلف بيها وأعمالها، لكن اتأكدت دلوقتي من الكلام دا، انا عمري ماهانسالك جميلك دا، انك هاترجعي نادر لحضني 

هاجر احتضنتهم جميعا 

الجدة..... النهاردة فيه حفلة كبيرة بمناسبة رجوع هاجر، نادر جهز كل حاجة 

ساندي... امال فين التوأم؟ 

هاجر.... ناجي هيجيبهم وييجي بليل 

ساندي..... ربنا يصبرني على وجودي انا وهو مرة تانية في بيت واحد 

نادر.... بس المرادي الوضع مختلف، ويبقى يفكر يعملك حاجة ساعتها..... 

هاجر... بمقاطعه .... ماتقلقوش ناجي اتغير وانا اضمنلكم دا... 

كانوا يكملوا حديثهم عن خطة اليوم حينما سمعوا صوت أحدهم 

وتفاجئوا انها ديا ومعها خالد وهاجر 

عندما راهم مراد الصغير جري عليهم 

مراد.... انا مش رحت الحضانة النهاردة، بس انتم رحتم 

هاجر َقد تسمرت مكانها وقد غمرتها ذكريات خالد في شريط أمامها لمجرد ان رأت خالد الصغير 

ديا من المفاجأة.... هاجر ؟! 

هاجر.... ديا روح قلبي ❤️ 

ديا... بدموع كالشلال.... وحشتيني ياهاجر، تصدقي كان قلبي حاسس اني هشوفك قريب ؟ 

هاجر.... حبيبت قلبي ❤️ 

ديا.... قوليلي ليه اختفيتي ياروح قلبي ❤️؟ 

هاجر وهي تبتسم بملل من وسط دموعها.... لا بقا خللي حد منهم يحكيلك لاني بصراحه حكيت مرتين 

بس دا..... 

قاطعتها كلمة خالد 

خالد... بتلقائيه.... ماما! 

أدمعت هاجر من كلمته الطفوليه التلقائيه وأدركت ان عائلتها أخبرته عنها 

جري خالد واحتضنها بشوق فلأول مرة يتذوق من حنان والدته في أحضانها 

خالد..... كنتي فين دا كله ياماما؟ ماما ساندي وتيته وبابا نادر ولمار وكلهم بيقولولي انك مسافرة، بس انتي غبتي اوي، وحشتيني اوي ياماما 

ثم تابع بتلقائيه.... تعرفي انك شبه ماما ساندي بالظبط؟ 

هاجر.... وتعرف انت كمان ياروح ماما، انك شبه بابا خالد الله يرحمه؟ 

كان نفسه يشوفك اووي، بس منه لله اللي كان السبب بقا 

كانت تقول هذا وهي تلمح على وفاء وقد علمت بكل مافعلته وفاء 

هاجر.... بس اشمعنا لمار بتقولهاش ياخالتوو او ماما؟ 

لمار.... مفيش احترام خالص، اذا كان هو ولا البيه مراد، ولا الأبلة هاجر 


هاجر.... جو حلو اووي 

ميسون.... هاجر! 

هاجر.... نعم 

ميسون......ارتاحي واحنا هانجهز الحفلة اما موضوع رجوعك فلازم ينتشر 

هاجر.... انا لازم اعمل مشوار الأول... 

الجدة.... بغرابة.... مشوار ايه ياهاجر؟ 

هاجر... معلش مش عايزة اقول بس هاخد خالد ونروح مشوار 

نادر.... اوصلكم؟ 

هاجر.... ياريت 

نادر.... طب يلا اجهزي وحصليني تحت 

هاجر... أوكي 


♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️


في مقابر الدكتور خالد 

تقف هاجر امام قبره وعيونها تمطر بالدموع، فقد اشتاقت له كثيرا، فهي لم تنسه يوما الا في الفترة التي فقدت فيها ذاكرتها 

شردت مع ذكرياته الجميلة..... 


فلاش بااااك 

كانت تجلس وحدها تنتظره حتى يعود. فهو كان لديه اجتماع طاقم الدكاترة في الجامعه (الإدارة) 

دخل فوجد جوا مفعم بالرومانسية 

حيث الشموع والورود التي تغطي الشقه فقد كانوا يعيشون في شقه في الإسكندرية وقد تخلت عن كل ثروة عائلة حرب تحيا بحب مع إمكانيات زوجها كان يكفيها ان حياتهم مكلله بالحب 

خالد..... ايه دا دا؟ شموع وعشا وجو رومانسي؟ هو النهاردة فيه مناسبة؟ 

هاجر.... بحب... يعني لازم يكون فيه مناسبة عشان اعمل الجو دا؟ 

خالد.... بس... 

هاجر.... حبيبي! 

خالد.... عيون حبيبك، قلب ♥ حبيبك من جوا؟ اؤمري ياست البنات، ياحب حياتي، يأجمل ست انا قابلتها في حياتي، اللي عمري مابصيت على غيرها ولا اتمنيت غيرها تكون ليا 

هاجر... خالد انت حب حياتي الأول والأخير، اللي عمري ماحبيت لقبلك ولا بعدك، وانت الحب اللي دخل قلبي وعشش جواه 

خالد...... 🌹 🌹 🌹انا من اول يوم شفتك فيه ياهاجر، وأنا اتمنيتك تكوني ليا، يأجمل ماشافت عينيا وأحلى واجمل انسانة، انا عرفتها في حياتي كلها، انتي امي اللي اتحرمت منها، واختي اللي بحاول اكون سندها بعد وفاة بابا وماما، انتي امي واختي ومراتى وحياتي كلها 

هاجر..... وانت ابويا اللي عمري اتمنيت اشوفه واخويا وسندي وجوزي وتاج على راسي ليوم الدين ويشهد ربنا علي كل كلمة بقولها، انت كل اللي ليا، بحبك اووي ياحبيبي، ياقلبي 

خالد.... يسلملي قلبك يابنت قلبي ❤️ 

هاجر.... يلهوووي ايه الرومانسية دي؟ انا عمري ماشفتك رومانسي غير بعد جوازنا علطول بشوفك جاد صارم ودا اكتر حاجة شدتني فيك 

خالد.... ماهو انا كنت بحوش الرومانسية دي للست اللي تستاهلها وتستاهل تاخد قلبي ❤️ وروحي وحياتي وعقلي وكل اللي ليا، انا كلي ملكك 

هاجر.... اخدنا الكلام ونسيت اقولك اني عندي مفاجأة ليك 

خالد.... انتي اجمل واغلى مفاجأة في حياتي، هعوز ايه من ربنا غير كدا؟ 

هاجر.... يعني مابتتمناش حاجة تانية غير وجودي في حياتك؟ 

خالد.... وجودك كافيني ياروحي ❤️ بس بتمنى اني يكون عندي بنوتة شبهك لا بنوتة ايه ٦، ٧ بنات يملوا حياتنا 

هاجر... بصدمة... ايه ايه؟ ٦،٧؟ حرام كدا هاجبلهم وقت منين كفاية علينا ولدين زي القمر زي باباهم الجميل ده 

خالد.... بدهشة ممزوجة بالسعادة.... يعني فيه جاي بسلامة؟ 

هاجر بخجل... اه ،انا حامل وفي الشهر التالت 

خالد.... انتي بتتكلمي جد؟ 

هاجر... انا عمري كدبت عليك؟ 

خالد.... عمري ماسمعت عنك بس مش مستوعب الفرحة دي ربنا يديني كل السعادة دي مرة واحدة 

هاجر.... ثق في ربنا انه اكيد هاتفضل السعادة مرافقة حياتنا طول ماحنا ماشيين على النمط القدري 

خالد.... انا مبسوط اوووي ياهاجر 

هاجر.... وانا مبسوطة اووي 

قام خالد وحملها ولف بها الشقة بأكملها وهو في غاية السعادة

ثم انزلها 

خالد... لو بنت هانسميها هاجر، لاني بتفائل بالإسم دا اووي ودا دليل لما دخلتي حياتي 

هاجر.... طب ولو ولد؟ 

خالد... اكيد بنت بس لو ولد ماشي نسميه رفعت على اسم ابويا الله يرحمه البشمهندس رفعت سمير 


♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️

هاجر... ببكاء.... وانا مش هخلف أمنيتك ياخالد، وهسميه رفعت، هغير اسمه من خالد لرفعت مع اني بحب اسمك يكون مرافقني عشان كدا هايبقي اسمه خالد لكن في السجلات رفعت 


ونزلت لمستوى خالد وحضنته بكمية شوق كبيرة 

هاجر... خالد روح ماما انا عاوزاك تعرف ان دا قبر بابا الله يرحمه تمام؟ عاوزاك لما تكبر تيجي تزوره ولو انا ما تزورني انا وهو 

خالد ببكاء وقد بدأ يدرك بسنه كلام والدته 

.... حاضر ياماما أوعدك، بس توعديني مش تسيبيني وتروحي تاني! 

هاجر.... حاضر ياروح ماما بوعدك  يلا نمشي 

ثم خرجت وجدت نادر مازال منتظرا 

هاجر... نادر انا رايحة مشوار لوحدي، خد خالد وروحوا 

نادر... طيب اوصلك 

هاجر.... مانت فعلا هاتوصلني 

نادر... طيب يلا اركبي 

هاجر.... يلا 

♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️

في قصر عائلة السعدني..... 

يستيقظ مراد مفزوعا من نومه على صوت والدته والتي تحاول افاقته 

الام.... مالك يامراد؟ اتخضيت كدا ليه؟ مالك ياحبيبي؟ 

مراد.... بخضة.... ماما؟! هو انتي بتعملي ايه هنا؟ هي الساعه كام ؟

الام.... داخله على ٣ العصر 

مراد... ياه انا نمت دا  كله؟ 

الام.... لقيتك تعبان قولت اسيبك ترتاح 

مراد..... انا عندي اجتماع مهم الساعه ٥ 

الام..... طيب ياحبيبي، ادخل اتشطف واتوضي كدا وصلي فردك وتعالي اتغدا واجهز وروح اجتماعك 

مراد.... حاضر يأمي 

الام.... يلا ياحبيبي 

خرجت الام وتركت مراد يضع يده على قلبه ويمسد شعره أغمض عينيه للحظات لكي يستعب ذلك الحلم مرة أخرى 

وبعد لحظات قام ودخل الحمام وفتح الدوش ليسمح للمياه البارده بإفاقته فهو قد أهمل عمله الفترة الماضيه 

تنهد وخرج من الحمام بعد وقت وفتح خزانة ملابسه 

فلمح صورتها مخبأة وسط ملابسه 

امسكها بحب 

مراد.... بهيام..... وحشتيني اووي ياهاجر،، اووي 

وحشتيني اوووي، ياترى انتي فين؟ مش هاتظهري بقا؟ وحشتيني اوووي 

و....... 

♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️

في احد السجون عند وفاء 

الشاويش.... وفاء! 

وفاء.... نعم ياشاويش؟ 

الشاويش... زيارة عشانك ؟

وفاء.... مين؟ البنت اللي بتزورني علطول؟ 

الشاويش... لا انا اول مرة اشوفها، بس بتقول عاوزة تشوفك ضروري 

فكرت وفاء ان خطب ما اصاب نور فارسلت احد ليخبرها لشئ ما 

فخرجت 

ووقفت تنتظر حتى ظهرت اخيرا أمامها 

وفاء.... بصدمة ،،وقد الجمت الصدمة لسانها 

وفاء.... ساندي ؟! هه غريبة عمرك مافكرتي تعمليها لانتي ولا حد من اخواتك 

هاجر... تهدئ من نفسها.... انا هاجر ياماما 

ثاني صدمة لها وهي تعلم أن هاجر مازالت مختفيه ولكن الآن ظهرت 

وفاء.... هاجررر ؟! 

هاجر.... ايوة 

وفاء... عاوزة ايه؟. 

هاجر.... انا جاية اقولك ليه؟ ليه ياماما؟ 

وفاء بعاطفة ناحية هاجر وقد رقت عندها مشاعر الأمومة .... ليه ايه؟

هاجر..... ليه كل اللي بيحصل ليه؟ انا عرفت إنك السبب في كل حاجة؟ 

وفاء..... جاية عاوزة ايه؟ 

هاجر.... جاية افوقك ياماما، اقولك احنا مين؟ ومين اللي بتأذيهم، بناتك حتى لو مية بتكرهي العيلة لكن احنا بناتك، خلفتينا، ليه 

وفاء..... بناتي ايه يعني؟ 

هاجر.... ليه حرمتينا منك ومن حنانك؟ ليه سمحتي للشيطان يدخل بيننا، ليه؟

وفاء وقد فاقت على ذكريات قد مضى عليها أعوام 

وفاء.... ياه ياهاجر هاحكيلك ايه ولا ايه؟ 

هاجر.... تحكيلي الحقيقة، عايزة اسمعها منك

وفاء بهدوء وعاطفة.... وهاتصدقيها ياهاجر ؟ولا هاتفضلي ماشيه ورا كلام جدتك؟ 

هاجر.... اسمع الأول، ليه اتجوزتي من العيلة دي وليه حابة تنتقمي وليه اخترتي الفلوس وفضلتيها على بناتك؟ 

وفاء وقد ابتدأت ان تتكلم بعاطفتها وأغمضت عينيها وتنهدت وجلست مقابل هاجر المتألمة اكثر منها بكثير 

وفاء.... من ٣٠ سنة، كنت عايشة وسط عيلة انانية اووي ياهاجر مش بيفكروا غير في نفسهم ومصلحتهم، كنت بشتغل عشان أأكل امي وجوزها وولاده، مش اخواتي ، ابويا طلق امي واتجوز وسافر وعاش حياته وسابني انا واخواتي لوحدنا وامنا اتجوزت من راجل أرمل وعنده ٤ بنات اما انا واخواتي ٤ يعني بقينا ٨ 

امي ماكنتش مهتمية بينا كانت راميانا عند اختها وجوزها ودول لولا كرم اخلاقهم كان زماننا في الشارع 

خالتي كانت طيبة وشخصيتها عكس شخصية امي ربتنا وجوزت اخواتي، بس انا كنت عانس وماتجوزتش وماجاش نصيبي خالتي خافت ياهاجر عليا لأنها الام اللي ربتني مش امي اللي رمتني يشتغل اصرف عليها ياروح مطرح ماروح، لا اخترت خالتي عشان مستقبل اخواتي، بنات جوز امي كانوا على قلبها افضل من ابنها و٣ بنات اللي خلفتهم 

ومرت السنين وسافرت مع خالتي وقررت اني اقسي على الدنيا زي ماقست عليا لاهافكر في حد غير نفسي وبس مع ان خالتي حاولت تغيير تفكيري بس  ظروفي اداتني طاقه سلبيه في الحياة خلتني بحارب الحياة وبتحداها 

رجعنا من امريكا انا وخالتي بعد وفاة جوزها وسابت تامر ابنها في أمريكا يكمل دراسته واللي حاولت تقنعه يتجوزني بس هو رافض لاني اكبر منه ب٦ سنين وكمان عاوز يتجوز واحدة يحبها مش وحده هايحميها من العنوسة 

ولما رجعت حبيت واحد اسمه ماهر ابو العزم  .... 

قاطعتها هاجر بصدمة 

هاجر.... ماهر اخو اونكل حسن جوز عمتو منه؟ 

وفاء بألم.... اه هو، بس كنت بعشقه لكن في نفس الوقت كان بيفكر يتجوز من بنت من عيلة غنية التقي تفكيره بتفكيري في خطة، نتجوز حد من اولاد الطبقة الراقية وناخد املاكهم ونختفي انا وهو 

وجت في خطتنا عيلة حرب وهو كان عاوز يتجوز منه عمتك بس اخوه حسن ومنه كانوا بيحبوا بعض واتجوزوا فاتغل منها ومن اخوه لأنها رفضته واختارت اخوه فقرر ينتقم وانا لعبت على عمك حمزة، اه مانتي المفروض تكوني عرفتي انه عمك مش ابوكي... 

هاجر.. بألم واضح... ايوة عرفت ان بابا الحقيقي مهاب حرب بس هانت عليكي نفسك تعملي علاقات في الحرام؟ 

وفاء.... غصب عني ، صدقيني، انا ملقتش اي تجاوب عاطفي من حمزة فكرت في مهاب، كنت محتاجة التجاوب منهم خاصة بعد ماماهر اتخلى عني وركز انه يكون مستقبله يدمر اخوه وعيلته 

حمزة اتجوزني رغبة من أمه حبتني اتغشت فيا زي مابيقولوا كانت صديقة خالتي انتصار 

تعرفي كان ممكن اتخلى عن أفكاري الشيطانية لو لقيت تجاوب ومشاعر من ناحية حمزة بس لقيت برود وخاصة بعد الإجهاض لما اجهضت طفلي 

بعدها رجع مهاب من سنغافورة على حسب علمي كان في سنغافورة او بلد تانية بس مش قادرة احدد تفاصيل زي دي 

هو تلقائي حسيته مثقف مرهف المشاعر ففكرت انه يكون هو العوض الوحيد عن حمزة اتفقت معاه اطلق من حمزة واتجوزه ومن كتر ماحبيته بصدق واخلاص والله العظيم والله العظيم البنيأدم اللي فعلا عرفت اني بحبه من قلبي واللي قبله كانت مشاعر مش مفهوم معناها ابوكي ، انا فعلا حبيته اووي، ومن كتر حبي ليه وقعت في فخ حبي 

وحملت منه فيكي انتي وساندي فرحت اووي ياهاجر بس هو رجع لتقليده الشرقي بين ليله وضحاها ورفض يعترف بكل اللي كان بيننا جرحني دي ماهر بالظبط خلاني بعد اللي عمله افقد ثقتي في الحب للمرة التانية، اعترف لحمزة بكل حاجه بينا وبحملي وندمه ودموعه، حمزة سامحه وسامحني رغم كرهي ليه الي ان شهادتي عنه انه طيب وقلبه ابيض مهما حصل بيسامح اداني فرصة 

بعد ماجيتو وبعد ماجبت ديا قرر مهاب يرجع تاني 

وقتها انا كان فكري بيدور في طريقة الانتقام من عيلة حرب كلهم

قبل سفر مهاب بكام سنة الحادثة دي عمري ماهانساها قبل وجود مهاب في حياتي ارتكبت اول خطيئه انا وماهر في حق عيلة حرب 

ولدت منه ولد اسمه فؤاد خطفناه وحطينالها طفل ميت بس حاليا جدتك عارفة في موضوع فؤاد لاني حكيتلها بعدين عشان احرق قلبها 

رمينا فؤاد في ملجأ 

المهم كدا ماهر شفي غليله اما بقى موت مهاب، كان مسافر وكانت منه رايحه توصله المطار دمرله ماهر  عربيته عشان ينتقم ووالله ماكان ليا يد في حادثة موت مهاب او منه اللي ماتت بعد ماولدت نادر بشهور 

وبعدها قررت اعيش طبيعي وادي لحمزة فرصة يمكن يديني مشاعره وتكون علاقتي انا ومهاب فهمته الاحتياج العاطفي واتأثر او ماشابه لكن خلاته يبعد عني ومانساليش موضوع مهاب فقررت اخلص منه وفي يوم اللي ولدت فيه آخر توأم لمار وميسون، قررت اقتله بنفسي بس مقتلتوش 

هاجر.... نعم، امال مين اللي قتله؟ داميت مقتول


وفاء.... نفس اللي قتل ابوكي وكل دا بدافع الانتقام وانه عايز مهمتنا تنتهي بسرعه ونمشي 

لما حمزة مات حزنت عليه بس قعدت افكر في حياتي معاه كرهته وفكرت في كلام ماهر لقيته صح الصح، اما سبب اللي خلاني انتقم من عيلة السعدني هو هشام ابو مراد، عارفة ليه؟ لانه كان صاحب حمزة وكان حمزة حافظ عنده كل أسراره وبعد موته حاول يطفشني والله كنت عاوزة اعيش ليكم بس اقسم بالله وجوده كان دايما يحاول يقسي جدتكم عليا  عايز ينفذ وصية حمزة 

هاجر... بصدمة... وصية حمزة؟ 

وفاء... اكتشفت إن حمزة كان موصيه اني ماخدش اي ورث ولا اي مليم وانه يحاول يخلص مني عشان الموضوع اللي فيه قايلالك عليه مع انه اتظاهر انه سامحني بس في الواقع مفيش حاجة من دي حصلت 

ومن هنا بدأت خطتي وطلعت وش لجدتك عشان تخاف مني 

وساومتها يانتوا ياثروة حرب 

وجدتكم مستحيل تفرط في ضفر بنت من بنات عيلة حرب وادي اكتر حاجة حبيتها فيها ست جدعه وبميت راجل ست بصراحه جدعه 

وافقت مقابل اسيبكم وعشان ماتزلكوش قلتلكم اني مت انا مزعلتش فرحت لان برغم حقارتي مع العيلة مارضيتش تشوه صورتي قدامكم 

ومشيت انا وماهر وسافرنا بس ماتجوزناش خلفت منه في الحرام 

قالت آخر جملة وهي مطأطأة راسها خجلا الان أدركت كل شئ هاجر رغم أنها حاولت تدميرها ولم تخجل من ذلك الي ان كل هذا لم يمنعها من أن هاجر ستصبح السبب في التوبة الحقيقية لوفاء 

وسيبدأ تاريخ جديد. ومذكرات بيضاء ستكتب بداية جديدة خطتها هاجر لوفاء 

هكذا يكون القلب الطيب النقي الذي يفكر فيمن حوله بصفاء ونقاء رغم المه منه 

هاجر الشخص النقي الذي يحول مابيده الي ذهب 

فهذا هو القلب النظيف 


تربية الأيام وخبرة السنين، وسفيرة الإختيار الصحيح والأصح 


أكملت وفاء حديثها ورفعت وجهها لهاجر وعيونها قد امتلئت بدموع حقيقية لمست قلب هاجر 

ولكن هل توبة حقيقية ودموع ندم وقد إعادتها لوعيها كان اللوم والبحث في ذكريات الماضي 

فكرت هاجر في هذا ولكن أكد لها كل حديثها ودموعها ودراستها لعلم النفس في فترة قصيرة ان مايحدث بالفعل طبيعي وندم حقيقي 


وفاء.... قبل ماكمل بقيت كلامي ووجودي اني  اخطط لتدمير عيلة حرب والسعدني، في حقيقة لازم تستوعبيها، انا عندي إجابات كتيير للأسئلة اللي بتدور في رأسك وراس اي حد 


هاجر َ.... حقيقة ايه دي؟ 

وفاء..... مراااااد السعدني 

الفصل التاسع عشر

تعليقات