القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية الشرسه الفصل السادس لكاتبة هويدا زغلول

رواية الشرسه كاملة


المجد للقصص والحكايات

 رواية الشرسه

 الفصل السادس

 لكاتبة هويدا زغلول  


#الشرسه
#الحلقه السادسه

#بقلم دوداا حوده

امنيه :وانت تعرف منين هو انت عايش معاهم ملناش دعوه

شادي :انتي مش فاهمه حاجه خدي الكوبيا دي كأنها كوبيتك وانا من غير ما تلاحظ هحط طوليا تانيه لمحمد وأرمي دي وانتي كوريا من جوه

امنيه : انا مش فاهمه حاجه

شادي : بعدين

امنيه :حاضر

وجت امنيه تدخل المطبخ

صافي :هي الكوبيا اللي قدام محمد دي اللي فيها علاجه

امنيه :اه بس هو علاج اي

صافي :نقط الضغط اصل ضغطه واطي

امنيه:علي عصير

صافي :اه مش بيحب ياخدوا علي مياه ومحمد بيكلم شادي من البلاكونه صافي غيرت الكوبيات وامنيه شفتها وفضلت متنحه مش بتتكلم وكلهم كانو قاعدين في الصاله

شادي :مالك يا امنيه

امنيه :ابدا يا حبيبي دوخه وهتروح

عفاف :يلا بينا يا جماعه وانا يا امنيه هعملك الاكل وبعتوا مع اختك

صافي :ليه واحنا مش في البيت احنا هنعمل

امنيه :لا شكرا مش عايزه اتعبك ماما عارفه الاكل اللي بحبه

صافي :طيب ماتقولي عليه وانا هعمله ليكي

امنيه :شكرا قولتك ماما هتعمل ليا

صافي :برحتك انا نازله

عفاف :عيب كده يا امنيه ليه قله الذوق دي

امنيه :ماما معلش الاكل لما تبعتي يطلع عالطول علي هنا ميدخلش عند خالتي

عفاف :لا انتي اتجننتي رسمي بتقولي اي

امنيه:ماما هفهمك بعدين ارجوكي اعملي اللي بقولك عليه لو صافي قالت هاتو اطلع الاكل اوعوا توافقوا وانا يومين ونعمل اكل في شقتي

عفاف. انا مش عارفه اي اللي غيرك كده

امنيه :بعدين ومشيوا كلهم

شادي :فيه اي انتي ليه عملتي كده

امنيه :الدواء مكنش لخوك

شادي :مش فاهم تقصدي اي

امنيه :الدواء كان ليك انت

شادي :بتقولي اي

امنيه :انا شوفتها.وهي بتغير الكوبيات وكانت فاهمه أن الكوبيا اللي قدام محمد اللي في الدواء بس اي الدواء ده ولسه بتعمل معاك كده

شادي :معقول اللي انا فيه ده بسببها هي

امنيه :مش عارفه هيبان وفعلا يومين وبقي شادي كويس وصافي طبعا مش عارفه تعمل حاجه لشادي ونزلوا تحت عند امهم

ام محمد :حبيبتي يا امنيه مش كنتوا رحتوا اي حته كده قضتوا شهر عسل

امنيه :اي مكان مع شادي عسل يا خالتي.

شادي :ربنا يخليكي ليا

صافي :ماتجيب المخلل يا محمد

شادي:مالك يا صافي اوعي يكون محمد مزعلك

صافي :محدش يقدر

شادي :بتقولي اي

صافي : انا مش زي اي حد وانا محدش يقدر يزعلني

امنيه :, عيب كده يا طنط صفاء

صافي :صفاء انتي مين قالك عالاسم ده واي طنط دي

امنيه :بحترم حضرتك

صافي :انا اسمي صافي واياك حد يقول صفاء دي تاني

وقامت من عالاكل

ام محمد :ليه كده يا امنيه

امنيه :والله ما اقصد انا اسفه يا أبيه محمد

محمد :ولا يهمك كلوا كلوا

صافي : هو انت مش سامع وانا عامله انده عليك

محمد :بنعلي صوتك ليه كده انتي متعرفيش حاجه اسمها احترام ما بنات الناس محترمه اهو انتي اي

صافي :يتعارك اسود انت بتقول ليا الكلام ده

محمد :ايوه ولو اسلوبك متعدلش معايا اقسم بالله لطلقك وارميكي في الشارع

صافي :خليك راجل واعملها ارمي اليمين

محمد : ابعدي عن وشي دلوقتي يا صافي

صافي؛انت مش راجل لو راجل ارمي اليمين

والكل متنح ليهم

شادي :وبعدين معاكي انزلي لو سمحت شقتك

صافي ؛وان منزلتش

امنيه :تعالي معايا فوق طيب

صافي ؛اوعي ايدك من عاليا محدش له دعوه بيا ونزلت

شادي :تعالي يا محمد عايزك امنيه خليكي هنا مع ماما لو سمحت

امنيه :حاضر يا حبيبي

وطلع محمد وشادي

شادي :فيه اي يا محمد انت ازاي مستحمل علي نفسك كده

محمد :بحبها والله

شادي :الله ينعل ابو الحب اللي يذل كده حرام عليك نفسك

محمد :مش عارف ابعد عنها

شادي : وانا مقولتش ابعد عنها اتجوز وحده تحترمك وهي اكيد هتتعدل وانت مبسوط يعني تقدر تفتح بدل البيت اتنين

محمد :ولو سبتني

شادي :هي مش بتحب تعيش عند اهلها وغصب عنها هتتعدل عدا شهر ومحمد قاعد في الشقه اللي في الرابع لوحده وجاب ليها عفش جديد وهي مش سأله فيه ولا مهتميه بيعمل اي وفي يوم كلهم قاعدين دخل محمد لابس بدله

ام محمد :الله رايح فين

محمد :رايح اجيب عروستي

صافي :نعم بتقول اي

محمد انا خطبت ورايح اجيب العروسه

ام محمد :منك لنفسك ملكش أهل

شادي :هو حر يا ماما يعمل اللي هو عايزه

صافي :طلقني يا محمد

محمد :برحتك يا صافي اجيب العروسه وأرمي عليكى اليمين

صافي :قلبك جمد يا محمد

محمد :البركه فيكي سلام جاي معايا يا شادي

شادي :طبعا يا حبيبي

ومشي شادي ومحمد

ام محمد ؛ابني اتجنن خالص بس انتي السبب برضه

صافي :بالله عليكي مش عايزه اسمع اي كلمه

امنيه :انا مش عارفه اقولك اي والله بس انتي كنتي عالطول سيباه لوحده

صافي :خالص لو سمحت خلصنا انا عايزه اقعد لوحدي

امنيه :لا مش هسيبك تعالي نقعد فوق عندي

ام محمد :اه اطلعي معاها وانا ليه كلام معاه لما يجي علشان اللي عمله ده

وطلعت صافي وامنيه

صافي :انا خالص الدنيا خربت ولو أطلقت من الزفت محمد هكون بعيده عن شادي اهم شي لازم اخلص من الزفته امنيه دي علشان اعرف أقرب لشادي تاني ومسكت موبيل امنيه لقت فيه صور لامنيه بلبس البيت خدتهم كلهم علي موبيلها وسابت الموبيل وخرجت امنيه من المطبخ

امنيه :عامله اي دلوقتي

صافي :الحمد لله انا عايزه انزل انام

امنيه :بدري كده خليكي قاعده معايا

صافي :هنقعد مع بعض كتير مانا خلاص بقيت فاضيه ليكي

ونزلت صافي

ام محمد كانت فاتحه الشقه

ام محمد :رايحه فين متقعديش لوحدك

صافي :عايزه انام بجد تعبانه اوي

ام محمد :يا حبيبتي طيب تعالي نامي هنا

صافي :لا عايزه انزل تحت واتصلت ب واحد كانت عارفه من عالنت اسمه طارق

طارق :يااااه انتي لسه فكراني

صافي :عايزه منك خدمه

طارق :عالطول كده طيب سلمي الاول

صافي :ازيك المهم عايزه منك خدمه وبعدها هعملك اللي انت عايزو

طارق :معقول عنيا ليكي طلما اللي انتي عايزه

صافي :هبعتلك صور وحده والايميل بتاعها وعايزه محادثه بينك وبينها

طارق :اممممم ده الموضوع كبير بقي

صافي :اه كبير بس عايزك تهددها انك هتبعت الصور دي لجوزها لو معملتش اللي انت عايزه

طارق :ابعتي الصور الاول كده 

صافي :حلا يكونوا عالواتس عندك 


يتبع 

الحلقه السابعه 

تعليقات