روايه قرار صعب
الجزء السادس
بقلم هويدا زغلول
بردعي : عايزين ناخد باقي الحاجه
محمود :لا اهدي كده بقي مينفعش
دلوقتي لازم امشي اسامه الاول علي دماغي انا
بردعي :اسامه جبان زي ما قولت
محمود :بس مش عايزو يودينا في داهيه
بردعي :ماشي يا محمود لما نشوف
وقعد محمود عالكرسي وعامل يفكر
في كل حاجه حصلت وافتكر كمان
الكلام اللي حصل بينه وبين أمه يوم
ما رجع
#فلاش باك
محمود :الف سلامه عليكي يا امي
الام :الله يسلمك اقعد يا محمود
محمود :خير يا امي
الام :عايزه اقولك حاجه بس طبعا
مش عايزه الكلام ده حد يعرفه
محمود :قولي يا امي خير
الام :ابو العزم مش ابوك
محمود :نعم بتقولي اي
الام : اقعد اسمعني بس انا عارفه
إن الكلام ده صعب اوي عليك بس
والله يابني كان غصب عني
محمود: انتي بتقولي اي انا مش مصدق
الام :زمان كنت متجوزه واحد عرفي وبعدها مات وانا حامل فيك وكان صاحب ابو العزم اوي وكتر خيرو ابو العزم
كان عارف بالموضوع وكلمني وجه
واتجوزني
محمود :وطبعا انا اتكتبت ب اسمه
الام :وعمرو ما عملك أقل من عياله
محمود :وانتي جايه تقولي ليا الكلام
ده ليه دلوقتي
الام :علشان سمعتك وانت بتتكلم معاه
اخواتك وعرفت ب اللي حاتم عمله
وعرفت كمان انك بتهددو انك تبلغ عنه
انت يابني ورثت زيك زيهم من ابوهم
اوعي تعمل حاجه تضر اخواتك
محمود :اخواتي اي بقي دول ولاد ابو العزم
الام :محدش هيعرف بالكلام ده
بس لو فكرت تاذي حد من اخواتك
انا اللي هقف ليك
محمود :كمان بعد اللي عملتي
الام :منير كان هيتجوزني
محمود :بعد اي بقي
الام :متندمنيش أن قولت ليك
محمود :انتي قولتي علشان خايفه
علي عيالك
الام :وانت ابني برضه
محمود :ابنك اي بعد اللي عملتي ده
الام :انصدمت من رد الفعل وطي صوتك
محمود:صوت اي انتي ست واطيه
الام :اسمع يا محمود انا قولت ليك
علشان اخوك لو فكرت تاذي اخوك انا اللي
هقف ليك
محمود:اوعي كده وخرج
اسامه :امك بتزعق ليه
محمود:مصيبه سودا
حاتم :في أي حصل اي
محمود :امك سمعت الكلام عن العمليه
حاتم :اي بتقول اي
محمود:وعايزني أبلغ عنكم
اسامه :اشمعنا انت
محمود:هي عارفه أن مسافر عالطول
واكيد مليش في الحوار ده
حاتم :وانت هتعمل اي
محمود :مش عارف
حاتم :يستحيل أمي تفكر في كده
محمود :قولتك عرفت ب كل حاجه
اسامه :انا هتكلم معاها
محمود :اوعي لحد ما نشوف هنعمل
اي
حاتم :طيب والحل الحاجه مينفعش
تقعد في الفيلا اكتر من كده
محمود :الحل معاكم بس مش
عارف موافقين ولا لا
اسامه :انا معاك في اي حاجه
محمود :ماما تعبانه نريحها
حاتم :مش فاهم قصدك اي
محمود:لا انت فاهم كويس
اسامه :لا مش هيحصل انت اتجننت
محمود :خلاص بقي لفوا انتو حبل
المشنقه عليكم وعن نفسي بكره
نبقي برا البلد
اسامه :أمي متعرفش مكان الحاجه
محمود :عندك حق بس لو بلغت
بردعي برا الحوار وانا مليش فيه
ووروني بقي ناوين علي اي
اسامه :هنعمل اي
حاتم :مش هقتل امي
محمود:ومين قال هنقتلها الدوا بس مش هتغدوا
اسامه :لا
حاتم :لا وبعد كلام كتير فعلا سكتوا
علي أن محمود يعمل كده
#رجوع
وبعدها محمود حب يخلص من
حاتم وبعت حد اوضه نومه وقتله
وحد المسدس في ايدو علشان يبان
أنه انتحار
وفي بيت قديم دخلت ميار وامها
الام :تعالي يا ميار
ميار :البيت شكله قديم اوي
الام :بس حلو والله ولسه لما يتروق
طارق :يتروق مين هو حضرتك اللي
ناويه تعملي كده
الام :امال مين
طارق :لا طبعا واتصل بحد يعرفه
هبعتلك اللوكيشن دلوقتي
ميار :تعبتك معايا اوي يا طارق
طارق :عيب تقولي كده
ميار :بامانه انت حد كويس جدا
طارق :اي يا دكتوره الكلام ده
ميار :والله انا حاسه اني في كابوس
طارق :باذن الله هتفوقي منه
ميار :بس ممكن يكون بابا فعلا عمل كده
الام :والله ابوكي كان في حاجات كتير
الفتره اللي فاتت بيعملها معرفش يابنتي
ميار :هو قبل ما يموت قالي امشي من الفيلا
الام :انا مش عايزه حاجه غير أننا نعيش
في امان
ميار :اكيد وموبيل ميار رن
سامح :ازيك يا ميار
ميار :مين
سامح :انا سامح يابنتي
ميار :وجبت رقمي منين
سامح :هو صعب اجيب رقمك من البيت
اللي كنا عايشين في سوا
ميار :خير
سامح :عايز اقولك أن انا مليش علاقه
باللي حصل والله ومستعد اقف جمبك لحد
ما تخدي حقك من بابا
ميار :وهتقف معايا ضد ولادك
سامح :ايوه طبعا انتي لسه مش عرفاني
ميار :تمام يا سامح
سامح :ممكن تبعتي ليا اللكويشن
ميار :ليه
سامح :عايز ابقي اجي اشوف
طالبتكم
ميار :شكرا يا سامح
سامح : ياستي ارجوكي بس ابعتي
ميار :ماشي
طارق :اي فيه اي
ميار :عايز اللوكيشن
طارق :ليه
ميار :بيقول علشان يجيب لينا طلبتنا
طارق :لا طبعا
ميار :بتقول اي
طارق :اقصد لو في حاجه انا هجبها
ميار :والله سامح شكله كويس
طارق بلاش لو سمحت
ميار :تمام وبعدها جه راجل ومعاه
اتنين ب بنات
طارق :احنا خارجين وعايز لما اجي
استلم الشقه دي نظيفه
الام :هنروح فين
طارق :تعالي بس معايا ونزل
الام :الولد ده شكله بيحبك
ميار :بيحب اي بس يا ماما
الام :والله شكله كده
ميار :انا مش فايقه للكلام ده
الام :المشكله ان سامح كمان شكله
كده
ميار :مين ده لو اخر واحد في الدنيا
ونزلوا وركبوا عربيه طارق
وفي الفيلا بليل الكل نايم واوضه
محمود اتفتحت ودخلت واحده عامله
تتحسب وحس محمود ومسك المسدس
عزيزه :اي فيه اي ده انا
محمود :اتجننتي افرضي جوزك صحي
عزيزه :وحشتني وبعدين اسامه مش هنا
يتبع