القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية متاعب الحياة الفصل الخامس بقلم دوداا حوده

 

الكاتبة هويدا زغلول   متاعب الحياة   الحلقه الخامسه  بقلم دوداا حوده

المجد للقصص والحكايات

 رواية متاعب الحياة

 الكاتبة هويدا زغلول 

متاعب الحياة 

الحلقه الخامسه 
بقلم دوداا حوده
حازم :انت كداب 
عتمان :روح واسال ابوك كان في بينه 
وبين امل 
حازم :انت هتقولي كل الموضوع دلوقتي 
عتمان :موافق بس تخرجني 

حازم ه مش بمزاجك قول بدل ما اللبسك 

تهمه أكبر قول يلا 
عتمان:انا هقولك 
                #فلاش باك 
عتمان:مساء الخير يا امل 

امل :ايوه خير 

عتمان:انا كنت عايز اتكلم معاكي شويه 

امل :تحت امك اتفضل 

عتمان:من عالباب 

امل :ايون خير 

عتمان:انا كنت عايز اطلبك من عمك 

امل :مش موافقه هو الجواز بالعافيه 

عتمان:عايز اعرف رافضني ليه 

امل :مش بحبك ومش بطقيك يا اخي 

عتمان:ماشي يا امل وراحت امل تقابل 


ابراهيم في المكان اللي دايما بيتقبلوا 
فيه 
امل :اتاخرت ليه 

ابراهيم :عايزه اي يا امل 

امل :انا حامل 

ابراهيم :وانا مالي

امل :يعني اي 

ابراهيم :دي مشكلتك انتي مليش 
دعوه 

امل :ابراهيم لا انت مش هتعمل فيا 

كده صح ارجوك 

ابراهيم :انتي اسهل وحده انا عرفتها 

سلمتي ليا نفسك بعد يومين 

امل :علشان بحبك 


ابراهيم رمي السيجاره ومد ايدو في 

جيبه وطلع فلوس ده اخرك معايا ومش 

عايز اشوفك وشك تاني مفهوم ومشي 

وفضلت تعيط امل وبعدها مشيت 

لقت عتمان قدامها 

امل :هو فيه اي انت ماشي ورايا 

عتمان:انتي لسه رفضاني 

امل :يوووو انت عايز اي 

عتمان:عايز اتجوزك 

امل ؛وانا مش عايزه هو الجواز بالعافيه 

عتمان:لا بس ابراهيم عمره ما يبص ليكي 

امل :تقصد اي 

عتمان:انا عارف انك حامل منه 

امل :ارجوك وطي صوتك مش عايزه حد 

حد يسمع 

عتمان:انا هكون اجدع منه واتجوزك 


امل :انت عارف ان مليش حد غير 

عمي ومش هيجيب ليا جاهز 

عتمان:مش عايز غير اني اتجوزك 

امل :انت ازاي موافق تتجوزني 

بعد اللي حصل 

عتمان:عارف ان ابراهيم ده اي وهو 

اللي بيشتغل البنات والعيب منه 

امل :والله قالي أنه هيتجوزني 

عتمان:مصدقك والله 

امل :طيب لو عمي رفض 

عتمان:دي بتعتك بقي علشان اللي في 

بطنك وحط ايدو علي بطنها انا لو واحد 

مش كويس كنت قولتك تيجي معايا

 عالبيت دلوقتي واخد منك اللي انا

 عايزه 

وامشيكي بس انا بحبك 

امل :اللهي يسترك دنيا وآخرها 

عتمان:بس لازم نتجوز بسرعه بقي 

علشان اللي في بطنك ومشيت امل 

وبليل عمها جه 

العم :تعرفي المجنون اللي اسمه عتمان 

امل :وقعت الكوبيا 
العم :مالك فيكي اي 

امل :مالو يا عمي 

العم :المجنون ده عايز يتجوزك 

امل :طيب واي المشكله 

العم :نعم انتي موافقه 

امل :ايوه 

العم : انتي عبيطه صح 

امل :ليه بس اهو زيه زي اي عريس 

العم :بت انتي عارفه انتي بتقولي اي 

امل :عمي انت لازم تتجوز بقي 

العم :وانتي مالك انتي واختك ملكوش 

غيري ازاي ارميكم 

امل :هو ده رمي ده عريس 

العم :انا مش موافق 

امل :برحتك بس انا موافقه 

العم :ده لو حصل انا مش عايز اشوفك 

تاني 

امل :اللي يريحك ومشيت دخلت الاوضه 

العم :البتي اتجننت وعدا شهر بالظبط 

وكانت امل متجوزه عتمان 

عتمان:ادخلي يا عروسه 

امل :انا عايز اطلب منك طلب 

عتمان:خير يا حبيبتي 

امل :تسيبني اليومين دول 

عتمان: هههههههههههه ليه خايفه 

انا اعرف اللي بيخاف البنات بس 

امل :واي لازمته بقي الكلام ده 

عتمان:ليه مش عارفه تحبني 

امل :مين قال هو لو انا مش بحبك 

كنت اتجوزتك 

عتمان:انتي عارفه وانا عارفه اتجوزتني ليه 

امل :والله بس انا تعبانه 

عتمان:لا وانا عايزك انهارده 

امل :ارجوك يا عتمان 

عتمان:ضربها بالقلم بعد كل اللي عملته 

علشانك انتي اي وخدها عالاوضه غصب 

عنها وعاشت امل حياتها كلها عذاب 


لحد ما خلفت سهير والحياه بقت اصعب 

هو كتبها باسمه وهي مكنتش تعرف أنه


 مش بيخلف كانت بتاخد حبوب منع

 الحمل علشان ميحصلش 

لحد ماتت 

               #رجوع 

حازم :عارف لو طلعت بتكدب 

عتمان:انا لو ما خرجت من هنا عندي 

اللي يفضح ابوك في البلد 

حازم:اقسم بالله قادر اقتلك هنا ومشي

 وراح بيت ابوه

ابراهيم :تعالي يا حبيبي 

حازم :عامل اي يا بابا 

ابراهيم:اهو عايش 

حازم :اي ده وريني صوره ماما انت لسه 

عالطول ماسك الصوره 

ابراهيم :بحبها 

حازم :اول حب في حياتك صح 

ابراهيم :ايوه ربنا يرحمها 

حازم:طيب وامل 

ابراهيم :امل مين 

حازم :اول وحده كنت موعدها بالجواز 

ابراهيم :انت عرفت امل منين 

حازم :يعني الكلام حقيقي 

ابراهيم :رد عليا عرفت منين 

يتبع 

تعليقات