أخر الاخبار

رواية و لقدرنا خطة جديدة الكاتبه اسماء العمري الجزاء الثاني من عشقتك باسم القدر الفصل الرابع

حصرياً على موقع المجد للقصص والحكايات 

رواية و لقدرنا خطة جديدة





 الكاتبه اسماء العمري الجزاء الثاني 


من عشقتك باسم القدر 

 الفصل الرابع

تعالي هنا رايحة فين؟ قلبي إزاي كدا ريحتيه؟ عارفه بحس معاكي بإيه؟

طمنتيني على عمري ياهديتي على طول صبري، كفاية إسمي صوتك حلاااااه❤️❤️


جلس يبكي بإنهيار لأول مرة يبكي هكذا منذ أن أحبها منذ أن أحبها وقلبه لايتحمل كل هذه الإختبارات لقد أرهقته تلك الفتاة التي أصبحت إدمان بالنسبة له لايحلم إلا بها


دخلت عمته عليه لتجده في هذه الحالة لتهمس لنفسها... معقولة في حب للدرجادي؟ معقولة كنت هارتكب ذنب كبير وإبعدهم عن بعض كدا ودا تحت إسم إني برد حق بنتي؟ لا كويس ان ربنا بعتلي إشارة إن اللي أنا كنت ناوية عليه دا غلط


لتردف بحنان....مراد!

مراد وهو يلتفت ويمسح دموعه كي لايري أحد ضعفه وإنهياره


مراد... إتفضلي ياعمتو

ليليان... هاتفضل كدا كتيير؟

مراد... قصدك ايه مش فاهم؟

ليليان... انت فاهم يامراد، هاجر بقالها شهر سايبه مصر، كل لما ترجع تختفي تاني، بذمتك لو بتحبك كانت سابتك ومشيت؟

مراد... لو سمحتي ياعمتو سيبيني في حالي

ليليان... وشغلك يإبني؟ انت بنيت إسمك دا بصعوبة، وبتهده بعمايلك دي، ليه بتعمل في نفسك كدا؟


مراد.... مش عارف أعمل حاجة ياعمتو، أنا عشقي ليها وصل لحد الإدمان وخايف تروح مني المرادي كمان

ليليان... بحنان... بس انت ياحبيبي معرفتهاش غير يومين بس وصلوك الإدمان كدا؟

مراد.... الحب مش محتاج شهور وسنين، النظرة الأولى كفيلة إن هي تحول حياتنا

ليليان.... يعني هاتفضل كدا يامراد؟

مراد.... مش عارف ياعمتو

ليليان... بتفكير.... طيب ماتسافر يامراد

مراد... بإستغراب.... أسافر؟ أسافر فين؟

ليليان... عند هاجر، كلنا عارفين انها في النرويج سافرلها وساعتها تقدر تواجهها بمشاعرك المرادي بجدية 

مراد... بسخرية... مانا واجهتها مرة وطلعت متجوزة 

ليليان... بدفاع... بس كانت مجبورة وانت عارف كدا كويس.. 

مراد.... إفرض رفضتني ورفضت مشاعري ياعمتو؟ هاعمل إيه وهادا ي قلبي إزاي؟ 

ليليان... بتشجيع... إنت ليه جبان؟ أنا عمري ماشفت ولاد أخواتي جبنا، ليه انت دلوقتي هاتتجابن؟ خليك شجاع لو مش هتقدر، يبقى أدفن مشاعرك معاك 

مراد.... هجرب ويارب المرادي تصيب معايا 

ليليان... بتطمين... إن شاء الله وبكره هاتدعيلي 

قام مراد وقبل يد عمته ثم قام من مكانه بحماس وتشجع كأن روحه عادت له 


وبعد يومان..... سافر مراد ليلتقي بها مراد وقد عرف من مصادره مكان عمله وذهب إلى هناك وإنتظرها ليلتقي بها وقد أوهمها أنها عن طريق الصدفة 

رواية و لقدرنا خطة جديدة الكاتبه اسماء العمري الجزاء الثاني من عشقتك باسم القدر 

 الفصل الرابع

هاجر... بصدمة..... مراد السعدني؟؟ بيعمل إيه هنا في أوروبا؟ 

ثم وبخت نفسها... إيه ياهاجر. ؟دا رجل أعمال ييجي في أي وقت مشاغله كتيير،، وأنا اللي فكرته جاي عشاني؟ وأني مهمة بالنسباله؟ يلا 


مراد... وهو يتصنع المفاجئة كأنه لم يكن ينتظر قدومها 

مراد.... إيه دا إنتي بتشتغلي هنا؟ 

هاجر... إزيك يامراد 

مراد... مش بخير ياهاجر 

هاجر تتلفت حولها بقلق..... مراد إنت شايف إن دا مكان للكلام في اللي فات؟ 

مراد... طيب إيه رأيك أعزمك؟ 

هاجر... تتصنع الغضب... بصفتك إيه؟ مراد؟ أنا مش من البنات 

لم تكمل جملتها حتى وضع يده على فمها ليسكتها 

لم يفكر كثيرا 

بل قام بالإنحناء على ركبتيه 

وقبل يديها برقة ثم صرخ بحب وبأعلي صوته 

..... هاجر حرب تتجوزيني؟ 

طبعا كلامهم بالمصري فمحدش فاهم هو بيقولها أيه؟ 😂 😂 😂 

فأدرك أن هذه ليست طريقة لائقه وهو في بلد أوروبي 

فصرخ بأعلى صوته بالإنجليزية فهي اللغه الأشهر بين الجميع 

هاجر حرب هل تقبلين الزواج بي؟ أنا أطلب الزواج منكي أمام الجميع 


ضحكت مراد من منظره هذا بكل قوتها فبحياتها لم تجد مجنونا في حياتها يعادله 

وإبتسمت في قلبها على هذه الفرصة الجديدة التي تقدمها لها الحياة وأن تعيش حياتها وتغتنم تلك الفرصة لكي تعطي لقلبها وقت لكي يسعد يكفي الحزن الذي لاقاه في السابق فهذا يكفي كثيرا 

رواية و لقدرنا خطة جديدة الكاتبه اسماء العمري الجزاء الثاني من عشقتك باسم القدر 

 الفصل الرابع

هاجر... أنا أوافق يامراد 

لم يصدق مراد أنه حصل على جوابها بكل هذه البساطة 

مراد... انتي بجد وافقتي؟ وبالسهولة كدا؟ أنا متخيل هابذل مجهودات غميقة 

هاجر... بمكر... يعني أرفض؟ 

مراد... بسرعه... لا لا دا أنا مصدقت 

هاجر.... إنت مجنون والله مجنون 😂😂

مراد... انتي اللي مجنونة ياهاجر، دوختيني بحبك وأخيرا 

هاجر... إسمع أنت لسه هاتستنا شهرين 

مراد.... بصدمة.... شهرين؟ 

هاجر... أنا لسه في شهور العدة ومافتش غير شهر، خد بالك... 

مراد... بتذكر... ربنا يعديهم على خير. 

هاجر... بتفكير ... في الوقت دا تظبط حياتك في مصر لإني ناوية نكون هنا نفسي أبعد عن المشاكل 

مراد... بحب... أنا معاكي في أي مكان ياهاجر، المهم نكون سوا ياروحي 

هاجر.... بحبك يامراد، بحبك يافؤاد قلبي ❤️ 

مراد.... يتذكر شيئا... مش هاتقوليلي مين فؤاد ده اللي ناديتيني بيه أخر مرة؟ 

هاجر.... بتنهيدة... حكاية طويلة وأظن قرب  وقت انك تعرف، يس مش دلوقت 

مراد... بطاعه.. .. أوكي 


عاد برأسه إلى الواقع على صوتها الذي يعتبر بالنسبة له بمثابة صوت أغنية رقيقة تعبر عن مدى حبه وطيبتها 


هاجر... مراد ! إنت فين ياعم، انا بقالي ساعه بكلمك وانت مش هنا خالص 

مراد... بتوهان... خير ياهاجر فيه حاجة؟ 

هاجر.... لا فيه شامبو يامراد مالك؟ 😂 سرحان في مين؟ 

مراد.... بخبث... في حتة مزة إنما إيه؟ طلقة، هيبة ومال وجمال وقمر ١٤ وبفكر أكلمها وأروح اتجوزها استنى أوريكي صورتها ياهاجر 

هاجر... بثقه... قوم يامراد عندنا ميتنج في الشركة وإنت عمال بتحب فيا في وقت الشغل؟ 

مراد... بخبث... لا انا مش بتكلم عليكي، أنا بتكلم عن واحدة عجبتني أووي هنا في النرويج 🇳🇴 

هاجر... بإبتسامة ثقة.... أوكي ياروحي، تحب تروح تتقدملها إمتى؟ 

مراد... بغضب مصطنع لاحظته هاجر.... هو انتي ليه مش بتغيري عليا زي البنات؟ 

هاجر... بثقة وفخر... أصل بصراحه ياحبيبي أنا واثقة في جوزي جدا ولو بص لواحدة غيري فده بيبقى تقصير من الزوجة لكن أنا مش مقصرة عشان كدا أنا ست طبيعيه وبحب جوزي وبثق فيه، ثقة عمياء 


مراد... بحب... للدرجادي ؟أنا للصراحه مشفتش ست كدا، وعشان كدا أنتي هاتفضلي في قلبي وحياتي ياروحي، بعشقك 


هاجر... يلا بينا نروح نخلص الشغل الأول 

مراد... بحب... يلا ياحبيبة قلب مراد 

بعشقك ياهاجر ياللي نورتي حياتي، أنا بس كده إتأكدت إن إختياراتي صح، وإني مختارتش غير الدهب الأصلي 


🌸🌸🌸🌸عشقتك بإسم القدر الجزء الثاني 

أسماء العمري ❤️🌸🌸🌸🌸


........ 🌸........ 🌸........ 🌸....... 🌸........ 🌸 

فجأة إفترقنا وفراقنا سرقنا من حضن بعض، بعد إتفاقنا وفاءنا القرب إتغير لبعد 💔💔😢😢


دخلت لمار إلى داخل الغرفة ثانية وهي تسبه في سرها 

صالح... إفتحي يالمار ،إنتي ليه بتعملي كدا؟ 

لمار... إنت مجنون ياصالح؟ 

صالح... طيب ممكن نتكلم أرجوكي بقا، أرجوكي

فتحت لمار الباب 

لمار.... بغضب... نعم 

صالح.... ممكن نتكلم؟ بس بقا كفاية فرهدة وكره بقا كده كفاية، بدل مأحبسك زي كل مرة 

لمار.... بسخرية....طب وإيه الجديد؟ طيب ماده اللي بيحصل كل يوم، مفيش جديد يعني... 

صالح... بغضب... طيب انتي ليه بتحاولي تختبري صبري وتجيبي سيرته قدامي؟ 

لمار... بحزن.... عشان دا حب 😍 عمري، عارف يعني إيه حب عمري.؟ 

صالح وهو قد وصل إلى قمة غضبه منها وبسبب هوسه لها 

قام بصفعها ووجهها به أثار ضربه لها في السابق عندما غابت عن الوعي 


لمار... بغضب... إنت إيه حيوان؟ ليه كدا؟ لييييييه؟ 

أيوة بحب كريم وهدور عليه وهخلعك واتجوز انا وكريم حب عمري 


قام صالح هذه المرة بخلع حزام بنطاله وقد فقد عقله عندما ذكرت فكرة تركه والزواج من رجل أخر 


نزل بالحزام على كل جسدها بكل غل فقد يتخيل أنها معه أخذ يجلدها بقوة وهي لم تتحمل مايفعله من تعذيب، ماهذا الهوس الذي أودي بحياتها الي الجحيم 

ماهذا الذي يسمى بوسواس الحب ♥ 


صدق من قال أن الحب إن زاد عن حده إنقلب ضده 


لمار... من بين دموعها... هاجر ! فينك،؟ سيباني ليييه؟ شفتي العذاب اللي بقيت فيه؟ لييييييه كداااا

؟ فينك ياكريم؟ 


كرييييييم؟؟؟؟ 

قالت هذه الجملة وغابت عن الوعي، توقف صالح فجأة بشهقة فقد زاد غبائه حينما ضربها بالخطأ على رأسها 

وسالت دمائها لتنتشر في كل مكان وهي كالجثة الهامدة


ولكنه سمع أخر كلماتها بغضب حارق..... كرييييييم؟


🌸..... 🌸...... 🌸...... 🌸....... 🌸...... 🌸..... 


كانتا تتسوقان بعدما أصبحتا كالأم وإبنتها 

ناظلي... بسعاده... ياه كان يوم أكتر من رائع ياساندي والله 

ساندي.... بسعاده مماثلة... متقلقيش هانيجي هنا كتيير 

ناظلي... تصدقي إني ماحستش بالسعادة دي من زمان؟ 

ساندي.... إحنا بدأنا صفحة جديدة، بلاش نكد بقا 

ناظلي.... معاكي حق، يلا بينا إحنا إتاأخرنا أووي 

ساندي... معاكي حق.. يلا عشان المحامي باعتلي إيميل لازم أشوفه بما إني مش في المكتب 


ناظلي.... طيب يلا... 

نظرت حولها بالصدفه 

ناظلي... بتنبيه.... حاسبي ياساندي... 

ولم تكمل جملتها حتى وقعت ساندي أرضا إثر إرتطام السيارة بها 

وقعت على الأرض تتألم جرت عليها ناظلي بسرعه 


ناظلي... تتعارك مع السائق... مش تفتح يأعمي؟ إنت مش عارف إنك سايق في منطقة شعبية؟ يبقى تاخد بالك ولا انت عمال تدوس في خلق الله كدا؟ 

ثم جرت على ساندي... إنتي كويسة؟ تعالي نروح المستوصف اللي في أخر الشارع 


ضحكت ساندي بخفوت... إسمها مستشفى مش مستوصف 

ناظلي... إحنا في إيه ولا في إيه؟ 


أما في السيارة... 

.... إنت وقفت ليه ياحمدي؟ 

حمدي.... للأسف فيه واحدة وقفت أدام العربية فجأة يانادر بيه 

نادر... بصدمة.... إيه؟ إنت مش معقول سواقتك زفت، حسابنا بعدين، انا بس انزل شوف ألموضوع 


نزل نادر ليري المتألمة التي وقعت أمام السيارة لكنه لم يرا أحد ولكن لمح التي تتألم وهي تمشي مع إمرأة تسندها 

حاول إيقافهم ولكن كانوا قد إبتعدوا 


دخل سيارته وهو يزفر بضيق... حمدي؟ إنت حسابك لما أخلص مهمتي وأرجع، ماهي مش طريقة دي، مش أول مرة تعمل بينا حادثة 


ماجدة.بجانبه.... إهدي يانادر بيه، 

نادر.... إنتي متأكدة ياماجدة إنها هي؟ 

ماجدة... إطمن يانادر بيه 

نادر... يارب ياماجدة يارب 


🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸


فزع عندما أحس أنها تناديه وهذه المرة غير كل مرة

كريم... بفزع... لا مش معقول، أنا نازل مصر لازم أشوفها


نورا... مالك ياكيمو ؟بتكلم نفسك؟ 😂

نادر... نورا... جالي شغل ضروري ولازم أسافر مصر ضروري، بس أطلب منك طلب؟

نورا... بقلق... مالك ياحبيبي؟ أطلب

كريم... ممكن تحضري مكاني الإجتماع؟ وهديكي كل حاجة. في الإجتماع واللي هيتقال والتفاصيل هاتبقي مع مدير أعمالي

نورا... بتفهم... حاضر ياحبيبي، بس خد بالك من نفسك، فاهم؟

كريم.. يقبل يدها... حاضر

نورا... هحضرلك شنطتك

كريم.... تسلميلي يارب

شرد فيها، فهو يعشقها ولكن ماذا عن هذه الرائعه التي لايوجد بها أي خطآ؟ ماذا يفعل؟ هل ينقذ حبه الذي يحتم عليه أم ينقذ واجبه الزوجي؟


ألهمني الصواب يالله لعلي عندما أعود من عند لمار أستطيع أن أجد مخرج لحيرتي


عشقتك بإسم القدر الجزء الثاني 

أسماء العمري 

🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸


في المصحة

ندخل بصحبته وهي قلقة جدا، فالمرة السابقة رفضت أن تقابلهم، لعل اليوم توافق أن تقابلهم

الطبيبة... ثواني بس وهارجعلكم، هشوفها وأرجع، بس أكيد هاتوافق

معتز... وانتي إيه اللي مخليكي واثقة كده؟ أخر مرة كنتي رافضة نزورها

الطبيبة... المرادي غير، ميسون بدأت تستجيب للعلاج وإتكلمت حتى لو زعقت المهم إنها إتكلمت


ديا... بفرحة... بجد يادكتورة؟

الطبيبة... ثواني

دخلت الطبيبة لترى ميسون ولكنها فجأة صرخت بأعلى صوتها

جعل العديد من الأطباء يهرعون على صوت الضجيج

دخلت ديا مع معتز وقلبها يدق بعنف

ديا..... ميسووووون؟

وجدوها ملقاه على الأرض والدماء تغطي جسدها

معتز... بسرعه هاتولنا دكتور يهتم بيها بسرعه

الطبيبة... حاضر هاروح أشوف دكتور حاتم، دي محاولة إنتحار

ديا... ببكاء... ليه ياربي، بخسر إخواتي واحدة ورا التانية، هاجر ووراها ساندي وبعدين لمار وبعدين تيتة وماجد وميسون كمان؟ كدا كتيير، يارب إيه الإختبار الصعب ده؟

معتز... بمواساه... ديا ،إهدي، أرجوكي إهدي، عشان خاطري وخاطر مروان ومراد لما إنتي كمان يجرالك حاجة، هانموت بعدها بقا؟


ديا... مش قادرة يامعتز ،مش قادرة، عيلتي إمرت، معقول؟ بقا هي دي عيلة حرب اللي كان الكل بيعملها ألف حساب؟ بقولك إيه عاوزاك ترن على هاجر، هاجر لازم ترجع أبوس إيدك، أنا معتش مستحملة، يلا والنبي

معتز.... حاضر، بس إهدي، تعالي أقعدي وخدي مراد في حضنك طمنيه وأنا هكون جنب ميسون


ديا.... بتنهيدة حزن.... حاضر، تعالي يامراد


مراد... بحزن... هي ماما مش راجعه تاني ياخالتو؟

ديا... بحزن... لا ياحبيبي هترجع، هي بس تعبانة شوية، بس هترجع

مراد... خالتو، ممكن بلاش تكذبي عليا، ماما بقالها سنة بعيدة عني، هي مش راجعه صح؟


ديا... والله هترجع وترجع احسن من الأول كمان

إدعيلها إنها ترجع وسطنا تاني

مراد... يارب ترجع، وحشتني أووي، بحبها أووي ياخالتو

ديا... وإحنا كمان بنحبها


🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸


كانت في غرفة الإجتماعات الفسيحة تقف بشموخ بدلا من زوجها فهي تسانده في كل شئ

فهي شريكة حياته وعليها مساندته والوقوف بجانبه


كانت تقف أمام كبار المستثمرين وللمنافسين بالبلد وخاصة شركة MSR

والتي معروف بنجاحها المعهود في السنوات الأخيرة 


كانت مندمجة في الإجتماع والحديث الجاد في العمل 

كانت تلاحظ هذا الثنائي الأكثر من رائع 

والتي تعرفت عليه للتو هاجر ومراد والتي عرفت أن هاجر شقيقة لمار صديقتها ومن إختارتها لتكون زوجة لحبيبها وهذا مراد صديق زوجها والذي إبتعد عنه لمدة ٤ سنوات 


حاولت أن تملي الفراغ بقلب كريم ولكنها تعلم يقينا أنه مازال يحبها ويود العودة لها ولكنه ملتزم بزوجته وإبنتيه ولهذا فإنه يشعر بالحيرة 

تعلم أيضا أنه سافر مصر ليس من أجل العمل فهي شريكته فكيف أن يكون هناك عمل بلا علمها 

ولهذا فهو إخترع العمل فقط من أجل ألا يجرح شعورها وهي تحترم به هذا 


هي تود أن تجمعه بلمار ولكن هو من يحاول ألا يجرح مشاعرها ولهذا يرفض ومن أجل بناته يرفض وبشده ولكن لقلبه عليه حق 


إستغلت معرفتها بوجود هاجر في النرويج لكي تجمعه بحبه المحطم حتى لو ستضحي بحياتها معه 

هذا لايعني أنها لاتحبه بالعكس فهي تعشقه 


ولكن في الوقت الذي يعتقد فيه الناس أن الحب تملك جهلو تماما أن في الحب تضحيات من أجل جعل من نحب سعداء 

فهي تعلم حيرته بين الحب والواجب 

الواجب هي وبناتها والحب هو ولمار 

إذا يغلب الحب على الواجب، وتغلب التضحية على التملك 

لن أنتظر كي يسوء قلبك ياحب عمري إن كانت سعادتك مقابل سعادتي لإختار سعادتك لأنها بالنسبة لي أغلى شئ أعيش من أجله 

َإن كان من أجل بناتي فأنا لأمن على تربيتهم في بيت يسوده الحب ليكبرا سويا في بيت تعششه المحبة 

رواية و لقدرنا خطة جديدة الكاتبه اسماء العمري الجزاء الثاني من عشقتك باسم القدر 

 الفصل الرابع

إذا ليربح الحب وخسئت الأنانية! ماذا سنأخذ مقابل الأنانية 


أنا أحترم زوجي وأفضله على كل البشر 


إذا عليا الإسراع في وضع خطة كي يتركني زوجي من دون أن يعلم أني أضحى من أجله

حتى لو أتي ذلك على حساب سمعتي

فأنا من هؤلاء الناس الذين يجدون في الحب والعظمة وقدسية


إذا لأفكر في خطة سريعه تعجل عودة لمار وكريم ولكن عليا أولا الإنتظار حتى أعلم كيف تعيش لمار حتى أستطيع جمعها بحب حياتها

حتى لاتذهب خطتي هدرا


🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸


إنتهى الإجتماع وودع المستثمرون بعضهم بعد أن تم توقيع عقد الشراكة بين الشركتين


تأبط مراد هاجر ومشي بكل غرور وهاجر تمشي بخجل كبير

هاجر...مراد ،الموظفين بيتفرجوا علينا

مراد... إيه ياهاجر؟ أنا جوزك علفكرة 😂

هاجر... بخجل... بس طريقتك وإنت مأنكج إيدك في إيدي ملفتة أووي

مراد... محدش له حاجة عندنا

، بس إنتي مالك مكنتش مركزة في الإجتماع أنا واخد بالي.، بتفكر في مين ياجميل؟ معقولة أنا شاغل بالك حتى وأنا جمبك؟

هاجر... بجدية... مراد !

مراد... قلب مراد

هاجر... أنا عاوزه أرجع مصر

مراد... بصدمة... ليه ؟

هاجر... قلبي مش مطمن، رغم إني عارفة إن إخواتي مش كويسين ومع ذلك فضلت بجبروتي هنا، بس المرادي قلقانة، حاسة إن ميسون ولمار مش كويسين


مراد... وإشمعنا الإحساس دا النهاردة؟

هاجر... مراد ،إحجزلنا أول طيارة لازم الولاد يرجعوا معانا، أنا هجيبهم ونجهز نفسنا

مراد... بجدية... تمام ،وأنا هعمل كام حاجة كدا عشان أظبط الشغل أونلاين الفترة دي وهعدي أخدكم على المطار

قبل أن يكمل جملته قاطعه أحدهم

مرااااد السعدني؟

تلفت مراد ليجدها فتاة شابة في ريعان شبابها ومظهرها يوحي بصغرها

مراد... بصدمة... صوفيا !

صوفيا... شو إتذكرتني؟ أنا كتيير مبسوطة، إنك لساتك عم تفكر فيني

مراد...بجدية وضيق... أخبارك إيه ياصوفيا؟

صوفيا... كتيير منيحة

نظرت لهاجر بدهشة... مين هاي مراد؟ معقولة تكون إختك؟

هاجر... بجدية.. هاجر حرب مراته

صوفيا.... بصدمة... مرته؟ إنت إمتى إتزوجت؟

هاجر... بثقة... أنا ومراد متجوزين من تلت سنين

صوفيا... ليش هيك مراد؟ ليش بتتزوج؟ وأنا ياللي مستنيتك لحتى أعرف وينك ونتزوج


مراد... نتجوز.؟ صوفيا، اللي فات بينا دا أصبح ماضي

صوفيا... بتصميم... لا مو ماضي يامراد، إنت حب حياتي

مراد... يشرح لهاجر... هاجر ممكن ماتفهمنيش غلط؟ دي صوفيا كانت زميلتي في الكلية من سوريا كانت بتدري في مصر وكنت وقتها صديقها مش أكتر حتى وقتها كنت بحب لارا

بس أرجوكي ماتفهميش غلط


صوفيا... بخبث... بس أنا حبيبتك.

هاجر ... بصدمة... حبيبته؟؟؟؟


🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸


وصلت السيارة أمام مبنى شبه عتيق ولكنه قوي وصلب في منطقة إمبابة

نادر... هو دا البيت ياماجدة متأكدة؟

ماجدة... أيوة يانادر بيه، بقولك جارتي

نادر... طيب تعالي معايا، أدخلي أنتي وقوليلهم ضيف وكده يلا

ماجدة... حاضر

دخلت ماجدة لتنادي لساندي

وهو يقف منتظر تلك اللحظة حتى يراها

أخذ يتذكر كل لحظاتهم سويا وهو يبتسم بشوق أخيرا ياساندي؟

ولكن قاطع تفكيره رنين هاتفه لم بجده سوي رقمها


نادر.. بتآفف... عاوزه إيه؟

نور... أنا في الشركة يانادر إنت فين؟

نادر... بتوتر... في الشركة؟ بتعملي إيه؟

نور... إنت فين؟

نادر... أنا في مشوار وجاي في الطريق

نور... عاوزاك ضروري ممكن تيجي؟

نادر... عاوزه ايه؟

نور... عاوزاك، ممكن تيجي؟ أو تقوللي إنت فين وأجيلك أنا؟

توتر نادر كثيرا خوفا من أن تعلم إنه هنا ليقابل ساندي فاعلم مكانها وتدمرها مثلما فعلت بالبقية وخوفا على أولاده

نور... إنت سرحت في إيه مترد عليا إنت فين؟ 

نادر... بتوتر.. أنا جايلك حالا، خليكي عندك 

نور... طيب يلا مستنياك 

نظر مطولا للبيت أمامه بحزن وشرود لكنه في قرارة نفسه أنه علم العنوان وسيعود حتما سيعود لقد وجد أملا لعودته إذا سيعود

ووعد نفسه أن سيجمع العائلة ثانية

هذا وعد ياجدتي


🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

عامل إيه في حياتك ياحبيبي طمني عليك؟ 💔دأنا ذكرياتك حب عمرك اللي مش ناسيك 💔


تسمر صالح في مكانه وهو ينظر إليها بحزن 

صالح... إيه اللي أنا هببته تاني ده؟ 

قام بقياس نبضها بحكم أنه طبيب وقام بتضميد رأسها والتي كانت تنزف بشدة من رأسها إستطاع أن يتحكم في النزيف فهو جراح معروف 

وبوقت قياسي أوصلها إلى المشفى بقلق فقد حاول أن يوقظها كما فعل في المرة السابقة ولكن بلا جدوى وماوتره أكثر وزاد قلقه هو عدم إنتظام نبضها ليردف بقلق... ياربي كان لازم أتغابي كدا؟ هو أنا علطول دبش حتى في حبي؟ 

ولكن مهلا أيها الإنسان أقصد الحيوان ، فلايوجد بشري طبيعي يتصرف هذه التصرفات تحت مسمى الحب وأي حب هذا الذي يوصل صاحبه لدرجة الجنون لا بل لدرجة المحظور 

لدرجة أنه يحاسب الإنسان الذي يحبه على النفس الذي يتنفسه وعلى تصرفاته بتلك الطريقة المجنونة التي تدفن الحب قبل أن يبدأ؟ 

وصل بها أمام المشفى الخاص به ودخل مسرعا يبحث عن عربة ترولي 

أخذها صديقه المسؤول عن الطوارئ 

وبعد عدة دقائق من الفحص 

صالح... خير ياأحمد ؟طمني؟ 

أحمد... محتاجة دكتور مخ وأعصاب ياصالح حالا، عشان يشخص حالتها بدقة، هي تقريبا جالها تلف في الأعصاب المتحكمة في المخ حاجة زي كدا وإحتمال كبير تفقد الذاكرة

صالح... بنفي.. إيه الكلام الكبير دا يأحمد؟ فين منير؟ 

أحمد... منير في مكتبه 

صالح... ناديه لي بسرعه 

وبعد وقت أتي منير طبيب المخ والأعصاب 

وقال نفس كلام أحمد ولكن بالتفصيل والدقة لأن هذا عمله 

ومن حديثه تأكد صالح أن لمار فقدت الذاكرة ولكن غير معروف نوع الفقدان إن كان جزئي أم كلي إن كان مؤقت أم دائم ♾ غير معروف 

أتي الطبيب ليواسي صديقه 

الطبيب... بشك... إيه اللي حصل بالظبط ياصالح؟ 

صالح... زي كل يوم يامنير مش عارف أتحكم في جنون حبي، ومش قادر آستوعب إنها لسه بتحب كريم، كل لما بتجيب في سيرته ببقا عاوز أقتله وأقتلها على كلامها 

منير... مش ملاحظ إن كريم إبن خالك؟ 

قاطع كلامهم 

صوت الممرضة تأتي مفزوعه 

الممرضة... دكتور منير إلحقني المريضة اللي في غرفة الطوارئ 

منير... برعب.... مالها؟ 


🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸


أسماء العمري..... 🌸 🌸 عشقتك بإسم القدر الجزء الثاني. 🌸 🌸 🌸

الفصل الخامس

تعليقات