القائمة الرئيسية

الصفحات

روايه قرار صعب الفصل الثاني بقلم هويدا زغلول


 روايه قرار صعب

الفصل الثاني

بقلم هويدا زغلول

ميار :انا مش فاهمه حاجه 

محمود :ابني سامح جاي من امريكا وخلاص انا كلمت بابا عنك 

ميار :وانا مش موافقه 

حاتم:خلاص يا ميار اسكتي 

ميار :مش هسكت في أي انت دمرت حياتنا من يوم ما جيت ومش فاهمه حاجه 

محمود :سكت البت دي يا حاتم 

حاتم :اسكتي يا ميار 

ميار :لا ومش موافقه علي اللي قولت عليه 

محمود :ده مش بمزاجك 

ميار :بابا اتكلم 

محمود :معندوش كلام يقولوا ليكي 

حاتم:هتتجوزي ابن عمك 

ميار :لا مش هيحصل وطلعت الأوضه واتصلت ب جلال 

جلال :ايوه يا ميار 

ميار :انا مخنوقه اوي ومش لاقيه حد اتكلم معاه 

جلال :مالك بس يا حبيبتي فيكي اي 

ميار :في حاجه غريبه بتحصل انا مش فاهمها 

جلال :اتكلمي انا سامعك 

ميار :عمي من يوم ما جه والبيت كله انقلب مش فاهمه في أي الكل بيمسع كلامه 

جلال :طيب دي حاجه وحشه 

ميار :دلوقتي مش موافقين علي جوزنا 

جلال :نعم ازاي بعد ما كلمت بابكي

ميار :ارجوك يا جلال اهدي علشان نعرف نتكلم 

جلال :واي الجديد بقي 

ميار :مش فاهمه والله في أي 

جلال :اه طبعا دكتوره كبيره عندها مستشفي وبنت رجل اعمال كبير هتبص لواحد زي 

ميار :بلاش طريقه الكلام دي 

جلال :هي بانت رت ميار سلام 

ميار :الو الو يا جلال وقفل السكه وفضلت تعيط 

وبليل طلع حاتم اوضه ميار 

حاتم:اي مش نزلتي تكلي معانا ليه 

ميار :مش جعانه 

حاتم :سامحني يا بنتي مش قادر اقول لعمك لا 

ميار : ليه عايزه اعرف السبب 

حاتم :السبب أن عمك مع ورق ليا ممكن يوديني في داهيه بسببه 

ميار :ليه انت عمرك ما عملت حاجه غلط 

حاتم :زمان عملت غلط كبير 

ميار :مش فاهمه كلامك يا بابا 

حاتم:مش وقته كلام بس انتي لو بتحبني بجد لازم تضحي 

ميار :ازاي اتجوز واحد معرفوش 

حاتم :سامح محترم مش زي ابو خالص 

ميار : وجلال يا بابا انا بحبه جدا 

حاتم :ميار علشان خاطري 

ميار :انا مش عارفه اتكلم 

منيره :الحق يا حاتم ثريا هانم مس بترد عليا 

ميار :نانا 

حاتم :أمي ودخل الاوضه وكانت ماتت 

والكل قاعد في العزا 

محمود:البقاء لله 

اسامه :انت ازاي بارد كده 

حاتم :اسامه امسك اعصابك 

اسامه :انا مش عارف ازاي وفقت اشترك معاكم 

حاتم :اسكت خالص مش عايز كلام 

محمود :اسامه انا ساكت بس احترما لاخونا الكبير 

اسامه :انت اي شيطان جيت لينا من انهي داهيه 

محمود :بكره لما يكون معاك فلوس كتير هتشكرني علي اللي عملته 

اسامه :انا مش عايز حاجه مش عايز فلوس 

حاتم :ممكن تسكتوا الناس بدأت تبص علينا 

محمود :البركه في اخوك 

حاتم :محمود انت من يوم ما رجعت وانت تاعب لينا اعصابنا 

محمود :ليه انا اللي بتاجر في الآثار 

حاتم :وطي صوتك انت عايز تودينا في داهيه 

محمود:يبقي تقول لاخوك يسكت خالص 

حاتم :بس يا اسامه 

اسامه :طول ما انت خايف منه ليه حق يعمل اكتر من كده انا ماشي 

محمود :يلا بينا 

اسامه :علي فين 

محمود :سامح في المطار 

اسامه :نعم انت عايزها نمشي دلوقتي 

محمود اه تمام خليك وانا اروح واجي 

ورجع متاخر الكل كان قاعد 

محمود :مساء الخير 

اسامه :مساء الخير 

محمود ابني سامح 

حاتم :اهلا يابني 

سامح :مساء الخير عليكم 

ميار :تصبحوا علي خير 

محمود :رايحه فين مش تسلمي علي خطيبك 

حاتم :كفايه بقي انت مستفز اوي 

اسامه :اهدي يا حاتم 

حاتم :مش وقته وهو عامل يتكلم ازاي 

محمود :,انت بتمد ايدك عليا يا حاتم 

اسامه :مش يقصد والله 

محمود :وربنا لعرفك غلطت 

ميار خدت السكينه وجريت علي عمها كانت عايزه تخلص منه 

يتبع

الفصل الثالث

تعليقات