القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية متاعب الحياة الجزء الثاني الفصل الخامس

 



متاعب الحياة 2
الحلقه الخامسه

بقلم دوداا حوده

سهير :انتي بتقولي اي يا خالتو

عبير :سهير ملهاش ذنب

الام :ادخلي اوضتك

محمود :ماما اللي بتعملي ده غلط

الام:اقسم بالله لو ما دخلته الاوضه

لسيب البيت وامشي

عايزه تعرفي اي اللي حصل

سهير :هي عبير هنا ليه

الام :بسببك انتي بنتي رجعت ليا

يوم دخلتها علشان انتي بنت خالتها

اه انا بحب امك بس انتي عمرك ما

هتكوني اغلي من عيالي

عبير :اقسم بالله ما راجعه تاني الله

يخربيت كلام الناس اللي عامل فينا

كده يخلني استحمل اي حاجه

علشان الناس مش تفضحني

سهير :عندك حق يا خالتو انا مينفعش

اكون في حياتكم ومشيت وراحت بيت

اسامه

سهير. :مساء الخير

اسامه :عبير مش هنا

سهير :عارفه انا جايه ليك انت

اسامه :والله تعالي ومسك موبيله وبعت رساله ل عبير بنت خالتك اللي سبتي

البيت ليا بسببها عندي افتحي عليا

واسمعي وفعلا اتصل وساب الموبيل

اسامه :نعم حضرتك عايزه اي

سهير :غلط اللي انت عملته ده

احنا كاستات بنيجي بالحنيه مش بالعند

لو كنت جيت بعد شهر العسل وقولت

ليها انا مش عايز مشاكل ياريت

متعرفيش سهير تاني كانت هتسنع

كلامك ومكنش ده حصل انما يوم الفرح

ازاي يعني تكسر بفرحتها وتعمل فيها كده

اسامه :وانتي قلبك عليها بقي وجايه

هنا علشان كده

سهير :انا ناويه اسيب مصر كلها واسافر

عبير بتحبك ارجوك اوعي تعمل فيها

كده روح رجعها وهي اكيد مش هتعرفني تاني لان مش هيكون ليا وجود اصلا

اسامه :مينفعش بعد اللي حصل

سهير :ينفع عبير قلبها كبير وبتحبك

والموضوع عند مش اكتر انك اتكملت

في يوم زي ده فهي عملت كده لازم

تروح تجبها انهارده

اسامه :وامها وأبوها هعمل اي معاهم

سهير :مافيش اب وام هيحبوا الخراب

لبنتهم روح انت بس

اسامه :هو انتي عرفتي منين

سهير :مبقاش يفرق اللي فارق معايا

رجوع عبير لبيتها

اسامه :عايزك تيجي معايا

سهير :فين

اسامه :نروح نجبها من هناك

سهير :لا انا اروح هنا مينفعش خالص

اسامه : ليه بس

سهير :اسمع الكلام بس يلا قوم

وطبعا عبير كانت عالتفلون وسمعت

وعيطت بس مش عرفت تتكلم مع حد

وراح اسامه ليهم

اسامه :مساء الخير يا ماما

الام :مساء الخير يا حبيبي وربنا

انا كنت هجيب عبير واجي

مصطفي :ليه ابوها مات علشان تعملي

كده

اسامه :انا اسف يا عمي

مصطفي : اسف دي تقولها لو كنت جيت

طلبت الذهب قبل الجواز عايز اي

اسامه :انا غلطان

مصطفي :لا مش غلطان انت نورت

بصرتي انا مجوز بنتي لمين

الام :بس الغلط عندها برضه

مصطفي :اخرسي وادخلي جوا

مش عايز كلام بنتي انا مترجعش يوم

فرحها مفهوم

اسامه :والله هي اللي مشيت

مصطفي :منها لنفسها

اسامه :لا بس هي برضه غلطت

مصطفي :وانت مش عارف عملت

اي يعني ولا اي ازاي تتكلم معاها

في يوم زي ده

اسامه :انا غلطان.وجاي اعترف ب غلطي

مصطفي :ماشي لما بنتي ترتاح شويه

نبقي نشوف هنعمل اي

اسامه :يا عمي بلاش نكبر الموضوع

مصطفي :الموضوع كبير ومش هيعدي

بسرعه كده

اسامه :ماشي يا عمي اللي تشوفه

مصطفي :مع السلامه

عبير :حبيبي يا بابا رافع راسي

الام:روحنا في داهيه

عبير :ليه يا ماما انا لسه انسه

الام :والناس هتقول اي

عبير :يخربيت الناس عالفكره اللي جاب

اسامه هنا سهير

الام:الله يخرببتها عملت اي تاني

مصطفي :البت دي يتيمه وبطلي افتري

بقي شويه

عبير. سهير راحت لاسامه وقالت ليه

أنه يجي يخدني

مصطفي :عارف انها بنت اصول وتعمل

كده والله

وكانت ماشيه سهير وعامله تعيط

ووقفت قدام النهر وعامله تبص

والدنيا كلها مسوده في نظرها وجت

ترمي نفسها

حسام :حرام عليكي عايزه تموتي كافره

سهير :ارجوك سبني انا زهقت

حسام :كل حاجه وليها حل الا الموت

سهير :انا شوفتك فين قبل كده

حسام :انا دكتور حسام شوفتك لما

كان بابكي تعبان وكمان شوفتك عند كوثر

يتبع

علقي ١٠تعليقات علشان يوصلك الى بعد

الفصل التالي

تعليقات