ستعجبك

رواية و لقدرنا خطة جديدة الكاتبه اسماء العمري الجزاء الثاني من عشقتك باسم القدر





حصرياً على موقع 

المجد للقصص والحكايات 

رواية و لقدرنا خطة جديدة

 الكاتبه اسماء العمري 

الجزاء الثاني من


 عشقتك باسم القدر 

 الفصل الثاني تقف تنظر من شرفة غرفتها وهي تتأمل السكون الذي يشق الشارع الذي تقطن به

لقد مر ٣ سنوات علي طلاقها وهي وحيدة مع ابنها وابنتيها

تعيش علي مبدأ كراهية الرجال تريد البعد عنهم بكل الطرق التي تستطيع أن تفكر بها وتخطر لها

فمنذ خيانة. نادر لها تركت القاهرة وهي الأن تقطن في حارة شعبية بسيطة في إمبابة


دخلت صاحبة المنزل لتوقظها بعنف لتجدها تقف كعادتها علي الشرفة وتبكي


ناظلي... (سيدة في منتصف الأربعينيات،،، يظهر علي ملامحها القسوة الشديد وسوء معاشرة الجميع لها ومشهور عنها بأنها سليطة اللسان،،، لكن لا حل لساندي سوي ان تستأجر هنا كي الإيجار خفيف


ساندي تعمل بمكتب محامي كي تستطيع ان تصرف علي اولادها وكي تستطيع دفع إيجار المنزل من دون ان تتفوه سليطة اللسان هذه معها بكامة مهينة أو جارحة

لم ترضي ساندي أن تخبر أحد بأنها إبنة لعائلة. غنية ومشهورة لأنها تريد أن تبعد نفسها عن هذا العالم لاتريد أن يعلم أحد مكانها هي فقط تريد أن تعيش لنفسها ولأولادها 


لقد إشتاقت له كثيرا فالوقت مر سريعا وغدر بهم ولقد وصل بها الحال إلى هذا المكان 

ترى أي خطة قدرية ستحكم على حياتها هكذا 

لقد كرهت الرجال وهذا فقط لتجربتان فاشلتان 

فالأول تكرهه لأنه يستخدم السلطة لهواه ومتعته الشخصية والأخر لاتعرف غرضه من خلف خيانته 


فالأول كان أهون عليها من الثاني رغم أنه لايختلف عنه كثيرا 

ولكن هذا النصيب 


ناظلي.... انتي ياست ساندي هانم،، هو أكل ومرعه وقلت صانعه؟ ماتتلحلحي كدا يختي ،،لما انتي صاحيه من بدري زي كل يوم ماعملتيش حاجة مفيدة في البيت ليه؟ ولا انتي ممنكيش نفعه.؟ 


ساندي... وقد تجمعت الدموع في عينيها من جديد وهي تحس بأن الألام تتجمع في قلبها منذ الصغر.... 


في كل مرة تخفي دموعها خشية الهبوط أو أن يحس عليها أحد بالشفقة وأخفت ماضيها من أجل هذا السبب 


أحست تلك القاسية بالشفقة ولأول مرة تراها والدموع تتجمع في عينيها هكذا؟ 

أتبكي؟ أتلك هي ساندي الجريئة التي كنت أسبها وتتصنع لي البرود ولاتبالي؟ أتلك ساندي التي كنت أحاول خلق مشاكل معها لإعتدال يومي؟ 

أتبكي؟ كيف لها أن تبكي؟ لا أنا لأريد ساندي الضعيفه التي تبكي.... ولكن لماذا لم أفكر أنا في السبب الذي جعلها تأتي إلى هنا لكي تطلب سكن؟ 

ترى أي هموم الدنيا أتت بهذه المسكينة إلى هنا 


ساندي وهي ترى شرود ناظلي لتتعجب بأي شئ تفكر ناظلي؟ ترى أتفكر في إستغلال ضعفها الذي لم تستطع هي كبته اليوم مثل كل مرة 

كانت تدعو في داخلها أن يرق قلبها لها يوما حتى تستطيع التعايش مع هذا الواقع لأن مايحدث ليس جيدا على الإطلاق 


ساندي.... مدام ناظلي!! 

ناظلي... بفزع... فيه إيه؟ 

ثم رقت ولانت ملامحها وهي تدقق في عينيها ولأول مرة تحس بغموض عينيها المطفأة فلا بها أي بريق 

لأحد يحس بالألم سوى من مر به 


ناظلي... بحنان لأول مرة تعهده هذه السيدة  القاسية في حياتها 

ساندي... بتعجب من حنانها الذي ولأول مرة تعهده فيها... 

ساندي... فيه إيه؟ 

ناظلي... أول حاجة هقولهالك أنا أسفه يابنتي 

ساندي... بصدمة... على ايه؟ 

ناظلي... على معاملتي القاسية ليكي طول التلت سنين،، انا اسفه،، بس اللي مريت بيه محدش في الدنيا يستحمله لدرجة كرهني في نفسي وفي الناس 

رواية و لقدرنا خطة جديدة الكاتبه اسماء العمري الجزاء الثاني من عشقتك باسم القدر 

نظرت لها ساندي فوجدت طبقات من الدموع تحاول السقوط 

لأول مرة تراها هكذا... هل هذه ناظلي القاسية التي كانت لاتستريح حتى تأخذ ذنوب بلسانها السليط هذا؟ 

ناظلي... بحنان... عارفة إنك مستغرباني وليكي حق، ماهو محدش يعرف ايه اللي ورا الوش الخشب واللسان الطويل ده... 

ثم أجهشت بالبكاء وهي تكمل 

.... وراه واحده الدنيا قسمت وسطها من كتر الهموم والوجع أنا مش عارفه بقولك الكلام دا ليه؟ بس يمكن لما شفتك لأول مرة بتعيطي من تلت سنين حسيت ان مش انا الوحيدة اللي الدنيا واخده منها نصيبها 

رواية و لقدرنا خطة جديدة الكاتبه اسماء العمري الجزاء الثاني من عشقتك باسم القدر 

هدأت ملامح ساندي وقامت بإحتضان ناظلي بحنان تفتقده كثيرا لأنها لم تشعر به ناظلي كثيرا لقد سرق منها الوقت هذه اللحظات 


ساندي... بإبتسامة عذبة... طيب ممكن تقومي تغسلي وشك الجميل ده وتقعدي تستنى كدا لما افطر الولاد وأوديهم المدرسة وهاخد أجازة النهاردة عشان خاطرك ونبدأ بداية جديدة، إيه رأيك؟ 


إبتسمت ناظلي لأول مرة منذ زمن من قلبها 


ناظلي.... الظاهر كنت ظلماكي،، بس أوعدك هيبقى لينا كلام تاني من بداية صفحة بيضه... 

ساندي... يلا ياجميل كدا الأول، ،شفتي ضحكتك حلوه ازاي؟ أنا لازم أتفائل باليوم ده.. 


🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

في قصر عائلة حرب 

القصر الذي أصبح ميتا بمعنى الكلمة فقد فقد الكثير والكثير وبين طيات جدرانه تشهد بالألم والدموع والفرح والضحك ولكن الأن أين هذه الذكريات التي غطت الدموع يوما 


كما نعلم هاجر كانت أساس كيان هذا القصر وأتت ساندي مثل هاجر لتضيف عليه روحا لامثيل لها على الإطلاق روحا بمرحها ورومانسيتها الطاغية التي فقدتها هاجر قبل وقت طويل 


ولاننسي مشاغبات التوأمتان الشقيتان ميسون ولمار 

وجدية ديا التي طالما أضافت لهذا الكيان روحا خفيه،، ولاننسي نادر خفيف الظل المتيم بحبها 

ولايخلوا هذا الكيان من هذه المشاغبات 


هنا كانت ضحكة هاجر لأول مرة،، هنا حبت  (تحبو) ساندي هنا دمعت عيني ميسون بكاءا لضياع لعبتها الصغيرة،، هنا بكت الفتيات في حضن هاجر بعد سماع خبر موت والديهم ودموع أخرى خزت قلبهم وهي دموع الفراق على ساندي التي ضاعت وضاع أملهم معها 


هنا تجمعت العائلة من جديد وبدأوا بداية جديدة بداية من أمهم هاجر نهاية لزواجها من حبيبها ودكتورها ونهاية لكسرة قلبها بعد وفاته 


ومنها لزواج الفتيات واحدة تلو الأخرى 

لم يخلوا هذا المكان من تلك الذكريات رغم أن السنوات التي مرت مؤخرا تغير القصر بالكامل وتغيرت ديكوراته لتناسب الموضه والعصر 

رواية و لقدرنا خطة جديدة الكاتبه اسماء العمري الجزاء الثاني من عشقتك باسم القدر 

ولكن مهما جاءت الأيام وتركت الماضي فهو لن ينسى مهما مر ومهما حدث لن ينسى..... 🌸 😢😥


خرج من الحمام بهيئته الجديدة 

فذلك ليس نادر المعهود البشوش الضحوك المشاكس لقد نضبت إبتسامته وتقلصت ملامحه 

وهذا الذي كان يكره اللحية الطويلة فقد إتخذها 

وبرغم أنها نبتت بطريقه وسيمة إلى أنه يكره هيئته بدون حياته السابقه التي تمنى أن تعود 


لقد أصبح متزوجا للمرة الثانية لكنه يكره حياته هذه ولأن حياته ليست على هواه فقد أعطي كل طاقته للعمل حتى أنه بجهد نفسه به كي لايراها 

أهذا نادر؟ لأحد يصدق ذلك فهذا شبيها به فعلا لكن ليس هو.... 


تفحصها وهي تنام بهدوء بإحتقار كبير  وحقد وكراهية تمنى لو إستطاع زهق روحها على ماتسببت به ولعائلته من الألام والأحزان وقد وضع اللوم كله عليها لفراق الأخوات 

نظر إليها وجدها تنام كالملاك البرئ فمن يراها هكذا يحسب أنها ملاك لأننا حين ننام ننام على طبيعة الأطفال،،،، لكن من يراها ويعرفها أنها نائبة الشيطان في الخبث والمكر وكل ماهو شر... فننظر كيف أوقعت به بكل سهولة وتسببت في فراقه مع قلبه وأولاده..... 🌸 

صحيح هو قد أنجب منها ولكن لديه حنين مع ذكرياته أكثر.... 🌸 


دخل وأتمم إرتداء ملابسه وخرج 

لينزل الأسفل فيقابل صورة جدته المبتسمة وحولها 

تقف هاجر هي وديا ويقف هو وميسون على الناحية الأخرى 


وفي الصورة الأخرى هو وساندي وهاجر طفلته وجدته تحمل الطفله 

وفي صورة ثالثة تقف جدته مع ميسون ولمار وديا وأزواجهم 

وفي صور أخرى متفرقة للعائلة وضعت بإحترافية كبيرة 


نزلت دموعه رغما عنه فهو لم يتمالك نفسه وكل هذه الذكريات أمامه هكذا..... 

نادر... بدموع... ربنا يرحمك ياتيته 😢وحشتيني أووي كان نفسي تكوني جنبي تهوني عليا حياتي،، ربنا يرحمك..... 🌸 


أخذ يتجول كعادته ليتذكرها هي والبنات في كل ركن من القصر 

توجه ببصره للجدار الذي عليه صور هاجر مع خالد زوجها الأول الذي ملاء القصر بأجوائهم فإبتسم وتذكرهم 


فلاش بااااك.... 

كان عائد كعادته من الشركة فوجدهم جالسين سويا يبتسمون برومانسية ويتهامسون في هذه الغرفه التي كانت يوما غرفه لإجتماعات عائلية 

فقرر فصلهم بمزاحه المعتاد 😂😂

رواية و لقدرنا خطة جديدة الكاتبه اسماء العمري الجزاء الثاني من عشقتك باسم القدر 

خالد... أميرتي حبيبتي تؤمر مش بس هجبلها شيكولاته دا أنا هجبلها لين العصفور بنفسه تحت رجليها هي تؤمر هي والبيه الصغير اللي لسه مشرفش يشرف هو بس ويؤمرني هو ومامته بس بلاش نكتر شيكولاته اتفقنا؟

هاجر وهي تلوي شفتها مثل الأطفال.... ومين قالك إني عاوزه شيكولاته أنا عاوزه جوافه...

ثم إبتسمت مثل الأطفال.. 😀😀

أما هو فبقي في صدمة.... إييييييه ؟بتقولي إيييه ؟😂حبيبتي إحنا في الصيف هجبلك جوافه منين؟ وبعدين انتي لسه قايلة عاوزه شيكولاته إنتي مش لسه قايلة كدا؟


أما هو فأتى من خلفهم وهو يحاول تقليد هاجر

نادر بتقمص.... لا أنا قولت عاوزه جوافه هو أنا قولت شيكولاته؟


فزعت هاجر وخلفها خالد فوقع نادر أرضا وهو يقهقه من الضحك 😂😂

هاجر وهي تضع يدها على قلبها من الخضه...

هاجر... يخربيتك قطعتلي الخلف

نادر... بصدمة... نععععععم ؟قطعت لمين الخلف؟ والكرش ده رباني؟

سمعت هاجر صوت ضحكاته ولكن هذه المرة لم يكن سوى خالد

فنكزته في كتفه

خالد... بحزن مصطنع... اااااخ ااااه،، أنا مالي،، شكلك مانتش قادرة عليه جيتي عليا أنا

هاجر... معاك حق

ثم توجهت بمزاحها وأمسكت بالمخدة الصغيرة التي كانت تستند عليها وقامت برميها عليه

فلم تأتي عليه

فأخذ يخرج لها لسانه 🤪🤪مجاتش،، يابنتي تعالى أعلمك التنشيل يافاشلة؟

هاجر... بدهشة مصطنعه.... أنا فاشلة؟؟ كدا طيب تعالي بقا 😂

وقامت بالجري خلفه وهو يجري وهي تجري وخالد يقف يقهقه على المباراة بينهم 🤣🤣

حتى أمسكت هاجر بنادر وقامت بقضم ذراعه بقوه ألمته حتى كاد أن يصرخ

رواية و لقدرنا خطة جديدة الكاتبه اسماء العمري الجزاء الثاني من عشقتك باسم القدر 

نادر... وهو يبعدها عنه... يابنت العضاضة. إيه ده هو انتي إيه كلب مابياكلش لحمة؟ ماتلحقني ياعم خالد ولا انت عجبك اللي مراتك بتعمله؟ واقف تقهقه وخلاص   ☹️

خالد.... أنا مالي ياعم 😂😂إنت اللي بدأت حد قالك تستفزها،،، إستحمل هرموناتها بقى😂😂

نادر.... بغيظ... بقي كدا،، طيب تعالي 😡

وحاول الوصول لضربه بمرحه المعتاد وغضبه المصطنع

توقفت هاجر بينهم بمرحها

هاجر... لو قربتله هاعضك في حتة تانية 😉

نادر، 😳نععععم؟ إنتي يابت استنى

وأخذ المخدة ليضربها بها فالتقطها خالد بخفه قبل أن تصل إليها

وأخذوا يمرحون سويا...... 🌸


باااااااك

نادر... بإبتسامة على تلك الذكريات... الله يرحمك ياخالد،، الله يرحمك ياتيته  ويرحمك ياماجد  ويرجعكم بيتكم يابنات وتنوروه

ثم أكمل وهو يزفر بحقد... وتطردوا الشياطين اللي مالية البيت.... 🌸


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


في مكان آخر راقي وجميل وأكثر عصرية

إنه قصر عائلة السعدني الجديد الذي إنتقلوا إليه مؤخرا.....🌸

في غرفتهم الجديدة.....


قامت ودخلت إلى الحمام وتوضأت وصلت فرضها

وخرجت وجدته يجلس بجانب طفلها الرضيع الذي يبكي بشدة من الجوع

ديا.... صباح الخير ياحبيبي؟

معتز... ببشاشة ..... صباح الورد... 🌸 

ديا.... مروان باشا معذبنا تعالى ياباشا،، كل يوم كدا تصحى بابا بدري؟ ينفع.؟ بابا بييجي متأخر من الشغل وتعبان ينفع نصحيه... ؟😂 يلا تعالي ياباشا عشان تغير الأول... 

ونظرت بعدها لمعتز... نام انت كمل نوم يامعتز.. 

نظر لها معتز بحب 

فهي حياته وروحه لقد ساعدها أخيرا في تخطي أزمة الإكتئاب بعد موت جدتها وتفرق وتشتت عائلتهم 


معتز... عندي ليكي مفاجأة... 

ديا .... بحب... خير ؟

معتز... قدرت أجيب تصريح نقدر نزور ميسون النهاردة 

ديا... بفرحه... بجد ؟! 

معتز... أيوة بجد.. بس هاناخد مراد ابنها معانا يمكن تقبل تتكلم معانا لما تشوفه 

ديا... ربنا يخليك ليا يامعتز...ومايحرمنيش منك ولا من وجودك جنبي... 🌸 

معتز... استاهل حاجة حلوة على الخبر ده ولا لا؟ 

سألها وهو يغمر لها 😉

فنكزته في كتفه بمزاح... عيب يامعتز،، بطل قلة أدب.. 

معتز... بخبث... انتي دايما تفهميني غلط؟ أنا بس عاوز بوسة... 

ديا... بخجل .. بس يامعتز 


معتز... ماشي... علفكرة فيه مفاجأة تانية.. 

ديا... مفاجأة إيه؟ 

معتز... دي بقا ماينفعش أقولهالك دلوقتي الا في وقتها... 

ديا... شوقتني يامعتز ،،قوللي بقا 

معتز... وهو يستفزها..... لاااااااء

قامت ديا وباسته على خده بحب... كده هاتقوللي؟ 

إبتسم بمكر... 🌸 ماشي بس ليه كمان واحدة 

ديا... بفضول... قوللي بقا... 🌸 

معتز... جهزي نفسك هانسافر بكره.. 

نضبت إبتسامتها... معتز انا مبحبش السفر وانت عارف كدا كويس 

معتز... عارف، بس فيه حد هاتموتي وتشوفيه حتى لو في أخر بلاد الدنيا حتى لو بتكرهي السفر 


ديا... بحماس وقد فهمت مقصده.... هاجرررررر!!!! 

معتز... وهو يومئ برأسه... أيوة هي هاجر 

ديا.... بحب... بجد؟؟ ربنا يخليك ليا انا هاستعد نزور ميسون ونسافر لهاجر 

معتز... ماستحقش حاجة كدا كمان،، انا مبحبش الكلام الناشف ربنا يخليك ليا وكدا،، خلي كلامك عملي 

ديا... قليل الأدب،، أنا داخلة أغير لمروان 

معتز وهو يضحك على خجلها وتهرب من أمامه 

معتز... الله يرحمك ياماجد،،، الله يرحمك انت اللي علمتني الرومانسية... والحنية... 


فلااااش باااااك... 

كانا يجلسان سويا 

ماجد... بس ياسطا انت داخل على جواز وانا اخوك الصغير بس الخبرة اسمع بقا من الخبرة... 

معتز وهو يضحك على أخيه الصغير..... الله عليك يازمن الصغير بيعلم الكبير بس ماشي ملحوقه قوللي يأبوالعريف هاعمل إيه؟ 

ماجد...بحزن مصطنع.... بقي كده،، طيب روح شوف مراد صاحبك اللي من دورك اللي بيحب في هاجر دا هاتلاقيه خبره في الحب،، قوم يلااا من هنا 


معتز... وهو  يضحك مرة أخرى على أخيه... خلاص خلاص... مراد مين اللي هايقوللي ياعم فاضله شويه ويقلب على قيس مجنون ليلى برغم إنه صعبان عليا،، بس هو أوفر أوووي 

ماجد.... في دي معاك حق فعلا هو أوفر،، بس إخلص بقا عشان أقولك الكلمتين... 


معتز .... إتفضل ياباشا.. 

ماجد... أول حاجة على قلب الست إمدحها حسسها بنفسها،، حسسها بأنوثتها بحبك ليها بحنيتك عليها وخوفك لو جرالها حاجة 

دي أول خطوة عشان تعرف تحب ماهو مش أي حد يقول أنا بحب يبقى هو حب بجد لازم يتأكد إنه مستعد يضحي بكل حاجة في حياته عشان خاطر حبيبته فاهمني؟ 

حاسسها بالأمان إن أنت ملجأها ومهربها من هموم الدنيا،، حاسسها انك صاحبها قبل ماتبقى جوزها عشان أي حاجة تحصل تحكيلها،، خليك حنين عليها شاركها همومك وحياتك هاتلاقيها ونعم السند ليك 

وهاتشيلك في عينيها 

أكتر حاجة الست بتتوجع منها الخيانة ولو حتى بالكلام 

معتز... بضحك... هو فيه خيانة بالكلام وبالفعل؟ 

ماجد... بجدية... أيوة.. يعني ماينفعش تتغازل في ست تانية قدامها لإن دا بيجرح أنوثتها،، خليك فاكر ان دي اكتر حاجة بتوجع الست وانك تتجاهلها 


لو قدرت تعمل كل دا بشكل صح؟ هاتلاقيها ونعم الزوجة والحبيبة والأخت والأم والصديقة..... 🌸 


معتز... بجدية... رغم اني أكبر منك،، بس انا اقدر اقول اني فخور انك اخويا 


ماجد.... ربنا يخليك ليا ياحبيبي... 


معتز وهو يحتضنه.... ويخليك ليا .... 🌸 


باااااك.... 

نزلت دموعه 

معتز.... الله يرحمك،،، ماتخافش ياحبيبي،، مراتك وابنك في عينيا وهاقف جنبها لحد ماتسترد نفسها وعافيتها.... 


🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸


في إحدى المصحات النفسية في القاهرة 

وفي إحدى الغرف تجلس منكمشة على نفسها وشاردة الذهن طوال الوقت ذهنها مشغول بالتفكير ولسانها متوقف عن الكلام 

هي هنا منذ سنة منذ وفاة جدتها وماجد في نفس اليوم إضافة إلى تشتت أخواتها سفر هاجر وإختفاء ساندي بعد فراقها هي ونادر وتعاسة نادر بعدما وقع مع تلك الأفعى نور وأيضا تعاسة لارا بعد سفر كريم وتزوجها من هذا المجنون 


كل هذا له أثر في حالتها هذه..... 🌸 😥


الطبيبة المعالجة... ميسون!!! ميسون!!! يلا عشان تفطري وتاخدي الدوا 

ولكن مثل كل يوم لاتبالي 


جلست الطبيبة جانبها بيأس فمحاولاتها في معالجتها كلها تبوء بالفشل.... 

الطبيبة... بحزن ويأس... لحد إمتى ياميسون؟ ها؟ تقدري تقولي هاتفضلي ساكتة لحد إمتى؟ 


وأخيرا خرجت من سكوتها لتوجه لها هذا السؤال..... لحد مايرجع اللي راح... تقدروا ترجعوه؟ تقدروا ترجعولي تيته؟؟ تقدروا ترجعولي ماجد؟ تقدروا ترجعولي إخواتي البنات؟ وهاجر تقدروا ترجعوهالي؟؟؟ ترجعولي ذكرياتي؟؟؟ حياتي؟؟؟ 



عشقتك بإسم القدر الجزء الثاني 

Asmaa El3mary ❤️

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -