أخر الاخبار

رواية الشقة المسكونة الفصل الثالث لكاتبة هويدا زغلول

 


الشقه المسكونه

#الحقله الثالثه

#بقلم دوداا حوده

وفاء :اه فاضي تمام يا ماما ثانيه والأكل يبقي جاهز ودخلت المطبخ انتي ست مفتريه بتفكروا تجنوني انتي وابنك بس والله ما هيحصل انا عارفه الشغل ده كويس ومصطفي جه

مصطفي :مساء الخير

الام :مساء الخير يابني

مصطفي :انتي هنا منوره يا ماما

الام :مهو باين كان مالو بيتك ابوك بس يابني

مصطفي :مش وقته يا ماما بالله عليكي وبعدين هو انا هسيبك انا هفضل عندك برضه كل خميس وجمعه هجيلك

وفاء :معقول هتسبنا في الشقه الجديده لوحدنا

مصطفي :لاطبعا كلنا هنروح

وفاء :لا عالاقل في الاول بس انا عايزه البنات تتعود علي الشقه

مصطفي :اي الكلام ده

الام : اه منا عارفه يا ابني مراتك مش بتحبني ومش عايزه تيجي عندي

وفاء :انا مقصدتش يا ماما امي اللي اسمها امي مش ببات عندها بروح وبرجع ابات في شقتي

الام : ماشي براحتك حطوا الغدا واتغدوا

مصطفي :انا هروح اوصل ماما

وفاء :ماشي مش مامتك حبت تكمل اللي انت بتعمله

مصطفي :مش فاهم بتقولي اي

وفاء :وحده جارتنا نزلت طبق مكرونه ومامتك كانت جعانه قولتها الطبق اهو ودخلت الأوضاع وخرجت بتقولي الطبق فاضي

مصطفي :انتي مش عايزه تصدقي أن فيه حاجه غريبه في البيت برحتك سلا ومشي وسبها وسمعت ردوي بتتكلم في الاوضه

وفاء :رودي مش قولت كام مره متتكلميش معاه العروسه

رودي :هي اللي بتكلمني يا ماما

وفاء :في عروسه بتتكلم برضه اهي اختك جايه بكره واتكلمي معاها برحتك

رودي :لما تيجي ريناد هتنام فين

وفاء :معاكي يا حبيبتي في نفس الاوضه

رودي :سوسن مش موافقه أن ريناد تنام معانا وبتقول لو جت هتقتلها

وفاء : هههههههههههه سوسن مين العروسه

رودي :لا سوسن اللي قاعده جمبك دي وبتلعب في شعرك

وفاء حست أن جسمها كله منمل ومش قادره تتحرك وخايفه تبص جمبها بس بصت مش لقت حد طيب نامي يا حبيبتي دلوقتي وسمعت صوت صويت جاي من الدور اللي فوق قفلت الباب وطلعت تشوف في اي

خبطت فتحت سميحه

banner
سميحه :تعالي اتفضلي ادخلي

ودخلت وفاء كانت الشقه ظالمه اوي وفيها نور بسيط جدا

وفاء :انا سمعت صويت قولت اطلع اطمن عليكي

سميحه :سوسن بنتي مجناني

وفاء :سوسن تصدقي انا بنتي سمت العروسه سوسن

سميحه:عارفه وفرحت اوي

وفاء :وانتي عرفتي منين

سميحه :كنت وافقه في البلكونه وسمعتها وهي بتكلمها

وفاء :نفسي اخليها تبطل الحركه دي والله مش عارفه

سميحه :خليها تلعب معاها هي فرحنا اوي

وفاء :مين اللي فرحنا

سميحه :بنتك اكيد فرحنا بيها المهم المكرونه عجبتك

وفاء :بصراحه مكلتش منها اصل حماتي كانت عندي وكانت جعانه اوي وكلتها

سميحه :بس كان لازم انتي اللي تكليها

وفاء :نعم مش فاهمه كلامك

سميحه :اقصد علشان تقولي رايك فيها اي

وفاء :تتعوض ياحبيبتي بعد اذنك

سميحه : رايحه فين لازم تشربي حاجه

وفاء : تتعوض اصل البت لوحدها

سمحيه:معاها سوسن

وفاء :سوسن بنتك ؟

سميحه :لا العروسه مش بتقولي العروسه اسمها سوسن

وفاء :اه اه لا معلش بعد اذنك ونزلت وكانت حاسه بخوف اول مره تحس بيه من ناحيه العماره شكل سميحه مريض مش نفس الشكل اللي شفتها بيه اول مره عينها عالطول مفتوحه مش بتبربش خالص ضحكتها غريبه اوي بس محبتش تقول لمصطفي حاجه اسماء كانت معديه بالعربيه شافت عبير

اسماء :عبير ازيك لي مش سافرتي ليه

عبير :اه السفر اتاجل هي صحبتك عامله اي في الشقه

اسماء :مبسوطه بيها اوي ربنا يخليكي يا حبيبتي

عبير :مش معقول اشمعنا هي

اسماء :مش فاهمه قصدك اي يعني اي

عبير :بوصي بصراحه انا مش مسافره الشقه دي مسكونه روح وحده وبنتها هي والشقه اللي فوقيها ولما سألنا عرفنا أن كان ساكن وحده اسمها سميحه وبنتها سوسن وحماتها كانت في الدور اللي فوق وكانت دجاله كبيره اوي وفي يوم كانت حماتها بتحضر جن وكانت مولعه بتوجاز قريب منها بتولع منه الورق البوتاجاز ده مسك في العفش بس اللي مات سميحه وبنتها سوسن ولحد دلوقتي مش لاقين جثه حماتها

يتبع

الفصل التالي

تعليقات