أخر الاخبار

رواية عشقتك باسم القدر الكاتبة اسماء العمري الفصل الثالث عشر و الرابع عشر

 

رواية عشقتك باسم القدر الكاتبة اسماء العمري الفصل الثالث عشر و الرابع عشر

حصرياً على موقع المجد للقصص والحكايات 

رواية عشقتك باسم القدر

 الكاتبة اسماء العمري 


الفصل الثالث عشر و الرابع عشر 

في ظل تدابير القدر يحدث مالم يخطر ببال احد ولا يخطر لهم حكمة تدبير القدر مما يحدث

فقد ارسل القدر ساندي الي الإسكندرية وانزلها في وقت الذي كان سيغدر فيه بمراد وبسبب ماحدث وحكمة القدر في عودة ساندي لعائلتها الأصليه عائلة حرب...

ولكن ماحكمته في وجود هاجر محل ساندي وفقدانها الذاكرة؟ ماخطة القدر وراء كل هذا لقد أدرك الكل ان الانسان يفكر مايفكر والله هو المدبر

هل حكمة وجود هاجر في شخصية ساندي رحلة أخرى من حياة هاجر ومرحلة من العذاب والألم ولكن الكل يفكر لما تعاقب هاجر على مالاذنب لها فيه؟ إبنة غير شرعية؟ ماذنبها؟ وماجريمتها؟ يقتل زوجها وتحرم شبابها؟ وتفقد عائلتها وذاكرتها

هنا تأتي حكمة الله والتي لن يدركها احد الا حينما تبلغ الحكمة منتهاها


في خلال الأسبوع تتغير أشياء كثيرة

عودة ساندي لعائلة حرمت من حنانها ومتعتها ومن حب طفولي مازال معلق في قلبها

علم الجميع أن هذه ساندي لا هاجر وعلموا أيضا نبأ إختفاء هاجر وبدأت السلطة تبحث عنها فهي إبنة شخصية مهمة، ولم يخطر ببالهم ماهي فيه ومكانها


مراد الذي فقد الأمل في هذا الحب ♥ الذي لم يكتب له ان يخرج للنور،

نادر الذي اكثر الناس فرحا وحزنا معا فرحا لعودة حب طفولته إبنة خاله، حزنا على فقدان إبنة خاله الأخرى

الفتيات لمار وميسون وديا، حزينات وحياتهم متوقفه في بعد هاجر، لقد اعطتهم هاجر امل انها لن تفكر في الماضي وستبني المستقبل 

هاجر الفتاة التي فتحت عينيها بعد الحادث ووجدت انها لاتذكر شئ ولا تعرف شئ 

المجد للقصص والحكايات رواية عشقتك باسم القدر الكاتبة اسماء العمري الفصل الثالث عشر و الرابع عشر 

اعشقك ..

واخاف ان يوما تنسى عنوانى

اخاف ان تهجر شطئانى

تتركنى وحيده احزانى…

تتحرر منى وتنسانى

اه..

تجعلنى فى نشوه حبى سكرانه

تأخذنى الى عالم عشقك

تجعلنى فى حبك ولهانه.

حبيبى…الا يكفينى اهات

الا يكفينى دموع

الا تعلم ان قلبى

قد تعب من الحزن

ان عينى

قد ذبلت من الدموع

ياعشقى…انى اعشقك

انى احبك..اتسمعنى…؟

ايشعر قلبك باهاتى..؟

جلس مراد متمزق القلب يبكي ولأول مرة في حياته منذ أن عرف هاجر عرف مراد معنى وجع الفراق برغم ان معرفتهم قصيرة جدا ولكن كما يقولون القلوب تداوي وتعرف بعضها حب مراد لهاجر يزداد يوما اكثر من ذي قبل حب مراد سيظل في ♥ قلبه محتفظا به حتى تعود

لقد اشتاق لها وعلم في هذا الوقت كيف يتألم الشخص لفراق شخص عزيز عليه

إليك يا من أحبك القلب

إليك يا من إحتوتك العيون

إليك يا من أعيش لأجله

إليك يا من طيفك يلاحقني

إليك يا من أرى صورتك في كل مكان

في كتبي .. في أحلامي .. في صحوتي

إليك يا من يرتعش كياني

من شدة حـبـيـبـي

الشوق إلى رؤياك

فقط عند ذكر إسمك


هذا أقل ما أستطيع التعبير عنه

لأن حبك يزيد في قلبي كل لحظة

ولأنك أنت

كل شيئ في حياتي

قلبي ❤️ وحياتي لك، بكائي ونحيبي على فراقك، أحببتكي يوما وحفر حبكي في قلبي ❤️ وعقلي ومسيطر على كل شئ في حياتي

يامن أصبح ينبض القلب لأجلك يامن أصبحتي حب العمر يارفيقة باقي دربي ان كتب لي هذا

أحبك يامن ملئ حبكي شجوني

أحبكي حبا أكثر من حب زليخه ليوسف، 🧡 أحبكي أكثر من حب عنترة لعبلة من حب قيس لليلى من حب روميو لجولييت

آحبكي أحبكي كالمجنون ،أحبكي كرجل فهم كل معاني ومشاعر الحب ♥ الحقيقية وقد صدق من قال ان الحب ♥ نسيم ♥ ♥ الحياة


الحب ♥ نسيم ♥ الحياة

♥ ♥ ♥ ♥


في المكان المهجور

كانت لارا في خلال الأسبوع تحاول تنفيذ خطتها كي تحاول الحصول على معلومات

أتى لها كعادته وبعد أن اطمأن لهدوء الجو

المجد للقصص والحكايات رواية عشقتك باسم القدر الكاتبة اسماء العمري الفصل الثالث عشر و الرابع عشر 

هو انتي مش عايزانى اهربك من هنا ليه؟

لارا /انا مش عايزة اهرب


أمال عاوزة ايه؟

لارا /بص ياذكي ،انا عاوزة استغل وجودي هنا واعرف ايه الحكاية؟ ومين البص؟ وليه عيلة حرب وعيلة السعدني هي المقصد؟


ذكي /امم هي الحكاية كدا؟ دانا كنت جاي اهربك وبحاول اعمل دا بقالي اسبوع..

لارا /لو عاوزة اهرب كان  زماني هربت من زمان

ذكي /محتاجة تعرفي دا كله بس كتيير عليكي

لارا /قول كل اللي تعرفه وملكش دعوة بس

ذكي /طيب

لارا /مين البص؟؟

ذكي/ واحدة ست، واسمها...

لارا /اسمها ايه انطق..

ذكي /اسمها رانيا أبو المجد...

لارا /رانيا أبو المجد؟مين دي؟ وايه علاقتها بينا؟ وليه بتعمل كل دا معانا احنا؟

ذكي /رانيا دا اسمها الوهمي، اما اسمها الحقيقي

هو

وفاء حرب، اللي المفروض أرملة حمزة حرب أشهر مليونير سابقا

لارا /بس دي مامت هاجر

ذكي /بالظبط الله ينور عليكي، هي فيه تار قديم بينها وبين العيلتين نظرا للصداقة القديمة بين العيلتين بين حمزة وهشام، اما وجود ملك فدى مش صدفة دا مخطط ان انتي اللي شبهها علشان تقدر تعيش وسطهم وتوصل المفيد

ذكي /وطيب وايه عداوتها مع بناتها؟مسألتينيش عن ده؟

لارا /إيه هي؟

ذكي /عايزة ترجع حياتهم بعد ماخسرت الرهان والبنات عرفوا الحقيقة واحدة ورا التانية، عاوزة ترجع كأم ولما جدتهم حرمتها الحق ده قررت تقلب الترابيزة على الكل يمكن تقدر توصل لأي طرف فيه مكسب مربح اما ترجع حياة البنات، أو تساوم على حاجة، فهي بتتحكم في حياتهم عشان تقدر تفيد نفسها

لارا /فيه أمهات بالشكل القذر ده؟

ذكي /خبرتي معاها سنين طويلة خلتني نسيت ان فيه خير بينتصر على الشر

لكن لما جيت هنا مع ملك وشفت الخير اللي في عينيكي قررت أقف مع الخير لان شفت في عينيكي ان قوة الخير اكبر وبتنتصر في الاخر حتى ولو طال الإنتظار

لارا /تعرف ان التجربة دي علمتني درس كبير اووي؟

علمتني الخير اكتر، علمتني الصبر، علمتني الحيلة بدل الأساليب المباشرة اللي معدتش تنفع في زمن زي ده وبقا معمول حسابها لأي توقع أكبر من كدا

المجد للقصص والحكايات رواية عشقتك باسم القدر الكاتبة اسماء العمري الفصل الثالث عشر و الرابع عشر 

لارا /علمتني ان ماعدتش اثق في الناس بسرعه


ذكي /وأنا هاسعدك، بس الفترة دي لازم ابقي متداري عشان اقدر اجي بمعلومات تفيد معركتنا.

لارا /نقرأ الفتحه

ذكي /بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين، الرحمن الرحيم، مالك يوم الدين، إياك نعبد وإياك نستعين، اهدنا الصراط المستقيم، صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا الضالين

صدق الله العظيم

☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️

يوم من الايام تمنيتك حبيبي ….تمنيت اكون حبك وتكون نصيبي …..بقيت احلم فيك وبقى قلبي محتار فلهيبي …طلعت انت جارحني وانا الي ضنيتك طبيبي….طلعت همي وحزني وانا الي ضنيتك طبيبي

قد قتلتي قلبا قتلوه مسبقاً..وكيف يهاب الموت من كان قتيلا..اقحمت نفسي في هواك وعدت مجدداً ..وعلمت ان مثل هذا الحب يستحيلا..فادركت انك ابتلاء ربي ..وكيف للضمآن غير الماء بديلا

كَم آشتهِي مُلامَسَة كفَك  .


كان نادر جالسا يقرأ هذه الكلمات من على السوشيال ميديا ولكنها لم تمر مرور الكرام بل اخذ يقراها بقلبه وهو يضع يديه على قلبه بحب لمن ظلت في ذاكرته الي لحظته الي التي حفر اسمها منذ الطفولة في قلبه وعقله 

تلك التي غمرت قلبه فرحه ذلك الذي أحبها من كل قلبه وعقله 


نادر /وأخيرا رجعتي ياساندي ورجعت معاكي ذكريات حلوة أوي، الواحد من كتر إحساسه بالفرحه مش عارف يعبر عنها ازاي؟ 

ساندي /ساعدني استرجع الذكريات دي، وافتكر طفولتي بشكل واضح وساعتها هاتلاقي انسانة تانية خالص 

نادر /ساندي؟ 

ساندي /أيوة ساندي ،انا متابعك من اول مابدأت كلام عني وعن ذكريات عامله زي طشاش في دماغي 

نادر /تعرفي ياساندي؟ انا مستنيكي بقالي سنين، انا عندي فوق ال٣٣ سنة وعازب لحد دلوقتي لاني كنت بدور جوا قلبي على مكان لأي واحدة، بس ملقتش غيرك اللي فضلتي جواه ومعششه من يوم ماتولدتي لحد ماتفقنا زاد جوايا شوق وحنين 

على ايديكي انا اتعلمت معنى الصداقة والعيلة واللمة وطبعا لمتنا كانت أكبر دليل، بعدك وفراقك ليا علمني طعم الشوق والحنين، علمني لوع الحب في البعد، انا ماكنتش عارف انتي عايشة ولا ميته، بس كنت متأكد ان الفراق مش هابطول كتيير. 

أنا بحبك اكتر من نفسي وعقلي وروحي انا خليت قلبي عاذب من يوم بعدك صدقيني ولا بنت دخلته، كتيير حاولوا بس مقدروش، انتي استوليتي على كل مشاعري، حبي، حنيني وشوقي بحبك اوي اوي ياساندي، انا لما شفتك وانتي بتقولي ساندي وتذكري اسمي وكمان سميتي اسم ابنك على اسمي دا دليل ان حبي له قبول عندك وانك منستنيش 

المجد للقصص والحكايات رواية عشقتك باسم القدر الكاتبة اسماء العمري الفصل الثالث عشر و الرابع عشر 

ساندي /ياه يانادر للدرجادي ؟جواك المشاعر والأحاسيس دي كلها وساكت؟مش معقول حد في زمنا لسه بيحب بالإخلاص ده. انا اتأكد أن الدنيا لسه فيها خير، ياه، قدرني يارب على المسؤولية دي 


نادر /حبي ليكي مالوش وصف، ولو قعدت اقول من هنا للسنة الجاية مش عابطل كلام، وكمان ولا كلمة من اللي انا قولتها قدرت توصف احساسي بجد، لاني احساسي بحبي ليكي فوق الوصف والخيال 

بحبك اوي ياساندي اوي... 

ساندي /نادر ،عشان الحب دا يكمل لازم يكلل بالحلال 

نادر /أكيد طبعا، ودا اللي هايحصل... 

ساندي /فيه حاجتين، طلاقي وبعد شهور العدة نقدر نتجوز وكمان انت وعدتني ترجعلي ابني، انا عرفت ان ناجي خده وده من كلام ماجي، فسيبه هو ابوه وهايربيه انا مش خايفه عليه من ابوه، بس لازم اعرف اشوفه فترات من غير مشاكل 

نادر /سيبيها على الله وعليا، وأنا هاشوف دا 

ساندي /تمام 


*****************************************************

في المنصورة.... 

هاجر /انت متأكد؟ ازاي مراتك؟ 

ناجي /أدى قسيمة الجواز اهي، اتفضلي 

حدقت هاجر في الورقه ولم تستوعب فهي لاتتذكر أي شئ نهائيا 

هاجر /بس ماينفعش اكون مراتك وانا مش متأكده 

ناجي /يعني ايه؟ 

هاجر /انا هاحاول أصدقك، اني مراتك، بس انا عندي شرط 

ناجي /شرط ايه؟ 

هاجر /نتجوز من أول وجديد، عشان ماحسش بحرمانية  وجودي هنا لاني مش فاكرة حاجة 

ناجي /بسيطة، هاجيب المأذون واجي 

هاجر /مش معايا بطاقه 

ناجي /هاطلعلك شهادة ميلاد، دلوقتي والطاقه بعدين، يلا جهزي نفسك نصف ساعه واكون عندك 

هاجر /ابعت هاتلى نادر من عند اختك 

ناجي /طيب هاجيبه وانا جي 


بعد مرور ثلاثة أرباع الساعه حضر المأذون وتم كتب كتابهم هاجر وناجي والكل يعتقد ساندي وناجي، هاجر لاتتذكر شئ ولكن رضخت للأمر الواقع ورضيت بقسمتها هذه 

ستتأقلم يوما على الوضع 


مرت الأيام بينهم وهو يحس بتغيير ساندي ليست تلك ساندي المشمأزة التي تحلم بالكوابيس، تغيرت تماما، صحيح ان الكوابيس موجودة ولكن ليست بشكل دائم كما كان في السابق 

أحس بأنها امرأة مسؤولة مهتمة به وبشؤونه ولم يحس باشمأزازها هذا فبدأ يتعجب كيف لها أن تتغير لمجرد ان فقدت الذاكرة ولكنه احب فاقدة الذاكرة على الأقل هي أفضل من ذي قبل، يتمنى الا تعود لها الذاكرة حتى لايتبدل حالهما هذا 

المجد للقصص والحكايات رواية عشقتك باسم القدر الكاتبة اسماء العمري الفصل الثالث عشر و الرابع عشر 

بعد مرور بضعة أيام 

حضر شخص مهم الي ناجي، شخصية م موقه من أكبر رجال أعمال القاهرة بل والشرق الأوسط كله انه نادر أبو العزم 

أتت له الخادمة فردت عليها هاجر 

الخادمة /فيه واحد عاوز البيه تحت 

هاجر /طيب روحي ضايفيه وانا هبلغ البيه 

الخادمة /حاضر 

هاجر /ناجي! 

ناجي /ايه ياساندي ؟خير؟ عندي شغل ١روري سيبيني أكمله 

هاجر /طيب فيه واحد مستنيك تحت 

ناجي /واحد مين؟ 

هاجر /معرفش انزل قابله، عيب ضيفنا تحت، وأنا هافضل هنا مش هانزل عشان لو نادر صحي 

ناجي /طيب اوكي 

نزل ناجي للأسف وتفاجأ بشخص معروف من أهم رجال الإعمال ولكن لايعرفه على المستوى الشخصي، ياترى ماصلته به؟ 

نادر /مساء الخير استاذ ناجي، انا نادر أبو العزم، المدير التنفيذي لمجموعات شركات حرب التجارية 

ناجي /اهلا وسهلا شرفت 

نادر /اهلا 

ناجي /لعله خير 

نادر /انا جاي من طرف ساندي 

حدق به ناجي، ساندي؟ 

نادر /أيوة، ساندي مرات حضرتك هي موجودة عندنا في القاهرة في قصر عيلة حرب 

فكر ناجي اذا كانت ساندي في القاهرة فمن هذه الذي اتي بها محمود وفقدت ذاكرتها، يالله! مالذي يحدث 

وهنا بدأ يفكر في التغيرات التي طرأت عليها واستغرب ولكنه الان فهم سر التغيير وهو هناك شبيهه لساندي، اذا عليه التمسك بهذه الفتاة لأنها في نظره افضل من ساندي والأهم انها تطابق ساندي وكأنها هي، ولن يكشف هويتها أمام هذا حتى لاتخرب الأمور، فكر هكذا بخبث وهنا فكر انه يمتلك فتاة هو راضي عنها وابنه، اذا سيتخلي عن ساندي 


ناجي /إيه الأوامر؟

نادر / احنا عرفنا انك اخدت نادر، المدام ساندي عملتلك تنازل  عنه بصفتك ابوه وكدا كدا كنت هاتاخده بعد سن معين، بس تسمحلها تشوفه من وقت للتاني والأهم الطلاق بكل بساطة بدل الشوشرة دي، أو المحاكم وخاصة انت عارف مين هي عيلة حرب وتقدر تعمل ايه؟ 

اه احب اقولك ان ساندي عرفت عيلتها الحقيقية بنت حمزة حرب فاهم يعني ايه؟ يعني خط أحمر وماتقربلهاش 

ابتاع ناجي ريقه من الصدمة بعد ماعلم هذا 


وتم مأرادت ساندي وحصلت على طلاقها 

أما ناجي فبعد انتهاء من موضوع ساندي اخذ يستوعب كمية الصدمات التي تلقاها اليوم 

وقام مسرعا  وأمسك هاتفه وبحث عن عائلة حرب 

صدم مما عرف ورأي فبالفعل ساندي هي إبنة العائلة الكبرى 

والأهم ان من تزوجها هي هاجر حرب توأمتها 

والقدر الغريب الذي جعلهم يعثرون على ساندي ويفقدون هاجر 

ولكنه قرر انه لن يسمح لهاجر ان تعرف شئ سيتحفظ عليها أيا كان مايحدث وماسيحدث 


************************************************************************************************************

عند ملك... 

تقف عند وفاء، هي واياد 

وفاء /انت الغبي، اللي بتنفذ من دماغك؟ اهو ياغبي  اللي وقعت ضحية ساندي يعني لا مراد ولا هاجر 

إياد /بصراحه انا مش عارف وقت عرفت انكوا بتخططوا تجوزوا حبيبتي هاجر لمراد وانا قررت اقتله مش كفاية اخدها مني دكتور خالد؟ 

وفاء /إياد اسكت، وانتي ياملك نفذي انا عاوزة لارا تموت النهاردة، معنى أن احنا نسيبلها فرصة تهرب وماتهربش يبقى هي بتخطط لحاجة وبنحاول تعمل حاجة، فعشان كدا لازم نخلص منها علشان نرتاح كلنا، تموت والنهارده فاهمة؟ 

ملك /حاضر... 

وفاء /انا عنك فالخطة اتغيرت، انتي اللي هاتتجوزي مراد، خاصة بعد إختفاء هاجر، ماينفعش خططنا تقف بسبب حادثة غبيه من اخوكي سببت في شئ انا خلصت منه من زمان وهي ساندي اللي رميتها في ملجأ، تظهر فجأة تبوظ خططي بسبب غباء اخوكي والاحري بقا هاجر تختفي في نفس اليوم اللي بتظهر فيه ساندي، لو اخوكي مش غبي كنا زماننا خلصنا معظم الخطة بأسرع وقت 

حسابك انت يإياد بعد مانخلص من لارا  ومراد وملك يتجوزوا 

ملك /بس انا مش موافقة اتجوز مراد 

وفاء /مش بمزاجك، نفذي وانتي ساكته 

نظرت لها بغموض ورحلت

الفصل الرابع عشر

في قصر عائلة السعدني... 

دخل مراد ومعه ميسون الي المنزل وكل منهم يفكر في هذا اليوم فميسون كانت تفكر في كمية السعادة التي ستحصل عليها عائلتها بعد عودة هاجر وخصوصا لمار التي دخلت في حالة الإدمان ولأحد يعرف سبب تلك الحالة ولكنها كانت فترة كئيبة على العائلة وخصوصا هي توأم روحها أختها.... فكانت تفكر في كمية السعادة التي ستزيد من أمل تلك العائلة.... فهاجر بالنسبة لهم بمثابة الروح والأمل والحياة بأكملها.....

فابتسمت بسعادة لعودة هاجر التي قررت أن تعيش حياتها الطبيعية بعد مرور كل هذا الوقت.... 


أما مراد فشك بأن هناك شئ في حياة هاجر تخفيه ادي لذلك الحزن البادي في عينيها فليس معقول ان يكون كل هذا حزن على زوجها الراحل فقط ولكن هناك شئ اخر ادي لزيادة حزنها والتعاسة البادية في عينيها هكذا... تذكر عندما كان يراقبها هي وأختها في المطعم كان يجول بعينيه على ملامحها التي من المستحيل ان تكن مصطنعه لانه رأي حزن عميق في عيونها برغم انها كانت تضحك من قلبها مع اختها الي ان حزنها كان أقوى من ابتسامتها فمن يراها من بعيد يحسدها على تلك الإبتسامة التي تملاء الحو من حولها بهجة ومرح..... 

تذكر ابتسامتها طريقة كلامها حبها لعائلتها واندماجها مع اختها في الحديث..... 

ابتسم لمجرد تذكره تلك اللحظة والتي جعلته يكسر ويسرع الي الحمام كي يفيق ويمحو صورة هاجر من مخيلته..... 

لاحظت ميسون ابتسامته فأحست به... وقالت في نفسها /آه لو كنت من نصيبها! هاتبقوا ثنائي رائع جدا... سيبك من لارا انت انسان كويس وهاتحتاج حب بجد وياريتك حسيت ان هاجر لما بتحب بتحب بجد ياريتك شفتها وقت وفاة دكتور خالد كنت ساعتها هاتعرف اد ايه بتحب بإخلاص وصدق ياريتها ماتكونشي المرادي اخر مرة تحتك بهاجر... انا بحبها ونفسي ان هي تتخطى المرحلة دي وتعدي من حياتها بئه وانت يامراد لو هاجر دخلت حياتك مش هاتلاقي حد يحبك ادها ياريت مايكونش اللقاء ده اخر لقاء بينكم أو مجرد صورة عابرة وخلاص اتمنى ده وهاحاول اني أقربهم من بعض يمكن يكونوا متوافقين مع بعض بس محتاجين دافع.... 

فاقت من شرودها على صوت مراد.... 

مراد /إيه يابنتي؟ مالك؟ سرحتي في ايه؟ 

ميسون /ها! خير ؟مالك يامراد انت لسه واقف؟ 

مراد /اه بصراحه كنت عايز أسألك يعني ممكن بعد ماتيجي من عند هاجر نقعد ونحكي مع بعض شوية؟ 

ميسون /عن ايه؟ 

مراد/هاتعرفي وقتها... 

ميسون /باستغراب /طيب... 

مراد /يلا اسيبك... 

******************************'******************'*****

في قصر عائلة حرب.... 

تجلس هاجر في غرفتها بعد أن رتبت أغراضها في غرفتها. وجلست تسترجع ذكرياتها مع خالد.... 

ولكن فجأة وبدون مقدمات.. ظهرت في مخيلتها صورة مراد السعدني بدلا من صورة خالد وبدلا من التفكير في ذكرياتها وذكريات زوجها أخذت تفكر في ذكريات أول يوم لها بمصر بعد غياب دام عام ونصف ومع ذلك كلما تحاول التفكير بخالد تبدأ بالتفكير في مراد ووسامته وعيونه التي تاهت فيها... أخذت وقتا تحاول جاهدة محو صورة مراد من بالها ولكن بلا جدوى فقررت النوم كي تقطع التفكير تماما ..... 

المجد للقصص والحكايات رواية عشقتك باسم القدر الكاتبة اسماء العمري الفصل الثالث عشر و الرابع عشر 

******"" "" "" "

بعد وقت في لندن... 

دخلت لمار غرفتها كي تستريح وفجأة نزلت دموعها بلا دراية بها 

أغمضت عينيها بتعب وثقل وحاولت إقصاء التفكير عن مخيلتها وخصوصا في هذا الموضوع الذي كان بالنسبة لها مغلقا كأن لا حياة له فقد كانت متيقنة بوفاة والدتها ولكن وبدون مقدمات تعرف انها علي قيد الحياة والأهم انها تحمل كل هذا الحقد في داخلها ولمن؟ لبناتها! فعائلة حرب ماهي إلا  الجدة ونادر ابن عمتهم منة حرب رحمها الله ولكنه يعيش مع والده والخمس فتيات هن ورثاء عائلة حرب 

هاجر حرب، ساندي حرب الفتاة الضائعه منذ الطفولة ولأحد يعرف عنها شيء، ديا حرب، ميسون حرب، وأخيرا لمار حرب.... 

هؤلاء هن فتيات عائلة حرب.... 

بكت لمار بكل قوتها 

/ليه كده؟ ليه؟ ليه نمر بكل الظروف دي؟ معقولة أنا لمار حرب نجمة الروك المشهورة يحصل معاها كل الأحزان دي؟ معقولة؟ أنا لمار حرب هاحارب العالم كله بس عشان تفضل عيلتي كويسة وبخير.... يارب أعمل إيه.... 

خرجت لمار من غرفتها الي بار موجود في الفندق أخذت منه زجاجة خمر وخرجت لتجلس في مكان ما وحدها وتحاول الشرب كي تنسى كل ماتمر به 

صبت كأسين وشربتهم وهي تائهة تريد نسيان كل شئ تتمنى ان تفقد ذاكرتها كي لاتتذكر اي شئ لان عقلها مشتت الأن.... 

لم تحس بنفسها الا عندما جاء احد من خلفها وأمسك الزجاجة من يدها وبكل عنف ألقاها حتى تكسرت الف فتاتة صغيرة.... 

نيرا /هل ستظلي في حياة هذا الجنون للأبد؟ 

لمار /نيرا إذا سمحتي لأريد أحدا أو التحدث مع أحد في هذا التوقيت... 

نيرا /لمار هل ستعودين أو تفكرين بالعودة لحياة الإدمان؟ 

لمار /ومادخلكي؟ ابتعدي عني! لأريد شفقة من أحد أنا لمار حمزة حرب! ابنة أهم رجل أعمال في الشرق الأوسط كله! 

نيرا/اعرف ولكن.... 

لمار/ولكن ماذا؟ قلت لكي اتركيني وراحتي... 

نيرا /لن أترككي تعودين للإدمان ثانية أتفهمين؟ حتى ولو فعلتي أكثر مما أتوقع عليكي فهم ذلك جيدا... 

لمار /حسنا إفعلي مابوسعك.... 

قامت نيرا وشدت لمار غصبا عنها ناحية الحمام وبسرعه فتحت صنبور المياه وصبت عليها مياه بارده حتى شهقت لمار... شهقت من برودة المياة... 

لمار /نيرا يكفي مالذي تفعليه؟ 

نيرا /أريدكي ألا تضعفي لان هناك الالاف الذين يحاولون استغلال ضعفك ولكن عليكي الا تعطيهم فرصة لاستغلالك لاانتي ولا عائلتك، أو انتي تريدين هذا؟ 

لمار /لا لن أسمح بهذا... 

نيرا /إذا عليكي ان تعديني بأنكي لن تشربي هذا الكحول ثانية... هل تعديني؟ 

وقفت لمار تفكر... 

لمار /أعدك... 

نيرا /حسنا تعالي لنخرج كي تتحسن نفسيتك وسأعطيكي حبة للصداع أعرف انكي تعانين من الصداع اذا ادخلي وبدلي ملابسي المبللة كي لاتبردي وانا سأكون بانتظارك ومعي حبة الصداع... 

لمار /حسنا... 

دخلت لمار غرفة الملابس وبدأت في اختيار ملابسها بعناية  وفجأة وضعت يديها على مقدمة رأسها متألمة من. الصداع 

فأغمضت عينيها بألم ودخلت في نوبة من البكاء... 


******************************************

في منزل عائلة حرب... 

في غرفة هاجر... 

كانت نائمة وفجأة سمعت خبط على باب غرفتها فاعتدلت وسمحت للطارق بالدخول.... 

وكان مراد... 

فاستغربت هاجر مجيئه هنا وخصوصا انها لاتعرفه سوي عندما تقابلا هذا اليوم... فلماذا آتي؟ 

دخل مراد فوجد هاجر معتدله على تختها تحاول جاهدة التركيز واستيعاب وجوده هنا في تلك الغرفة.... 

هاجر /خير فيه حاجه؟ ايه اللي جابك هنا؟ 

أخفض مراد بصره ودخل.... 

مراد /انا آسف.. اني دخلت هنا بس سألت الشغالة قالتلي انها شافت حضرتك نايمة لما دخلت تنضف الأوضه... 

هاجر /أيوة وحضرتك جاي عايز ايه؟ 

مراد /بصراحه عاوز اتكلم معاكي في موضوع مهم، عارف ان احنا مانعرفش بعض غير النهاردة بس بصراحه اللي هاقولهولك بجد أنا مش قادر استنى غير لما أقولهولك... 

هاجر /اتفضل هالبس هدومي وانزل لحضرتك... 

مراد /طيب... 

وتركها وخرج... 

أما هي فجلست مكانها تستوعب حقيقة مايحدث حولها هذا الرجل لم تتعرف عليه سوي اليوم... 

ماقصته وماذا يريد أن يقول؟ 

ياترى ماهي الحكاية؟ ولماذا لم ينتظر حتى الصباح كي يأتي ويقول مايريد ان يقوله؟ ماذا أنتي فاعله ياهاجر؟ 

ماهي الحكاية؟ الأن أفكارها مشوشة لم تعرف ان تركز فيما حدث منذ دقائق معدودة.... 

ياإلهي ألهمني الشجاعه وكي استطيع ان اعرف مايدور في رأس مراد وماهي قصته.... 

قامت من تختها ودخلت غرفة ملابسها وارتدت اسدالا طويلا عندها منذ كانت شابة في العشرون 

وسرحت شعرها وخرجت لكي تستقبل مراد وتعرف ماذا يريد.... ؟

نزلت للأسف فوجدته شاردا ناظرا للأمام كأنه مشتتا يريد قول أشياء كثيره.... 

هاجر /خير؟ 

مراد /ممكن تقعدي...؟ 

هاجر /اتفضل قول عاوز ايه؟ 

مراد /هاجر أنا آسف اولا على الإزعاج بس انا مقدرتش استنى لبكرة وجاي اقولك حاجه وماشي... 

هاجر /اتفضل يامراد قول عايز ايه؟ 

مراد /بتوتر /انا... انا... انتي... 

هاجر /مالك يامراد؟ فيك ايه مش عارف تتكلم وللا إيه؟ 

مراد /لا بس... أصل... 

هاجر /فيه ايه يامراد؟ 

مراد /اصل بصراحه متوتر اوي.... 

هاجر ليه طيب؟ قول حضرتك جاي ليه بكل سهولة! 

هي ميسون جرالها حاجه؟ 

مراد /ميسون؟ لا لا مش ميسون انا جاي الموضوع ده جاي أقولهولك، وماحدش عارف بوجودي.... 

هاجر /طيب خير؟ 

مراد /بشجاعه /بصراحه ياهاجر... انا بحبك وعايز اتجوزك..! 

تفاجئت هاجر من كلامه جدا وظلت صامته... وفجأة... 


انتهى الفصل الرابع.... 

ياترى مارد هاجر على كلام مراد؟ ولماذا تسرع هكذا؟ وكيف أحبها من يوم وليلة ولم يرها سوي مرة واحدة؟ مالأمر؟ وماهو الموضوع؟ والأهم رد فعل هاجر مع ذكريات خالد وعرض مراد؟ وهل ميسون وراء هذا العرض؟ ومارد فعل العائلة بوجود هاجر وعرض مراد؟ 


رواية أسميته قدر 

تأليف 

أسماء العمري..... 

تم

المجد للقصص والحكايات رواية عشقتك باسم القدر الكاتبة اسماء العمري الفصل الثالث عشر و الرابع عشر 

الفصل الخمس عشر والسادس عشر 


تعليقات