ستعجبك

رواية و لقدرنا خطة جديدة الكاتبه اسماء العمري الجزاء الثاني من عشقتك باسم القدر الفصل الأول

رواية و لقدرنا خطة جديدة الكاتبه اسماء العمري الجزاء الثاني من عشقتك باسم القدر    الفصل الأول


حصرياً على موقع المجد


 للقصص والحكايات 


رواية و لقدرنا خطة جديدة 

الكاتبه اسماء العمري

 الجزاء الثاني 


من عشقتك باسم القدر 

 الفصل الأول

يستيقظ اخيرا من نومه ونظر الي جانبه فوجدها تنام كالملاك هكذا فهكذا يكون النائم لايعرف كم يبدو هادئا وجذابا في نومته 

قبل جبينها ومن ثم تحرك الي المطبخ وبدأ في تجهيز الفطور 

هكذا هي حياته معها منذ سنتان فهو يشعر بسعادة العالم حينما يرى ابتسامتها وحب العالم حينما يرى حبها له 

لقد احبها منذ النظرة الأولى وأصبح على يقين ذات يوم انها ستكون ملكه وحلاله 

وستكون هذه نعمة الله ورزق منه،،، فقد رزقه بأجمل هديه في الكون 


هي جميلته ومحبوبته وحب العالم كله لايكنه الا لها 

كان دائما متألما في فراقها عنه وكان يتألم اكثر حينما يعلم مدى المها بكل مافعلته فيها الحياة 

ولكنه كان متيقنا ان هذا الشقاء لابد وانه سينتهي يوما وسيبدأ يوم جديد يغمره السعادة 


الا يأتي بعد الليل بزوغ الفجر 

الا لهذا الظلام من نور؟ 

أحبها بكل ذرة من قلبه رغم ان لقائهم لم يتعدى ٢٤ ساعه وفراقهم دام بعدها لمدة ٣ سنوات وبعد عودتها كانت في حياة أخرى ولكن التقي بها وايضا لم يستمر اللقاء سوي أقل من ٢٤ ساعه اخرين. 

ولكن لنتخيل ان قلوبهم تتحرك خلال ٤٨ ساعه 

فهناك قلوب تحتاج لسنوات كي ترى هذا الحب ♥ وهناك قلوب لاتحتاج الا فقط لنظرة وبعدها تدوب 

هكذا يكون الحب ♥ حينما يكون القدر هو من يدبر لهذه القلوب العاشقه حينما يكون هناك شئ قدري فلا محال للشر او اي شئ يريد تدمير الحب فلا يوجد له مكان وسط شئ قدريا 


هكذا كانت حكاية النظرة التي اوقعت هاجر ومراد 

نظرة اوقعت مراد وغيرت فكرة هاجر 

انتهى الان الصراع العقلي وبدأت السعادة تغمر حياتهم بكل الحب ♥ والمودة 

فقد صدق من قال ان الحب ♥ نسيم ♥ الحياة 


بالفعل الحب ♥ نسيم رائع يغمر الحياة بالسعادة 

فاللهم سعادة كهذه السعادة التي اسعدت قلبين بعد المعاناة 


انتهى من تجهيز الفطور 

وبدأ ينظم الطاولة ورسم طاولة الفطور فلم تستيقظ مدبرة المنزل بعد 

نظر في ساعته فوجدها تشير الي السابعه والنصف 

رواية و لقدرنا خطة جديدة الكاتبه اسماء العمري الجزاء الثاني من عشقتك باسم القدر 

 الفصل الأول

ترك مأنهاه للتو 

ودخل الي غرفة الأطفال 

فوجدهم مازالوا غارقين في نومهم 

دخل وبدأ في ايقاظ خالد اولا 

مراد... خالد! ،! 

خالد.... بنعاس... نعم بابا،،، هي الساعه كام؟ 

مراد.... سبعه ونص ياحبيبي يلا فرفش كدا عشان الباص زمانه جاي 

خالد.... أوكي بابا 

مراد... هاصحي اخواتك علبال ماتقوم وتجهز نفسك 

خالد.... حاضر 


توجه الي غرفة رحيم ومازن فهم ينامون في غرفه واحدة 

رحيم.... بابا انا صاحي ماتقلقش عليا 

مراد... طيب يلا فيه مدرسة متنساش 

رحيم... روح بس بابا صحي مازن 

مراد... أوكي 

وذهب مراد الي تخت مازن 

مراد.... مازن 

لم يرد مازن فمازن اكثر واحد فيهم ينام ولايدري هكذا 

مراد.... مازن يامازن 

مازن... امم خير؟ 

رحيم.... مازن يلا قوم مازن عندنا دراسة 

مازن... شوية كدا وهقوم 

مراد بس الباص زمانه جاي 

مازن ..... أوكي هاصحصح وجاي وراكم 

مراد... بيأس.... اوكي 


تركهم ينهضون ويجهزون أنفسهم وذهب اخيرا الي غرفته

فوجدها مازالت غارقه في نومها

فاخذ يتحسس جبهتها بحنان شديد ومن ثم قبل جبينها بحب فنزلت دمعه من عينيه ليسمح بكل الدموع تنزل فرحا وشكرا لله انه وبعد كل ماحدث أنعم عليه بهذه النعمة الغالية


استيقظت هاجر أثر دموعه التي ملاءت وجهها

هاجر... بنعاس... صباح الخير يا قلبي

مراد.... صباح الورد والفل والياسمين يا أجلي ماشافت عيني 

هاجر.... دا ايه الرضا ده؟ 

مراد... هو الرضا دا من النهاردة بس؟ 

هاجر... بصراحه لا من سنتين وانا عايشه في سعادة،، حبيبي يامراد 

مراد.... وأنتي قلب ♥ مراد من جوا 

هاجر... نفسي مرة اعرف اقوم انا بدري وافاجئك زي مابتعمل كل يوم من سنتين 

مراد.... حبيبي انا مش بتعب ياريت كل التعب هايبقي زي التعب دا يبقى الحياة هونت علينا حاجات كتيير 

هاجر... طيي انا بس دقايق كدا وهقوم اخد شاور سريع كدا واجي على الفطار 

مراد.... أوكي روحي. 


💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎

في مصر.... 

تجلس لمار في غرفة منزلها تحبس نفسها وتتدب حظها 

دخل بعد قليل ذلك الشاب الذي التقت به منذ ٣ سنوات يوم رحيل هاجر 

انه صالح الربيعي ذلك الجراح الذي التقي بها ذلك اليوم والان أصبح زوجها ولكنها تعاني معه منذ ٣ سنوات 

فقد ضيعت من عمرها الكثير والكثير 

وكل هذا من أسباب عدم معرفتها لكثير من الأمور بدقة فعدم معرفتها لشخصية صالح أوقعتها في فخه 

صالح... صباح الخير يازوجتي العزيزة؟ 

لم ترد عليه لمار انما فضلت الصمت بعيون متحجرة أثر البكاء فلقد تعودت ان تكون هكذا منذ ثلاث سنوات انها لاتكره صالح انما تكره نفسها وتندب حظها لم ترضخ لنصيبها وتتزوج من كريم حبيب عمرها الذي كان علي استعداد تام ببيع العالم وما فيه مقابل سعادتها 

كان علي استعداد تام بإنتظارها عمرا ودهورا ولولا انها من باعته وفضلت اختها وهاهي اختها الان قد باعت الجميع الان وعادت هي الاخري لوحدتها لولا تمسك مراد بها أكثر من اللزوم هل هذا صدفه؟ 


ولماذا نقول صدفه ونقول أكثر من اللزوم؟؟؟؟ وكل شئ في حياة هاجر ليس له أي علاقة من الصدفه 

صالح... انتي هاتفضلي قاعدة كدا يعني؟ عاوز اتكلم معاكي بجدية... 

ردت لمار هذه المرة ولكن بألم وغضب ممزوجين 

لمار... نفس موضوع كل مرة؟ مش هااللي هانعيده هانزيده قولتلك مش عاوزه اخلف ومنك انت بالذات لا،، عن اذنك 

أمسكها من ذراعها بقسوة ألمتها وقال .... بقولك ايه؟ هاتقعدي ولا اقعدك بطريقتي؟؟ 

لمار... بألم... انت مجنون،، سيبني ايدي بتوجعني هاتكسرها 

قال هو ببرود متملك مجنون.... انا حر انتي ملكي ليا انا وبس يعني اعمل فيكي اللي انا عاوزه انا حر محدش شريكي فيكي،، فاعقلي كدا ونتكلم كلام كبار شوية 

لمار... بغضب... انت واحد مجنون وعاوز تتعالج،، فعلا انت عاوز تتعالج،، لما تكون البنت اللي انت بتحبها بتعذبها معاك بالشكل ده وبتحبها من اول يوم شفتها فيه مع اني بلعن اليوم اللي فكرت أغنى فيه للناس أمثالك،، من يوميها شاب حارم من الجواز عشان يتجوز روك ستار واتضح ان حبه ده مبقاش فيه عقل 

وزي مالأمثال الشعبية بتقول الشئ ان زاد عن حده انقلب ضده 

وانت بالظبط كدا حبك ده وداك في دوامة الجنان وخلاك مجنون وهلاس 


لم تصمت عن الكلام الا بعدما صفعها بقوة آلمتها وطرحتها أرضا 

بعدها استوعب مافعل فقام بالجثي علي ركبته واحتضانها بقوة 

لمار... طلقني ياصالح 😣😣

انصدم صالح من ردها ورغم انه يعذبها بحبه المجنون لها من ثلاث سنوات الي انها لم تنطقها الا الأن فأنصدم من ردها 

صالح بجنان حقيقي.... انتي ايه اللي بتقوليه ده؟ يعني بقولك عاوز أخلف منك وانتي تقوليلي طلقني أي عقل ومنطق يعقل كلامك ده؟ 

لمار... 😥وأي عقل ومنطق يعقل الهوس ده؟ ياريتني اتجوزت كريم من يوم ماتخطبطله علي الأقل كنت عيشت سعيدة براجل بيحبني بعقل 

صفعها مرة اخري لمجرد ذكرها اسمها مع اسم رجل اخر ظل يصفعها ويصفعها كالمجنون حتي غابت عن الوعي ونزف وجهها ولم يعي ان جسدها هو الاخر ينزف 

ففتح عينيه بصدمة ومن صدمته كاد ان يفقد الوعي 


***********************************************************************

💓💓💓💓💞💞💞💓💓💓💓💓💓💓

في النرويج....

يستيقظ من نومه على كابوسا مرعبا

فيتنهد بقوة

قامت هي الأخرى متلهفه حينما سمعت صوت فزعه

نورا... مالك ياكريم؟ اتفزعت كدا ليه؟ شفت نفس الكابوس؟

كريم... ايوة،، نفس الكابوس اللي بيجيني من سنتين ونصف

نورا.... يارب نعمل ايه بس في موضوع الكوابيس ده؟ من يومها وانا بقول أعرض نفسك على دكتور وانت رافض

كريم... نورا،، لو سمحتي ممكن بس تسيبيني دلوقتي وتكملي نومك؟

نورا... حاضر،، بس انت الجاني على نفسك بصراحه....

كريم... ماشي بس ارجوكي سيبيني مع نفسي 

نورا... حاضر 

تركها كريم وخرج الي البلكون وجلس علي الكرسي واراح ظهره للخلف وسمح لدموعه بالهطول 

كريم... ليه سبتها ياكريم ليه؟ ليه كدا؟ لا ياكريم لمار بتحبك،، انت سرعت وطاوعتها في جنانها طيب ماهاجر غلاوتها زي اختي بالظبط ليه انت طاوعتها وسيبتها للدرجادي هانت عليك للدرجادي بقتش بتعنيلك حاجة 


ثم عاد يقول... بس هي اتخلت عني وهي اللي جوزتني واحدة غيرها وبقالي بنت منها 

لمار فينك يالمار ياتري انتي عايشة ازاي؟ ياتري بتشتاقيلي زي مانا بشتاقلك رغم محاولاتي اللي دايما بتفشل إني أكرهك؟.. ؟؟؟

أنا دايما بقالي سنتين ونصف بحلم انك بتناديني وإنك عاوزاني أنقذك دايما بحس انك محتاجة مساعدة ومحتاجاني جمبك يارب تكوني بخير وتكوني لقيتي واحد ابن حلال يقدر قلبك لان برغم الاشتياق والحب الي اننا مانقدرش نرجع الماضي 

لان الحاضر بيقول مستحيل الماضي يرجع 

مش معقول هاظلم نورا البنت اللي مستحملاني علي الحلوة والمرة ومستحملاني رغم انها عارفه اني مش  عارف احبها ورغم كدا مابتعملش غير واجبها واجبها وبس انا دلوقتي بقيت أب وزوج 

مراتي وبناتي محتاجينلي ولازم أعيشلهم أتمني أنك تكوني لقيتي اللي يصونك ويقدرك 


ثم تنهد بقوة وهو يمسح دموعه... كمان ساعه كده ولا حاجة هاحاول اروح عند دكتور واشوف حل لموضوع الكوابيس ده... 

واكلم اي حد في مصر واطمن عليكي يالمار لان الكوابيس دي ماطمنش،، وواجعه قلبي ااوووي 

قاطع تفكيره رنين هاتفه 

كريم.... ألو...! ،!! 

المتصل.... سيد كريم هذا أنا مدير أعمالك سيد جانسون ،،وأود ان اخبرك ان اليوم  لديك اجتماع مهم تابع مع شركة MSR  for Media 

كريم... MSR؟ ؟؟؟أليس هذا شيئا غريبا سيد جانسون،،، تلك الشركة منذ ٤ سنوات وانا أسمع انها في لندن لسيدة أعمال كبيرة السيدة صوفيا روفي ولديها شريكا واحدا وكان اسمها MS أليست نفسها تلك المجموعه ؟. 

جانسون.... نعم سيد كريم،، ولكن علي حدود بحثي ومعلوماتي التي جمعتها فقد زاد شريك والفرع الرئيسي أصبح بلندن أما الفرع الفرعي بدأ هنا منذ عدة شهور..... 


كريم.... نعم لقد سمعت ذلك وهذا ماجعلني أتساءل 

جانسون.... انها هي بالضبط،، سيدي الإجتماع مهم وشركتنا تحتاج الي دعم من هذه المجموعه لكي نصعد سلم الأرتقاء والرقي. 


كريم..... متي الإجتماع؟.. 

جانسون.... الساعه العاشرة صباح هذا اليوم في  شركتنا وسيأتي الشركاء الثلاث بدلا من ارسال مندوبين لانهم يريدون رؤية كل شئ بعينيهم لأنهم بدأوا يسمعوا عنا فلهذا لابد ان يعرفوا كل شئ عن أصهارهم في العمل 


كريم.... حسنا سأحاول إلغاء الإجتماع والحضور،،، سلام 

جونسون... إلى اللقاء سيدي 

كريم.... إلي اللقاء 

الفصل الثاني

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -